Het is nu 19 nov 2018, 12:31

Pagina 4 van 4 [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Ontwikkelingsvoorsprong dreumes/peutertopic vanaf 2018
BerichtGeplaatst: 20 jun 2018, 10:52 
Volwassene

Ik ga hier ook maar eens mee lezen / schrijven.
M is van oktober 2016. Ze is erg ondernemend en heeft een super sterke eigen wil, super pittige tante..
Ik vind het bij M wel lastig in te schatten hoe groot haar voorsprong is. Ze praat namelijk nog erg weinig. Wat ze zegt zijn meestal wel korte zinnen zoals ‘naar buiten’, ‘waar is papa’, ‘koekje hebben’, etc. Ze begrijpt wel heel erg veel. Gaat zelf haar jas en schoenen halen als ze naar buiten wil en sorteert bijvoorbeeld haar speelgoed. Qua motoriek gaat ze ook snel; houdt potloden met de juiste pengreep vast, klimt met gemak de klimrekken op het schoolplein op (het plein voor de grotere kinderen, niet de kleuters), rent, springt soms, etc.
Op het kdv geven ze aan dat M erg voor loopt maar dat ze ook heel erg gefrustreerd lijkt omdat ze volgens hun al verder in haar hoofd is dan ze kan uitdrukken. Dat uit zich regelmatig in gillen, driftbuien, slaan, krabben, haren trekken etc.

Q is 8 jaar en zit nu een maand in een leonardo klas. Zij praatte wel al vroeg erg goed, maar was (en is) motorisch veel minder sterk. Het vergelijken vind ik dus lastig.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 23 jun 2018, 10:49 
Volwassene

Welkom Deb. Als je oudste hb is, dan denk ik dat het een goed idee is om er bij de jongste ook rekening mee te houden. Klinkt zeker als een pittige dame en ik weet hoe dat kan zijn. Onze oudste was als dreumes/peuter ook echt pittig. Nu nog steeds wel een beetje, maar er valt nu op een soort "volwassen" manier met haar te praten, waardoor we veel beter kunnen overleggen en ze haar gevoelens ook beter onder woorden kan brengen. Ze is een erg gevoelig meisje en toen ze kleiner was raakte ze regelmatig overspeold door haar emoties. Ik vond dat een hele moeilijke tijd.

Onze jongste begint wel ook meer een willetje te krijgen. Ze is ook moe. De ene dag slaapt ze wel overdag, dan weer niet. Er zit totaal geen ritme in en ik heb de indruk dat ze dit mist. Thuis is het makkelijker om haar te laten slapen dan op het kinderdagverblijf. Daar slaapt ze meestal niet.

Verder valt me op dat ze erg gevoelig is voor hoe kleding zit. Herkennen jullie dit? Ze wil vaak geen jas en/of schoenen aan. Soms helpt het om haar zelf de jas uit te laten kiezen, maar soms moet ik haar echt hard huilend in de jas dwingen. Dat staat me zo tegen. Bij de oudste laat ik het: geen jas aan, dan niet. Geef ik hem mee en doet ze hem aan als ze het koud krijgt. De jongste is echter zo klein en ook nog eens snel ziek. Als het nat of koud is, dan wil ik eigenlijk gewoon dat ze een jas aanheeft. Net als schoenen. Ze kan niet op blote voeten over straat. Hoe doen jullie dit?

BerichtGeplaatst: 25 jun 2018, 09:41 
Volwassene

Leuk topic, ik heb niet alles gelezen.
Hier een zoontje van maart 2016.
Qua spraak zei hij zijn eerste woordje mama met 4 maanden en eten met 5. Dus verwachting was dat hij vlot zou gaan met spraak. Dit blijkt niet het geval, hij zegt alleen het hoognodige en de dingen die hij prachtig vind. Heeft wel ook vaak vocht in/achter zn oren. Verder ontwikkeld hij zich super snel, motorisch onwijs sterk in bewegen en ook qua kracht.
Hij heeft een sterke eigen wil, is wel echt een heel vrolijk mannetje. Alleen weet alles wel zo te draaien, dat het op zijn manier gaat
Slapen is een drama, hij wil nooit naar bed. Op de dag slaapt die meestal wel nog, maar savonds wil die nooit slapen en snachts komt hij er dan nog uit.
Hij kan zichzelf verder wel heerlijk vermaken.
Zoekt veel contact met andere kinderen, wordt hier wel vaak in afgewezen.
Zijn zussen zijn hoogbegaafd getest, vandaar dat ik er bij hem ook aan denk.
Als ik kleuren zeg kan hij ze aanwijzen. Ik denk wel dat hij kan tellen, zeker tot 3 (1x horen doen), doordat hij zo weinig praat, is dit moeilijk te pijlen allemaal.
Ik vind het leuk om mee te lezen, met jullie ervaringen en het leven van jullie dreumesen en peuters.

BerichtGeplaatst: 27 jun 2018, 08:06 
Volwassene

Camo het gevoelig zijn voor kleding herken ik gedeeltelijk. Wanneer Q iets niet lekker vind zitten trekt ze het ook echt niet aan. Ik weet niet precies vanaf welke leeftijd maar wel vanaf erg jongleur ik haar kleren in de winkel passen. Wanneer het echt niet lekker zit (zat) hoefde ik het ook echt niet te kopen, trekt ze toch niet aan. Je zou dit bij je jongste ook kunnen doen.
M wil juist vaak graag schoenen aan, zonder schoenen mag ze niet naar buiten (behalve in de tuin). Dat ze dan regelmatig haar regenlaarzen aan wil, ook met dit weer, neem ik dan maar voor lief. Gelukkig heeft ze nu ook sandaaltjes die ze graag aan heeft: ipannema zonder dingetje tussen de tenen.

Voor gevoeligheid voor sokken hadden moeders op het schoolplein (leonardo klassen dus ook daar veel ervaringsdeskundigen) er over dat ze sokken binnenstebuiten aan doen. Misschien werkt dat voor jou ook?

BerichtGeplaatst: 18 jul 2018, 12:29 
Volwassene

Sokken binnenstebuiten deed ik bij oudste inderdaad ook. Loopt ook graag op regenlaarzen. Of nu op haar sandalen. Ik ben er nu achter dat het bij de jongste ook werkt als ik uitleg dat buiten glas kan liggen. En ze mag zelf een jas uitkiezen, ook een regenjas.

Ze is net twee nu en begint volgens mij woordjes te herkennen. Ze herkent haar eigen naam, die van haar zus, papa, mama. Ook herkent ze erg veel vormen, waaronder een trapezium. Ze probeert de vormen ook zelf te tekenen, maar alleen de cirkel lukt.

Hoe gaat het met jullie snelle kleintjes?

BerichtGeplaatst: 19 jul 2018, 19:30 
Volwassene

Hallo allemaal,

Het is weer even geleden dat ik heb geschreven. In de tussentijd is ons zoontje (3j4m) getest en daar krijgen we woensdag de uitslag van. Het is geen IQ-test, maar een test hoe groot zijn voorsprong is. Ondertussen is hij thuis bezig met rekenen onder de 10 en met lezen. Zijn fijne motoriek is nog erg slecht en ik merk dat dat frustratie oplevert met kleuren/tekenen. De grove motoriek gaat wel weer als een speer, zoontje hinkelt de hele dag door.

De tip van sokken binnenstebuiten vind ik een slimme! Daar heb ik nog nooit over nagedacht. We hebben wel eindelijk slippers/sandalen gevonden die geen kapotte voeten veroorzaken: slippers van de Decathlon met zo’n bandje achter de enkel. En ze zijn niet eens heel lelijk (mijn oog wil ook wat ;) ).

BerichtGeplaatst: 19 aug 2018, 16:58 
Volwassene

MrsBucket: al een uitslag binnen ondertussen? Hij zal vast een flinke voorsprong hebben.

Onze jongste gaat ook nog steeds hard. Qua gehoor laat ze soms opmerkelijke dingen zien. Ze kan bijvoorbeeld het verschil tussen een helikopter en vliegtuig horen. En het verschil tussen een pauw en een duif. En ze kan kinderen bij naam noemen die ze al maanden niet gezien heeft.

Daarnaast wil ze het liefst geen kleren aan. Ze trekt ook vaak haar eigen kleding uit. Nu is dat nog geen probleem omdat het toch warm is, maar ik voorzie straks wel een puntje van strijd. Ik merk ook aan haar dat ze last heeft van de kleding/sokken: het voelt niet prettig. Zo kan ze ook schrikken van geluiden: "schrik ervan duif", zegt ze dan bijvoorbeeld. Dan vraag ik me ook weleens af of het een goed idee is om ASS in de gaten te houden. Weten jullie toevallig op welke vroege signalen je kunt letten als ze ook slim zijn?

BerichtGeplaatst: 22 aug 2018, 07:22 
Volwassene

camo schreef:
MrsBucket: al een uitslag binnen ondertussen? Hij zal vast een flinke voorsprong hebben.

Onze jongste gaat ook nog steeds hard. Qua gehoor laat ze soms opmerkelijke dingen zien. Ze kan bijvoorbeeld het verschil tussen een helikopter en vliegtuig horen. En het verschil tussen een pauw en een duif. En ze kan kinderen bij naam noemen die ze al maanden niet gezien heeft.

Daarnaast wil ze het liefst geen kleren aan. Ze trekt ook vaak haar eigen kleding uit. Nu is dat nog geen probleem omdat het toch warm is, maar ik voorzie straks wel een puntje van strijd. Ik merk ook aan haar dat ze last heeft van de kleding/sokken: het voelt niet prettig. Zo kan ze ook schrikken van geluiden: "schrik ervan duif", zegt ze dan bijvoorbeeld. Dan vraag ik me ook weleens af of het een goed idee is om ASS in de gaten te houden. Weten jullie toevallig op welke vroege signalen je kunt letten als ze ook slim zijn?

Kleding uit gebeurt hier ook veel, ik vind dat eigenlijk gewoon bij een peuter horen. En ik denk dat je ook eens kunt kijken naar overgevoeligheid voor prikkels. Bij mijn zoontje gaat het vooral om auditieve en visuele prikkels, hij kan door harde geluiden echt van de leg zijn. We hebben nu een koptelefoon voor hem aangeschaft en dat vindt hij wel heel erg fijn.

De uitslag is binnen en ik vind het een lastige, want de test kan maar testen tot 4 jaar oud, dat is de hoogste score. Zoontje scoorde op best wat punten hoger dan 4 jaar, maar dat is dus niet te scoren. Nu staat er in de uitslag dat hij functioneert tussen 3,5-4 jaar, maar dat is dus niet betrouwbaar volgens de praktijk waar we komen. We laten hem volgend jaar weer testen met een IQ-test, zodat we dan wel een (hopelijk) betrouwbare uitkomst hebben.
Er kwam ook uit dat mijn zoontje behoorlijke faalangst heeft, dus daar gaan we nu mee aan de slag. In september hebben we een gesprek op de toekomstige basisschool om dit ook allemaal te bespreken.

BerichtGeplaatst: 31 aug 2018, 13:46 
Volwassene

Onze dochter van 2.8 gooit haar kont inmiddels ook heerlijk tegen de krib als ze iets aan moet waarvan zij vindt dat het te strak zit, labeltjes heeft die kriebelen of gewoon niet mooi (in haar ogen)... Maar een stapel leggings erbij kopen, want qua broek is dat het enige wat ze aan wil (en de hele zomer alleen in rokjes/jurkjes rondgelopen).

BerichtGeplaatst: 04 sep 2018, 17:29 
Volwassene

Oh Slimpie, heel herkenbaar. Hier zijn leggings ook favoriet. Alle ingewikkelde kledingstukken leg ik nu bij voorbaat meteen maar op de stapel voor een zwangere vriendin. Hoe leuk de kleertjes soms ook zijn...geen beginnen aan.

MrsBucket: jammer dat je nu eigenlijk nog steeds niet veel verder bent. Stom ook dat zo'n test dan maar tot vier jaar gaat.

BerichtGeplaatst: 13 sep 2018, 11:35 
Volwassene

Ik vraag mij af of iemand op muzikaal vlak iets opmerkelijk vaststelt bij zijn dreumes / peuter? En wanneer is het opmerkelijk, dat is misschien al een eerste vraag.
Soms krijg ik de indruk dat onze jongste best wel muzikaal is, maar eigenlijk heb ik geen idee :-)

Wie heeft er leuke voorbeelden of opmerkelijke/ludieke anekdotes?

BerichtGeplaatst: 13 sep 2018, 13:55 
Volwassene

Achteraf is het natuurlijk makkelijk praten...
Omdat zoon op de psz veel interesse voor muziek toonde, zijn we samen op Peutermuziek gegaan. Daar wist hij de lerares stil te krijgen door precies in de maat mee te tikken toen ze een stukje speelde. Thuis combineerde hij liedjes met wat eigen elementen tot iets nieuws, wat helemaal niet vreemd klonk. Inmiddels heeft hij zich ontwikkeld tot een veelzijdig musicus, zowel uitvoerend als scheppend. Hij zit ook in een soort selectiegroep van de muziekschool.

BerichtGeplaatst: 13 sep 2018, 15:46 
Volwassene

Toen ik de muziek juf vorig jaar vroeg of het wel vlotte met onze meid in de les, viel deze even uit de lucht. Ze had niet echt naar de leeftijd gekeken omdat ze ervan uitging dat iedereen dezelfde leeftijd had (ze werken met leeftijdsgroepen en zij begon als net geen 3,5j bij de 5j). Bleek dat onze meid de liedjes uit de les perfect kon naspelen op het klokkenspel en dat vond de juf toen wel een stevig staaltje (ik had meer iets van waarschijnlijk oefenden ze die liedjes wel wekelijks)
Op het einde van het jaar raadde ze aan om haar door te schuiven naar muziek/woord/dans en dus zit ze nu met haar bijna 4,5j tussen de 6j waar ze het prima doet.
Thuis doet ze overigens niets met muziek, want dat hoort voor haar op de muziekschool. Ze heeft wel een tijdje thuis muziek 'gemaakt' dan noteerde ze de kleurtjes vna het kokkenspel in de volgorde dat ze het ging spelen en veranderde dan de kleurtjes of paste het aan als ze het niet mooi vond

BerichtGeplaatst: 17 sep 2018, 13:46 
Volwassene

Vlak nadat dochter begon met praten begon ze ook met zingen. Vanaf het begin al 'in tune' en op de maat. Ze heeft thuis een elektrische piano (ook met voorgeprogrammeerde liedjes) en ze hoeft maar 1 of 2 tonen te horen en ze weet welk liedje het is. Achter een echte piano luistert ze geconcentreerd naar de noten en probeert liedjes te spelen en zingt daarbij haar eigen liedjes. Ze staat zingend op en gaat zingend naar bed, heerlijk! (Met 2 jaar is ze op musicalles gegaan en deed daar niet onder voor kinderen van 3 á 4 jaar. Inmiddels zijn na de zomervakantie nieuwe leraressen begonnen waar helaas (nog) geen klik mee is.)

BerichtGeplaatst: 17 sep 2018, 15:33 
Volwassene

Vanaf dat ze kan praten kan ze ook zingen. Altijd meteen in de goede melodie. Ze kent heel veel kinderliedjes uit haar hoofd en verzint soms ook haar eigen teksten op een bekende melodie. Oudste deed dit overigens niet, maar zij kon al echt een beetje tekenen toen ze net twee was. Dat doet jongste weer niet.

BerichtGeplaatst: 17 sep 2018, 17:20 
Volwassene

Onze oudste volgt intussen een jaartje piano en is dit jaar ook begonnen aan notenleer op de academie. Maar de jongste doet echt dingen die ik bij oudste nooit gezien heb. Zoals hierboven ook omschreven: liedjes zingen voor eerste verjaardag, steeds juiste maat of ritme,... Ik kijk er elke keer van op :)

BerichtGeplaatst: 17 sep 2018, 17:39 
Volwassene

Leuk spelletje met je dreumes: tik het ritme van een liedje, dus zonder de melodie of de tekst. Kijk of ze het herkennen. Mijn kids vonden dit een geweldig spelletje toen ze een jaar of twee waren. (en mooi voorbeeld van de fascinerende werking van het brein, dat zich de muziek kan 'herinneren' aan de hand van het ritme, zelfs al op zo jonge leeftijd!)

BerichtGeplaatst: 22 sep 2018, 08:45 
Volwassene

Dat ga ik eens proberen Pietel. Leuke tip.

Hebben jullie toevallig ook nog tips voor schoenen die heel soepel zitten? Ze wil nu alleen haar regenlaarsjes aan. Nu kan dat nog wel, maar voor de winter is het wel erg frisjes. Binnen trekt ze ook altijd haar sokken uit en loopt het liefst op blote voeten.

BerichtGeplaatst: 22 sep 2018, 11:37 
Volwassene

Google eens op minimalistische schoenen of barefoot schoenen.

Pagina 4 van 4 [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4