Het is nu 23 jun 2018, 10:58




 Pagina 2 van 4 [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Meisje gaat niet naar leidsters en wordt niet gezien
BerichtGeplaatst: 27 jan 2018, 18:13 
Volwassene

Geregistreerd: 18 feb 2017, 13:49
Berichten: 36
Een bevriende onderwijzer, op een school die regionaal bekend staat om haar plus klassen en specialisatie op hoogbegaafde kinderen, heeft het gespreksverslag van de evaluatie van de peuterspeelzaal gelezen.

Haar indruk als leerkracht was heel anders dan hoe wij het als ouders beleefd hadden. Zij zei dat ze juist door dit verslag de boodschap kreeg "dit kind heeft een ontwikkelingsvoorsprong" en "wees alert op het ontwikkelen van faalangst". Er staat nergens in dit verslag "de ouders maken zich zorgen"; juist dit zinnetje wekt vaak de indruk dat de ouders aan het pushen zijn en teveel van het kind verwachten. Dus wat dat betreft is het goed dat onze zorgen als ouders niet aan bod komen.

De leerkracht vond het bijzonder om van een kind van deze leeftijd, een gespreksverslag te zien waarin al zo duidelijk de ontwikkelingsvoorsprong naar voren komt. Dit maakt de toekomstige peuterspeelzaal allert en kan zorgen dat ons kind de goede begeleiding krijgt en dat de peuterspeelzaal niet eerst een halfjaar hoeft te kijken of meisje wel echt een ontwikkelingsvoorsrong heeft.

Volgens de leerkracht is de nieuwe peuterspeelzaal niet de oude peuterspeelzaal. De nieuwe peuterspeelzaal hoeft niet met de ideeën dat meisje zich aan de normaal begaafde kinderen moet aanpassen en dat opdrachten op haar niveau niet nodig zijn besmet te worden; ook niet door een gespreksverslag of door een warme overdracht.

We gaan het nog even met onze gezinscoach overleggen (ze weet wel het één en ander over hoogbegaafdheid maar is niet vanwege die reden bij ons). We nemen de zienswijze van deze bevriende leerkracht mee. Ook het idee van dit forum dat we ook kunnen kiezen om toch geen warme overdracht te doen en/of dit gespreksverslag niet te laten lezen nemen we mee in onze overwegingen.

De afweging om meisje snel weg te halen, zoals ook hier op dit forum ons is aangeraden, blijft ook door ons hoofd spoken. Daar tegenover staat dat een goed afscheid ook belangrijk is en dat we het meisje gunnen om haar verjaardag in een vertrouwde omgeving te kunnen vieren. Meisje is in haar rollenspellen veel bezig met verjaardagen. Ze kijkt er naar uit om bij haar peuterspeelzaal te trakteren. Meisje is binnen twee weken jarig, het plan is dat ze de dag na haar verjaardag trakteert en afscheid neemt. Dit gunnen we haar en willen we ook niet van haar afnemen. Dus ze heeft nog hooguit twee weken last van haar oude peuterspeelzaal; ook dit nemen we in onze overwegingen mee.

We gaan sowieso ons best doen om te zorgen dat de nieuwe peuterspeelzaal en daarna basisschool een goede omgeving voor meisje worden; een plaats waar ze gelukkig kan zijn en zich goed kan ontwikkelen.
Daarnaast gaan we buiten de peuterspeelzaal/basisschool op zoek naar peermaatjes.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Meisje gaat niet naar leidsters en wordt niet gezien
BerichtGeplaatst: 30 jan 2018, 18:56 
Volwassene

Geregistreerd: 22 dec 2017, 11:28
Berichten: 18
Natuurlijk vindt je dochter het niet fijn dat ze in de peuterspeelzaal nog in een luier moet plassen. Eenmaal kinderen zindelijk zijn hoeft dit ook helemaal niet. Ook wat het spelen op de speelplaats betreft vind ik dat dit behoorlijk verkeerd aangepakt wordt. Sommige kinderen hebben wat extra motivatie nodig om met anderen te spelen. Ik weet eerlijk gezegd niet of die begeleiders iets van opvoedkunde kennen! Ik zou het hier zeker niet bij laten en de begeleiders of verantwoordelijke hierover aanspreken. Je hoeft je zeker geen zorgen te maken dat je een moeder bent die komt zeuren. Jij legt de verantwoordelijkheid over je kind voor een paar dagen (of halve dagen) bij de peuterspeelzaal en dan vind ik dat je meer dan recht hebt om hen erover aan te spreken als er iets niet helemaal loopt zoals jij dat wilt.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Meisje gaat niet naar leidsters en wordt niet gezien
BerichtGeplaatst: 30 jan 2018, 20:22 
Volwassene

Geregistreerd: 14 jan 2016, 12:58
Berichten: 1302
Heb je al gekeken bij klachtenloket kinderopvang? Ik zag het vandaag bij onze opvang hangen en moest aan je denken. Misschien heb je er iets aan.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Meisje gaat niet naar leidsters en wordt niet gezien
BerichtGeplaatst: 14 maart 2018, 16:31 
Volwassene

Geregistreerd: 18 feb 2017, 13:49
Berichten: 36
Even een update. Meisje gaat nu een week naar de psz in de nieuwe woonplaats. Ik heb een goede eerste indruk. Ze gaat er met plezier heen, de werkjes zien er hetzelfde uit als thuis. Niet meer alleen een krastekening. Andere kinderen vindt ze nog spannend, zoals ze zelf zegt, want ze praten zo hard.
Ze zegt zelfs tegen de juf dat die haar Barbie in de verkeerde tas doet. Die veiligheid voelt ze dus gewoon nu al. De juf twijfelt wel of ze een heel jaar op de psz op haar plek gaat zijn, en mogelijk al eerder een samenwerking op willen zetten met de basisschool.
Ik vrees dat mijn meisje straks lezend naar de basisschool gaat. Op de psz staat op de kast, kast. op een stoel stoel etc. Mijn dochter kent al lang letters. Papa-letter, mama-letter, oma-letter etc. Nu vraag ze dus naar alle woorden die ze ziet. Wat staat daar?


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Meisje gaat niet naar leidsters en wordt niet gezien
BerichtGeplaatst: 14 maart 2018, 18:22 
Volwassene

Geregistreerd: 11 feb 2018, 21:46
Berichten: 124
Wat fijn dat het beter gaat met je dochter op de nieuwe psz! Ik wil even reageren omdat ik herken dat onze oudste dochter ook sinds kort aan het lezen is. Ze begon op dezelfde manier als jij beschrijft. Ze kende al een hele tijd de letters en koppelde deze dan aan een woord, zoals de m dan mama, de s van sinterklaas etc. Toen begon ze met woorden, wat staat daar? Ze begon toen te lezen op woordbeeld, dus ze herkent het woord als geheel en hakt of plakt dit niet. In een gemakkelijk boekje kon ze zo al wat zinnetjes lezen. Puur op woordbeeld dus, ze kon de letters afzonderlijk wel benoemen (van een nieuw woord) maar vond het moeilijk om dit dat samen te voegen tot een woord. Sinds kort is dat kwartje ineens gevallen en nu gaat ze erg snel. Ze leest nu vrij gemakkelijk avi start boekjes/M3. Ons meisje zal dus ook lezend naar de basisschool gaan na de zomervakantie.



_________________
Dochter juli 2014
Dochter mei 2016
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Meisje gaat niet naar leidsters en wordt niet gezien
BerichtGeplaatst: 28 maart 2018, 18:25 
inactief

Geregistreerd: 24 jun 2016, 12:32
Berichten: 97
Als ze het eenmaal oppikken gaat het idd erg snel, hier is ze net in feb drie geworden en kon ze twee weken geleden nog maar simpele drie letterwoorden lezen. Inmiddels leest en schrijft ze hele zinnen met woorden zoals "televisie" erin. Ik denk als het kwartje eenmaal is gevallen het heel snel gaat. Maar maakt toch verder niet uit als ze kan lezen wanneer ze op de basisschool gaat? ( omdat je zegt dat je ervoor vreest)


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Meisje gaat niet naar leidsters en wordt niet gezien
BerichtGeplaatst: 28 maart 2018, 20:27 
Volwassene

Geregistreerd: 30 apr 2014, 18:14
Berichten: 1035
Jijana schreef:
Maar maakt toch verder niet uit als ze kan lezen wanneer ze op de basisschool gaat? ( omdat je zegt dat je ervoor vreest)
Jijana, op de basisschool is de verwachting dat een kind pas in groep drie gaat leren lezen. Ongeveer heel groep 3 is hierop gericht (plus op rekenen onder de 10).
In de twee kleuterjaren wordt in de kring vaak wekelijks een letter geoefend, maar wordt niet van een kind verwacht dat ze dit allemaal onthouden. alle werkjes zijn gericht op kinderen die niet kunnen lezen en schrijven en dit ook nog niet hoeven.
Je kind gaat zich dus twee basisschooljaren bezig houden met alles behalve lezen en schrijven en moet zich daarna een jaar lang het lezen en schrijven eigen gaan maken, terwijl ze het nu al kan. Niet alle scholen/leerkrachten krijgen het voor elkaar je kind uit te dagen op passend niveau. 'ach dat hoeven ze toch allemaal nog niet te kunnen', 'laat een kind toch kind zijn' etc. terwijl je kind graag verder wil leren en ontdekken op het niveau wat bij ze past. :!: Met als mogelijke gevolgen: onderpresteren, onderduiken, in opstand komen, en zelfs afhaken. Het is hoeft niet zo te gaan natuurlijk, maar het is zeker wel iets waar je bij stil moet staan, en waar je een passende school bij moet zien uit te zoeken.



_________________
dochter: augustus 2009: niet getest, versneld
dochter: september 2011: beweegwondertje
Ikzelf: niet getest, ik vermoed hb. Zou wel een hoop verklaren ;-)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Meisje gaat niet naar leidsters en wordt niet gezien
BerichtGeplaatst: 28 maart 2018, 21:01 
inactief

Geregistreerd: 24 jun 2016, 12:32
Berichten: 97
Hoi hoi

Ja het klopt de scholen zijn niet ingericht op kids die in groep 1 al kunnen lezen. Maar het lezen op zichzelf zie ik zo niet echt als een probleem. Ik kon zelf ook lezen en schrijven voor ik naar de kleuterklas ging, sloeg om die reden de eerste kleuterklas over maar heb verder geen last gehad dat andere kids het nog moesten leren.

Je kunt lezen ook thuis oefenen toch? Op school doen ze toch veel meer leuke dingen?
Wat ik wil zeggen is dat het niet perse een spelbreker hoeft te zijn.

Maar jij kent je kind het best en als ze hb getest is kun je haar toch op een basisschool brengen die gespecialiseerd is in hb kindjes?

Of denk ik nu te simpel?


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Meisje gaat niet naar leidsters en wordt niet gezien
BerichtGeplaatst: 30 maart 2018, 18:59 
Volwassene

Geregistreerd: 18 feb 2017, 13:49
Berichten: 36
Ik denk dat als ik actief mijn dochter ga leren lezen ik de voorsprong actief ga vergroten. Dan heeft de school helemaal niets meer om haar te leren de eerste jaren. Ik ben bewust bezig met andere dingen aanleren. Bijvoorbeeld Engels. We lezen graag Engelstalige prentenboeken, kijken Engelstalige YouTube filmpjes, of soms Spaanse kinderliedjes. Ik ben actief bezig met schipperen tussen mijn dochters niet te stoppen honger naar kennis, zonder in schoolse vaardigheden te komen. Ik heb zelfs de lokale bibliotheek, een kleine met alleen kinderboeken, weten te overtuigen om Engelse prentenboeken voor mijn dochter te regelen.
Verder bloemetjes opkweken en determineren, vogels herkennen, eigen knikkerbanen bouwen, van allerlei diersoorten mannetjes vrouwtjes en baby benoemen, als je het niet weet vragen in de dierentuin, onlangs de zeeleeuw. Mannetjes heten stier vrouwtjes koe en baby pup. Net waar de interesse ligt, allemaal dingen die wel kennis geven, zonder in het vaarwater van school te komen.

Mijn dochter is niet getest, ze is pas 3. Ze is perfect zoals ze is, en ik wil haar nog even ongelabeld kind laten blijven.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Meisje gaat niet naar leidsters en wordt niet gezien
BerichtGeplaatst: 31 maart 2018, 10:18 
inactief

Geregistreerd: 24 jun 2016, 12:32
Berichten: 97
Ik denk dat je je kind al wel (hoog) begaafd labelt door op een hb-kind forum te schrijven. Een test is dan niet meer dan een bevestiging van een vermoeden

Je stimuleert je kind als ik het goed behrijp wel actief maar juist op andere vlakken dan hetgeen ze in de eerste jaren op school leert. Als ze engels leert gaat ze in groep 7 natuurlijk ook een voorsprong hebben op school.

Maar als zij graag wil leren lezen dan stimuleer je dat niet actief omdat ze op school geen uitdaging meer krijgt. Peesoonlijk denk ik dat ze toch wel een voorsprong zal hebben.

Maar wat ik gek vind is dat er wel meer mensen zeggen dat je niet actief moet stimuleren als ze interesse tonen in schoolse activiteiten. Zeg je daarmee niet eigenlijk dat het beter zou zijn om je gewoon als gemiddeld te gedragen, ook al kun je sommige dingen beter, zodat je maar aan de nornale normen voldoet?

Wat als mozart steeds als hij piano wilde spelen een engels boek voor zijn neus kreeg of een bal in zijn handen gedrukt? Niet dat dat niet ook belangrijk is, maar onderdruk je dan niet juist een grote potentie van je kind om later met zijn talent grote hoogten te bereiken? Nu zal het kind toch wel ver komen, maar als het alles aangereikt krijgt wat het wil en nodig heeft on zijn talent te ontplooien dan bereikt het eerder zijn volle potentieel los van wat andere kinderen allemaal doen en als je kind gelukkig wordt van lezen is dat dan zo erg?

Daarnaast geeft het lezen juist ook de mogelijkheid om allerlei andere interesses te ontwikkelen omdat er natuurlijk een wereld aan leesmateriaal opengaat

Of zie jij dat blijkbaar anders?


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Meisje gaat niet naar leidsters en wordt niet gezien
BerichtGeplaatst: 31 maart 2018, 13:26 
Volwassene

Geregistreerd: 18 feb 2017, 13:49
Berichten: 36
Er zijn hier in huis gewoon ook Nederlandse boeken. Toetsenborden, etc. Ik koop geen leren lezen materiaal voor mijn dochter. Géén schoolse werkboekjes. Print géén schoolse werkbladen. Als mijn dochter vraagt mama wat is de narcis letter? Wijs ik hem aan. Ik zet alleen niet de stap om dan ook de tulp letter aan te wijzen en de zonnebloem letter. Ik beantwoord haar vraag. Op een dergelijk moment pak ik het moment om verder te gaan op narcissen, en niet op letters. Ik volg haar, maar stimuleer niet om een stap extra te zetten.
Groep 7 is misschien 2uurtjes Engels per week. En heel veel scholen beginnen al in groep 1 met Engelse taal. Tegenwoordig kennen denk ik de meeste kinderen al meer Engels op jonge leeftijd dan onze generatie.
Er is in de wereld zoveel meer te ontdekken dan taal en rekenen. Dat is wat er op school gedaan wordt. Er is zoveel meer.

Mijn dochter hoeft niet de nieuwe Mozart te worden. Volgens mij is Mozart behoorlijk depressief geweest als volwassene. Bijvoorbeeld Michael Jackson, een heel getalenteerde zanger, op heel jonge leeftijd al. Daarvan is bekend dat hij en z'n broers, naast hun eigen affiniteit en interesse voor muziek, ook door een ietwat tirannieke vader met een broekriem richting de muziek zijn gepusht. Verder lijkt het erop dat Michael Jackson niet (altijd) gelukkig was in z'n leven ondanks z'n talent en z'n prestaties in de muziek. Daarnaast had hij een bijzondere/verknipte relatie met kinderen; sommige mensen beweerden dat dit kwam door het gemis van kind kunnen zijn in z'n jeugd.

Dit lijdt tot vragen die ik niet voor jou kan beantwoorden en jij niet voor mij. Hoe belangrijk is het geluk van je kind ten opzichte van het ontwikkelen van talent? Hoe graag wil je zelf de moeder van de nieuwe Mozart zijn? En hoe weegt dit in de keuzes die je voor je kind maakt? Hoe weegt dat wat je kind de wereld via zijn/haar talent geeft (bijvoorbeeld heel mooie muziek of de behandeling om kanker te genezen) ten opzichte van de persoonlijke belangen van het kind? Is talent een geschenk of zelfstandige entiteit die ontwikkeling verdient onafhankelijk van de persoon in wie het zich manifesteert?
En zelfs als je op deze vragen voor jezelf een helder en eenduidig antwoord weet te formuleren, dan blijft de toekomst voorspellen, ook voor ouders van hb-kinderen, een niet triviale bezigheid. Dus weet je nooit zeker of pushen, stimuleren, los laten, of vermijden bij jouw specifieke kind de langetermijn effecten heeft die je wenst.
Het blijft wel goed om het hier samen over te hebben, zodat ieder z'n mening kan scherpen.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Meisje gaat niet naar leidsters en wordt niet gezien
BerichtGeplaatst: 31 maart 2018, 13:37 
Volwassene

