Het is nu 22 sep 2018, 08:23

Pagina 2 van 3 [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheidsonderwijs in kleine klassen op de tocht?
BerichtGeplaatst: 01 jul 2018, 11:51 
Volwassene

Wat fijn dat te lezen Loekie! Weet je waar me dat benieuwd naar maakt? De kosten baten analyse mbt hb kinderen. Hoeveel geld zou je inzetten als school om een gedegen hb beleid neer te zetten en wat levert dat op in cijfers? Als je kijkt naar de eigen bijdragen van ouders voor hb onderwijs waar we vaak te maken hebt met beschadigde kinderen die misschien zelfs de lust voor het verder studeren vergaan is tegen de tijd dat ze hun 'verplichte' leerjaren erop hebben zitten. Wat zou het zelfs economisch voor goeds kunnen brengen als je dit soort cijfers zou doorrekenen. Nederland gaat toch een kenniseconomie worden aangezien we voor enkel arbeid een te hoog lonenland zijn. En wat zou een dergelijk beleid opleveren aan verminderde zorgkosten door minder beschadigde kinderen. Vooral dat laatste wat zou het ongelofelijk fijn zijn als er meer kinderen fijner in hun vel zouden zitten. :-)

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 01 jul 2018, 12:42 
Volwassene

Hoogbegaafdheidsonderwijs in kleine klassen staat naar mijn mening niet per se op de tocht. Naar mijn mening gaat het er om hoe een en ander door de stichting wordt beargumenteerd en gecommuniceerd. Er zijn namelijk veel meer scholen die iets extra's vragen voor bepaalde activiteiten zoals versterkt Engels, TTO, versterkt Frans, talentvakken, Technasium e.d. Inderdaad spreek ik nu vooral over het VO. maar toch maak ik die vergelijking omdat het uiteindelijk om het zelfde principe gaat.

Een belangrijk uitgangspunt moet zijn, om aan de wet te voldoen, is dat je voor die versterkte vakken of talentvakken kan kiezen. Als je hier niet voor kiest dan is er een alternatief namelijk het reguliere Engels, Frans e.d. In de dagelijkse praktijk zullen ook alleen de ouders die dit kunnen en willen betalen, van dit aanbod, voor hun kinderen, gebruik kunnen maken. Lang niet altijd zullen de kinderen die dit aanbod nodig hebben om zich goed te ontwikkelen deze vakken kunnen kiezen, toch voldoet een school door deze opzet aan de letter van de wet. Het gaat er dus om dat de ouderbijdrage "vrijwillig" moet zijn en dat het op die manier in de schoolgids hoort te staan. Als er dus in de schoolgids zou staan we hebben klassen met een extra aanbod, gericht op hoogbegaafden met Engels, schaken enz, waar je extra voor moet betalen, dan kraait er geen haan naar en is dat toegestaan. (Tot dat een ouder dit aanvecht, maar er zijn ook scholen die regelingen hebben) Maar als de school beargumenteerd (zie citaat hieronder) dat het reguliere aanbod voor een aantal kinderen niet voldoet en dat het dus eigenlijk om passend onderwijs gaat, dan brengt die school zich zelf in de problemen. In de praktijk hebben de ouders en die kinderen die dat aanbod nodig hebben geen keus en het ministerie stelt dan (terecht) dat dit extra geld dan uit het budget van de school en het samenwerkingsverband moet komen.

Citaat: De minister heeft zich terecht op het standpunt gesteld dat de school in strijd handelt met artikel 40, eerste lid, van de WPO door de toelating van leerlingen tot unit wit afhankelijk te stellen van de voldoening van de ouderbijdrage. De achtergrond van deze bepaling is dat het basisonderwijs, dat uit publieke middelen wordt bekostigd, gratis toegankelijk moet zijn voor alle kinderen in Nederland. Het onderwijs dat in unit wit wordt gegeven is zulk basisonderwijs. Dit betekent dat het in unit wit gegeven onderwijs voor alle leerlingen gratis toegankelijk moet zijn.

