Het is nu 16 nov 2018, 19:12

Pagina 1 van 1 [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Start peuterspeelzaal - adviesvraag
BerichtGeplaatst: 20 jun 2018, 21:08 
Volwassene

Onze kleine meid is tot nu toe altijd thuis geweest. Ze is nu net twee en we zien haar naar andere kinderen trekken. ( Samen rondrennen, elkaar nadoen, giechelen, er word nog niet echt bij het doel gesproken.) Meest met iets oudere kinderen bij de speeltuin enzo, waar we haar naartoe nemen.
Om haar meer gelegenheid te geven met anderen te spelen, overwegen we haar twee ochtenden naar een peuterspeelzaal/kinderdagverblijf te laten gaan.
Ik lees alleen heel veel negatiefs hier op het forum.
Hoe is de ervaring met kinderen onder de drie? Dus wanneer er nog speelkameraadjes van een jaar ouder in de groepen zijn?
En zij er tips waar op te letten? Of wat voor zaken af te stemmen? Bij het uitzoeken van een peuterspeelzaal/kinderdagverblijf.
Ze hoeft er dus niet heen voor opvang, het gaat echt om een gelegenheid geven voor sociale ontwikkeling.

Alvast dank,
Jolanda

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Start peuterspeelzaal - adviesvraag
BerichtGeplaatst: 20 jun 2018, 21:39 
Volwassene

Ik zou het zeker proberen.
Mijn oudste ging twee dagen per week naar het KDV. Dat was voor haar niet genoeg. Daarom hebben we het gecombineerd met een dagdeel PSZ. Voor haar werkte dat prima, gewoon een leuke speelplek.

Met de jongste hebben we dat niet gedaan. Voor hem was het KDV al geen prettige plek. Voor hem hebben we gekozen voor opvang aan huis.

Mijn tip is om, als er meerde peuterspeelzalen zijn, overal een gesprekje aan te gaan en de sfeer te proeven. Neem daarbij vooral je peuter mee.

BerichtGeplaatst: 21 jun 2018, 09:14 
Volwassene

Onze beiden kinderen zijn naar de psz geweest en hebben het daar prima naar de zin gehad. Het ligt een beetje aan je verwachtingen. Wij hadden het idee dat het goed zou zijn om onder de kinderen te komen en ook eens niet bij papa en mama te zijn. Het "leren" van dingen vonden wij ondergeschikt, we zagen het ook als een leuke speelplek en zo hebben de kinderen dat ook ervaren. Geen enkel probleem gehad. Ga gewoon eens kijken en proef de sfeer.

BerichtGeplaatst: 21 jun 2018, 10:02 
Volwassene

Mijn zoon is ook altijd met plezier naar de psz gegaan. In het begin trok hij inderdaad het meeste naar de oudste kinderen. Hij heeft geluk gehad met de leidster, die het altijd gezellig vond als hij met haar kwam kletsen. En ze deden veel aan muziek, wat goed bij mijn zoon bleek te passen. Het is volgens mij van zoveel factoren afhankelijk of je kind zich wel of niet zal thuisvoelen op een psz, daar kun je eigenlijk alleen in de praktijk achterkomen.

BerichtGeplaatst: 21 jun 2018, 16:18 
Volwassene

Ook hier een kind dat zich prima geamuseerd heeft op de psz. Hij heeft nu nog contact en vrienden met kinderen die hij daar ontmoet heeft.

Het was overigens een hele simpele huis-tuin-en keuken psz met voor iedereen hetzelfde aanbod. J heeft heerlijk gespeeld daar.

BerichtGeplaatst: 21 jun 2018, 16:54 
Volwassene

Mijn kinderen hebben het allemaal fijn gehad op de peuterspeelzaal. Wat ze deden weet ik eerlijk gezegd niet, maar ze hadden het in ieder geval naar hun zin. Vanaf een jaar of drie gingen ze vriendjes en vriendinnetjes daar maken en werd het alleen maar leuker voor ze.

Rekenen en lezen leren ze niet, maar wel genoeg andere dingen. Op je beurt wachten, in de kring zitten en onze peuterspeelzaal ondernam heel veel met de kinderen. Naar een chocolatier, de seizoenen en bijbehorende buitendingen, leuke uitjes (kinderboerderij, chocolatier dus, kindershows in het theater, de boer, kaas maken en dergelijke)

In ieder geval hebben ze een leuke peutertijd gehad!

BerichtGeplaatst: 21 jun 2018, 17:10 
Volwassene

Wij hebben onze zoon om dezelfde reden naar de psz gedaan. Hij was toen ruim 2.
Hij heeft veel geleerd, vooral het voor zichzelf opkomen. Ze maakten ook veel, dus lekker creatief.
Later is hij zelfs naar 4 dagen gegaan.

Maar ik denk wel dat het erg afhangt bij welke psz je terecht komt . Het moet goed voelen.

BerichtGeplaatst: 25 jun 2018, 19:53 
Volwassene

Beste Annet, Esk, Cacao, Sannie, Spitsmuis en Lantaarn,

Dank jullie voor het delen van jullie positieve ervaringen. We gaan binnenkort bij twee peuterspeelzalen kijken. Het gaat ons inderdaad om het sociale spelen. Knutselen en puzzelen en zulks doet ze thuis toch wel. En ze vraagt ook om 'bij de kindjes spelen'. (Maar dan moet er dus toevallig iemand zijn in de speeltuin en dat is meestal alleen in het weekend bij goed weer.)

We gaan toevallig volgende week naar het CB voor de twee jaar controle. Ik ga maar van de gelegenheid gebruik maken om de arts te vragen om een inschatting wat haar 'leeftijd' op de verschillende gebieden is. (Voor de peutegroep is ze namelijk eigenlijk nog te jong, maar ik denk dat ze daar meer mogelijkheden tot spelen heeft dan in de 0-4 groep) Dat wordt wel spannend want we hebben een nieuwe arts, de vorige was echt super, maar is helaas met pensioen.

@Annet: dank je voor de tip, we nemen de kleine meid mee en laten haar 'los', dan zien we snel genoeg of zij het er prettig vindt.

@Spitsmuis; wauw dat klinkt geweldig al die interessante uitjes. Alleen die Chocolaterie is gevaarlijk; mijn kleine zou daar zijn ingetrokken :D

Groetjes,
Jolanda

BerichtGeplaatst: 26 jun 2018, 11:33 
Volwassene

Hier had Oudste het ontzettend leuk tot ze een jaar of drie was. Toen ging het snel bergafwaards. Jongste heeft het op diezelfde peuterspeelzaal tot hij naar school ging helemaal leuk gehad. Het ligt aan zoveel dingen: hoe is de groep? Jongste had slim vriendinnetje bijvoorbeeld. Oudste had geen aansluiting toen de oudere kinderen weg waren. Jongste had thuis veel uitdaging en Oudste om zich aan op te trekken. Oudste had geen ontwikkelingsgelijken of oudere kinderen om zich heen. Dat alles maakt ontzettend veel verschil.
Gewoon blijven kijken naar je kind. Wat mij erg geholpen heeft is opletten of ze makkelijk mee naarh huis gingen. Als het tijd was stond Oudste bij wijze van spreken al met haar jas aan me op te wachten. Jongste kreeg ik niet mee naar huis. Het zijn dat soort dingen die je heel veel kunnen zeggen, omdat kinderen vaak sociaal gewenst gedrag laten zien.

BerichtGeplaatst: 26 jun 2018, 21:32 
Volwassene

Hier verschillende ervaringen met 2 kinderen.
Onze oudste startte met 2,5 jaar op de psz. Ze hield van fröbelen en vermaakte zich daardoor goed op de psz. Ze ging er met plezier naartoe. Contact met andere kinderen maakte ze echter nauwelijks en ze deed nooit mee als er b.v. liedjes gezongen werden. Thuis kon ze ze dan feilloos nazingen.
Jongste startte met 2 jaar en 2 maanden. Hij vond het na 2 maanden al niet meer leuk op de psz. Hij klaagde over de 'babies' (leeftijdsgenootjes) die niet luisterden, hem niet begrepen en niet goed konden praten. Wij wisten toen nog niet dat hij een flinke voorsprong had. Het leek ons goed dat hij met andere kindjes leerde omgaan dus hij bleef 2 ochtenden per week gaan. Achteraf is zijn weerstand tegen school daar begonnen. Hij heeft tot op de laatste dag aangegeven dat hij het niet leuk vond op de psz. Met de kennis die ik nu heb, zou ik hem acuut hebben thuisgehouden.

Ik zou zeggen: probeer het gewoon. Je merkt het snel genoeg als de omgeving niet bij je kind past. Kinderen en peuterspeelzalen verschillen, het kan dus ook zomaar goed gaan :wink: .

BerichtGeplaatst: 21 sep 2018, 20:46 
Volwassene

Even een update, voor iedereen die ervaring heeft gedeeld...

Onze kleine spring-in-t-veld mag over een maand op de speelzaal van onze keuze beginnen.
Een waar ze veel aan het stimuleren van samenspel doen. Waar ze het cognitieve stimuleren in kleinere groepjes, die dat nodig hebben doen ( er zijn ook een aantal VVE indicatie plaatsen) waar zij er dus geen last/ verveling van heeft.

Het lijkt een goed gemengde groep, dus komt ze met veel verschillen in aanraking, wel fijn, dan is de kleuterschool niet zo'n grote stap.

Er zit een meisje van een paar maanden ouder dat nog beter praat als haar!
Dus mijn verwachtingen voor de komende tijd zijn hoog, voor het plezier in het spelen dan .

Omgaan met kinderen met een voorsprong zie ik wat minder zitten. Letterlijke uitspraak van begeleidster: " ze mag spelen met de kindjes waar ze aansluiting vind, ook al zijn die een jaar ouder" ( wat fijn) , " wanneer die allemaal 4 zijn geworden en naar de kleuterschool gaan, terwijl zij nog 3 is? Oh maar dan zijn de andere kindjes ook ouder geworden hoor" ( toen was ik even sprakeloos)

Ik hou de waarschuwingssignalen in mijn achterhoofd, staat ze me bij de deur op te wachten bij het ophalen, dan is het feest dus over. ( Dank voor het delen van je ervaringen Wilg)

Groetjes,
Jolanda

BerichtGeplaatst: 21 sep 2018, 21:01 
Volwassene

Jolanda, heel erg fijn dat je meisje binnekort mag beginnen op de psz. Ik hoop dat ze er een fijne tijd tegemoet gaat.
Ik wil je alleen even alert maken om ook te letten op aanpassingsgedrag. Dit was bij onze dochter het geval en daar hebben we nu veel problemen mee op de basisschool. Achteraf gezien had ik haar beter ervan af kunnen halen toen ik dat opmerkte. Bij onze dochter was het een wereld van verschil wat voor tekeningen ze thuis maakte en wat ik van de peuterspeelzaal mee naar huis kreeg. Thuis complete poppetjes met alles erop en eraan, op de psz kraswerk. Thuis puzzels maken van 60 stuks, op de psz doen alsof een puzzel van 6 stukjes erg moeilijk is. Thuis laat ze zichzelf goed zien maar in gezelschap van leeftijdsgenootjes duikt ze onder en doet ze mee met wat de rest doet.
Dit hoeft natuurlijk helemaal niet van toepassing te zijn bij jullie meisje. Ik hoop het ook van harte dat mijn post overbodig is, maar ik wilde het toch even gezegd hebben. Iets om in het achterhoofd te houden.

Pagina 1 van 1 [ 12 berichten ]