Geregistreerd: 20 feb 2016, 16:23
Berichten: 1705
Jeetje Marthax, wat zeg je dat mooi. Precies ook zoals ik het voel.



_________________
Zoon van 15 in 4 gym
Zoon van 12 in 1 tvwo
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Meisje gaat niet naar leidsters en wordt niet gezien
BerichtGeplaatst: 31 maart 2018, 13:57 
Volwassene

Geregistreerd: 30 apr 2014, 18:14
Berichten: 1035
Ik denk dat het voor elk kind, maakt niet uit hoe begaafd een kind is, belangrijk is dat je zijn of haar belangstelling volgt en daarnaast ook een breed scala aan 'nog onbekende dingen' aanbiedt. Daarmee stimuleer je het kind in het plezier in leren en ontwikkelen én in het ontdekken van nieuwe dingen. Bij een meer begaafd kind zal die belangstelling sneller dieper en verder gaan, bij een minder begaafd kind gaat het wat rustiger. Maar élk kind heeft van huis uit een drang naar ontwikkeling en ontplooiing, ieder op zijn/haar eigen tempo.
Dit is een verschil met pushen of dwingen vooral één aspect te ontwikkelen :( of overmatig de focus op te leggen als ouder (zoals soms bij 'wonderkinderen' gebeurt). Daarmee ontken je het hele zijn van het kind, dat immers uit meer bestaat dan alleen dat éne talent.

Dat gaat heel goed zolang het kind thuis is. Zodra het naar school gaat en een vastgestelde leerlijn moet gaat volgen, wordt het wel een probleem. Ik zeg daarmee niet dat je het níet moet doen (juist wel!), maar wél dat je het met school moet opnemen en bespreken. Scholen zijn er over het algemeen niet op berekend. Als ik je zo hoor, Marthax, dan loopt jouw kind behoorlijk snel :wink: . Ik vermoed dan ook dat het voor haar niet zo heel veel uitmaakt of je haar nu stimuleert te lezen of niet. Zodra ze het ook maar een beetje aangeboden krijgt op school, zal ze de kennis opslurpen op een tempo dat andere kinderen niet bij kunnen benen.
(Mijn oudste (hb-er vermoedelijk) lag, als eerstegroeper in de combigroep 1-2, in de eerste week op school 'savonds in bed lettergrepen te klappen en oefenen. Iets wat als spelletje werd aangeboden aan de hele groep, maar waar verder alleen voor groep 2 een vervolg op kwam in lesjes. vanaf het moment dat ze begreep 'dit is niet voor mij', is ze gaan onderduiken en aanpassen. Het heeft veel werk gekost om haar weer uit te gaan dagen en weer 'leerdurf' te helpen ontwikkelen... zijn we nog niet klaar mee ondanks versnelling).
School zal dus vanaf het begin van de kleuterklas het aanbod moeten aanpassen. En, denk ik nu achteraf, misschien lukt het je wel beter school hiertoe te bewegen, als je kind duidelijk lezend groep 1 binnenkomt.



_________________
dochter: augustus 2009: niet getest, versneld
dochter: september 2011: beweegwondertje
Ikzelf: niet getest, ik vermoed hb. Zou wel een hoop verklaren ;-)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Meisje gaat niet naar leidsters en wordt niet gezien
BerichtGeplaatst: 31 maart 2018, 15:48 
inactief

Geregistreerd: 24 jun 2016, 12:32
Berichten: 97
Hi marthax,

Dat de vermeende pedofilie van michael jackson te maken heeft met het stimuleren van zijn zangtalent door zijn ouders met als gevolg dat hij niet een kind zou kunnen zijn geweest vind ik nogal ver gaan. Dit zijn dingen waar we niks van weten of iets kunnen roepen. Ik heb persoonlijk ook echt totaal niks met de persoon michael jackson en wat hij uitstraalt, hij maakt leuke muziek maar verder spreekt zijn wezen mij totaal niet aan en heb ik er niks mee (integendeel). Ook heb ik niks met mozart overigens, het was maar een bekende naam om te gebruiken om aan te geven als iemand zelf ambities koestert dan zal hij eraan moeten werken om er wat mee te bereiken en als ouder zou je dat moeten supporten zolang je kind gelukkig is met wat hij doet.

Je suggereert dat ik mijn kind een mozart wil laten worden, dat is absoluut niet zo. Ook zeg je min of meer dat wij als ouders een keuze zouden moeten maken tussen het persoonlijke geluk van ons kind of de ontwikkeling van hun talent. Daar ben ik het ook niet mee eens, het ontplooien van talent kan juist voor geluk zorgen.
Ik kan niet voor jouw situatie spreken maar mijn kind wil dolgraag spelletjesboekjes doen en lezen (ja ze heeft ook andere interesses, gaat naar buiten en gaat oa ook drie keer per week dansen met andere peuters) ze wordt gelukkig als ze mag doen wat ze zo leuk vindt en als ze mag leren wat ze wil leren. Ze vindt het ook heerlijk als ik er af en toe naast kom zitten en met haar meekijk.

Maar ik denk ook binnen nederland waar een wil is is een weg en als jouw kind in groep 5 al hogere wiskunde studeert dan vind je daar ook wel weer een passende oplossing voor met je eigen doorzettingsvermogen

Maar een kind dat dolgraag wil lezen niet helpen om dat te leren maar te zeggen we gaan wel engels leren dat vind ik je kind tekort doen in haar persoonlijke ontwikkeling en geluk,zo zou ik het bij mijn kind wel zien ja als die niet mocht lezen


Laatst bijgewerkt door Jijana op 31 maart 2018, 16:16, in totaal 8 keer bewerkt

Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Meisje gaat niet naar leidsters en wordt niet gezien
BerichtGeplaatst: 31 maart 2018, 15:54 
inactief

Geregistreerd: 24 jun 2016, 12:32
Berichten: 97
Met Yolalala ben ik het wel eens het zou ook voor de school een duidelijke voorsprong zijn als een eerste jaars kleuter bij aanvang van het schooljaar als vlot leest. waar ze waarschijnlijk dan ook niet onderuit komen dat ze er wat mee moeten

Dat je je kind weer "leerdurf" moet bijbrengen omdat het zo gedwongen in de pas van de norm moest lopen dat lijkt me inderdaad ook een mogelijk gevolg als je (of de school) het leertempe onderdrukt


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Meisje gaat niet naar leidsters en wordt niet gezien
BerichtGeplaatst: 31 maart 2018, 19:57 
Volwassene

Geregistreerd: 18 feb 2017, 13:49
Berichten: 36
Jijana, het was niet mijn bedoeling om jou te kwetsen of om jouw ideeën over het stimuleren van talenten aan te vallen. Ik snap nu dat het idee van de pushende ouder voor een aantal mensen hier gevoelig ligt; er zijn hier misschien wel mensen die door de onwetenden in de buitenwereld ook als pushende ouder verketterd worden. Ook hen wil ik niet vanuit deze veilige omgeving van het hb-kind forum in de rug aanvallen; dat is nooit mijn bedoeling geweest. Integendeel, jouw reactie inspireerde mij juist tot een idee waarvan ik hoopte dat het als mooie synthese van verschillende visies gezien kan worden.

Ik schreef over ouders die voor hun eigenbelang de ontwikkeling van een kind richting geven (en even voor de duidelijkheid dat doe je niet alleen door te pushen maar door het los te laten en ook door je kind het werken met zijn talent te ontzeggen) niet om jou of iemand anders daarmee aan te vallen. Ik probeerde er juist zonder oordeel over te denken (in de hedendaagse Nederlandse cultuur wordt het misschien als negatief gezien om de prestaties van je kind te gebruiken ter meerdere eer en glorie van jezelf maar er zijn vele andere culturen waar hier heel anders tegenaan gekeken wordt, denk aan familie eer). Ik wilde mensen (ook zij die in eerste instantie denken "ik gebruik mijn kind's tallenten niet om er zelf status van te krijgen want dat mag niet") kritisch naar zichzelf laten kijken en voor zichzelf de afweging te maken in hoeverre speelt mijn eigen behoefte aan status een rol bij hoe ik de ontwikkeling van mijn kind voor geef.

Met het voorbeeld van Michael Jackson wilde ik aangeven dat het te veel pushen van talent niet altijd bevoorderlijk is voor het geluk het kind in zijn verdere leven. We weten inderdaad veel niet over Michael Jackson en over Mozart; het zijn geruchten en roddels. Het illustreert wel een ander punt we kunnen de toekomst niet voorspellen en we weten niet hoe Micheal Jackson of Mozart zou zijn geweest als ze niet de muziek in waren gegaan en bijvoorbeeld zingende timmerman geworden zouden zijn. Zouden ze dan meer of minder gelukkig zijn geweest? Zouden ze een betere timmerman dan pop-artiest of componist zijn geweest? We weten het niet, net zo min als dat we precies weten hoe onze acties onze kinderen zullen beïnvloeden.

Wat jijana zegt over dat het stimuleren van talent juist een kind gelukkig maakt en dat het belemmeren van de ontwikkeling (om het kind te forceren 'normaal' te zijn) het kind ongelukkig maakt ben ik het volmondig mee eens. Misschien dat in mijn vorige post de focus te veel lag ongelukkig worden door te veel pushen. Gelukkig is er ook de andere kant: gelukkig zijn door je talent te ontwikkelen en door je volle potentieel te bereiken.

Ambities versus talent is wel een belangrijk punt. Ambities en talent zijn twee verschillende dingen. Als je ambities en talent op één lijn liggen kan je hele mooie dingen bereiken (mag ik Stephen Hawking als voorbeeld noemen ondanks dat ik zijn ambities en die van pa en ma Hawking niet ken en ik wel de indruk had dat hij gelukkig was maar dit natuurlijk niet zeker weet). Als ambities en talent uiteenlopen kan iemand een lastige tijd tegemoet gaan (ook hier kan ik niet de toekomst voorspellen en weet ik niet hoe het voor ieder individu zal zijn, dit is maar een intuitive ingeving). Ook over ambities is het goed om jezelf een aantal vragen te stellen (niet zodat ik of iemand anders je kan veroordelen maar voor jezelf). Zijn het de ambities van de ouder, van het kind, of van beiden? Hoe verhouden ambities zich tot andere waarden; wat is belangrijk voor mij? Liggen de ambities in delijn van het talent? Lijkt er door de ambities talent te zijn? Mis ik talent door de tunnelvisie van de ambities? Moet je altijd aan je ambities werken? Moet je altijd aan je talent werken? Is je talent ontwikkelen werken en/of is het leuk en makkelijker dan dingen doen waar je geen talent voor hebt?


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Meisje gaat niet naar leidsters en wordt niet gezien
BerichtGeplaatst: 01 apr 2018, 06:39 
­
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 sep 2010, 09:48
Berichten: 3959
Laten we het gewoon weer klein maken: als je kind dus inderdaad met 3 al helemaal blij en enthousiast van letters wordt, ziet hoe volwassenen heel veel tijd doorbrengen met ernaar te turen, en zich het alfabet eigen maakt, wat voor indruk geef je dan dat kind door:

a) interesse te tonen in wat het kind bezig houdt zonder in te gaan op pogingen van het kind jou bij zijn leerproces te betrekken (oh leuk)

b) het kind af te leiden, dus iets anders voor te stellen om te gaan doen (leuk, hier is een bloemetje)

c) het kind af te kappen, belachelijk te maken, of te verbieden met letters bezig te zijn (je bent te klein, jij kunt nog helemaal niet lezen, ga buiten spelen)

d) het kind te pushen, want stel je voor dat het niet leert leren, of niet leert dat er moeite gedaan moet worden om iets te bereiken (nee, we gaan eerst het alfabet nog een keer doen en nu foutloos en anders geen Sesamstraat)

e) het kind de ruimte te geven door een leerboekje of educatief leerprogramma, zonder je er verder mee te bemoeien (ja leuk, dan ga ik nu even koken)

f) het kind te helpen waar het kind aangeeft dat het wil leren, door het kind te volgen maar ook zelf initiatief te tonen om het kind nog een klein beetje meer te leren. (en ken je de k al? Kijk, dit is de k, van kat en koek)

En wat zou je wel/niet doen en waarom?

