(Fiets)afstand tot school

Voor alle ervaringen met hb kids en teens op de middelbare school en thuis.
Plaats reactie
merriedroom
Berichten: 533
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

(Fiets)afstand tot school

Bericht door merriedroom »

Wat is een redelijke afstand voor een 10,5 jarige (straks) om te fietsen naar een middelbare school? Niet elke school met het juiste onderwijsniveau zal passend zijn en dat maakt de spoeling dunner, tenzij de reisafstand groter gemaakt wordt.

Noelle
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: (Fiets)afstand tot school

Bericht door Noelle »

Leeftijd in de eerste lijkt me Iig eigenlijk geen factor. Heb om andere redenen ook wel gezien dat het handig is verder vooruit te kijken. De korte periode dat je kind relatief jong is zou ik niet leidend laten zijn bij een keuze. Ik ging zelf vroeger met de bus - overigens niet vanwege passend onderwijs niveau - en de school was 20 km van ons huis. Was 11 toen ik begon. Kinderen fietsen 6-7 km maar zie zelf meer problemen in door drukke stad fietsen dan de duur van de fietstocht .

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: (Fiets)afstand tot school

Bericht door Von »

Mijn vriendin fietste vroeger 15 km en er waren bij ons wel meer kinderen in de klas die zover of nog iets verder fietsten.
We hadden zelfs iemand die ruim 20 km fietste, ook in de winter, want in het gat waar zij woonde was geen bus. Toen zij 16 werd kreeg ze een brommer.
Als ik kijk waar de klasgenoten van mijn kinderen wonen dan denk ik dat de meesten binnen een straal van 10 km om de scholen wonen/woonden.

Baloo
Berichten: 111
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: (Fiets)afstand tot school

Bericht door Baloo »

Hier fietsen ze 8 km naar school. In het begin werd er veel gemopperd, nu is dat over. We brengen-halen wel af en toe als het echt beestenweer is. Een goede fietsbare route is wel belangrijk, meer dan de afstand.

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: (Fiets)afstand tot school

Bericht door MrsBucket »

Wij brengen en halen, het is 20km enkele reis. Dit was de enige school in de regio waar zoon terecht kon en tot zijn recht kan komen. Dat vonden wij het allerbelangrijkst.

Bissi
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: (Fiets)afstand tot school

Bericht door Bissi »

Zoon's basisschool was 20 km enkele reis, dus wij brachten hem met de auto. Spelen met vriendjes was dus vaak inclusief avondeten, omdat in de spits kinderen ophalen heel tijdrovend was.
Vanaf 10,5 wilde hij met de bus. Dat deden meer klasgenoten. We zijn een paar keer samen met de bus gereisd, tot hij het niet meer spannend vond. (Ook dingen besproken als: wat doe je als je net de bus mist, andere bussen enz).

Naar het VO wilde hij zelf liefst op fietsafstand in de stad waar we wonen. Dat heeft hij zelf zwaar laten meewegen in zijn keuze. Voor pubers zijn de vrienden en de zelfstandigheid en bewegingsvrijheid ook belangrijk, niet alleen verrijking en zo.

Zijn zus zat op hetzelfde vo, twee jaar eerder gestart. Toch heeft hij een andere ervaring gehad, omdat er inmiddels veel veranderd is de afgelopen 5 jaar. Van IB naar Cambridge, andere docenten, andere koepel, meer digitaal, meer sturing op zelfstandigheid leerlingen, flexuren enz enz. Sommige dingen zijn beter, andere minder. Dat heb je bij veel scholen nu.

Persoonlijk vond ik met de fiets naar het vo in de stad waar zijn basisschool zat ook erg ver. Hij zou dan alleen fietsen. De route was ofwel over een fietspad langs een N-weg, door het open veld. Ofwel door een natuurgebied. In je eentje beide niet fijn, eigenlijk ook onveilig.

Eekhoorntje76
Berichten: 252
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: (Fiets)afstand tot school

Bericht door Eekhoorntje76 »

Dochter (toen 11) heeft de eerste anderhalf jaar 17 km gefietst, wel elektrisch. Bij slecht weer of toetsweek werd ze soms gebracht of met de bus (zonder overstap dus dat was fijn). Ze vond het zelf geen probleem, vond het zelfs jammer toen we verhuisde, ze miste het uurtje podcast of muziek. Inmiddels zijn we verhuisd en is het nog maar 1,7 km. Voor haar had het denk ik geen probleem geweest om dit vol te houden onze zoon daarentegn loopt nu al soms te klagen.

Zelf heb ik de hele middelbare school tussen de 12 en 18 km moeten fietsen en vond ik dat geen probleem.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Faya
Berichten: 62
Lid geworden op: di 11 jan , 2022 10:29 am

Re: (Fiets)afstand tot school

Bericht door Faya »

Het hangt ook van je kind zelf af natuurlijk. Onze oudste fietst nu 11 km naar school en dat vindt ze echt zwaar. Ze is 11, klein voor haar leeftijd (fietst nog op een kinderfiets), en eerlijk gezegd houd ik mn hart vast voor de herfst. Met de bus kost t minstens net zo veel tijd, staat ze ook niet open voor, maar gaan we denk ik ook oefenen als ze wat meer gewend is aan alle nieuwe dingen.
Maar goed, als ze wat groter en sterker was zou het vast beter gaan en die groeispurt moet toch een keer komen.
Ter vergelijking, ik fietste altijd 16km, mijn man 22 km. In de winter ging ik wel vaak met iemand mee in de auto als t slecht weer was, maar verder was het gewoon fietsen, het went wel en je groeit er ook in.
Dus wat ik maar wil zeggen, lengte en kracht maakt misschien nog wel meer uit dan de precieze leeftijd.
Drie dochters (groep 4, groep 6, brugklas)

Dee85
Berichten: 680
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: (Fiets)afstand tot school

Bericht door Dee85 »

Hier 2 kinderen op dezelfde VO school. Enkele reis fietsen (niet elektrisch) is een kleine 8km. Ze fietsen altijd, behalve als het hard regent, er sneeuw ligt of het glad is. Dan gaan ze met het OV.

Oudste ging met 10 naar het VO en heeft wel eerst 2 jaar met OV gereisd. Ondanks elke dag met de fiets naar school op de basisschool, vonden we haar nog niet helemaal verkeersveilig. Ze is met 13 jaar begonnen met fietsen. Middelste met 12 jaar.
Route is behoorlijk druk maar ze kunnen het aan.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Karan_1
Berichten: 217
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: (Fiets)afstand tot school

Bericht door Karan_1 »

Hier fietst de jongste van 10 ongeveer 5 km. Dat is prima te doen. Geen goede OV-verbinding, dus altijd fietsen.

merriedroom
Berichten: 533
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: (Fiets)afstand tot school

Bericht door merriedroom »

Dank jullie wel! Dat geeft toch ook andere kijken op de zaak. De cirkel van ons kan toch wat groter als dat nodig is. Ze fietst erg graag en regen en kou houden haar nu al niet tegen op de 3 km-tocht. We zullen extra kijken naar de route zelf en minder naar de afstand.

Faya, ik ging ook op een kinderfiets naar de middelbare. Vond ik een beetje gênant, maar hij was nieuw voor de middelbare gekocht en al een slag groter dan ik daarvoor had en zo’n toen in de mode oma-fiets. Dat scheelde wel. De herinneringen.

MrsBucket, in jouw geval snap ik de afstand én dat je zelf brengt helemaal. Mijn dochter is wat ouder straks en kan makkelijker mee met regulier verwacht ik. Mijn zoontje daarentegen… maar ik hoop en duim dat dat nog even duurt.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: (Fiets)afstand tot school

Bericht door Hanneke »

Hier fietsten ze 8 km enkele reis, en dat is dus echt wel dichtbij.
Ik fietste als 11 jarige brugklasser 15 km, ook prima te doen, en er reed een bus bij heel slecht weer.
Nichtjes reden 25 km enkele reis op een normale fiets. Dat leek mij wel heel pittig, vooral omdat een van hen voor en na de reis nog een paard te verzorgen had. Dan is je dag wel erg lang. Maar zij vonden het goed te doen.

Ik denk dat het afhangt van zowel ouder als kind.
Ik merk dat sommige ouders 10 km al heel ver vinden, terwijl andere ouders 20 km een normale afstand vinden. Vaak is dit dan voor kinderen net zo.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 474
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: (Fiets)afstand tot school

Bericht door Paula »

MrsBucket schreef:
zo 10 sep , 2023 5:38 am
Wij brengen en halen, het is 20km enkele reis. Dit was de enige school in de regio waar zoon terecht kon en tot zijn recht kan komen. Dat vonden wij het allerbelangrijkst.
Wij hebben de eerste 2,5 jaar gebracht en gehaald. Jongste was absoluut niet verkeersveilig (op zich wel groot en sterk genoeg om te fietsen). Van lieverlee kwam hij steeds vaker met de bus terug naar huis, tot hij in de 3e klas helemaal zelfstandig reisde.

Gebruikersavatar
Rabbit
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:14 am

Re: (Fiets)afstand tot school

Bericht door Rabbit »

Het hangt ook af van wat de opties zijn en de verdere omstandigheden, lijkt me. Wij wonen in een grote stad met tientallen middelbare scholen op het juiste niveau. Het verkeer is gevaarlijk, vooral in het donker zijn er regelmatig ernstige ongelukken met fietsers. Dus waarom zou je 10 km gaan fietsen, terwijl je dan langs 20 goede scholen komt onderweg? Wij hebben een cirkel van 3 km om ons huis getrokken op de kaart en zijn naar de 10 scholen binnen die cirkel gaan kijken. Uiteindelijk fietst dochter nu 3 km (het is een school geworden precies op de cirkel). Zelf fietste ik als 11-jarige vroeger 10 km en dat was naar de dichtstbijzijnde school, dus veel andere opties waren er niet.
Dochter 2012
Zoon 2014

Bloemetje75
Berichten: 174
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: (Fiets)afstand tot school

Bericht door Bloemetje75 »

Mijn zoons zitten op km of 17 enkele reis van school. Toen we kozen voor deze school was dat vanwege het Gepersonaliseerd Leren en het feit dat school als erg flexibel bekend stond.
Andere school die op short list stond, is 16 km. Op die afstand maakt 1 km niet echt meer uit.

Afspraak is dat we brengen met de fiets achterop en ze terug fietsen. Bij heel slecht weer of als het krap wordt met naschoolse-activiteiten, wordt ook wel eens gehaald. Bijvoorbeeld les tot 17:05 en dan om 18u op sportclub moeten staan.
Ondertussen heeft middelste al ruim een jaar zijn scooterrijbewijs en rijdt dus regelmatig met de scooter.
Jongste moet dit jaar wel ook af en toe heen fietsen ivm werk en dat hij pas om 11:30 op maandag begint.
Gelukkig heeft mijn dochter ondertussen haar rijbewijs en met weinig contacturen op het HBO wil ze ook wel eens inspringen en met de auto brengen/halen.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Plaats reactie