Het is nu 22 aug 2018, 09:07

Pagina 1 van 1 [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Taalgebruik 2.5 jaar
BerichtGeplaatst: 07 feb 2018, 21:49 
Volwassene

Onze zoon is nu op de kop af 2,5 jaar. Ik heb geen enkel kind van deze leeftijd in mijn omgeving, dus ik kan slecht vergelijken. Ik zoek hier gewoon een beetje bevestiging, geloof ik. Ik vermoed namelijk dat hij heel vlot is met taal. Hij zegt letterlijk zinnetjes als:

Dat is vreemd. Ik zie de zon en de maan samen.
Dit is de allerkleinste mandarijn die ik ooit heb gezien.
We zouden toch verstoppertje spelen, weet je nog?
Ik wou zo graag de kindjes naar school brengen, maar het lukt niet.
Ik ga eventjes kijken wat papa aan het doen is.

Dat is echt vlot, toch?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Taalgebruik 2.5 jaar
BerichtGeplaatst: 07 feb 2018, 22:09 
Volwassene

Ik denk het.
Mijn eigen referentiekader is niet erg betrouwbaar vrees ik. ;)

BerichtGeplaatst: 07 feb 2018, 22:18 
Volwassene

Bedankt voor je reactie, Hanneke. Het is misschien niet heel handig van me dat ik deze vraag stel op een plaats waar je nou niet bepaald de gemiddelde ontwikkelingscurven tegenkomt...

BerichtGeplaatst: 08 feb 2018, 09:23 
Volwassene

Ik heb er ook weinig kijk op, heb net als Hanneke ook een heel vertekend beeld door mijn eigen oudste. Ik dacht dus dat alle kinderen op die leeftijd vol vragen zaten over het heelal en hoe de kringloop van water werkt, hoe de aarde ontstaan is, etc. :mrgreen:

Maar er zijn hier wel mensen die zich beter in de lijstjes hebben verdiept, misschien dat die je verder kunnen helpen?

BerichtGeplaatst: 08 feb 2018, 10:01 
Volwassene

Ja dat is vlot. :)

BerichtGeplaatst: 08 feb 2018, 10:25 
Volwassene

Ja, wellicht geen goed referentiekader hier. Ik vergeet dat soort dingen bij mijn eigen kinderen ook heel snel (ik neem me altijd voor dat soort mijlpalen op te schrijven, maar dat bij voornemens gebleven). Maar ik denk dat het wel vlot is.

BerichtGeplaatst: 08 feb 2018, 14:41 
Volwassene

Ja, dat is vlot. Ik ken een paar tweejarigen en die spreken net in driewoordzinnetjes. Ook de zin over de zon en maan is opvallend. Zijn observaties en analyses over de wereld gaan verder dan bij 'normale' tweejarigen. Herkenbaar.

BerichtGeplaatst: 08 feb 2018, 16:27 
Volwassene

Onderstaande uitleg is een aantal jaren geleden door Boe op het forum geplaatst.

Boe"]Naar aanleiding van een paar posts in het peutertopic hier even een algemene post over de taalontwikkeling van dreumes tot kleuter. Ik ben uitgegaan van het gemiddelde en heb de zinsontwikkeling omschreven aan de hand van de opbouw uit de Taal Analyse Remediering en Screenings Procedure (TARSP). Omdat taalkundig ontleden nogal lastig kan zijn, heb ik er bij elke zin voorbeeldzinnen bij gezet.

Gemiddelde leeftijden woordenschatontwikkeling

Passieve woordenschat
0;9 jaar: 10 woorden
1;00 jaar: 40 woorden
1;03 jaar: 100 woorden
1;06 jaar: 200 woorden
1;09 jaar: ruim 300 woorden
2;00 jaar: ruim 400 woorden
2;03 jaar: ruim 500 woorden
2;06 jaar: ruim 600 woorden
3;00 jaar: 1250 woorden *
4;00 jaar: 1600 woorden
4;06 jaar: 2500 woorden
5;00 jaar: 3000 woorden
5;06 jaar: 3500 woorden
6;00 jaar: 4500 woorden

* waaronder de meest frequente unaniemen (woorden die elke 6 jarige zou moeten kennen)

actieve woordenschat
1;00 jaar: 3 woorden
1;03 jaar: 15 woorden
1;06 jaar: 50 woorden (1;05-1;07 jaar)
1;09 jaar: 100-150 woorden
2;00 jaar: 200-300 woorden
2;03 jaar: 400 woorden
2;06 jaar: 550 woorden
3;00 jaar: 1000 woorden
4;00 jaar: 1500 woorden
4;06 jaar: 2100 woorden
5;06 jaar: 3000 tot 3200 woorden
6;00 jaar: 3500 woorden

Zinsbouw (volgens de normtabellen van de TARSP)

De zinsbouw wordt voor jongens en meisjes apart genormeerd en er wordt onderscheid gemaakt tussen milieu A (laagopgeleide ouders) en B (in ieder geval één hoogopgeleide ouder). Er is een lijst voor langzame, gemiddelde en snelle ontwikkeling. Ik houd voor het gemak hier even milieu B aan en geef aan wat een kind gemiddeld moet kunnen. Meisjes ontwikkelen zich van 2;00 tot 3;00 jaar iets sneller dan jongens, daarvoor en daarna loopt de ontwikkeling gelijk. Ik houd dus voor het gemak ook even het gemiddelde van de jongens aan (meisjes zitten tussen 2;00 en 3;00 jaar gemiddeld 1 fase hoger).

Leeftijd: 1;06 tot 1;11 jaar
Fase II: tweewoorduitingen met de volgende structuren:
- onderwerp + bijwoordelijke bepaling (pop hier/ die ook)
- onderwerp + (lijdend/meewerkend/voorzetsel) voorwerp/ complement (die klaar/pop koek?/ koe stout)
- voorwerk/ complement + werkwoord (buik wassen/ die pakken/ brood eten)
- onderwerk + werkwoord (pop zitten)

kinderen gebruiken in deze fase ook de bepaler “een” bij een zelfstandig naamwoord, verkleinwoorden en het meervoud van zelfstandig naamwoorden.

Leeftijd: 2;00 tot 2;05 jaar
Fase III: meerwoorduitingen zonder werkwoord of met een infinitief of voltooid deelwoord achteraan. Vraagzinnen met weglating van het vraagwoord “wat” of “waar”.
Zinsstructuren:
- onderwerp + werkwoord + voorwerp/complement (pop brood eten/ deze is groot)
- zinsdeel + niet werkwoordelijk deel van samengesteld ww (broek uit, auto weg)
- onderwerp + werkwoord + bijwoordelijke bepaling/bijwoord (die ook vallen/ die is weg/ nou deze liggen)
- ontkennend element (kan niet/ niet eten)
- voorzetsel + naamwoord (in bed/in (de) bus/ van mij)
- twee bijwoordelijke bepalingen/bijwoorden + willekeurig zinsdeel (nou daar zitten/hier ook één/daar ook een pop)
- onderwerp + bijwoordelijke bepaling/bijwoord + voorwerp/complement (die ook vies/nou ik één/die niet mooi)
- werkwoord + bijw.bep/bijwoord + voorwerp/complement (deze ook wassen/nou koek eten/is wel lekker)

kinderen gebruiken in deze fase ook de vragend voornaamwoorden “wie”, “wat” en “waar”, ze gebruiken hè, ik, jij en hij. Het hulpwerkwoord zonder voltooid deelwoord (dat mag niet) en de voltooid deelwoorden, bijvoeglijk naamwoorden en twee zelfstandig naamwoorden achter elkaar komen in deze fase ook tot ontwikkeling.

Leeftijd: 2;06-2;11 jaar
Fase IV: Volledige zinnen van 3 zinsdelen. Vraagwoordzinnen “wat doet …”, “wat is …” en begin van de ontwikkeling van vraagwoordzinnen met “wat”, “waar” en “wie”, begin van ontwikkeling van ja/nee vragen (mag ik ..).

Zinsstructuren:
- onderwerp + ww + bijw.bep./bijwoord + voorwerp/complement (mama zit op de stoel/die wil ik ook/die is niet mooi/die koe moet ook water)
- onderwerp + ww + twee bijwoordelijke bepalingen (nou mag jij weer/daar komt ie weer/die moet hier in bed)
- voorzetsel + bepaler + zelfstandig naamwoord (in die hand/op de kast/in mijn doos/die moet bij de auto)
- gesplitst samengesteld werkwoord (gooi maar weg/doe gaat mee)
- gebiedende wijs: werkwoord + twee zinsdelen (kom eens hier)
- hulpwerkwoord + voltooid deelwoord (ik heb deze gemaakt)

kinderen gebruiken in deze fase ook voornamelijk bijwoorden (daarin, hierop), de stam van het werkwoord, stam+t, en als “loos” voegwoord (en die), het als persoonlijk voornaamwoord (het is rood/zo moet het), samengestelde zelfstandig naamwoorden, meervouden tegenwoordige tijd (werkwoorden), persoonlijke voornaamwoord derde persoon meervoud (ze/zij)

Leeftijd: 3;00-3;05 jaar
Fase V: volledige zinnen van (meer dan) 4 zinsdelen, verdere ontwikkeling van de vraagzinnen.

Zinsstructuren:
- voorwerp/complement + ww + ond + twee bijw. Bep. (nou mag jij de ketting om/ ik ga die nog even proeven/ik doe even water in de beker)
- bijvoeglijk woord + bepaler + zelfstandig naamwoord (nog een kraal/nog een keer)
- bepaler + twee zelfstandig naamwoorden (een beetje water)
- bepaler + zelfstandig naamwoord + bijvoeglijk naamwoord (-dit is- een beetje kapot)
- onderwerp + werkwoord + twee maal voorwerp/complement + eventueel nog een zinsdeel (die maak ik –ook- plat/die vind ik wel mooi/die heb ik helemaal zelf gemaakt)
- bijwoordelijke bepaling + werkwoord + onderwerp + twee bijwoordelijke bepalingen (nou moet deze ook weg/deze mag ook even buiten/nou moet ie weer naar mij)
- vraagzinnen: werkwoord + onderwerp + twee zinsdelen (weet jij die nog?/ mag ik rood even?)/ vraagwoord + drie zinsdelen (waar moet deze nou?/wat is dit nou?)
- voornamelijk bijwoord, gesplitst (daar zit een knikker in/die moet er ook op)
- bepaler + bijvoeglijk woord + zelfstandig naamwoord (een rode kraal/waar is de andere auto?)
- twee woorden of zinsdelen verbonden door “en” (een kopje en een lepel)

kinderen gebruiken in deze fase ook wij, mij

Leeftijd: 3;06 jaar-3;11 jaar
Fase VI: begin van bijwoordelijke bijzinnen, lijdend voorwerpzinnen en vraagzinnen met “hoe”, “waarom”, “hoeveel”, “welke”, en “wanneer”. Volledige zinnen van meer dan 4 zinsdelen.

Zinsstructuren:
- nevenschikkende zinnen (die leg ik hier en die leg ik daar/ / deze gaat zwemmen, maar deze niet/ik ga eten, want ik heb honger/
- bijzinnen (ik denk dat die hier zit/even proeven of het lekker is
- bijwoordelijke bijzinnen (als het regent, ….)
- voorwerp/complementsbijzin (ik denk dat dit een … is/ik weet waar deze moet)
- mededelende zin met zes of meer zinsdelen (nou doe ik deze ook erin/nou moet die weer terug naar mij/dan maak ik hier ook weer een blaadje)
- vraagzinnen: werkwoord + onderwerp + drie zinsdelen (heb jij ook een tafel thuis?)/ vraagwoord + vier zinsdelen (wat moet ik nou nog pakken?)
- twee infinitieven (waar moet ik gaan zitten)

kinderen gebruiken in deze fase ook onzijdig zelfstandig naamwoorden met hun bepaler (lidwoord het), verleden tijd, “geen” (ik lust geen sla), er (jij mag er een/er zijn twee varkens), nabepalingen (ik wil een stukje van de appel), jou, voorzetsels + verschillende elementen (in de kast/tegen de muur/die is –ook- voor straks), hem, bijvoeglijk naamwoord zonder uitgang –e (een groot paard), vaste voorzetsels (boos zijn op, dit hoort bij)

leeftijd 3;06-3;11 jaar SNELLE ontwikkeling
Fase VII zinsstructuren:
- beknopte bijzin (die is om te schrijven)
- omsluitende bepaling (er zijn geen poppen meer)
- vergrotende trap (klein-kleiner)
- zit te (ik zit te tekenen)
- lijdende vorm (de hond wordt geaaid)
- voorzetsel +bepaler + bijvoeglijk naamwoord + zelfstandig naamwoord (naar het grote huis/door de grote poort/met de rode auto)
- aan het (hij is aan het timmeren)
- directe rede (“ik ga springen” zei de poes)
- onderbreking (ik neem, denk ik, rood)
- bijvoeglijke bijzin (ik neem het doosje waar een knikker in zit)
- samengestelde zin met drie zinnen (als de hond ziek is, gaat hij naar de dokter en krijgt hij een prikje)[/quote]

BerichtGeplaatst: 08 feb 2018, 22:59 
Volwassene

Dankjewel Dushi voor het kopiëren van dit lijstje uit een andere post. Het bevestigt mijn vermoeden dat zijn taalontwikkeling harder gaat dan gemiddeld. Ik herken zelfs de meeste zinsstructuren uit het lijstje 'leeftijd 3;06-3;11 jaar SNELLE ontwikkeling', behalve de directe rede en de onderbreking.

BerichtGeplaatst: 08 feb 2018, 23:03 
Volwassene

Drietje schreef:
Ik heb er ook weinig kijk op, heb net als Hanneke ook een heel vertekend beeld door mijn eigen oudste. Ik dacht dus dat alle kinderen op die leeftijd vol vragen zaten over het heelal en hoe de kringloop van water werkt, hoe de aarde ontstaan is, etc. :mrgreen:

:shock: Nee, zo 'vlot' als jouw kinderen is ie nou ook weer niet! Hij vraagt zich wel af waar het douchewater blijft dat het afvoerputje inloopt, maar we hebben het niet over de kringloop van water. Laat staan over het heelal en het ontstaan van de aarde.

BerichtGeplaatst: 09 feb 2018, 08:01 
Volwassene

Katinka schreef:
Drietje schreef:

:shock: Nee, zo 'vlot' als jouw kinderen is ie nou ook weer niet! Hij vraagt zich wel af waar het douchewater blijft dat het afvoerputje inloopt, maar we hebben het niet over de kringloop van water. Laat staan over het heelal en het ontstaan van de aarde.

En toch heeft mijn oudste volgens de testen niet zo'n enorm hoog IQ (iets boven 130, maar veel kinderen hier zitten veel hoger). Hij wil gewoon alles weten, net als zijn moeder. :wink: Het zegt allemaal zo weinig als ze zo klein zijn. Mijn jongste praatte vrij laat, maar ontwikkelde zich 'van binnen' misschien wel sneller dan zijn broer. Hij ging op school in ieder geval nog veel harder.

Pagina 1 van 1 [ 11 berichten ]