Ik ben nieuwsgierig. Ik heb trouwens een hoop van bovenstaande dingen gedaan als ouder. Met wisselende resultaten.



_________________
“Concerning matter, we have been all wrong. What we have called matter is energy, whose vibration has been so lowered as to be perceptible to the senses. There is no matter.” Albert Einstein
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Meisje gaat niet naar leidsters en wordt niet gezien
BerichtGeplaatst: 01 apr 2018, 07:10 
Volwassene

Geregistreerd: 14 jan 2016, 12:58
Berichten: 1302
Mijn keuze staat er niet bij. In geval van letters was mijn reactie keuze g: Oh leuk, en welke wil je nu? Met antwoord en uitleg.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Meisje gaat niet naar leidsters en wordt niet gezien
BerichtGeplaatst: 01 apr 2018, 07:10 
inactief

Geregistreerd: 24 jun 2016, 12:32
Berichten: 97
Ik denk dat ik voor mijn kant van het vehaal
Ook nog iets moet uitleggen want mijn positie is wel fundamenteel anders dan die van de meesten hier denk ik

Wij wonen namelijk in het buitenland, in een land waar thuisonderwijs en/of priveonderwijs gewoon een optie is. (Wat in nederland niet mag omdat naar ik heb begrepen de overheid bang is dat islamitische mensen dan hun meisjes thuis zullen gaan houden)

Toen mijn dochter 12 maanden werd en al belachelijk goed kon praten en ook al het hele alfabet kende heb ik eigenlijk al besloten dat mijn dochter thuisonderwijs zou gaan krijgen, al dan niet aangevuld met priveonderwijs of een vrije inschrijving in een school.
Maar ik ben me bewust van wat thuisonderwijs inhoudt en van mij vraagt en ik ben daarom wel zoekende gebleven naar de mogelijke gevolgen van naar een reguliere school in de buurt gaan. Het sociale aspect daar maak ik me niet zo druk om (behalve het vinden van een peer) want een school is geen sociale instelling en mijn dochter mag drie keer per week naar dansles, straks ook op zwemles en ze mag daarnaast op muziekles. Daarnaast is de kans enorm groot dat ze sociaal op een school niet op haar plek zal zijn en bij sport en spel ligt de aandacht op andere dingen. En bij thuisonderwijs heb je veel meer tijd om de natuur inte gaan en andere excursies te doen, zeker gezien het leertempo.
Inmiddels heb ik wel definitief besloten voor thuisonderwijs te kiezen (in de toekomst waarschijnlijk aangevuld met prive onderwijs)

Daar komt bij dat het hier normaal is dat alle kinderen al vanaf 2.5 jaar full time naar school gaan (dat ik dat belachelijk vroeg vind even terzijde). Je wordt er ook een beetje voor onder druk gezet ze komen wel aan de deur waarom je kind nog niet op school zit zeg maar ook al is leerplicht pas vanaf 6

Nu heeft dit natuurlijk een grote impact op het verschil tussen bijvoorbeeld jou,> marthax en mij. Ik ben naast de gewone moeder van mijn dochter straks ook haar juf. En dat maakt een wezenlijk verschil natuurlijk. Ik kom met niemand in het vaarwater als ik haar leer lezen bijvoorbeeld, het is zelfs alleen maar makkelijk want dan kan ze straks makkelijker andere dingen leren en het is daarom ook geen probleem om haar schoolse materie aan te reiken.
Gezien andere kids hier al lang naar school gaan is het voor mij wel belangrijk om in een bepaald ritme te komen en een weg te vinden waar thuisonderwijs bijpast. Ook daar zijn weer allerlei opties in.

Dus misschien heb ik wat te makkelijk praten als ik roep "so what als ze kan lezen!" Maar dat neemt niet weg dat ik haar er ook mee had geholpen als ze wel perse naar school zou moeten

Vwb het bericht van sjuut: ik kies voor een conbi van e en f


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Meisje gaat niet naar leidsters en wordt niet gezien
BerichtGeplaatst: 01 apr 2018, 07:19 
Volwassene

Geregistreerd: 14 jan 2016, 12:58
Berichten: 1302
Jijana: je moet je niet van alles wijs laten maken. De leerplicht was er al voor de eerst moslim in Nederland was.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 2 van 4 [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: