Het is nu 18 jan 2021, 08:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 1 [ 18 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: tips voor schrijven
BerichtGeplaatst: 22 jul 2010, 14:33 
inactief

Hallo,
Onze T (4.0) schrijft al minstens driekwart jaar letters, woorden en cijfers. Probleem is alleen dat hij de pen nog steeds verkeerd vasthoudt. Dus ipv de normale pennengreep houdt hij de pen vast met 4 vingers aan de ene kant en de duim aan de andere kant. Hij tekent en schrijft er overigens prima mee.
Iemand enig idee hoe we hem de goede greep kunnen leren. Als ik het voordoe wil ie er niks van weten. Hij zal wel denken dat het zo toch ook goed gaat....
Of moeten we maar wachten tot hij op school zit en daar leert ie het dan vanzelf wel?

groeten

Berichttitel: Re: tips voor schrijven
BerichtGeplaatst: 22 jul 2010, 14:37 
Volwassene

wij gebruiken een potlood van Lamy, waarbij de plaatsen waar je je vingers neer moet zetten afgeplat zijn. Ik weet alleen niet of ze ok in NL te koop zijn.

Wellicht kun je ook vragen of de kleuterjuffen er op willen letten (vreemde ogen dwingen......)

z 2007 1 tweetalig ath
 Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 22 jul 2010, 14:37 
inactief

Een pencil gripper (kan je ook om een pen doen) gebruiken, die kan je bijna niet verkeerd vasthouden :)

BerichtGeplaatst: 22 jul 2010, 15:43 
inactief

Goede tips, bedankt!

BerichtGeplaatst: 02 aug 2010, 12:42 
Volwassene

of een stabilo

BerichtGeplaatst: 02 aug 2010, 14:17 
inactief

Vlak voor het weekend nog even geprobeerd of hij de pen anders vast wilde houden, maar dit lukt niet echt. Toen maar afgesproken dat hij vanaf augustus (werkt bij hem altijd goed, een tijd afspreken in de toekomst) gaat oefenen de pen goed vast te houden. Ook afgesproken dat we dan samen een nieuwe pen zouden gaan uitzoeken.
Toen raakte hij wel enthousiast. En hij weet nu ook dat het al augustus is, dus hopen dat het zo gaat lukken.......

BerichtGeplaatst: 02 aug 2010, 15:00 
­

Bij ons thuis is het duidelijk iets waar ik me echt niet mee mag bemoeien :roll:

Ook op school heeft de oudste zich weinig aangetrokken van de tips.

Heb zo'n mooie stabilo voor hem gekocht, daar was hij wel blij mee....maar denk zelf dat ik dat veel eerder had moeten doen, want zelfs een stabilo, die je bijna niet verkeerd vast kunt houden, is nog geen echte oplossing.

Dus ik zou er zeker op school wat over zeggen, want juffen krijgen wat dat betreft soms toch meer voor elkaar dan oudrs.

Bij mijn dochter ga ik er ook zeker dadelijk weer wat van zeggen en denk dat zij beter reageert op advies dan onze zoon.
Heb echt alles geprobeerd, zelfs uitgelegd dat ik zelf ook verkeerd schrijf en snel pijn in mijn hand krijg...dat ik hem daarvoor wil behoeden....blablabla...het zal wel...

Hij heeft in ieder geval een goede pen :wink:

gr a3n

BerichtGeplaatst: 03 aug 2010, 10:53 
Volwassene

Mijn dochter heeft zichzelf ook met haar vierde leren schrijven, en dat zonder enige begeleiding want ze ging nog niet naar school en ik ben totaal ongeschikt als schrijfjuf (wegens linkshandig en afschuwelijke pengreep :lol:). Toen dochter eindelijk in groep 3 kwam was haar blokschrift dus niet meer te redden... die zelfbedachte hieroglyfen leerde ze niet meer af. Juf heeft haar maar meteen aan elkaar leren schrijven en nu, na drie jaar, schrijft ze keurig. Meester is vooral verliefd op haar blokschrift :shock: :mrgreen:. Het kan dus ook nog 'vanzelf' goed komen... leren schrijven heeft ook tijd nodig.

Dochter Tweety apr 2001, Slim, regulier onderwijs, 1x versneld
Zoon Calimero aug 2004, Slim & ADHD, cluster 4, 1x versneld

BerichtGeplaatst: 03 aug 2010, 12:11 
inactief

Hij houdt de pen dus verkeerd vast, maar schrijft ook alle letters en cijfers van onder naar boven, getallen ook eerste de rechtse cijfers en dan de linkse. De 8 zijn 2 rondjes ipv mooi aan elkaar etc etc. Ik wil toch proberen dit iets te verbeteren voordat het helemaal niet meer te redden is. Maar of hij het van ons wil aannemen :roll:
En ik weet niet of ze in groep 1 hier al aandacht voor gaan hebben, ben bang van niet......

BerichtGeplaatst: 03 aug 2010, 13:15 
­

De school van mijn zoon let in groep 1/2 wel op pengreep. In groep 2 hebben ze ook werkbladen van letters gedaan, hele alfabet. Daar wordt de richting dus goed voorgedaan. Maar mijn zoon schreef de letters al op zijn eigen manier voordat die werkbladen kwamen, en heeft zijn wijze er ook niet op aangepast. Werd in groep 2 ook niet zo op gelet.
Zo nu en dan zei ik er wat van, maar dan had hij helemaal geen zin meer in schrijven, dus daar ben ik voorzichtig mee.

Straks in groep 3 leren ze de letters van het gebonden schrift, dan letten ze wel goed op (neem ik aan) en dan slaat het natuurlijk ook ergens op, die volgorde van schrijven. Als je alleen losse letters (of blokschrift) schrijft, maakt het natuurlijk ook niet echt uit, de volgorde / richting is gericht op het aan elkaar en vlot kunnen schrijven. Ik denk dat mijn zoon in groep 3 wel zal inzien wat het nut van die vaste richting en volgorde en wel zal overschakelen.

Overigens vind ik het belangrijker dat een handschrift goed leesbaar is dan dat het volgens de regeltjes geschreven wordt. Nu maar hopen dat de juf dat ook vindt...

BerichtGeplaatst: 05 okt 2010, 10:10 
Volwassene

Nog een late reactie, wellicht niet meer zo nuttig voor Hubaa, maar danwel misschien voor de lezers hier :wink:

De juf van M had in het rapport van van eind groep "0" gezet dat M al bezig was met letters schrijven en ze
daar zeker wat mee zouden doen na de zomervakantie (ze is in april gestart).

En jahoor, M heeft werkblaadjes met letters, met pijltjes erbij waar ze moet beginnen en welke richting op en
ze krijgt er instructie bij.

Het kan dus best, soms tref je een juf zoals die van ons, bij andere scholen moet je het zelf aankaarten, maar
laat je niet afschepen met dat schrijven nog niet hoort in groep 1 ofzo, want fout aangeleerd is heeeel moeilijk
weer af te leren.

Onze F (2.10jr) is nu ook letters aan het leren schrijven en ik leer het haar nu direct goed aan (bij M dacht ik
nog dat ik haar beter lekker zelf kon laten aanklooien, leren kon ze nog lang genoeg... ik weet nu wel beter :wink: )

Moeder van 3 heerlijke tieners:
♀ (2006, 3 atheneum)
♀ (2007, 2 vwo-extra)
♂ (2010, gr. 8 )
En... van baby ♀ voorjaar 2020

BerichtGeplaatst: 06 okt 2010, 11:46 
inactief

Bedankt voor de, late :wink: , reactie. En ik heb er zeker wel wat aan. T schrijft nog steeds 'verkeerd', houdt de pen verkeerd vast e.d. Ik had zo'n stabilo gekocht en probeer hem er elke dag iets mee te laten schrijven, al is het alleen maar zijn naam. Maar echt leuk vindt hij het niet, en ik wil ook niet teveel pushen. Binnenkort hebben we op school het eerste gesprek en nav je berichtje wil ik toch eens vragen of ze T toch willen proberen de letters op de juiste manier te laten schrijven. Met de kans natuurlijk dat je het antwoord krijgt dat ze dat pas in groep 3 doen en niet in groep 1.......

BerichtGeplaatst: 06 okt 2010, 12:25 
Volwassene

Gewoon vragen hoor....Ik zat vorig jaar met ongeveer hetzelfde probleem. Alleen ging het bij ons met lezen....Onze meid las dan wel, maar ze las gewoon door en nam niet de gebruikelijke pauzes bij leestekens en toen heb ik ook aan de docent gevraagd hoe daar in de komende groepen aandacht aan werd besteed, zodat ik het onze meid volgens dezelfde strategie kon aanleren. Ik was bang dat ze anders de 'foute' manier niet meer af zou leren. Docent heeft het toen nagevraagd en ik kreeg daarna een terugkoppeling. Ik bleek toch al op de goede weg te zitten met wat ik dacht dat goed was, maar bevestiging was ook fijn.

BerichtGeplaatst: 06 okt 2010, 12:33 
Volwassene

Toen mijn oudste een jaar of 4 was deed hij het ook verkeerd. Na uitleg waarom het niet goed is (belast spieren te veel, later kun je niet snel genoeg leren schrijven), het laten tekenen/kleuren/schrijven met 3-kantige potloden en pennen met zo'n hulpstukje erop ging het iets beter. Maar het werkte pas echt toen ik een beloningssysteem heb ingevoerd. Elke keer als ik hem 'betrapte' op het goed vasthouden tekende ik een zonnetje. Vooral zeer kort laten oefenen (paar minuutjes) met kleine kleurplaten (eventueel verkleind), zodat vingerbewegingen nodig zijn. Bij grote kleurplaten gaan ze vaak met hele arm bewegen en niet met pols/vingers.

BerichtGeplaatst: 06 okt 2010, 13:50 
Volwassene

In dit boek staat alles heel helder beschreven, zitten oefeningen bij echt alles:

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html

'I so informed you thusly.' Sheldon Cooper, the Big Bang Theory.

BerichtGeplaatst: 27 okt 2010, 20:40 
Volwassene

Op onze kleuterschool hingen "oefenblaadjes" op het prikbord, voor de ouders.

Wilde je kind graag leren schrijven, dan kon het met deze dubbellijnsletters-met-pijltjes oefenen.
Het kind moest dan tussen de letterlijnen schrijven. Eigenlijk hetzelfde idee als stippeltjes overtrekken.

BerichtGeplaatst: 28 okt 2010, 09:42 
­

http://www.bol.com/nl/s/speelgoed/zoekr ... index.html

Zag dit van de week...volgens mij in het krantje van V&D??? of misschien was het wel Bart Smit...geen idee , maar volgens mij wel een stuk goedkoper...

Weet dus ook niet of het wat is....

gr a3n

BerichtGeplaatst: 29 okt 2010, 21:27 
inactief

Bij de V&D volgens mij. Er is ook een cijferversie van, toch?
Ik heb me ook afgevraagd of 't wat zou zijn. Iemand ervaringen?

Albert Einstein

Pagina 1 van 1 [ 18 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]