Het is nu 26 sep 2018, 15:50

Pagina 1 van 1 [ 20 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Babyachtig praten
BerichtGeplaatst: 22 apr 2018, 16:04 
Volwassene

Onze oudste dochter doet zich de laatste tijd vaak ‘dommer’ voor dan ze is. Ze praat dan erg babyachtig (amper te verstaan), haar tong uit haar mond en staat een beetje heen en weer te wiebelen. Het is me al eens eerder opgevallen dat ze dit gedrag vertoonde maar toen tegen een leidster van de psz. Ik dacht toen dat het een soort verlegenheid was.
Ze praat normaal erg goed en duidelijk, gebruikt vaak ook moeilijke woorden voor haar leeftijd. Nu merk ik steeds vaker dat ze dit gedrag thuis ook gaat vertonen, maar ook bij opa en oma bijvoorbeeld. Haar aanspreken dat ze ook ‘gewoon’ kan praten helpt soms maar niet altijd. Ook doet ze regelmatig alsof ze dingen niet weet terwijl ik zeker weet van wel. Pas deed ze net alsof ze nog niet tot 4 kon tellen. Ik begrijp niet waarom ze dit doet, zijn er ouders die hier iets van herkennen? Is dit een soort fase?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Babyachtig praten
BerichtGeplaatst: 22 apr 2018, 17:26 
Volwassene

Volgens mij hoef je je geen zorgen te maken hoor. Mijn kinderen hebben allemaal zo'n fase gehad vlak voordat ze vier werden. Volgens mij vonden ze het gewoon spannend om echt naar school te gaan en de vertrouwde peuterspeelzaal gedag te zeggen. Ook al waren ze er klaar mee, toch was het 'grote onbekende' spannend zat voor ze.

BerichtGeplaatst: 22 apr 2018, 17:36 
Volwassene

Ja dit is een fase, bij mijn dochter was dit wel een onderdeel van het aanpassen. Ze wist niet goed hoe ze de aandacht van jongere kindjes anders kon krijgen. Ze deed dit alleen in een omgeving waarvan verwacht werd dat ze ook weinig van haar verwachtte vooral het psz. Op school laat ze dit gedrag niet zien.

BerichtGeplaatst: 22 apr 2018, 18:22 
Volwassene

Hier ook de fase gehad en komt nog regelmatig boven als ze zich verveeld of teveel moet aanpassen in de klas. Bij onze meid is het typisch aanpassingsgedrag en de eerste alarmsignalen voor ons.

BerichtGeplaatst: 22 apr 2018, 18:27 
Volwassene

Bedankt voor jullie reacties!

Spitsmuis, fijn om te horen dat het waarschijnlijk een fase is. Het zou inderdaad spanning kunnen zijn voor het ‘grote onbekende’.

Nannet, ik dacht in eerste instantie ook dat het om aanpassingsgedrag ging toen ik het op de psz zag. Nu doet ze het thuis ook regelmatig en dat vond ik vreemd.

BerichtGeplaatst: 22 apr 2018, 18:28 
Volwassene

Bedankt Shura voor je reactie. Laat jullie meisje dit gedrag dan ook thuis zien?

BerichtGeplaatst: 22 apr 2018, 18:35 
Volwassene

Oudste heeft dit ook gedaan, vooral toen hij net naar school ging. Het werd een soort Telletubbietaal.

BerichtGeplaatst: 22 apr 2018, 18:59 
Volwassene

Hier ook van die periodes: het ging hier altijd vanzelf weer over.

BerichtGeplaatst: 22 apr 2018, 19:09 
Volwassene

Fijn te lezen dat zoveel van jullie het herkennen. Dank voor jullie berichtjes.

BerichtGeplaatst: 22 apr 2018, 20:46 
Volwassene

hier ook een hele tijd. Ik heb nog steeds geen echt idee waarom... volgens mij een combinatie van spelen met de reacties die zoiets oplevert, en doen alsof je nog 'lekker klein' bent en dus het soort aandacht krijgen/vragen dat hele kleintjes krijgen. Lekker op schoot, enzo. Nu is het over, maar soms vervangen door praten in codetaal (van het soort 'mog ok do pondokos ovon') of gebarentaal, soms dramatisch verdrietig doen om een kleinigheidje, zodat je lekker getroost wordt, en niet zelf willen aankleden (omdat het samen zoveel gezelliger is). In een situatie met een leerkracht of vriendinnen doet ze het niet (en heeft ze het volgens mij ook nooit gedaan), het is alleen thuis.

BerichtGeplaatst: 23 apr 2018, 02:28 
Volwassene

Mijn dochter doet het ook. Ze zegt er vaak bij ik ben baby.
Prima, ben maar even baby. Soms vraag ik haar om even de grote Meisje te halen, dat ze weer baby mag zijn als we dit of dat gedaan hebben.
Het baby spelen wordt altijd meer als ze slecht in haar vel lijkt te zitten.

BerichtGeplaatst: 23 apr 2018, 16:31 
Volwassene

ze doet dit vooral thuis, ergens anders niet. Ze blijft dan ook volhouden tot we boos worden en dan krijgen we de reactie laat mij gerust, je ziet toch dat ik een baby ben en niets kan.

In haar baby fase kruipt ze ook letterlijk over de grond, ligt op haar rug te brabbelen, kleed zich dan niet meer aan, brabbeltaal, veel in foetushouding liggen, ... maar gaat hier ook over als ze zich beter in haar vel voelt.

BerichtGeplaatst: 23 apr 2018, 17:26 
Volwassene

Bedankt voor jullie reacties. Toch prettig om ervaringen van andere ouders te horen. Ik ben weer wat gerustgesteld, het is hoogstwaarschijnlijk een fase. Ze zit op het moment ook niet zo lekker in haar vel. Is snel gefrustreerd als iets haar niet lukt en erg prikkelbaar/humeurig. Waar dat vandaan komt is me een raadsel. Ik probeer nu niet te veel aandacht te schenken aan het gedrag maar knuffel haar wel extra. Misschien dat ze daar nu behoefte aan heeft. Ik merk vandaag dat het gedrag al veel minder is als voorgaande dagen. Wellicht toch omdat ik mijn houding wat heb aangepast. Wat meer knuffelen en moeder/dochter momentjes pakken en niet aanspreken op haar gedrag maar negeren.

BerichtGeplaatst: 23 apr 2018, 17:39 
Volwassene

Mijn kinderen waren stuk voor stuk niet te harden met deze leeftijd. Vervelend gedrag negeren werkte hier het beste!

BerichtGeplaatst: 24 apr 2018, 10:39 
Volwassene

Het kan overweldigend zijn om groot te worden en steeds verantwoordelijker te zijn voor je gedrag... Ik merkte met mijn 3-4 jarige dat ik haar soms 'te volwassen' behandelde: ze praatte zo wijs, waardoor ik onbewust veel verwachtte van haar. ze ging zich dan anders ('vervelend' ) gedragen, boos worden, zusje pesten, klagen... boos worden van mijn kant werkte averechts.
Ik ben ook meer gaan knuffelen, juist op momenten waarop ik normaal 'boos' zou worden. Ik gaf dan ook aan: Zit je niet zo lekker in je vel? wil je eigenlijk even knuffelen? kom maar dan gaan we even lekker knuffelen. Dat mag je ook zeggen.

Op het moment dat ze echt baby-achtig ging doen, ging ik daar wel in mee, door haar ook echt als baby te verzorgen. zo van 'oh ben je een baby'tje? kom maar dan gaan we hapje doen, luiertje aan, bedje toe...' Dat vond ze natuurlijk niet leuk als het te ver ging ;). zo probeerde ik de behoefte aan knuffelen, nabijheid, ondersteuning, hulp etc, los te koppelen van het baby-achtige gedrag: je hoeft je niet kleiner voor te doen om om ondersteuning te vragen en te krijgen.

BerichtGeplaatst: 24 apr 2018, 17:10 
Volwassene

@ yolalala: dat vind ik eigenlijk wel een goed idee van jou. zo heb ik het nooit bekeken bij onze meid. We doen soms ook even mee, maar soms is het gewoon niet je dagje om even mee te doen. Misschien moeten we dat volgende keer ook eens proberen.

Knuffelen helpt hier inderdaad ook of als ik boos ben haar ook meteen zeggen dat ik haar daarom niet minder graag zie.

BerichtGeplaatst: 24 apr 2018, 17:57 
Volwassene

Yolalala: Je slaat de spijker op z’n kop. Ik bedenk me soms wel eens dat ik haar mogelijk te ‘volwassen’ behandel. Ze komt zo wijs over dat ik er geen erg in heb. Ze is ook zo zelfstandig voor haar leeftijd en je kunt hele gesprekken met haar voeren. Ik zal hier eens meer op gaan letten. Ik vind het wel moeilijk om hierin de balans te vinden.

BerichtGeplaatst: 24 apr 2018, 18:07 
Volwassene

ja lastig is dat hè. ik vind het nu nog steeds lastig soms, die balans. Maar hoe ouder ze worden, hoe duidelijker ze het zelf aangeven :lol:
Die knuffelmomenten doen wonderen hier, nog steeds.

BerichtGeplaatst: 28 apr 2018, 08:05 
Volwassene

Ook hier herkenbaar. Zeker bij ons menneke die het soms nog steeds doet als of hij een kleuter is i.p.v. bijna 10.
Reageer dan meestal als yolala en deel haar kijk er op.

Ik wilde toch even reageren omdat je zegt dat je zegt dat ze “gewoon” moet praten. Maar dat is een dubbele. Want zoals ze praat is “gewoon” voor veel kinderen van haar leeftijd. Alleen van haar verwacht je wat anders. Het is beter denk ik om dat echt concreet te maken. Bijvoorbeeld praat eens met je tong in je mond. Of gebruik je buikstem. Of Maak eens een hele zin van minimaal 6 woorden. Als dat de dingen zijn die zij gewoonlijk doet.

Ik zeg het omdat ik denk dat als hoogbegaafde kinderen of kinderen met een voorsprong in groep 0 of 1 gaan kijken wat “gewoon” is in deze nieuwe context dat ze dan kunnen gaan aanpassen. Dat ze dan relatief onderpresteren: ze doen het net zo goed als de rest maar kunnen eigenlijk beter.

Ik ben geen psycholoog en weet niet of het zo werkt. Wel heb ik vaak gelezen dat kinderen, met name meisjes, zich aanpassen om gewoon te zijn.

Anne72

BerichtGeplaatst: 28 apr 2018, 18:11 
Volwassene

Bedankt Anne voor je toevoeging. Goede tip om het wat concreter te benoemen, zo had ik er nog niet over nagedacht. Het is ongeveer dezelfde manier van praten als haar leeftijdsgenootjes op de peuterspeelzaal. Maar ik ben inderdaad anders gewend van haar.

Pagina 1 van 1 [ 20 berichten ]