Het is nu 19 mei 2019, 22:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 2 [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Peuter wil leren lezen: hoe aanbieden?
BerichtGeplaatst: 11 maart 2019, 17:08 
Volwassene

Onze jongste van 2,5 heeft laatst aangegeven dat ze graag wil leren lezen. Ze herkent al wat korte woordjes zoals haar eigen naam, vis, opa en poep. Ik denk eigenlijk dat we het lezen op deze manier gewoon kunnen uitbreiden, maar met het oog op haar slimme, maar zwaar dyslectische zus wilde ik toch even nagaan hoe andere ouders hier dat hebben aangepakt. Hebben jullie toevallig nog tips?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Peuter wil leren lezen: hoe aanbieden?
BerichtGeplaatst: 11 maart 2019, 17:53 
­

Je hebt hele leuke boekjes in de bieb voor echt beginnende lezers.

Links een plaatje met tekstballonnetje, bijv. een slang die s-s-s-s-s-s zegt, voor je kind, rechts een bladzij die je als ouder kan voorlezen. Je kind is dan al met 'lezen' bezig in een echt boekje en super laagdrempelig en nog niet echt 'officieel'.
Je vindt deze boekjes meestal bij de A-boeken in de kast voor aanvankelijke lezers. :)

BerichtGeplaatst: 11 maart 2019, 18:45 
Volwassene

Bij ons in de bieb zijn dat de E boekjes, niveau nog vóór AVI start.
De simpelste zijn de ' kleuter samenleesboekjes'

Groetjes Jolanda

BerichtGeplaatst: 11 maart 2019, 21:41 
Volwassene

Hier wordt ook enthousiast gebruik gemaakt van de samenleesboekjes! Mooi ook om te merken dat ze sommige letters en woorden ook echt spelt en leest en dat je op andere momenten nog duidelijk merkt dat het eerder woordherkenning is dan lezen. Hier ook leuke spelletjes met magneetletters op de koelkast.

BerichtGeplaatst: 11 maart 2019, 21:56 
Volwassene

Ook leuk met magneet letters, stempelen op een magnetischtekenbord. Het moet wel een van de grotere zijn. Op die van ons passen maar 4 letters.
En de letters moeten helemaal magnetisch zijn. ( Die oude plastic letters met een rechthoekig magneetje erin van de Fisher price school of schooldays-desk dus niet).

Groetjes Jolanda

BerichtGeplaatst: 11 maart 2019, 23:17 
Volwassene

Ik zou haar niet gaan leren lezen, maar gewoon leuke boeken blijven voorlezen. Leesles met 2,5 jaar zou ik niet doen, ook al zegt een kind dat. Misschien beseft ze niet precies wat ze zegt.
De eigen naam kunnen lezen is herkenning van het woordbeeld, dat is iets anders dan lezen.
Als ze echt een grote voorsprong heeft, leert ze zichzelf spelenderwijs wel lezen en hoef je niet te helpen of te stimuleren.

BerichtGeplaatst: 11 maart 2019, 23:38 
Volwassene

Bissi, ik ben het met je eens. Ik zou gewoon lekker voor blijven lezen en ze pikken vanzelf woorden op. Zo las ik als peuter altijd de krant samen met mijn vader. Aanvankelijk herkende ik alleen woorden aan de hand van het woordbeeld, maar met vier jaar had ik zelf de uitspraak van letters uitgevogeld en kon ik Jip en Janneke zelf voorlezen aan de klas.

Zelf leesonderwijs aanbieden zou ik niet doen.

BerichtGeplaatst: 12 maart 2019, 00:22 
Volwassene

Mijn dochter vond het op die leeftijd erg leuk om spelletjes te doen met woordjes erop. Interesse in boekjes had ze niet.

BerichtGeplaatst: 12 maart 2019, 14:21 
Volwassene

Bedankt voor alle tips. Samenleesboekjes en magneetletters zijn inderdaad een leuk idee.

Ik wil ook geen leesonderwijs gaan geven hoor; spelenderwijs is juist mijn insteek. Maar ik wil het dan wel graag goed aanbieden, zodat ik het haar niet verkeerd aanleer. Ik heb namelijk geen PABO of iets dergelijks gestudeerd.

Wellicht dat ik mijn vraag ook niet helemaal duidelijk heb geformuleerd. Of in ieder geval mijn achtergrondgedachten bij de vraag. Het Nederlandse leesonderwijs is erg gericht op hakken en plakken. Voor kinderen met dyslexie is dit eigenlijk een probleem. Door dit hakken en plakken komen ze niet uit bij de volgende stap, woordherkenning. Eigenlijk is woordherkenning dus de stap na het leren van de letters. Tenminste, dit ik wat ik er nu van heb begrepen op basis van mijn eigen literatuuronderzoekje. Haar zus is erg slim, maar ook erg dyslectisch. De vader van beide meisjes ook. Met deze informatie in mijn achterhoofd vraag ik me dus af of ik me beter kan richten op hakken en plakken, of juist op woordherkenning/woordbeelden. Eigenlijk denk ik dus het laatste. Het schijnt zelfs zo te zijn dat dyslectische kinderen beter kunnen leren lezen wanneer de stap van hakken en plakken voor een deel wordt overgeslagen en meteen wordt ingezet op woordherkenning. Maar ook hier spreekt slechts een leek, ik ben geen deskundige.

BerichtGeplaatst: 12 maart 2019, 15:37 
Volwassene

Hakken en plakken is inderdaad NIET de beste manier (ook op school niet, maar daar is nog niet iedereen achter)
In plaats van m-ui-s zeg je mmmmmuiuiuiuissss.

Maar ik ben het wel eens met de antwoorden hierboven. Zeker met het oog op de dyslexie van haar zus zou ik wel voorzichtig zijn. En je hoeft ook niet te beginnen met het aanleren, dat komt eigenlijk vanzelf. Bijvoorbeeld door terwijl je voorleest mee te wijzen.
Die samenleesboekjes zijn trouwens wel erg leuk, en als ze daar wat van oppikt, is dat helemaal prima.

BerichtGeplaatst: 13 maart 2019, 12:20 
Volwassene

Hier ook een vroege lezer. Ik zal even kort omschrijven hoe het bij ons verlopen is, misschien heb je er wat aan.
Oudste begon rond 2,5 jaar met het herkennen van letters (de P van parkeerplaats, de M van Mc Donalds etc). Rond 3,5 jaar kon ze lezen. Dit ging eigenlijk meteen vrij vloeiend, ik kwam erachter dat ze het woord als geheel herkende maar moeite had om de losse letters tot een woord te voegen (het hakken en plakken verhaal). Daar maakte ik me zorgen om, ik dacht dat ze het zichzelf op een ‘verkeerde’ manier had aangeleerd. Nu een jaar verder kan ik zeggen dat het totaal niet voor problemen heeft gezorgd, ze kwam er snel genoeg achter hoe ze nieuwe woorden zelf kon ontcijferen. Tegelijkertijd begon ze ook met schrijven en spellen van woorden. Lezen gaat nu nog steeds erg vlot en vloeiend, ze leest veel op woordbeeld maar bij een moeilijk woord spelt ze het eerst in haar hoofd.

Wat onze dochter destijds leuk vond was een letterdoos, en overschrijven van letters en woorden uit willekeurige boeken. Ook letterstempels vond ze erg leuk, voorlezen en samenleesboekjes zoals al eerder genoemd is.

BerichtGeplaatst: 13 maart 2019, 22:55 
Volwassene

Citaat:
Maar ik wil het dan wel graag goed aanbieden, zodat ik het haar niet verkeerd aanleer. Ik heb namelijk geen PABO of iets dergelijks gestudeerd.

Er zijn duizenden dingen die kinderen de hele dag door leren van de mensen om hen heen, zonder dat iemand ooit nadenkt over een methode. Kijken, nadoen, naspelen. Zo werkt dat over de hele wereld al duizenden jaren. Er zijn culturen waar een leermeester (bijvoorbeeld een timmerman) helemaal geen enkele gesproken instructies gebruikt bij het leren van zijn vak aan een leerling. De setting van onze scholen is in dat opzicht totaal gekunsteld. Ik zou me geen enkele zorgen maken over welke methode al dan niet door de pabo wordt aanbevolen. Speel, doe, en laat haar meedoen zolang ze dat zelf interessant vindt. Je dochter ziet lezen ook helemaal nog niet als een 'school' activiteit die los staat van andere zaken. Voor haar is lezen een van de dingen die mensen om haar heen zoal doen, en waar zij onderdeel van wil zijn. Het zou me verbazen als er onderzoek was dat aantoont dat kinderen met dyslexie nadeel hebben ondervonden van het feit dat hun ouders niet hebben 'gehakt en geplakt' toen ze twee waren.

BerichtGeplaatst: 14 maart 2019, 11:49 
Volwassene

Baloo schreef:
Het zou me verbazen als er onderzoek was dat aantoont dat kinderen met dyslexie nadeel hebben ondervonden van het feit dat hun ouders niet hebben 'gehakt en geplakt' toen ze twee waren.

Sterker nog, er is wel onderzoek dat heeft uitgewezen dat dat nadelig zou kunnen zijn bij kinderen met aanleg voor dyslexie.

Dat geldt natuurlijk niet voor het heerlijk met je kind bezig zijn met taal en letters en vooral voorleven hoe heerlijk boeken zijn door zelf te lezen en voor te lezen. Dat is juist wel heel gunstig.
Maar bewust vroeg aanleren van de leeshandeling terwijl een kind daar nog niet aan toe is (dus niet als een kind uit zichzelf dingen oppikt) lijkt niet verstandig te zijn.

BerichtGeplaatst: 14 maart 2019, 16:24 
­

Dat merk je vlug genoeg.

Ik zeg, gewoon volgen, kinderen kunnen soms ineens interesse in iets hebben, maar die kan ook weer verflauwen. En dat kan je ook respecteren.

Mijn zoon kon met 24 mnd het alfabet. Dat vond hij toen ook machtig interessant. Overal zag hij de letters terug, bijv. de O ook in verkeersborden. Die verwondering, dat ademloos in winkelstraten lopen en óveral letters tegenkomen, dat was echt zo leuk. Haast moest je er niet bij hebben, haha.
Maar kleine woordjes was snel duidelijk dat dit gewoon nog niet werkte. Zijn brein was nog niet ver genoeg ontwikkeld daarvoor.

Daarna is hij nog een poos heel erg met boekjes lezen bezig geweest. Tip: boeken met eenvoudige rijmpjes kan een kind vaak heel vlug uit het hoofd. Zoon vond het heerlijk om je dan 'voor te lezen.' Er zijn ook erg leuke prentenboeken op rijm, gewoon zoeken bij de bieb. Is ook waanzinnig goed voor de ontwikkeling van het taalgevoel.

Met 4 toen hij op de basisschool kwam kwam die interesse weer terug, maar toen heb ik dus het hierboven genoemde samenleesboekje gehaald in de bieb, met het idee dat hij dan idd die eenletterwoordjes kon doen. Dat leek me wel een simpele, leuke activiteit. Dat heeft hij dus tot halverwege helemaal zitten hakken en plakken terwijl ik mijn boodschappen opruimde. Eerst de hele zin letter voor letter en daarna zei hij hem nog een keer vloeiend op. Hij bleek de samengestelde klinkers ook al op school opgepikt te hebben.
Dit huzarenstukje heeft hij nog eens herhaald, en daarna was het voor een half jaar genoeg. (ik denk dat het hem nog zoveel moeite kostte, dat dit voor zon jonge kleuter teveel was.)

Hij las toen al wel soms woorden om hem heen op winkels enz. 'He mam, ik dacht dat het ....bioscoop was?' '?' 'Nou, daar staat ...theater.'

Enfin, ergens halverwege de basisschool raakte het leesproces wat in de kreukels om nooit opgehelderde redenen. Maar na BO is zoon gewoon een snelle en goede lezer geworden. Alleen vindt hij het nog steeds niet leuk. Maar ik denk dat dit niets te maken had met die vroege start, aangezien hij daarin nooit is gepusht en het ook altijd uitt zichzelf wilde en de eerste jaren BO probleemloos gingen.

(De nadruk ligt in onderwijs trouwens echt belachelijk op heel snel woordenlijstjes hardop bleren. DMT geneuzel, en daar gaan ze gewoon tot in gr8 mee door. Dit is echt voor veel kinderen een frustrerende bezigheid, want om de hoogste norm te halen heb je een belachelijk goede mondmotoriek nodig en goede ademhalingstechniek. Dat is echt een soort topsport, die verder, helaas, totaal niets met goed leren lezen te maken heeft, want je mag verwachten dat na het eerste technische leesonderwijs het kind ook gaat stillezen, een activiteit die vele malen sneller kan worden uitgevoerd dan welke rijtjesblerderij dan ook, en waar snelheid ook leidt tot een beter begrip van de tekst.

Maar ja, dat échte lezen is dus niet zo goed meetbaar, want zit in je hoofd.)

Volgen en lekker samen bezig, zou ik doen. Kind kan dat echt goed aangeven, als je als ouder maar tactvol reageert. En trouwens, echt niemand kan peuters leren lezen, als de rijping hiervoor nog niet aanwezig is. Ik snap niet heel goed waarom we kinderen aanmoedigen als ze beginnen met lopen, maar als ze dan een lifeskill als lezen wat vroeger oppakken dan school het aanbiedt, moeten we zon kind maar negeren hierin.... waarom?

BerichtGeplaatst: 14 maart 2019, 20:25 
Volwassene

Citaat:
Ik snap niet heel goed waarom we kinderen aanmoedigen als ze beginnen met lopen, maar als ze dan een lifeskill als lezen wat vroeger oppakken dan school het aanbiedt, moeten we zon kind maar negeren hierin.... waarom?

Dat doet me denken aan mensen die hun beginnende loper in zo'n looprekje op wielen zetten, waarbij ze niet hoeven te kunnen staan op eigen benen, maar wel al bewegend met de benen hard vooruit gaan. Dat hindert het zelfstandig leren lopen heel erg, terwijl ouders het bedoelen als aanmoediging. In de ontwikkeling van leren lopen zitten stappen die een kind vanzelf gaat zetten. Als ouders hoef je die niet heel erg aan te moedigen en ook niet te negeren. En als het dan opeens lukt is een kind supertrots: zelf gedaan!

In leren lezen zitten ook tussenstappen. En daar te veel bij helpen of aanleren kan ook nadelig zijn. Verhalen voorlezen is al een vorm van aanmoediging. Daarom wordt het bij bibliotheken ook zo gepromoot.
Maar ook hierbij geldt dat het kind het tempo van de ontwikkeling zelf aan kan geven door letters en lezen zelf te ontdekken of iets te vragen.

Een beetje zoals het voorbeeld van de man die een vlinder die uit zijn pop wilde komen ging helpen, omdat hij het zielig vond. En vervolgens had de vlinder daardoor zulke slappe vleugels dat hij nooit kon vliegen. Omdat het worstelen zorgt voor sterkere vleugels.

BerichtGeplaatst: 14 maart 2019, 22:07 
­

Citaat:
Maar ook hierbij geldt dat het kind het tempo van de ontwikkeling zelf aan kan geven door letters en lezen zelf te ontdekken of iets te vragen.

Precies (dat is wat ik hierboven schreef) en dan kan je daar als ouder en kind samen van genieten. Dingen leren kan een sociaal proces zijn. Is dat trouwens altijd. Dat is aanmoediging in zichzelf. Niet duwen, trekken, stoeltjes eromheen bouwen (helemaal jouw invulling van aanmoediging trouwens.)

Vlinders komen altijd met slappe vleugels uit hun chrysalis. Ze moeten eerst drogen, en dan pompt de vlinder ze vol bloed, en dan worden ze pas stevig. Wellicht blijven ze slap als je de cocon prematuur open peutert en de vleugels nog niet volgroeid zijn.
Kortom, het maakt in feite niet uit of je iets aanmoedigt of helpt of gewoon mee geniet, op het moment dat die klaar is voor de stap, dan lukt het.

Citaat:
In leren lezen zitten ook tussenstappen. En daar te veel bij helpen of aanleren kan ook nadelig zijn.

Dat doe je niet als je je kind volgt, dat is het hele idee van volgen.

Ik denk dat we het niet eens zullen worden, maar in mijn ogen hoeft een leerproces nooit een eenzaam proces te zijn. Erg slimme kinderen die dingen eerder (willen) leren, hebben wat mij betreft niet minder recht op sociale interactie bij hun leerprocessen dan al die andere kinderen.

BerichtGeplaatst: 15 maart 2019, 10:24 
Volwassene

Citaat:
Ik denk dat we het niet eens zullen worden, maar in mijn ogen hoeft een leerproces nooit een eenzaam proces te zijn.

Sjuut, ik ben het wat dat betreft juist helemaal met je eens. En de activiteiten die ik voor ogen heb, veel voorlezen, reageren op vragen van je kind zodat het kind zelf het tempo aan kan geven, vallen daar wat mij betreft onder. Uit jouw toelichting maak ik op dat je je kind gevolgd hebt in zijn ontdekkingstocht naar de wereld van de geschreven taal. Ik ga er ook vanuit dat de topicstarter er zo inzit en ook vele andere ouders op het forum.
Zelf heb ik ooit voor onze zoon besloten hem naar hb-onderwijs te laten overstappen omdat hij in groep 3 met een leesboekje op de gang werd gezet, omdat hij al kon lezen en een gevorderd rekenboek kreeg zonder enige toelichting en het allemaal zelf maar moest uitzoeken (want toch zo slim?). Dat vond ik zo'n schrijnend eenzaam leerproces...

Lezen heeft hij inderdaad thuis in zijn eigen tempo, zonder instructies van ons geleerd op z'n vierde. Hij maakte af en toe een sprong en dan liet hij het weer liggen. Een paar weken later pakte hij dan een moeilijker boekje op en bleek weer vooruitgegaan te zijn. De enige 'oefening ' was het voorlezen geweest. Hij vroeg wel of we de vinger bij de regel wilden houden.
Toen ik merkte dat hij langere teksten enigzins radend ging lezen, heb ik hem een poosje langzamer en nauwkeuriger laten lezen, tot hij ook alle korte verbindingswoorden en lidwoorden oplas (die sloeg hij soms over). Ook toen hij prima kon lezen, lazen we hem nog altijd voor, omdat het ook gezellig was, samen op schoot of op de bank lezen.
Vanuit die ervaring denk ik dat het tempo van een kind volgen en daar op vertrouwen goed kan werken.

In mijn familie was er echter ook een moeder die de interesse van haar kind in letters aangreep om eindeloos te gaan oefenen met letters en lezen. Pijnlijk om te zien en te horen, zij zei woorden voor, het nichtje ging raden en nazeggen. Ze had er goede bedoelingen mee, wilde haar kind goed voorbereiden op groep 3, maar verloor daarbij haar kind onderweg uit het oog.

Je kind volgen en aanmoedigen zonder je eigen enthousiasme op de loop te laten gaan en je eigen doelen te willen bereiken of je eigen pijnpunten te projecteren op je kind, is eigenlijk best heel moeilijk als ouder.

Dat probeer ik me nu, nu mij zoon op het vo zit ook steeds af te vragen: is het nu het beste voor hem om hem te helpen en te stimuleren? Of moet ik hem gewoon zijn eigen fouten laten maken en zijn eigen oplossingen laten vinden? Met mijn hulp kan het sneller vooruit gaan, maar dan mist hij wel de gelegenheid om het op eigen kracht voor elkaar te krijgen. Ik probeer nu naast hem te staan, ik spreek vertrouwen uit en stel vragen om hem te laten nadenken over hoe hij leert. Ik laat hem weten dat hij hulp kan vragen en probeer het leerproces niet over te nemen. Lastig soms om niet te mogen ingrijpen en op mijn handen te moeten zitten. :-) Maar wel beter voor zijn zelfvertrouwen.

BerichtGeplaatst: 18 maart 2019, 00:07 
Volwassene

Ik zou me bij zo'n jong kind eerst richten op de puur auditieve vaardigheden. Eerst rijm en beginklanken (kun je bijvoorbeeld doen met "ik zie ik zie wat jij niet ziet"). Ook grappige versjes opzeggen en voor het voorlezen regelmatig boeken uitzoeken op rijm of met aandacht voor de klank (Dr Seuss, Julia Donaldson, ...).
Als dat rijmen en allitereren lukt (zowel herkennen als produceren van woorden met een bepaalde beginklank of bepaalde rijm) dan woorden van drie klanken aan elkaar plakken. Als een kind dat kan (en daarbij kan het niet "valsspelen" op woordbeeld), dan weet je zeker dat het toe is aan lezen. Bij mijn eigen kinderen was de letterkennis er lang voordat ze in staat waren om op gehoor klanken aan elkaar te plakken.

Tongbrekers (bijvoorbeeld "Liesje leerde Lotje lopen") zijn ook leuk om van beginklanken bewust te worden. Je kunt daarin ook substituties doen (vervang elke /l/ door een /p/). Maar dat is wel een gevorderde vaardigheid, dat is voor als ze al een beetje lezen.

Woordherkenning leer je niet door te oefenen met hele woorden. Woordherkenning leer je door heel goed en snel te worden in synthetiseren (plakken) maar vooral ook in analyseren (het "hakken" dat je gebruikt bij schrijven/spelling, niet het hakken dat je gebruikt bij lezen), dat je nadat je een "nieuw" woord gelezen razendsnel en onbewust het woord analyseert en de klank-tekenkoppelingen van het woord opslaat (en daarbij ook nieuwe klank-tekenkoppelingen kunt afleiden als je de naastliggende klank-tekenkoppelingen in het woord al kent). Er zijn allerlei onderzoeken gedaan met rare lettertypes en hoofdlettergebruik waaruit blijkt dat woordbeelden in het brein totaal niet visueel worden opgeslagen, maar auditief en een tikje abstract. Zoek op orthographic mapping en je vindt er heel veel over.

Het idee dat zwakke lezers gebaat zijn bij het leren lezen van hele woorden, is echt uit den treure weerlegt. Sterke lezers zijn daar ook niet bij gebaat, trouwens. Als je te vroeg te veel nadruk op hele woorden legt, dan loop je het risico dat je kind gaat gokken obv eerste/laatste letter, of als het kind echt een paar honderd woorden kent: dat 'ie beter lijkt dan 'ie eigenlijk is en daardoor niet de juiste hulp krijgt. Bottom-up, van letters en klanken naar woorden, is echt de veilige weg.*

Vanuit "zingend" lezen komen kinderen iets sneller tot vloeiend lezen dan vanuit "hakkend" lezen. Bij zingend lezen lees je dus mmmmmmuuuuuuuuurrrrrrr, waarbij je elke letter aanhoudt terwijl je nadenkt over hoe de letter erna klinkt. Bij woorden die beginnen met een plofklank doe je het iets anders. Dan zet je je mond klaar in de stand van de ploffer (dus lippen op elkaar bij een 'p', tong tegen de tandkas bij een 't') maar zeg je 'm niet (of als je 'm toch zegt, ga je daarna met je mond weer terug naar de stand van de ploffer), je denkt na over de letter die daarna komt en hoe die klinkt, en dan laat je die ploffer en de klank daarna er tegelijk uitkomen.

Maar... dat zingend lezen iets beter werkt, dat weten we voor kinderen die op school leren lezen. Die kinderen leren tegelijk ook spellen en schrijven, en komen via die route alsnog met "hakken" in aanraking. En die kruisbestuiving tussen lezen en schrijven, die is nu juist zo belangrijk om tot woordherkenning te komen. Peuters en kleuters die echte boekjes lezen zonder ooit te hebben leren schrijven, die zijn heel afwijkend en bijzonder en daar weten we heel weinig over. Er zijn trouwens ook genoeg lezende kleuters die al in groep 1 beginnen met de eerste woordjes en die de hele kleutertijd niet verder komen dan het niveau van half groep 3; daar faalt het "eenzijdigde" leesproces dus.

Als je ge-interesseerd bent in de wetenschappelijke onderbouwing van (o.a.) het belang van auditieve vaardigheden, kan ik je het boek "Essentials of Assessing, Preventing, and Overcoming Reading Difficulties" van Kilpatrick aanraden.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 18 maart 2019, 15:03 
Volwassene

Bissi schreef:
Ook toen hij prima kon lezen, lazen we hem nog altijd voor, omdat het ook gezellig was, samen op schoot of op de bank lezen.
.

Wij lezen dochter van 11 nog steeds voor. Niet meer elke avond, maar ze vraagt er nog regelmatig om, heerlijk.

BerichtGeplaatst: 18 maart 2019, 15:10 
Volwassene

Wij ook hoor, elke avond, ook nu ze in groep 8 zit. Dat was bij de middelste eerder afgelopen, da's ook nog steeds niet zo'n grote lezer. Maar de jongste vindt 't nog steeds leuk, en ik lees dan ook graag echt de "goede" boeken voor.

Pagina 1 van 2 [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]