Het is nu 17 aug 2018, 22:15

Pagina 3 van 4 [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Financiering HB-onderwijs / verplichte ouderbijdrage
BerichtGeplaatst: 01 dec 2012, 23:00 
inactief

Is het niet zo dat de doorgaande leerlijn te maken heeft met dat er geen knik in haar ontwikkeling mag komen?
Wanneer ze regulier moet gaat dat onherroepelijk gebeuren, moet ze gas terug gaan nemen, ws zelfs een paar passen achteruit gaan lopen. We hebben dat al eerder meegmaakt op het regulier hiervoor, waar ze eerst versnelde en toen ineens weer niet en dus alles overnieuw moest doen(alsof ze was blijven zitten)....je snapt wel dat haar motivatie door het afvoerputje ging. Evenals haar zelfvertrouwen. Dit fiasco van school toen is ze net te boven en nu zal het weer opnieuw gebeuren?
Als ze dit in hun hoofd hadden waarom dan wachten tot december en niet gewoon voor de grote vakantie al spijkers met koppen slaan. Dan had ze wellicht versneld naar de vwo gekund, nu kan het best wel eens wezen dat dit jaar verpest wordt en zijn weerslag gaat krijgen op het vo.

@ Annet123 juist omdat school niet altijd in staat is de doorlopende leerlijn te bieden, maakt dat kinderen moeten uitwijken. Niet alle scholen leven topdown onderwijs, en dat is voor een hb kind nodig om een doorlopende leerlijn te hebben. Al het andere werkt op een gegeven moment niet meer en dan gaan ze stil staan.....Ik moet nog zien hoe school dat in de reguliere klas wil gaan vorm geven. Maar ik sta open voor suggestie op 18 dec.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 02 dec 2012, 12:32 
Volwassene

Bij de Leonardo waar onze zoon op zit is ook aangegeven dat er een ouderbijdrage nodig is om dit onderwijs te kunnen laten bestaan, zodra je een jaar niet betaald zal een kind naar het reguliere moeten. Dit omdat er dan te weinig geld binnenkomt en het niet eerlijk is tegenover andere ouders die alles bij elkaar rapen om het wel te betalen. Als er mensen waren die het echt niet kunnen betalen is daar een regeling voor getroffen.

Zelf ben ik aardig wat meer gaan werken om alles rond te krijgen aan leonardobijdrage en auto en benzinekosten. Loop er enorm voor op m'n tenen. Ik kan in niemands leven en portemonnee kijken maar vind het dan wel lastig om te lezen hoe er over de bijdrage gedaan wordt. Als je kiest voor een Leonardo dan weet je dat er een ouderbijdrage gevraagd kan worden. Als je dit niet bij elkaar kunt krijgen en de jaren niet te overzien zijn kan ik me voorstellen dat je met je handen in het haar zit. Maar eerlijk gezegd zou ik voor nog geen jaar zelf geld proberen te lenen bij familie of maar rood staan dan. Zoals ik al eerder aangaf ik kan in niemands situatie kijken dus misschien zijn al die opties al overwogen. Wil dan ook geen oordeel vellen maar dit is wat bij me opkomt.

BerichtGeplaatst: 03 dec 2012, 10:28 
inactief

Ik denk dat je het woord oneerlijk moet schrappen,
het is vooral van de zotte dat een school die toch per leerling 5800 euro per jaar opstrijkt het niet eens voor elkaar krijgt om het budget sluitend te krijgen voor een klas met hoogbegaafden(hier 17 ll) waarvoor tegenwoordig zelfs extra subsidie mogelijk is.(want de lumpsum zorgt voor de personeels en materiele kosten)
Onze school is zelfs een rijke school, die houdt geld over dus......

Je spreekt over keuze netty, maar wat voor keuze heb je als je kind volledig vastloopt in het reguliere onderwijs en zo depressief is dat ze wel dood wil en denkt dat ze oliedom is? Dat school haar al een labeltje wilde opplakken, want ze zou wel een of andere stoornis hebben anders ging het allemaal heus wel beter met haar. Ze was toch zo slim? Bovendien was er met haar broer ook van alles mis toch? Zou wel erfelijk zijn.
Dan is het snel over met keuze maken...tenzij je je kind laat afstromen naar het speciaal onderwijs, zoals met mijn zoon is gebeurd, en die nu dus thuis zit en helemaal geen onderwijs meer geniet, zichzelf dommer dan dom voelt en het leren maar helemaal heeft opgegeven.(hij is dus ook hb kind) Dat wou ik dus niet voor dochter.
Ik ben dan ook heel dankbaar dat ze al 2 jaar op het leo zit en ik hoop dat ze het kan afmaken. Aan de wet zal het niet liggen, het hangt nu af van de goodwill van het bestuur. Want ook al heb ik het recht aan mijn kant, als school kwaad wil wordt het evengoed een belasting voor dochter.

BerichtGeplaatst: 03 dec 2012, 12:39 
Volwassene

Heb je geen inzage in waar al het geld naar toe gaat? Bij ons op de Leo is een info avond geweest waar heel eerlijk en open gesproken is over alle kosten en waar wat naar toe ging. Daarin was duidelijk te zien waar het tekort m in zat. Verder is het ook zo dat je als ouders mee mag denken en input mag geven over mogelijke besparingen enz. Ook worden er groepjes opgericht waar iedere ouder zich voor kan aanmelden om aan te werken dus bijv ouders inzetten voor activiteiten of onderwerpen behandelen voor de klas, sponsoren zoeken ga zo maar door.
Je geeft nu aan dat het om 5800 per kind per jaar gaat?? Zo'n extreem bedrag heb ik nog nooit gehoord van een Leonardo. Om welke Leonardo gaat het dan als ik vragen mag?
Wellicht kun je kijken wat het gemiddelde is van de Leobijdrages over het algemeen en aangeven dat je dat betaald omdat dat dus redelijkerwijs noodzakelijk kan zijn voor het Leonardo onderwijs en niet dit extreme bedrag?! Dan neem je toch jou stukje verantwoordelijkheid. Het klinkt mij ook een beetje in de oren alsof je het principieel niet wilt betalen wat ik bij zo'n groot bedrag zeker kan begrijpen. Maar zelf zou ik er dan voor kiezen om te betalen wat andere ouders voor Leonardo onderwijs betalen en dan in gesprek gaan met school in samenwerking met andere ouders en dit extreme bedrag aan de kaak gaan stellen. Is dit niet eerder al gedaan door ouders of door jou zelf? Aangezien je kind er nu 2 jaar op zit?!

Kan me voorstellen dat je het hebt over geen keuze hebben. Als ik naar mijn kind kijk en hoe hij zich voelt op een reguliere school en nu op het Leonardo is het zeker geen keuze maar puur noodzakelijk. Maar dan is de ouderbijdrage ook geen keuze meer maar daar aangekoppeld en dus ook een vaststaand feit dat bedoelde ik te zeggen. En dat blijkt dus vanuit jou gezien niet de gedachte te zijn. En daar val ik over. Zeker kunnen er mensen zijn die het echt echt niet kunnen opbrengen na al het mogelijk gedaan te hebben zoals extra werken, geen vakantie, tweedehands kleding, eigen uitjes laten, bezuinigen waar kan enz enz. Dit alles moet ik doen om mijn kind naar het Leonardo te kunnen laten gaan. Maar er zijn ook mensen die vanuit principe niet zo hun best willen doen omdat ze eigenlijk niet willen meewerken aan het creeren van eliteonderwijs. En dan denk ik dus wel gebruik maken van Leonardo onderwijs voor je kind maar ondertussen geen ouderbijdrage willen leveren. En dan heb ik het nu even niet specifiek over jou maar in het algemeen. Als je het niet eens bent met het hoge bedrag ga in gesprek, achterhaal waar het allemaal naar toe gaat, draag oplossingen aan waar het anders kan en anders moet, doe dit als ouders met elkaar dan sta je sterker, ga op zoek naar sponsoren enz. Misschien is dit allemaal wel gedaan hoor en zo ja dan zou ik dus gaan voor het gemiddelde van de leonardobijdrages en zo ze de mondsnoeren en werkt dat niet dan inderdaad actie ondernemen en aangeven dat er meer niet komt aan bijdrage.

BerichtGeplaatst: 03 dec 2012, 12:57 
Volwassene

die 5800 is het bedrag dat het ministerie gemiddeld betaald per leerling per jaar in het basisonderwijs. Gemiddeld, waarbij speciaal onderwijs veel duurder is dan regulier, en het regulier neerkomt op ongeveer 3400 euro per kind per jaar. Het leo-onderwijs is geen speciaal onderwijs zoals in de wet op het onderwijs wordt bedoeld, en is dus gewoon regulier. Maar van dat bedrag kunnen de meeste leo-klassen niet rondkomen, dus moeten ze op zoek naar meer geld, om al die andere extra dingen te doen (kleinere klassen, er wordt meer materiaal/verschillende methodes gebruikt, materiaal in de klas, excursies, computers, software, licenties, extra vakleerkrachten, enz). Daar wordt die 'vrijwillige' ouderbijdrage aan besteed. En dat kan een school gewoonweg niet duurzaam zelf ophoesten.

zoon (winter 11)

BerichtGeplaatst: 03 dec 2012, 13:08 
Volwassene

Bedankt voor de opheldering stokstaartje! Subsidie voor Leonardo? Daar heb ik nog niet van gehoord.

Maar het gaat dus inderdaad om een ouderbijdrage die gerelateerd is aan het tekort zoals op andere Leo's?! Als je niet kunt begrijpen waarom ze niet rond kunnen komen van het standaard bedrag dat ze krijgen voor iedere leerling op het reguliere dan begrijp je weinig van het soort onderwijs voor deze kinderen. En dat vind ik redelijk verbazingwekkend als je kind er al twee jaar op zit.
Dat je aangeeft dat de school geld overhoud vind ik geen reden om te zeggen ik hoef die ouderbijdrage niet te leveren. Het zou dan dus eerlijker zijn als dat overgebleven geld naar de reguliere kinderen gaat dan hebben die ook eens iets extra's. Helaas is het nu gewoon zo dat je voor het Leonardo onderwijs als ouder bij moet springen om bepaalde dingen van dit onderwijs te kunnen blijven realiseren. Bijvoorbeeld alleen al de kleinere klassen. Dat is toch een simpel rekensommetje dat je bij minder leerlingen dus ook gewoon minder geld hebt terwijl er nog steeds een fulltime leerkracht voor de klas moet staan dat is niet anders dan het reguliere. Alleen daar al kom je geld tekort. Je kunt dus hoog en laag springen maar dit wordt er niet anders door als er ouders zijn die hun kont tegen de krip gooien en vinden dat ze daarom niet hoeven te betalen. Ga dan de barricades op bij de overheid.
Ik vind het mooi dat er scholen zijn die hun best willen doen voor deze kinderen ook al dekt de overheid de kosten niet en willen ze met ouders zoeken naar een oplossing om deze kinderen dit onderwijs te kunnen blijven bieden. Zo kun je het ook bekijken.

BerichtGeplaatst: 03 dec 2012, 21:30 
­

netty schreef:
Bij de Leonardo waar onze zoon op zit is ook aangegeven dat er een ouderbijdrage nodig is om dit onderwijs te kunnen laten bestaan, zodra je een jaar niet betaald zal een kind naar het reguliere moeten. Dit omdat er dan te weinig geld binnenkomt en het niet eerlijk is tegenover andere ouders die alles bij elkaar rapen om het wel te betalen. Als er mensen waren die het echt niet kunnen betalen is daar een regeling voor getroffen.

Persoonlijk vind ik dit dus echt niet kunnen. Scholen ontvangen per leerling een bedrag aan bekostiging, zoals hierboven is beschreven. Het rijk geeft deze bekostiging aan scholen met het idee dat het onderwijs voor iedereen toegankelijk moet zijn. En nee, de bekostiging gaat niet uit van klassen van 16 of 18 kinderen per klas. Ook houdt de bekostiging geen rekening met 1 Mac per le.erling. Als je dat wilt, dan kom je inderdaad tekort. Maar om ouders dan te gaan verplichten een aanvullende bijdrage van vaak wel ongeveer €2000 per kind per jaar te gaan betalen, dat kan in mijn ogen echt niet. Op die manier misbruik je de subsidie die de school krijgt om het onderwijs voor iedereen toegankelijk te houden.

Naast het door de overheid bekostigde onderwijs, heb je ook een aantal particuliere scholen. Deze scholen maken een aantal soortgelijke keuzes als het Leonardo-onderwijs. Hiervoor vragen ze ook een hoge ouderbijdrage. Deze scholen krijgen daarom geen bekostiging per leerling van het rijk. Dat is een keuze.

Door een verplichte ouderbijdrage voor de Leonardoklassen te vragen, vorm je als het ware particuliere klassen binnen een bekostigde school. Dan kun je het tegen over die particuliere scholen ook niet maken om daar wel subsidie voor te ontvangen.

Je krijgt die bekostiging per leerling en dan zul je je ook aan de voorwaarden moeten houden en een van die voorwaarden is nu eenmaal geen verplichte ouderbijdrage.

BerichtGeplaatst: 03 dec 2012, 22:05 
Volwassene

Onze ex-Leo heeft geen verplichte ouderbijdrage. Er was toen wij daar begonnen (3 schooljaren geleden) wel een vrijwillige ouderbijdrage voor de Leonardoklassen. Daar was geen bedrag aan gekoppeld maar wel uitleg over wat een Leo allemaal extra kost per kind.
Het eerste half jaar hebben wij inderdaad vrijwillig een bijdrage gedaan (de helft van het jaarbedrag dat wij voor ogen hadden). Daarna bleek het niet mogelijk te zijn dat school of vereniging een goede toelichting kon geven waar dat geld voor gebruikt werd. Wij hebben toen gezegd dat we pas weer gingen bijdragen als daar duidelijkheid over was.
Die duidelijkheid is er nog steeds niet. Wij dragen nu dus niets bij (behalve de gewone ouderbijdrage).
Ondertussen is school een ex-Leo omdat ze de bijdrage aan Leonardo te weinig toegevoegde waarde vinden hebben. Ze werken nu samen met omringende scholen met hoogbegaafdenklassen. Dat werkt prima. Wij zijn nog steeds tevreden over het onderwijs, hoewel er wel bezuinigd is (minder vakleerkrachten, apple-laptops hadden we al niet, klassen tot 20 leerlingen). De basisprincipes zijn er nog steeds en de ervaring wordt goed gebruikt.
Het domme blijft dat er ouders zijn die willen/kunnen betalen op vrijwillige basis maar dat daar te weinig aandacht/verantwoording voor is.

BerichtGeplaatst: 03 dec 2012, 23:25 
inactief

Ik denk dat er hier een aantal dingen door elkaar gehaald worden, per kind krijgt een school 5800 euro per jaar, de scholen voor speciaal onderwijs krijgen daar bovenop nog het rugzakje erbij. Die krijg je namelijk niet apart als je kind op het speciaal onderwijs zit. De gewone scholen krijgen dat rugzakje er ook bij maar dan op naam van de enkele leerling die het nodig heeft. Het gaat trouwens altijd in de grote pot....je moet echt je best doen om inzage te krijgen.
De personele kosten en materiele kosten( salarissen en onderhoud gebouw,gas/water/licht)komt uit de lumpsum. Dat is dus nog weer een andere pot.
Er is ook extra geld voor het ondersteunen van onderwijs aan hoogbegaafden....http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... leerlingen

Verder ben ik het eens met wat Cindy schrijft, een rijksbekostigde school hoort niet teveel extra geld te vragen van de ouders en al helemaal niet zulke exhorbitante bedragen als die ik hier voorbij hoor komen. 1000 is voor mij een ware aderlating bovenop de reiskosten, maar 2000????

BerichtGeplaatst: 18 dec 2012, 15:01 
inactief

Inmiddels heb ik het gesprek gehad en de klare taal in de brief was blijkbaar om een beetje op te porren daar er meer ouders waren die niet betaalden ook al konden ze het misschien wel?
Ik heb al vanaf het begin vertelt dat het moeilijk werd voor mij en heb nu dan ook maar mijn belastingoverzicht laten zien. Dat was genoeg, ze snapte dat ik niet kon betalen en daarmee was de kous af.
Ik ben opgelucht en ook heel dankbaar dat dochter gewoon haar jaar af kan maken.

BerichtGeplaatst: 18 dec 2012, 16:42 
inactief

Wat fijn dat je dochter gewoon haar school kan afmaken!

BerichtGeplaatst: 18 dec 2012, 18:47 
Volwassene

Hoi , ik las onlangs dit artikel:

http://www.parool.nl/parool/nl/224/BINN ... hool.dhtml

Het verschil tussen (maximaal) 20 en de gemiddelde 23 is op zich niet groot. Het financiele gat, waarover HB scholen klagen, komt dus vooral door vakdocenten en andere extra's tot stand (HB begeleiding, speciale lesmethoden, uitstapjes etc). Maar hoort daar ook b.v. scholing van leerkrachten bij of is dat de verantwoording van de school, de leerkracht zelf of het rijk? De opgedane kennis blijft later immers 'eigendom' van school/leerkracht.
(je hoeft toch ook niet de opleiding tandheelkunde van je tandarts te betalen….?)
Ik vind het zeker zeer wenselijk dat scholen de ouders goed inzicht geven in de uitgaven die zij voor de HB afdeling maken.

BerichtGeplaatst: 19 dec 2012, 14:17 
Volwassene

mama_z schreef:
Hoi , ik las onlangs dit artikel:

http://www.parool.nl/parool/nl/224/BINN ... hool.dhtml

Het verschil tussen (maximaal) 20 en de gemiddelde 23 is op zich niet groot. Het financiele gat, waarover HB scholen klagen, komt dus vooral door vakdocenten en andere extra's tot stand (HB begeleiding, speciale lesmethoden, uitstapjes etc). Maar hoort daar ook b.v. scholing van leerkrachten bij of is dat de verantwoording van de school, de leerkracht zelf of het rijk? De opgedane kennis blijft later immers 'eigendom' van school/leerkracht.
(je hoeft toch ook niet de opleiding tandheelkunde van je tandarts te betalen….?)
Ik vind het zeker zeer wenselijk dat scholen de ouders goed inzicht geven in de uitgaven die zij voor de HB afdeling maken.

Hm,tandarst opleidingen? die betaal je dus wel.
Deels middels de studiefinanciering uit algemene middelen, deels verwerkt in het tarief voor je behandelingen (waarmee de tandarts zowel de bij en nascholinmgen bekostigd als de afbetaling van de studieschuld)

De normale na/bijscholingen van personeel echter zitten WEL in dat tarief per leerling per jaar.
Heb je aparte leoklassen in een school dan zou je dat standaard nascholingsbudget voor de leerkrachten welke voor de leoklassen staan voor specifieke doelcurssussen kunnen inzetten.
Overigens weet ik dat ook normale basisscholen mee (kunnen?) doen aan trainingen in herkennen hoogbegaafdheid bij leerlingen. Geen reden voor leo docenten om dat als extra kosten op te voeren.

Alleen extra vakdocenten die NAAST de vaste leerkracht tegelijkertijd ook les komt geven met gebruikte materialen ed zou ik als buiten het standaard budget vallend beoordelen.
Een normaal salaris (volledige werkgeverslasten) voor iemand die in staat is hb kinderen iets zinvols te leren als vakkracht kost fulltime ca 65000 per jaar. Bij 6 leo klassen is dat ruim 11000 per klas...550 euro per kind per jaar bij klasse grootte van 20 leerlingen. Nog wat meteriaal kosten etc...dus hooguit een 750 euro per jaar per kind extra nodig. Gebruik je meer vakkrachten voor verschillende vakken dan zullen die ieder feitelijk parttimers zijn met slechts gering hogere kosten.

Ga je over op uitsluitend vakdocenten, dus geen vaste leerkracht meer dan wordt de berekening heel anders en moet je kijken naar de inschaling van een vaste juf tov de (vaak hogere) inschalingen voor vakmensen.

BerichtGeplaatst: 19 dec 2012, 18:21 
inactief

Ik schrik wel van de bedragen zeg! :shock:

Wij hoeven niks te betalen.
( alleen 200 euro per jaar voor het overblijven )

BerichtGeplaatst: 22 jan 2013, 10:37 
inactief

Ik schrik inderdaad ook van alle genoemde bedragen. Wij hoeven niks extra's te betalen, behalve aanschaf van een laptop!

Passend HB onderwijs kan mijn inziens ook zonder EXTRA vakdocenten. Er zijn scholen die hier wel voor kiezen. En helaas zit daar een prijskaartje aan, die ouders of sponsoren moeten opbrengen.

BerichtGeplaatst: 22 jan 2013, 15:25 
inactief

[quote="reinier

Alleen extra vakdocenten die NAAST de vaste leerkracht tegelijkertijd ook les komt geven met gebruikte materialen ed zou ik als buiten het standaard budget vallend beoordelen.
Een normaal salaris (volledige werkgeverslasten) voor iemand die in staat is hb kinderen iets zinvols te leren als vakkracht kost fulltime ca 65000 per jaar. Bij 6 leo klassen is dat ruim 11000 per klas...550 euro per kind per jaar bij klasse grootte van 20 leerlingen. Nog wat meteriaal kosten etc...dus hooguit een 750 euro per jaar per kind extra nodig. Gebruik je meer vakkrachten voor verschillende vakken dan zullen die ieder feitelijk parttimers zijn met slechts gering hogere kosten.

Ga je over op uitsluitend vakdocenten, dus geen vaste leerkracht meer dan wordt de berekening heel anders en moet je kijken naar de inschaling van een vaste juf tov de (vaak hogere) inschalingen voor vakmensen.[/quote]

Maar die vakdocent geeft maar een paar uur per week les dus het bedrag van 65000 klopt niet, bovendien kost een eerstegraads vak-leerkracht niet meer dan 41000 per jaar fulltime gemiddeld. eindsalaris voor deze groep is zo'n 56000 per jaar fultime.

BerichtGeplaatst: 22 jan 2013, 15:52 
Volwassene

Bib schreef:
quote=reinier<

Een normaal salaris (volledige werkgeverslasten) voor iemand die in staat is hb kinderen iets zinvols te leren als vakkracht kost fulltime ca 65000 per jaar. Bij 6 leo klassen is dat ruim 11000 per klas...550 euro per kind per jaar bij klasse grootte van 20 leerlingen. Nog wat meteriaal kosten etc...dus hooguit een 750 euro per jaar per kind extra nodig. Gebruik je meer vakkrachten voor verschillende vakken dan zullen die ieder feitelijk parttimers zijn met slechts gering hogere kosten

Ga je over op uitsluitend vakdocenten, dus geen vaste leerkracht meer dan wordt de berekening heel anders en moet je kijken naar de inschaling van een vaste juf tov de (vaak hogere) inschalingen voor vakmensen.>

Maar die vakdocent geeft maar een paar uur per week les dus het bedrag van 65000 klopt niet, bovendien kost een eerstegraads vak-leerkracht niet meer dan 41000 per jaar fulltime gemiddeld. eindsalaris voor deze groep is zo'n 56000 per jaar fultime.

De vraag is niet wat de vakdocent verdient (bruto) maar wat die kost. De hogere kosten welke ik genoemd heb zitten overigens vooral in werkgevers bijdragen bij pensioenen, ziektekosten verzekering (>7%) etc. evenals bijscholing leerkracht. Ik heb al gerekend met enkele uren per week. De vakdocent dus over 6 jaar leoklassen verdeeld. 1 fulltime vakdocent , of eventueel 2 halftime als dit voor meerdere vakgebieden gewenst is over die 6 klassen. maximaal 5 uur per week per klas dus.

BerichtGeplaatst: 22 jan 2013, 16:04 
inactief

Ik snap hem,
hier dus alleen een juf Spaans voor twee uur in de week(twee leo klassen), tweedegraads zelfs......en toch zoveel per jaar op moeten hoesten als ouders zijnde.
Verder een schaakmeester van de schaakvereniging en de vaste juf.
Ik denk zomaar dat de meeste Leo-basisscholen zo werken.

Hier is trouwens ook vertelt dat het lidmaatschap aan de leostichting 6000 per jaar was, voor de nascholing en ondersteuning neem ik aan.

BerichtGeplaatst: 22 jan 2013, 16:26 
Volwassene

Bij ons zijn aanwezig :

een schaakleraar (2 keer onderling partijen in de klas, 1 keer per 3 weken echt les),
een chinese lerares (1 keer per week volgens mij 30 of 40 min),
een engelse lerares (1 keer per week volgens mij ook 30 of 40 min) en
een muziekleraar (1 keer per 2 weken, deze komt overigens ook in de reguliere klassen).

Van de schaakleraar begreep ik ook dat ze een aantal weken niet ingeroosterd worden (volgens mij rond de vakantie´s, cito´s, sinterklaas ed). Ik weet niet of dit een financiele reden heeft of echt organisatorisch beter uitkomt.

Verder geen eigen laptop, maar gewoon met de laptops van school en 3 of 4 keer per jaar een excursie/uitstapje, waarbij de ouders indien nodig zelf (zonder vergoeding) rijden. Maar ook hier wordt creatief mee omgegaan vind ik. Zo hebben ze voor het thema uitvindingen waar ze nu mee bezig zijn bijv. de technobus geregeld, die volgens mij gratis bij basisscholen langskomt en zo is vorig jaar ook en team van de Robocup langs geweest.

Groepsgrootte bedraagt max 20 kinderen in de klas.

Bijdrage is dit jaar van EUR500 naar EUR600 verhoogd.

z 2007 groep 6

BerichtGeplaatst: 22 jan 2013, 17:14 
Volwassene

Even een kanttekening bij de berekeningen: De vakkrachten zullen bijna altijd ZZP-ers zijn als ik de vakken zo hoor. Salaris +/- 60 euro per klokuur. Als je iemand af en toe een los uurtje neemt bij een contract voor een jaar 6 uur per week kan daar flink op afgedongen worden. Daar komen nog reiskosten bij maar als je iemand een hele dag inplant valt dat reuze mee 0,19 cent per kilometer.
En er kunnen nog materiaal kosten bij komen, als ik een scheikunde les geef en de leerlingen mogen na afloop een flesje badolie of parfum meenemen wordt dat 1 euro per kind per les meer maar dat is het maximum, de meeste lessen zijn goedkoper vergelijkbaar met handenarbeid, bij schaken of chinees zullen de materiaalkosten ook niet veel zijn.
BTW betalen scholen niet.
Dus zeg 6 klassen natuurwetenschap op 2 ochtenden op 30 km afstand kost voor een heel jaar max 40 x 6 x 60 = 14400 mijn salaris+ 80 x 11,40 = 912 reiskosten + evt materiaal kosten.

En inderdaad 40 keer per jaar is veel, er vallen sowieso 10 weken uit en dan hoeven zzp-ers niet doorbetaald te worden.

Pagina 3 van 4 [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende