Het is nu 21 okt 2017, 06:02

Pagina 1 van 2 [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hoe stoppen met denken om te kunnen slapen?
BerichtGeplaatst: 11 maart 2017, 20:49 
Volwassene

Onze dochter van twee jaar en één maand valt moeilijk in slaap. Wanneer we samen naar bed gaan, dan doet ze allerlij dingen om zichzelf wakker te houden en lijkt ze in haar hoofd niet te kunnen stoppen met denken. Onze vraag is hoe kunnen we haar helpen om haar hoofd uit zetten/leeg te maken en daardoor sneller in slaap te vallen?

De situatie:
Mijn man, zelf ook hoogbegaafd, herkent dit uit zijn eigen jeugd. Meestal lag hij keurig om kinderbedtijd in z'n bed. Hij sliep echter vaak pas na 02:00. In de tussen liggende uren bleef zijn hoofd maar bezig met denken: als achtjarige decimalen van wortel 2 of van pi berekenen en andere dingen waar een achtjarige over kan denken. Voor mijn man was dit normaal; lange tijd dacht hij dat alle mensen een paar uur wakker in bed lagen. Zolang hij zich kan herinneren sliep hij pas na vele uren wakker liggen. Nu als volwassenen zet hij zijn hoofd uit met slaappillen.
Meestal ga ik, mijn man, of wij beiden samen met onze dochter in bed liggen. Vaak geef ik haar borstvoeding zodat ze rustig in slaap kan vallen. We bieden haar een veilige geborgen omgeving om te slapen. Dus denk ik dat ze niet bang is om te gaan slapen.
We hebben verschillende bedrituelen uitgeprobeerd: boekje voorlezen, SCREENvrije avond, juist wel nog even op tablet of tv kijken, liedjes zingen, tandenpoetsen in bed, voor het aandoen van haar pyjama, of erna.
We hebben met haar bedje geschoven: eerder, later, of als ze moe is zonder vaste tijd. Ze lijkt wel moe te zijn als we haar in bed leggen.

Kennen jullie dit een weet iemand iets wat onze peuter kan helpen haar hoofd leeg te maken, zodat ze kan slapen?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Hoe stoppen met denken om te kunnen slapen?
BerichtGeplaatst: 11 maart 2017, 22:16 
Volwassene

Bij ons hielpen 2 dingen: later in bed leggen en naar opgenomen voorleesverhaaltjes laten luisteren.

BerichtGeplaatst: 12 maart 2017, 08:09 
Volwassene

Herkenbaar!
Hier helpen (een beetje :roll: ):
Er bij blijven en zelf heel rustig liggen en rustig ademen
Een heel verhaaltje lezen wat echt gericht is op rust: Relax-kids en de Wensster, een soort kindermeditaties en visualisaties voor kinderen van M, Viegas, vinden ze hier fijn. En ook de luisterCD stilzitten als een kikker, een soort mindfullness oefeningen voor kinderen. Misschien nog wel lastig voor een kind van twee bedenk ik me nu.

BerichtGeplaatst: 12 maart 2017, 08:27 
Volwassene

Wat maakt het voor jullie een probleem dat ze moeilijk in slaap valt?

Nu zijn wij nooit samen met onze kinderen naar bed gegaan dus eigenlijk weet ik niet hoe laat ze precies sliepen. Soms hoorde ik dan boven nog gezang, hoorde ik voetstapjes of iets anders maar uiteindelijk gingen ze dan toch slapen. Ik had ook nooit het idee dat ze dat vervelend vonden.
Ook nu gaan ze op onze tijd naar bed en slapen ze als het hun tijd is.

Anne72

BerichtGeplaatst: 12 maart 2017, 08:28 
Volwassene

Heel herkenbaar, zowel bij mezelf als dochter.
Hier helpt:
- Al vanaf babytijd massage voor het naar bed gaan, om weer meer in je lijf te komen ipv in je hoofd.
- zorgen dat ze ook lijfelijk is bezig geweest, veel buitenspelen, sport (peuterdans:peuterzwemmen ofzo)
- in de baby/dreumes/peutertijd het aanpassen van middagslaapje (korter/eerder/slaapje eraf)
- goed avondritueel: altijd 's avonds in bad, standaard verhaaltje en er ff bij blijven liggen
- sinds een paar weken, doe ik ook nog iets idioots, maar het helpt wel:
De energie 'wegzuigen' uit haar hoofd. Dan doe ik alsof mn hand een stofzuiger is en die zet ik op haar hoofd en maak ik daar zuig/slurp geluidjes bij en daarna blaas ik de energie weer uit mn hand. Ik vertel er wel altijd bij dat dat de energie 's ochtends weer terug zal zijn in haar hoofd. Als ik dit opschrijf denk ik bij mezelf 'maf wijf', maar het werkt wel: ik krijg nou iedere avond de vraag of ik energie wil wegzuigen :) en belangrijker, ze ligt niet meer zo hyper te draaien en kletsen in haar bed

BerichtGeplaatst: 12 maart 2017, 11:02 
Volwassene

Wij gingen vaak een stevige wandeling maken 's avonds, dan sliepen ze beter

BerichtGeplaatst: 12 maart 2017, 15:58 
Volwassene

Begrijp ik het goed dat in ieder geval een van jullie bij haar blijft totdat ze slaapt?

Gup viel daardoor alleen maar steeds slechter in slaap, volgens mij omdat hij wist dat ik wegging als hij sliep. Ze moeten toch ook leren alleen in slaap te vallen. Hij mag wel al heel lang 's nachts over komen lopen als hij wakker wordt.

Waar gup ook gevoelig voor is, is voor mijn onrust. Dus als ik bij hem bleef liggen, met in mijn achterhoofd dat ik iets moest doen, was ik er zeker van dat hij vooral niet in slaap viel. Ondertussen gaat hij wel altijd alleen slapen (na bedritueel), maar ligt hij soms ook nog laat wakker met allemaal vragen. Ik controleer wel of hij niet stiekem gaat lezen.

zoon 01-2010 groep 5

BerichtGeplaatst: 12 maart 2017, 21:22 
Volwassene

Als ze nog een middagslaapje heeft zou ik daarmee stoppen. Ze zal enkel echt gaan slapen als ze ook werkelijk moe is. Bij ons werkte erbij blijven ook heel erg averechts, dan bleven (en blijven) ze juist wakker. De oudste had bij ons ook meer tijd nodig om zichzelf tot rust te brengen, een tijd lang hebben we (na het verhaaltje etc.) buiten de deur van de kamer zachtjes steeds maar hetzelfde liedje gezongen (omdat ze ook niet wilde dat we weg gingen). Opa bakkebaard, lekker ritmisch en een saaie melodie. Soms duurde het een half uur, soms tien minuten. Zo konden we als we hoorden dat ze stil werd zachtjes wegsluipen zonder weer deuren open te hoeven doen. Toen ze wat ouder werd was het minder nodig om zo lang te zingen. Nog weer later zijn we helemaal gestopt met zingen. Onze jongste was een fopspeen fanaat en kon zichzelf daarmee binnen een paar minuten tot rust brengen en in slaap vallen. Wij sliepen trouwens niet samen in een bed of kamer, onze kinderen hadden toen elk hun eigen kamertje. Wat betreft samen slapen is mijn ervaring beperkt tot kinderen die met een jetlag midden in de nacht wakker zijn, en kinderen die snachts bij me kruipen omdat ze om een of andere reden wakker zijn geworden. Dan is bij ons de regel: wakker zijn mag, dat moet je zelf maar weten. Maar het blijft donker in de kamer, er wordt niet gepraat (behalve natuurlijk als er iets aan de hand is), geen spelletjes gespeeld, niet gezongen, of wat dan ook, iedereen ligt stil met zijn ogen dicht, ook als je niet slaapt.

BerichtGeplaatst: 12 maart 2017, 22:11 
Volwassene

Misschien helpt het om haar te laten luisteren naar een kindermeditatie, zoals de Piekerballon?

BerichtGeplaatst: 12 maart 2017, 22:37 
Volwassene

Bedankt voor de ideeën. We gaan opzoek naar de kindermeditatie verhaaltjes. De avondwandeling spreekt ons ook wel aan. Het middagslaapje kan er nog niet uit, zonder middag slaapje valt ze gewoon tegen 17:00 in slaap.
Het klopt dat we er bij blijven tot ze slaapt. Meestal slaapt ze zo laat dat we zelf meteen maar blijven liggen. We hebben een groot familie bed, hoewel we hopen dat ereen periode komt dat Meisje gaat slapen we samen avond kunnen houden en er op volwassen bedtijd bij kruipen.

BerichtGeplaatst: 13 maart 2017, 00:00 
Volwassene

Misschien kun je het middagslaapje dan wel halveren, haar dus zelf wakker maken? Hoe lang slaapt ze nu? Een normale cyclus is 45 minuten, misschien is dat genoeg voor haar om de tijd tot 8 uur door te komen en dan toch slaap genoeg te hebben.

BerichtGeplaatst: 13 maart 2017, 09:26 
Volwassene

Kun je niet 1 week lang proberen zonder middagslaap? Als ze zo laat gaat slapen, lijkt het toch dat ze gewoon niet moe genoeg is. Hier helpen buitenlucht en beweging enorm goed. Als mijn kinderen echt fysiek moe zijn slapen ze beter en is er domweg minder ruimte voor denken.
Ik zou het er ook vanaf laten hangen of ze er last van heeft. Mijn oudste heeft altijd weinig slaap nodig gehad, maar had daar weinig last van. Ze was 's avonds vaak nog heel laat wakker, maar speelde wat op haar kamer, luisterde naar luisterboeken en (toen ze ouder was) las eindeloos boeken.

BerichtGeplaatst: 13 maart 2017, 10:07 
Volwassene

Marthax schreef:
Bedankt voor de ideeën. We gaan opzoek naar de kindermeditatie verhaaltjes. De avondwandeling spreekt ons ook wel aan. Het middagslaapje kan er nog niet uit, zonder middag slaapje valt ze gewoon tegen 17:00 in slaap.
Het klopt dat we er bij blijven tot ze slaapt. Meestal slaapt ze zo laat dat we zelf meteen maar blijven liggen. We hebben een groot familie bed, hoewel we hopen dat ereen periode komt dat Meisje gaat slapen we samen avond kunnen houden en er op volwassen bedtijd bij kruipen.

De leeftijd begint ook te komen, dat ze mag gaan begrijpen dat het 's avonds papa en mama tijd is. Jullie hebben ook recht op een moment samen. (of in mijn geval, tijd voor mezelf) Daarbij is het ook belangrijk dat ze gaat leren dat jullie niet helemaal weg zijn, altijd in huis blijven. Weet je zeker dat het niet een soort van altijd jullie aanwezigheid moeten voelen is. Als gup bij me kwam slapen, dan wilde hij ook perse lichamelijk contact voelen. Kunnen jullie bijvoorbeeld overdag in een andere ruimte zijn, zonder dat ze mee wil, of dat ze jullie perse wil horen? Ik merk het nu nog, nu hij 7 is, als ik bijvoorbeeld onder de douche sta en hij bij de deur wil kijken. Dan zeg ik echt dat ik even mijn privetijd nodig heb. Dat hij even komt checken waar ik ben is oke, de hele tijd mijn aandacht nodig hebben niet.

zoon 01-2010 groep 5

BerichtGeplaatst: 13 maart 2017, 10:10 
Volwassene

Citaat:
Het middagslaapje kan er nog niet uit, zonder middag slaapje valt ze gewoon tegen 17:00 in slaap.
Begrijp ik goed dat ze dan zonder hulp in slaap valt? Dat zou betekenen dat ze het wel kan als ze moe genoeg is. Ik zou het middagslaapje dan ook proberen in te korten of te vervroegen, zodat ze 's avonds wel moe is. En er niet naast gaan liggen, maar in de kamer ernaast blijven 'rommelen', zodat ze hoort dat je in de buurt bent. Ik ging bijvoorbeeld in de kamer ernaast de was opvouwen of strijken en zachtjes zingen.

BerichtGeplaatst: 13 maart 2017, 10:17 
Volwassene

Heel herkenbaar, sommige kinderen houden gewoon niet van slapen.
Twee dingen die mij opvallen in je verhaal:
-Waarom is het een probleem als ze zonder middagslaapje al om 5 uur in slaap valt?
Wsl wordt dit als je het een paar maanden volhoudt steeds later....
Mijn kinderen stopten met anderhalf al met hun middagslaapje, helaas voor mij dus.
- En zo'n familiebed heeft natuurlijk zijn voor- en nadelen.
Ik kan ook niet goed slapen met allemaal andere mensen in een kamer. Veel te veel prikkels.
Zo ook mijn kinderen. Die houden ervan om in de avond nog in hun eigen kamertje te lezen of gewoon te rommelen. Ik heb ze altijd elke avond rond dezelfde tijd naar bed gebracht, maar slapen kun je niet afdwingen he? Je kan alleen de beste omstandigheden bieden om tot slapen te komen.

BerichtGeplaatst: 13 maart 2017, 19:27 
inactief

bij ons besloot kleine muis op 18 maand zonder slaapje te kunnen. Ze ging toen s'avonds om 19h30 slapen en zong zichzelf in slaap.
Toen ze niet meer dutte was ze gewoon doodop tegen 18h en sliep ze s'ochtends ineens ook langer. Stilaan schoof het terug op naar 18h30.
Nu is ze in november op school gestart en lag ze om 18h terug haar bed in. Veel mensen bekijken ons met grote ogen als we zeggen dat ze dan gaat slapen, maar ze heeft het nodig en is de dag erna steeds goed uitgerust. Nu merken we dat ze 's avonds al terug iets later kan gaan slapen.

Ik zou het dus ook niet zo erg vinden als dan om 17h spontaan vanzelf inslaapt en een goede nacht heeft.
Wij volgen ook een strikt avondritueel waar we niet van afwijken, ook niet op haar vraag en dat brengt haar ook veel rust: verhaaltje dat ze zelf kiest, omkleden, warme melk en dan brengen we haar samen naar boven (vaak ligt ze al knock-out in onze armen voor we boven zijn)

BerichtGeplaatst: 07 aug 2017, 21:31 
Volwassene

Ik reageer niet zo vaak maar ben een fervente meelezer. Mijn dochter is net 2 jaar geworden en ik herken het erg. Wel moe maar het hoofd niet kunnen "uitzetten". Mijn dochter slaapt overdag 2-3 uur en 's nachts zo'n 10u. Middagslaapje kan er nog echt niet af dus.

Mijn strategie: Ik probeer overdag overprikkeling te voorkomen en ben het eens met ontspannend bedritueel. Wat hier goed werkt is (ruim voor bedtijd, meestal tijdens het avondeten) de dag nabespreken en als ze in bed ligt vooruit kijken naar de volgende dag. Buitenspelen (rondrennen in de tuin!) na het avondeten helpt ook. Als ze erin ligt rond 20.30u even napraten en geruststellend op haar zorgen reageren (over of het gras niet te nat wordt omdat het regent, of haar mond wel dicht past, de meest vreemde zorgen...). Dan lief maar duidelijk zijn en zeggen dat ze nu eerst moet "proberen te slapen" zodat ze morgen uitgerust de dag in kan. Nogmaals lekker instoppen en het muziekje aan en vertellen waar ze me kan vinden (beneden of in het "grote bed"). Het ritueel (incl badje massage etc) duurt hier nu een uur (19.00/30 tot 20.00/30u) en dan nog een half tot soms heel uur (bij een drukke dag) na-rommelen. Dus lang maar ik vind het fijn haar te leren hoe ze zichzelf tot rust kan krijgen. Dat is iets wat ik als kind niet heb geleerd en daarom snel vlucht in drank/eten/schermpjes etc. Wat ik natuurlijk alsnog even ga doen als zij slaapt haha.... Hopelijk heb je wat aan mijn lange verhaal!

Laatst bijgewerkt door Zonnetjemaantje op 07 aug 2017, 21:33, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 09 aug 2017, 22:24 
Volwassene

Hier een kind dat met 18 maanden overdag niet meer sliep en nog steeds met weinig slaap toe kan. Inmiddels 6,5 en 22.30 is eerder regel dan uitzondering bij het effectief in slaap vallen. Kind gaat om 20.00 naar bed. Ieder kind heeft blijkbaar een andere slaapbehoefte en zolang ze er geen last van heeft, hoef je denk ik niet zo heel veel te doen? Behalve inderdaad middagslaapje verkorten of eruit halen. Dat is voor jezelf wel vervelend, zelf heb ik dat enorm gemist, maar als je kind het niet meer nodig heeft, kan het eraf.

BerichtGeplaatst: 10 aug 2017, 10:38 
Volwassene

Kinderen veranderen continue. Bij ons hadden we ook een uitgebreid ritueel. Ineens werkte dat niet meer, bracht het meer onrust dan rust omdat we steeds maar 'bezig' waren met elkaar in plaats van af te sluiten. Toen zijn we over gestapt op 'kort en helder': tanden poetsen/piyama aan (5 min), voorlezen (5 min), zelf lezen (5 min), licht uit. Dat werkt veeeel beter nu.

BerichtGeplaatst: 10 aug 2017, 11:14 
Volwassene

De jongste kan ook niet gelijk slapen.
Die heeft, hoe tegenstrijdig het ook mag klinken, een bed met behoorlijk wat speelgoed.
Als het verhaaltje voorgelezen is dan wordt er dus nog een kwartier tot een half uur de dag doorgespeeld.
Eerst vond ik dat heel raar, bed moest naar mijn idee leeg zijn om te kunnen slapen. Tot ik ontdekte dat het spelen nooit langer dan een half uur duurde en er daarna doorgeslapen werd tot de volgende morgen 7 uur. Blijkbaar past dit bij dit kind.

Pagina 1 van 2 [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende