Het is nu 11 dec 2018, 15:13

Pagina 1 van 1 [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Paspoort voor onze kleine man
BerichtGeplaatst: 12 okt 2018, 07:55 
Volwassene

Na enkele janren willen we eindelijk weer eens naar het buitenland op vakantie, het doel staat nog niet vast - maar we gaan wel een paspoort voor onze kinderen nodig hebben. Ook voor ons zoontje die nog geen jaar is. Een beetje overdreven vind ik dat wel, maar goed. Nu weet ik niet hoe ik het moet aanpakken qua pasfoto. Volgens mij kan hij niet bij mijn op schoot, maar ik denk niet dat hij dat zonder huilen uithoudt bij de fotograaf. We willen eigenlijk de pasfoto thuis maken, heeft iemand hier ervaring mee? Er zijn waarschijnlijk ook richtlijnen enzo?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Paspoort voor onze kleine man
BerichtGeplaatst: 12 okt 2018, 08:01 
Volwassene

De meeste fotografen hebben hier ervaring mee en kennen voldoende trucs. Thuis doen zou ik niet doen, want het is nog best even lastig de foto aan het sjabloon te laten voldoen.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2018, 08:01 
Volwassene

Ikde eisen voor een pasfoto zijn streng. Ik zou het dus toch eerst bij een fotograaf proberen.
Ik kreeg advies om zelf effen kleren aan te doen die hoog gesloten waren en geen sieraden te dragen. Kind op schoot en dat ging prima.

De eisen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... t-id-kaart

Brigit

BerichtGeplaatst: 12 okt 2018, 09:15 
Volwassene

We hadden een paspoort nodig voor onze dochter toen ze 3 maanden oud was. Ik heb toen gegoogled op pasfoto baby + woonplaats, kwam terecht bij een fotograaf die hierop was ingericht, hij had een speciaal soort stoeltje, waarbij haar nekje werd ondersteund en daarbij was hij razend snel. En stond ik dichterbij dan de fotograaf zelf, ze keek naar mij terwijl hij achter me foto's maakte, dochter heeft er nauwelijks iets van gemerkt.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2018, 10:21 
Volwassene

Ik heb het de eerste keer thuis gedaan, maar ik ben daar uren mee bezig geweest. Dan moet je een fotobewerkingsprogramma gebruiken waarin je met meerdere lagen kunt werken. En dan maak je een laag met daarin het sjabloon (een rechthoek met de minimamafmetingen - 16x19 voor een kind - en een rechthoek met de maximumafmetingen 26x30, beide netjes gecentreerd). Het is niet verplicht, maar wel gebruikelijk, om kinderen tijdens de fotobewerking te roteren zodat de ogen op één lijn komen te staan. Schouders scheef is geen probleem. Ondersteuning (een hand onder de schouder oid) mag niet. Zo'n hand is het makkelijkst weg te fotoshoppen als het kind kleding draagt in één egale kleur, zonder patroon. Een andere techniek is twee foto's maken met de ondersteuning aan verschillende kanten van het kind, en dan de twee niet ondersteunde helften van het kind samenvoegen tot een nieuwe foto.

Belichting is een flinke uitdaging. Er mogen geen schaduwen zichtbaar zijn. Niet op de achtergrond en ook niet in het gezicht van het kind. Ik weet niet meer of ik het uiteindelijk met of zonder flits gedaan heb. Ik ben meerdere keren heen en weer geweest tussen computer en camera voordat ik iets goeds had. Op de computer zag ik dingen die ik bij het maken van de foto niet gezien had.

Als je een flits gebruikt moet je oppassen voor schaduwen van het kind op de achtergrond. Een flinke afstand tussen kind en achtergrond (> 1 meter) werkt het best. Je egale achtergrond moet daar dus groot genoeg voor zijn (hoewel oneffenheden in de achtergrond een van de makkelijkste dingen zijn om weg te fotoshoppen). Als je geen flits gebruikt moet je oppassen voor schaduwen van lampen in het gezicht van je kind. Het beste is dan als je kind recht tegenover een raam zit (dus het raam zit "achter" de camera), niet direct in de zon, geen ramen of lichtbronnen aan de zijkanten van je kind, en natuurlijk een zo groot mogelijke lens. Ik weet niet of je genoeg licht kunt krijgen in oktober; het kan zijn dat je witte muur op de foto behoorlijk donkergrijs lijkt.

Als je de ooraanzet niet ziet moet je een stukje verder naar achteren met je camera. Je moet sowieso verder naar achter dan je denkt. Te veel achtergrond kun je altijd wegsnijden, maar als je te weinig achtergrond hebt moet je opnieuw beginnen.

Het was interessant om het een keer te doen, maar echt, fotografen doen dit allemaal voor een tientje, en bij een fotograaf zit je kind veel korter voor de camera dan als je het zelf doet.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 12 okt 2018, 11:57 
Volwassene

Inderdaad zoals al gezegd even laten doen bij een fotograaf (kan ook vaak bij een staatsloten-verkooppunt/tabakzaak). Kost nog geen 5 minuten en is voor €10,- de moeite niet waard om het zelf te gaan proberen of iets..

Ze hebben een speciaal stoeltje en ik zat er zelf nog achter op de grond om ze te ondersteunen in de rug toen ze nog geen 9 maanden waren: ging prima.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2018, 14:54 
Volwassene

1 van mijn kinderen was nog geen maand toen hij op de foto moest. Hier kun je foto’s in het gemeentehuis laten maken en die mevrouw had het binnen 5 min voor elkaar. Vooral niet zelf gaan proberen dus.

BerichtGeplaatst: 18 okt 2018, 09:24 
Volwassene

Dankjulliewel voor de reacties, wat een fijn forum is dit toch.

geekmum schreef:
Ik heb het de eerste keer thuis gedaan, maar ik ben daar uren mee bezig geweest. Dan moet je een fotobewerkingsprogramma gebruiken waarin je met meerdere lagen kunt werken. En dan maak je een laag met daarin het sjabloon (een rechthoek met de minimamafmetingen - 16x19 voor een kind - en een rechthoek met de maximumafmetingen 26x30, beide netjes gecentreerd). Het is niet verplicht, maar wel gebruikelijk, om kinderen tijdens de fotobewerking te roteren zodat de ogen op één lijn komen te staan. Schouders scheef is geen probleem. Ondersteuning (een hand onder de schouder oid) mag niet. Zo'n hand is het makkelijkst weg te fotoshoppen als het kind kleding draagt in één egale kleur, zonder patroon. Een andere techniek is twee foto's maken met de ondersteuning aan verschillende kanten van het kind, en dan de twee niet ondersteunde helften van het kind samenvoegen tot een nieuwe foto. (...) en bij een fotograaf zit je kind veel korter voor de camera dan als je het zelf doet.

Oh, dat klinkt alemaal ingewikkeld. Ik had nog wat rondgezocht op het net en kwam een site tegen waar je je pasfoto's zelf kunt maken en laten bezorgen, https://www.pasfoto.nl. Ik was enthousiast, nu zie ik jouw bericht, tot maar niet online. Je wilt toch met "de tijd", maar soms is een klassieke manier toch fijner, zoals Karan zegt:

Citaat:
1 van mijn kinderen was nog geen maand toen hij op de foto moest. Hier kun je foto’s in het gemeentehuis laten maken en die mevrouw had het binnen 5 min voor elkaar. Vooral niet zelf gaan proberen dus.

Pagina 1 van 1 [ 8 berichten ]