Dat, naar de stichting stelt, in unit wit extra vakken worden gegeven, dat een deel van de lessen in de Engelse taal wordt gegeven en dat de leerlingen in kleinere groepen les krijgen dan in de andere units, zodat in zoverre sprake is van ‘extra’s’ waarvoor een verplichte ouderbijdrage mag worden gevraagd, kan niet worden gevolgd, nu in unit wit, net als in de andere units, een volledig en ondeelbaar onderwijsprogramma wordt geboden. Daar komt bij dat uit de ter zitting door de stichting gegeven toelichting blijkt dat unit wit in de onderwijsbehoefte van hoogbegaafde leerlingen kan voorzien waar de andere units dit niet altijd kunnen. Dit betekent dat in unit wit voor die leerlingen passend onderwijs wordt geboden, zodat ook in die zin van iets extra’s, waar de ouders voor kunnen kiezen, geen sprake is.

Voor zover de stichting betoogt dat het onderwijs dat in unit wit wordt gegeven niet bekostigd kan worden uit de reguliere bekostiging en zij daarom een verplichte ouderbijdrage moet vragen, kan ook dit niet worden gevolgd. Het is aan de stichting, en het samenwerkingsverband waar zij deel van uit maakt, om het onderwijs, waaronder ook het passend onderwijs, zo in te richten dat dit uit de daarvoor van overheidswege verstrekte middelen kan worden bekostigd.

Hoewel dit argument niet in het bovenstaande citaat staat, las ik in de uitspraak ook, dat de verplichte bijdrage niet in de schoolgids vermeld stond. De schoolgids gebruikt de onderwijsinspectie o.a. om controle mee uit te oefenen, en die zullen pislink zijn als er dingen bewust ontbreken, dingen waar zij wel controle op willen uit oefenen. Ook op dit punt houdt de school zich dus niet aan de wet. Samengevat, om meerdere redenen krijgt deze school al dan niet terecht een boete. Met een net andere argumentatie, misschien een net andere opzet en een stuk openheid denk ik dat de school nog steeds is staat is om speciaal hb onderwijs organiseren. Dat ze daarbij ook bij het samenwerkingsverband moeten aanklopen lijkt mij terecht en noodzakelijk. Hoewel ik daar zelf geen bewijs van heb, lees ik dat sommige samenwerkingsverbanden ook geld op potten.

Naar mijn mening gaat het om een principe uitspraak die in de basis terecht is.

BerichtGeplaatst: 01 jul 2018, 19:02 
Volwassene

Ook Kronenburgh in Rijswijk heeft nu van de onderwijsinspectie te horen gekregen dat hun constructie niet voldoet aan de wettelijke eisen. Al staat in hun schoolgids, sinds de eerder genoemde casus (de al uit 2016 stamt), vol met zinnetjes over de vrijwilligheid van alle genoemde ouderbijdragen.

Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9

BerichtGeplaatst: 01 jul 2018, 20:19 
Volwassene

Citaat:
Het gaat er dus om dat de ouderbijdrage "vrijwillig" moet zijn en dat het op die manier in de schoolgids hoort te staan. Als er dus in de schoolgids zou staan we hebben klassen met een extra aanbod, gericht op hoogbegaafden met Engels, schaken enz, waar je extra voor moet betalen, dan kraait er geen haan naar en is dat toegestaan.

Ook dan mag het niet: je mag als basisschool niet voor hoogbegaafden extra geld vragen, al dan niet vrijwillig. Ook niet als je het onderbouwt.
Bovendien zijn er op scholen met aparte hb-klassen ook vaak ouders van niet-hb-ers die alle extra activiteiten ook graag willen voor hun kind.
Je mag wel voor alle kinderen het extra aanbod aanbieden. Dat gebeurt op een vo school met tweetalig onderwijs of technasium ook. Dan geldt een eventueel extra schoolgeld voor alle leerlingen.

BerichtGeplaatst: 01 jul 2018, 21:54 
Volwassene

Hoi,

Bij ons op school betaal je voor elk extra aanbod daadwerkelijk extra, in ieder geval wel in de onderbouw. In de bovenbouw is het vaak een (onderdeel van) examenvak. Dus in de onderbouw betaal je extra voor het talentvak Technasium maar in de bovenbouw is dat het vak O&O en dan mag een school weer geen extra bijdrage vragen. Het zelfde geldt voor het talentvak Sport (dit is een ander vak dan Gym) wat in de bovenbouw het vak BSM is enz. Daarnaast kan je kiezen voor Fast lane English (is wel meer uren dan het reguliere Engels) en ook daar moet je weer extra voor betalen. Ik betaal dus voor mijn zoon twee vakken extra. Daarnaast betaal je extra voor de uitjes of reisjes die bij dat talentvak horen. Natuurlijk is dat uitje of reisje niet verplicht maar in de praktijk hoort het er natuurlijk wel bij. Het gaat dus uiteindelijk om behoorlijke bedragen. Ook op andere scholen in mijn omgeving zie je een vergelijkbare opzet, de kinderen die TTO doen moeten daar inderdaad extra voor betalen. Het enige verschil is dat op die school als je het echt niet kan betalen er een regeling is zodat je kind toch kan meedoen. Het is dus beslist niet zo dat alle kinderen op onze school en de scholen in de omgeving dus allemaal even veel voor hun onderwijs betalen. Al deze scholen in de buurt (het zijn er meer dan ik nu noem) claimen binnen de wet te opereren omdat ze ook een gratis alternatief aanbieden. Geen van deze scholen is ooit daarvoor door de onderwijsinspectie op de vingers getikt. Dit betekent inderdaad niet altijd dat het is toegestaan maar het wordt blijkbaar wel al jaren door de onderwijsinspectie gedoogd en dit komt naar mijn mening omdat er "vrijwillig" bij staat. Persoonlijk vind ik het van onze school een dubieuze constructie omdat voor de "talentvakken" er uren zijn gesneuveld voor vakken zoals beeldende vorming, drama en muziek. Kies je geen talentvak dan krijg je extra uren wiskunde, Nederlands en studievaardigheden of iets dergelijks. Ik lees ik bij één van de scholen in de "buurt" die in de onderbouw een "speciale" hb-afdeling heeft dat je daarvoor extra moet betalen. Natuurlijk vermeld de schoolgids meteen dat je kind ook in de reguliere afdeling geplaatst worden. Naar mijn mening zoeken scholen soms het randje van de wet op met wat is toegestaan of gedoogd.

BerichtGeplaatst: 02 jul 2018, 06:41 
Volwassene

Zoonmoeder, mogen alle leerlingen een talentvak kiezen?

BerichtGeplaatst: 02 jul 2018, 07:14 
Volwassene

Probleem met de kleine klassen voor HB kinderen op de basisscholen is dat scholen lang hebben volgehouden dat de kleine klassen noodzakelijk zijn voor HB leerlingen. Als het in feite passend onderwijs is, dan hebben alle HB kinderen daar recht op, of ouders nu betalen of niet.

Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9

BerichtGeplaatst: 02 jul 2018, 08:19 
Volwassene

Dat is inderdaad het probleem en Kronenburgh is er nog niet uit. Gelukkig hoeven we nog maar een jaar en dan is het voor ons klaar, maar ik hou mijn hart vast. Het trieste is dat er geld genoeg is binnen het samenwerkingsverband, maar dat houdt de vinger stevig op de knip. Ze zien het belang niet. Het andere trieste is, is dat Kronenburgh niet hard bezig is om dat samenwerkingsverband te laten zien hoe belangrijk hb-onderwijs is. Ze zouden binnen het samenwerkingsverband een stuk harder aan de weg kunnen timmeren dan ze doen. Hopelijk pakt de nieuwe directeur dat straks goed op.

BerichtGeplaatst: 02 jul 2018, 08:44 
­

Moederzoon schreef:

Citaat:
Persoonlijk vind ik het van onze school een dubieuze constructie omdat voor de "talentvakken" er uren zijn gesneuveld voor vakken zoals beeldende vorming, drama en muziek. Kies je geen talentvak dan krijg je extra uren wiskunde, Nederlands en studievaardigheden of iets dergelijks. I

Dat is inderdaad maar dubieus. Scholen hebben veel vrijheid om de kunstvakken vorm te geven, maar ze moeten het wel dóen. En de toegang beperken door keuze te geven tussen betaalvormen. of niets, lijkt me eigenlijk een iets te ver oprekken van die vrijheid.

Smaragd schreef:
Probleem met de kleine klassen voor HB kinderen op de basisscholen is dat scholen lang hebben volgehouden dat de kleine klassen noodzakelijk zijn voor HB leerlingen. Als het in feite passend onderwijs is, dan hebben alle HB kinderen daar recht op, of ouders nu betalen of niet.

Het probleem lijkt me dat als het over talentonderwijs gaat, iedereen wat anders mag vinden, iedereen wat anders mag doen, en dat er verder weinig zicht is op wat nu werkt en wat niet. Er is een enorme schat aan kennis over dit onderwerp, zowel praktijk als wetenschappelijk, maar ik kan morgen gewoon een leuke plusklas starten en de plaatselijke bridgeclub les laten geven, omdat ik verzonnen heb dat dit zo goed is voor 'dit soort kinderen'. Dat is het eerste probleem.

Het tweede probleem is dat het geen homogene groep is: waar kinderen vanaf het begin goed begeleid worden, niet afgeremd, gestimuleerd, zitten ze totaal anders in de klas dan in scholen waar ze er gewoon geen bal van snappen en mogelijke problemen bij het kind in zijn haar smeren.
Dan heb je dus de kinderen die lekker gaan en vaak ook prima in het regulier onderwijs blijven presteren/functioneren, en de groep die vastloopt.

Die twee groepen hebben uiteindelijk wel een zelfde aanbod nodig, maar totaal andere wegen om er gebruik van te maken. In die zin is zowel het onderwijs in kleine klasjes (voor beschadigde kinderen) als een aangepast arrangement in de klas of HB-onderwijs in grotere groepen eigenlijk een soort passend onderwijs.

Met die kleine klassen kan ik me voorstellen dat dit ligt aan de doelgroep: toen dat HB-onderwijs net startte kwamen de kinderen vaak behoorlijk beschadigd die klassen binnen. Dan is een kleinere klas misschien ook wel noodzaak om eea een kans van slagen te geven.
Maar nu dit concept op allerlei scholen al veel langer in de praktijk werkt, kiezen ouders misschien ervoor om voorlijke kinderen al in de kleuterklassen van dergelijke scholen te plaatsen of alvast te starten in de reguliere afdeling bij zon school, waar vaak ook al veel meer kennis en kunde voorhanden is. De kinderen stromen dus veel minder geknakt HB-onderwijs in en dus kunnen die klassen ook veel groter.

Ik denk namelijk dat een goede lopende, goed gerunde klas slimme kinderen echt niet zo heel veel anders hoeft te zijn dan een reguliere klas, het gemiddelde niveau ligt alleen veel hoger dus zou je je onderwijs daarnaar moeten inrichten.
Zoals een VMBO K ook net even de stof anders brengt dan een gym.

En dan heb je nog 'dubbel bijzonder', maar dit is zon enorme kleine doelgroep die nu al vaak tussen wal en schip valt en die in mijn ogen het grootste risico lopen op uitval, thuiszitten en vreselijke problemen die in school ontstaan.
Ik denk dat de HB-scholen die wél (ook al is dat begrijpelijkerwijs mondjesmaat...) dit soort kinderen ook aannemen en ze proberen te begeleiden, zeker een punt hebben dat de klassen niet te groot mogen zijn.

Maar he, deze scholen nemen leerlingen aan waar vrijwel geen enkel BSO in Nederland raad mee weet!

Kortom, het ligt echt totaal aan de leerlingenpopulatie of een HB-klas groot of klein moet zijn. Dat zijn nu zomaar even mijn ongeordende gedachten hierover. :wink:

BerichtGeplaatst: 02 jul 2018, 09:13 
Volwassene

Ik vond het wel goede gedachten, eigenlijk.

BerichtGeplaatst: 02 jul 2018, 12:02 
Volwassene

loekie schreef:
Zoonmoeder, mogen alle leerlingen een talentvak kiezen?

Ja, alle leerlingen mogen een talent vak kiezen. Het gaat om een scholen gemeenschap van mavo, havo en vwo. Alleen kunnen de mavo leerlingen kunnen niet het vak thechnasium kiezen. Ik dacht dat de verschillende niveau's ook bij elkaar, tijdens het talentvak, in de klas zitten. Maar de waarheid is dat de opzet elk jaar net anders kan zijn. Dit is afhankelijk van het aantal leerlingen,de ervaringen enz, die talentstromen zijn nog in ontwikkeling. Ik vind als kritische ouder inderdaad sommige constructies dubieus maar de school maakt maximaal gebruik van de vrijheid die ze blijkbaar hebben gekregen en naar mijn indruk hebben ze ook met de onderwijsinspectie overlegd. De school voldoet blijkbaar aan de eisen die gesteld worden door in de 1e klas zowel drama als Beeldende vorming te geven naast het evt. talentvak wat je kiest. In de tweede klas moet je dan al gaan kiezen of je Beeldende vorming of drama wil houden. Je kunt je voorstellen dat je op die manier flink bezuinigd wordt op het aantal uren wat aan Beeldende vorming of drama wordt gegeven. Anderzijds hou je bij deze vakken wel meer gemotiveerde leerlingen over wat het niveau te goede komt. Bovendien kunnen de "creatieve" kinderen als talentvak ook kiezen voor *digitale vorming, waarbij je bijv. films en affiches gaat maken. De kinderen die in het vak kunst (ik weet niet of het zo heet) examen gaan doen hebben vaak een brede basis, ze doen vaak kunstzinnige vakken hebben dus drama en digitale vorming of beeldende vorming en *digitale vorming ter ondersteuning van het examenvak. Bij ons op school doen namelijk alle kinderen van de havo en het vwo in principe in een extra vak examen. (Hoe het op de mavo zit dat weet ik niet) Sommige vakken zoals Sports (BSM) sluit je dan wel alleen af met een schoolexamen. Een talentvak bij ons op school kan je, als je dat wilt, dus altijd vanaf de onderbouw tot en met de bovenbouw doen en in sommige gevallen doe je dat vak alleen in de bovenbouw. Los daarvan staat Fast Lane English die nu nog alleen op het vwo beschikbaar is, maar die ze het komende jaar ook aan leerlingen van de havo gaan aanbieden. Deze lijdt op tot Cambridge certificaten (bovenbouw) en waarschijnlijk moet je om die certificaten te verkrijgen ook weer extra betalen. Ik bedenk ineens dat dit helemaal niet duidelijk is gecommuniceerd. Maar het komt er op neer dat we elk jaar flink bijbetalen. Maar bij elke VO- school bij ons in de buurt moet je voor wat extra uitdaging, uiteindelijk bijbetalen. Wel denk ik dat bij de christelijke scholen meer inclusief is (deze hebben meer geld) dan bij de openbare scholen. Ik bemerk bij ons op school zeker dingetjes waarvan ik denk, is dit wel volgens de letter van de wet. Maar als ouder van een zorgleerling hou ik wel mijn mond, ik heb bovendien genoeg aan mijn hoofd. Maar ik bemerk dat de school met heel veel weg komt door te stellen dat het "vrijwillig" is, dat punt probeer ik hier te maken.

*In werkelijkheid heet het anders.

BerichtGeplaatst: 02 jul 2018, 15:17 
Volwassene

Het idee dat kinderen veel minder vaak geknakt hb-onderwijs instromen is denk ik niet houdbaar. Van onze school weet ik dat het inderdaad zo is, dat ouders die het kunnen betalen een jonger brusje eerder laten instromen. Maar het leeuwendeel komt toch pas later op school of in de hb-klassen. Brusjes vroeg laten instromen is een flinke financiële uitgave die niet voor iedereen haalbaar is bijvoorbeeld. Maar ook omdat beschadigd raken al snel kan.
Verder vraagt het vaak nogal wat van ouders om de overstap naar voltijds hb-onderwijs te maken. Daarvoor is nodig dat het vertrouwen in het reguliere onderwijs weg is en vaak zijn ouders toch geneigd om de huidige school een of meerdere kansen te geven voor ze gaan overstappen. Niet alleen vanwege de financién, maar ook vanwege ideologische redenen als 'kind moet ook met niet hb-kinderen om leren gaan etc,.'
De keuze voor hb-onderwijs komt vaak pas als laatste optie, met als gevolg toch een beschadigd kind.

BerichtGeplaatst: 02 jul 2018, 15:54 
Volwassene

@zoonmoeder: de situatie voor vo die jij beschrijft is anders dan voor basisscholen.

De kleine klassen zijn soms nodig geweest voor de kinderen, maar vaak ook voor de leerkracht wanneer die niet gewend was om meer gedifferentieerd les te geven. Tegenwoordig zijn er ook meer standaard verrijkingsmaterialen beschikbaar. Deels is daardoor het aanbod op maat ook voor alle klassen beschikbaar gekomen. Weliswaar is dat er nog niet overal, maar er zijn op veel plekken wel meer mogelijkheden.

Citaat:
En dan heb je nog 'dubbel bijzonder', maar dit is zon enorme kleine doelgroep die nu al vaak tussen wal en schip valt en die in mijn ogen het grootste risico lopen op uitval, thuiszitten en vreselijke problemen die in school ontstaan.

Die groep zou m.i. beter af zijn in het SO met niet alleen kleine klassen, maar ook de structuur en de meer directieve aanpak van probleemgedrag die op gewone scholen of begaafdheidsprofielscholen ontbreekt.

Er zijn ook hb-klassen op sommige SO scholen voor basisonderwijs.

Laatst bijgewerkt door Bissi op 02 jul 2018, 16:07, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 02 jul 2018, 16:07 
Volwassene

Door groei en meer bekendheid denk ik dat steeds meer kinderen toch eerder de overstap naarhb-onderwijs zullen maken en daarmee minder 'beschadigd' zullen binnenkomen. Aan de andere -trieste- kant ken ik van dichtbij het samenwerkingsverband waarbij kinderen aantoonbaar beschadigd moeten zijn voor ze uberhaubt voor bespreking van plaatsing in aanmerking komen. Dit staat ook zo als voorwaarde beschreven. Ik vind het te erg voor woorden dat een samenwerkingsverband zoiets mag opnemen eerlijkgezegd

BerichtGeplaatst: 02 jul 2018, 20:04 
Volwassene

Eens met Wilg. Hier ook de ervaring dat nog steeds veel beschadigde kinderen binnenkomen. Door de redenen die Wilg opgeeft, maar ik vermoed ook dat het HB onderwijs regelmatig gebruikt wordt als allerlaatste redmiddel. Er zijn kinderen die 4/5 reguliere scholen hebben geprobeerd. Tevens valt het me op dat minimaal de helft van de leerlingen 'dubbel bijzonder' zijn. Vermoedelijk omdat deze kinderen eerder zullen vastlopen in het reguliere?

Daarnaast is er een groepje die ook binnen het HB onderwijs moeilijk te bedienen valt, dit is ook een groep die vaak vastloopt in het reguliere onderwijs: ken verschillende kinderen waar extra aandacht voor moest komen omdat ze stierlijk verveelde ondanks het compacten, verrijken en extra's, ze bijna letterlijk 'uit' gingen, boos/ verdrietig werden.

Kortom ik zie de kleine klassen niet als overbodig, ik heb de indruk dat er enorm veel gevraagd wordt van de leerkrachten. Het is eigenlijk ook speciaal onderwijs met weleens waar relatief kleine klassen maar eigenlijk nog te groot om de doelgroep echt goed passend onderwijs te geven. Ik zie de leerkrachten soms in spagaat zitten omdat niet ieder hb kind makkelijk lerend is, sommige kinderen juist weer een voorsprong van 4/5 jaar hebben( dan ben je er niet met een verrijkingsboekje), een ander heeft weer hiaten en dit is dan alleen al een hele kunst als het om het gewone curriculum gaat. Waar slechts een uur per dag aan besteed wordt, die verschillen zitten ook in al de extra vakken die geboden worden (Spaans, chinees, programeren, schaken, schrijven ect ect).

Bissi schreef:
Je mag wel voor alle kinderen het extra aanbod aanbieden. Dat gebeurt op een vo school met tweetalig onderwijs of technasium ook. Dan geldt een eventueel extra schoolgeld voor alle leerlingen.

Ik heb dezelfde ervaring als zoonmoeder; we hebben ons breed georiënteerd op VO scholen. Bij iedere school waar we zijn geweest werd bv Cambridge engels aangeboden, niet iedereen kwam hiervoor in aanmerking en indien wel dan moest er extra voor betaald worden. Dit goldt eigenlijk voor alle extra's die scholen boden. Wij kiezen nu opnieuw voor HB onderwijs maar dan op een VO school, de school bepaalde of mijn kind in aanmerking kwam voor deze speciale klas, en ook hiervoor betalen we extra.

BerichtGeplaatst: 02 jul 2018, 21:22 
Volwassene

Smaragd schreef:
Ook Kronenburgh in Rijswijk heeft nu van de onderwijsinspectie te horen gekregen dat hun constructie niet voldoet aan de wettelijke eisen. Al staat in hun schoolgids, sinds de eerder genoemde casus (de al uit 2016 stamt), vol met zinnetjes over de vrijwilligheid van alle genoemde ouderbijdragen.

Er zal denk ik een probleem zijn met de ondeelbaarheid van de onderwijsaanbod, dit komt ook in de uitspraak van de rechter naar voren. Maar om echt te oordelen moet je natuurlijk de motivatie, waarom het niet is toegestaan, van de onderwijsinspectie weten.

Op zich lijkt Kronenburgh het mij een uitstekende school maar de website laat op mij wel de indruk achter van een eliteschool. Niet alleen voor het hoogbegaafdheidsprogramma, maar als je een gemiddeld tot bovengemiddeld IQ heb kan je kiezen voor voor kleinere klassen met een verhoogde bijdrage. Het extra geld wat gevraagd wordt (meer dan 3000 euro) heeft als hoofddoel om de klas te verkleinen en dat staat los van het verrijkte aanbod en de behoefte die hoogbegaafden kinderen kunnen hebben, het is een doel op zich geworden, waarbij de klassen niet groter dan 15 kinderen mogen zijn. Ze verplichten ook alle kinderen ook nog om een eigen laptop te kopen of daar apart voor te betalen terwijl de school ook publiek geld krijgt om ICT-middelen te betalen. Als je niet voor de aparte programma's kiest kom je kind, zo lijkt het op de website, in een klas van 32 leerlingen. Als buitenstaander heb ik ondertussen niet de indruk dat het hier nog om algemeen toegankelijk onderwijs gaat, terwijl dit wel volgens de wet zo moet zijn. Persoonlijk ben er geen voorstander van dat ouders die het kunnen betalen toegang hebben tot goed onderwijs en de anderen mensen niet, ik vind het op zich dan ook wel goed dat de onderwijsinspectie hier kritisch naar kijkt. Toch heb ik niet de indruk dat de minister tegen aparte hoogbegaafdheidsafdelingen is. Maar opvallen ook deze afdeling voor hoogbegaafden,die de minister bezoekt, vraagt een aparte "vrijwillige" eigen bijdrage maar hoe hoog deze is kan ik niet in de schoolgids (snel) terug vinden.

https://www.vosabb.nl/subsidie-beter-on ... begaafden/

BerichtGeplaatst: 03 jul 2018, 09:10 
Volwassene

Zoonmoeder, dat klopt. Kronenburgh is een eliteschool, dat wordt sterk neergezet door het huidige bestuur. Er waren drie stromen: regulier, Beter tot je Recht en MB/HB. Regulier is hetzelfde gebleven, maar BtR en HB zijn samengevoegd en opgedeeld in twee nieuwe stromen Guided en Coaching. Coaching is voor de zelfstandig werkende leerlingen die meer een coach dan ene leerkracht nodig hebben. Guided is bedoeld voor leerlingen die meer structuur en een schoolse aanpak nodig hebben. Dat is mede door de ervaring dat in de hb-klassen er de nodige kinderen zitten die juist meer behoeft aan een schoolsere aanpak nodig hebben plus dat in de BtR klassen de nodige kinderen bleken te zitten die echt meer behoefte aan uitdaging hebben. Het is allemaal niet zo zwart-wit, wat er uit een IQ-test komt.
Maar ik maak me wel zorgen over het voortbestaan. Want ze zijn dus niet bezig om het hb-onderwijs binnen het samenwerkingsverband neer te zetten als een noodzakelijke vorm waarin Kronenburgh een toevoeging heeft voor kinderen die op andere scholen vastlopen en waar het samenwerkingsverband geld voor neer wil leggen. Ik weet niet hoe de toekomst eruit gaat zien daar. Het is een precaire constructie die nog steeds door de rechter teruggefloten kan worden. En dan?

BerichtGeplaatst: 03 jul 2018, 13:06 
Volwassene

Wilg schreef:
Zoonmoeder, dat klopt. Kronenburgh is een eliteschool, dat wordt sterk neergezet door het huidige bestuur. Er waren drie stromen: regulier, Beter tot je Recht en MB/HB. Regulier is hetzelfde gebleven, maar BtR en HB zijn samengevoegd en opgedeeld in twee nieuwe stromen Guided en Coaching. Coaching is voor de zelfstandig werkende leerlingen die meer een coach dan ene leerkracht nodig hebben. Guided is bedoeld voor leerlingen die meer structuur en een schoolse aanpak nodig hebben. Dat is mede door de ervaring dat in de hb-klassen er de nodige kinderen zitten die juist meer behoeft aan een schoolsere aanpak nodig hebben plus dat in de BtR klassen de nodige kinderen bleken te zitten die echt meer behoefte aan uitdaging hebben. Het is allemaal niet zo zwart-wit, wat er uit een IQ-test komt.
Maar ik maak me wel zorgen over het voortbestaan. Want ze zijn dus niet bezig om het hb-onderwijs binnen het samenwerkingsverband neer te zetten als een noodzakelijke vorm waarin Kronenburgh een toevoeging heeft voor kinderen die op andere scholen vastlopen en waar het samenwerkingsverband geld voor neer wil leggen. Ik weet niet hoe de toekomst eruit gaat zien daar. Het is een precaire constructie die nog steeds door de rechter teruggefloten kan worden. En dan?

Hoi,

Je benoemd in je reactie, een punt wat mij, inderdaad op de website opviel, namelijk de scheiding op basis van IQ. Ik vind de keuze voor Guided en Coaching eigenlijk wel een hele goede maar snap niet, waarom dat dan nog niet op de website staat. Ook is mijn eerste indruk, afgaande op het lerarenbestand, dat de school ontzettend veel expertise is huis heeft. Ik kan mij dan ook goed voorstellen dat ouders bereid zijn om daar extra voor te betalen. Maar er zijn ook ouders die zulke bedragen niet kunnen betalen of 3 kinderen hebben die een andere benadering behoeven, je zit dan aan een bedrag van 10.000 euro per jaar. Persoonlijk vraag ik mij af een klas van 15 leerlingen per se nodig is, kunnen bepaalde dingen niet goedkoper? Ik begrijp dat deze school bezig helemaal niet bezig is de samenwerking met het samenwerkingsverband te zoeken en dat ze zich bewust positioneren als een eliteschool. In dat geval vraag ik mij inderdaad af of op termijn deze constructie houdbaar is.

BerichtGeplaatst: 03 jul 2018, 13:17 
Volwassene

Scheiding op basis van IQ lijkt mij onwenselijk, maar blijkbaar komt de Kronenburgh hier mee weg. Ik zeg niet dat een klas waar kinderen met een spreiding van IQ80 tot 145 een goed idee is, maar de hb-afdeling van de K. is blijkbaar toegankelijk vanaf 120.

Daarnaast vind ik het schoolgeld (of vrijwillige ouderbijdrage) van 3000 euro va de zotte. Wat doe je als je kind hb-onderwijs nodig heeft met daarnaast een IQ van zeg 135, maar je kan die 3000 euro niet missen op jaarbasis? Dan kan je je kind dus niet geven waar het behoefte aan heeft.

De hele constructie van de Kronenburgh lijkt me gedoemd te mislukken. Ze richten zich blijkbaar op de vermogende mensen met slimme kinderen, waardoor je een elite-school krijgt. Natuurlijk zijn er mensen die het gaaf vinden om te zeggen dat hun kind naar zo'n school gaat, maar ik vraag me af of je dat dan doet voor jezelf als ouder of dat je het doet voor je kind.

BerichtGeplaatst: 03 jul 2018, 13:43 
Volwassene

Het is inderdaad ontzettend oneerlijk dat je als ouder hb-onderwijs kunt kopen. Wat ik aleen ook oneerlijk vind is dat vastgelopen hb-ers in het huidige stelsel geen kant opkunnen. Ik ben dan ook heel gemengd over de recente rechterlijke uitspraak. Want als we pech hebben komt het dan toch neer op 'niemand iets is ook eerlijk,' en van dat soort eerlijkheid hou ik evenmin. Natuurlijk hebben wij het geluk dat we de mogelijkheid hebben om goed onderwijs te kopen. En zijn er genoeg die dat niet hebben. Maar ik ken nog meer mensen die hun kind gewoon naar de school op de hoek kunnen doen en die duizenden euro's die wij uitgeven aan school uit kunnen geven aan leven of aan sparen. HB-onderwijs is een noodzaak en dat zou nou eens eindelijk erkend moeten worden. Zeker voor een land dat pretendeert opleiding belangrijk te vinden.

Pagina 2 van 3 [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende