Het is nu 15 okt 2018, 18:07

Pagina 3 van 4 [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Ontwikkelingsvoorsprong dreumes/peutertopic vanaf 2018
BerichtGeplaatst: 10 mei 2018, 11:11 
Volwassene

Juliette schreef:
MrsBucket, ik heb een dochter van 3 jaar en 10 maand die een ontwikkelingsvoorsprong laat zien. Ik heb alleen niet echt de tips waar je om vraagt omdat ik zelf ook nog in die onzekerheid zit. Op wat voor manier gaan jullie zoon laten testen? Je schrijft dat je soms niet weet hoe om te gaan met je zoon, kun je wat concreter aangeven waar je tegenaan loopt? Onze dochter mag na de zomervakantie naar school, ik ben heel benieuwd.

Fijn dat er ook een ouder met een oudere peuter is :)
Onze zoon wordt getest met het Pientere Peuteronderzoek. Het is geen iq-test maar er wordt getest hoe groot zijn voorsprong is op leeftijdsgenoten.
Ik loop er vaak tegenaan dat mijn zoontje zich verveelt en echt niet weet wat hij met zichzelf aan moet. Ik kan hem dan niet voldoende uitdagen en weet niet goed wat ik hem aan moet bieden. Lange tijd wist ik niet goed welk speelgoed ik hem kan aanbieden. Dat gaat tegenwoordig wel wat beter gelukkig.
Waar ik ook tegenaan loop is de momenten van overgang van het 1 naar het ander. Hij vindt dat erg lastig, hoe goed we hem er ook op voor proberen te bereiden. Ik heb het idee dat hij ook hooggevoelig en strong-willed is, naast de voorsprong. Dat maakt alles nog wat gecompliceerder voor mij en mijn vrouw. Als mijn zoontje iets in zijn hoofd heeft zitten, dan moet het ook zo gebeuren. Zelf als we overtuigende argumenten hebben om het niet zo te doen.

We voeden op vanuit de principes van onvoorwaardelijk ouderschap en natuurlijk ouderschap omdat we ons daar prettig bij voelen. Misschien maakt dat het opvoeden van onze zoon nog wat lastiger, maar dat weet ik niet zeker.

BerichtGeplaatst: 10 mei 2018, 11:12 
Volwassene

@SSAT: jullie wonen in Belgie toch? Wat gaan ze daar al vroeg naar school. Gaan ze dan ook meteen hele dagen? Hopelijk helpt dat, want het is echt niet leuk als ze het niet naar hun zin hebben. Ik merk aan onze jongste wel dat ze altijd erg moe is na een dag kdv en alle bijbehorende prikkels.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 10 mei 2018, 15:09 
Volwassene

MrsBucket, wat houd het pientere peuteronderzoek precies in? Is dit iets wat de afnemen op het kdv of de psz of laat je dit doen bij een onafhankelijk bureau?
Wat je beschrijft over verveling en moeite met het vinden van geschikt speelgoed komt mij bekend voor. Wij hebben een periode gehad dat dochter erg tegendraads was en niet lekker in haar vel zat. Dit begon toen ze circa 2,5 jaar was, ze was toen compleet uitgekeken op haar speelgoed. Ik heb toen smartgames aangeschaft en andere spelletjes/speelgoed vanaf de leeftijd van ongeveer 4 jaar. Ook heb ik haar wat meer losgelaten, en daar mee bedoel ik niet alles willen sturen maar haar zelf laten uitzoeken. Zelf kleding laten kiezen, zelf aankleden, brood smeren, helpen met boodschappen doen etc, kortom haar zelfstandigheid wat meer accepteren. Hier had zij erg veel behoefte aan en dit heeft haar gedrag compleet veranderd. Ook haar de keuze geven tussen twee opties, dan heeft ze alsnog het gevoel de controle te hebben. Dit is mijn ervaring met onze oudste maar dat kan natuurlijk voor ieder kind weer verschillen.

BerichtGeplaatst: 10 mei 2018, 15:23 
Volwassene

Onze meid is nu sinds enkele weken een pak rustiger geworden en redelijker. Misschien omdat ze nu met haar net 4 ook uit de peuterpuberteit gegroeid is.
En net zoals Juliette zegt, hoe ouder ze worden en je ze meer vrijheid kan geven worden ze ook rustiger. Onze meid had ook veel baat bij het mogen maken van eigen keuzes. Zij wist heel jong al wat ze wel of niet aantrok (12 maand) wat zij niet oké vond was dan ook meteen rijp voor de wasmand, andere kledij kon een week aangedaan worden en nog proper zijn ;)
Ik onthou van haar dreumes/peuter periode vooral een kleine emotionele meid met een zeer sterke wil, wij genieten nu allemaal van de rust die in huis heerst .

BerichtGeplaatst: 10 mei 2018, 17:26 
Volwassene

Juliette schreef:
MrsBucket, wat houd het pientere peuteronderzoek precies in? Is dit iets wat de afnemen op het kdv of de psz of laat je dit doen bij een onafhankelijk bureau?
Wat je beschrijft over verveling en moeite met het vinden van geschikt speelgoed komt mij bekend voor. Wij hebben een periode gehad dat dochter erg tegendraads was en niet lekker in haar vel zat. Dit begon toen ze circa 2,5 jaar was, ze was toen compleet uitgekeken op haar speelgoed. Ik heb toen smartgames aangeschaft en andere spelletjes/speelgoed vanaf de leeftijd van ongeveer 4 jaar. Ook heb ik haar wat meer losgelaten, en daar mee bedoel ik niet alles willen sturen maar haar zelf laten uitzoeken. Zelf kleding laten kiezen, zelf aankleden, brood smeren, helpen met boodschappen doen etc, kortom haar zelfstandigheid wat meer accepteren. Hier had zij erg veel behoefte aan en dit heeft haar gedrag compleet veranderd. Ook haar de keuze geven tussen twee opties, dan heeft ze alsnog het gevoel de controle te hebben. Dit is mijn ervaring met onze oudste maar dat kan natuurlijk voor ieder kind weer verschillen.

Het wordt bij een onafhankelijk bureau gedaan. Het is volgens mij iets als Kijk!, maar dan een andere versie gok ik. Zoon wordt getest door een orthopedagoge.
Dezelfde periode was hier heel erg vervelend, vanaf 2 jaar oud eigenlijk. Na een tijdje zijn we smartgames gaan aanbieden inderdaad, en Mini Loco. Het zelf doen is hier ook populair en gelukkig lukt er motorisch nu ook steeds meer.

Ik wil overgaan naar een planbord met foto’s/picto’s voor mijn zoontje, om te kijken of hem dit meer duidelijkheid geeft. Nu nog een fijne vorm bedenken. Heeft iemand daar tips voor?

BerichtGeplaatst: 10 mei 2018, 17:54 
Volwassene

Voor onze oudste hebben we de pictogrammen destijds zelf getekend en gelamineerd. Verder inderdaad autonomie geven waarhet kan en heel duidelijk begrenzen waar autonomie geen optie is.

BerichtGeplaatst: 25 mei 2018, 18:30 
Volwassene

Hier ondertussen een datum gekregen (volgende week vrijdag) om het resultaat van T. haar onderzoek te bespreken. Best spannend.

Verder schrikken wij nog elke dag van haar ontwikkeling: hoeveel liedjes ze kent (en op de juiste toon/maat zingt...), dat ze al enorme zinnen maakt, ze kent al heel wat letters, kan goed tellen. Toch spijtig dat dit aspect binnen het voorbije onderzoek niet in kaart gebracht wordt, want ik denk dat de school hier toch mee aan de slag zal moeten (en de ervaring leert dat dat niet evident is zonder "bewijs", spijtig genoeg). En anderzijds blijft het moeilijk om een normale ontwikkeling in te schatten ook, dus voor hetzelfde geld valt het natuurlijk allemaal wel mee.

Hoe gaat het met de andere dreumessen/peuters?

BerichtGeplaatst: 25 mei 2018, 19:34 
Volwassene

Ik heb (naast dochter van 8 en zoon van 6) een zoon van 3 jaar en 3 maanden met een duidelijke voorsprong. Leuk om hier mee te lezen en kletsen!

BerichtGeplaatst: 26 mei 2018, 06:37 
Volwassene

SSAT schreef:
Hier ondertussen een datum gekregen (volgende week vrijdag) om het resultaat van T. haar onderzoek te bespreken. Best spannend.

Verder schrikken wij nog elke dag van haar ontwikkeling: hoeveel liedjes ze kent (en op de juiste toon/maat zingt...), dat ze al enorme zinnen maakt, ze kent al heel wat letters, kan goed tellen. Toch spijtig dat dit aspect binnen het voorbije onderzoek niet in kaart gebracht wordt, want ik denk dat de school hier toch mee aan de slag zal moeten (en de ervaring leert dat dat niet evident is zonder "bewijs", spijtig genoeg). En anderzijds blijft het moeilijk om een normale ontwikkeling in te schatten ook, dus voor hetzelfde geld valt het natuurlijk allemaal wel mee.

Hoe gaat het met de andere dreumessen/peuters?

Spannend lijkt me, om naar die datum toe te leven. 'Onze' datum ligt ergens in de zomer. Wel hebben we recent een SI-vragenlijst ingevuld en daar hoop ik binnenkort de uitslag van te krijgen.

Hier gaat het weer even wat prettiger allemaal. Autonomie lijkt toch wel de oplossing voor veel problemen. Waar ik wel moe van word (letterlijk) is het korte slapen van Zoontje. Vanmorgen was hij om 5.30u wakker en dat is geen uitzondering. Ik weet dat het erbij hoort/erbij kan horen, maar het is wel vervelend.

Zoontje probeert hier nu te gaan lezen. Hij kan korte woordjes lezen (pop, pan, dat soort woordjes) en wordt daar heel blij van. Hij wilde woensdag proberen te fietsen zonder zijwieltjes en dat ging 10 meter goed, toen viel hij en moesten de wieltjes er weer aan. Hij zoekt overal de uitdaging en is zoooo trots als het is gelukt (en heel boos wanneer het niet lukt natuurlijk).

BerichtGeplaatst: 30 mei 2018, 17:54 
Volwassene

Spannend SSAT, ik ben ook heel benieuwd naar de uitslag.

Dat van die liedjes herken ik ook. Zo kent zoveel liedjes en, inderdaad, ook helemaal volgens de juiste melodie. Soms verzint ze op een bekende melodie ook haar eigen "liedjes".

Letters herkent ze nog niet, maar ze zingt wel het alfabetliedje als ze letters ziet.

Ik moet weer even verder, later meer.

BerichtGeplaatst: 31 mei 2018, 09:41 
Volwassene

MrsBucket: dat is ook vlot zeg! Mijn ervaring is ook dat autonomie helpt. Bij de oudste zie ik ook echt dat ze groeit als ze dingen zelf mag. Maar soms zijn dat wel dingen die eigenlijk nog niet helemaal bij haar leeftijd passen. Ze bakt al vanaf dat ze sez is haar eigen eieren, doet alleen boodschappen, blijft met gemak een uur alleen thuis als ik even weg ben. En dat gaat ook allemaal prima. Ze wordt eind vd zomer 8.

Als ze kleiner zijn is het wel lastig om sitauties uit te kiezen waar ze autonomie kunnen krijgen vind ik. Dat wordt echt makkelijker naarmate ze ouder worden. Dan kun je dat gewoon met ze overleggen. Ik merk dat de jongste er ook steeds meer behoefte aan krijgt, dus ik laat haar nu zelf meehelpen bij het uitkiezen van haar kleding.

BerichtGeplaatst: 31 mei 2018, 11:23 
Volwassene

ik heb het autonomie onderwerp hier ook even proberen volgen de afgelopen weken, maar onze dame is nog maar net 2. ik weet ook niet goed hoe ik dat aan moet pakken eigenlijk. Er zijn wel veel frustraties bij haar, dus het zou misschien wel helpen... maar ze kan nog zo weinig :-) En als ik haar zelf kleren laat kiezen, zijn we een uurtje bezig geloof ik.

Iemand tips?

Of ook: iemand tips hoe omgaan met frustratie? Onze jongste is soms zo onhandelbaar... nu ik erover nadenk kan ik precies niet echt een vinger leggen op de oorzaak, jammer genoeg. Gewoon een kort lontje?

Camo, hoe oud zijn jouw kids? de oudste 8 las ik precies?

BerichtGeplaatst: 31 mei 2018, 12:11 
Volwassene

Misschien kun je je dochter wel regelmatig de keuze geven tussen twee opties (dit shirt of dat? Dit boekje lezen of dat? Aan tafel zitten of op de bank? Lopen of in de buggy?) Als ze beide opties niet wil, kies jij. Bij mijn kinderen zorgt het idee dat ze zeggenschap hebben al voor rust, zolang het wel overzichtelijk blijft voor hen. 'Welke kleren wil je aan?' is inderdaad veel te ingewikkeld, maar 'Wil je een broek of een jurkje?' kan prima.

BerichtGeplaatst: 31 mei 2018, 18:12 
Volwassene

SSAT schreef:
ik heb het autonomie onderwerp hier ook even proberen volgen de afgelopen weken, maar onze dame is nog maar net 2. ik weet ook niet goed hoe ik dat aan moet pakken eigenlijk. Er zijn wel veel frustraties bij haar, dus het zou misschien wel helpen... maar ze kan nog zo weinig :-) En als ik haar zelf kleren laat kiezen, zijn we een uurtje bezig geloof ik.

Iemand tips?

Of ook: iemand tips hoe omgaan met frustratie? Onze jongste is soms zo onhandelbaar... nu ik erover nadenk kan ik precies niet echt een vinger leggen op de oorzaak, jammer genoeg. Gewoon een kort lontje?

Camo, hoe oud zijn jouw kids? de oudste 8 las ik precies?

Wij doen veel dingen waarbij Zoon ons kan helpen:
- bestek/borden op tafel te zetten, dan mag hij beslissen wie waar zit
- shirt uitzoeken, wij matchen de broek erbij
- zelf ijsjes uit de vriezer pakken wanneer het daar tijd voor is
- meehelpen met koken, zijn eigen vlees in de pan leggen
- hem naar boven sturen om iets te pakken (want dat vindt hij geweldig, even helemaal alleen boven en ergens voor zorgen)
- ik heb een webshop en we verzenden bijna dagelijks pakjes. Hij mag het pakje achterop zijn fiets. Hij mag met fiets naar binnen van de mannen van de ‘pakjeswinkel’ en hij handelt het versturen af (is al gefrankeerd).
- zelf laten beslissen door welke autodeur hij naar binnen wil
- beslissen waar we naartoe gaan als we in de Efteling/het bos lopen en hem daarin ook echt volgen. Ik moet dan dus zorgen dat we tijd genoeg hebben om zijn plan uit te voeren, maar dat is mijn uitdaging.

En eigenlijk vooral: luisteren naar zijn verhaal en niet invullen van zijn gedachten. Dat helpt hem enorm!

BerichtGeplaatst: 01 jun 2018, 13:16 
Volwassene

Rozemarijntje schreef:
Misschien kun je je dochter wel regelmatig de keuze geven tussen twee opties (dit shirt of dat? Dit boekje lezen of dat? Aan tafel zitten of op de bank? Lopen of in de buggy?) Als ze beide opties niet wil, kies jij. Bij mijn kinderen zorgt het idee dat ze zeggenschap hebben al voor rust, zolang het wel overzichtelijk blijft voor hen. 'Welke kleren wil je aan?' is inderdaad veel te ingewikkeld, maar 'Wil je een broek of een jurkje?' kan prima.

Zo doe ik het inderdaad ook: laten kiezen tussen twee shirts bijvoorbeeld. Of ik zeg dat het tijd is om naar boven te gaan en vraag of ze wil lopen of dat ze liever getild wordt. Ze heeft ook twee zomerjassen en daarmee laat ik haar ook altijd kiezen. Ze kiest overigens altijd de roze :D

Onze oudste wordt eind van de zomer 8. Ze zit nu in groep 4.

BerichtGeplaatst: 06 jun 2018, 11:06 
Volwassene

Hier afgelopen vrijdag dus de bevestiging van wat we al dachten: ASS. Ze scoorde hier wel extreem hoog op, daar zijn we wel wat van geschrokken.
Voor de taaltesten scoorde ze percentiel 97. IQ werd uiteindelijk niet gemeten - zouden we doen als ze vier jaar is, moest het nodig zijn voor school. Maar met wat we zien denken we wel dat ze het pad van de zus volgt en dus mogelijk wel een hoger IQ dan gemiddeld zal hebben.

Nu op zoek naar een goeie auticoach, niet gemakkelijk.

We hebben een gesprek op de crèche aangevraagd, maar zij gaan tips van ons verwachten, en eerlijk gezegd kan ik niet veel concrete tips aanreiken... Iemand hier ervaring toevallig?

BerichtGeplaatst: 06 jun 2018, 11:24 
Volwassene

Mijn tip is om een auticoach te zoeken die werkt met Brainblocks. Dat is een methode die m.b.v. blokjes praktisch zichtbaar maakt hoe een ASS brein werkt. Zowel voor degene met ASS als zijn hele omgeving kan Brainblocks iets betekenen (dus ook de crèche en straks de juf op school). Ik zie er echt hele goede resultaten mee, juist omdat het zo verbluffend simpel en duidelijk is.

https://brainblocks.com

BerichtGeplaatst: 06 jun 2018, 16:47 
Volwassene

Goed dat jullie er zo snel bij zijn SSAT, maar ik kan me voorstellen dat het toch ook iets is dat je weer een plaats moet geven. Onze oudste, die ook wat ASS karaktertrekken heeft, heeft behoefte aan voorspelbaarheid. Dus op tijd bespreken wat we gaan doen en wat we van haar verwachten. En duidelijke communicatie. En ze heeft ruimte nodig om zich even terug te mogen trekken als ze overprikkeld is. Ze is zelf vrij druk, maar kan niet zo goed tegen drukte.

Bij onze jongste zie ik overigens ook wel wat “overgevoeligheden”. Ze hoort alles, ook de pauwen bij de kinderboerderij verderop. Ze vindt kraagjes van jassen/truien vervelend en zegt dan “auw keel”. Alles dat van haar bord valt moet worden opgeraapt of schoongemaakt. Echter, de heftige driftbuien die haar zus destijds had, ontbreken. Ze zet soms wel een keel op, maar dat is altijd heel tijdelijk.

BerichtGeplaatst: 06 jun 2018, 20:48 
Volwassene

@camo dit herken ik ook nu met mijn meisje. Ze gooit iets van haar bord op de grond, en ik moet het meteen oprapen. Ook elke dop of deksel, moet meteen op de desbetreffende verpakking / fles enz gezet worden. Ook het 'alles horen' merk ik veel van, al is het een vliegtuig in de lucht, staat ze stil en kijkt ze meteen omhoog. Werkelijk alles wordt opgemerkt.

En ze zoekt contact met oudere kindjes, wat soms sneu is want ze is pas 1 , die kindjes ongeveer 5/6 en begrijpelijk dat dan niet elk kindje werkelijk ook geïnteresseerd is in haar. Soms bestudeert ze oudere kinderen ook 'n langere poos. Dan houdt ze helemaal op met spelen.

Leuk die herkenning in ieder geval!

BerichtGeplaatst: 08 jun 2018, 14:24 
Volwassene

Dat is dan het voordeel dat onze jongste een oudere zus heeft. Al heeft die helaas heel vaak geen zin in haar jongere zusje. Zeker niet als er vriendinnetjes over de vloer zijn.

Onze jongste heeft overigens opeens bedacht geen zin meer te hebben in middagslaapjes. Ze slaapt nu tijdens de nachten wel heel goed, maar ik moet er zelf wel nog even aan wennen.

Pagina 3 van 4 [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende