Het is nu 19 sep 2018, 04:43




 Pagina 1 van 1 [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 5 levels of gifted theorie- herkenning?
BerichtGeplaatst: 25 jun 2018, 13:35 
Volwassene

Geregistreerd: 18 dec 2017, 22:22
Berichten: 28
Hoi allemaal!

Heb dit theoretisch kader nog niet voorbij zien komen op dit forum, dus vast interessant om te lezen!
Het gaat om de 5 levels of gifted, bedacht door een Amerikaanse PDH, die zich gespecialiseerd heeft in hoogbegaafdheid.
Hoewel ik niet van hokjesdenken ben, kan het toch herkenning geven. Ik ben er zelf nog niet over uit tot welke level mijn kleine behoort (binnen dit overzicht dan), tot nu toe herken ik sowieso level 3, voor de rest is ze nog beetje te jong.

PS: ze maakte vandaag met haar 15 maanden gewoon 'ruzie' om een rietje. Ik had een blauw rietje erin gedaan, die wilde ze niet. Ze wilde zelf haar eigen kleur rietje uitzoeken.. daarna was ze pas tevreden. :shock:
Typisch zo'n ding wat ik pas bij haar neef van 3 zie: deur moet dicht, of wilt 'zelf'.
Verder heeft ze ook al sinds een lange tijd favoriete pagina's uit haar boek. Daar bladert ze al sinds ze 1 jaar is zelf naartoe, en wijst er dan naar en zegt er iets bij. De pagina waar nijntje van de fiets valt raakt ze ook geëmotioneerd. :P
Tja, of normaal? Blijft gissen op deze leeftijd.

Hier de link:
Enige herkenning bij jullie kleine?

https://www.nyparenting.com/stories/201 ... 10_10.html


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: 5 levels of gifted theorie- herkenning?
BerichtGeplaatst: 25 jun 2018, 19:06 
Volwassene

Geregistreerd: 14 jan 2016, 12:58
Berichten: 1349
De voorbeelden die je noemt zoals dat gedrag bij een rietje zijn wel dingen die je bij alle dreumesen van die leeftijd ziet.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: 5 levels of gifted theorie- herkenning?
BerichtGeplaatst: 25 jun 2018, 22:16 
Volwassene

Geregistreerd: 18 dec 2017, 22:22
Berichten: 28
Ok goed om te weten dat deze voorbeelden binnen de normale ontwikkelingsmijlpalen vallen :wink:

Stond trouwens beetje los van de gehele theorie. ik zal deze even copy pasten voor 't gemak en overzicht:



Five Levels of Giftedness: The Scores & a Summary of What They Mean*

Level One: Moderately Gifted to Gifted

IQ scores of 120-129 represent the 90th-98th percentiles
what most of us think of as bright
make up a large proportion of students in gifted programs
like being read to before age one
can do simple addition and subtraction before age four
reading 2-3 years beyond grade level by age seven
parents realize children are not being challenged and contact someone for help between grades two and four

Level Two: Highly Gifted

IQ scores of 130-135 represent approximately 98th – 99th percentiles
can pay attention while being read to by five to nine months
can count to 5 (or higher) by age two
know many sight words and may be reading by age four
master most kindergarten skills by age four
are independent on the computer by age four and a half
are impatient with the repetition and slow pace of school by age six to seven

Level Three: Exceptionally Gifted

IQ scores of 136-140 represent approximately 98th – 99th percentiles
independently look at and turn pages of books before ten months
question Santa or the tooth fairy by age three or four
rarely go through any stage of phonetically sounding out words
intense interest in mazes between ages four and five
spontaneously read (with or without instruction) before kindergarten
read 2-5 years beyond grade level by age six
Level Four: Exceptionally to Profoundly Gifted

IQ scores of 141+ represent the 99th percentile
books are a favorite interest by three to four months
knows the entire alphabet by fifteen to twenty-two months
at four or five years can perform many academic and intellectual functions of an eight-year-old
reading for pleasure and information by age five
can play adult level card games and board games by age five and a half
most are capable of completing all academic work through 8th grade by 3rd or 4th grade
these are the kids that attend college at ages ten, eleven, and twelve

Level Five: Exceptionally to Profoundly Gifted

IQ scores of 141+ represent the 99th percentile
knows numbers, letters, colors, and shapes before they can talk
can speak in full, complex sentences by fifteen months
have kindergarten skills by age two
spontaneously reads, understand fairly complex math problems, and has existential concerns by ages four to five (with or without instruction)
frequently one parent must postpone their career to advocate for their child’s education


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: 5 levels of gifted theorie- herkenning?
BerichtGeplaatst: 25 jun 2018, 22:41 
Volwassene

Geregistreerd: 14 jan 2016, 12:58
Berichten: 1349
Dit is wel de kortere variant dan wat ik toen straks in je link las. Voor mijn dochter geldt dat ze level 5 tot nu toe volgt.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: 5 levels of gifted theorie- herkenning?
BerichtGeplaatst: 26 jun 2018, 06:56 
Volwassene

Geregistreerd: 28 feb 2010, 22:37
Berichten: 1668
Wat mij betreft echt ggeen meerwaarde soort lijstjes. Het gaat om zulke jonge kinderen en zulke specifieke dingen. Neem lezen of voorgelezen worden. Alle kinderen vinden het fijn om voorgelezen te worden, want lekker op schoot bij mama. Of ze nou iets oppikken van dat boek of niet. En dan zoiets als zelfstandig de pagina's omdraaien met 10 maanden. Dat is dus afhankelijk van de fijne motoriek, en niete van de intelligentie. Plus, wat is zelfstandig een pagina omdraaien? Heb je het over van die babyboeken met extreem dikke pagina's die echt gemaakt zijn voor heel jonge handjes? Of over echte pagina's uit een normaal prentenboek?
En dan zijn er nog de ouders die pas beginnen met voorlezen als een kind zo rond een jaar is. Misschien dat die kinderen het wel eerder leuker vonden. Maar ze krijgen het niet aangeboden. Ik heb echt niet met mijn 4 maanden oude baby op schoot gezeten met een boekje. Ik was van het dragen en van de interactiespelletjes samen.
Idem voor lezen. Niet alle kinderen zijn per definitie geïnteresseerd in letters of in lezen. Maar misschien wel in andere dingen zoals hoe dingen in elkaar zitten, of in de natuur of beesten of zo.
Computervaardigheden: dan moet je wel je kind blootstellen aan de computer. Want als je je jonge kind er juist vandaanhoudt, dan heeft het geen computervaardigheden.

Echt zo snel mogelijk loslaten, het leidt alleen maar tot competitie over getalletjes die toch aleen maar benaderingen zijn. Je merkt vanzelf dat een jong kind slim is en veel belangrijker is om goed naar een kind te kijken, en te bieden wat het nodig heeft dan om je nu al druk te maken over mogelijke testutkomsten in de toekomst.

Mijn oudste voldoet het meest aan het eerste rijtje. ZE zit nu in de brugklas op VWO+ en klaagt dat het allemaal zo makkelijk is. Laatste IQ test viel lager uit dan haar kunnen vanwege faalangst en ze scoorde nog steeds extreem hb. Wat op zich ook niet belangrijk is, omdat boven de 130 hier in Nederland een IQ test niet betrouwbaar is.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: 5 levels of gifted theorie- herkenning?
BerichtGeplaatst: 26 jun 2018, 07:02 
Volwassene

Geregistreerd: 28 nov 2010, 21:08
Berichten: 5685
Ik ben dit lijstje wel vaker tegengekomen maar kan er niet zo veel mee. Kinderen ontwikkelen zich zo verschillend, wat volgens mij eerder door karakter en interesse wordt ingegeven (van kind én ouders) dan door een -toekomstig- iq-cijfertje. Persoonlijk herken ik mijn kinderen (145+ en niet-hb) beide in delen van alle 5 levels dus het zegt mij niet zo veel. Daarbij vind ik dat de nadruk wel erg op het lezen wordt gelegd.

Edit: wat Wilg zegt dus. Alhoewel ik dan wel weer met mijn 4 maaanden oude kind op schoot boekjes las, omdat hij het zelf zo leuk vond de bladzijdes om te slaan. Echt zelf lezen deed hij dan 'pas' weer met 4-5 jaar trouwens :lol:


Laatst bijgewerkt door MoederJan op 26 jun 2018, 07:06, in totaal 1 keer bewerkt


_________________
Be the change you want to see in the world
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: 5 levels of gifted theorie- herkenning?
BerichtGeplaatst: 26 jun 2018, 07:05 
Volwassene

Geregistreerd: 20 feb 2016, 16:23
Berichten: 1752
Mijn kinderen hebben uit alle levels wel een of meer dingetjes. Ik denk niet dat het veel zegt.



_________________
Zoon van 15 in 5 gym
Zoon van 12 in 2 tvwo
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: 5 levels of gifted theorie- herkenning?
BerichtGeplaatst: 26 jun 2018, 07:56 
Volwassene

Geregistreerd: 14 jun 2016, 21:05
Berichten: 264
Eens met Wilg! Kinderen zijn niet te vangen in lijstjes. Ik verwonder me er wel altijd een beetje over... bovendien weet ik echt niet meer wanneer mijn kinderen precies wat konden. Ik vind het ook niet zo belangrijk, misschien komt het daar ook door. En ik vind in deze lijstjes ook de nadruk erg op lezen liggen. Mijn oudste (6) had al vroeg interesse in letters en schrijven, maar heeft de schurft aan lezen en didactische voorsprong. De jongeste (5) kon gewoon ineens lezen, maar zal ook echt niet uit zichzelf met een boekje in een hoekje gaan zitten... Ze houden beiden wel ontzettend van voorlezen, maar welk kind niet denk ik dan.

Ik krijg een beetje jeuk van dit soort lijstjes met onderscheid tussen IQ cijfertjes en bijbehorende skills. Ik denk dat interesse en karakter een zeker zo grote rol spelen in de ontwikkeling van je kind als de cognitieve capaciteiten.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: 5 levels of gifted theorie- herkenning?
BerichtGeplaatst: 26 jun 2018, 10:16 
Volwassene

Geregistreerd: 18 dec 2017, 22:22
Berichten: 28
Ik kreeg de originele pagina niet meer geopend, dus had dit overzicht van een andere website gehaald.
Klopt inderdaad dat de originele pagina wat meer uitgebreid is.
Verder ben ik ook niet zo van het in hokjes denken...beetje te amerikaans misschien ook voor de gemiddelde nuchtere Nederlander : )
Toch vond ik het interessant genoeg om te delen op het forum, omdat er binnen 't topic 0-4 jaar vaak vragen vallen over algemene herkenning binnen de ontwikkeling en of het snel of niet snel is.

Verder inderdaad af te raden om dit per letter te gaan analyseren (dus mee eens met bovenstaande antwoorden!)

Ohja en goede toevoeging, ik geloof ook in verschillende soorten HB: ( muzikaal, mathematisch, linguïstisch.. ), dus daar schiet dit lijstje ook aan voorbij. (bedankt voor de toevoeging @Wilg).


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: 5 levels of gifted theorie- herkenning?
BerichtGeplaatst: 26 jun 2018, 10:47 
Volwassene

Geregistreerd: 14 jan 2016, 12:58
Berichten: 1349
Ik vind deze hokjes erg prettig, geeft mij een indicatie over de snelheid dat ik dingen kan verwachten bij mijn dochter. Op de leeftijd van 1,5 duizelde het me over wat ze allemaal kon en wilde en wat ik ervoor moest aanschaffen, immers ik had verwacht dat ik voor het orienteren op spullen en dit aanschaffen nog jaren de tijd had. Ik omarm het met open armen.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: 5 levels of gifted theorie- herkenning?
BerichtGeplaatst: 26 jun 2018, 12:18 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 15:35
Berichten: 1994
Woonplaats: Den Haag
Er is geen enkele wetenschappelijke onderbouwing voor deze theorie. Die mevrouw heeft hier na haar promotie zelf ook geen onderzoek naar gedaan. Ik heb in de wetenschappelijke literatuur even gekeken naar haar onderzoek en aantal publicaties.

Er zijn veel namen die mij bekend zijn op het vlak van hoogwaardige theorievorming en wetenschappelijk onderzoek, en daar zit zij niet bij.

Wat mij betreft voegt zo'n lijstje helemaal niets toe. Ten eerste: waarop het gebaseerd is, is zeer onduidelijk. Ten tweede: wat zou je ermee moeten of willen? Hoe helpt het een kind als je hem/haar indeelt in zo'n hokje?

Bovendien ken ik zat kinderen die niet in 1 level in te delen zijn, wat wat mij betreft ook weer aangeeft wat de waarde van deze theorie is.

Volledig eens met Wilg, hier gaat het dus om en indelen in hokjes staat dat eerder in de weg dan dat het helpt wat mij betreft:
Citaat:
Je merkt vanzelf dat een jong kind slim is en veel belangrijker is om goed naar een kind te kijken, en te bieden wat het nodig heeft dan om je nu al druk te maken over mogelijke testutkomsten in de toekomst.


Laatst bijgewerkt door Sacha op 26 jun 2018, 12:30, in totaal 1 keer bewerkt


_________________
http://www.sachageerlings.nl
www.eerstehulpbijstudiestress.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: 5 levels of gifted theorie- herkenning?
BerichtGeplaatst: 26 jun 2018, 12:29 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 mei 2017, 08:33
Berichten: 112
Volgens mij lijkt het hele "hoogbegaafd" verhaal meer op een cirkel, met in het midden een kruis, zeg 1000 puntjes in en buiten de cirkel verdeeld volgens de Gauss-curve ( 2% erbuiten),... en dan geen cirkel maar een multidimensionele bol ( 3D doet het hem ook nog niet echt) met als dimensies alles wat je maar kunt bedenken in nature en nurture. Over dat multidimensionele veld zitten wij als hoogbegaafden verdeeld, en er zijn minstens net zo veel verschillen als overeenkomsten. Iedere poging om daar een enkele sluitende theorie overheen te zetten is gedoemd om te falen. Unieke sneeuwvlokjes is de enige optie, en dat geld niet alleen voor de hoogbegaafden maar voor iedereen.


Anyway, deze lijst komt van Deborah Ruf en heeft ook aandacht gehad bij het Davidson instituut. http://www.davidsongifted.org/Search-Da ... try/A10480 . Ik heb hem ook eens tijdens een presentatie over hyperhoogbegaafdheid (145+) gezien, waarbij ik een aantal dingen wel en een aantal dingen niet herkende. Leuk in een zoekfase, maar daarna niet langer van waarde.


Laatst bijgewerkt door Moloch op 26 jun 2018, 12:35, in totaal 2 keer bewerkt


_________________
Team HB
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: 5 levels of gifted theorie- herkenning?
BerichtGeplaatst: 26 jun 2018, 12:33 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 15:35
Berichten: 1994
Woonplaats: Den Haag
Op het moment dat profielen gekoppeld worden aan precieze IQ-gebieden haak ik al af. Er wordt geen enkele rekening gehouden met de flinke betrouwbaarheidsintervallen. Hoogbegaafdheid strikt aan een bepaalde IQ-score of niveau ophangen is achterhaald. Er zijn zoveel redenen waarom een kind lager scoort op een IQ-test dan past bij zijn/haar potentieel.



_________________
http://www.sachageerlings.nl
www.eerstehulpbijstudiestress.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: 5 levels of gifted theorie- herkenning?
BerichtGeplaatst: 26 jun 2018, 12:34 
Volwassene

Geregistreerd: 09 apr 2014, 16:44
Berichten: 89
Level 1: als er 6-8 van deze kinderen per klas zijn, dan waren de onderzochte klassen wel erg groot, uitgaande van 90-98th percentile...

Verder sluit ik me aan bij de eerdere opmerkingen dat ze maar naar een paar aspecten kijken.



_________________
Grote zus: augustus 2010
Kleine zus: juni 2016
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 1 van 1 [ 14 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: