Het is nu 17 nov 2018, 03:57

Pagina 1 van 1 [ 16 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Baby's bezighouden
BerichtGeplaatst: 15 okt 2017, 11:33 
Volwassene

Mijn dochter van 3 is een heel actief kind en dat had ze als baby al. Voortdurend leek ze zich te vervelen, met als gevolg dat wij haar heel vaak moesten bezighouden om ze wat rustiger te krijgen. Nu merken wij dat het met ons zoontje van bijna zes maand helemaal dezelfde richting uitgaat. Om te vermijden dat we hem zelf een hele dag moeten ‘entertainen’, ben ik op zoek gegaan naar alternatieven. Op de website https://www.muziekmobiel.net/ vond ik heel wat informatie over muziekmobielen en las ik dat vooral baby’s en peuters heel gefascineerd kunnen zijn door de muziekjes en de figuurtjes. Heeft iemand van jullie ervaringen met muziekmobielen voor baby’s van 6 maanden of is dit vooral een artikel voor wat oudere baby’s?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Baby's bezighouden
BerichtGeplaatst: 15 okt 2017, 11:36 
Volwassene

Dat ligt heel erg aan de baby, mijn dochter kon het niet bekoren.

BerichtGeplaatst: 15 okt 2017, 12:19 
Volwassene

Die van mij was ook niet van de mobiel. Zijn activity center (zo'n speelkleed met bogen waar van alles aan hangt erover heen) was hij wel af en toe zoet mee.

zoon 01-2010 groep 5

BerichtGeplaatst: 15 okt 2017, 12:26 
Volwassene

Hier ook betere ervaringen met een activity centre dan met een mobiel.
Maar ook een plek dicht bij het raam waar hij naar het licht op / door de boombladeren kon kijken was hier erg populair.

Nadeel van een mobiel vond ik dat je die als volwassene aan moet zetten en evt opnieuw opdraaien. En als het op batterijen werkt kun je je er als baby niet aan onttrekken. Ligt dan maar vlak boven je hoofd te draaien en te draaien.

Misschien niet van toepassing bij jullie maar nog een tip: veel ouders hebben de neiging om als hun baby eindelijk stil is of rustig speelt het kindje vooral met rust te laten. Op het moment dat het huilt, piept of boos is krijgt het wel aandacht. Daarmee "beloon" je dan als ouder het gedrag dat je eigenlijk niet wilt. Loop dus ook eens langs de box of het speelkleed als je kindje lekker speelt. Haak even aan en ga dan weer even je eigen ding doen. Dat werkte hier wel goed.

Anne72

BerichtGeplaatst: 15 okt 2017, 14:11 
Volwassene

Mijn zesmaander leg ik daar niet meer onder. Ik vind een mobiel eigenlijk meer voor jongere baby's. Hij heeft bewegingsruimte nodig en veeeel speelgoed. De duplotrein is populair, de krantenbak nog populairder. Ook zo'n ding met gekleurde stangetjes waaraan je houten kralen kunt verschuiven is hij heel zoet mee. De box is een opslagplaats voor speelgoed, maar hij ligt er nooit. Verder draag ik hem veel op mn rug mee. Zo ervaart hij nabijheid zonder dat ik constant met hem bezig ben. Boekjes lezen van Muis, Wij gaan op berenjacht etc. vindt hij ook geweldig.

BerichtGeplaatst: 15 okt 2017, 14:40 
Volwassene

Geen ervaring mee, maar mijn kinderen hadden als baby helemaal niets met speelgoed/mobielen enzovoort. Ze wilden alleen maar menselijke interactie, dat was het enige waar ze zich mee vermaakten.

BerichtGeplaatst: 15 okt 2017, 19:04 
Volwassene

Ik had de liefste baby van de wereld zolang ik maar voor animatie zorgde.

Volstrekt pedagogisch onverantwoord :wink: maar als ik even mijn handen vrij wilde hebben zette ik baby voor de tv met een dvd van Nijntje. Daar reageerde hij al heel vroeg op.

BerichtGeplaatst: 15 okt 2017, 20:51 
Volwassene

Hier was mijn jongste gefacineerd door alles wat zijn broer deed. Dus ik zette hem vaak in het wipstoeltje bij zijn spelende broer. Beide jongens vonden het al heel jong leuk om te kijken wat ik aan het doen was, dus ik sjouwde ze overal mee naartoe: keuken, washok, slaapkamer, badkamer. Maar idd was ook een dvd met Nijntje, Bumba of Bob de Bouwer heel fijn af en toe.

BerichtGeplaatst: 15 okt 2017, 21:21 
Volwassene

Ik zou bij zo'n mobiel eerder denken aan de eerste weken van een baby. Vanaf zes maanden zou dat hier echt niet meer leuk gevonden zijn.

BerichtGeplaatst: 15 okt 2017, 21:55 
Volwassene

Hier ook eentje die meer van de menselijke interactie was en vooral van nabijheid, bij voorkeur permanent vastgehouden.
Mijn moeder heeft ons met 3 maanden zo een activity center gegegeven. Dochter kon er zo hard met haar beentjes tegen aan rammen, dan ie iedere keer omviel, dus dat hebben we snel afgeschaft. De box was een kansloze missie, dus zo een mobiel hebben we niet eens geprobeerd. Wel hadden we van iemand zo opwindbaar muziek ding gekregen. Dochter krijstte echt de hele boel bij elkaar, ze was er oprecht bang voor.

Zowel mobiel als activity center vind ik meer voor echt jonge baby's (0-6 maanden). Dat kan heel goed liggen aan mijn referentiekader (ik ben er inmiddels achter dat onze dochter niet bepaald je standaard baby was en ben soms nog lichtelijk jaloers als ik zo een baby met 8 maanden gewoon vrolijk in zijn wipstoel met alleen een speen in zijn mond zie zitten).

Maar wat deden we dan wel, afgezien van permanent entertainen en vasthouden? Het boxkleed. Dat ding kan je overal mee naartoe slepen, dus in de woonkamer naast ons bij de bank, in de keuken als ik eten wilde maken, in de badkamer als ik wilde douchen en dan gewoon met een paar leuke speeltjes erop. Hier waren vanaf 2-3 mnd favoriet: een bal, Lamaze freddy de vuurvlieg en zo een boekje van stof met diertjes. En ik had er ook twee zodat ik er eentje had als de ander in de was zat.

BerichtGeplaatst: 16 okt 2017, 01:01 
Volwassene

Het mooie van een tweede kind is dat hij al een speelkameraadje in huis heeft. Jongste als baby ging op de vloer in de beurt van oudste met zijn eigen stappeltje speelgoed. Totdat ze goed bewegen is dit ideaal. Niet alleen, maar hij pestte ook niet het spelen van oudste.

Ook is het bij ons een uitkomst om speelgoed te rouleren. Dit vanaf jong aan. Zo een activity center waar de baby dingen kon slaan of schop bewaarde ik voor momenten waar ik mijn handen vrij nodig had, zoals tijdens koken. Jongste ging ook gezellig tv meekijken met oudste in zijn wipstoel.

Laat maar je oudere dochter een poppenshow voor hem maken. Of "met hem" met dieren of knuffels spelen. Samenspelen met andere kinderen is veel leuker dan samenspelen met een volwassen.

Twee zoons: groep 5 (2010), groep 3 (2013). Half Amerikaans met Engels als moedertaal, net verhuisd van buitenland (excuses alvast voor de taalfouten, ik heb pas als volwassene Nederlands leren spreken).

BerichtGeplaatst: 16 okt 2017, 16:03 
Volwassene

onze actieve jongens hebben rond die leeftijd altijd erg genoten van een soort loop karretje zodat ze door de hele woonkamer kunnen bewegen ook als ze nog niet kunnen kruipen of lopen:

zoiets bedoel ik: https://www.baby-dump.nl/loopkarretjes/

BerichtGeplaatst: 16 okt 2017, 17:08 
Volwassene

dirkme schreef:
onze actieve jongens hebben rond die leeftijd altijd erg genoten van een soort loop karretje zodat ze door de hele woonkamer kunnen bewegen ook als ze nog niet kunnen kruipen of lopen:

zoiets bedoel ik: https://www.baby-dump.nl/loopkarretjes/

Ik weet dat fysiotherapeuten niet blij worden van die karretjes, als je daarop googelt vind je aardig wat info. Maar ik kan me bij sommige kinderen wel voorstellen dat je ervoor kiest.

BerichtGeplaatst: 16 okt 2017, 18:25 
­

Ik heb het onderwerp verplaatst naar kinderen thuis (0-4jr.) :)

groet, Sjuut

BerichtGeplaatst: 16 okt 2017, 18:40 
Volwassene

onze stuiterbal brak toen al haar speelboog volledig af. Dat was haar bezigheid. Ze moest ook overal bijzijn en zat dus vaak in haar wippertje bij ons in de buurt. ze genoot toen ook al van het spelen met auto's (die van o'ball en goki zijn op maat van de babyhandjes) ze kon ze tot in het eindeloze weg en weer laten rijden ( en het op een krijsen zetten als hij buiten bereik raakte), stapelpotjes vond ze ook geweldig.

BerichtGeplaatst: 18 okt 2017, 07:56 
Volwassene

Twee jongsten waren vooral blij met menselijke interactie en overal bij en bovenop zitten. De jongste vond het pas interessant worden als ze mee mocht in de maxi cosi op de bakfiets.
Alletwee werden ze gezelliger toen ze konden zitten, kruipen, optrekken en langs tafels lopen.

Oudste wilde ook alles zien en meemaken. Maar zij vond de box wél leuk en sliep ook erg veel. Dat deden de andere twee niet.

Pagina 1 van 1 [ 16 berichten ]