Het is nu 14 dec 2017, 03:14

Pagina 1 van 2 [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: (Nog) niet op één lijn met partner over Zoon
BerichtGeplaatst: 10 okt 2017, 21:46 
Volwassene

Hoi,

Mijn man en ik kijken verschillend aan tegen de ontwikkeling van onze oudste (wordt in januari 3). Ik zie een (behoorlijke) voorsprong, hij denkt dat het allemaal meevalt en dat Zoon 'gewoon' best slim is en hoopt dat hij niet hb is. Nu nog geen probleem, want we lopen nog niet ergens tegenaan met hem (Zoon dus hahaha). Maar ik ben wel benieuwd of dit herkenbaar is, hoe jullie er mee om zijn gegaan en of dit in de loop van de tijd veranderde. Ik vind het vooral lastig omdat ik niet wil dat Zoon ondersteuning oid misloopt doordat ik ga twijfelen aan mijn inschatting van hem terwijl achteraf blijkt dat ik toch op het goede spoor zat. Maar ik wil ook niet problemen maken voor hem waar die er niet zijn. (Oh en geduld om het rustig af te wachten heb ik blijkbaar ook niet hahaha)

Ervaring, anyone?

Berichttitel: Re: (Nog) niet op één lijn met partner over Zoon
BerichtGeplaatst: 10 okt 2017, 22:09 
Volwassene

Citaat:
Nu nog geen probleem, want we lopen nog niet ergens tegenaan met hem

Citaat:
Maar ik wil ook niet problemen maken voor hem waar die er niet zijn.

Ik vrees dat je in dat geval je geduld toch zal moeten bewaren. Ik denk dat je zelf niet hoeft te gaan twijfelen aan je inschatting, maar het vooral ter sprake moet brengen als het functioneel is. Ik heb de indruk dat veel mannen best bereid zijn om mee te denken als er een concreet probleem is of dreigt te ontstaan, maar geen behoefte hebben aan het oplossen van problemen die er niet zijn. Het laten slingeren van een boekje waarin wordt beschreven wat er in groep 1 wordt geleerd is wellicht een manier om je man zelf de conclusie te laten trekken dat de voorsprong er wel is. Veel kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong beheersen de doelen van groep 1 al (ver) voordat ze naar school gaan.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 11 okt 2017, 00:58 
Volwassene

Je verhaal is inderdaad herkenbaar. Toen oudste begon op school, vond zijn vader ook dat alles prima was en dat hij best goed kon leren. In tegendeel zag ik dat de voorsprong heel groot was en ging ik me wel zorgen over maken.

Toen op school een gesprek en was mijn man door de IB'er snel overgehaald dat de voorsprong van oudste ook niet zomaar een beetje was.

Het kan inderdaad moeilijk zijn om in te schatten een ontwikkelingsvoorsprong voordat school echt begint, vooral als je kind niet meteen een heel verbaal is. Je man komt waarschijnlijk ook minder vaak in aanraking met andere kinderen dan jij en kan minder goed vergelijken. Heeft ook een voordeel, want als je zegt, heeft je zoon nu geen problemen en hij maakt er ook geen zorgen over.

Dat is ons ervaring, maar onze school is best bijzonder (internationale school) en heeft de voorsprong van allebei ontzettend goed opgevangen (jongste van 4 leest boeken 1-op-1 met een juf elke week en krijgt ook rekenen op maat terwijl de andere kinderen leren tellen). Waarschijnlijk wordt het heel duidelijk op school hoe het zit, ook voor je man, en dan moeten jullie samen kijken hoe je best je kind kan ondersteunen.

BerichtGeplaatst: 11 okt 2017, 06:14 
Volwassene

Ja, herkenbaar. En ik vond het heel moeilijk om het te laten gaan, maar dat heb ik toch gedaan. Sterker nog, we hebben dat gedaan tot aan groep 3. Wij waren zelf erge voorstanders dat onze kinderen gewoon mochten kleuteren en dat uitdaging dan indien mogelijk geboden mocht worden, maar dat het geen "must" was omdat we vinden dat kinderen ook gewoon kind mogen zijn. Het "moeten" van schoolwerk, zoals in groep 3 en verder, dat vind ik anders dan de werkjes in de kleuterklas en dat is de reden waarom ik het zelfs in groep 1 en 2, hoewel met moeite hoor, heb laten gaan. Vanaf groep 3 zat ik er wat meer bovenop en uiteindelijk is gebleken dat ik (met beide kinderen) precies op het goede spoor zit. Nu moet ik er wel bijvertellen dat het met onze kinderen in groep 1 en 2 ook erg goed ging. Ze deden het in de klas goed en er waren op school geen gedragsproblemen. Ik had zelfs niet eens de indruk dat ze zich verveelden. Als dat allemaal kan, dan is er niets mis om het nog even in de gaten te houden.

Aan het einde van groep 2 van jongste kreeg ik de indruk dat jongste méér nodig had en dat heb ik begin groep 3 ook gemeld bij de juf. Manlief is inmiddels helemaal om. Nadat we een gesprek hebben gehad afgelopen februari over oudste (in de trant van: we (= school) weten niet zo goed hoe we oudste moeten bieden wat hij nodig is, we zijn handelingsverlegen) is ook manlief helemaal om. De oudste is getest en gestart op een hb-school. De jongste is gisteren getest en zal zijn broer volgen in september.

Ik kan me ook heel druk maken over alles wat nog zou kunnen gebeuren als we dit niet doen of dat wel doen, maar uiteindelijk moet je dat ook laten gaan. Je kan pas sturen als het mis gaat, zo is het gewoon en in de tussentijd maak je de keuzes die op dat moment in jullie ogen het beste zijn. En dat is voor ieder kind anders. Het ligt aan de behoeften van het kind, aan hoe het gaat op school (en thuis) en nog een paar van dat soort factoren. Iedere keer maak je een keuze als het moment daar is en pas achteraf krijg je het inzicht of het de juiste keuze was.

Mijn man is dus helemaal bijgedraaid. Achteraf zei hij dat hij ook wel hb had verwacht, maar daar niet te vroeg al wat mee wilde. M.a.w. als onze kinderen en de school een prima match waren gebleven dan was het ook goed geweest. Pas toen bleek dat de school niet voldoende kon bieden, draaide manlief bij.

BerichtGeplaatst: 11 okt 2017, 10:22 
Volwassene

Hier (zeer) hb getest, school geeft al ruim een jaar aan eigenlijk handelingsverlegen te zijn, zoon van vijf doet thuis al geruime tijd bijna uitsluitend 10+ dingen (bouwen, techniek, spellen, etc) maar desondanks een man die het nog steeds maar onzin vindt om er (teveel) bovenop te zitten. Hij heeft ook een compleet verkeerd referentiekader (had ik zelf eerst ook hoor); goh dat zijn toch best pittige boeken die ze al moeten lezen vanaf zes jaar? (Nee de indicatie was voorlezen vanaf zes jaar). AVI uit dus. En dan was zijn inschatting dat zoon daar tegen de zes wel aan toe zou zijn en NOG het verschil niet inzien met wat de rest van groep 3 nu aan lezen doet :oops:

Hij ziet nu wel dat regulier groep 3 werk wel erg ver af staat van wat onze zoon doet, maar goed hij heeft nu toch (veel) aanpassingen dus dan is het geregeld toch?
Nee dat is helaas niet zo want er wordt niet of nauwelijks hogere orde denkmateriaal gebruikt, en het aangepaste materiaal is ook niet didactisch afgestemd (het is wel beter, maar veruit niet genoeg).

Komt bij dat onze zoon ondanks een groot en ver inzicht nog wat automatiseringsproblemen heeft waardoor het met vrij simpele dingen lijkt of hij er nog veel moeite mee heeft. Dat komt dan niet zo "slim" over. Dat hij al die andere complexe technische of strategische dingen in een oogopslag ziet en beheerst dat herkent mijn man dan niet als speciaal bijzonder. En dat snap ik wel hoor, ik kom nu eenmaal vaker in aanraking met klasgenootjes en andere kinderen en pas sindsdien ben ik de verschillen ook gaan zien.

Laatst bijgewerkt door marmotje op 11 okt 2017, 10:35, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 11 okt 2017, 10:31 
Volwassene

Ik had het trouwens zelf ook hoor. In de Borre boekjes van groep 1 staan onderaan ook woordjes en ik dacht dat de kleuters die dus ook vanaf dag 1 zelf lazen. Met ook woorden als brandweer en stokbrood en zo. Dat lukte hier precies dus ik dacht, mooi gemiddeld op niveau :lol:
Later bleek dat de meeste kleuters bij aanvang de losse letters nog niet eens kennen dus er bleek toch een klein verschilletje... :oops:

BerichtGeplaatst: 11 okt 2017, 10:38 
Volwassene

marmotje schreef:
Ik had het trouwens zelf ook hoor. In de Borre boekjes van groep 1 staan onderaan ook woordjes en ik dacht dat de kleuters die dus ook vanaf dag 1 zelf lazen. Met ook woorden als brandweer en stokbrood en zo. Dat lukte hier precies dus ik dacht, mooi gemiddeld op niveau :lol:
Later bleek dat de meeste kleuters bij aanvang de losse letters nog niet eens kennen dus er bleek toch een klein verschilletje... :oops:

Maar je wist toch wel dat het echte leesonderwijs pas in groep 3 (net als vroeger) begint?

BerichtGeplaatst: 11 okt 2017, 10:52 
Volwassene

Nee joh. Nooit bij stil gestaan. Ook niet in verdiept trouwens.

Ergens ver weg wist ik dat natuurlijk wel, maar ik dacht meer dat het leesonderwijs in groep 3 een soort herhaling was van wat ze al bij de kleuters zouden doen. Dat het alleen extra oefening is voor de trage lezers (ja dat dacht ik echt :oops: ). Ook een soort AVI uit met zes jaar verwachting dus net zoals mijn man had... ik denk dat wij beiden begin groep 3 ook al goed lazen maar ik kan me er maar weinig van herinneren.

BerichtGeplaatst: 11 okt 2017, 11:05 
Volwassene

marmotje schreef:
Nee joh. Nooit bij stil gestaan. Ook niet in verdiept trouwens.

Ergens ver weg wist ik dat natuurlijk wel, maar ik dacht meer dat het leesonderwijs in groep 3 een soort herhaling was van wat ze al bij de kleuters zouden doen. Dat het alleen extra oefening is voor de trage lezers (ja dat dacht ik echt :oops: ). Ook een soort AVI uit met zes jaar verwachting dus net zoals mijn man had... ik denk dat wij beiden begin groep 3 ook al goed lazen maar ik kan me er maar weinig van herinneren.

Dat had ik ook. Ik dacht dat alle kleuters zichzelf leerde lezen en dat ze allemaal 21+35 uitrekende.
Voor mij was dat zoals ze zijn, totdat ik hulpouder was en de kinderen het aantal stippen op een dobbelsteen niet herkende... :)

L. jan. 2008 pientere jongen met een concentratie/opstartprobleempje
R. apr. 2010 HB of gewoon pienter? Van groep 3 naar groep 5 2017/2018
En ik? geen HB, wel een beetje gek.

BerichtGeplaatst: 11 okt 2017, 14:13 
Volwassene

Ik zit hier hard te grinniken om alle voorbeelden, want o zo herkenbaar. Juist mijn man (maar ik eerst ook) had een totaal verkeerd referentiekader van wat een 'normale' ontwikkeling is en daarom zaten wij in eerste instantie ook niet op één lijn als het op dochter aankwam.

Ik zal nooit vergeten dat toen onze dochter net twee was, we Loco bambino (3-5 jr) hadden gekocht. Binnen een paar dagen had ze al die opdrachten uit diverse boekjes gedaan en het was duidelijk te makkelijk. Toen hebben we maar Loco Mini gekocht (4- 6 jaar). Ook dat vond ze niet bijster ingewikkeld. In mijn mans beleving had dat niet te maken met een evt. voorsprong, maar klopte de leeftijdsaanduiding op Loco gewoon niet :lol:

Het kwartje viel bij mij pas toen dochter met net 4 jaar begon met lezen en ik ging googelen of dat normaal was en de eerste hit dit hb-forum was. Ik ben me toen helemaal suf gaan lezen en voor mij werd toen wel heel erg duidelijk dat ze in ieder geval een aardig voorsprong had. Dat in combi met een horrorstart op haar basisschool, was voor mij reden tot actie, maar mijn man was het daar in eerste instantie niet mee eens. Een test was volgens hem absoluut taboe (hij wilde geen label en al helemaal niet zelf betalen voor zo een label) en verder dan in een oudergesprek de leerkracht om wat meer uitdaging vragen, wilde hij niet gaan. Hoe hij dan toch 'om' is gegaan? Dochter die totaal vastliep en het vooral om hem afreageerde. Hij (ik ook hoor) is zich ook helemaal het apelazerus geschrokken van de uitslag van de IQ-test. Meerbegaafd had hij gedacht, hoogbegaafd waarschijnlijk niet en al helemaal uitzonderlijk hoogbegaafd. Maar zelfs toen had hij richting school een vrij afwachtende houding. Toen ze voor de 2e x vastliep is hij daarin ook veel pro-actiever geworden. Ik grapte toevallig vorige week dat hij nu nog erger is dan ik. Ik vind een evaluatiegesprek met school na de herfstvakantie wel prima, hij wilde perse voor de herfst bijv.

Dus samenvattend: ja, heel erg herkenbaar en hier moest dochter er eerst voor vastlopen voordat hij het wilde zien. Ik hoop dat dat bij jullie niet nodig is, want het is wel echt heel erg belangrijk dat je op een lijn komt te zitten. Ik ben van dit rollercoaster jaar echt een beetje op en als ik nu ook nog 'strijd' met m'n man had moeten leveren, had dat me echt over het randje geduwd. Het is ook heel erg fijn dat hij meekomt naar alle gesprekken op school, want dan word je (helaas) echt een stuk serieuzer genomen.

Wat ik je tot slot nog wel wil meegeven is dit. Vooropgesteld dat ik mega dankbaar ben voor dit forum en er heel veel van hem geleerd, heb ik mezelf (en daar ben ik zelf helemaal verantwoordelijk voor) laten opnaaien door flink was negatieve verhalen (onderpresteren, vastlopen) hier. Ik snap dat mijn verhaal ook weer niet bijdraagt aan een 'het komt vast goed houding', maar ik spreek uit ervaring als ik zeg dat het jezelf (en je relatie!) kan helpen om een klein beetje van de meer relaxte houding van je man aan te nemen. Tuurlijk moet je straks een goede school gaan zoeken waar ze kunnen inspelen op een een ontwikkelingsvoorsprong, maar tot die tijd lekker genieten van je zoon en thuis inspelen op zijn behoefte. Veel meer dan dat kan je in deze fase niet doen. Hooguit de eindnormen van groep 1 en 2 in huis laten slingeren :lol:

BerichtGeplaatst: 11 okt 2017, 14:59 
Volwassene

Ik was denk ik een beetje zoals de man van TS. Vooral bij mijn oudste merkte ik wel dat ze snel was en bepaalde dingen vrij makkelijk oppikte. Maar de ontwikkeling gaat op die leeftijd zo sprongsgewijs, dat ik er op die leeftijd absoluut nog geen conclusies aan durfde te verbinden. Bij mijn oudste was het ook zo dat ze op bepaalde schoolse vlakken totaal geen voorsprong had: ze kende volgens mij alleen de letters van haar naam, toen ze met groep 3 begon en begin groep 4 had ze nog geen enkele interesse in lezen (om vervolgens het licht te zien en in een paar maanden tijd de complete Harry Potter-serie uit te lezen).
Op de basisschool had dochter eigenlijk amper problemen, nu pas op het VO beginnen er problemen te komen, voornamelijk door verveling (en helaas ook niet de macht/behoefte zelf dingen op te pakken).
Ik denk dat je je pas zorgen moet gaan maken op het moment dat ze er zijn.

BerichtGeplaatst: 11 okt 2017, 21:47 
Volwassene

emma30 schreef:

Ik zal nooit vergeten dat toen onze dochter net twee was, we Loco bambino (3-5 jr) hadden gekocht. Binnen een paar dagen had ze al die opdrachten uit diverse boekjes gedaan en het was duidelijk te makkelijk. Toen hebben we maar Loco Mini gekocht (4- 6 jaar). Ook dat vond ze niet bijster ingewikkeld. In mijn mans beleving had dat niet te maken met een evt. voorsprong, maar klopte de leeftijdsaanduiding op Loco gewoon niet :lol:

Oh, ja, heel herkenbaar. Wij dachten wat een belediging voor die kinderen van 5. (Dochter wa sook 2, en we waren op zoek naar een spelletje wat bij haar paste, en bij haar leeftijd. Daar zijn we nu helemaal vanaf gestapt)

Wat betreft op één lijn zitten, ik hoop dat je daar wel komt. Ik zit met manlief gelukkig op een lijn maar met mijn eigen familie totaal niet, dus ben blij dat ik zijn steun daarin heb.

BerichtGeplaatst: 11 okt 2017, 21:51 
Volwassene

Leuk draadje dit. Ik merk zelf dat het vaak heel goed is dat we er anders tegenaan kijken. Ik heb met tussenpozen veel op dit forum meegedaan en wist daardoor veel meer van HB en alles eromheen. Mijn man was altijd wel heel betrokken, maar hij zat niet in mijn 'bubbel'. Af en toe kan hij flink tegengas geven of een heel andere invalshoek hebben, en dat pakt meestal best goed uit.

Hij zet zich juist heel hard in voor bijvoorbeeld zoons voetbal. Als hij hem niet enthousiast had gehouden (en er af en toe ondanks tegenzin heengesleept) was hij allang gestopt. Nu merken we dat zoon enorm veel aan het voetbal heeft. Hij is verder totaal niet sportief, en de jongens in zijn team accepteren hem. Hij voelt zich bij de club op zijn gemak. Met alle school- en klassenwissels en nu jong op het VO geeft dat hem veel houvast.

Maar ik moet wel eerlijk bekennen dat ik de IQ-test van dochter er best wel door heb gepusht. Pas bij het intakegesprek kwam hij erachter hoe duur het was, en toen konden we niet meer terug. Het was moeilijk uitleggen hoe vaak ik hier verhalen heb gelezen over miskende 2e kinderen. Gelukkig bleek mijn/ons vermoeden juist, en vindt hij het achteraf een goeie zet.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2017, 07:06 
Volwassene

Het is zeker herkenbaar. Man was ook van het " doe maar gewoon", al zag hij wel dat ze best slim waren. Ik kan erg overtuigend zijn als ik wil, dus uiteindelijk hebben we mijn koers gevaren, en toen de uitkomst inderdaad zo bleek te zijn als ik voorspelde draaide hij wel bij. En aan de andere kant was en is het ook wel heel fijn dat ik iemand heb die nuchter is en blijft. Dat houdt de zaken mooi in evenwicht. Wat Lotje ook zegt dus.

Maar als je echt niet op 1 lijn zit en je man wil nergens van weten, dan kan dat wel heel moeilijk zijn. Ik ken ook echtparen waar de een de ander verweet dat de problemen juist ontstonden door er zo op te focussen. Dan kun je ook wel aan jezelf gaan twijfelen denk ik, wat alles nog ingewikkelder maakt.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2017, 10:06 
Volwassene

Wauw, bedankt voor al jullie reacties! Fijn om te horen dat het herkenbaar is en nog fijner te horen dat het zich meestal vanzelf oplost:). Nog meer reden om gewoon rustig af te wachten. Ik heb idd vaak de neiging om alle potentiële beren op de weg alvast grondig te analyseren, terwijl het later vaak gewoon teddyberen blijken :lol: :roll: . Ik heb er ook wel vertrouwen in dat het (mocht het nodig zijn) helemaal goed komt. Manlief is trouwens leerkracht op het basisonderwijs, maar in de bovenbouw en weinig ervaring met kleuters e.d. dus mogelijk daardoor wat vertekend beeld. Want tweejarigen kunnen toch allemaal cijfers herkennen enzo :mrgreen: ? Ik denk dat wat Lotje72 zegt bij ons ook wel zou kunnen zijn (althans ik hoop dat het zo uitpakt), dat het juist goed is dat we er verschillend in staan en andere perspectieven hebben.
Eekhoorntje, gelukkig zal ik wmb mijn eigen familie iig niet hoeven te verdedigen, zij hebben namelijk vroeger hetzelfde gehad met mij:)
Emma30, ik kan absoluut wel wat van zijn nuchterheid gebruiken haha:) en gelukkig ook een aantal voorbeelden uit de omgeving waarin schooltijd zonder al te grote hobbels is doorgekomen, dus we moeten het inderdaad maar gewoon afwachten en tegen die tijd zien. Zoon gaat iig starten op de school van mijn man, en wat ik ervan weet zijn die weĺ flexibel en hebben ook ervaring met hb-kids (mocht dit aan de hand blijken te zijn) dus het gaat ook vast goedkomen one way or another, maar dat loslaten en afwachten is zo lastig hè :oops: maar inderdaad, zoals o.a. loekie al zei, problemen die er (nog) niet zijn hoeven ook niet opgelost, haha.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2017, 11:06 
Volwassene

Laat je man deze SLO tussendoelen voor het jonge kind eens lezen:
http://www.slo.nl/downloads/documenten/ ... e__MR.pdf/
http://www.slo.nl/nl/downloads/document ... l__MR.pdf/

Daar staat precies wat er verwacht wordt aan het begin van groep 1. En dat is bijster weinig. En kijk dan naar de groep 2 doelen. Dat is wat 'ie moet kennen als 'ie naar groep 3 gaat. Hij zal dan 6.5 zijn. Hij is nu nog niet eens op de helft van die leeftijd. Denk je echt dat 'ie meer dan drie jaar - langer dan 'ie nu leeft - nodig gaat hebben om die doelen te halen?

Ik denk dat voor veel mensen de hele kleutertijd "één pot nat is" en dat zolang het kind geen overduidelijke-groep-3 dingen doet, ze niet denken dat er een voorsprong is.

Met een januari verjaardag lijkt het me wel noodzakelijk om na te gaan of de school een instroomgroep / groep 0 heeft (veel scholen hebben dat van januari tot de zomervakantie), en om te zorgen dat je kind daar niet in terecht komt. Je moet voor je kind opkomen en dan is het wel handig om je partner mee te krijgen.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 12 okt 2017, 12:00 
Volwassene

Ik zat in het verkeerde topic, maar nu ik hier toch ben nog maar even een reactie hier.

Ik denk eerlijk gezegd dat er heel veel kinderen zijn die cognitief niet veel meer te leren hebben in groep 1 en 2. Ik zie die groepen ook meer als de oude kleuterschool: een soort van voorbereiding op het schoolse leven. Waar wij wonen starten de kinderen pas met 6 (of 7) met school en doen ze vrijwel niets aan taal- en rekenvaardigheden in de jaren daarvoor. En dat gaat ook gewoon prima, want aan het einde van groep 3 kunnen ze redelijk hetzelfde als in Nederland.
Wat mijn kinderen van 3-6 jaar leerden, was vooral stil zitten, op hun beurt wachten en dat soort zaken. En voor de rest speelden ze vooral heel veel buiten en binnen.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2017, 12:50 
Volwassene

Karan schreef:
Ik zat in het verkeerde topic, maar nu ik hier toch ben nog maar even een reactie hier.

Ik denk eerlijk gezegd dat er heel veel kinderen zijn die cognitief niet veel meer te leren hebben in groep 1 en 2. Ik zie die groepen ook meer als de oude kleuterschool: een soort van voorbereiding op het schoolse leven. Waar wij wonen starten de kinderen pas met 6 (of 7) met school en doen ze vrijwel niets aan taal- en rekenvaardigheden in de jaren daarvoor. En dat gaat ook gewoon prima, want aan het einde van groep 3 kunnen ze redelijk hetzelfde als in Nederland.
Wat mijn kinderen van 3-6 jaar leerden, was vooral stil zitten, op hun beurt wachten en dat soort zaken. En voor de rest speelden ze vooral heel veel buiten en binnen.

In welk land wonen jullie?

BerichtGeplaatst: 12 okt 2017, 13:14 
Volwassene

Karan, ik ben het met je eens. Veel kleuters kunnen een hoop dingen al, maar mijns inziens is school meer dan alleen kennis opdoen omtrent taal, rekenen en zaakvakken. School is er ook om te leren hoe groepen functioneren, hoe jij functioneert in een groep en wat sociale vaardigheden zijn en hoe die werken.

Voor mij is school een mini-maatschappij en leert je kind hoe het zich kan handhaven, wat zijn sterke en zwakke punten zijn en ontwikkelt een kind zijn of haar karakter. Als het mis gaat, dan is het aan school en de ouders om samen met het uit te zoeken waar de angel zit.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2017, 16:55 
Volwassene

Helemaal eens met karan en spitsmuis. En ook dat er relaxter instaan voordelen heeft en kan helpen dingen niet te zwaar/problematisch te zien. En wat betreft cognitieve leerdoelen: juist als je kind ver voorloopt weet ik niet of de leerdoelen in de ‘links’ iets is om op te focussen. Hij of zij zal daarop dan vooruit lopen en dat zal niet veranderen. Maar als de school meedenkt hoeft dat denk ik geen probleem te zijn. Ook een januarikind kan met veel vreugde meer dan 2 jaar kleuteren ook als het deze doelen bij aanvang school al heeft bereikt weet ik uit eigen ervaring. Geldt niet voor ieder kind en niet op iedere school. Allebei op andere dingen letten kan helpen allebei op andere dingen te letten :D

Pagina 1 van 2 [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende