Het is nu 26 aug 2019, 11:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 2 van 2 [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Peuter wil leren lezen: hoe aanbieden?
BerichtGeplaatst: 18 maart 2019, 19:06 
Volwassene

Citaat:
Maar... dat zingend lezen iets beter werkt, dat weten we voor kinderen die op school leren lezen. Die kinderen leren tegelijk ook spellen en schrijven, en komen via die route alsnog met "hakken" in aanraking. En die kruisbestuiving tussen lezen en schrijven, die is nu juist zo belangrijk om tot woordherkenning te komen. Peuters en kleuters die echte boekjes lezen zonder ooit te hebben leren schrijven, die zijn heel afwijkend en bijzonder en daar weten we heel weinig over. Er zijn trouwens ook genoeg lezende kleuters die al in groep 1 beginnen met de eerste woordjes en die de hele kleutertijd niet verder komen dan het niveau van half groep 3; daar faalt het "eenzijdigde" leesproces dus.

Interessant allemaal Geekmom, je weet er veel vanaf.
Wat ik me ook afvraag: wat is er bekend over het effect van een tweede taal aanbieden op jonge leeftijd in een omgeving die niet meertalig is. Dus Engels een paar uur vanaf groep 1 op school of thuis regelmatig Engels praten met je kind en Engelstalige sesamstraat kijken terwijl beide ouders Nederlands zijn.
Enerzijds hoopt men de voordelen van meertalig opvoeden te bereiken (wat wel goed onderzocht is). Anderzijds kan ik me voorstellen dat dat bij sommige kleuters leidt tot een minder goede klank-letter koppeling, doordat die verschillend is in het Engels en Nederlands. En daarmee meer risico op lees- en schrijfproblemen in de moedertaal.
Weet je daar iets over?

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 18 maart 2019, 19:39 
Volwassene

vorige week was in het nieuws dat Engels op school vanaf jonge leeftijd nauwelijks een positief effect heeft.
Sowieso vind ik t in veel gevallen niet zo zinvol op de basisschool. Gelukkig krijgt mijn dochter Engels op maandag, de juf die ze dan heeft, heeft een goede uitspraak. Maar de gemiddelde basisschoolleerkracht spreekt niet beter Engels dan de gemiddelde Nederlander.

BerichtGeplaatst: 19 maart 2019, 10:59 
Volwassene

Citaat:
thuis regelmatig Engels praten met je kind en Engelstalige sesamstraat kijken terwijl beide ouders Nederlands zijn.
Enerzijds hoopt men de voordelen van meertalig opvoeden te bereiken (wat wel goed onderzocht is). Anderzijds kan ik me voorstellen dat dat bij sommige kleuters leidt tot een minder goede klank-letter koppeling, doordat die verschillend is in het Engels en Nederlands. En daarmee meer risico op lees- en schrijfproblemen in de moedertaal.
Weet je daar iets over?

Mijn lievelingsboek over meertaligheid is "A Parents' and Teachers' Guide to Bilingualism (3rd Ed.): Third Edition (Parents' and Teachers' Guides)" van Colin Baker. Allemaal vragen met korte antwoorden. Eerst even in het algemeen: meertaligheid levert geen nadelen op, meertaligheid levert mogelijk voordelen op maar dat kan door een selectie-effect komen (20% van de pogingen om een kind meertalig op te voeden mislukt). En heel veel onderzoeken naar meertaligheid zijn niet goed doordat er te veel verschil is tussen de sociaal-economische status van de meertalige kinderen en de controlegroep.

Qua lezen hebben meertalig sprekende kinderen een klein voordeel. Het metalinguïstisch bewustzijn (een van de leesvoorwaarden) is beter ontwikkeld. Kinderen leren lezen op school op een leeftijd dat ze prima in staat zijn de verschillende gesproken talen uit elkaar te houden. Meertalige kinderen hebben evenveel kans op dyslexie als eentalige kinderen. Ze hebben wel een grotere kans dat er niet adequaat gereageerd wordt op signalen van dyslexie doordat problemen volstrekt ten onrechte aan de meertaligheid toegeschreven worden.

De meeste kinderen leren lezen in de minderheidstaal nadat ze goed hebben leren lezen in de schooltaal. Colin Baker geeft aan dat dit qua tijdsinvestering ook het meest efficiënt is, en dat eerder beginnen met leren lezen in de minderheidstaal niet tot een hoger eindniveau leidt.
Kinderen die gelijktijdig leren lezen in meerdere talen hebben tijdelijk last van verwarring en "interferentie", wat kan lijken op een achterstand voor iemand. Het gaat echter na verloop van tijd spontaan over.

Bij kinderen van wie één van de ouders een minderheidstaal spreekt, mislukt 20% van de pogingen tot meertalige opvoeding, dwz het kind gaat de minderheidstaal nooit spreken. Bij 'lichtere' pogingen tot meertaligheid zal het percentage nog veel hoger liggen. Vooral het leren van een taal vanuit media en zonder interactie met echte sprekers, lukt bij kinderen bijna nooit. Maar... hier op het forum lees ik toch over meerdere kinderen bij wie dat wel lukt. Ik ben er ook één tegengekomen in de peuterplusgroep van Buddy, een Nederlands jongetje dat met veel plezier Buddy's Amerikaanse lievelingsserie ging kijken en het goed wist te volgen.

Buddy heeft wel een deel Engels leren lezen voordat hij naar school ging, en ik heb daarom in de zomervakantie van groep 3 ook ge-oefend met de Nederlandse lange klinkers en tweetekenkoppelingen. Binnen een paar maanden is het Nederlands gaan domineren. Hij leest in de bus net als een Nederlands kind: "vergeet u straks niet uit te gekken?"

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 19 maart 2019, 12:29 
Volwassene

Interessant geekmum. Op mijn dochters basisschool waren meerdere meertalig opgevoede kinderen (soms zelfs in drie talen, omdat de ouders elkaars taal niet konden spreken en Engels met elkaar spraken). Van sommige ouders hoorden ik dat hun kinderen door een tweetalige opvoeding meer moeite hadden met begrijpend lezen (daar een lichte achterstand in hadden, mogelijk doordat hun totale woordenschat natuurlijk heel groot is, maar per taal juist kleiner). Geekmum, weet je of hier ook onderzoek naar gedaan is?

[qoute="geekmum"] Vooral het leren van een taal vanuit media en zonder interactie met echte sprekers, lukt bij kinderen bijna nooit. Maar... hier op het forum lees ik toch over meerdere kinderen bij wie dat wel lukt. [/quote]

Mijn dochter (11) heeft ook Engels geleerd zonder interactie met "native speakers". Ze sprak/spreekt alleen af en toe voor de gein met mij een paar zinnetjes, maar mijn gesproken Engels is niet goed genoeg om als voorbeeld te dienen. Ze heeft veel Disney-films en YouTube-filmpjes in het Engels gekeken en is op haar 8ste begonnen met het lezen van eenvoudige Engelstalige boekjes (bij de eerste, simpele boekjes heb ik overigens wel geholpen bij de uitspraak) en is daarna stapje voor stapje steeds moeilijkere boeken gaan lezen. En nu leest ze dikke Engelstalige boeken zonder plaatjes die voor native speakers van haar eigen leeftijd bedoeld zijn en soms ook nog wel voor oudere kinderen. Ik had zelf nooit verwacht dat ze op deze manier zo ver zou komen. Ze kan namelijk ook behoorlijk goed al een tekst in het Engels schrijven, met redelijk goede zinsconstructies. Af en toe spreekt ze wel een woord dat ze alleen maar gelezen heeft raar uit, maar het meeste klinkt prima als ze een stukje voorleest.

BerichtGeplaatst: 19 maart 2019, 13:15 
Volwassene

Gerbera schreef:
Interessant geekmum. Op mijn dochters basisschool waren meerdere meertalig opgevoede kinderen (soms zelfs in drie talen, omdat de ouders elkaars taal niet konden spreken en Engels met elkaar spraken). Van sommige ouders hoorden ik dat hun kinderen door een tweetalige opvoeding meer moeite hadden met begrijpend lezen (daar een lichte achterstand in hadden, mogelijk doordat hun totale woordenschat natuurlijk heel groot is, maar per taal juist kleiner). Geekmum, weet je of hier ook onderzoek naar gedaan is?

Dat klopt hoor. De totale woordenschat is groter, vaak is de woordenschat in beide talen afzonderlijk wat kleiner, wat zeker niet problematisch hoeft te zijn. Maar inderdaad, met een vak als begrijpend lezen zul je dat merken. En als de thuistaal een andere taal is dan de taal die op school gesproken wordt, is de woordenschat heel anders in beide talen. Het kind kent een woord als vork dan alleen in de thuistaal, en een woord als pijl of rekenrek alleen in de schooltaal.

Wanneer een van de beide ouders native speaker is in een andere taal dan Nederlands, dan is het heel goed mogelijk om van jongs af aan beide talen te leren spreken, en zo in twee talen native speaker te worden. Dan is het wel van belang dat beide ouders consequent hun eigen taal met het kind spreken. Wij hebben op school ook twee broertjes die naadloos kunnen overschakelen van Nederlands naar Italiaans, inclusief de brede gebaren.

Verder is uit onderzoek gebleken dat als de ouders beide niet goed Nederlands spreken, het beter voor het leren van het Nederlands is als de kinderen hun thuistaal goed leren, dan dat ze gebrekkig Nederlands van de ouders leren en ook hun eigen taal niet goed, omdat de ouders (met alle goede bedoelingen) denken dat het beter is dat ze Nederlands spreken met hun kind. Liever een taal goed dan beide talen half dus.

BerichtGeplaatst: 19 maart 2019, 14:03 
Volwassene

Interessant, die posts over meertaligheid. Hier hebben de 3 oudste kinderen in twee talen tegelijk leren lezen (thuis was de keuze in Nederlandse boeken wat groter). Alhoewel ik vooraf verwacht zou hebben dat het verschil in klank bij bepaalde letters voor verwarring zou zorgen was dat totaal niet het geval. Pas later bedacht ik mij dat in de meeste talen een letter verschillende klanken kan hebben (denk aan de Nederlandse e) en dat dat voor kinderen dus niet vreemd is.

Zelf vond ik dat de woordenschat van mijn kinderen in de schooltaal duidelijk minder was dan in het Nederlands, maar volgens school was hun woordenschat nog altijd boven het gemiddelde (dat verbaasde mij destijds nogal). Wat ik toen ze jong was wel merkte dat ze in het Nederlands enkel de woorden kende die man en ik gebruikte. Later toen ze konden lezen werd dat uiteraard meer.

BerichtGeplaatst: 19 maart 2019, 16:15 
Volwassene

Buddy kwam een keer thuis van school (groep 3). Ze hadden die dag de letter J hadden leren schrijven. En vervolgens zijn eigen conclusie: op school leren we dat de letter J alleen /j/ zegt, maar dat klopt niet, want in eigennamen zegt 'ie /dj/. Er zit inderdaad geen enkele Jan of Joke in Buddy's klas, en wel veel Jayden's en Jamilla's (NB dit zijn verzonnen namen, geen echte namen...).

@Von: ik denk inderdaad dat de woordenschat een grote rol speelt bij begrijpend lezen. En in de basisschoolleeftijd levert het voorlezen thuis een hele grote bijdrage aan de woordenschat. Als dat voorlezen thuis in een andere taal gebeurt dan de schooltaal, heeft het kind daar minder profijt van op school. En als er weinig voorgelezen wordt omdat kinderboeken in de thuistaal moeilijk te verkrijgen zijn, is het kind helemaal in het nadeel. Het Nederlands heeft veel scheidbare werkwoorden met figuurlijke betekenissen (bijv: beleggen, opleggen, verleggen, vastleggen, weerleggen, lamleggen). Dat soort woorden leer je niet van een computerprogramma op school, dat soort woorden leer je door veel te lezen of voorgelezen te worden.

Maar goed, dat is puur wat ik intuitief erover denk. Onderzoek heeft dus niet dat soort verschillen tussen eentalige en meertalige kinderen bevestigd. Onderzoek vindt de ene keer achterstanden, de andere keer voorsprongen, maar dat lijkt toch vooral terug te voeren tot de sociaal-economische status van de migratenpopulatie die onderzocht is.

En dan nog, ik vind niet dat de schoolprestaties in het Nederlands de enige maatstaf moeten zijn om het succes van een meertalige opvoeding te evalueren.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 19 maart 2019, 16:33 
Volwassene

geekmum schreef:

En dan nog, ik vind niet dat de schoolprestaties in het Nederlands de enige maatstaf moeten zijn om het succes van een meertalige opvoeding te evalueren.

Absoluut mee eens!

BerichtGeplaatst: 22 apr 2019, 15:26 
Volwassene

Ik zou haar ook nog niet leren lezen. Met 2,5 jaar zijn kinderen daar echt nog niet aan toe. Ze zijn natuurlijk wel nieuwsgierig als anderen lezen, maar dit is misschien maar een fase die ze doormaken. Af en toe eens een woordje aanduiden vind ik wel kunnen, maar echt leren lezen, nee daarvoor vind ik het nog veel te vroeg.

BerichtGeplaatst: 07 mei 2019, 18:13 
Volwassene

Wellicht interessant naar aanleiding van de oorspronkelijke vraag

Leren lezen is meer dan het koppelen van de juiste klank aan het juiste letter symbool.

Wat ook een voorwaarde is voor het kunnen gaan keren woorden lezen is het horen en herkennen van fonemen in gesproken taal

Dit oefend een kind met klankspelletjes, zoals ( in ongeveer oplopende moeilijkheidsgraad)
Met welke letter ( klank) begint pop?
Met welke letter ( klank) eindigt kaas?
ik zie ik zie wat jij niet ziet en het begint met 't' (t uitgesproken zoals je het zegt, niet de letter naam
hoeveel woorden kun je noemen die net 'dr' beginnen
Wat rijmt er op… kast
Veel rijmpjes zingen
Maar ook nieuwe variaties op ' ik zag twee beren broodjes smeren ' verzinnen
Een woord trein maken: speler een 'BeeR', speler 2 'RakeT ' speler 1 'TreiN, ' NeuS' etc
Kan ook met meer spelers, voor gevorderden woorden die in een thema passen, bijv het moet eetbaar zijn

Dit vraagt allemaal wel een behoorlijke grote actieve woordenschat.
Het zijn spelletjes die veel op de kleuterschool gedaan worden. Maar ja kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong op het gebied van taal vinden deze misschien (veel) eerder leuk. En kinderachtig of te makkelijk wanneer ze eenmaal 5 zijn.

Het goed kunnen onderscheiden van de fonemen in gesproken taal, maakt dat een kind de volgende stap kan zetten en losse fonemen kan samen voegen tot woorden, zogenaamde auditieve synthese.
Vervolgens kan een kind leren gelezen letters samen te voegen tot gelezen woorden. woorden tot zinnen. Zinnen tot verhalen.

Sommige kinderen hebben de stapjes sneller door als anderen of doen verschillende stappen te gelijk. Of analyseren de taal helemaal zelf en kunnen dan op eens lezen, zonder dat iemand het ze ooit geleerd heeft.

Veel plezier ,

Groetjes Jolanda

BerichtGeplaatst: 08 mei 2019, 21:25 
Volwassene

Nog een ervaring, aanvullend op wat hierboven al is geschreven:
Mijn kinderen konden (uit zichzelf) vrij vroeg woordjes lezen (hadden dus geen moeite met de auditieve synthese).
Leren lezen waren we eigenlijk helemaal niet mee bezig, maar we deden wel heel vaak (in de auto) van die rijmspelletjes. Favoriet was de woordenslinger (wat Jolanda hierboven de woordentrein noemt): het nieuwe woord moet beginnen met de laatste letter van het vorige woord. En dan inderdaad binnen een bepaald thema, dus dieren, iets wat je kan eten, etc.
Daar waren ze gek op, dat soort spelletjes. Letters herkenden ze al heel lang. En op een gegeven moment, nog voor hun vierde verjaardag, ontdekte ik (bij allebei) bij toeval dat ze konden lezen. Woordjes dus. Niet alleen bepaalde woordjes op woordbeeld, maar gewoon alle eenvoudige woordjes of ook wel langere woorden (deden ze dan wat langer over).
Ik ging toen ook wel eens boekjes voor ze uit de bieb halen om zelf te lezen. Maar: dat ging helemaal niet, of ontzettend traag. En ze hadden daar ook geen interesse in.
Die fase heeft bij allebei wel twee jaar of nog langer geduurd.
Mijn dochter (die dus voor haar vierde woordjes kon lezen) haalde meer dan twee jaar later bij de eerste leestest van groep 3 AVI 0 nog niet op tempo. (Ze kon alles prima lezen maar wilde het pas uitspreken als ze helemaal zeker was, en ook de hele zin vloeiend achter elkaar, dus dat duurde te lang....)
Later heb ik iets gelezen over het automatiseren van de oogbeweging bij het lezen van zinnen. Het zou kunnen dat dat bij hen een belemmerende factor is geweest.
Ik weet trouwens niet of het er mee te maken heeft, maar allebei zijn het nog steeds vrij trage lezers. Mijn zoon leest het liefst helemaal niets als het niet echt nodig is. Mijn dochter leest wel graag, maar ook langzaam.

BerichtGeplaatst: 14 mei 2019, 13:53 
Volwassene

Mijn dochter is net 3 en ook (met periodes) met letters bezig. Ik heb wel de pabo gedaan en ben 8 jaar invaller geweest (inmiddels al weer 7 jaar juf af ivm gezondheid) en veel ervaring dus opgedaan in kleuterklassen. Wel of niet laten lezen / letters leren vond ik moeilijk toen ik er bij mijn eigen kind mee geconfronteerd werd. Deze kinderen zijn gewoon anders dan de "standaardkinderen" en als ze iets in hun hoofd hebben (zoals ik wil letters leren) krijg je het er niet een twee drie uit. Wat je leert op de pabo is van toepassing op de meeste kinderen maar zeker niet op allemaal, waarmee ik vooral probeer te zeggen : deze kinderen zijn anders dus is het niet vreemd als we ze anders benaderen en alvast iets anders leren.

Kinderen zo vroeg al letters leren / leren lezen kan nadelig zijn omdat ze zich dan later in de (kleuter)klas kunnen vervelen. Dat is een argument tegen en eerst heb ik geprobeerd om te kijken in hoeverre ik haar kon afleiden met iets anders leren. Maar de wens om een bepaald iets te leren kan hardnekkig zijn. :wink: Zelf heb ik eigenlijk in elke groep 1/2 wel kinderen gehad die konden lezen. Vond ik zelf fijn want het inspireert vaak ook de andere kleuters. Ik had wel een tweetal die al zo goed konden lezen dat bij een prentenboek in de kring, de rest ging wachten tot die 2 meisjes het wel zeiden en voor die 2 meisjes was het dan te simpel. Dus stagiaire ingezet om met die 2 op zulke momenten wat anders te doen. Andere collega's waren daar iets minder flexibel in. Ook bij de leerkracht van groep 3 moest ik toen op tijd aangeven dat hij het volgende schooljaar echt rekening moest houden en dat er wat meer moest gebeuren dan wat er in de methode stond. Ik heb die leerkracht ook gevraagd om een drie minuten test af te nemen met ze en toen was hij overtuigd. Of dit problemen oplevert op school hangt dus af van hoe de leerkrachten daar mee om kunnen gaan.

Als je ronduit zegt dat ze niet mag leren lezen omdat dat te moeilijk is / nog niet mag. Wat voor signaal geef je dan over lezen af? Dat is misschien nog wel schadelijker in mijn ogen. Ik ga mijn dochter niet systematisch leren lezen maar ze mag wel spelen met lettermateriaal en alle vragen worden beantwoord. Op die manier volg ik haar en wordt aan haar leerbehoefte voldaan. Er is een bepaalde gevoelige periode voor leren lezen en het zou me niets verbazen als die vroeger begint bij kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong (maar dit is iets wat ik nog meer wil onderzoeken, kijken of er ergens een onderzoek is dat mijn vermoeden staaft of tegenspreekt).

Wat ik ergens eens heb gelezen is dat kinderen met dyslexie gebaat zouden zijn bij het voelen van letters. Is meer iets wat ik heb opgeslagen als baat het niet dan schaadt het ook niet en een andere manier van met letters omgaan omdat de proef uitgevoerd was met een beperkte steekgroep. Ik heb toen met de kleuters letters gemaakt van schuurpapier, golfkarton, vilt, etc. We hebben letters gemaakt van klei, chenilledraad etc.
Voor mijn eigen dochter heb ik nu zandvormen van letters besteld en de letterkoekjesvormen van AH. Vindt ze leuk, ze legt nog geen klankcombinaties met de letters maar leert ze meer als een soort vorm aan wat ik best vind (dat is dus nu haar interesse erin en meer moet nog niet, komt vanzelf voordat mama er klaar voor is)

Maar in de kleuterklassen leren ze meer. Google ook maar op : tussendoelen beginnende geletterdheid. Dat gaat ook over dat ze weten dat
-je een boek van voor naar achter leest, en een zin van links naar rechts, een dat een groepje letters bij elkaar een woordje is en dat we lezen van boven naar beneden. Hou je boek eens op de kop vast en kijkt of je peuter ingrijpt.
-wat in een boek staat steeds hetzelfde blijft, hoe vaak je het ook leest
-dat een boek een titel heeft en door iemand is geschreven
-...

Tot zover mijn motivatie om mjn dochter wel al bezig te laten zijn met letters / leren lezen en een beetje onderbouwing.
@Geekmum : bedankt voor de uitleg over de meertaligheid. Wij voeden onze dochter meertalig op (Nederlands en Iers Gaelic, op school krijgt ze Vlaams) en het is fijn daar wat meer over te lezen.

BerichtGeplaatst: 27 mei 2019, 11:40 
Volwassene

Bedankt voor alle reacties. We zijn nu inderdaad bezig met rijmen en variaties op liedjes. Dat vindt ze sowieso hilarisch. Dingen als: alle eendjes poepen in het water...grote lol.

En boekjes lezen doen we ook veel. Het actief aanbieden van letters en woorden laat ik voorlopig nog een beetje op de plank liggen, maar soms vraagt ze wel of ik bepaalde woorden op wil schrijven. Dan doe ik dat natuurlijk. Of wat typen in een leeg tekstbestand. Vindt ze ook erg leuk.

Het is meer dat ik haar geen verkeerde dingen wil aanleren, zeker omdat haar zus echt behoorlijk dyslectisch is en daar ook echt veel last van heeft.

BerichtGeplaatst: 29 mei 2019, 19:46 
Volwassene

Ik denk dat je daar niet bang voor hoeft te zijn, camo. Dyslexie kun je gelukkig niet aanleren (helaas ook niet afleren). Hoewel scholen een bepaalde aanpak kennen voor het aanleren van klanken, lezen en schrijven, verschilt dit ook per school (eerst los of meteen aan elkaar schrijven bijv.). Mijn ervaring is en wat ik terugkrijg van vrienden die leerkracht zijn, gaan ze hier flexibel mee om. Of je nu ‘a’ zegt bij de letter a of ‘aa’ maakt bijvoorbeeld niet uit. Als de leerkracht het straks anders uitlegt, zijn die kinderhoofdjes flexibel genoeg zich daarop aan te passen.
In groep 1 laten ze bij ons de kinderen al hun eigen naam naschrijven en dat mogen ze helemaal op hun eigen manier schrijven. Later leren ze wel waar ze moeten beginnen bij de letter en hoe de vorm verder verloopt. Als het ‘verkeerd’ aanleren van de eigen schrijfsels slecht zouden zijn voor de ontwikkeling, dan zouden ze de kinderen hierin ook niet hun eigen gang laten gaan.
Geniet lekker van haar nieuwsgierigheid en laat haar maar gerust foutjes maken. Daar leren ze ook heel veel van :-)

Pagina 2 van 2 [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]