Het is nu 15 nov 2018, 00:58

Pagina 1 van 4 [ 75 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Financiering HB-onderwijs / verplichte ouderbijdrage
BerichtGeplaatst: 19 sep 2012, 14:08 
inactief

Wij hebben te horen gekregen dat een verplichte ouderbijdrage wettelijk niet mogelijk is en dat er, doordat er niet voldoende vrijwillige bijdragen binnenkomen, een einde zal komen aan het HB onderwijs in de huidige vorm
creye: creye: .

Mijn vraag aan jullie is nu: Hoe gaat dat bij jullie op school? Is er sprake van een verplichte bijdrage (en zo ja, hoe hoog is deze) of zijn er andere wegen bedacht om het financiele plaatje rond te maken?

Ik weet dat er eerder topics zijn geweest over de financiele lasten maar blijkbaar is er ook iets veranderd in de wetgeving waardoor er wellicht op andere Leo's ook problemen (zijn) ontstaan.

Zoekende naar mogelijke oplossingen willen we natuurlijk geen enkel middel onbenut laten om te voorkomen dat we weer terug naar af gaan. Het zou heel triest zijn als het, puur uit financiele overwegingen, stopt terwijl er zoveel successen zijn behaald.

Groetjes,
Leo

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Financiering HB-onderwijs / verplichte ouderbijdrage
BerichtGeplaatst: 19 sep 2012, 15:04 
Volwassene

Wettelijk is er niets veranderd. Wel wordt er de laatste tijd wat actiever gehandhaafd door de onderwijsinspectie (en das maar goed ook). Veel scholen en zelfs ouders zijn verontwaardigd als ouders een vrijwillige bijdrage voor gesubsidieerd onderwijs niet willen betalen. Ik zou eens goed naar de begroting kijken. Staan er niet teveel vakleerkrachten voor de klas? Is de klas niet te klein? Goed onderwijs voor HB 'ers hoeft niet duurder te zijn dan ander onderwijs is mijn ervaring hier.

Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9

BerichtGeplaatst: 19 sep 2012, 15:47 
inactief

Hier een verplichte bijdrage van 850 euro per jaar. Maar als je beneden een bepaald bedrag verdeint, mag je minder betalen.

BerichtGeplaatst: 19 sep 2012, 15:57 
inactief

hier geen hb onderwijs, maar wel gehoord hoe het gaat op een info-avond. Zij hebben een vrijwillige bijdrage. Afhankelijk van hoeveel er binnenkomt, doen ze extra dingen als projecten en vakdocenten. Ik weet niet meer hoe hoog de bijdrage was, maar zeker geen 850!

BerichtGeplaatst: 19 sep 2012, 19:20 
inactief

@Smaragd : Het probleem is nu juist dat hiervoor geen subsidies worden ontvangen en er dus middelen via andere wegen verkregen moeten worden.

Verder is de klassegrootte nu juist prima en staan er zeker niet teveel vakleerkrachten voor de klas. Belangrijker nog is dat het zoals het nu gaat voor de meeste kinderen prima werkt.

BerichtGeplaatst: 19 sep 2012, 19:37 
Volwassene

Hmmm, hier 1550 per jaar per kind hoorde ik op de ouderavond. Tsja, en dan ook nog de vervoerskosten en dergelijke, ik heb 4 kinderen en zoveel geld heb ik niet en ik weiger om mijn kinderen die allemaal leonardo-waardig zijn en het in meer of mindere mate ook nodig hebben, ongelijk te behandelen.

BerichtGeplaatst: 19 sep 2012, 19:46 
Volwassene

leo schreef:
@Smaragd : Het probleem is nu juist dat hiervoor geen subsidies worden ontvangen en er dus middelen via andere wegen verkregen moeten worden.

Verder is de klassegrootte nu juist prima en staan er zeker niet teveel vakleerkrachten voor de klas. Belangrijker nog is dat het zoals het nu gaat voor de meeste kinderen prima werkt.

Dat is bezijden de waarheid. Voor Hb-onderwijs wordt net zoveel subsidie ontvangen als voor 'gewoon' onderwijs. Daarom mag je ook geen verplichte ouderbijdrage vragen, alleen particuliere scholen die niet gefinancierd worden door de overheid mogen ouders een verplichte bijdrage vragen.

Vandaag mijn advies om te kijken naar de kostenkant. Onderwijs op niveau hoeft niet duurder te zijn, zolang je het maar goed organiseert.

Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9

BerichtGeplaatst: 19 sep 2012, 21:21 
Volwassene

Hier (hb VO, geen Leonardo) een verplichte ouderbijdrage van 1000 euro per kind per jaar. Wel korting bij een 2e of 3e kind. Het geld wordt gebruikt voor kleinere klassen, hb training van docenten, ontwikkelen eigen lesmaterialen, intensievere coaching dan op de reguliere afdelingen, extra zorg.
Samen met de gewone subsidie per leerling zijn de ouderbijdragen niet genoeg om de kosten te dekken, het overkoepelend bestuur pompt er dus ook nog redelijk wat geld in.

Voor tweetalig middelbaar onderwijs moeten ouders ook vaak verplicht een bijdrage betalen. Middelbare scholen geven gewoon aan "er is een alternatief, u kunt ook kiezen voor een reguliere afdeling. Maar u kiest voor extra's, en dat kost dus ook extra." Dat geldt voor onze afdeling ook.

Eigenlijk vind ik het niet zo raar dat er een ouderbijdrage gevraagd wordt, de kosten die gemaakt worden zijn voor de meeste scholen hoger dan voor regulier onderwijs. In het basisonderwijs kan vast wel enigszins bezuinigd worden door bv minder vakdocenten in te zetten, dure laptop af te schaffen, etc. Maar dan nog denk ik dat je door de kleinere klassen en de intensievere begeleiding meer geld kwijt bent dan er binnen komt.

BerichtGeplaatst: 19 sep 2012, 22:13 
inactief

Hier Leonardo met vrijwillige eigen bijdrage van 800 euro per jaar.
Hierin zit ook de ouderbijdrage voor de activiteiten die we met heel de school mee doen en ook het schoolreisje en 1/3 deel van de Ipad en de rest is voor de vakleerkrachten en de middelen die aangeschaft zijn. Het mag ook in gedeeltes betaald worden.

Wij wisten de hoogte van te voren dit is ook verteld bij het aanmelden.

Voor de plusklas waar we een keer per week naartoe gingen betaalde ik 425 euro voor tien keer, dus ben ik een stuk voordeliger uit.

BerichtGeplaatst: 20 sep 2012, 07:28 
­

Persoonlijk gruwel ik van extra ouderbijdragen voor tweetalig onderwijs, technasium, topklassen enz, dus ook van de soms behoorlijk hoge bijdragen voor HB-onderwijs.
Heel simpel omdat écht niet iedereen dat geld heeft, en dus de dochter van de schoonmaakster met al haar talenten het maar moet doen met dat 'gewone' onderwijs.

Nu nog geen drama, maar je zult zien dat in de toekomst, er een steeds grotere tweedeling binnen het onderwijs komt, van de basisschool tot en met de universiteiten... Waarin uiteindelijk de extra gevolgde lessen mee gaan tellen in iedere volgende onderwijslaag, dus technasium geeft voordeel om technische studies te volgen enz.
En dat in een wereld waarin het benutten van alle talenten in dit land van levensbelang is internationaal gezien, zeker gezien het feit dat er gewoon niet meer zo veel kindertjes worden geboren hier. (glazenbolmodus uit. :mrgreen: )

De leo waar wij zijn gaan kijken vorig jaar had geen verplichte torenhoge ouderbijdrage, volgens degene die ik sprak mochten zij dat als openbare school ook helemaal niet.
Er was wel een verzekering voor de laptop, die je dacht ik ook kon leasen, maar dat waren echt overzienbare bedragen. Koop je geen laptop van. :lol:
Er zijn wel initiatieven ontplooid om het bedrijfsleven te laten sponsoren, geen idee hoe dat uitpakt...
Wellicht een idee om met deze, of een andere leo zonder ouderbijdrage, contact op te nemen en eens te vragen hoe zij de financiering rondkrijgen.

Ik snap trouwens best dat mensen die het geld hebben, het op dit moment met liefde betalen om maar deugdelijk onderwijs voor hun kind te krijgen, daar hoor jij mij dan weer niet over. :wink:

BerichtGeplaatst: 20 sep 2012, 08:38 
inactief

IK heb er ook moeite mee.

Vooral als ondernemer weet je dat het financieel ook wel eens een jaartje fout kan lopen, moet je kind dan maar een jaartje niet naar de Leo?

Het idee om gewoon meer kinderen per klas toe te laten zou al snel een groot deel oplossen.
Voordeel van Peers bij elkaar en top-down blijft dan toch ook mogelijk?

BerichtGeplaatst: 20 sep 2012, 08:55 
Volwassene

Liever had ik ook geen ouderbijdrage hoeven betalen. Maar er is duidelijke uitleg en openheid over de begroting en ouders worden ook opgeroepen actief mee te werken om de ouderbijdrage zo laag mogelijk te houden.

Hier betalen we een "vrijwillige" bijdrage van 1000 euro per jaar. Dit bedrag mag je in 1 keer of maandelijks een bedrag aan de Stichting overmaken, er zit door de Stichting nog een belasting voordeel in. Als je als ouders er voor kiest om niet te betalen dan is het gevolg einde van dat jaar dat je kind naar het reguliere onderwijs moet. Wat ook aanwezig is in deze school. Want zoals school aangeeft HB onderwijs kost weldegelijk meer. En als ik ook zie wat er gedaan wordt dus de laptops, vakleerkrachten, uitjes, kleine klassen, extra begeleiding enz begrijp ik dat wel.

In het reguliere onderwijs zijn er tegenwoordig ook wel klassen van 30 kinderen en steeds minder tijd voor begeleiding omdat het geld er niet is dan is het vrij logisch dat de klas van zoon met 12 kindjes en extra aandacht en dergelijke dat niet lukt met hetzelfde geld als voor het reguliere onderwijs.

Er is de mogelijkheid om aan te kaarten dat je het bedrag niet rond krijgt. En dan word weldegelijk naar een oplossing gezocht. Dus alleenstaande moeders of minderbedeelden kunnen zo ook hun kinderen naar de Leo doen.
Zelf moet ik behoorlijk wat meer werken om het geld voor de benzine, extra onderhoudskosten auto en schoolgeld te kunnen betalen. Het vergt veel van mij als moeder omdat ik drie uur per dag kwijt ben aan rijden en dan werk ik in de avond en weekenden in de zorg zodat we geen opvang hoeven te betalen want dat werd veel te duur. Maar goed daar staat tegenover dat mijn kind weer gelukkig is en huppelend naar school gaat. Dat ik school niet steeds moet aanwakkeren tot de juiste aanpak maar ze dit op eigen initiatief doen en ook zelf zien wanneer een gesprek nodig is enz. Voor geen goud zou ik op dit moment terug gaan naar het reguliere onderwijs voor onze zoon.

@Magdus onze school probeert ook de klassen voller te krijgen maar de klas van zoon 3/4 is net dit jaar gestart en dit plan ontstond net iets voor de zomervakantie omdat er op het reguliere aardig wat kindjes waren die het in de kleuterklassen niet meer uithielden. Dan vind ik het een goed initiatief van een school om te zeggen we zoeken naar oplossingen ook al betekent dat dat we de klas niet gelijk vol krijgen.

BerichtGeplaatst: 20 sep 2012, 09:05 
Volwassene

Gisteren was er een sponserloop op onze basisschool 190 kindjes opbrengst over de 1000 euro.
Ok ik weet van deze school dat veel ouders het doel niet interessant genoeg vonden om mee te helpen met sponseren.
En dat veel kinderen dus voor( haast ) niets meerenden.
Een stichting voor ezel opvang maar de dame die het in ontvangst nam was er wel heel blij mee.

binnenkort is er een tweede hands speelgoed markt opbrengst voor de school.
En er worden vaker dit soort dingen georganiseerd.

Ik vraag me dus af doen ze dit soort dingen niet bij de leo`s ?

BerichtGeplaatst: 20 sep 2012, 11:15 
Volwassene

Onze kinderen volgen alledrie HB onderwijs op een Kwadraatafdeling.
Voor hen hoeven we geen "vrijwillige" ouderbijdrage te betalen. Daarnaast heeft de school op de Kwadraatafdeling voor elk kind een IPad ter beschikking.

Hoe ze het precies doen, dat weten we niet 100%, maar de school gebruikt eigen middelen en het schijnt uit te komen met 20 kinderen per klas. Wij zijn er erg blij mee :D , want met flink bijkomende kosten als overblijf (voor 3 kids), brandstofkosten en dergelijke zou het, met een "vrijwillige" ouderbijdrage voor ons onmogelijk zijn voor 3 kinderen jaarlijks zo'n bijdrage te moeten doen (en zelf de laptops aanschaffen), zeker nu ik fulltime kindertaxi ben...

Kleine meid HB onderwijs

BerichtGeplaatst: 20 sep 2012, 11:33 
Volwassene

op onze leo een "vrijwillige" (ahum) ouderbijdrage van 1.500,-- per schooljaar en daarnaast nog kosten (ca 1.200,-- incl verzekering) voor de verplichte aanschaf van een dure apple laptop. Daarnaast nog de vervoerskosten (benzinekosten, ieder dag 20 km heen, terug en weer heen, terug, 80 km per dag dus.............)waar ons gemeente geen bijdrage voor verleent.

BerichtGeplaatst: 20 sep 2012, 12:00 
Volwassene

Eerst was het op onze Leo ook gratis. En vulde de overkoepelende schoolorganisatie het gat op. Maar dat lukte niet meer ze kregen het gewoon niet rond.
Voor dit jaar vullen ze de tekorten door nog niet voldoende leerlingen in de groep aan maar het jaar erna niet meer. Het voort bestaan van de Leo waar zoon op zit hangt af van de ouderbijdrage. Als die er niet is of niet voldoende is dan stopt het Leonardo onderwijs op deze school. Eerlijk gezegd vind ik wel zolang de overheid er niets mee doet en je kiest als ouder toch voor dit soort onderwijs en er is een ouderbijdrage nodig om het te laten bestaan je je daar logischer wijs voor inzet. Als het zo zou zijn dat de ouderbijdrage een groot probleem is voor veel mensen dan zou er door die ouders ook de moeite genomen kunnen worden groepjes te maken en zoveel mogelijk onderzoeken waar nog beknibbeld kan worden en waar nog geld binnengehaald kan worden. Dan wordt er wel gemopperd maar ondertussen is er niet veel animo voor actie. Dan denk ik eerlijk gezegd: wel dit onderwijs voor je kind willen en klagen over de ouderbijdrage maar geen energie er in steken om te proberen de ouderbijdrage te verminderen door sponsors of andere mogelijkheden. Dat vind ik dan dubbel.

BerichtGeplaatst: 20 sep 2012, 12:56 
Volwassene

Cis schreef:
op onze leo een "vrijwillige" (ahum) ouderbijdrage van 1.500,-- per schooljaar en daarnaast nog kosten (ca 1.200,-- incl verzekering) voor de verplichte aanschaf van een dure apple laptop. Daarnaast nog de vervoerskosten (benzinekosten, ieder dag 20 km heen, terug en weer heen, terug, 80 km per dag dus.............)waar ons gemeente geen bijdrage voor verleent.

Dat "vrijwillig" staat inderdaad mooi tussen aanhalingstekens. Want als je niet wil betalen dan wordt je kind uiteindelijk uit de Leonardoklas gehaald en overgeplaatst naar een reguliere klas.

BerichtGeplaatst: 20 sep 2012, 13:04 
Volwassene

Bij ons ook een "vrijwillige" bijdrage van maarliefst 1800 euro (wel aftrekbaar). Of je kind uit de Leo wordt gehaald als je niet wilt/kunt betalen weet ik niet, maar inmiddels is me wel duidelijk geworden dat wanneer de ouders met z'n allen het 'gat' niet weten op te vullen met deze bijdrage, de Leo-stekker er gewoon uit gaat. Eerlijk? Nope. De realiteit? Helaas wel dus.

BerichtGeplaatst: 20 sep 2012, 13:30 
inactief

Magdus schreef:

Het idee om gewoon meer kinderen per klas toe te laten zou al snel een groot deel oplossen.
Voordeel van Peers bij elkaar en top-down blijft dan toch ook mogelijk?

Tja, dat heb ik ook wel gedacht, maar kom er echt van terug. Het is voor de leerkracht dan bijna niet te doen denk ik.

Ik ga geregeld mee met een uitje met de klas van dochter (3/4 hb) en kom dan afpgepeigerd thuis. Ik ging twee weken geleden met de regulier kleuters mee ok schoolreis (van 8.15 tot 17.45 uur) en dacht dat ik het best pittig zou zijn. Maar wat een verschil: deze kids luisteren gewoon en hebben niet elke vijf minuten weer een ander inventief plan :lol: , waardoor je altijd ogen tekort komt.

Volgens mij vergt het echt ontzettend veel energie om voor een hb klas te staan (hoe leuk het aan de andere kant natuurlijk ook is). (Haha en dan ook nog al die hb-ouders die geregeld bij de leerkracht op de stoep staan....).

Qua ouderbijdrage: bij ons 900 euro netto (2e kind 750). Het overkoepelende bestuur legt er dan nog 1000 euro per leerling bij. We krijgen verder elk jaar inzicht in de begroting en zien dus precies waar het geld aan wordt uitgegeven.

BerichtGeplaatst: 20 sep 2012, 14:14 
inactief

Vorig schooljaar bestond groep 3/4 uit 14 kinderen. Nu alweer uit 19 kinderen (20 is de max.). Wij betalen ook om de klassen klein te houden, hoewel 19 kinderen ook al veel is. Als je dan ziet dat elk kind op zijn/haar eigen niveau kan werken, heb ik echt respect voor de juf. Zo zijn er maar liefst 8 verschillende leesniveau's (en groepjes van 1-2 of 3 kinderen binnen dat niveau). Met rekenen ook al net zoiets.......
Elk kind heeft zijn eigen leen-laptop (mag niet mee naar huis) en er worden veel extra uitjes georganiseerd. Hij is in maart begonnen en is al met de bus naar Rotterdam geweest, met eigen vervoer naar het muzeum, er is een veiling georganiseerd en zijn ze ook nog eens op een 3-daags kamp geweest (zonder extra kosten dus). En dan vergeet ik volgens mij nog een enkel (kleiner) uitstapje.....Verder is er een vakdocent Schaken en nu ook een vakdocent Muziek (niet het gehele jaar). Voor Engels was er ook een vakdocent, maar dat liep niet lekker en doet de juf nu zelf (meteen wordt dan het thema erbij betrokken). Er worden ook door het jaar heen geregeld andere mensen uitgenodigd om lessen te verzorgen (samen met de eigen juf).
Natuurlijk zouden wij liever niets betalen, maar we zien wel wat er allemaal voor dat geld gedaan wordt. En bij mensen waarbij het een probleem mocht vormen, is er dus een gedeelde kwijtschelding mogelijk. Ook kunnen wij nog wat met de Belastingdienst doen (omdat het een Stichting is etc.).

Pagina 1 van 4 [ 75 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende