Het is nu 14 nov 2018, 16:31

Pagina 2 van 3 [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Basisschool; het een en ander aangeven of niet?
BerichtGeplaatst: 14 feb 2018, 21:16 
Volwassene

Dank voor jullie advies. Ik ga aanstaande maandag bij de psz aangeven dat ik graag een gesprek zou willen. Ik ben benieuwd hoe dit gaat verlopen. Op de een of andere manier zou het toch fijn zijn als ik bevestiging krijg van de psz wat betreft haar voorsprong. Dat het niet iets is wat alleen ik (als trotse moeder) zie. Als ik die bevestiging daar zou krijgen voel ik me ook een stukje sterker in mijn schoenen staan om het bij de directeur of juf van de toekomstige school aan te kaarten. Dat is dan ook zeker het volgende dat ik ga doen.
Ik waardeer jullie advies enorm, erg fijn dat jullie mee willen denken.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 14 feb 2018, 21:43 
Volwassene

Ik herken het wel dat je het lastig vindt om het gesprek aan te gaan; 'wat zullen ze wel niet van me denken?' Heel wat gesprekken later kan ik je als tip hiervoor meegeven dat het vaak ontwapenend werkt als je het vanuit je zorgen benadert. Je maakt je vanwege haar voorsprong wat zorgen over de star op de bs straks en twijfelt of je dit vooraf op de bs moet gaan bespreken. En van daaruit zou je graag eens van de peuterleidsters horen hoe en wat zij precies zien bij dochter en hoe ze dat willen gaan overdragen, zodat jij daarbij kunt aansluiten. Ik weet zeker dat het gesprek dan prima op,gang zal komen zonder dat jij als tigermom zult worden weggezet. Veel succes hoor!

BerichtGeplaatst: 15 feb 2018, 10:33 
Volwassene

Ik sluit me bij MoederJan aan. Houdt het bij jezelf, bij je kind en je zorgen.

BerichtGeplaatst: 15 feb 2018, 17:26 
Volwassene

Bedankt voor de tip, ik zal dit zeker gaan gebruiken. Aangeven dat ik zorgen heb over haar ontwikkeling en dat ik het gevoel heb dat ze wat sneller gaat als gemiddeld (vergelijken is lastig aangezien ze onze oudste dochter is). Ik zal ook aangeven dat ik het vermoeden heb dat ze op de psz minder/niet laat zien wat ze thuis doet en dat daar ook zorgen vandaan komen. Ik ben erg benieuwd hoe hun visie is hier op.

BerichtGeplaatst: 16 feb 2018, 15:51 
Volwassene

Wat jij vertelt klinkt als eind kleuterklas niveau, qua lesstof dan. Dat is dus een voorsprong van 2 jaar. Zou ik zeker meteen vermelden op school, dan krijg je van af het begin ook gesprekken met de IB-er, kan er eventueel getoetst worden en overwogen of en wanneer een versnelling wenselijk is. Zet je over het gevoel van opscheppen heen en mik op passend onderwijs voor je kind - dit zeg ik uit ervaring, een paar jaar geleden zat ik in jouw positie met dezelfde angst. Maar onze bescheidenheid moet niet betekenen dat onze kinderen op school niets leren of ongelukkig zijn, toch?

BerichtGeplaatst: 16 feb 2018, 16:19 
Volwassene

Je hebt helemaal gelijk Sanne82. Mijn bescheidenheid mag het geluk en de toekomst van mijn kinderen niet in de weg staan. Ik ga ook zeker mijn uiterste best doen om me hierover heen te zetten. Ik vind het wel prettig dat je zo duidelijk aangeeft hoe je denkt over de voorsprong die ik beschreven heb. Dit geeft mij toch wat meer zekerheid en bevestiging waar ik onbewust naar op zoek was. Bedankt voor jou bericht, hier heb ik zeker wat aan.

