Het is nu 17 nov 2018, 05:57

Pagina 1 van 3 [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Basisschool; het een en ander aangeven of niet?
BerichtGeplaatst: 12 feb 2018, 07:34 
Volwassene

Hoi allemaal,
Ik zit met meerdere vragen over onze dochter die eind juli 4 jaar word en na de zomervakantie gaat starten op de basisschool. Vanaf dat ze 2 jaar is krijgen we vanaf verschillende hoeken te horen dat ze vlot is in haar ontwikkeling. Bij het cb verbaasden ze zich over haar taalgebruik, en het feit dat ze met net 2 jaar blokjes aan het tellen was. De kinderarts in het ziekenhuis (toen was ze circa 2,5 jaar) gaf aan dat het een vlotte dame was. In haar taalgebruik maar ook in de manier waarop ze vragen stelde en verbanden legt. Bij de peuterspeelzaal vertelde ze rond haar derde verjaardag dat ze inderdaad erg taalvaardig was en verder alles goed mee doet. Onze dochter sprak al vrij vroeg (dit zeg ik nu achteraf; ze is ons eerste kind, onze tweede dochter is minder snel als haar zus). Ze sprak vanaf circa 1,5 jaar in twee woord zinnetjes en hierna ging haar taalontwikkeling in een snel tempo en sprak ze rond de 2 jaar in volledige zinnen. Met deze leeftijd telde ze ook altijd de traptreden als we naar boven gingen. Rond de 2,5 jaar kreeg ze een sterke interesse in letters en heeft ze door vragen te stellen veel letters leren herkennen. Ook leek ze veel dingen ineens te weten. Vele kleuren, vormen en een heleboel dieren bij naam. Speelt vanaf 2,5/3 jaar mini loco en andere spellen vanaf 4 jaar of ouder. Nu is ze dus 3,5 jaar en ‘leest/herkend’ ze sinds kort woordjes en korte zinnetjes. Ze heeft hier ook veel plezier in en stelt veel vragen om zo steeds beter hierin te worden. Ook ‘schrijft/tekent’ ze letters en woordjes. Haar tekenen begint ook steeds beter en gedetailleerder te worden. Mijn vraag is eigenlijk moet ik hier iets mee alvorens ze gaat beginnen op de basisschool? Of gewoon aankijken hoe ze het gaat doen en geen beren op de weg zien? Op de peuterspeelzaal heeft ze het nu goed naar haar zin, maar daar weten ze bijvoorbeeld niet dat ze bezig is met leren lezen. Ik heb ook niet het idee dat ze dat ze daar laat zien wat ze kan. Ik ben bang gezien te worden als ‘pushende ouder’ of ‘opschepper’. En dat dit dan ten nadele komt van mijn dochter terwijl ze het zo goed naar haar zin heeft.
Het is een lang verhaal geworden zie ik. Misschien denk ik er wel te veel over na maar ik zou toch graag wat ervaringen horen of tips krijgen. Hoe ging het bij jullie toen ze naar de basisschool gingen? Bedankt voor de moeite om mijn verhaal te lezen.

Laatst bijgewerkt door Juliette op 12 feb 2018, 08:03, in totaal 1 keer bewerkt

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Basisschool; het een en ander aangeven of niet?
BerichtGeplaatst: 12 feb 2018, 07:41 
Volwassene

Ja hier zou je wel rekening mee moeten houden met het selecteren van de basisschool en ze ook op de hoogte van moeten stellen.

BerichtGeplaatst: 12 feb 2018, 07:59 
Volwassene

Hoi Nannet, bedankt voor je reactie. De basisschool hebben we uitgekozen waarbij het meest werd gekeken naar de ontwikkeling van het kind en kinderen hun eigen leerlijn kunnen volgen. Vanaf groep 3 zijn er ook plusklasjes. Ik hoop heel erg dat we de goede keuze hebben gemaakt, maar ik denk dat we daar pas achter komen als ze eenmaal op school zit.

BerichtGeplaatst: 12 feb 2018, 08:17 
Volwassene

Dat weet je van te voren nooit. Dat is heel erg afhankelijk van de leerkrachten en andere kindjes. Ik heb het wel gemeld en de school gaat er rekening mee houden. Ze gaat gekoppeld worden aan een kindje van dezelfde leeftijd en ontwikkeling. En ze is geplaatst in een groep met veel oudere kindjes.

BerichtGeplaatst: 12 feb 2018, 08:34 
Volwassene

Wat fijn dat ze het zo goed oppakken daar! Als het goed is krijg ik nog een kennismakingsgesprek met de toekomstige leerkracht en dan zal ik het een en ander aangeven. Bedankt voor je bericht.

BerichtGeplaatst: 12 feb 2018, 09:40 
Volwassene

Hoi Juliette,
Als het goed is, komt er een overdracht van de peuterspeelzaal mee naar de basisschool. Je kan vragen of de peuterspeelzaal daarin ook wil omschrijven wat ze zien. Je kunt in gesprek op de basisschool aangeven waar ze thuis mee bezig is, zoals het leren lezen. Ik denk dat je er goed aan doet om het gelijk te bespreken en samen met de school te kijken naar wat zij gaan bieden. Basisscholen willen over het algemeen een kind de tijd geven om te wennen. Dat is voor veel kinderen fijn (en wennen en genoeg uitdaging bieden kan volgens mij prima naast elkaar bestaan), maar een kind met een (flinke) ontwikkelingsvoorsprong kan daardoor ook teleurgesteld raken. Hij of zij merkt dat er niet veel te leren valt en de mogelijkheid bestaat dat een kind zich binnen zes weken heeft aangepast aan het niveau van de groep en zich niet of nauwelijks laat zien. Natuurlijk hoeft het bij jouw dochter zo niet te gaan. Ik wil je niet bang maken. :) Maar ik hoop wel dat ik zo goed heb kunnen onderbouwen waarom ik denk dat het verstandig is om gelijk met school in gesprek te gaan.

BerichtGeplaatst: 12 feb 2018, 14:52 
Volwassene

Bedankt Dee85 voor je bericht, hier heb ik zeker wat aan. Ik vraag me alleen af of de leidsters van de peuterspeelzaal haar voorsprong herkennen. Ze hebben aangegeven dat ze taalvaardig is maar verder laat ze daar niet veel bijzonders zien. Tenminste ze hebben mij daar nooit over aangesproken. Ik vind het ook lastig hoe ik dan kan aangeven waar ze thuis mee bezig is omdat ik bang ben over te komen als een pushende/opscheppende moeder. Ik zou bijvoorbeeld best willen aangeven dat ze al wat kan lezen aan de leidsters van de peuterspeelzaal maar hoe breng je dat? Tijdens het haal/breng moment vind ik dit zo overkomen alsof ik even ga vertellen wat mijn kind wel niet allemaal kan. Om een gesprek hiervoor aan te vragen vind ik ook zowat omdat er verder geen problemen zijn en ze het goed naar haar zin lijkt te hebben. Iemand enig idee hoe ik dit het beste aanpak?

BerichtGeplaatst: 12 feb 2018, 15:52 
Volwassene

Hallo Juliette,

Ik zou toch een gesprek aanvragen op de Peuterspeelzaal(als het inderdaad zo is dan volgen er in de toekomst nog veel meer gesprekken:-)), daar zijn de leidsters voor. Ook al gaat het nu goed het kan nooit kwaad als zij hiervan op de hoogte zijn en dit ook voor je in de gaten kunnen houden. Ook met het oog op de overdracht straks naar de basisschool.
Het consultatiebureau kan hierin ook een rol voor je spelen, die hebben bij ons veel contact met de basisschool gehad waardoor onze dochter destijds eerder in mocht stromen. Kijk vooral naar je dochter, als ze thuis met andere dingen bezig is dan zou ik hier zeker wat mee doen. Zorg dat ze zich niet "aan gaat passen" aan wat anderen van haar verwachten maar haar eigen leerlijn blijft volgen.
Bij ons zagen ze het op het KDV helemaal niet, vonden dat ze sociaal/emotioneel een achterstand had, kinderen moeten spelen etc. Ze is zo opgebloeid toen ze naar de basisschool ging, weg "achterstand" :-)

En vraag inderdaad goed door bij aanmelden op een basisschool. Er zijn plusklassen en plusklassen...bij ons was het meer een hobbyclubje van 1 uur/week waar ze niets nieuws leerde. Alles wat ze daar deden had ze zelf allang al een keer gelezen/gedaan/gezien.
Het is ook van belang hoe het daarnaast in de lessen gaat, zijn er mogelijkheden voor verbreding/verdieping als dat nodig is.
Hoe ver mogen ze vooruit werken (sommige scholen max. een jaar), moeten ze eerst het reguliere werk maken als ze snel zijn of mogen ze dan ook eindtoetsen maken (daaruit kijken wat er nog voor hiaten zijn, overige stof kunnen ze dan overslaan/compacten etc.)

Belangrijkste advies, kijk naar je dochter en vertrouw op je eigen gevoel!

BerichtGeplaatst: 12 feb 2018, 16:21 
Volwassene

Ik sluit me helemaal bij Elize aan.
Daarnaast zou ik zeggen: lees je in over ontwikkelibgsvoorsprongen bij kleuters en hoogbegaafdheid in het algemeen en alle zaken die je op school kunt tegenkomen. Zo kun je ook, zoals Elize zegt, de kwaliteit van de activiteiten die een school aanbiedt beter beoordelen. Het forum is voor mij een hele goede informatiebron op allerlei gebieden. Maar ook boeken, blogs en lezingen op Youtube.

BerichtGeplaatst: 12 feb 2018, 16:39 
Volwassene

Bedankt voor jullie reacties, fijn dat jullie me zo op weg kunnen helpen. Ik ga zeker een gesprek aanvragen bij de peuterspeelzaal om dan te vragen hoe zij naar haar ontwikkeling kijken. Ik zal dan ook vertellen waar ze thuis mee bezig is. Ik vind dit wel erg spannend maar daar moet ik mezelf maar overheen zetten, het is tenslotte in het belang van mijn dochter. En precies wat je al aangeeft Elize; als haar voorsprong blijft bestaan zal dit vast niet het laatste gesprek zijn.

Nu even een hele andere vraag. Zoals ik al aangaf is dochter bezig met leren lezen. Ik vind het alleen erg apart op welke manier ze dit doet. Ze lijkt het woord als geheel te lezen. Bijvoorbeeld zinnen als; de poes zit in de doos. Ze hakt of plakt dit niet maar herkend ieder woord afzonderlijk. Als er een nieuw woord komt wat ze nog niet kent vraagt ze aan mij wat er staat. Bijvoorbeeld: muis. Ik zeg dit een keer en hierna weet ze dit gewoon. Als ik haar vraag eens goed te kijken naar wat er staat kan ze wel de letters herkennen maar het samen voegen tot een woord lukt haar vaak niet.
Is dit niet een verkeerde manier van leren lezen? Ze leest wel al behoorlijk wat woorden/zinnen op deze manier en vrij vloeiend. Herkend iemand zich hierin en heeft dit voor problemen gezorgd in de toekomst met lezen?

BerichtGeplaatst: 12 feb 2018, 19:59 
Volwassene

Mijn dochter heeft zichzelf leren lezen als peuter zonder dat wij dat wisten. Het hakken en plakken in groep 3 heeft ze overgeslagen. Ik denk dat zij zichzelf op woordbeeld heeft leren lezen. Ze kan nu prima technisch lezen en blinkt uit in spelling. Dus vanuit mijn eigen ervaring zou ik zeggen dat het geen kwaad kan maar wellicht kan iemand op het forum die daar meer over weet er wat meer over zeggen.

BerichtGeplaatst: 12 feb 2018, 21:12 
Volwassene

Juliette, ze leest dan door woordbeelden te herkennen. Dat is op zich prima. Het is wel belangrijk om ook te kunnen decoderen (ontcijferen van woorden door klanken en klankgroepen te herkennen en aan elkaar te plakken), zodat je ook woorden kunt lezen die je nog nooit hebt gezien. Maar daar heeft ze nog tijd genoeg voor. De kans is groot dat ze leert hakken en plakken in de kleutergroep. Je kunt het proces ondersteunen door tijdens het voorlezen af en toe een moeilijk woord hoorbaar te decoderen (door alle klanken verlengd uit te spreken terwijl je ze aanwijst en daarna het woord vlot uit te spreken).

BerichtGeplaatst: 13 feb 2018, 08:35 
Volwassene

Bedankt voor jullie reacties en advies. Loekie; Ik zal voortaan als ze om een nieuw woord vraagt haar helpen met het decoderen ervan. Ze heeft er inderdaad nog tijd genoeg voor.
Dee85; Wat fijn om te lezen dat je dochter waarschijnlijk ook op woordbeeld heeft leren lezen. En helemaal prettig natuurlijk dat ze zo goed is met technisch lezen en spelling.
Mijn dochter doet het ook uit zichzelf maar stelt veel vragen waardoor ze steeds meer bij leert. Ik was bang dat ze het anders op een ‘verkeerde’ manier zou aanleren. Nu hoor ik van jou dat je dochter het zichzelf heeft aangeleerd (wat knap!). Ik ga het bij mijn dochter ook wat meer los laten, niet alles voorzeggen maar haar zelf laten ‘uitvogelen’. Erg waardevol dit forum ik leer steeds meer bij!

BerichtGeplaatst: 13 feb 2018, 09:20 
Volwassene

Ja, dit is echt een fijne plek. :)
Overigens kan ik niet helemaal zeggen hoe ze het leren lezen heeft aangepakt want ze heeft dit verborgen gehouden. Pas later heeft ze dit ons verteld en toen vielen er wel wat puzzelstukjes op zijn plaats. Misschien dat ik vanuit eigen ervaringen daarom ook wat snel waarschuwde voor aanpassen. Mijn oudste kon/kan dat als de beste. Gelukkig gaat het nu hartstikke goed hoor. Een ontwikkelingsvoorsprong/hoogbegaafdheid is lang niet altijd een recept voor een ongelukkige schoolcarrière. Jouw voordeel is dat je er vroeg bij bent. Ik moest het van de kleuterjuf horen dat dochterlief weleens hb zou kunnen zijn. Ik vond alles doodnormaal wat ze deed, behalve toen ze thuis zo gefrustreerd begon te raken.

BerichtGeplaatst: 13 feb 2018, 10:05 
Volwassene

Citaat:
Nu even een hele andere vraag. Zoals ik al aangaf is dochter bezig met leren lezen. Ik vind het alleen erg apart op welke manier ze dit doet. Ze lijkt het woord als geheel te lezen. Bijvoorbeeld zinnen als; de poes zit in de doos. Ze hakt of plakt dit niet maar herkend ieder woord afzonderlijk. Als er een nieuw woord komt wat ze nog niet kent vraagt ze aan mij wat er staat. Bijvoorbeeld: muis. Ik zeg dit een keer en hierna weet ze dit gewoon. Als ik haar vraag eens goed te kijken naar wat er staat kan ze wel de letters herkennen maar het samen voegen tot een woord lukt haar vaak niet.
Is dit niet een verkeerde manier van leren lezen? Ze leest wel al behoorlijk wat woorden/zinnen op deze manier en vrij vloeiend. Herkend iemand zich hierin en heeft dit voor problemen gezorgd in de toekomst met lezen?

Bij een driejarige die dit uit zichzelf doet, kan ik me niet voorstellen dat dit verkeerd uitpakt. Maar er is inderdaad een generatie Amerikanen die heel erg slecht heeft leren lezen op die manier. Iets van 30% van de leerlingen valt uit met deze methode. Maar 70% leert het wel, leert dus uiteindelijk nieuwe woorden lezen die niet voorgezegd zijn.

Je kunt haar in elk geval uitdagen door woorden aan te bieden die maar op één plek verschillen (en dan steeds een andere plek): oom/boom, aan/maan, kip/kop, zeep/zeef.

Hakken doen ze niet meer op school bij het aanvankelijk lezen, alleen nog bij spelling maar dat komt later pas. Het is nu zingen. Bij maan zing je alle klanken langzaam aan elkaar vast. Bij boom zet je je mond in de b stand (eventueel zeg je een keer de b om te weten hoe je mond ook alweer moet staan), je denkt aan de oo, dan zeg je in één keer de b en de oo tegelijk, en dan blijf je hangen op de oo en zing je de m er aan vast.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 13 feb 2018, 12:36 
Volwassene

Geekmum bedankt voor je advies/tips! Ik wist dat dus niet van het zingend lezen, ik heb altijd gedacht dat het met hakken en plakken werd gedaan. Maar er zal uiteraard van alles veranderd zijn in de loop van de tijd.

BerichtGeplaatst: 13 feb 2018, 21:26 
Volwassene

Eerst en vooral zou ik het eens aankaarten op de peuterzaal. Vertellen waar ze zich thuis mee bezighoudt, enz. ... Je hoeft je helemaal geen zorgen te maken dat je zou overkomen als een opschepperige moeder. Het gaat immers om je kind. Als je een basisschool hebt uitgekozen, vermeld het dan ook. Ik denk niet dat je je nu al zorgen hoeft te maken over haar manier van lezen. Ze zet haar eerste stapjes en de leerkrachten van de basisschool weten precies hoe ze een kind op de correcte manier moeten leren lezen en schrijven. Zie het gewoon als een voorsprong die ze heeft die ze later op de juiste manier zal leren ontwikkelen. Als ze je om uitleg vraagt, dan geef je die gewoon. Als ze er klaar voor is, dan zal ze deze opnemen, zo niet dan zal ze het op de basisschool allemaal wel onder de knie krijgen.

BerichtGeplaatst: 14 feb 2018, 19:06 
Volwassene

Bedankt VrouwM voor je bericht. Ik heb mezelf voorgenomen om een afspraak te maken met de leidster van de psz en dan eens te vragen hoe zij haar ontwikkeling ziet. Misschien is haar toch wel het een en ander opgevallen waar ik dan op kan inhaken. Wellicht ook niet (verwacht ik want heb er behalve dat ze taalvaardig is niets over gehoord) maar dan kan ik juist aangeven dat ik een heel ander beeld van mijn dochter heb. Ik ben er wel nogal gespannen voor dus als je nog tips hebt zijn deze zeer welkom.
Ik ben bang dat ik het ‘doel’ van het gesprek niet goed duidelijk kan maken, gesprekken zijn niet bepaald mijn sterkste punt. Ik denk altijd achteraf; dit of dat had ik moeten zeggen. En ik klap snel dicht als iets me overvalt. Ik denk eigenlijk nu ik het zo typ dat ik vooral bang ben dat ze zal zeggen dat ze niet ziet dat dochter een voorsprong heeft.
Thuis schrijft ze bijvoorbeeld haar naam op haar tekeningen maar op de werkjes van de psz zie ik dit niet terug. En ik zie ook als ze aan het begin een puzzel mag pakken dat ze eigenlijk altijd een erg simpele puzzel neemt. Terwijl ze thuis puzzelt met 64 stukjes zelfstandig, soms 100 maar dan wil ze dat ik haar kom helpen. Ruimtelijk inzicht zit volgens mij ook wel goed want ze maakt thuis puzzelspelletjes van smartgames vanaf 4 of 5 jaar met gemak terwijl ik nog aan het denken ben. (Ik heb dan ook totaal geen ruimtelijk inzicht :mrgreen: )
En zo zijn er nog wel meer dingen waarvan ik weet dat ze het beheerst maar ik twijfel of het tot uiting komt op de psz. Waarschijnlijk is het aanbod daar ook niet naar.

Wat betreft het lezen; ik laat het haar zelf doen. Als ze vragen heeft zal ik ze beantwoorden maar ik ga me geen zorgen meer maken over of ze het wel of niet goed aanleert. Dat komt uiteindelijk wel op school. Bedankt, je hebt me hierin zeker gerust gesteld.

BerichtGeplaatst: 14 feb 2018, 19:24 
Volwassene

Juliette: Ik raad je aan om niet te wachten met een gesprek met de juf voor je aangeeft wat haar voorsprong is. Bij mijn dochter heb ik een gesprek aangevraagd met de directeur voor ik kennis maakte met de juf en toen werd me duidelijk dat er al maatregelen waren getroffen, denk aan ingedeeld bij een andere klas met bepaalde indeling maar ook aan kind koppelen. De school heeft er dan meer tijd voor om zich erin te verdiepen en te kijken wat ze kunnen bieden. Ik ben blij dat ik die stap heb genomen en ik denk dat jullie daar ook baat bij kunnen hebben.

BerichtGeplaatst: 14 feb 2018, 19:31 
Volwassene

...met als kleine kanttekening dat je altijd, maar dan ook altijd, de vinger aan de pols moet blijven houden. Wij hadden een school die braaf ja en amen zeiden op alles wat we vroegen en er vervolgens twee jaar lang met de pet naar gooiden totdat de problemen echt daar waren. Inmiddels zijn de kinderen én getest én van school gewisseld, maar dat gaf een boel ellende, en we zijn nog steeds niet helemaal waar we zijn moeten... ( al gaat het langzaamaan beter ).

Pagina 1 van 3 [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende