Het is nu 14 nov 2018, 16:30

Pagina 1 van 1 [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: zit ik hier goed?
BerichtGeplaatst: 05 feb 2018, 21:55 
Volwassene

hallo, ik ben een beetje zoekende voor mijn dochtertje van 2 jaar en 4 maand.Er zijn wat dingen die opvallen in vergelijking met leeftijdsgenootjes. Ik dacht dat ze hooggevoelig is en een hele sterke eigen wil heeft maar als ik hier dingen lees dan twijfel ik toch wat. Misschien dat jullie dingen herkennen of juist niet.

Ik zal even wat dingen opnoemen die me zo te binnen schieten.

Het is een hele pittige dame die een sterke eigen wil heeft, als ze hoort dat iets niet mag dan wordt ze echt woest en dan zet ze heel lang door. als je echter van tevoren afspreekt hoe lang we iets doen, wat we gaan doen en hoeveel ze van iets mag dan gaat het prima en is ze weer heel makkelijk. Ze heeft er heel veel behoefte aan om te weten wat de planning van iets is (behalve als we thuis is). Ze gaat sinds kort naar de peuter en heeft sindsdien hele erge verlatingsangst maar als ik precies het programma van de peuter doorneem dan weet ze wanneer ik weer kom dan wordt het wel beter, ze checkt wel geregeld bij de leidster of het klopt en er moet ook niet afgeweken worden van dat programma.
verder is ze heel gevoelig voor sfeer, emoties van anderen en pijn bij anderen en zichzelf.
als iets pijn heeft gedaan dan kan ze daar weken/maanden later nog over beginnen of bang voor zijn.

Ze is heel sociaal naar anderen maar ze wil niet het middelpunt van de belangstelling zijn want dan klapt ze dicht of wordt heel boos of verdrietig.
Ze voelt mee met de emoties van anderen, als er op tv ruzie is wordt zij ook boos etc
Ze is gek op dieren en knuffelt er de hele dag mee, en ook naar ons kan ze ontzettend lief en aanhankelijk zijn.
Ze is een beetje faal angstig doet pas iets als ze zeker weet dat ze het goed kan, lopen praten ergens op klimmen etc.
Ze weet precies wat ze moet doen om iets voor elkaar te krijgen of wat er gebeurd als ze iets doet.
Ze is heel intens in haar emoties, ze kan intens blij en vrolijk zijn, heel boos worden als iets niet direct lukt of ze haar zin niet krijgt en ook heel verdrietig als ze mij bijvoorbeeld mist, het is voor anderen dan moeilijk om haar rustig te krijgen.
Hier nog wat dingen die ze kan:
puzzels van ongeveer 35 stukjes maakt ze en soms bijvoorbeeld 2 van 20 stukjes door elkaar
ze telt tot 20 en kan ook echt voorwerpen tellen zoals het moet en dan maakt ze weinig fouten. verder als je bijv 12 zegt weet ze direct dat 13 erachter aan komt.
als je zegt je mag drie aardbeien dan pakt ze in een keer drie zonder te tellen. ( alleen met 1 2 of r uitgetest)
Ze sorteerde een jaar geleden al op kleur en vorm
ze kan veel vormen herkennen en benoemen
ze kan iig de kleuren blauw, geel, rood, groen, wit en oranje benoemen en herkennen
ze kan loco bambino met twee vingers in de neus maken (verschillende boekjes)
ze heeft een hele hoge passieve woordenschat.
ze kan al enkele letters herkennen
ze kent wel ongeveer 30 liedjes uit haar hoofd en speelt ze ritmisch mee met de trommel of xylofoon
ze weet al veel begrippen zoals, onder, achter, hoog, laag, boven, voor, in , tussen etc
ze heeft een heel erg goed geheugen spelletjes zijn heel snel saai omdat ze het dan wel weet
Ze is heel snel verveeld en wil steeds nieuw speelgoed

Nou heel wat als je het zo bekijkt, herkennen jullie hier wat van of zit ik hier in de verkeerd richting te denken. Het is niet zo dat ik graag een labeltje op haat wil plakken maar zou haar wel graag goed willen begeleiden zodat problemen gesignaleerd en voorkomen kunnen worden in de toekomst

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: zit ik hier goed?
BerichtGeplaatst: 05 feb 2018, 22:18 
Volwassene

Houd haar ontwikkeling goed in de gaten, ze lijkt me sowieso slim.

BerichtGeplaatst: 08 feb 2018, 09:48 
Volwassene

Hoi, ik zit thuis ook met zo’n pittig dametje. Vooral dat heel boos worden als iets niet lukt herken ik heel goed. Wat mij bijzonder opvalt in je verhaal is dat je dochter zich zo focust op planningen. 2 jaar en 4 maand vind ik toch heel jong daarvoor. Blijkbaar heeft ze toch heel wat structuur en zekerheid nodig. Of je hier nu juist zit, zou ik echt niet weten en vind ik trouwens ook helemaal niet zo belangrijk. Ikzelf weet ook helemaal niet of ik hier wel juist zit, maar door de ervaringen van andere mama’s leer ik wel veel bij.

BerichtGeplaatst: 08 feb 2018, 13:05 
Volwassene

hoi VrouwM, ze haalt er idd heel veel houvast uit als ze weet hoe een dag gaat verlopen bij de oppas en de peuter. Thuis heeft ze daar geen last van dan hebben we ook geen planning. het komt echt voort uit het feit dat ze wil weten wanneer ik weer kom.

BerichtGeplaatst: 08 feb 2018, 21:34 
Volwassene

Veel van de punten die je opnoemt hierboven golden ook zeker voor mijn dochtertje toen ze zo oud was.
Of je echt goed zit maakt voor nu volgens mij helemaal niet uit.

Ze loopt nu voor in de hierboven beschreven punten op haar leeftijdsgenootjes. Dat betekent dat je veel zult hebben aan ervaringen, tips en de herkenning in de berichten van de andere mensen hier. Profiteer er lekker van en geniet van je dochtertje. of ze echt hoogbegaafd is, is voor nu dan eigenlijk nog niet echt belangrijk om te weten. Ik heb hier nog niet gemerkt dat het een probleem is als je lekker mee kletst als je dochter later niet hoogbegaafd blijkt te zijn :)

BerichtGeplaatst: 09 feb 2018, 19:43 
Volwassene

het maakt mij idd niet uit of ze wel of niet hoogbegaafd is dat labeltje hoeft er van mij niet op, ik vind het idd fijn om ervaringen en tips van anderen op te doen zodat ik haar goed begeleid. fijn dat dat hier goed kan :) :)

Pagina 1 van 1 [ 6 berichten ]