Het is nu 21 sep 2020, 20:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 1 [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mijn baby
BerichtGeplaatst: 05 aug 2020, 23:12 
Volwassene

Ik ben hier een poosje geweest voor mijn zoon die hb is.
Nu hebben we een dochtertje gekregen en ze is nu 3 maanden. Ik was er met mn 2 anderen kinderen natuurlijk helemaal niet me bezig toen ze baby waren, omdat ik het gewoonweg niet wist, maar met de kennis van nu vraag ik me het soms dan af. "Kunnen andere babys dit ook?"
Bijvoorbeeld
Ze doet ons na als we klap eens in je handjes zingen en doen. En natuurlijk lukt t motorisch nog niet helemaal, maar ze maakt wel echt die bewegingen met haar handjes en ze raken elkaar ook soms al.
Ze wil het liefst rechtop zitten en het leukst is staan. (uiteraard niet zelfstandig)
Ik hoor al regelmatig "wat is ze alert, wat kijkt ze helder uit haar ogen"
En ze wil niks missen en alles meemaken...

Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Mijn baby
BerichtGeplaatst: 06 aug 2020, 18:36 
Volwassene

Poeh dat weet ik allemaal echt niet meer. Weet alleen dat beide kindjes heel erg anders waren. Herken jij het van je andere kinderen?
Sowieso scheelt Iq van broertjes/zusjes meestal niet zo veel heb ik wel eens gelezen.

Anne72

BerichtGeplaatst: 06 aug 2020, 18:43 
Volwassene

Ik herken het rechtop willen zitten (om zoveel mogelijk te kunnen zien) en het alert zijn. Ik kan me herinneren dat de oudste protesteerde als ik de kap van de kinderwagen zo schoof dat hij de blaadjes van de bomen boven hem niet meer kon zien. Als ik de kap terug schoof was het weer goed. Al na enkele weken leek hij iedereen die hem vast had te bestuderen.

BerichtGeplaatst: 06 aug 2020, 21:06 
Volwassene

Bedankt voor de reacties.

Nee ik weet het echt niet meer. Ze zijn dan ook al 18 en 10 en ik heb daar nooit zo op gelet, dus is t me niet zo bijgebleven...
Voor mn gevoel was hun ontwikkeling normaal, maar ja....

Ach het maakt verder ook niet uit hoor, maar ik vind het gewoon interessant.

BerichtGeplaatst: 06 aug 2020, 21:21 
Volwassene

Mijn dochter had als baby dat ze veel sneller ontwikkelde dan het gemiddelde, heel alert was en alles wilde meekrijgen.

BerichtGeplaatst: 07 aug 2020, 09:54 
Volwassene

Ik ben ooit dit topic gestart: viewtopic.php?f=14&t=9427&hilit=hoe+waren+ze+als+baby

Misschien leuk en leerzaam om door te nemen. :)

BerichtGeplaatst: 07 aug 2020, 13:41 
Volwassene

Ik snap je nieuwsgierigheid heel goed.

Wat ik mij kan herinneren was de eerste heel alert, wilde niets missen, lachte al in de tweede week (geen stuiptrekjes), keek je indringend aan en was bij bezoek ook vaak wakker. De tweede ervaarde ikzelf anders, maar de kraamzorg beweerde bij hoog en laag dat ze hem al zag lachen in de eerste week en dat hij zo alert was. Pas een aantal maanden later kon je het ongeduld herkennen van willen zitten, staan en lopen bij de eerste. De tweede was meer van: pas als ik het kan, doe ik het en meteen goed. De eerste was sterk in het willen nadoen (klap eens in je handjes zo snel is herkenbaar) waarbij de tweede alles tot in detail leek op te zuigen, maar de uitput was een stuk minder. Hij lag ook liever op zichzelf zijn gang te gaan met onderzoeken.

Geniet van het observeren en de ontwikkeling (extra snel) te zien gebeuren. Zelfs met een gewoon tempo groeien ze zo snel!

BerichtGeplaatst: 07 aug 2020, 14:45 
Volwassene

Mijn oudste lachte ook in de eerste week, was actief, beweeglijk, tilde in de tweede week haar hoofd op. Daar hebben we ook foto's van toevallig.
Toen ze twee maanden was, gingen we naar een feest waar ook vrienden waren met een baby van een dag ouder dan onze dochter. Het verschil tussen de twee kindjes was groot. Het andere meisje hing tegen de ouders aan, ons meisje zat rond te kijken, te lachen en te bewegen.

Wat later als ze in haar wipstoeltje zat en ik haar ging oppakken, maakte ik altijd een gebaar dat mijn moeder vroeger ook maakte: ik klapte twee keer zachtjes in mijn handen en stak mijn armen naar voren terwijl ik op haar afstapte. Na een tijdje ging ze zelf ook zo'n gebaar maken: in de handjes klappen (zonder geluid), armen vooruit steken. Ze voegde als derde stap toe: armen over elkaar vouwen over de borst.
Ik had destijds een boekje gevonden over gebarentaal voor babies. Door dat boekje werd ik me ervan bewust dat ze zo dus met een gebaar communiceerde. Ik vond het zelf heel bijzonder om al zo'n reactie van haar te krijgen, zonder dat ze kon praten.

Ze ging haar eerste duidelijke woorden zeggen met 6 maanden. Niet brabbelen, maar consequent duidelijk uitspreken. Ik vond dat toen niet vroeg. Mijn moeder had in mijn baby album geschreven dat ik met 5 maanden ging praten en ook wat ik als eerste woorden zei.

Het is voor mij niet iets wat ik met veel mensen besproken heb. Je komt al snel over als opschepper: mijn kind kan al... Sommige mensen ontkenden het ook: dat kán helemaal niet!
Maar het gaat niet om het vergelijken van kinderen, dat vind ik onzin. Wat ik bijzonder vond was hoe verrassend het voor mij was om van zo'n jong mensje het initiatief tot communicatie te krijgen.
Ze is nu 16, dat is allemaal lang geleden. Grappig om de herinnering nu op te halen.
Lekker ervan genieten zou ik nu denken en niet aan twijfelen.

BerichtGeplaatst: 08 aug 2020, 16:45 
Volwassene

Mijn zonen zijn nu 20 en 22 jaar en waren (volgens anderen) nogal “anders”.

Wat ik mijzelf nog goed kan herinneren is dat zij beiden direct hun hoofdje zelfstandig omhoog hielden. Tevens hadden zij beiden een indringende, onderzoekende blik (vanaf het eerste moment dus).

Ze waren heel rustig, observerend. Sliepen vanaf 6 weken volledig door en dronken/aten altijd prima. Ik zeg zelf weleens dat het modelkinderen waren totdat ze naar school moesten :? .

Ik weet ook nog dat ik de eerste keer met mijn oudste naar het consultatiebureau moest en de arts in zijn oogjes keek. Zij constateerde dat hij zijn ogen fixeerde “maar dat kan op deze leeftijd helemaal niet”. Ja, weet ik veel. Verder gaf ze geen info.

Toen hij 9 maanden was, kon hij blokken stapelen. Dat geloofde ze niet. Gelukkig deed hij het even voor tijdens het consult :lol: . Ze kon haar ogen niet geloven.

Allemaal leuk en aardig, maar ik hechtte er niet zoveel waarde aan. Achteraf was het denk ik heel zinvol geweest wanneer de arts uitgelegd had hoeveel mijn zonen voorliepen en wellicht iets in de richting van hoogbegaafdheid had geroepen. Ik vind dat een gemiste kans en hoop dat dat tegenwoordig wel gebeurt.

Voor jou lijkt het me heel prettig dat je voorbereid bent, Yoshi. En ja, de kans dat je dochter hb is, is zeker aanwezig (gezien de erfelijkheid). Hou haar dus maar goed in de gaten, maar bovenal geniet van haar!

BerichtGeplaatst: 09 aug 2020, 13:50 
Volwassene

Hoi,

leuk... ook wij waren bij de oudsten nog 'onwetend' toen ze nog baby waren en bij de jongste keken we toch anders naar bepaalde dingen. Niet alsof HB dan de enige verklaring zou zijn, maar meer verwonderd en ook ons afvragend hoe dat bij de oudsten ook al weer was gegaan...

Bij alledrie was in ieder geval de grote mate van alertheid opvallend. Een wijze (indringende?) blik, veel observeren, weinig tijd/rust voor slaap...
Ze leken niet opvallend snel met mijlpalen o.i.d., maar bijv. bij de jongste was het wel zo, dat het even duurde voordat ze iets deed/kon, maar dan wel meteen 'goed'. Ook herinner ik mij bijv. een situatie bij het consultatiebureau (waar ik verder prima ervaring mee heb, maar er is/was nog veel onbekendheid m.b.t. HB/ontwikkelingsvoorsprong, vermoed ik) waarbij gevraagd werd of J al 5 woorden kon zeggen. Dat was op dat moment niet zo, met moeite kon ik er 3 bedenken. Dat werd genoteerd... Een week later begon ze zinnen uit te spreken, incl. vervoegde werkwoorden :shock:

Zelf vond ik ook de 'intensiteit' vanaf het begin af aan best heftig. Zeker niet alleen negatief, maar wel aanwezig en heftig.

BerichtGeplaatst: 09 aug 2020, 15:27 
Volwassene

Mijn kinderen waren compleet verschillend in de babytijd. De één heel alert en aanwezig, de ander heel rustig en observerend. Vooral bij de oudste kreeg ik vaak opmerkingen van andere ouders, die twijfelden of hun kind achter liep. Ik had zelf eigenlijk geen idee, heb ook nooit zo gelet op de mijlpalen. De jongste blijkt trouwens nog steeds een rustiger karakter te hebben, maar heeft ons later nog vaak verbaasd met iets dat hij ineens kon. Lezen bijvoorbeeld.

Mooi om te zien hoe kinderen zich ontwikkelen.

BerichtGeplaatst: 09 aug 2020, 16:31 
­

Met drie maanden ontdekken de meeste baby's juist dat ze handjes hebben, toch? Het klinkt als een snelle ontwikkeling.

Ik herken het alles willen zien en beleven en overal bij willen zijn. Mijn zoon was motorisch trouwens gewoon gemiddeld. Alleen in zijn koppie ging het allemaal gewoon door.

Pagina 1 van 1 [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]