Het is nu 17 nov 2018, 00:10

Pagina 1 van 2 [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vraagje
BerichtGeplaatst: 01 maart 2018, 15:42 
Volwassene

Hoi dames

Dit is mijn eerste vraag hier.
Ik heb een zoon van 3.10 mnd en hij is zeker hooggevoelig en heel zelfverzekerd en ondernemend.

Zijn al gestart met hulp enz maar dit gaat even mn pet te boven.

Hij is vandaag weggelopen...naar de winkel 3 straten verder op. Hij moet daar 2 drukke straten bij over steken.

We kwamen terug van de oppas en ik zet alvast zijn jonger broertje binnen (maxi cosi dus meer werk) en de boodschappen tas weg. Ik had hem al losgemaakt in de stoel en zei kom maar naar binnen. Normaal doet die dat altijd.

Nu was die niet binnen dus ik loop terug naar de auto in de veronderstelling dat die toch niet los kwam. Geen kind :o

Ik naar binnen, boven gekeken...achter de gordijnen enz enz. Dacht dat die zich wel verstopt had. Geen gehoor. Ik kreeg lichtelijk een hartaanval.
Snel naar de overburen gelopen of zij op mijn jongste wil passen en toen hem buiten gaan zoeken.
Toen ik op t einde van de straat was kwam hij me tegemoet lopen met een medewerker van de supermarkt. Hij was helemaal niet bang of verdrietig of wat dan ook. Hij wou een chocolade eitje gaan halen :shock:

Hij zei wel sorry enz maar hij reageert en kijkt net alsof t de normaalste zaak van de wereld is. Ik ben toch een grote jongen. Ik zei was je niet bang; helemaal niet zegt die.
Had je goed uitgekeken voor de autos: ja hoor mama.

Ik weet t niet hoor. Hoort dit nu bij hoog begaafdheid? Hij denkt echt dat die superman is en maar alles kan. Is totaal niet bang en ziet het allemaal wel maar of die ook echt kijkt weet ik niet.

Iemand herkenning?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Vraagje
BerichtGeplaatst: 01 maart 2018, 16:06 
Volwassene

Ik weet niet of het bij hoogbegaafdheid hoort, maar ik herken het wel heel erg van twee van mijn kinderen. Vooral mijn dochter ben ik zo vaak kwijt geweest. Als ik 1 sec niet keek, dan was ze weg en dan ook echt weg. Ik zeg altijd gekscherend dat haar wegloopacties mij een paar jaar van mijn leven gekost hebben.
Ik denk dat het vooral karakter is. Bij mijn dochter was het zeker niet bewust stout doen, ze dacht er gewoon totaal niet bij na. Ook op de psz is ze zelf naar weg gelopen om naar huis te gaan (ook drukke weg overgestoken en we vonden haar halverwege terug).

Gelukkig is ze ondertussen 10 en speelt het nu niet meer. Dromerig is ze nog steeds.

BerichtGeplaatst: 01 maart 2018, 16:48 
Volwassene

Ik heb geen idee of het erbij hoort, maar hier ook zo een snelle dame met steeds een pasklaar antwoord op de wegloopactie.
Vandaag was ze al zelf halverwege het traject van school naar huis gefietst voor ik mijn fiets het rek uit had gekregen. ( we wonen gelukkig niet ver)
Verontwaardiging van haar zijde toen ik haar een standje gaf: ik ben toch groot, ik weet heus wel de weg en er waren geen auto's toen ik overstak. Ik had ook even een hartverzakking.

Ik denk dat het een beetje samenhangt met het feit dat ze zich groter voelen dan de gemiddelde leeftijdsgenoot en ook al verder staan in hun denken.

BerichtGeplaatst: 01 maart 2018, 18:30 
Volwassene

Volgens mij hoort dit bij de leeftijd en het karakter. Mijn buurmeisje heeft dit ook gedaan en die is niet hoogbegaafd.

BerichtGeplaatst: 01 maart 2018, 18:35 
Volwassene

Mijn kinderen hebben dit ook nooit gedaan en zijn hoogbegaafd.

De zoon van een vriendin van mij wel en hij is niet hoogbegaafd.

Mijn zusje heeft dit ook gedaan en is hoogbegaafd.

Je kan mijns inziens niet zeggen of weglopen een trekje van hoogbegaafden is.

BerichtGeplaatst: 01 maart 2018, 19:58 
Volwassene

Ik denk dat dit toch meer met karakter te maken heeft dan met iets anders.

Ik moet wel zeggen dat hoe goed zo ook al uitkijken met oversteken en hoe ver ze ook mogen voorlopen, een kind van deze leeftijd kan nog niet overzien hoe hard een auto rijdt en of er dan nog voldoende tijd is om veilig over te steken. Om nog niet te spreken van het feit dat zo’n klein kind door automobilisten gewoon over het hoofd wordt gezien...

BerichtGeplaatst: 01 maart 2018, 20:36 
­

Ik denk dat het eerder bij zelfverzekerd en ondernemend hoort. :)

BerichtGeplaatst: 01 maart 2018, 22:45 
Volwassene

Bedankt voor de reacties dames.

Dan houden we t op zelfverzekerd en ondernemend :wink:

Houdt mn hart vast voor de acties die nog komen gaan :|

BerichtGeplaatst: 01 maart 2018, 22:46 
Volwassene

Dahlia86 schreef:

Hahaha. Hoe goed ben je in klimmen in bomen?

BerichtGeplaatst: 01 maart 2018, 22:50 
Volwassene

Nannet schreef:
Dahlia86 schreef:

Hahaha. Hoe goed ben je in klimmen in bomen?

Probeer je mij nou op te vrolijken :lol: :wink:

BerichtGeplaatst: 01 maart 2018, 23:34 
Volwassene

Dahlia86 schreef:

Probeer je mij nou op te vrolijken :lol: :wink:

Alleen als het helpt. :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 02 maart 2018, 09:05 
Volwassene

Wat schrikken zeg als je kleine zo ineens weg is, is bij ons ook wel eens gebeurd. Werden we tijdens een grote zoekactie gebeld door ouders van een vriendinnetje waar hij speelafspraakje mee had. Was ie zelf maar gaan lopen want had geen zin om te wachtten. Hij was er tenslotte al 2 keer geweest dus hij wist de weg wel was zijn reactie. Zelfstandig zullen we maar zeggen, maar wel flink geschrokken wij.

BerichtGeplaatst: 02 maart 2018, 09:54 
Volwassene

Ben er nog steeds ondersteboven van.
Heb slecht geslapen en nu ook zie ik m alleen maar onder een auto liggen.

Hij word vandaag geobserveerd op t kdv. Ben benieuwd wat er uitkomt. Over 2 weken komen ze thuis observeren.

BerichtGeplaatst: 02 maart 2018, 10:09 
Volwassene

Wat is de reden dat ze gaan observeren?

BerichtGeplaatst: 02 maart 2018, 10:27 
Volwassene

Zal t verhaal kort houden ;)

Vanaf De geboorte ging die als een speer.
Onder t jaar ging de ontwikkeling super snel en alles kon hij na 1x keer. Nooit gemiept dat iets niet lukte of wat dan ook. Toen die 1 jaar was kwamen de boze buien en frustratie. Karakter zei iedereen. Mijn gevoel zei iets anders.

Vanaf dat moment zijn er zoveel dingen gebeurd dat we er wel achter zijn dat die hooggevoelig en strong willed is. Reageert ook sterk op de volle maan.

Ik heb 2 zonen zeg ik altijd maar. De lieve zoon is echt de aller sociaalste liefste beleefste en rustige zoon ever en de wolvenzoon is onbeleefd, asociaal, ongeduldig, Heel druk en heel emotioneel met huilen woede agressie.

Daarbij komt erbij dat hij slim is en bij alles maar 1x hoeft te zien en hij doet. Leert zich veel dingen zelf aan.

Maar als meneer iets niet wilt dan doet die t ook niet. Heeft die t al laten zien dan doet die t niet meer als t gevraagd word. Alleen als hij t wilt laten zien.

Onze hulpvraag is om hem te observeren of hij ook daadwerkelijk voor loopt dan leeftijdsgenootjes en hoe we hem het beste kunnen begeleiden op school met zijn hooggevoeligheid. Ik weet zeker dat die t daar moeilijk krijgt om alles te doen wat moet. Taakjes enz. Hij trekt liever zn eigen plan.

BerichtGeplaatst: 02 maart 2018, 12:08 
Volwassene

Kan het ook niet gewoon de leeftijd zijn? Ik vond mijn kinderen doodvermoeiend toen ze tussen de 3 en de 4 waren. Daarvoor vond ik ze ook wel eens veeleisend, maar dat verbleekte toen ze eenmaal drie werden. :D

BerichtGeplaatst: 02 maart 2018, 12:52 
Volwassene

Heel even hoor Dahlia, maar je hebt dus 1 lieve zoon en 1 wolvenzoon :shock: Dat noem je toch niet echt zo? Als je zoon zo hsp is, dan voelt hij ook wel haarfijn aan wat je van hem vindt en wat je van zijn broertje vindt.

Mijn ervaring: ik heb ook twee zoons en de jongste heeft ook een hele sterke eigen wil, groot gevoel van eigenwaarde en kon toen hij klein was driftbuien hebben van een uur (of anderhalf). Wat ik deed maakte niet uit, ik zat het maar gewoon uit. Ik heb gemerkt dat ik met veel positivisme, geduld en knuffels dit gedrag in andere banen kon leiden. Bijvoorbeeld zorgen dat hij niet weg liep als hij boos was (dan pakte hij zijn kleren en ging er vandoor), maar dat hij in huis bleef. Humor wil ook wel helpen, mits op het juiste moment. Voor jezelf geldt dat je het zoveel mogelijk moet relativeren, denk ik, anders blijf je in het negatieve hangen, terwijl je kind juist complimenten en poistieve aandacht nodig heeft. Heel veel positieve aandacht en bevestiging.

BerichtGeplaatst: 02 maart 2018, 14:47 
Volwassene

@drietje

In het verhaaltje bedoelde ik aan te geven dat mijn oudste van bijna 4 een heel lief kind kan zijn maar ook een wolfje. Hij heeft echt 2 persoonlijkheden lijkt t wel. Om t zo te beschrijven. Ik noem m een wolfje omdat die met de volle maan extra liefde nodig heeft. Dan slaapt die onrustiger en is overdag meer gevoelig en onrustiger enz.

Wat jij als tips geeft zijn heel herkenbaar. Dat heeft hij ook heel erg nodig en krijgt hij ook. Zover zijn we al om te begrijpen wat die echt nodig heeft. Het uitwerken op een andere plek, bijv kdv en straks school maakt het lastig.

@spitsmuis
De gedachte dat het bij de leeftijd hoort dat heb ik zeker niet meer. Iedereen zei dat om mij heen. Zal wel een fase zijn, is zijn ontwikkeling, is de leeftijd, die van mij was ook zo. Maar dan...totdat ze hem werkelijk een dag of halve dag of zelfs paar uurtjes zien dat is t van; hmm ik begrijp wel wat je bedoelt. Dat zouden die van mij nooit doen, dat kan die van mij (7 )nog niet eens.

Dit is even in een notendop beschreven.

BerichtGeplaatst: 02 maart 2018, 15:04 
Volwassene

Maar ook mijn vraag, noem je je zoon ook zo in zijn bijzijn, of wanneer je met andere mensen over hem praat ?
Die gespleten persoonlijkheid zegmaar?

Want kinderen gaan zich echt (onbewust) gedragen naar het beeld wat de ouder schetst.
Ik snap dat het kind eerst het gedrag liet zien en niet andersom, maar je kán het er wel door in stand houden.

Het is geen commentaar hoor, alleen advies mocht hij zich er wel bewust van zijn.

Hoop wel dat je wat aan de hulp krijgt na het obsereveren. Lijkt me erg moeilijk wanneer er een vreemde bij is die hem/jullie gaat observeren.

Laatst bijgewerkt door lantaarn op 02 maart 2018, 15:15, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 02 maart 2018, 15:13 
Volwassene

Zoals ik het nu beschrijf leg ik het ook uit aan andere die vragen hebben. Dus in een sarcastische zin; hij kan ook soms een klein wolfje zijn. Tegen hem zeg ik natuurlijk niks hiervan.
Ik zie daar niks verkeerds aan. Is t zelfde in mijn ogen als dat je over een meisje zegt die wel eens streken uithaalt; wat is t toch een klein heksje.

Pagina 1 van 2 [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende