Het is nu 14 dec 2018, 20:22

Pagina 1 van 1 [ 17 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vragen over ontwikkeling. Op zijn beloop of juist niet?
BerichtGeplaatst: 11 okt 2018, 19:54 
Volwassene

Hallo allemaal,
Dit is mijn eerste post en ik heb eigenlijk allerlei vragen die met elkaar samen hangen.
Ik heb twee jongens van 1 en 3 jaar. Ik geniet er volop van. Ik vermoed bij beiden een ontwikkelingsvoorsprong.
Het zijn twee totaal verschillende kinderen, ik zal proberen een omschrijving te geven van waarom ik de ontwikkelingsvoorsprong vermoed.

Mijn oudste is 3 jaar en 2 maanden en is een heel gevoelig en opmerkzaam kind. Hij is ook wat angstig af en toe (donker, harde geluiden).
Op de peuterspeelzaal heeft hij het maar matig naar zijn zin, hij ziet er daar wat verloren uit tussen de andere kinderen. Hij voelt zich niet op zijn gemak en vindt het gedrag van de jongere kinderen onvoorspelbaar (eigen interpretatie). Hij observeert de hele ochtend en kan thuis alles navertellen. Hij heeft goed contact met de juf en praat veel met haar. Hij laat maar weinig van zichzelf zien. De laatste tijd trekt hij wit weg als ik vertel naar hij naar de peuterspeelzaal gaat, hij zegt ook dat hij niet wil en moet soms in de auto al huilen. Op de peuterspeelzaal weinig contact met andere kinderen. Op vakantie bijvoorbeeld, nichtjes, of met kinderen van vrienden, heeft hij dit wel, dit zijn dan wat oudere kinderen.
Hij kon al jong heel goed praten, volzinnen vanaf 24 maanden, erg grote woordenschat (dit valt nog steeds erg op). Hij maakt puzzels van 50 stukjes, hij kent ongeveer 10 letters. Telt resultatief tot 15. Houdt van smartgames, lego, puzzelen en lezen.
Hij doet vaak uitspraken waarvan we denken; ben jij hier nu al mee bezig? Bijvoorbeeld over de maan die er overdag nog is, etc etc.
Als opa bij ons thuis is, en hij roept 'papa!', zegt hij even zachtjes tegen mij: 'ik bedoel mijn papa hoor, niet jouw papa want die noem ik opa'. Zomaar wat uitspraken om te schetsen wat voor een jongetje het is. Thuis vrolijk en spontaan.

De jongste is de reden waarom ik uberhaupt ben gaan lezen over ontwikkelingsvoorsprong en HB. Hij was vanaf de eerste minuut dat hij geboren is, al heel alert. Hij keek zo wijs de wereld in ('een oude ziel' noemde iemand hem). Zijn ontwikkeling ging als baby erg snel. Met vier maanden kon hij niet meer in de kinderwagen bak omdat hij zicht bleef omrollen en dan woedend werd omdat hij niet over de rand kon kijken. Zelfstandig zitten 6 maanden, kruipen ook. Als je een speeltje uit zijn handen wou pakken, trok je hem gewoon mee omhoog, zoveel kracht had hij. Eerste woordjes 8 maanden, etc. Lopen viel trouwens wel mee, 15,5 maand. Slapen eerste jaar echt moeizaam.
Nu is hij 21 maanden en praat volzinnen. Zegt eigenlijk alle woorden. Praat vanuit de ik-vorm, maakt woordgrapjes (bij voorbeeld ipv Mercedes Benz, Papa Benz, mama Benz, Beer Benz, *naam van broertje* Benz, zegt daarna; grapjes maken! leuk mama?). Leest de hele dag boekjes. Maakt 7 inlegpuzzels tegelijk. Wordt woedend als hij ergens niet aan mee kan doen of mee kan kijken. Kan zich heel lang concentreren (speelt zo 1,5 uur zelfstandig). Slapen is nog steeds een moetje. Is een heel vrij en avontuurlijk jongetje.

Ik merk dat ik het heerlijk vind dit even van me af te kunnen schrijven zonder dat ik het idee heb dat ik aan het opscheppen ben (zo'n opsomming maak ik alleen in mijn hoofd, maar ik spreek er niet echt met iemand over omdat ik het zo opschepperig vind klinken)

Natuurlijk ben ik zoals veel mensen op dit forum benieuwd of er inderdaad sprake is van een ontwikkelingsvoorsprong en hoe jullie dit zien (ik zit soms zo aan mezelf te twijfelen of ik niet in een complete tunnelvisie ben belandt, zeker als ik sommige voorbeelden op dit forum lees die nog veel duidelijker zijn), maar mijn voornaamste vragen richten zich eigenlijk op het wel of niet delen met de buiten wereld/ actie ondernemen.

Ik lees af en toe dat kinderen voor de basisschool al onderzocht zijn en ik vraag me af, hoe kom je dan als peuter al bij een onderzoeker oid terecht? Door het CB? Of via de PSZ? Eigen initiatief?

Ik wil liever niet 'onnodig' onderzoeken, en vind het prima en goed om gewoon lekker mee te gaan met het tempo van hun ontwikkeling. Ik word alleen een beetje huiverig van de verhalen die ik vaak genoeg tegenkom over kinderen die pas gezien worden als ze vast gaan lopen of onderpresteren op de basisschool. Omdat mijn zoontje nu geen plezier heeft op de PSZ, en wij binnenkort moeten kiezen (eigenlijk voor beiden dus) , maak ik me hier wat zorgen over. Misschien onnodig, maar ik wil graag dat hij zich prettig voelt en met plezier naar school gaat (zoals alle ouders dat willen). Ik kan me geen andere reden bedenken waarom ik nu zijn IQ zou moeten weten.

Ik ben benieuwd hoe anderen in mijn situatie zouden handelen; op zijn beloop laten en goed in de gaten houden? Aangeven bij volgende afspraak CB?
(Vorige keer moest oudste zoon 3 vormpjes in een vormenstoof doen en keek me vragend aan of er soms een addertje onder het gras zat :mrgreen: )

Afwachten wat de PSZ zegt over mijn jongste? (Hij kan niet wachten tot hij heen mag en loopt daar heel opgewonden rond).

Bedankt als je dit helemaal gelezen hebt :)

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Vragen over ontwikkeling. Op zijn beloop of juist niet?
BerichtGeplaatst: 11 okt 2018, 20:35 
Volwassene

Dit zou ik op zijn beloop laten, ik hoor ook niet echt problemen behalve dat hij matig klikt met andere kindjes maar matig is niet erg, is juist een goede leerweg. Hij gaat de rest van zijn leven om moeten gaan met matig klikkende mensen. Als hij een groep heeft waar hij goed mee klikt is er geen probleem.

Een onderzoek moet je zelf bekostigen en kom je ook terecht op eigen initiatief. Mijn ervaring met het cb is dat ze met een voorsprong niets doen. Bijzondere uitspraken bij het cb omtrent voorlopen is ook eerder regel dan uitzondering heb ik begrepen.

Ik denk dat er wel een voorsprong is bij beide kinderen. Ik ben trouwens jaloers op dat lange concentratieboog, dat lijkt me heerlijk.

BerichtGeplaatst: 11 okt 2018, 20:54 
Volwassene

Beide jongens lijken zich zeer snel te ontwikkelen. Ook zonder onderzoek kun je daar bij het zoeken naar een basisschool rekening mee houden. Vooral je beschrijving van je oudste doet me erg aan mijn oudste op die leeftijd denken. Als peuter en kleuter heeft hij het best lastig gehad, onder andere omdat hij snel angstig was; na een versnelling ging het beter en uiteindelijk is hij uitgegroeid tot een relaxte, sociaal vaardige jongeman die met plezier en succes zijn bachelors en master heeft afgerond. Het is goed om alert te zijn op signalen van onderpresteren, maar het is ook belangrijk om je te realiseren dat het ook goed kan gaan.

BerichtGeplaatst: 11 okt 2018, 21:03 
Volwassene

Ik zie ook een voorsprong bij beide kinderen zoals je ze omschrijft. Ik ben het verder met Nannet eens wat betreft het cb, deze zijn meestal gericht op het opsporen van achterstanden en een voorsprong wordt zelden iets mee gedaan (uitzonderingen daar gelaten).
Ik zou beide jongens goed in de gaten houden en gewoon volgen in hun ontwikkeling. Een onderzoek zou ik persoonlijk alleen laten doen als je kind vastloopt of zich grote problemen voordoen.

