Het is nu 05 aug 2020, 15:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




 Pagina 1 van 2 [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zoonlief grote ontwikkelingsvoorsprong
BerichtGeplaatst: 17 dec 2019, 10:29 
Volwassene

Geregistreerd: 15 dec 2019, 22:46
Berichten: 19
Hoi iedereen.
Hier met Pap van MamPap.
Had als eerste de kans iets te schrijven, dus bij deze.

Het gaat om ons lief knulletje van 26 maanden oud.
Vanaf dag 1 keek hij ons aan met doordringende oogjes en lachte in de eerste weken ook vrij snel.
Natuurlijk te horen gekregen, dat dat niks betekende, zo'n baby van een paar weken kan niet bewust lachen.
Vrij snel, ik geloof rond 2 maanden, pakte hij al dingen op met de pincetgreep.
Rond 3 maanden had ik op een avond een blouse aan en ( we zullen hem maar Zoonlief noemen ) Zoonlief zat hieraan te frummelen.
Ik vertelde hem, dat dit een blouse was, en toen zei hij met zachte stem : blouse.
Natuurlijk zei Mam: "dat kan niet, dat heb je verkeerd gehoord".
Natuurlijk begin je dan aan jezelf te twijfelen.

Afijn, tot Zoonlief 14 maanden was, waren er geen benoemenswaardige dingen te melden,
behalve dat zijn favoriete woordje : " dicht " was. Alles moest open en dicht.
Dat was dan ook vrijwel het enigste woordje die we dagelijks te horen kregen. Sporadisch zei Zoonlief wel eens " Mama " of
" Papa " . Maar nooit bewust en gericht naar ons toe. Praten was er voor de rest niet bij.
Met 14 maanden ( kerst 2018 ) begon meneer te lopen, binnen een paar weken gewoon +/- 2 km lopen.
Toen ging alles ook in een rap tempo.

Figuurtjes herkennen : vierkant, rechthoek, driehoek, Pentagon, hexagon, parallellogram, Je noemt het maar op.
Sinds ie de namen van die figuren wist. Stopte hij de figuren ook in verschillende stoven.
Voorheen nooit interesse in gehad. Alle kleuren van de regenboog wist Zoonlief aan te wijzen.
Tellen tot 20 en begonnen met het alfabet.

Zoals gezegd, is Zoonlief nu dus 2 jaar en 2 maanden.
Tellen op zijn vingers tot 100 ( wij tellen en hij met zijn vingers meetellen en als je een getal overslaat, dan begint meneer gelijk te schudden met zijn hoofd ). Cijfers aanwijzen tot 1000 geen probleem. Tegenwoordig maakt ie met de inleg cijferpuzzels zulke lange reeksen, dat Papa en Mama gedwongen worden om te zeggen : " Mama en Papa weten het niet jongen, gewoon heel erg veel ".
Tja hij is sinds kort dus begonnen met oefenen met de duizendtallen. En steeds schuift Zoonlief dan een cijfer bij, totdat je over de miljard zit. Hoewel zoonlief inmiddels wel wat meer zegt, maar nog steeds geen echte prater is, zijn het nog steeds 1 zins woorden.
Het alfabet kent hij helemaal (ook uit zijn hoofd) en dat kan Zoonlief fonetisch uitspreken ( wel nog moeite met de L,C,Q,Z uit te spreken ). Vertelt ook de letters die we aanwijzen als ze niet in het "rijtje" staan.
We hopen dat Zoonlief wat meer gaat praten maar gezien zijn intelligentie ( hij begrijpt alles wat je zo'n beetje zegt ) zou dat geen probleem mogen zijn. We bekijken het tot zijn 3de jaar even aan en hopen hiermee goed te doen.

Zoonlief gaat inmiddels ook 1 ochtend in de week naar de peuterspeelzaal, vanaf volgend jaar 2 ochtenden in de week.
Aangezien hij enigst kind is en niet naar een opvang gaat ( Pap is thuisblijfvader ), vonden we dat Zoonlief ook meer sociaal contact moest hebben en we hopen dat zijn spraak dan ook op gang komt. Hij is er nu 6 keer geweest, dus er valt op het moment nog niet veel over te zeggen.

Wel hebben we gezien, dat hij naar het oudste kind toetrekt, waarschijnlijk bijna 4 jaar oud. Het is een leuke knul.
Ze waren daar met de getallen inlegpuzzel bezig, hij wist niet waar de getallen hoorden te liggen.
Zegt de Juf tegen het jongetje : "Vraag maar aan Zoonlief, die weet dat wel ".

Aan de ene kant word je gewoon trots op je kind, als je dat ziet, aan de andere kant houden we ons hart vast,
wat als dit jongetje weg is ? Wij ( MamPap ) hopen zo dat dit goed gaat.
Het laatste wat we willen, is dat hij zich verveelt of erger, een slechte tijd meemaakt.

Wat wij ons wel afvragen, is het verstandig om een didactisch onderzoek aan te vragen voor hij naar de kleuterschool ( groep 1 )
gaat ? We beseffen ons, dat een voorsprong niet blijvend hoeft te zijn, maar soms is het gewoon onvoorstelbaar om te bedenken,
wat Zoonlief al allemaal kan, en kan zo'n enorme voorsprong echt verdwijnen ? Zoals wij het op het moment zien, zou Zoonlief qua doelstellingen in groep 3 moeten beginnen om ook contact te hebben met Peers. Mits meneertje een keer gaat praten ( stiekem maken we daar ons wel druk om ). En ja, dan vragen we onszelf af, hoever in zijn ontwikkeling zal hij zijn als hij 4 jaar en leerplichtig is. En hoe kunnen we hem blijven uitdagen thuis?
Zijn er trouwens misschien ouders hier waarvan het kind ook niet wilde praten ?

Voorlopig even genoeg geschreven, we hopen dat we via deze weg veel van anderen kunnen leren, aangezien hoogbegaafdheid niet alleen maar over rozengeur en maneschijn gaat.

Groetjes
MamPap.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Zoonlief grote ontwikkelingsvoorsprong
BerichtGeplaatst: 17 dec 2019, 12:11 
Volwassene

Geregistreerd: 11 feb 2018, 22:46
Berichten: 202
Jeetje, dat is niet niks wat je schrijft. Jullie hebben een heel bijzonder slim mannetje als je het mij vraagt. Ik kan me goed voorstellen dat hier zorgen over zijn. Helemaal richting de toekomst.
Ik zou op zoek gaan naar een goede hb deskundige om met jullie mee te kijken. Persoonlijk denk ik niet dat je jezelf zorgen hoeft te maken over de spraak, maar ik ben geen deskundige natuurlijk. Vaker gebeurd het dat juist intelligente kinderen later beginnen met praten. Bijvoorbeeld omdat ze eerst zeker willen weten dat ze het goed kunnen. Net als hoe je het lopen beschrijft.
Oriënteer je vast op basisscholen die iets kunnen met kindjes met zo'n grote voorsprong. Ga in gesprek en geef concreet aan wat er speelt. Vraag hoe zij hiermee om zullen gaan.
Heel veel succes.



_________________
Dochter juli 2014
Dochter mei 2016
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Zoonlief grote ontwikkelingsvoorsprong
BerichtGeplaatst: 17 dec 2019, 22:06 
Volwassene

Geregistreerd: 15 dec 2019, 22:46
Berichten: 19
Juliette schreef:
Jeetje, dat is niet niks wat je schrijft. Jullie hebben een heel bijzonder slim mannetje als je het mij vraagt. Ik kan me goed voorstellen dat hier zorgen over zijn. Helemaal richting de toekomst.
Ik zou op zoek gaan naar een goede hb deskundige om met jullie mee te kijken. Persoonlijk denk ik niet dat je jezelf zorgen hoeft te maken over de spraak, maar ik ben geen deskundige natuurlijk. Vaker gebeurd het dat juist intelligente kinderen later beginnen met praten. Bijvoorbeeld omdat ze eerst zeker willen weten dat ze het goed kunnen. Net als hoe je het lopen beschrijft.
Oriënteer je vast op basisscholen die iets kunnen met kindjes met zo'n grote voorsprong. Ga in gesprek en geef concreet aan wat er speelt. Vraag hoe zij hiermee om zullen gaan.
Heel veel succes.


Hoi Juliette,
Bedankt voor je berichtje.
Zoonlief is inderdaad een perfectionist, dat merk je aan alles.
Komend jaar gaan we ons een beetje oriënteren,probleem daarin is, we kunnen maar uit 3 scholen kiezen ( dorpje ).
Anders wordt het kilometers rijden.

Gelukkig hebben we van 1 school gehoord, dat ze les op maat aanbieden.
Hier en daar hebben we al gelezen, dat een persoonlijk gesprek met school, beter is, dan de open schooldagen, zodat we ook kunnen doorvragen ivm vermoeden hoogbegaafdheid.
Dus dat gaan we dan ook doen.

Ook moeten we dan nog eens kijken, welke paden we het beste kunnen bewandelen qua iq en didactische onderzoeken.
We zullen onze ervaringen daarin hier delen.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Zoonlief grote ontwikkelingsvoorsprong
BerichtGeplaatst: 18 dec 2019, 21:22 
Volwassene

Geregistreerd: 18 mei 2019, 20:15
Berichten: 118
Er lijkt een groot verschil te zitten tussen wat hij begrijpt en wat hij zegt/kan duidelijk maken. Is hij daar niet gefrustreerd over? Zeker als er frustratie bij komt kijken, is ondersteuning in de taalontwikkeling door een logopedist gewenst.

Uitdaging bieden op andere terreinen dan cognitief kan een uitkomst zijn om hem te blijven prikkelen. Uitdagingen in grove en fijne motoriek bijvoorbeeld en wat jullie ook al doen met aanbod op sociale contacten.

Voor onderzoeken geldt dat ze betrouwbaarder worden naar mate het kind ouder is. Zolang je nog aanbod hebt om hem blij te houden en hij niet vastloopt, zou je zo’n onderzoek het beste nog wat kunnen uitstellen.



_________________
meisje, herfst 2014
jongen, lente 2017
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Zoonlief grote ontwikkelingsvoorsprong
BerichtGeplaatst: 18 dec 2019, 23:22 
Volwassene

Geregistreerd: 15 dec 2019, 22:46
Berichten: 19
merriedroom schreef:
Er lijkt een groot verschil te zitten tussen wat hij begrijpt en wat hij zegt/kan duidelijk maken. Is hij daar niet gefrustreerd over? Zeker als er frustratie bij komt kijken, is ondersteuning in de taalontwikkeling door een logopedist gewenst.


Hoi merriedroom,
Bedankt voor de reactie,
Hoewel Zoonlief nog weinig praat, kan hij zich heel goed verstaanbaar maken, door middel van de woorden die hij wel kent, gebaren en klanken. Er is hier geen frustratie hoor, alleen dan als hij echt zijn zin niet krijgt en dat is sporadisch.
We hebben wat dat betreft ook gewoon geluk, dat het zo'n lieve jongen is. Als je hem maar duidelijk maakt wat er van hem verwacht wordt.

Logopedie, willen we niet aan beginnen tot ie 3 is. De peuterschool 1 keer in de week en volgend jaar 2 keer in de week - de ochtenden, zal voorlopig genoeg frustratie zijn. Het vertrouwen tussen ouder en kind, staat bij ons voorop. Nog 1 ding ( logopedie )
erbij die hij "moet" doen, op zo'n korte termijn, zal de band / vertrouwen tussen ouder en kind veel schaden.
Ons Zoonlief is wat dat betreft echt een denkertje. En zeer gevoelig van aard. Als je iets harder praat dan normaal, denkt Zoonlief al dat er iets aan de hand is. We denken, dat het een goede stap is, dat hij naar de peuterschool gaat voor socialisatie en hopelijk voor de drang om te praten.


Citaat:
[Uitdaging bieden op andere terreinen dan cognitief kan een uitkomst zijn om hem te blijven prikkelen. Uitdagingen in grove en fijne motoriek bijvoorbeeld en wat jullie ook al doen met aanbod op sociale contacten.


We hebben juist voor de uitdaging gekozen voor een agrarische peuterschool, zo komt Zoonlief ook in contact met boerderij dieren, wat hij helemaal te gek vindt. Verders tekenen en knutselen, de speeltuin en gaan we zovaak mogelijk wandelen.
Sinds kort spelen Mam en Pap "mens erger je niet" met Zoonlief. Wel met 1 pionnetje, maar meneertje kan rustig wachten
als mama of papa aan de beurt is. Aangezien hij tellen te gek vindt, raad ik dat spel iedereen hier aan.

Citaat:
Voor onderzoeken geldt dat ze betrouwbaarder worden naar mate het kind ouder is. Zolang je nog aanbod hebt om hem blij te houden en hij niet vastloopt, zou je zo’n onderzoek het beste nog wat kunnen uitstellen.


Wat dat betreft, weten we zonet nog niet wat verstandig is.
Wachten totdat je kind vastloopt, daar staat al tijd en frustratie voor het kind aan vast, voordat iemand door heeft dat er überhaupt iets aan de hand is, laat staan de tijd en onderhandelingen met scholen en deskundigen eer je een oplossing hebt gevonden.
Een kind kan in die tijd al helemaal emotioneel door de mangel gehaald worden. Het is niet zo,dat je het kind thuis kan houden tot je een oplossing gevonden hebt, want tja... leerplichtig.Wat gebeurt op zo'n moment met de band tussen ouder en kind ?
Kan dit een enorme deuk in het vertrouwen veroorzaken?

Voorlopig denken we, dat het verstandig is, om een didactisch onderzoek te doen voor zijn 4de verjaardag.
We wonen in een dorp en kunnen maar uit 3 scholen kiezen straks en dat zijn reguliere basisscholen.
Kilometers rijden elke dag om hem naar school te brengen, dat willen we voorkomen.
Dus als we voor 1 van de basisscholen hier in het dorp kiezen en ze werken met les op maat, dan lijkt het ons verstandig
om een deskundig papiertje bij de hand te hebben, zodat Zoonlief, de juiste " les op maat " krijgt.

En wie weet ?
Misschien maken we ons druk om niks en lachen we ons over 2 jaar helemaal suf, waarom we ons nu eigenlijk zo druk hebben gemaakt.

Misschien denken we op het moment gewoon te moeilijk of juist te simpel, wat Zoonlief betreft.
We staan altijd open voor ideeën.

Groetjes
MamPap


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Zoonlief grote ontwikkelingsvoorsprong
BerichtGeplaatst: 19 dec 2019, 00:03 
Volwassene

Geregistreerd: 28 feb 2010, 23:49
Berichten: 3406
Citaat:
Voorlopig denken we, dat het verstandig is, om een didactisch onderzoek te doen voor zijn 4de verjaardag.
We wonen in een dorp en kunnen maar uit 3 scholen kiezen straks en dat zijn reguliere basisscholen.
Kilometers rijden elke dag om hem naar school te brengen, dat willen we voorkomen.
Dus als we voor 1 van de basisscholen hier in het dorp kiezen en ze werken met les op maat, dan lijkt het ons verstandig
om een deskundig papiertje bij de hand te hebben, zodat Zoonlief, de juiste " les op maat " krijgt.

Voordat ik dat zou doen zou ik overleggen met deze basisschool. Sommige basisscholen kunnen zelf didactisch onderzoek verrichten. En als je zoon laat zien wat hij kan is het ook mogelijk dat de leerkracht door observatie vaststelt waar hij aan toe is; dat kan veel breder zijn dan rekenen en lezen (waardoor ze minder hebben aan een extern rapport dat vooral gericht is op rekenen en lezen).


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Zoonlief grote ontwikkelingsvoorsprong
BerichtGeplaatst: 19 dec 2019, 00:26 
Volwassene

Geregistreerd: 30 okt 2015, 18:16
Berichten: 421
eens met Loekie. sterker nog, het is veel beter als school dat zelf kan, want het zal vaak herhaald moeten worden. er moet immers steeds opnieuw bepaald worden of het aanbod nog passend is. Overigens zou ik als ik jullie was heel goed proberen uit te zoeken wat 'les op maat' precies betekent. Sommige scholen bedoelen daar bijvoorbeeld mee dat er verschillende instructieniveaus in de klas zijn, maar dat gaat waarschijnlijk lang niet genoeg zijn voor jullie. betekent les op maat daar werkelijk dat een kind voor elk onderdeel les op het juiste niveau krijgt? en hoe is dat dan georganiseerd (stel een kind rekent op groep 5 niveau, leest op groep 7 niveau, past sociaal beter bij groep 3, etc.)? Er is geen school dat het op de ideale manier zal kunnen organiseren, maar enig zicht op hoe flexibel een school kan zijn is heel goed.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Zoonlief grote ontwikkelingsvoorsprong
BerichtGeplaatst: 19 dec 2019, 11:46 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 apr 2012, 08:15
Berichten: 1498
Ik zou idd overleggen met school: naast de argumenten die al gegeven worden (waar ik het overigens niet helemaal mee eens ben) maar ik heb op 3 scholen ervaren dat ze weinig tot niets doen met externe didactische onderzoeken. School 1 gaf gewoon ruiterlijk toe ‘het niet te kunnen’, school 2: ‘hadden zelf er veel meer verstand van dan zo’n externe deskundige’, school 3 (voltijds HB school): dat wat aangeraden werd was 10 stappen te ver wat school betreft, ook hier zat eigen deskundigheid in de weg.

Overigens waren de didactische onderzoeken op school 1 en 3 gedaan in samen spraak met school, ook zij zagen dat het aanbod destijds niet voldoende was en waren zoekende. Alleen konden ze allebei niets met de resultaten. Bij school 2 lag het rapport al klaar, vooraf doorgesproken voordat ze startte: geen probleem, dat zouden ze kunnen. In de praktijk bleek alsnog dat ze het zelf wilde zien, in hun ogen deden ze al heel veel (ze deed groep 3 in groep 2), maar dat dit niet passend was konden ze zelf niet geloven en kreeg dochter alsnog alle herhalingen en stof die ze allang beheerste.

Het didactisch toetsen op deze leeftijd is niet regulier, als je extern mocht zoeken. Ze kunnen goed doortoetsen als je kind kan rekenen en lezen.
Ik zou vooral in gesprek gaan met school en goed doorvragen wat ze kunnen en hoe flexibel ze zijn. Alsnog helpt natuurlijk zo’n onderzoek in ‘de beeldvorming’, en dat je niet wordt weggezet als ‘zo’n ouder die vindt dat zijn/haar kind zo slim is’.

Reden waarom ik niet helemaal mee eens ben om didactisch onderzoek door school te laten doen is dat ze, vooral op deze leeftijd, waarschijnlijk niet ver genoeg gaan. De eerste keer dat mijn dochter doorgetoetst werd, was ze 4. Het heeft 4 ochtenden geduurd, (1 op 1), die tijd gaat school niet snel in het doortoetsen steken.



_________________
Moeder van Poppie
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Zoonlief grote ontwikkelingsvoorsprong
BerichtGeplaatst: 19 dec 2019, 12:10 
Volwassene

Geregistreerd: 28 feb 2010, 23:49
Berichten: 3406
Citaat:
Reden waarom ik niet helemaal mee eens ben om didactisch onderzoek door school te laten doen is dat ze, vooral op deze leeftijd, waarschijnlijk niet ver genoeg gaan. De eerste keer dat mijn dochter doorgetoetst werd, was ze 4. Het heeft 4 ochtenden geduurd, (1 op 1), die tijd gaat school niet snel in het doortoetsen steken.
Elke situatie is natuurlijk verschillend, maar 4 ochtenden is erg veel. Veel externe instanties zullen dat ook niet doen. Als een school gebruik wil maken van de informatie van de peuterspeelzaal en van de ouders en goede vragen stelt over de ontwikkeling is doortoetsen ook niet altijd nodig.
Bij mijn oudste is op 3-jarige leeftijd de CITO Taal voor Kleuters afgenomen in minder dan een uur en alleen uit die toets bleek al dat hij op alle taalonderdelen het niveau had dat gemiddeld presterende leerlingen behalen als ze ongeveer 5,5 jaar zijn (niveau halverwege groep 2).


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Zoonlief grote ontwikkelingsvoorsprong
BerichtGeplaatst: 19 dec 2019, 15:34 
Volwassene

Geregistreerd: 15 dec 2019, 22:46
Berichten: 19
Gericht aan : Leonie & baloo, en Poppiesmam,

Bedankt voor de tip.
Zekers iets om bij het gesprek op school om over te hebben.

Wat we dan wel gehoord hebben, als je de onderzoeken door school laat doen, dat ze een flinke vinger in de pap hebben.
Voordeel is natuurlijk, dat de kosten zeker vergoed worden. Mochten ze op 1 lijn liggen met jouw visie, is er natuurlijk niks aan de hand.
Je zou kunnen zeggen, dan kun je achteraf toch nog zelf die onderzoeken laten doen, maar de vraag dan is natuurlijk, of je niet te laat bent. Grote kans, dat de school voet bij stuk houdt en hun eigen bevindingen door zullen drukken.

Mogen scholen extern deskundig advies in de wind slaan, nu het tegenwoordig verplicht is, les op maat aan te bieden ( wat in hun mogelijkheid ligt ) ?

Aan het verhaal van Poppiesmam te lezen, moet je idd geluk hebben met de visie van school en of ze ver genoeg doortoetsen.
Onze vraag dan bij deze :
Zijn er nog meerdere ouders hier, die het onderzoek door school hebben laten doen ?
Zijn er ouders hier, die de onderzoeken zelf hebben laten doen ?
Wat zijn hier de ervaringen in ?

We snappen heel goed, dat in beide gevallen, door school of zelf de onderzoeken laten doen, je gewoon geluk moet hebben, wie je voor je hebt.

We hadden het er gisteren nog over, aan de ene kant hopen we dat Zoonlief zijn voorsprong, tegen de tijd dat hij leerplichtig is,
verdwenen is en hij gewoon een gemiddelde leerling zal worden met veel vriendjes.
Want dat is, wat we hem eigenlijk toewensen. Het doet er voor ons niet toe, of Zoonlief loodgieter wordt of raket ontwerper of zoiets dergelijks. Als hij maar gelukkig is.
Aan de andere kant bereiden we ons al voor wat komen gaat. Beter safe dan sorry.

In ieder geval, iedereen bedankt voor het meedenken.
Er zijn gelukkig meerdere wegen te bewandelen. Nu nog goed laten bezinken en hopen dat we een goede keuze
zullen en kunnen maken voor Zoonlief.

Btw : Poppiesmam, we hopen dat je kind(eren) uiteindelijk goed terecht zijn gekomen.

Groetjes
MamPap


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Zoonlief grote ontwikkelingsvoorsprong
BerichtGeplaatst: 19 dec 2019, 19:17 
Volwassene

Geregistreerd: 20 aug 2012, 12:41
Berichten: 1962
Hoi MamPap, welkom hier!
Terugkijkend naar de (voorschoolse) kleutertijd had ik één ding echt anders gedaan bij mijn kinderen: niveau bepalen voor aanvang van de basisschool (in het geval van mijn dochter) cq voor aanvang van groep 3 (in het geval van mijn zoon). Ik zou niet wachten tot school in beweging komt en tot je kind zich aan het niveau van zijn klasgenoten heeft aangepast. Ik zou dus een didactisch bureau inschakelen en hem laten testen vlak voor zien vierde verjaardag. Gelukkig hebben jullie nog even. :wink:



_________________
"Een boom beweegt niet, tenzij er wind is."
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Zoonlief grote ontwikkelingsvoorsprong
BerichtGeplaatst: 20 dec 2019, 11:06 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 apr 2012, 08:15
Berichten: 1498
Didactisch onderzoek wordt vaak niet door school betaald, ik heb begrepen dat een IQ onderzoek soms wel door school wordt geïnitieerd en betaald. Scholen kunnen zelf door toetsen maar dan ben je afhankelijk van degene die doortoetst en kennis die school in huis heeft. Als school een IQ onderzoek laat doen, is het gebruikelijk dat zij de tester bepalen.

Scholen mogen extern advies in de wind slaan, bijvoorbeeld ‘dat het advies niet past binnen hun onderwijsvisie’ of ‘dat ze denken dat het schadelijk is voor het kind’. Ze zouden passend onderwijs moeten bieden, maar dat is nogal een ruim begrip, school kan het best snel passend vinden.

Begrijp heel goed dat je je druk kan maken over zo’n grote voorsprong. Probeer je kind zo goed mogelijk te blijven volgen en dan doe je volgens mij dat wat je kan. Er is tegen ons gezegd dat hoe groter de voorsprong is, des te kleiner de kans is dat deze zomaar verdwijnt. En je kind is pas op zijn vijfde leerplichtig, op zijn vierde kan je hem zonder al te veel problemen thuis houden. Als een kind 5 is, dan mogen ze 10u per week thuis gehouden worden in overleg met school als dit nodig is.

Snap ook heel goed wat Boom zegt. Terugkijkend zou ik gewild hebben dat we grotere stappen hadden gemaakt dan dat we gedaan hebben, ik durfde het niet aan.

(Het gaat goed met mijn dochter, BO tijd was lastig en we zijn er nog niet, op het VO heeft ze nog steeds flinke aanpassingen nodig. Ik kijk niet te ver vooruit, we nemen steeds de stappen die op dat moment het verstandigst lijken, straks komt straks.)



_________________
Moeder van Poppie
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Zoonlief grote ontwikkelingsvoorsprong
BerichtGeplaatst: 20 dec 2019, 15:12 
Volwassene

Geregistreerd: 28 feb 2010, 23:49
Berichten: 3406
Mijn oudste had ook een hele grote voorsprong toen hij startte op de basisschool, maar hij had zijn handen de eerste maanden vol aan het wennen, bijvoorbeeld aan het omkleden voor de gym, het wennen aan de routines (werken met afhangbord, regels in de hoeken) en aan de drukte. Omdat hij startte in een groep 1/2 na de kerstvakantie waren er in de groep ook 6-jarigen waardoor er toch wel enige uitdaging was.
Na een paar maanden en zeker na de zomervakantie was het nodig dat hij ook cognitief uitgedaagd werd. Achteraf had ik het doortoetsen dus gewild toen hij een paar maanden op school zat.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Zoonlief grote ontwikkelingsvoorsprong
BerichtGeplaatst: 20 dec 2019, 23:01 
Volwassene

Geregistreerd: 15 dec 2019, 22:46
Berichten: 19
Hoi, boom, Poppiesmam en loekie,
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen.
Dit en het doorspitten van andere topics hier, doet ons wel beslissen om Zoonlief voor groep 1 te laten testen.
Dan hebben we tenminste een startpunt om mee te beginnen.

Weten jullie of een instantie als het consultatiebureau ons ook verder kan helpen wat betreft de stappen die wij nu of later kunnen zetten?

We houden het in de gaten hier en zodra we met nog meer vragen zitten of iets willen meedelen,
laten we van ons horen.

Groetjes
MamPap.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Zoonlief grote ontwikkelingsvoorsprong
BerichtGeplaatst: 21 dec 2019, 01:31 
Volwassene

Geregistreerd: 15 dec 2019, 22:46
Berichten: 19
Voordat we het vergeten te zeggen.
Hardstikke fijn, dat een site als deze bestaat en er mensen zijn, die met je mee willen denken.
Dat waarderen wij zekers.

Groetjes
MamPap


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Zoonlief grote ontwikkelingsvoorsprong
BerichtGeplaatst: 21 dec 2019, 13:00 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 mei 2017, 09:33
Berichten: 143
MamPap schreef:
Hoi, boom, Poppiesmam en loekie,
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen.
Dit en het doorspitten van andere topics hier, doet ons wel beslissen om Zoonlief voor groep 1 te laten testen.
Dan hebben we tenminste een startpunt om mee te beginnen.

Weten jullie of een instantie als het consultatiebureau ons ook verder kan helpen wat betreft de stappen die wij nu of later kunnen zetten?

We houden het in de gaten hier en zodra we met nog meer vragen zitten of iets willen meedelen,
laten we van ons horen.

Groetjes
MamPap.


We hebben wat PM's uitgewisseld. ik zou bij haar beginnen wanneer je enigzins in de buurt zit. Wanneer het niet past dan heeft ze een prima netwerk.



_________________
Team HB
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Zoonlief grote ontwikkelingsvoorsprong
BerichtGeplaatst: 21 dec 2019, 14:58 
Volwassene

Geregistreerd: 15 dec 2019, 22:46
Berichten: 19
Hey Moloch,
Die naam hebben we zekers, genoteerd.

Zoonlief gaat in ieder geval de laatste paar dagen steeds meer praten.
Nog steeds losse woorden. En een 3 woorden zin. " Ja, jij ja." En dat bedoelt meneertje dan ook zo.
Of je zo'n zin mee mag tellen, weet ik niet, maar het is een begin.

Vanmorgen met de afstandsbediening van de tv.
Pap zegt :" Maak maar 10 " en dat doet Zoonlief dan ook.
Zo ook de 15, 18, 24, 80, 8888. Je zou in eerste instantie denken dat de 5 van 15 als eerste ingedrukt wordt, maar nee.
In het begin deed hij dit wel hoor.

In ieder geval nog bedankt voor de naam van Die deskundige.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Zoonlief grote ontwikkelingsvoorsprong
BerichtGeplaatst: 31 dec 2019, 09:37 
Volwassene

Geregistreerd: 11 dec 2018, 10:35
Berichten: 35
MamPap schreef:
Logopedie, willen we niet aan beginnen tot ie 3 is. De peuterschool 1 keer in de week en volgend jaar 2 keer in de week - de ochtenden, zal voorlopig genoeg frustratie zijn. Het vertrouwen tussen ouder en kind, staat bij ons voorop. Nog 1 ding ( logopedie )
erbij die hij "moet" doen, op zo'n korte termijn, zal de band / vertrouwen tussen ouder en kind veel schaden.

Hou het wel in de gaten en wacht niet te lang. Het kan zijn dat hij binnenkort gewoon gaat praten, het kan ook zijn dat hij (vindt dat hij) het niet kan en het daarom niet doet... Een logopedist kan dan helpen.
Wij hebben zoonlief uitgelegd waarom hij naar de logopedist gaat en wat we van hem verwachten (oefenen, proberen). Hij gaat er met plezier heen. Hij werkt niet altijd mee, maar is wel dankzij de logopedist echt vooruit gegaan.



_________________
DL 2012 (groep 5), ZL 2016 (groep 1)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Zoonlief grote ontwikkelingsvoorsprong
BerichtGeplaatst: 31 dec 2019, 21:48 
Volwassene

Geregistreerd: 15 dec 2019, 22:46
Berichten: 19
Ilumen schreef:
MamPap schreef:
Logopedie, willen we niet aan beginnen tot ie 3 is. De peuterschool 1 keer in de week en volgend jaar 2 keer in de week - de ochtenden, zal voorlopig genoeg frustratie zijn. Het vertrouwen tussen ouder en kind, staat bij ons voorop. Nog 1 ding ( logopedie )
erbij die hij "moet" doen, op zo'n korte termijn, zal de band / vertrouwen tussen ouder en kind veel schaden.

Hou het wel in de gaten en wacht niet te lang. Het kan zijn dat hij binnenkort gewoon gaat praten, het kan ook zijn dat hij (vindt dat hij) het niet kan en het daarom niet doet... Een logopedist kan dan helpen.
Wij hebben zoonlief uitgelegd waarom hij naar de logopedist gaat en wat we van hem verwachten (oefenen, proberen). Hij gaat er met plezier heen. Hij werkt niet altijd mee, maar is wel dankzij de logopedist echt vooruit gegaan.

Dank je wel voor het delen van jouw ervaring! We wachten onze afspraak in maart af, dan zal de arts van het cb ons een advies geven en kijken we wat we doen. We houden het zeker in de gaten!

Gr. Mam :)


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Zoonlief grote ontwikkelingsvoorsprong
BerichtGeplaatst: 28 jan 2020, 23:36 
Volwassene

Geregistreerd: 15 dec 2019, 22:46
Berichten: 19
Een kleine update over Zoonlief.

Onlangs een zelf aangevraagde evaluatie gehad op de peuterschool.
Volgens hen was Zoonlief zijn spraakontwikkeling in de lijn van de verwachtingen.
Poeh, hey.....
Een pak van ons hart.
Is natuurlijk ook moeilijk om in te schatten, als je maar 1 kind hebt en geen vergelijkingsmateriaal.

Buiten dat, gaat hier vooralsnog alles zijn gangetje.
Zoonlief gaat nu inmiddels met plezier naar schooltje. Gelukkig maar, want vanaf volgende week
2 ochtenden in de week.

Groetjes
MamPap.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 1 van 2 [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  

cron