Het is nu 22 aug 2018, 02:30

Pagina 4 van 4 [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Financiering HB-onderwijs / verplichte ouderbijdrage
BerichtGeplaatst: 22 jan 2013, 19:11 
Volwassene

Kaatje schreef:
Even een kanttekening bij de berekeningen: De vakkrachten zullen bijna altijd ZZP-ers zijn als ik de vakken zo hoor. Salaris +/- 60 euro per klokuur. Als je iemand af en toe een los uurtje neemt bij een contract voor een jaar 6 uur per week kan daar flink op afgedongen worden. Daar komen nog reiskosten bij maar als je iemand een hele dag inplant valt dat reuze mee 0,19 cent per kilometer.
En er kunnen nog materiaal kosten bij komen, als ik een scheikunde les geef en de leerlingen mogen na afloop een flesje badolie of parfum meenemen wordt dat 1 euro per kind per les meer maar dat is het maximum, de meeste lessen zijn goedkoper vergelijkbaar met handenarbeid, bij schaken of chinees zullen de materiaalkosten ook niet veel zijn.
BTW betalen scholen niet.
Dus zeg 6 klassen natuurwetenschap op 2 ochtenden op 30 km afstand kost voor een heel jaar max 40 x 6 x 60 = 14400 mijn salaris+ 80 x 11,40 = 912 reiskosten + evt materiaal kosten.

En inderdaad 40 keer per jaar is veel, er vallen sowieso 10 weken uit en dan hoeven zzp-ers niet doorbetaald te worden.

Da's ruim 15000 voor 1 uur les per week per klas...komt leuk overeen als je wat weken aftrekt met mijn berekening voor 5 uur vakles per week per klas (5 * 15000 = 75000)

BerichtGeplaatst: 22 jan 2013, 23:01 
inactief

zzp-ers? Nou ja zeg, dat meen je toch niet?
De school hoort ze gewoon i dienst te nemen als zijnde leerkracht van school, wat een waanzin om zzp-ers in dienst te nemen. ngeen wonder dat het geld de zakken uit vliegt en wat oneerlijk tegenover het andere personeel.....
je kunt het dus zo duur maken als je wilt. Een zzp leerkracht is echt niet beter dan een gewone, dus waarom dat verschil? Waarom niet het coa van het onderwijs?
Voor zover ik begrepen heb hebben ze bij ons geen zzp-ers hoor, (het idee alleen al)

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 23 jan 2013, 07:48 
Volwassene

Ik denk toch echt niet dat die leraar chinees, 1 keer per week 30-40 minuten, 30 keer per jaar, in vaste dienst is.

Ik ben ook nog nooit één zzp-er tegengekomen die zoveel ingehuurd wordt als in mijn rekenvoorbeeld, vaker zullen het 6 zzp-ers zijn die na elkaar komen en meeste scholen hebben geen 6 hb-klassen.

Het standaard project duurt 6 weken in 1 á 2 klassen. En ook nog met een voorkeur voor het onderwerp "kan je iets met Kuipers?" zodat je meer tijd kwijt bent aan het voorbereiden dan aan het lesgeven.

BerichtGeplaatst: 23 jan 2013, 09:22 
Volwassene

Even als toevoeging : er zijn bij ons 3 hb klassen, dus de meesten leraressen (chinees is niet voor 34) komen voor 3 lesblokken van 30-40 minuten.

Van de lerares chinees en leraar schaken weet ik dat ze overigens op meer leonardo scholen lesgeven. De engelse lessen zijn daarbij vaak verweven met het thema, dus ik kan me voorstellen dat zij inderdaad ook meer voorbereiding nodig heeft.

Of het zzp-ers zijn weet ik niet, maar ik kan me ook niet voorstellen dat ze vast in dienst zijn.

z 2007 groep 6

BerichtGeplaatst: 23 jan 2013, 09:30 
Volwassene

Laatst hebben wij een informatieavond gehad waarbij de hele financiële situatie verantwoord werd. Daaruit bleek dat verreweg het grootste deel op gaat aan de hogere personeelskosten per kind door de kleinere klassen en idd de vakleerkrachten. Uitgangspunt (voorwaarde) van de overkoepelende stichting is dat de extra kosten van het Leo-onderwijs zelf worden opgebracht. Zelf, dat zijn dan dus de ouders. Wanneer de overkoepelende stichting wél wil bijdragen aan de extra kosten verbonden aan het hb-onderwijs ontstaat natuurlijk een andere sitiuatie. Dat verklaart waarschijnlijk de grote verschillen in eigen bijdrage.

BerichtGeplaatst: 23 jan 2013, 11:18 
Volwassene

Bib schreef:
zzp-ers? Nou ja zeg, dat meen je toch niet?
De school hoort ze gewoon i dienst te nemen als zijnde leerkracht van school, wat een waanzin om zzp-ers in dienst te nemen. ngeen wonder dat het geld de zakken uit vliegt en wat oneerlijk tegenover het andere personeel.....
je kunt het dus zo duur maken als je wilt. Een zzp leerkracht is echt niet beter dan een gewone, dus waarom dat verschil? Waarom niet het coa van het onderwijs?
Voor zover ik begrepen heb hebben ze bij ons geen zzp-ers hoor, (het idee alleen al)

Een zzp'er is niet perse duurder dan vast personeel. Want in dat tarief van 60 euro zitten alle kosten en sociale lasten meegenomen. Dus ook de vakantie toeslag.

BerichtGeplaatst: 18 maart 2013, 22:56 
inactief

Hallo,
Ik lees nu pas dit berichtje, ik weet niet waar jullie wonen, maar in borculo wordt hb-onderwijs gegeven en daar wordt gewoon een normale reguliere ouderbijdrage gevraagd, niet meer dan op een reguliere school. Op dit moment wordt er les gegeven aan groep 3 t/m 8. Wij zijn in ieder geval zeer tevreden over deze school.
Davinci borculo, mocht het in de buurt zijn, dan loont het wellicht om eens een kijkje te nemen.

26 maart 2013: Open dag op de Da Vinci school Borculo

Op dinsdag 26 maart opent de Da Vinci school uit Borculo haar deuren. Geïnteresseerde ouders zijn welkom op de volgende tijdstippen:
Tijdvak 1: 09:00-10:00
Tijdvak 2: 10:45-11:45
Tijdvak 3: 12:45-13:45

Het programma per tijdvak:
20 minuten een les bijwonen
Korte presentatie over het Da Vinci onderwijs door Jolanda Reinders en een ouder van een Da Vinci leerling
Gelegenheid om vragen te stellen

l mama zelf hb en een newbie op dit forum

BerichtGeplaatst: 01 okt 2016, 17:57 
Volwassene

Ik ben erg benieuwd hoe de situatie momenteel is rondom eigen bijdragen op de HB-scholen.
Worden die nog steeds gewoon afgedragen? Mag dat eigenlijk wettelijk gezien wel? En als niet, hoe houden die scholen dan stand?

BerichtGeplaatst: 01 okt 2016, 18:28 
Volwassene

Nee, het mag niet.
Helaas mag een school wel besluiten dat ze in de reguliere klassen per direct wel voldoende kennis en ondersteuning hebben en de plek van je kind aan een ander vergeven waarvan de ouders niet zo moeilijk doen.
Je kunt hoog en laag springen en aan alle kanten gelijk krijgen, maar dan heb je de plek niet terug want dat andere kind had hem ook nodig.

BerichtGeplaatst: 01 okt 2016, 18:31 
Volwassene

En toch geloof ik niet dat school er 'winst' op maakt met zo'n ouderbijdrage. Dus stel nou dat alle ouders zouden besluiten om niet te betalen, dan stort de boel toch gewoon in???

BerichtGeplaatst: 01 okt 2016, 19:37 
Volwassene

Ja, klopt, maar als dat (eindelijk) goede plek is voor je kind, wat win je daar dan mee?

Het mag niet, het klopt niet en het is oneerlijk, maar je weet voor je kind er start dat het nodig is om het in stand te houden.

Het wordt wel hoog tijd dat er andere potjesvoor gevonden worden.

BerichtGeplaatst: 01 okt 2016, 19:57 
Volwassene

Klopt, je hebt er vooraf voor gekozen. En ik betaal dan ook graag. Maar ik ben niet de enige die moet betalen. En stel dat andere ouders besluiten om dat niet meer te doen, dan kunnen zij de boel doen instorten. En daar hou ik niet van, dat ik dingen niet zelf in de hand heb :oops:
(en waar zou ik dan in hemelsnaam heen moeten met mijn zoon)

BerichtGeplaatst: 04 okt 2016, 12:10 
Volwassene

MoederJan schreef:
Het wordt wel hoog tijd dat er andere potjesvoor gevonden worden.

Weet iemand of hier al schot in zit?

BerichtGeplaatst: 04 okt 2016, 13:06 
Volwassene

Onze nieuwe directeur zit stevig in het hb-netwerk en liet onlangs wel zoiets doorschemeren. Comcreter dan dat weet ik niets helaas.

De andere kant van het ouderbijdrage verhaal trof ik onlangs ook. Een hb-school zonder dxtra ouderbijdrage, waarbij zelfs het vervoer vanuit de regio geregeld en betaald wordt. Prachtig en helemaal zoals het zou moeten. Maar... de selectie van kinderen die in aanmerking komen is (mede daarom??) ongelooflijk streng. Kinderen moeten naast de gebruikelijke riedel aan eisen ook eerst alle andere mogelijkheden van de eigen school en bovenschoolse plusklassen hebben doorlopen, voor ze uberhaubt in aanmerking komen voor de hb-klas. In de praktijk gaan daarmee heel wat kostbare jaren vol ellende verloren voor een kind op de juiste plek zit.

BerichtGeplaatst: 05 okt 2016, 15:22 
Volwassene

MoederJan schreef:
de selectie van kinderen die in aanmerking komen is (mede daarom??) ongelooflijk streng. Kinderen moeten naast de gebruikelijke riedel aan eisen ook eerst alle andere mogelijkheden van de eigen school en bovenschoolse plusklassen hebben doorlopen, voor ze uberhaubt in aanmerking komen voor de hb-klas. In de praktijk gaan daarmee heel wat kostbare jaren vol ellende verloren voor een kind op de juiste plek zit.

De kans dat je dan te maken krijgt met kinderen met allerhande problematiek die wellicht niet meer kan worden opgelost is ook aanwezig. Want als je eerst jarenlang het 'systeem' door moet en pas naar deze school kunt als alle mogelijkheden geprobeerd zijn ... .

Pagina 4 van 4 [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4