Wat ik je wel wil meegeven, houd je zoontje op de psz goed in de gaten. Als het zo blijft dat hij met tegenzin gaat zou ik zeker serieus nemen. Bij mijn dochter heb ik spijt dat ik haar toch heb laten gaan, achteraf is dat waar haar aanpassingsgedrag/onderpresteren is begonnen. Hier lopen wij nu op de basisschool tegenaan. Maar goed, dat is mijn persoonlijke ervaring.
Ziet de psz ook een voorsprong bij je oudste?

Je zou je wel vast kunnen oriënteren op scholen waar ze begeleiding of een plan hebben voor kinderen met een voorsprong. En ga dan vooral op gesprek en stel vragen, soms kan het heel mooi op papier staan maar dat wil niet zeggen dat het in de praktijk uitgevoerd wordt. Succes ermee!

BerichtGeplaatst: 11 okt 2018, 21:15 
Volwassene

Als ik het zo lees denk ik dat je kinderen zeker een ontwikkelingsvoorsprong hebben.
Dat er kinderen zijn die een nog grotere voorsprong hebben op sommige gebieden verandert daar niets aan. Een reden om te testen zie ik eerlijk gezegd niet zo snel. Dat kan altijd nog.

Wel jammer dat je oudste het niet naar zijn zin heeft bij de peuterspeelzaal. Onze kinderen gingen naar een kinderdagverblijf en wilden daar meestal gewoon naar toe. Als ze Heteren minder vonden, konden ze goed verwoorden wat Odin was om het weerbeter te maken. Dat zou je ook eens aan je zoontje kunnen vragen.
Bij het kinderdagverblijf hadden we veel overdracht met de leidsters, daar besprak ik ook wat de kinderen leuk vonden om te doen of graag zouden willen. Misschien staan ze daarbij jullie ook voor open.

Wij hebben bij het zoeken naar een basisschool wel gevraagd hoe ze om gingen met verschillen tussen kinderen. Ook heb ik daar verteld wat onze oudste al kon en hoe ze in elkaar zat. Bij een school sprak de uitleg van de school mij heel erg aan. Ook konden ze uitleggen hoe ik dat terug kon zien in de klas. Bij andere scholen werd het of weggeredeneerd of sprak de visie mij niet aan. Zo hebben wij onze keuze gemaakt.

Bij beide kinderen, en ze zijn heel anders, zien we die aanpak ook terug gezien of zien we die nu nog steeds terug. Onze oudste gaatinmiddels naar 1 gymnasium en daar gaat het ook goed. Ons menneke zit in groep 7 en school is erg actief bezig. Inmiddels hebben we hem laten testen omdat we ook heel goed wisten wat wij en school nodig hadden om hem betere begeleiden.

Geniet van je jongens! Ben open naar scholen als je daar gaat kijken. En deal metproblemen als ze zich aandienen. Datis nog op tijd.

Anne72

BerichtGeplaatst: 14 okt 2018, 21:45 
Volwassene

Ik wilde vroeger ook zoveel mogelijk proberen problemen te voorkomen. Maar weet je, je kunt nu nog helemaal niet weten waar de problemen zich gaan voordoen, als ze gaan komen. je kunt een probleem pas te lijf als je eerst weet wat het precies is, waar het door komt. Dan kun je daar wat aan doen. En bij het oplossen van het probleem kun je ook weer niet jaren vooruit kijken, de oplossing is de juiste voor dat probleem, op dat moment. Helaas.

Wat betreft scholen, kijk niet enkel naar de scholen die zijn ingericht op HB onderwijs. Heel vaak zijn dat net zo goed starre programma's waar de iets beter presterende kinderen plezier in kunnen hebben, maar die een echt hoogbegaafd kind nog steeds niet kunnen bieden wat het nodig heeft. In zo'n geval is een flexibeler school met enige expertise, die niet bang is om buiten de lijntjes te kleuren, beter. Het is wel fijn als er op een school meerdere echt slimme kinderen in de klas zitten waar je kinderen terecht gaan komen. Spreek ook veel met ouders!

Succes!

BerichtGeplaatst: 15 okt 2018, 08:13 
Volwassene

Wij zijn toen onze Oudste drieeneenhalf was gestopt met de pz. Toen we haar dat verelden was haar reactie 'goed idee,' en dat kwam uit haar tenen. Ik zou dit zeer zeker niet op zijn beloop laten en ik ben het absoluut niet met Nannet eens. Kinderen kunnen zo ontzettend beschadigd raken door een gebrek aan aansluiting dat ze daar hun hele leven last van kunnen hebben. Bijvoorbeeld doordat ze de conclusie trekken dat het aan hen ligt Met alle gevolgen voor hun zelfbeeld van dien.
Ik werk veel met mensen die een slecht zelfbeeld hebben en nogal eens gebrek aan aansluiting op hun werk. Wat zij geleerd hebben is om dit uit te houden, in plaats van om stappen te zetten om op zoek te gaan naar waar ze beter tot hun recht komen. Ze zijn vaak erg goed in het uithouden in ongezonde situaties en drie keer raden waar ze dat allemaal geoefend hebben. Dat begon al heel vroeg.
Als de pz niet nodig is voor je kind zou ik gewoon stoppen en ik zou op zoek gaan naar plekken waar hij wel aansluiting krijgt. De pz is voor de meeste kinderen gewoon leuk en gezellig en daar is hij ook voor bedoeld. Het idee dat het op de een of andere manier leerzaam of gezond zou zijn om kindeeren niet te laten krijgen wat ze net zo hard nodig hebben als andere kinderen kan wat mij betreft niet snel genoeg de (hb-)wereld uit.

BerichtGeplaatst: 15 okt 2018, 08:34 
Volwassene

Ik ben bij oudste ook gestopt met de psz. Hij vond het er verschrikkelijk, en vertoonde vanaf dag 1 al wenselijk gedrag (hij zat de hele ochtend braaf met auto's te spelen op een kleed, iets wat hij thuis nooit deed, omdat hij auto's heel kinderachtig vond en ermee spelen volledig zinloos).
Als hij er heen moest stond hij thuis al heel hard te huilen. Als we er in de buurt reden was het : vandaag hoef ik niet naar de puppy's hè? Dus dat was heel snel klaar voor mij.

Ik heb er absoluut geen spijt van gehad, maar je voorkomt er geen aanpassingsgedrag mee, en bovendien verschoof het probleem bij ons gewoon naar groep 1.
Wel is het goed geweest om te voorkomen dat zoon al op zijn tweede een stempel kreeg (of ik). Juffen daar waren beste dames, maar met nul inzicht. Dus het had ook geen enkele meerwaarde toen.Blijven was alleen goed geweest voor "het plaatje". Zo hoort iets, dus wij doen het zo.......

Je mannen lijken zich sneller dan gemiddeld te ontwikkelen. Het is heel goed dat je dit ziet, en alert bent. Als de psz niet veel toevoegt, kun je je afvragen of er redenen zijn waarom je hem er wel zou laten. En of die redenen zwaarder wegen dan zijn tegenzin.

BerichtGeplaatst: 15 okt 2018, 08:43 
Volwassene

Wilg schreef:
Ik werk veel met mensen die een slecht zelfbeeld hebben en nogal eens gebrek aan aansluiting op hun werk. Wat zij geleerd hebben is om dit uit te houden, in plaats van om stappen te zetten om op zoek te gaan naar waar ze beter tot hun recht komen. Ze zijn vaak erg goed in het uithouden in ongezonde situaties en drie keer raden waar ze dat allemaal geoefend hebben. Dat begon al heel vroeg.

Deze zin pik ik er even uit omdat die voor mij zo herkenbaar is. Het is ook mijn leidraad geweest voor mijn handelen met betrekking tot mijn kinderen.
Om deze reden is M nooit naar de peuterspeelzaal geweest. Die kwam daar binnen, zag het eens aan en zei 'dat is voor kleine kindjes'. Ze was op dat moment nog geen twee en alle kinderen daar waren dus minimaal een half jaar ouder.
Niet naar de peuterspeelzaal betekende voor haar een periode van anderhalf jaar extra waarin ze niet buiten de boot hoefde te vallen en nog in alle rust in haar eigen tempo door kon ontwikkelen zonder dat dat botste op de ontwikkelingssnelheid van leeftijdsgenoten.
Het is zó belangrijk dat een kind een gezond zelfbeeld opbouwt zonder continu 'raar' gevonden te worden of zich anders te voelen.

BerichtGeplaatst: 15 okt 2018, 09:09 
Volwassene

Waarom gaat je zoon naar de peuterspeelzaal? Is dat omdat het een 'goede' voorbereiding is op de basisschool of is het een opvang-technisch dingetje?

Als er geen noodzaak is tot de peuterspeelzaal, dan zou ik hem er lekker vanaf halen. Mijns inziens wordt het belang van de peuterspeelzaal zwaar overschat en komt je kind echt niet met een reuze achterstand in groep 1 terecht.

Van mijn vier kinderen vonden de oudste twee de peuterspeelzaal echt niet leuk. Ik heb toen maar doorgezet en ben op het advies van de juffen af gegaan, maar achteraf had ik mijn eigen neus moeten volgen. Als ik het opnieuw kon doen, dan had ik ze laten stoppen en gewoon thuis gehouden.

BerichtGeplaatst: 15 okt 2018, 09:14 
Volwassene

Nannet schreef:
Dit zou ik op zijn beloop laten, ik hoor ook niet echt problemen behalve dat hij matig klikt met andere kindjes maar matig is niet erg, is juist een goede leerweg. Hij gaat de rest van zijn leven om moeten gaan met matig klikkende mensen. Als hij een groep heeft waar hij goed mee klikt is er geen probleem.

In je volwassen leven om moeten gaan met mensen waar je matig mee klikt is niet zo'n ramp. Je zoekt als volwassene doorgaans je eigen leven en je eigen mensen uit, dus die paar waarvan je je wenkbrauwen optrekt kan je wel aan.

Als klein hummeltje verplicht om moeten gaan met anderen waar je maar matig mee klikt is echt fnuikend en de gevolgen kunnen groot zijn. Mijn nu achtste groeper klikte ook maar matig met zijn mede-peuters, daarna met zijn mede-kleuters en nu zitten we op het punt dat we een heel boos, gefrustreerd en bang knulletje hebben. Hij heeft tot nu toe nooit een klik gehad met zijn klas en we hebben op dit moment nog maar een optie: uitzitten tot de middelbare school.

Dit is echt niet wat je wil voor je kind.

BerichtGeplaatst: 15 okt 2018, 11:13 
Volwassene

Ben mee eens dat als je kind niet hoeft naar de psz, en het niet prettig vindt, kan hij beter thuis zijn. (Hoewel ik moet eerlijk zeggen dat ik een betere moeder was als ik wat kindervrije tijd had, en dat mag ook)

Geen klik hebben met leeftijdsgenoten bij 2 of 3 hoeft niet te betekenen dat je kind nooit gaat klikken met leeftijdgenoten. Jongste was erg bang zelfs voor kinderen zijn leeftijd als peuter en was volledig gewent om met volwassenen en oudere kinderen (broer en vriendjes) te spelen. Op de psz/kdv ging hij de juf helpen en had weinig klik met kindjes. Rond 4 ging het in eens veel beter. Maakte hij veel vriendjes en was zelf een kind die hulp gaaf aan kinderen die minder goede taalontwikkeling had. Nu maar een paar weken op een nieuwe school heeft hij snel een paar vriendjes gemaakt.

Eerlijk gesproken vind ik voor hele slimme kinderen dat de sociale kant nog belangrijker is dan de academische kant van school, en ermee om kunnen gaan met verschillende leeftijden hoort daar wel bij. Maar ja, in onze geval is het probleem van zelf opgelost, dus ik spreek alleen maar uit dat ervaring.

Twee zoons: groep 5 (2010), groep 3 (2013). Half Amerikaans met Engels als moedertaal, net verhuisd van buitenland (excuses alvast voor de taalfouten, ik heb pas als volwassene Nederlands leren spreken).

BerichtGeplaatst: 15 okt 2018, 11:21 
Volwassene

Vraagteken, wat fijn dat bij jullie het probleem vanzelf is opgelost! In veel gevallen zal dit ook gebeuren, maar in bijvoorbeeld mijn zoons geval niet. Helaas!

BerichtGeplaatst: 18 okt 2018, 21:50 
Volwassene

Hi, als je kind het niet leuk heeft op de psz zou ik zeker proberen te kijken waar dat aan ligt en of dat te verhelpen is. Ik lees in je post eigenlijk niet helemaal waarom je kind het er niet naar de zin heeft al begrijp ik uit je beschrijving dat hij weinig aansluiting heeft. Als hij met tegenzin gaat / het er niet naar de zin heeft en opvang nodig is zou ik zeker kijken of je het leuker kunt krijgen/maken voor hem en evt zelfs een andere psz overwegen. Onze jongste ging naar een creche waar ze weinig aansluiting had maar na een wissel kwam ze op een plek terecht waar ze een hele fijne tijd had. Ze is nu 3 jaar later nog steeds met aantal kindjes van die tweede opvang bevriend. En dat terwijl we bij de eerste terugkregen dat ze altijd alleen was en aansluiting niet lukte of ze dat niet wilde .Ik zou als je jongste nog moet beginnen misschien ook even kijken wat de alternatieven zijn.

BerichtGeplaatst: 19 okt 2018, 21:12 
Volwassene

Bedankt allemaal voor de reacties. De verschillende reacties geven eigenlijk precies mijn dilemma weer: het ene moment denk ik; het komt vanzelf goed. Het andere moment denk ik; doe ik ze niet te kort als ik het op zijn beloop laat.

In elk geval gaat het de afgelopen weken weer wat beter op de peuterspeelzaal, dat wil zeggen; hij geeft niet meer aan dat hij er niet heen wil, en huilt ook niet. Achteraf zegt hij dat het leuk geweest is. Maar speelt of praat nauwelijks echt met de kinderen, hij geeft aan dit spannend te vinden. Buiten de peuterspeelzaal heeft hij dit wel, maar in groepsverband lijkt hij nog niet veel zelfvertrouwen te hebben. Hij observeert veel en zijn juf geeft aan dat ze wel vooruitgang ziet in zijn zelfvertrouwen (durft nu actief mee te doen met spelletjes in de kring). Het blijft voor mij iets waar ik over twijfel, ik denk aan de ene kant dat het goed is om te wennen voor als hij straks naar school gaat, aan de andere kant spat het plezier er niet echt vanaf.
In elk geval, ik hou hem goed in de gaten. De juffen zijn erg lief en ervaren, dat helpt ook wel.

De keuze school zijn we nu mee bezig. Ik merk het nog lastig te vinden echt aan te geven in een gesprek dat ik een voorsprong vermoed. Herkennen jullie niet dat je het zo 'opschepperig' vindt klinken? Zeker als ik het heb over mijn jongste, die pas 21 maanden is. En misschien ook omdat het mijn eigen analyse alleen is. Maar toch wil ik het wel noemen, omdat hun reactie ook al veelzeggend kan zijn..

BerichtGeplaatst: 19 okt 2018, 21:21 
Volwassene

Je doet ze geen tekort door ze in hun ontwikkeling te geven wat ze nodig hebben en tegelijkertijd de problemen die er niet zijn links laat liggen. Als je je erin verdiept en oplet op signalen is dat voor het moment genoeg. Daarmee doel ik niet op je schoolkeuze, dat is een belangrijke keuze waar de basis voor de rest van hun leven gelegd wordt. Bij de school van mijn dochter kreeg ik ook een heel vragenlijst en kwamen er ook vragen voor waarbij de optie hoogbegaafdheid laagdrempelig ter sprake kon komen. Hoe dan ook wil de school weten hoe je kind in elkaar steekt en zijn ze ook benieuwd waar hun ontwikkeling ligt en hoe hun karakters zijn. Ik denk dat je alle ruimte krijgt en ook in moet nemen om dit goed te omschrijven.

BerichtGeplaatst: 20 okt 2018, 06:29 
Volwassene

Dat je het ‘opschepperig’ vindt om erover te beginnen herken ik zeker. Ik heb mezelf daar ook echt overheen moeten zetten in het belang van mijn dochter. Ik heb nog een afspraak gemaakt na de rondleiding met de directrice omdat ik nog een aantal vragen wilde stellen. Ik ben daarbij ook dicht bij mezelf gebleven en heb ook aangeven dat ik het voelde als opscheppen maar dat ik wel wilde weten hoe hiermee wordt omgegaan (ook in de kleuterklassen). Het is me heel erg meegevallen, ik zag er ontzettend tegen op. De directrice was heel begripvol en ze vond het juist goed dat ik het aangegeven had. Ik begrijp je gevoel van ‘opscheppen’ heel erg goed. Dit is ook waarom ik eigenlijk nooit spreek over de ontwikkeling van mijn kinderen in het dagelijks leven. Enkel op dit forum en nu dus ook met de leerkracht op school en binnenkort met een hb deskundige.

Pagina 1 van 1 [ 17 berichten ]