Het is nu 12 jul 2020, 23:44

Pagina 1 van 1 [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Peuter met grote voorsprong
BerichtGeplaatst: 15 dec 2019, 15:53 
Volwassene

Hoi allemaal,

Mijn eerste topic over mijn jongste zoon die in maart 3 wordt. Hij heeft 1 oudere broer die net hb getest is. We zien bij de jongste al heel lang dat hij voorloopt, maar we hebben ook niet echt een goeie referentie om te vergelijken.

Nu is hij in september gestart bij de peuterspeelzaal en daar hadden wij een eerste gesprek over hoe het gaat en is hij geobserveerd door Kijk. Daar komt heel duidelijk naar voren dat hij met vrijwel alles ver voorloopt. Als uitschieter cognitief op 4 jaar. Ze gaan hem nu wel proberen uit te dagen, maar ze vinden dit ook moeilijk omdat het een groot verschil is met de rest van de groep. Hij is erg bazig en duwt kindjes als ze hem niet begrijpen.
Zij benoemen dat hij mogelijk eerder naar de basisschool zou kunnen of starten in groep 2 gelijk. Is er iemand hier die daar ervaring mee heeft?

Met zijn oudste zitten we tot op heden nog steeds met problemen en we willen echt koste wat het kost voorkomen dat dat bij hem ook zo problematisch gaat, maar ik weet eerlijk gezegd niet concreet wat nou wijsheid is. Alle tips welkom :)

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Peuter met grote voorsprong
BerichtGeplaatst: 15 dec 2019, 16:56 
Volwassene

Hoi, ik zou hiermee naar een aantal basisscholen van je keuze gaan, en met hen bespreken wat er bij hun op school mogelijk is. En wat zij nodig hebben aan input om eventuele aanpassingen (eerder beginnen, een groep overslaan, of anders) vanaf het begin in te zetten. Veel scholen willen namelijk een kind eerst zelf leren kennen. Dus waar heeft de school behoefte aan? Een rapport van of gesprek met de psz, hun Kijk rapport? Een beoordeling of begeleiding van de SAD? Een beoordeling door eigen staf (IB'er?)?

BerichtGeplaatst: 16 dec 2019, 20:45 
Volwassene

Hoi Baloo,

Dat klinkt inderdaad logisch. Vooralsnog is het voor de oudste ook nog een zoektocht, en dezelfde school zou het handigst zijn.

Maar ik begrijp vanuit jou dat het dus erg verschilt per school hoe ze omgaan met een voorsprong. Ik snap wel dat ze een leerling eerst willen kennen, maar de peuterspeelzaal ziet nu dus al aanpassen aan de andere kindjes, ik kan zelf niet goed inschatten hoe dat over bijv een jaar is. Ik ga het meenemen, bedankt!

BerichtGeplaatst: 17 dec 2019, 10:40 
Volwassene

Onze ervaring is vergelijkbaar. Onze zoon had met bijna 3 jaar een duidelijke voorsprong en bij zijn oudere zus speelde dat tegelijkertijd ook. Wat ons en de psz betreft had zoon een half jaar eerder op de basisschool kunnen beginnen. Dochter zat al op de basisschool, dus we hebben voor hem niet naar andere scholen gekeken. De school had een aantal bezwaren en zorgen over eerder beginnen: 1) was hij echt zelfstandig genoeg? 2) kon hij de drukte in de klas aan? 3) de verzekering van school dekt geen kinderen onder de 3 jaar en 11 maanden. Vanwege punt 3 kon hij pas beginnen 6 weken voor zijn vierde verjaardag. Tot die tijd hebben we hem naar een kinderdagverblijf gebracht met een speciale 3+ groep. Daar heeft hij zich nog goed vermaakt. Later op de basisschool bleek punt 1 geen probleem, punt 2 toch wel wat. Hij ging van een groepje van 10 kindjes naar een groep van 30 en dat was best heftig, vooral vanwege de herrie. Zoon heeft flink moeten wennen en daardoor duurde het een paar maanden tot zijn voorsprong ook op school zichtbaar werd. Uiteindelijk bleek dat wel en is hij versneld naar groep 3 gegaan. Hij begon in een gemengde groep 1/2 en daardoor viel het voor hem en de andere kindjes helemaal niet op dat hij mee ging met de grotere kinderen naar groep 3. Succes met jullie zoektocht!

BerichtGeplaatst: 17 dec 2019, 11:54 
Volwassene

Onze oudste dochter had met 3 jaar ook een grote ontwikkelingsvoorsprong. Ik ben toen in gesprek gegaan met de directie van de basisschool. Ze liet op de psz al aanpassingsgedrag zien. Thuis lezen/schrijven en puzzelen met 60 stuks en op de psz deed ze alsof ze niet wist wat de kleur blauw was en een puzzel van 6 stuks erg moeilijk.
De basisschool is toen in samenwerking met de psz uitdagend materiaal gaan uitlenen/aanbieden vanuit de kleuterklassen. Gewoon met 4 jaar gestart op school, één schooljaar gekleuterd met extra uitdaging en pluswerk. Met net 5 jaar naar groep 3 gegaan, waar ze nu ook haar eigen leerlijn volgt met extra uitdaging. Sociaal zit ze hier heel erg op haar plek.
Ik zou als tip willen geven om hiermee vast in gesprek te gaan met de toekomstige basisschool. Heel veel succes.

BerichtGeplaatst: 17 dec 2019, 12:46 
Volwassene

Hallo boysmum,

Hier al heel wat jaren geleden ook vervroegd naar de basisschool gegaan. Dit is goed bevallen. Nou kan het in theorie blijkbaar dat de voorsprong uiteindelijk weer wegtrekt maar ik heb dat in de praktijk nog nooit gehoord. Waar je daarom goed rekening mee moet houden is dat je er met het vervroegd instromen niet bent. Het is een rustmomentje maar als het gewoon doorgaat zoals nu dan loopt de voorsprong vanzelf weer op. Houd bij de keuze van basisschool daar rekening mee. Wat kunnen ze bieden aan "slimmere" kinderen. Hebben ze verbreding/verdieping op een goed niveau? of is het hap snap en stelt dit niet veel voor. Dan kom je al snel aan nog een versnelling op school (of 2). Wil je dat?
Hier zijn wij uiteindelijk (na groep 4) overgestapt naar een HB school die wel de nodige uitdaging konden bieden. Als we dat eerder hadden geweten hadden we daarvoor gekozen in plaats van elke keer doorploeteren. En volg vooral je eigen gevoel daarin!

Succes,
Elize

BerichtGeplaatst: 13 jan 2020, 13:58 
Volwassene

Bedankt voor jullie reacties!

Ik hoop dat wij snel duidelijkheid hebben dat onze oudste zoon op de huidige basisschool blijft, zodat wij om tafel kunnen voor onze peuter. We gaan het in ieder geval niet afwachten

BerichtGeplaatst: 15 jan 2020, 22:26 
Volwassene

Dochter gestart op school vlak na de zomervakantie 2019 en vorige week is ze pas 4 geworden. Is een geleidelijke overgang geweest van KDV naar school, waarbij uitwisseling tussen/met ons als ouders, het KDV en de school erg belangrijk was. Ze heeft wel moeten wennen, maar nu ze zich thuis voelt gaat het ineens weer erg vlot en is ze volop aan het lezen en schrijven en rekenen. We hebben het idee dat ze zich nog niet helemaal laat zien, maar hebben goede hoop dat dat steeds meer komt. Binnenkort weer op gesprek om te horen hoe de school er na deze eerste maanden tegenaan kijkt. Over het algemeen hebben we een heel gelukkig meisje!

Pagina 1 van 1 [ 8 berichten ]