Het is nu 11 dec 2018, 01:54

Pagina 58 van 59 [ 1164 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 55, 56, 57, 58, 59  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Peutertopic 2
BerichtGeplaatst: 16 apr 2018, 15:23 
Volwassene

Nee ik heb het nog niet op school neergelegd. En daar ga ik ook niet aan beginnen. Ze laten de klas zo extreem groot groeien( sinds een paar maanden nieuw beleid)dat het voor mijn dochter teveel prikkels geeft. Ik ben gewezen op een reguliere school die bijna de helft van de kinderen in de klas heeft en waarvan ze meer uren vrij zijn in de week. Zij hebben een klas voor hoogbegaafde kinderen dus ik zie daar meer heil. Met het verhaal dat na de zomervakantie de klas leger is is ook maar heel tijdelijk. Daarnaast is mijn dochter thuis gekomen met nog 2 verhalen waarvan ik heel erg hoop dat er nuance voor is.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 16 apr 2018, 17:36 
Volwassene

Nannet, wat is extreem groot? Een grote klas hoeft geen nadeel te zijn hoor. Het hangt helemaal van de dynamiek in de klas af en met drie onruststokers kan een klas van 15 meer prikkels geven dan een rustige klas van 30 kinderen.

Daarnaast: kinderen kunnen de meest wilde verhalen vertellen die niet altijd waar hoeven te zijn. Zo vertelde mijns destijds kleuterzoon dat hij die dag door heel de klas was geschopt en geslagen. Ook de juf had meegedaan aan deze mishandeling! Bij een voorzichtige navraag bleek dat zoon die dag lekker had gespeeld en dat hij zeker niet door de juf was geslagen.

Mijn advies: geef deze school gewoon de kans. Je hebt niets voor niets voor deze school gekozen en ik zou het daar dan ook voorlopig bij laten. Mocht je dochter over een jaar ofzo echt niet lekker draaien, dan kan je altijd nog wisselen.

BerichtGeplaatst: 16 apr 2018, 19:40 
Volwassene

3 onruststokers in een klas van 15 lijkt mij een prima alternatief. Als ze mij destijds hadden gezegd dat ze ruim 40 kinderen in een kleuterklas van plan waren te stoppen had ik deze school nooit gekozen. Toen ik mijn dochter inschreef zat er een maximum aan de inschrijvingen en was er een wachtlijst. De klas was toen 20 kleuters.

BerichtGeplaatst: 16 apr 2018, 19:52 
Volwassene

Wat een rot situatie Nannet. Ik kan me voorstellen dat je dochter overprikkeld raakt in een klas van ruim 40 kinderen. Als je het mij vraagt is dat ook wel buiten proportioneel. Het alternatief wat je noemt is dat ook te doen qua afstand? Het klinkt wel erg goed moet ik zeggen. Minder kinderen in de klas en ook een klas speciaal voor hb kinderen. Ik kan me voorstellen dat je dat meer ziet zitten. Als de klassen zo groot zijn lijkt het mij ook erg moeilijk om in te gaan op individuele leerlijnen. Ik wil je veel succes en sterkte wensen met je beslissing.

BerichtGeplaatst: 16 apr 2018, 20:04 
Volwassene

Nee de afstand is een dingetje. Vooral in de ochtend met spits ligt er een stuk waar altijd file is. Zonder auto is het niet te doen.

BerichtGeplaatst: 16 apr 2018, 20:07 
Volwassene

Ruim 40 kinderen? Dat vind ik bizar veel!

BerichtGeplaatst: 16 apr 2018, 20:09 
Volwassene

Nannet, die ver-weg school gaat je waarschijnlijk opbreken wat betreft afstand.

Wordt de klas volgend jaar ook zo groot of komen er twee klassen?

BerichtGeplaatst: 16 apr 2018, 20:21 
Volwassene

Is dat echt één groep met 40 kinderen of werken ze in een unit waar 40 kinderen begeleid worden door 2 leerkrachten en waarbij de kinderen spelen in (minimaal) 2 lokalen?

Laatst bijgewerkt door loekie op 16 apr 2018, 20:25, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 16 apr 2018, 20:23 
Volwassene

Nee, ze hebben meerdere kleuterklassen en de groep van mijn dochter is ruim 40. Er zitten veel groep 2 kinderen in die uit gaan stromen. Maar hun plekken worden weer ingenomen is de bedoeling.

BerichtGeplaatst: 16 apr 2018, 20:32 
Volwassene

Spitsmuis schreef:
?

Ja dat is best wel wat maar de reactie op overprikkeling duurt vele malen langer. Dus ik ga toch met die school eerst praten voor ik mijn keuze definitief maak.

BerichtGeplaatst: 16 apr 2018, 20:55 
Volwassene

Spitsmuis schreef:

Waarom denk je dat Spitsmuis?
Ik denk als je in een situatie zit waarbij je eigenlijk geen keuze hebt (of een doodongelukkig kind, maar dat ziet niemand als optie denk ik) opeens grenzen heel vloeibaar worden.

(Wij reizen al 5 jaar 1 uur enkele reis, het heeft veel impact -voor zowel ons kind als voor ons-, maar we hebben het echt er voor over.)

@Nannet, voordat je overstapt, zou ik wel proberen om goede afspraken te maken (zoveel mogelijk op papier!) met de beoogde school. Een HB afdeling wil nog niet zeggen dat het passend is voor jouw dochter. Ook wij liepen tegen de grenzen aan van een zeer welwillende HB school, dan is het prettig om samen een soort uitgangspunt (/afspraken) te hebben.

BerichtGeplaatst: 17 apr 2018, 14:20 
Volwassene

Eens met Poppie. 15 kinderen is in de praktijk financieel niet haalbaar voor een school. Daar is de financiering gewoon niet op berekend. Je kind gaat net pas beginnen op school dus reken er niet op dat de komende 8 jaar deze klasgrootte zo blijft.

BerichtGeplaatst: 17 apr 2018, 20:22 
Volwassene

sannie schreef:
Eens met Poppie. 15 kinderen is in de praktijk financieel niet haalbaar voor een school. Daar is de financiering gewoon niet op berekend. Je kind gaat net pas beginnen op school dus reken er niet op dat de komende 8 jaar deze klasgrootte zo blijft.

Dat ligt heel erg aan de school.

BerichtGeplaatst: 17 apr 2018, 20:34 
Volwassene

Alleen een speciaal gefinancierde school (extra ouderbijdrage, zeer veel 'gewichtleerlingen' waar extra financiering voor is) kan het zich financieel veroorloven om groepen van 15 leerlingen te houden in de hele basisscholperiode.

BerichtGeplaatst: 17 apr 2018, 20:45 
Volwassene

Ik weet niet waar jij een groep van 15 vandaan haalt?

BerichtGeplaatst: 17 apr 2018, 21:04 
Volwassene

Ik las de laatste berichten ook in het licht van de groepsgrootte van de 1e school. Jullie gaan volgens mij over op de groepsgrootte van school 2 geloof ik.

BerichtGeplaatst: 17 apr 2018, 22:24 
Volwassene

Citaat:
Ik weet niet waar jij een groep van 15 vandaan haalt?
Je schreef: 3 onruststokers in een klas van 15 lijkt mij een prima alternatief.
Als je nu verkast vanwege de groepsgrootte is het wel belangrijk om zeker te weten dat de groepsgrootte op de nieuwe school gunstiger blijft. Scholen kunnen wel plannen hebben om de groepsgrootte te beperken, maar ik verwacht dat meer scholen naar hele grote groepen (met enkele dagdelen ondersteuning door een onderwijsassistent) gaan, omdat ze geen leerkracht kunnen vinden.
Onze oudste begon in een groep van 36 in groep 1. Na de zomervakantie ging hij naar een groep 1/2 van 28 en vanaf groep 3 zat hij in een groep van 19. Toen hij in de groep van 36 zat wist ik in eerste instantie niet dat de onderwijsassistent na het inloopkwartier ongeveer 10 kinderen uit de groep haalde om een activiteit mee te doen. Bij het halen en brengen zie je niet alles. Dat is één van de redenen om te overwegen met school in gesprek te gaan voordat je een belangrijk besluit neemt.

BerichtGeplaatst: 17 apr 2018, 22:39 
Volwassene

Oh je haalt het op die manier eruit. Ik bedoelde eigenlijk dat in 2 uitersten ik liever een kleine groep met 3 onruststokers heb dan een groep van ruim 40. Dat vind ik gewoon te groot. En ookal stroomt er aankomende zomer een grote groep uit dan nog kan de school het met hun beleid in de loop van het jaar aanvullen. De andere school zegt in een groep komen er maximum 25 leerlingen.
Ik heb al wel zicht op de onderwijsassistent maar zeker een goed punt om mee te nemen.

BerichtGeplaatst: 18 apr 2018, 09:23 
Volwassene

@Nannet, tav overprikkeling, en voor zolang je nog geen besluit hebt genomen en stel dat je haar op deze school zou houden, ik heb de ervaring dat daar makkelijker afspraken over te maken waren dan over de maatregelen die nodig waren tav passende leerstof. De juffen leken daar meer ervaring mee te hebben en hadden er echt begrip voor. Dochter mocht zich af en toe terug trekken, even niet mee doen met de activiteit. En als het echt teveel was, werd ze even naar de congierge gebracht om haar helemaal uit de drukke omgeving te halen. We hebben haar een eigen dempende koptelefoon meegegeven. Ze mocht regelmatig haar werkjes in de gang maken. Bij festiviteiten was ik bij aanwezig, zodat ik haar even eruit kon halen als het nodig was. Soms was dat voldoende en soms nam ik haar eerder mee naar huis. Misschien handig om over haar overprikkeling ook een gesprek aan te gaan op school.

BerichtGeplaatst: 19 apr 2018, 08:29 
Volwassene

Er is voorafgaand aan school ook een gesprek geweest mbt haar overprikkeling. Inmiddels heb ik ook een gesprek gehad op school mbt de volle klassen en wat hun toekomstplannen concreet zijn. Aankomend jaar komen er kleuterklassen bij. Na de zomer komt ze ook in een kleinere klas terecht. Ze beginnen rond de 20 leerlingen. Er zullen enkele leerlingen bij komen maar ze laten de klassen niet groter groeien dan halverwege de 20 is de bedoeling. We starten na de vakantie met elke dag en als dit toch niet goed uitpakt dan heeft ze eerder zomervakantie. Bij de keuze van de plaatsing in de klas is mn rekening gehouden met haar voorsprong en aanpassing aan de omgeving. Daarom zit ze in de klas waar ze veel oude kindjes hebben en na de zomer komt er een peer in de klas met het idee dat daarmee de prikkels ook minder zijn maar dat pakt anders uit.

Ik kan me goed vinden nu in de situatie.

Pagina 58 van 59 [ 1164 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 55, 56, 57, 58, 59  Volgende