Het is nu 01 jun 2020, 20:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 1 [ 19 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Pittige peuter
BerichtGeplaatst: 24 nov 2019, 21:07 
Volwassene

Onze jongste dochter (3,5 jaar) leek tot dusver vrij gemiddeld. Ik ervaar mijn jongste als een pittig kind. Veel frustratie, grenzen opzoeken, echt tot het uiterste gaan. Volhardend, niet toe willen geven. Altijd het laatste woord hebben. Ik weet soms niet meer waar ik het zoeken moet. Voel me een ontzettend slechte ouder. Het lukt me niet om zonder strijd met mijn jongste om te gaan.
Spraak is een lange tijd minder goed geweest. Ze krijgt logopedie en de laatste tijd verrast ze me steeds vaker met wijze opmerkingen. Ik merk nu dat ik vaak dacht dat ze me niet begreep terwijl ze dit wel degelijk deed. Nu is ze 3,5 jaar en blijkt ineens behoorlijk wat letters te herkennen (grote zus in groep 3). Telt vanmorgen ineens tussen neus en lippen door tot 40, daarna met behulp van zus met tientallen door naar 100. Ze overziet bij een spelletje met dobbelsteen zonder te tellen hoeveel stappen ze mag zetten. Dit zijn dingetjes die me opvallen.
Het zou zomaar kunnen dat ik haar onderschat heb. Maar ik wil haar ook niet overschatten natuurlijk, ik heb geen idee wat gemiddeld is. Oudste liep behoorlijk voor voordat ze naar school ging en is uiteindelijk versneld. Ze is cognitief niet zo ver als oudste op deze leeftijd was. Ik weet dat het niet goed is om te vergelijken, maar ik kan er niets aan doen. Herkend iemand zijn/haar kind hierin? Is dit pittige karakter iets wat met een (onderschatte) ontwikkelingsvoorsprong te maken kan hebben? Of moet ik in een andere richting denken? Ik wil zo graag onze jongste begrijpen, en in de opvoeding wat minder strijd.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Pittige peuter
BerichtGeplaatst: 24 nov 2019, 21:36 
Volwassene

Ik heb hier alle varianten in huis. Ik denk zelf dat het puur een karaktereigenschap is en dat het niet zo heel veel met voorsprong te maken heeft.

BerichtGeplaatst: 24 nov 2019, 21:57 
Volwassene

geen idee, maar het lijkt of ze haar autonomie aan het onderzoeken is. Kun je erachter komen waar ze behoefte aan heeft? Zelf doen? Zelf beslissingen nemen? Mogen wat zus mag? Het kan best zijn dat je haar (in haar ogen vooral) als 'kleiner' behandelt dan ze wil zijn. Misschien helpt het om haar waar het mogelijk is zelf dingen te laten besluiten/doen, en waar het echt niet anders kan haar de keus te geven uit twee voor jou acceptabele opties. Vraag haar af en toe om je te helpen, met echte taakjes die echt bijdragen aan je bezigheid. Bv. opvouwen van de onderbroeken, of iets roeren, etc. Misschien heb je wat aan de methode How to talk to kids so they will listen, and listen to kids so they will talk.

en zorg ook een beetje voor jezelf! Neem rust en wat afstand af en toe, zodat je uitgerust de interactie met haar aankan.

BerichtGeplaatst: 24 nov 2019, 22:44 
Volwassene

Als je goed kan nadenken, maar nog niet zo goed duidelijk kan maken wat je denkt, omdat het leren praten minder vlot verloopt, kan dat heel frustrerend zijn. Dat kan leiden tot gefrustreerd gedrag.

BerichtGeplaatst: 26 nov 2019, 15:16 
Volwassene

Bedankt voor jullie berichtjes. Mijn gevoel zegt dat ik haar inderdaad 'kleiner' behandel dan ze wil zijn. Doordat het praten wat moeizamer op gang kwam (gaat nu ineens als een speer) had ik moeite haar te begrijpen. Dit heeft heel wat frustratie opgeleverd. Nu heb ik moeite om uit te vinden waar ze behoefte aan heeft. Maar dan zit ik met deze vraag misschien niet op het juiste forum. Toch dank voor de tips!

BerichtGeplaatst: 26 nov 2019, 17:26 
Volwassene

Hoi Juliette,
Ik meen het karakter van mijn eigen pittige dochter te herkennen in díe van jou. En die herkende ik weer sterk in de eigenschappen van 'hoogsensitief en strong willed' kinderen, daar zou je eens op kunnen googelen. Van deze kinderen is dan weer een bovengemiddeld deel ook hoogbegaafd, trouwens.
Groet, Tjeempie

BerichtGeplaatst: 27 nov 2019, 21:15 
Volwassene

Tjeempie, bedankt voor je aanvulling. Ik ben gaan zoeken en heb het een en ander gelezen over hooggevoelig met een sterke wil. Heel erg herkenbaar!

BerichtGeplaatst: 27 nov 2019, 21:49 
Volwassene

Ik heb er ook zo een hier. Bijna dezelfde leeftijd, bijna hetzelfde verhaal. Hij kan nog niet goed vertellen wat er in dat koppie omgaat. Dat geeft heel veel frustratie. Hij praat nu beter en durft nu ook te praten. We merken zelf dat hij meer snapt dan we hadden gedacht. We hebben nu een iets minder gefrustreerd jongetje :)
Maar het is soms lastig hoor, een “alles moet op mijn manier en volgorde”-kind. Waar het kan geven we hem de ruimte. Waar het niet kan leggen we het waarom uit. Dat gaat vaak goed. Ik leg aan beide kinderen bijna alles uit... anders wordt het niet geaccepteerd :?

BerichtGeplaatst: 27 nov 2019, 22:23 
Volwassene

Ilumen, fijn (weet even geen andere benaming) dat je het herkend. Af en toe voel ik me hier echt alleen in. Helemaal in het openbaar, als ze weer haar eigen plan trekt. Ik voel me dan echt bekeken. Ik ben ook veel aan het uitleggen inderdaad, en dan wordt het nog niet altijd geaccepteerd. Het is echt zoeken, ze is een heel ander kind als oudste. Maar ik merk wel nu haar spraak beter is we elkaar beter begrijpen.

BerichtGeplaatst: 27 nov 2019, 22:44 
Volwassene

Juliette schreef:
Ilumen, fijn (weet even geen andere benaming) dat je het herkend. Af en toe voel ik me hier echt alleen in. Helemaal in het openbaar, als ze weer haar eigen plan trekt. Ik voel me dan echt bekeken. Ik ben ook veel aan het uitleggen inderdaad, en dan wordt het nog niet altijd geaccepteerd. Het is echt zoeken, ze is een heel ander kind als oudste. Maar ik merk wel nu haar spraak beter is we elkaar beter begrijpen.

Wij weten het en kunnen er wat mee (tot bepaalde hoogte). Daarentegen hebben we al een aantal nare afspraken bij het consultatiebureau gehad en is er ook al een orthopedagoog geweest bij de crèche... School wordt straks ook wat :?

Als ouder doe je wat je kunt. Ervan bewust zijn is daarin heel belangrijk. Ook je kind leren kennen (elk kind is anders) is belangrijk, maar dat is lastig met frustratie en weinig praten. Het komt wel :wink:

BerichtGeplaatst: 27 nov 2019, 23:07 
Volwassene

Precies, ik houd mezelf steeds voor dat het met de tijd beter zal gaan.
Ik heb helaas ook al vaker ongevraagd advies gekregen in mijn omgeving. Goed bedoeld, maar ik voel me dan zo onbegrepen.
Ik maak me ook zorgen hoe het straks op school zal gaan. Dat gaat nog wat worden... Vreemd genoeg krijg ik van de psz hele positieve geluiden terug. Niets over haar pittige karakter. Ze is juist heel meegaand en doet goed mee. Ze kijken me vreemd aan als ik vertel welke strijd ik thuis dagelijks heb. Wat een contrast met thuis. Ik hoop maar dat ze dit ook op school voortzet.

BerichtGeplaatst: 28 nov 2019, 15:56 
Volwassene

Juliette schreef:
Precies, ik houd mezelf steeds voor dat het met de tijd beter zal gaan.
Ik heb helaas ook al vaker ongevraagd advies gekregen in mijn omgeving. Goed bedoeld, maar ik voel me dan zo onbegrepen.
Ik maak me ook zorgen hoe het straks op school zal gaan. Dat gaat nog wat worden... Vreemd genoeg krijg ik van de psz hele positieve geluiden terug. Niets over haar pittige karakter. Ze is juist heel meegaand en doet goed mee. Ze kijken me vreemd aan als ik vertel welke strijd ik thuis dagelijks heb. Wat een contrast met thuis. Ik hoop maar dat ze dit ook op school voortzet.

Zoonlief gaat een paar dagen naar de crèche. Bij een leidster heeft hij nooit een probleem, bij anderen wel. Het verschil zit hem in de communicatie met hem. “We gaan naar binnen want ...” vs “we gaan nu naar binnen.” (zonder uitleg). In dat laatste geval trekt hij zijn eigen plan en dan kunnen ze het vergeten :(
Ook opmerkingen als “je kunt niet op de wc staan” werken heel goed :| Kan wel! Maar mag niet ...

BerichtGeplaatst: 29 nov 2019, 12:38 
Volwassene

Citaat:
Vreemd genoeg krijg ik van de psz hele positieve geluiden terug. Niets over haar pittige karakter. Ze is juist heel meegaand en doet goed mee. Ze kijken me vreemd aan als ik vertel welke strijd ik thuis dagelijks heb. Wat een contrast met thuis. Ik hoop maar dat ze dit ook op school voortzet.

Mijn dochter kalmeerde wat toen ze naar de kleuterklas ging, kreeg alleen steeds meer moeite met een van de juffen. De meer rigide types liggen haar niet goed. Toen ze naar groep 3 ging steeg de spanning weer want ze heeft echt moeite met dingen die moeten. HS/SW kinderen hebben om die reden vaak problemen met school.

Wij hebben Jenaplan onderzocht omdat we dachten dat meer eigen regie haar misschien goed zou doen maar we kregen daar te horen dat het voor haar te veel aanpassing zou vergen in dit stadium. En het was ook nogal een prikkelrijke school. Aangezien jouw kind nog niet naar school gaat is het misschien de moeite waard om haar temperament bij de schoolkeuze mee te laten wegen.

BerichtGeplaatst: 30 nov 2019, 13:02 
Volwassene

Wij hebben hier ook opgelet bij de schoolkeuze. Een zogenoemd ‘autoriteitsprobleem’ is in de familie bekend en verwachtte ik ook bij dochter. Ik zet het expres tussen aanhalingstekens, want het is geen opstandigheid maar de positie wordt bevraagd. Met een goed antwoord of betrouwbare houding van de juf of docent is er niets aan de hand en wordt er gewoon geluisterd.

We beschreven deze mogelijk te verwachten opstandige houding van onze dochter tijdens het kennismakingsgesprek voor schoolkeuze. Reactie van directrice: “ik begrijp wat je bedoelt, we hebben er nu ook zo een in groep 5 en daar houden we rekening mee.” Het inschrijfformulier hebben we - ingevuld en wel - direct achtergelaten. Bij de schoolkeuze kan je zo’n scenario van je dochter beschrijven en aanhoren hoe zij ermee om zouden gaan. Je voert toch een soort sollicitatiegesprek met de school.

BerichtGeplaatst: 02 dec 2019, 20:50 
Volwassene

Citaat:
We beschreven deze mogelijk te verwachten opstandige houding van onze dochter tijdens het kennismakingsgesprek voor schoolkeuze. Reactie van directrice: “ik begrijp wat je bedoelt, we hebben er nu ook zo een in groep 5 en daar houden we rekening mee.” Het inschrijfformulier hebben we - ingevuld en wel - direct achtergelaten. Bij de schoolkeuze kan je zo’n scenario van je dochter beschrijven en aanhoren hoe zij ermee om zouden gaan. Je voert toch een soort sollicitatiegesprek met de school.

Nou, merriedroom, dat is echt een droomscenario, dat je daar schetst! Ik ben een beetje jaloers... Maar voor Juliette en Ilumen misschien een mooi voorbeeld van hoe het kan. Wij gaan binnenkort op school de uitkomsten van het begaafdheidsonderzoek bespreken maar eigenlijk is het ook heel zinvol om het dan nog eens over haar temperament te hebben. Toevallig had ik elders al iets gepost over de problemen die ze met een juf heeft. Ik weet alleen niet of elke docent het in zich heeft om op die minder autoritaire manier met kinderen om te gaan. In feite houdt dit soort kinderen volwassenen een spiegel voor.

BerichtGeplaatst: 02 dec 2019, 21:23 
Volwassene

Schoolkeuze is hier in principe niet van toepassing. Onze oudste dochter zit al op school, waar ik overigens heel tevreden over ben. We hebben deze school ook gekozen omdat kinderen een individuele leerlijn kunnen volgen. Ze hebben ervaring met kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Oudste las al met 3,5 jaar en is na één kleuterjaar versneld naar groep 3 waar ze nu haar eigen leerlijn volgt.
Het is nu maar de vraag of deze school ook gaat werken voor jongste. Maar ik denk dat het ook afhankelijk is van de leerkracht, net als wat tjeempie aangeeft. De tijd zal het moeten uitwijzen.

BerichtGeplaatst: 03 dec 2019, 10:40 
Volwassene

Ja, de tijd zal het leren. Soms zijn kinderen veel meegaander als ze merken dat de hele groep al het zelfde doet. En soms doen kinderen op school braaf mee en komt het obstinate gedrag er thuis weer extra hard uit. Iedereen is weer anders wat dat betreft.

BerichtGeplaatst: 17 dec 2019, 22:15 
Volwassene

Hoi Juliette,
Wat bij ons geholpen heeft met de strijd en woede uitbarstingen, altijd vertellen wat er gaat gebeuren, of waarom er iets gaat gebeuren. Waarom iets niet mag.
Gaan jullie ergens heen, vertel dit dan 5 minuten van te voren, zodat je kind zijn spel kan afmaken.
Ik geloof dat we dat maanden geleden ook hier ergens gelezen hadden en verdomd, het werkt.
Zo goed als geen woede uitbarsting of verdrietigheid.
Zoonlief moet gewoon weten waar hij aan toe is.

Ook gebruiken we het woord : nee - zo min mogelijk.
Ondertussen kan Zoonlief wel verbaal Ja zeggen, maar nog geen nee.
( Zoals je gelezen had, praat ons knulletje nog niet veel ).

BerichtGeplaatst: 09 maart 2020, 12:17 
Volwassene

Even een update..
Mijn 'pittige' peuter is ineens een stuk minder pittig. Het lijkt alsof ze een soort sprong heeft gemaakt in haar ontwikkeling. Ze is heel nieuwschierig en vraagt veel. Praten gaat ineens erg goed, ze lijkt een behoorlijke woordenschat te hebben. Ze is beginnend aan het lezen, drie-letter woordjes. Telt van 20 achteruit naar 0. Pas begon ze ineens vanaf 100 naar 0, maar dan met tientallen. Nooit geweten dat ze dat kon.
Ze lijkt ineens erg goed in haar velletje te zitten. Nog even en ze mag naar school, ik denk dat ze eraan toe is.

Pagina 1 van 1 [ 19 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]