BerichtGeplaatst: 20 feb 2018, 19:52 
Volwassene

Even een update. Ik heb een gesprek gehad met de leidster van de peuterspeelzaal. Ze gaf aan dat dochter goed mee doet en er verder geen bijzonderheden zijn. Ze vond het wel bijzonder dat ze haar eigen naam kon schrijven en haar taalontwikkeling was ook erg goed. Ik heb hierop aangegeven waar ze thuis mee bezig was. Lezen, cijfers, schrijven etc. Hierna vertelde ze dat ze wel had gezien dat dochter bezig was om een woord proberen te ontcijferen van 6 letters.
Ze gaf aan dat dit prima was en dat ik haar gewoon kon volgen in haar interesses en ontwikkeling. Dus aanbieden waar ze behoefte aan heeft.
Op de peuterspeelzaal doen ze hier niet heel veel mee omdat ze niet het idee heeft dat dochter zich verveeld. (Dat idee heb ik ook niet, ze lijkt het prima naar haar zin te hebben). Ze wilde wel proberen om haar net wat uitdagendere werkjes te geven. Om zo te kijken of ze ook meer gaat laten zien op de peuterspeelzaal.
Ik ben blij dat dit gesprek erop zit en ga nu mezelf voorbereiden op een gesprek met de toekomstige basisschool. Heeft er iemand nog tips of aanvullingen wat ik bijvoorbeeld niet moet vergeten te vragen/zeggen?

BerichtGeplaatst: 23 feb 2018, 15:35 
Volwassene

ik zou wat werkjes meenemen. en vragen naar wat school concreet doet met kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong, met name in de kleuterjaren. Welke concrete leermiddelen zetten ze in voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben? hoe verrijken en verdiepen ze? is er ruimte voor individuele leerlijnen of wordt je kind geacht met de groep mee te gaan? Ook kun je vragen welk beleid ze hebben rondom mb/hb en of ze actief een versnellingsprotocol inzetten (niet dat je per se wil dat je kind gaat versnellen, maar als ze nu al 2 jaar voorloopt, kun je je er maar beter op voorbereiden). Doen ze aan doortoetsen? en zo nee, hoe gaan ze na of de aangeboden stof aansluit bij de zone van naaste ontwikkeling?

BerichtGeplaatst: 23 feb 2018, 18:33 
Volwassene

Bedankt yolalala voor je reactie. Bedoel je met werkjes tekeningen of dergelijke waar ze wat woordjes/ letters op heeft geschreven? Met het lezen gaat ze ook ineens erg snel vooruit, eerst las ze alleen op woordbeeld en nu kan ze zelf nieuwe woorden ontcijferen t/m 4 letters. Ze leest echt al verhaaltjes in een gemakkelijk boekje. Zo leuk als dan het kwartje valt en ze echt snapt wat ze gelezen heeft.
Zou je me adviseren om te wachten tot het kennismakingsgesprek met de toekomstige juffrouw van dochter of kan ik beter naar de directrice gaan om een afspraak te maken? Dochter zal na de zomervakantie starten op de basisschool. Heel erg bedankt voor je tips, deze neem ik zeker mee!

BerichtGeplaatst: 23 feb 2018, 22:54 
Volwassene

Hoe bewust hebben jullie eerder gekozen voor deze school? hebben jullie je toen al verdiept in het beleid rond hb? en hebben jullie nog een keuze?
Als dit niet zo is, en je hebt wel keuze, dan zou ik zo snel mogelijk een afspraak maken hierover met school en je laten informeren over het beleid rond hb. en eventueel ook nog rond gaan kijken bij andere scholen zodat je echt de beste voor jullie dochter kiest. Dit soort gesprekken voer je dan inderdaad meestal met de directeur of het hoofd van de onderbouw.
Waarbij je, net als moederjan aangaf, gewoon begint met je zorg uit te spreken: je dochter doet [concrete voorbeelden]; jij maakt je zorgen over de aansluiting bij de kleuters vanwege de ontwikkelingsvoorsprong.
En dan verder proberen zo concreet mogelijk boven water te krijgen wat ze doen en hoe hun aanpak is. Misschien ook vragen of je een ochtend mag meekijken in de kleuterklas.
met 'werkjes' bedoel ik idd dit soort tekeningen en bijvoorbeeld een filmpje waarin ze voorleest.

Als je kind nu nog geen 4 is en ze is woordjes en zinnen aan het lezen, is er duidelijk sprake van een flinke ontwikkelingsvoorsprong. School moet de kennis hebben om hier mee om te gaan, anders loopt je kind kans snel gedesillusioneerd te raken over school en/of zich vreselijk te gaan aanpassen en onderduiken (wat ze volgens mij nu ook al doet op de psz, als ik zo lees dat ze de makkelijkste puzzels pakt en zo). Kinderen worden pas aan het eind van groep 2 geacht een paar letters te kennen en met een beetje geluk een woordje te lezen. Hier kun je lezen wat een kind leert in groep 2: https://www.oudersvannu.nl/kind/school/ ... n-groep-2/

BerichtGeplaatst: 24 feb 2018, 13:43 
Volwassene

We hebben de keuze gemaakt voor deze school omdat kinderen hier hun eigen leerlijn kunnen volgen. Ook was er vanaf groep 3 mogelijkheid voor een plusklas. Dit is ons verteld tijdens een rondleiding. We hadden meteen een erg goed gevoel bij deze school. Ook veel aandacht om jezelf te leren presenteren en voor een groep te spreken. Ook worden er drama lessen gegeven waarvan ik weet dat dochter dat geweldig vind. We horen vaak goede verhalen over deze school, met name over het volgen van een eigen leerlijn. Ik weet niet of we de juiste keuze hebben gemaakt, en ik denk dat we daar pas achterkomen als ze eenmaal begonnen is. Moeilijk... wanneer doe je het goed?
Dat lijstje over wat kinderen leren in groep twee daar schrik ik wel van! Veel dingen beheerst dochter al. Alleen wat betreft tellen/cijfers is ze niet zo vlot als met letters/lezen. Hoeft natuurlijk ook helemaal niet, ze heeft nog tijd genoeg. Ze kan wel heel goed hoeveelheden tellen. En telt in ieder geval al een hele tijd t/m 20 soms 30. Maar terug tellen of wat er in het artikel staat reeksen afmaken van 2,4,6,8 kan ze niet. Ze herkent de cijfers nog niet, maar ik merk wel dat dit haar interesse wekt en ze hier meer me bezig is de laatste tijd.
Ik ga in ieder geval nog een afspraak maken met de directrice om aan te geven dat dochter leest en vragen wat ze hiermee gaan doen. Ik zal ook materiaal meenemen om te laten zien waar dochter thuis mee bezig is. Ik ben benieuwd naar concrete voorbeelden en hoe ze dat aangepakt hebben.
Bedankt Yolalala voor jou nuttige tips!

BerichtGeplaatst: 24 feb 2018, 19:06 
Volwassene

Succes!
Juliette schreef:
Dat lijstje over wat kinderen leren in groep twee daar schrik ik wel van! Veel dingen beheerst dochter al. Alleen wat betreft tellen/cijfers is ze niet zo vlot als met letters/lezen. Hoeft natuurlijk ook helemaal niet, ze heeft nog tijd genoeg.

Precies, daarom gaf ik je het lijstje. dat was voor mij ook een eyeopener toen ik op dit forum kwam met vermoedens over mijn toen bijna 4-jarige oudste dochter.
Maar het klopt wel: mijn jongste gaat mooi met het gemiddelde mee en zij kon op het eind van groep 2 inderdaad tot 20 tellen (of 30 maar niet echt verder), kende haar eigen naam en een paar letters maar verder niet.

BerichtGeplaatst: 25 feb 2018, 15:03 
Volwassene

Bedankt! Ik merk ook aan mijn jongste dochter dat ze minder vlot is als haar zus. Dingen die de oudste kon op haar leeftijd zie ik de jongste voorlopig echt nog niet doen. Ik heb zelfs gedacht dat ze wat achter was :oops: Maar bij het consultatiebureau gaven ze aan dat ze gemiddeld is en daar zeker niet voor onder doet. Hier uit merk ik dus wel dat oudste verder was met dingen maar ik had eerder niet echt referentiemateriaal. En ik ben hoe dan ook ontzettend trots op beide meiden, voorsprong of geen voorsprong.
Ik lees hier vaak dat meerdere kinderen in een gezin een voorsprong hebben of dat de ouders ook hb zijn bijvoorbeeld. Dat is hier dus niet het geval. Van man weet ik wel dat ze altijd tegen zijn moeder hebben gezegd dat hij meer kon dan hij deed. Hij heeft bijvoorbeeld ook nooit geleerd voor examens of dergelijke en alles op zijn sloffen gehaald. Dus mijn angst is een beetje dat dochter diezelfde houding gaat krijgen.

BerichtGeplaatst: 25 feb 2018, 17:42 
Volwassene

Juliette schreef:
Bedankt! Ik merk ook aan mijn jongste dochter dat ze minder vlot is als haar zus. Dingen die de oudste kon op haar leeftijd zie ik de jongste voorlopig echt nog niet doen. Ik heb zelfs gedacht dat ze wat achter was :oops: Maar bij het consultatiebureau gaven ze aan dat ze gemiddeld is en daar zeker niet voor onder doet. Hier uit merk ik dus wel dat oudste verder was met dingen maar ik had eerder niet echt referentiemateriaal. En ik ben hoe dan ook ontzettend trots op beide meiden, voorsprong of geen voorsprong.
Ik lees hier vaak dat meerdere kinderen in een gezin een voorsprong hebben of dat de ouders ook hb zijn bijvoorbeeld. Dat is hier dus niet het geval. Van man weet ik wel dat ze altijd tegen zijn moeder hebben gezegd dat hij meer kon dan hij deed. Hij heeft bijvoorbeeld ook nooit geleerd voor examens of dergelijke en alles op zijn sloffen gehaald. Dus mijn angst is een beetje dat dochter diezelfde houding gaat krijgen.

Dat dacht ik ook over mijn jongste, dat hij achterliep omdat zijn broer zoveel sneller was. Later ging mijn jongste echter als een speer zijn broer voorbij in een aantal opzichten.

BerichtGeplaatst: 25 feb 2018, 17:52 
Volwassene

Wat bijzonder Drietje! Rond welke leeftijd gebeurde dit en in welke opzichten?

BerichtGeplaatst: 25 feb 2018, 19:19 
Volwassene

Juliette schreef:
Wat bijzonder Drietje! Rond welke leeftijd gebeurde dit en in welke opzichten?

Het is een heel autonoom kind, dus hij leert vooral zichzelf dingen. Zonder dat wij het merken. Hij leerde zichzelf als kleuter lezen. Hij begon gewoon ineens vloeiend voor te lezen uit Pinkeltje, ook de lange woorden en de intonatie meteen precies zoals het hoorde. Ik had nooit gemerkt dat hij er mee bezig was. Vervolgens ging hij in groep 3 (6 jaar) als een malle. Hij eindigde groep 3 Avi uit en ook andere vakken waren op niveau groep 7 en een enkele eind groep 6. Dat was schrikken. Door middel van Youtube-filmpjes en gamen leerde hij zichzelf Engels, hij zat al heel snel op het niveau van Harry Potter en stak daarna meteen door naar Young Adult. Dit zijn allemaal dingen die wij pas merkten als hij het al beheerste. We hadden nooit door dat hij ergens mee bezig was, hij kon het gewoon ineens.

BerichtGeplaatst: 25 feb 2018, 19:39 
Volwassene

Drietje wat een verhaal, ik vind het erg bijzonder! Vooral dat hij ineens vloeiend begint voor te lezen uit Pinkeltje, dan valt je mond toch open van verbazing?
Ik merk wel aan onze oudste dochter dat ze veel dingen ‘ineens’ weet, zodat ik me afvraag waar ze dat dan geleerd heeft. Bijvoorbeeld kende ze al vroeg bijna het hele dierenrijk bij naam, ook een hoop kleuren en vormen. Hier nooit voor geoefend of dergelijke, het lijkt dan net alsof ze gewoon altijd al geweten heeft. Maar wat betreft lezen/letters heb ik wel meegekregen dat ze hier mee bezig was omdat ze maar vragen bleef stellen over wat dit dan voor letter was of wat daar voor woord stond.
Maar goed onze jongste dochter is nu 21 maanden en praat nog niet, zegt enkel wat woordjes. Echter is ze motorisch wel vlotter als onze oudste. We zullen zien, wellicht verrast ze ons nog :wink: Leuk om jou verhaal te lezen in ieder geval!

BerichtGeplaatst: 25 feb 2018, 20:00 
Volwassene

Mijn jongste begon ook pas laat te praten (in verhouding met zijn broer dan). Maar kinderen kunnen je zo verrassen! Inderdaad viel mijn mond open bij het voorlezen. Ik was nog even boven wat dingen aan het doen en zoonlief ongeduldig aan het wachten tot ik kon voorlezen. Toen zei ik om hem bezig te houden: begin maar vast. Met de bedoeling dat hij plaatjes zou kijken en zo nog even geduld kon hebben. Begon hij ineens hardop voor te lezen :shock: Het duurde even voordat ik dat door had en toen zei ik: wat doe jij nou?? Hij, helemaal verbaasd: Ik moest toch vast beginnen met voorlezen! :mrgreen:

Tuurlijk is dat niet zo met alle broertjes of zusjes van hb-ers. Maar ze kunnen zich dus wel heel verschillend ontwikkelen.

BerichtGeplaatst: 27 feb 2018, 12:07 
Volwassene

Even een update: Ik heb een heel fijn gesprek gehad met de directrice van de toekomstige basisschool.
Ze begreep me meteen en gaf aan dat ze ook plusklasjes hebben bij de kleuters. Daar word vooral aandacht besteed aan het ‘leren leren’ en dat je ook fouten mag maken om iets te kunnen leren. Er worden deze kleuters uitdagendere werkjes aangeboden waarvan de kindjes denken dat ze het niet kunnen. Met oefenen en fouten maken word ze dan geleerd dat je met doorzetten je doel kunt bereiken. Dit groepje word dan begeleid door een leerkracht die een opleiding/cursus heeft gevolgd over ontwikkelingsvoorsprong/hb.
Ook worden in de klas kindjes bij elkaar gezet die wat vlotter zijn in hun ontwikkeling. Ze zijn erg alert op onderpresteren. Ze vragen hierbij wel hulp van de ouders om in gesprek te blijven met school en zeker aan te geven als je merkt dat je kind thuis ander gedrag gaat vertonen. (Zoals bedplassen, buikpijn, dwars gedrag of andere dingen waaruit kan blijken dat je kind toch te weinig uitgedaagd word). Mogelijkheden tot versnellen zijn er ook, al doen ze er eerst alles aan om het kind in de eigen klas zoveel mogelijk uit te dagen.
De directrice had zelf ook een kind (inmiddels volwassen) met een voorsprong dus is hier erg mee bezig m.b.t. het onderwijs. Ze begreep me ook heel goed, ook dat ik het gevoel had van opscheppen. Ze vertelde dat ze dat herkende maar dat dat niet nodig was en het goed was dat ik dit gemeld had. Ik heb er in ieder geval een goed gevoel aan overgehouden.

BerichtGeplaatst: 27 feb 2018, 12:09 
Volwassene

Iedereen ontzettend bedankt voor de tips!

Pagina 2 van 3 [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende