Het is nu 15 okt 2019, 09:04

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 2 van 2 [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Geen ontw.voorsprong als baby, later toch hb? En andersom?
BerichtGeplaatst: 24 jul 2019, 20:33 
Volwassene

Hier 2 kinderen waarvan er 1 als baby en dreumes in sommige opzichten snel was (taalbegrip, belangstelling), in sommige opzichten traag (motoriek) en in sommige opzichten opvallend (extreem eenkennig, angstig, nauwelijks slapen overdag). De ander vonden wij als baby heel gewoon en als dreumes lang niet zo opvallend als zijn broer. Over de jongste hebben we jaren gedacht dat hij lekker slim was, maar niet meer dan dat. De verschillen zijn in de loop der jaren steeds kleiner geworden en ook jongste bleek na de kleutergroepen zeer ver voor te lopen. Beiden hebben een groep overgeslagen en hebben vervolgens gymnasium en universiteit met goed gevolg afgerond.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 24 jul 2019, 23:55 
Volwassene

er is al veel gezegd maar nog een kleine toevoeging: ik zou er gewoon van uitgaan dat ze allebei hb zijn of in elk geval meer dan bovengemiddeld intelligent.

Onze jongste ontwikkelde zicht het meest volgens de 'gemiddelde' lijn. Toch heeft zij internaliserende problemen (die ze zorgvuldig verborgen probeert te houden) met bv zelfbeeld, zelfvertrouwen, en faalangst. Het bleek ontzettend nuttig te zijn om (naast alle andere mogelijke denkrichtingen) de optie 'hb problematiek' expliciet open te houden. Toen de 'oester' een klein beetje open ging en ze wat begon te delen over haar gevoelens over school, en school haar doortoetste, bleek ze zich continu te vervelen en met alle vakken minstens een jaar voor te lopen op de klas. Als ik al vroeg in haar leven voor mezelf geconcludeerd zou hebben dat ze niet voorliep als baby, en dus wel niet hb zou zijn, dan zou ik deze problemen anders hebben benaderd. op een iq test scoorde ze overigens meer dan 20 punten hoger dan haar zus die wel meer externaliserend probleemgedrag laat zien als ze onvoldoende uitgedaagd wordt. Die iq test deed ze niet omdat we zorgen over haar hadden, maar uit solidariteit met de oudste waar we wel zorgen over hadden, :shock:
Nog een voorbeeld: kennissen hadden een heel 'gemiddelde' dochter die steeds meer klaagde over pesten en slecht in haar vel zitten, zich vervelen, hekel aan school. Ouders dachten dat ze zich aanstelde, want zo slim was ze heus niet en op elke school is er wel eens wat. Schoolresultaten liepen terug naar een 'misschien vmbo KB' advies in groep 7. Na een jaar op een andere school waar ze haar anders benaderden, haalde ze de maximale score op de eindcito en begint ze volgend jaar op het VWO.

Volg inderdaad je kind in de behoeften die het heeft. Ga er daarbij in principe vanuit dat het zo slim is als jullie zelf zijn. Dat zou mijn advies zijn.

BerichtGeplaatst: 25 jul 2019, 12:51 
Volwassene

Bright schreef:
En als ik mijn kinderen beter kan begeleiden dan mijn ouders bij mij hebben gedaan, dan probeer ik dat graag. En dat hoeft niet met een label en zolang er geen problemen zijn is er niks aan de hand.

Dat is precies hoe ik er ook in sta/stond. En als ik daar nooit over nagedacht zou hebben, dan durf ik nu te stellen dat het heel anders afgelopen was met mijn zonen. :roll:

Ze waren van baby af aan al “anders”. Wijze blik, direct hoofdje omhoog houden, heel onderzoekend, snel met lezen, Lego bouwen etc. etc. Soms zei de consultatiearts bij een controle: “Kan hij nu al blokken bouwen (hij was 9 maanden)? Dat is onmogelijk op deze leeftijd!” En daar liet ze het dan bij. Zo zijn er nog talloze voorbeelden te noemen.

Tot aan de schooltijd was er niets aan de hand. Thuis volgde ik hen in hun behoeften. Maar op school begon de “ellende”. En op dat moment had ik ook veel aan mijn eigen verleden. Ook ik was een ander kind. In die tijd was er natuurlijk nog veel minder bekend dan nu, maar tegenwoordig zou je verwachten dat ze er op school wel raad mee weten. Nou, niet dus (in ons geval).

Oudste zoon functioneerde absoluut niet in gr 1 en na vele gesprekken met juf/IB-er besloot school dat hij gr 1 nog maar eens over moest doen. De volgende dag ben ik naar de huisarts gestapt en heeft zij (God zij dank) een verwijzing geschreven voor de psycholoog. Hij werd getest en bleek een extreem hoog iq te hebben. Psycholoog stelde dat hij MOEST versnellen naar gr 3 anders zou hij beschadigd zijn voor zijn leven :shock: .

Zo geschiedde. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurd zou zijn als wij het advies van school hadden gevolgd.....

Natuurlijk moet je oppassen voor labels. En ieder kind is anders (ook hb’ers), maar als ouders ken je je kind toch het allerbeste. Ik ben nog steeds blij dat ik zelf zo goed ben blijven meedenken en ook mijn verleden erbij betrokken heb. Dat heeft mij echt geholpen.

Ik zou je dus adviseren om je kind goed te (blijven) observeren en in te grijpen ingeval je gevoel zegt dat het anders zit dan school het ziet. Enne, vergeet de erfelijkheid niet....

BerichtGeplaatst: 26 jul 2019, 11:27 
Volwassene

Hier waren alle 3 de kinderen als baby/peuter heel verschillend. De oudste was als baby altijd heel snel verveeld, veeleisend, sliep weinig, had ontzettende driftbuien. Kon zichzelf niet vermaken. Die liep ook het meest vast op school (boos - boos - boos). Wij herkenden het niet, dus die heeft de grootste knauw opgelopen op de basisschool.

De andere twee waren als baby heel kalm. De middelste liep met net 10 maanden, dus die ontwikkelde zich fysiek heel snel. Op de basisschool leek middelste heel gemiddeld; hij keek vaak uit zijn ogen alsof hij er niets van snapte, en leek eerder een beetje achter te lopen (zeker sociaal) dan voor. Een aanpasser eerste klas; hij keek rond en kopieerde het gedrag van zijn omgeving. Hij kwam niet gelukkig over, en ik heb gevraagd of hij korter kon kleuteren. Hoewel school aarzelde, hebben ze toch toegestemd (oudste was toen net hb getest - dat heeft de doorslag gegeven). In groep 4 werd hij heel lusteloos en had geen energie. Toen hebben we hem ook laten testen. Nu, op hb-onderwijs, komt hij pas tot zijn recht. En blijkt hij echt verre van gemiddeld te zijn.

Jongste is ook een aanpasser. Die hebben we ook kort laten kleuteren; die past sociaal gezien gewoon beter bij oudere kinderen (net als middelste). Ze wilde niet lezen als kleuter, ook al kon ze vrijwel alle letters ("nee mama, dat leer ik pas in groep 3"). Zij vroeg op haar vierde wie de eerste mens op aarde was. Verder niet opvallend. Zij kan zichzelf goed vermaken, vindt het moeilijk zichzelf te handhaven in groepen, kijkt de kat uit de boom, heeft veel behoefte aan me-time. Ook al als baby.

Alle drie hoogbegaafd getest, alle drie hooggevoelig, waarbij de jongste 2 (mijn "normale babies/peuters") het hoogste scoorden (maar die hebben we ook eerder "ontdekt", al voordat ze zo erg vastliepen als oudste - die heeft de iq test gemaakt toen hij volledig gestresst en vastgelopen was).

Ik adviseer je ook ervan uit te gaan dat beide kinderen even slim zijn. Vertrouw verder op je moederlijke intuitie; die vertelt je vaak heel snel of je kind wel of niet in een goede situatie zit (ook al lijkt er ogenschijnlijk niets aan de hand te zijn).

BerichtGeplaatst: 26 jul 2019, 16:48 
Volwassene

rianne2 schreef:
Enne, vergeet de erfelijkheid niet....

Citaat:
Misverstand: intelligentie is biologisch bepaald

Genetici hebben vastgesteld dat intelligentie voor een deel erfelijk is. Dat betekent niet wat de meeste mensen dénken dat het betekent. De precieze definitie van erfelijkheid is de mate waarin verschillen tussen personen in een bepaalde populatie verklaard kunnen door worden door genen.

Als de erfelijkheid van intelligentie 40 procent is, betekent dat níet dat je veertig procent van je IQ aan je genen te danken hebt. Het betekent dat 40 procent van de intelligentieverschillen tussen personen aan genetische verschillen zijn toe te schrijven en 60 procent aan verschillen in de omgeving.

De erfelijkheid van een bepaalde eigenschap verschilt daarom per land, tijd en samenleving. De erfelijkheid van lichaamslengte bijvoorbeeld is in ontwikkelingslanden lager dan in westerse landen. Omgevingsfactoren, bijvoorbeeld of iemand ondervoed is geweest, kunnen daar beter verklaren waarom sommige mensen korter zijn dan andere. De relatieve invloed van genen is in het Westen veel groter.

Met intelligentie is iets vergelijkbaars aan de hand. Eric Turkheimer heeft laten zien dat in rijke Amerikaanse gezinnen de erfelijkheid van intelligentie hoger is dan in arme (Psychological Science, 2003). Bij de laagste sociale klassen was de invloed van genen zelfs bijna nul.

Turkheimer interpreteert deze uitkomst als een signaal dat kinderen die aanleg hebben om goed te kunnen leren, niet tot bloei komen als ze niet de juiste kansen krijgen. Anders gezegd: het maakt voor je IQ niet uit dat je ‘goede genen’ hebt als je in een achterbuurt opgroeit.
Achter de schijnbaar simpele ‘erfelijkheid’ gaat een complex samenspel tussen genen en omgeving schuil. „De omgeving is uiteindelijk wat we kunnen veranderen”, zegt Philipp Koellinger. „Bescherming van kinderen, veiligheid, opleiding, vooruitzicht op werk. Dat zijn zaken die een enorm verschil kunnen maken.”

Genetici hebben hard gezocht, maar geen genen gevonden die sterk samenhangen met intelligentie. Er bestaat geen gen dat 2 IQ-punten meer of minder geeft, afhankelijk van de variant die je hebt.
bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2018/02/09/intelligentieverschillen-genetisch-bepaald-nonsens-a1591682

BerichtGeplaatst: 26 jul 2019, 16:55 
Volwassene

Bissi, het nature-nurture debat blijft interessant! :D Daarnaast blijft het meten van een IQ ook interessant en wordt het nog interessanter als je naar de verschillen binnen een gezin kijkt.

Je post sterkt eigenlijk wel mijn idee achter IQ: er wordt veel te veel waarde toegekend aan een getal. Omgeving (ouders, school, hobby's) lijken mij vele malen bepalender dan een statisch getal wat het potentieel weergeeft.

BerichtGeplaatst: 05 aug 2019, 11:27 
Volwassene

Ik denk dat je je wat te vroeg afvraagt of je tweede kindje ook HB is. Kinderen kunnen heel verschillend zijn in hun ontwikkeling. Bij een baby of peuter die het allemaal wat rustiger aan doet, kan in een later stadium alsnog blijken dat die HB is en omgekeerd geldt net hetzelfde. Gewoon afwachten hoe je tweede kindje zich evolueert. HB kinderen kunnen het inderdaad op bepaalde vlakken moeilijk hebben, maar ik denk niet dat je je hier al zorgen hoeft in te maken. Gewoon afwachten en de tijd zal raad brengen.

Pagina 2 van 2 [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]