Het is nu 22 jun 2018, 10:22

Pagina 2 van 4 [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Financiering HB-onderwijs / verplichte ouderbijdrage
BerichtGeplaatst: 20 sep 2012, 21:32 
Volwassene

sjuut schreef:
Persoonlijk gruwel ik van extra ouderbijdragen voor tweetalig onderwijs, technasium, topklassen enz, dus ook van de soms behoorlijk hoge bijdragen voor HB-onderwijs.
Heel simpel omdat écht niet iedereen dat geld heeft, en dus de dochter van de schoonmaakster met al haar talenten het maar moet doen met dat 'gewone' onderwijs. [...]Ik snap trouwens best dat mensen die het geld hebben, het op dit moment met liefde betalen om maar deugdelijk onderwijs voor hun kind te krijgen, daar hoor jij mij dan weer niet over. :wink:
Wij hebben dat geld overigens ook niet. De eerste jaren zijn door opa betaald :oops: . Opa is twee jaar geleden overleden, sindsdien schrapen we her en der de centjes bij elkaar. En dat betekent een auto die van ouderdom uit elkaar valt omdat ie niet vervangen kan worden, zelden uit eten, niet naar de bioscoop, etc. We hebben de afgelopen jaren heel veel gelaten om dat geld bij elkaar te krijgen. En zijn meer uren gaan werken. OK, het lukt nog steeds. Maar het drukt wel heel zwaar op ons gezinsbudget, ik heb echt wel eens zitten huilen omdat de koelkast kapot ging en we gewoon het geld niet hadden voor een nieuwe (en ik zit nu dus in mijn maag met een auto die op omkiepen staat, ik heb het ding nodig om op mijn werk te komen maar ik heb geen idee waar we het geld voor een "nieuwe" vandaan moeten halen).

Maar ik ben 't helemaal met je eens Sjuut, op deze manier creeer je elite-onderwijs en sluit je kinderen van ouders met lagere inkomens uit. Dat staat mij ook tegen.

Wat ik zo pijnlijk vind is dat het hele HB-onderwijs een selffulfilling prophecy lijkt te worden: tegenstanders (ook in Den Haag) zijn van mening dat het niet nodig is. Dus komen er geen gelden. Kosten worden dus geheel bij de ouders neergelegd. School gaat op den duur failliet omdat de ouderbijdragen niet voldoende zijn om het onderwijs te bekostigen. Hb-onderwijs wordt gestopt. Tegenstanders zeggen "zie je wel, het werkt niet dat hoogbegaafdenonderwijs. Die scholen verdwijnen vanzelf weer".

@Magdus: ik ken een aantal Leo-leerkrachten en ook op het VO spreek ik regelmatig docenten. Het is bijna niet te doen om de klassen groter te maken. Er zijn relatief veel kinderen met een bijzondere gebruiksaanwijzing, de begeleiding is intensiever dan in een reguliere klas (tijd, energie). Maak je de klassen groter, dan is de kans groot dat de draaglast van de leerkracht te groot wordt. Dat gaat ten koste van diens (geestelijke) gezondheid maar ook ten koste van het welzijn van de kinderen.

BerichtGeplaatst: 20 sep 2012, 21:46 
inactief

Eigenlijk is het raar dat kinderen die 20 punten onder de norm dus wel als "zorg" gezien worden en kinderen die 30 punten boven de norm zitten niet als "zorg" gezien worden.

In mijn ogen is dat toch prima te onderbouwen.. maar ja geld extra is een grote uitdaging voor een regering.. (zeker voor onderwijs en zorg)

Hier trouwens "regulier" onderwijs en kids die niet getest zijn... dus HB?? geen idee :lol:
Onze "vrijwillige" ouderbijdrage is 60 euro per jaar (volgens mij is op geen enkele school de ouderbijdrage vrijwillig als je de dingen die gebeuren wil doen)

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 20 sep 2012, 22:36 
Volwassene

Hier een ex-Leo waar de bijdrage vrijwillig is. Tot nu toe is er geen duidelijke uitleg waar de hb-bijdrage naartoe gaat, dus wij betalen alleen de 'normale' bijdrage. Dit was niet anders toen de school wel een Leo was.

BerichtGeplaatst: 21 sep 2012, 20:01 
inactief

Dank voor alle reacties tot nu toe.

Persoonlijk zou ik ook liever zien dat er geen verplichte bijdrage is maar ja, als je moet kiezen tussen twee kwaden dan betaal ik toch liever. Ook wij moeten er best wel dingen voor laten maar dat is in mijn ogen een bewuste keuze voor de toekomst van mijn kinderen.

Er zou overigens dan wel een inkomenstoets zijn en een korting voor tweede, derde etc kind. Dus ook bereikbaar voor minder draagkrachtigen. En, zoals ook terecht opgemerkt, de kleinere klassen en meer gewalificeerde leerkrachten en vakdocenten kosten nu eenmaal meer geld.

Hopelijk vinden we nog een manier om toch door te kunnen gaan. Alle ideeen zijn welkom :D

BerichtGeplaatst: 22 sep 2012, 21:02 
inactief

leo schreef:
...
Hopelijk vinden we nog een manier om toch door te kunnen gaan. Alle ideeen zijn welkom :D

Als de ouders meer betalen is het financiële probleem opgelost, maar dat lijkt geen haalbare kaart. Als er dan kennelijk niet meer geld beschikbaar is dan er beschikbaar is voor een "normale"basisschool, dan zou je moeten kijken welke elementen je van de Leonardo kunt overnemen die geen geld kosten.

Dan kom je toch nog een heel eind hoor.

We kunnen dan helaas geen kleinere klassen hebben.

Wel kan er een IQ test gevraagd worden (kosten te betalen door de ouders).

Het lesmateriaal kan aangepast worden. (Er kan ander lesmateriaal gebruikt worden dat dan hopelijk wel beschikbaar is)

De lesuren voor de reguliere vakken kunnen verminderd worden, door de herhalingen te schrappen.

De vrijgekomen tijd kan gebruikt worden voor (gratis) projecten en schaken, dammen, engels.

Er kunnen geen (minder) probleemgevallen opgenomen worden.

Er kan gebruik gemaakt worden van een methode, zoals het montessori, waarbij meer individuele snelheidsverschillen mogelijk zijn.

Een mogelijkheid is ook om te versnellen. Waardoor er eerder naar het VWO gegaan kan worden, wat al vee interessanter onderwijs is.

BerichtGeplaatst: 30 nov 2012, 19:39 
inactief

Het is al een loude topic maar ik leg ook nog even mijn bijdrage neer.

Dochter zit inmiddel 2 jaar op het leonardo en ik heb nog geen bijdrage kunnen betalen(ben gewoon te arm :( )
Nu ben ik opgeroepen voor gesprek met de directeur en voorzitter college bestuur, om de mogelijkheden te bespreken betreffende het verdere onderwijs van haar.
Ik vrees dat ze niet mag blijven als ik niet met geld over de brug kom.
Wat me met afschuw vervult, ze zit in groep 8 en neemt dit jaar afscheid.
We gaan niet verder met leonardo onderwijs. Ze zou na 2 jaar zowiezo regulier moeten,dus begint ze meteen op het lyceum hier.

Zit even in dubio of ik de onderwijsconsulent in moet schakelen als ze van het leo af moet ivm de "vrijwillige" bijdrage. (het staat er in elke brief nadrukkelijk bij, en toch...)

BerichtGeplaatst: 30 nov 2012, 20:30 
inactief

Wat een bericht!!!
Erg hoor dat we terug gaan naar dit soort praktijken.

BerichtGeplaatst: 30 nov 2012, 20:36 
inactief

dat kunnen ze niet maken!! het is vrijwillig.

BerichtGeplaatst: 30 nov 2012, 21:27 
Volwassene

Wij hebben eind vorig schooljaar geïnformeerd in Amsterdam. Naast verplichte IQ test (die hadden we al), vragen ze daar 1950,- per jaar. En die is niet aftrekbaar. Daarnaast nog een algemene school/ouderbijdrage van 300,-

Ook wij moeten logistiek dan meer regelen en kunnen dat niet ophoesten. Iets wat ik echt heel erg jammer vind. Ook al begrijp ik wel dat het veel geld kost, maar waarom aandeel onderkant wel investeren en aan de bovenkant niet vanuit de overheid. Schiet mij maar lek.

Succes.

BerichtGeplaatst: 01 dec 2012, 08:54 
Volwassene

Formeel kunnen ze je dochter verplaatsen van Leoklas naar reguliere klas ondanks dat de bijdrage vrijwillig is.
De school biedt in de reguliere klas nog steeds volledig onderwijs dus sluiten ze je dochter niet buiten.
Van school sturen mogen ze in ieder geval niet.

Waarschijnlijk gaat ze jou onder druk zetten toch te betalen.

BerichtGeplaatst: 01 dec 2012, 14:21 
inactief

Dat denk ik ook ja, en het zou heel jammer zijn om mijn dochter te straffen voor het feit dat ik nu te arm benom te kunnen betalen...

maar ala, het zij zo, de wereld is hard en geen geld isnog steeds minder kansen, ondanks alle mooie praatjes van de school en politici.
Ik ben wel benieuwd hoe dochter zich dan verhoudt tot school , of de positeve verandering stand houdt en ze niet terug gaat zakken in demotivatie en onderpresteren...een half jaar is lang.....

BerichtGeplaatst: 01 dec 2012, 15:47 
Volwassene

Een "vrijwillige" bijdrage is nog steeds maar een fractie van de werkelijke kosten. Als er geen leo's zijn (waren in ons geval) en je kan als ouder zelf het leerproces , extra's dus naast het school programma, ter hand gaan nemen dan zijn de kosten een veelvoud van die ouder bijdrage.

Ondanks de hulp die ik gehad heb van goed geschoolde vrienden en vrijwilligers die bereid waren in "club verband" iets voor kinderen te doen (niet alleen hb), maar wel erg nuttig omdat activiteiten leeftijds onafhankelijk waren heb ik jaarlijks veel meer aan kosten gemaakt dan die bijdragen. Die club ben ik overigens financieel blijven steunen, ook nu terwijl mijn oudste al weer een aantal jaren op de ut verblijft, om zo ook anderen iets te bieden.

Er is eigenlijk maar 1 echt alternatief, uitvoerbaar in plaatsen met voldoende scholen/kinderen. Gewoon 1 school les laten geven met een selectie vooraf. Leo niet als iets extra's maar uitsluitend kinderen aannemen die ruim verder zijn en veel sneller kunnen dan het gemiddelde. Dit kan alleen via bijzonder onderwijs aangezien openbare scholen niet aan de poort mogen selecteren. Omdat in een dergelijke school er geen aandacht hoeft te komen voor achterstand kinderen en sowies veel herhaling kan vervallen hebben de leerkrachten automatisch wel tijd voor deze kinderen om extra's te doen...en dan zijn de kosten veel lager per kind.

Maar ja...selectie aan de poort bij het BO is in nederland een vies woord....zolang we zelfs voor universitaire studies loten ipv durven selecteren (met apart toelatings examen, omdat vwo examen resultaten van verschillende scholen niet vergelijkbaar zijn)...zal wat ik hier boven schrijf een utopie blijken. Een school die zo zou selecteren verspeeld waarschijnlijk de standaard onderwijs bijdrage van de overheid.

BerichtGeplaatst: 01 dec 2012, 16:25 
Volwassene

Ik zou vooral tijd rekken.
Als het ernaar uitziet dat dochter naar reguliere klas moet, dan kun je aangeven dat je familieoverleg gaat houden in de kerstvakantie.
Doel is voldoende budget bij elkaar houden.
Daarna heeft iedereen nog bedenktijd nodig en voordat je het weet is de cito al voorbij (en meteen daarna de voorjaarsvakantie).
Daarna meld je dat het niet gelukt is.
Lijkt mij sterk dat ze je dochter dan nog verplaatsen. En als ze dat wel doen, dan is de periode te overzien. Veel vakanties in die tijd, veel andere dingen omdat de cito klaar is dus ook meer afleiding/uitdaging voor je dochter. Mijn oudste vond de periode na de cito de leukste tijd in jaren (reguliere klas met gemiddeld weinig uitdaging). Verkeersexamen, ehbo diploma, kamp, musical, het hielp allemaal. Maar dat kan uiteraard voor jouw dochter anders zijn.
Je zou ook alvast kunnen gaan nadenken welke uitdaging je dochter in de reguliere klas kan aangaan. Zij kan daar ook in meedenken.
Tegelijk met de mededeling dat het geld niet te vinden is, kun je aangeven hoe je denkt dat dochter de reguliere klas kan overleven. En of ze mee willen werken aan het geven van die ruimte aan je dochter.

BerichtGeplaatst: 01 dec 2012, 18:33 
Volwassene

Citaat:
dat kunnen ze niet maken!! het is vrijwillig.

Men noemt het vrijwillig. Maar als we realistisch zijn en kijken naar hoeveel mensen het eigenlijk niet kunnen betalen: Die extra uren moeten gaan werken, moeten stoppen met hobbies of niet meer op vakantie gaan, dan zullen er weinig betalende ouders overblijven. Iemand uit onze peer groep is bijvoorbeeld al 3 jaar niet op vakantie geweest, terwijl ze erg hard werkt en het eigenlijk wel nodig heeft. En als je al die mensen dan geen bijdrage laat betalen kan school de klas niet draaien en zal de klas sluiten. Een klas zonder ouderbijdrage zou er toch behoorlijk anders uitzien, als je inderdaad alleen al kijkt naar het aantal leerlingen. Momenteel neigt het Leonardo-onderwijs naar individueel onderwijs, in een klas met 25-30 kinderen is dit onmogelijk.

Maar het blijft diep triest dat de overheid niet inziet dat een kind met een IQ wat minimaal 30 punten afwijkt van het gemiddelde geen andere benadering nodig heeft. Een gemiste kans voor de regering om Nederland in een hogere league te laten meespelen, om over het welzijn van de kinderen maar niet eens te spreken.

BerichtGeplaatst: 01 dec 2012, 19:24 
Volwassene

Bij onze leo is de ouderbijdrage sinds dit jaar wel verplicht (en daarmee dus ook geen schenking meer en niet aftrekbaar van de belasting). We hebben een overeenkomst moeten ondertekenen dat wij er voor kiezen om ons kind deel te laten nemen aan het leonardoprogramma en dat we daarvoor 1000 euro per kind per schooljaar betalen.

Helaas was dit noodzakelijk om het voorbestaan van het leonardo-onderwijs te waarborgen. Er waren gewoonweg te veel leerlingen waarvoor niet betaald werd, het kon echt niet uit. De overkoepelende stichting draait verlies en krimpt , zij konden niet langer de kosten voor het leonardo-onderwijs dragen.
Er is na heel veel gedoe besloten dat het leo onderwijs mag voortbestaan, maar dan moet de stichting vrienden van leonardo Hengelo zelf zorgen dat de begroting sluitend wordt.

Het is wel duidelijk geworden dat de niet betalende ouders het ook werkelijk niet konden betalen, er zijn best wat kinderen naar een reguliere school gegaan helaas (zó ontzettend sneu voor die kinderen!).
Maar zelfs nu alle ouders 1000 euro betalen is er nog een begrotingstekort van duizenden euro's.
Met allerhande acties zamelen we geld in en er zijn sponsoren gezocht in het bedrijfsleven (maarja... daar is de tijd helaas ook niet zo gunstig voor...).
Een juf en een moeder hebben samen een bedrijf gestart, alle opbrengsten van hun bedrijf (naast hun gewone baan) gaan naar het leonardo-onderwijs.
Alles om maar te zorgen dat het kan blijven bestaan.

Het is een financiele strijd, en alleen door de bijdrage verplicht te stellen is het mogelijk dat onze kinderen nu leonardo-onderwijs krijgen. Het is niet eerlijk, het voelt ook helemaal niet prettig dat het zo moet, maar een andere manier lijkt er nu gewoonweg niet te zijn.

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (brugklas vwo)
♀ (gr. 7)
♂ (gr. 5)

BerichtGeplaatst: 01 dec 2012, 21:23 
­

Zolang jij niets hebt getekend, is die bijdrage niet verplicht. Ook als je iets hebt moeten tekenen, omdat je dochter anders niet zou worden toegelaten, ben je niet verplicht te betalen. Deze overeenkomst zou namelijk nietig zijn.

Wat Annet zegt, dat ze je niet van school kunnen sturen klopt. Zij geeft aan dat ze je dochter wel terug kunnen plaatsen in een reguliere klas. In theorie zou dit misschien kunnen, maar school is verplicht om je dochter een doorlopende leerlijn aan te bieden. In hoeverre is dat nog mogelijk als ze haar terugplaatsen?

Net zoals een school de kinderen die minder presteren de aandacht moet geven die ze nodig hebben, moeten ze dat jouw dochter ook bieden. Als ze haar kunnen bieden wat ze nodig heeft in een reguliere klas, dan moeten ze dat vooral doen, maar dat lijkt me moeilijker te realiseren dan in deze klas en volgens mij kunnen ze je dan ook niet verplichten om te betalen.

Onze oudste heeft in groep 4 en deels groep 5 ook op een Leonardo gezeten. Ook wij hadden het geld niet om te betalen. Dat was wat ik in de eerste instantie ook aan school heb laten weten. School deed moeilijk en wilde betalingsbewijzen zien dat wij echt niet zouden kunnen betalen en er kwam nogal wat druk te leggen. Vervolgens heb ik een aantal wetsartikelen gemaild en opeens was alle druk verdwenen, alleen nog de vraag of we dan misschien een kleiner bedrag konden betalen... Uiteindelijk hebben we helemaal niets betaald.

BerichtGeplaatst: 01 dec 2012, 21:31 
inactief

@cindy
zou jij mij die wetsartikelen kunnen toesturen? Mochten ze heel erg moeilijk gaan doen kan ik ze dit onder de neus stoppen. Want het is wel duidelijk dat een doorgaande leerlijn niet mogelijk is omdat ze nu top down leren en dat doen ze niet in het reguliere programma. Bovendien gaat het om een half jaar....daarna is ze eraf.

BerichtGeplaatst: 01 dec 2012, 21:58 
Volwassene

Die verplichting voor een doorlopende leerlijn zou ik niet zo letterlijk nemen. Dan zouden er helemaal geen hb kinderen naar een andere school hoeven uit te wijken, laat staan naar een Leonardo.
Ik denk dat je veel wetsartikelen kunt vinden over een vrijwillige bijdrage die niet verplicht mag zijn. Die gaan over mogen uitsluiten (niet als er geen alternatief programma is) en over het niet mogen verplichten.
School heeft de vrijheid om een kind te plaatsen in een klas waarin kind past. Jouw kind past in een groep 8. Dus daarin moet ze geplaatst worden.

Je zult niet zo veel vinden over een doorlopende leerlijn behalve dat dit de bedoeling is van onderwijs. Ik heb nog nooit gehoord van een rechtszaak waarin ouders de school verplichten om hun kind voldoende uitdaging te bieden zodat kind echt wat zou leren.
Het zou wel een hele mooie rechtszaak zijn! :twisted: :twisted: :twisted:

BerichtGeplaatst: 01 dec 2012, 22:21 
­

Annet123 schreef:
Die verplichting voor een doorlopende leerlijn zou ik niet zo letterlijk nemen. Dan zouden er helemaal geen hb kinderen naar een andere school hoeven uit te wijken, laat staan naar een Leonardo.

Wat dat betreft is dit denk ik toch wel anders. Reguliere scholen volgen niet altijd het tempo van het kind. Dat kind zou de normale leerlijn veel sneller kunnen doen en zit vaak al een stuk verder dan wat de school aan biedt. De lijn die de school aanbiedt, loopt in dat geval echter wel door. Het kind volgt gewoon de normale klassen, al had het misschien beter gekund.

Bij een kind in een leonardoklas is die lijn eerder al losgelaten, op het moment dat het kind naar die leo is gegaan. Als je dat kind opeens weigert in deze klas, onderbreek je de lijn die je het kind hebt aangeboden wel. Beetje hetzelfde als een kind eest in stof versnellen, maar vervolgens alleen nog maar de basisstof aanbieden.

Annet123 schreef:
School heeft de vrijheid om een kind te plaatsen in een klas waarin kind past. Jouw kind past in een groep 8. Dus daarin moet ze geplaatst worden.

Dit betwijfel ik. Qua leeftijd zou het kind daar misschien passen, maar qua stof inmiddels niet meer. Je gaat een versneld kind toch ook niet terugplaatsen?

BerichtGeplaatst: 01 dec 2012, 22:28 
Volwassene

Cindy, inhoudelijk ben ik het helemaal met je eens.
Maar qua rechten op onderwijs denk ik niet dat je een rechter zover krijgt dat een kind recht heeft op stof die voorbij groep 8 gaat omdat dat de leerlijn van het kind is, ook al heeft school door het aanbieden van Leo onderwijs die suggestie gewekt.

Pagina 2 van 4 [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende