Het is nu 23 sep 2018, 05:36

Pagina 1 van 3 [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hoogbegaafdheidsonderwijs in kleine klassen op de tocht?
BerichtGeplaatst: 23 mei 2018, 20:53 
Volwassene

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... S:2018:412

Geen idee waarom deze uitspraak hier helemaal niet besproken is, of heb ik dat gemist.
Een school wordt gekort op bekostiging omdat ze extra geld vraagt voor klassen voor hoogbegaafde kinderen.

Wat betekent dat voor andere scholen die een vergelijkbaar model hanteren?

Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9
 Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheidsonderwijs in kleine klassen op de tocht?
BerichtGeplaatst: 23 mei 2018, 22:33 
Volwassene

Ik begrijp dat het niet zozeer om kleine klassen gaat, maar dat een deel van de leerlingen extra aangepast/verrijkt duurder onderwijs krijgen, als de ouders dat kunnen betalen.

Het probleem zit hem erin dat de school aangeeft dat de financiering zo wordt geregeld dat ouders voor het betreffende kind het moeten betalen. Kunnen ze dat niet, dan komen ze in de gewone stroom, die volgens school ook voor hb leerlingen geschikt zou zijn, maar tegelijkertijd wordt ook in deze uitspraak vermeld dat een kleine groep hb leerlingen echt aan het aanbod van deze dure stroom behoefte zou hebben. Dus het kan gebeuren dat leerling a en b beide evenveel behoefte hieraan zou hebben, maar de als de ouders van a het wel kunnen betalen en b niet, dan heeft b pech.

Een school zou er ook voor kunnen kiezen de kosten anders te dragen. Het punt is nu dat er ongelijkheid ontstaat in kansen binnen deze school: kun je het betalen, dan kan je kind dus beter onderwijs krijgen in deze school (bij kind dat aan het onderwijs van deze groep 'wit' behoefte zou hebben.

Edit: hier gaat het om: Het is aan de stichting, en het samenwerkingsverband waar zij deel van uit maakt, om het onderwijs, waaronder ook het passend onderwijs, zo in te richten dat dit uit de daarvoor van overheidswege verstrekte middelen kan worden bekostigd.

Je zou kunnen zeggen dat het aanbod dat ze nu hebben ontwikkeld eenvoudigweg boven budget is, en dat ze dit dus volgens deze uitspraak dan niet zo hadden kunnen aanbieden.

Maar inderdaad Smaragd, ik snap je punt: deze situatie speelt in meerdere scholen.

Laatst bijgewerkt door Sacha op 24 mei 2018, 07:40, in totaal 2 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 24 mei 2018, 06:32 
Volwassene

Maar dat geldt toch voor bijna alle HB klassen? Hun bestaansrecht ontlenen ze aan dat ze iets bieden wat niet in gewone klassen kan. Dat is echter alleen toegankelijk voor kinderen wiens ouders betalen.

Probleem is dat je niet aan de ene kant kunt beweren dat dit onderwijs noodzakelijk is voor een bepaalde groep kinderen en aan de andere kant er extra geld voor vragen.

Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9

BerichtGeplaatst: 24 mei 2018, 07:36 
Volwassene

Smaragd schreef:
Maar dat geldt toch voor bijna alle HB klassen? Hun bestaansrecht ontlenen ze aan dat ze iets bieden wat niet in gewone klassen kan. Dat is echter alleen toegankelijk voor kinderen wiens ouders betalen.

Probleem is dat je niet aan de ene kant kunt beweren dat dit onderwijs noodzakelijk is voor een bepaalde groep kinderen en aan de andere kant er extra geld voor vragen.

Maar dit zou dus (zoals ik net ook heb toegevoegd aan mijn post hierboven) moeten worden betaald uit het huidige budget van de hele school. Dus de school wordt geacht minder dure vormen van onderwijs voor HB te bieden.

Edit: op de site van de Onderwijsinspectie staat een brief van de Inspectie aan deze school over deze situatie vermeld. Er wordt ook verwezen naar een andere school met vergelijkbare situatie.

https://www.zoekscholen.onderwijsinspec ... et+talent#

BerichtGeplaatst: 24 mei 2018, 09:11 
Volwassene

Interessante uitspraak om te lezen.

Mij viel dit zinnetje op:

Nu het reguliere onderwijs wel volledig uit publieke middelen wordt bekostigd en de onderwijsbehoefte van hoogbegaafde leerlingen geen keuze van de ouders is, maar een gegeven....

Het ministerie/de rechter denkt in ieder geval al een aantal stappen verder dan een groot aantal scholen en leerkrachten met deze erkenning van specifieke leerbehoeften!

Kan niet beoordelen of scholen/schoolstichtingen nu echt zo weinig geld krijgen of dat ze een en ander organisatorisch handiger aan zouden kunnen pakken.

BerichtGeplaatst: 24 mei 2018, 10:06 
Volwassene

Zelf vind ik dat iedereen gebaat is bij kleinere klassen, niet alleen hoogbegaafden. Praktisch alleen hebben we daar in Nederland niet gewoon publiek geld voor over. Scholen moeten dus roeien met de riemen die wij ze gegeven hebben om iedereen zo goed mogelijk onderwijs te geven.

In mijn ervaring hangt goed onderwijs aan hoogbegaafden niet af van de klassegrootte, maar vooral van wie er voor de klas staat en wat het beleid van de school is. Mijn kinderen hebben een goede basisschoolperiode gehad op een reguliere school.

Voor sommige hoogbegaafden met bijkomende problemen zijn kleine klassen wellicht wèl noodzakelijk. Maar die financiering zou dan net als voor andere kinderen die niet passen in het systeem, gewoon uit het budget voor passend onderwijs moeten komen. Dat gaat ook om een veel kleinere groep dan alle hoogbegaafden.

Ik kan me alleen wèl voorstellen dat deze uitspraak heel vervelend is voor ouders die wel het geld hebben, en die nu eindelijk een school hebben waar hun kind het wel goed doet.

BerichtGeplaatst: 24 mei 2018, 11:32 
Volwassene

Waarom zouden die ouders daarover vallen? Ik ben blij dat wij de eigen bijdrage goed kunnen betalen, maar het is van den zotte, als je erover nadenkt, dat je een hogere bijdrage moet betalen omdat je toevallig kinderen hebt die iets anders nodig hebben qua uitdaging en dergelijke. Er is nu vaak niet meer keuze, maar het is uiteraard niet fair ten opzichte van minder bedeelde ouders.

BerichtGeplaatst: 24 mei 2018, 12:40 
Volwassene

Ik zit nog even te denken over deze school. Zit het probleem hem erin dat ze allerlei aanbod hebben dat niet door reguliere (pabo opgeleide) docenten kan worden gegeven? In de documentatie lees ik ook meermalen verwijzingen naar andere scholen die ook tweetalig onderwijs geven, er is een speciale docent voor Anglia Engels, door wie worden de schaak- en filosofielessen verzorgd?

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er inderdaad gekeken is naar aanbod dat niet door de reguliere docenten verzorgd kan worden. Het wordt idd duur als je daarvoor mensen van buiten moet bekostigen. En dat is wel een interessant punt. Want passend onderwijs gaat er toch vanuit dat vanuit de basisvoorzieningen moet worden voorzien in de behoeftes van alle leerlingen, en leerkrachten op de basisscholen worden daartoe in staat geacht met uitsluitend een pabo-opleiding?

Overigens heb ik misschien wat gemist, maar het gaat Smaragd om de kleine klassen, maar is dat wel aan de orde bij deze groep 'wit'?

BerichtGeplaatst: 24 mei 2018, 13:35 
Volwassene

In het algemeen zie je dat de hoge ouderbijdrage in HB onderwijs voornamelijk gebruikt wordt om klassen kleiner te maken. Ik weet niet zeker of het daar ook om gaat in onderhavig geval, maar denk bijvoorbeeld aan Kronenburgh.

BerichtGeplaatst: 24 mei 2018, 14:15 
Volwassene

Citaat:

Plusklassen met een verplichte ouderbijdrage
Verder komt de inspectie constructies tegen voor hoogbegaafde leerlingen (zoals een ‘plusklas’) waarvoor besturen een verplichte bijdrage van de ouders vragen. Op het moment dat zij deze niet willen of kunnen betalen is het kind niet welkom in deze specifieke voorziening. Dit is niet toegestaan. Er is dan namelijk sprake van een schending van het gelijkheidsbeginsel in het onderwijs. Scholen moeten hun onderwijs afstemmen op de verschillen tussen leerlingen; dit geldt voor alle leerlingen. Bovendien handelt het betreffende bestuur in strijd is met eerder genoemde artikelen over de vrijwilligheid van ouderbijdragen.

bron: https://www.onderwijsinspectie.nl/onder ... sonderwijs

BerichtGeplaatst: 24 mei 2018, 14:22 
Volwassene

Smaragd schreef:
In het algemeen zie je dat de hoge ouderbijdrage in HB onderwijs voornamelijk gebruikt wordt om klassen kleiner te maken. Ik weet niet zeker of het daar ook om gaat in onderhavig geval, maar denk bijvoorbeeld aan Kronenburgh.

Kronenburgh is op de vingers getikt zie ik: https://zoekscholen.onderwijsinspectie. ... 0917?redir

Er is nu benadrukt dat de HB- en 'beter tot je recht' groepen vrijwillig zijn.....

Ik ga hier verder maar geen commentaar op geven.

BerichtGeplaatst: 24 mei 2018, 15:13 
Volwassene

Ik vind de uitspraak wel terecht. Het 'gelijkheidsbeginsel' is een groot goed (hoewel er natuurlijk nog genoeg sprake is van indirecte ongelijkheid, zoals het kunnen opbrengen van reiskosten als reizen noodzakelijk is voor een hb school). Maar laten we dit gelijkheidsbeginsel in ieder geval vasthouden bij het binnenschoolse aanbod.
Scholen kunnen er dan voor kiezen om uit vrijwillige bijdragen extra activiteiten te financieren voor álle kinderen die dit nodig hebben. Maar eigenlijk hoort daar ook de mogelijkheid bij voor de ouders van alle kinderen om vrijwillig bij te dragen voor extra activiteiten binnen school. maar dat levert ook weer zijn problemen op... :/

BerichtGeplaatst: 24 mei 2018, 16:03 
Volwassene

Sacha schreef:
Smaragd schreef:

Kronenburgh is op de vingers getikt zie ik: https://zoekscholen.onderwijsinspectie. ... 0917?redir

Er is nu benadrukt dat de HB- en 'beter tot je recht' groepen vrijwillig zijn.....

Ik ga hier verder maar geen commentaar op geven.

Nu breekt mijn klomp. Waarom mag uiteindelijk de hoge bijdrage die Kronenburgh vraagt blijkbaar wel? Want de inspectie concludeert uiteindelijk dat de tekortkomingen zijn hersteld.

Blijkbaar was daar betere communicatie naar ouders genoeg, terwijl daar in Lent geen genoegen mee genomen werd.

BerichtGeplaatst: 24 mei 2018, 21:51 
Volwassene

Ja, ik was daar ook nogal verbaasd over. Het vrijwillig noemen is allemaal leuk en aardig, maar in de praktijk is er niets vrijwilligs aan. Als je er als ouder niet 'vrijwillig' voor kiest om een mega eigen bijdrage te betalen, dan kan je gebruik maken van de 'normale' klassen, waar volgens de school ook passend onderwijs zou worden gegeven. Als dat zo zou zijn dan zou iedereen zijn kind naar die klassen laten gaan. Een enkeling daargelaten betaalt niemand rijwillig ruim 3000 euro per kind per jaar als het ook anders kan lijkt me...

En voor de beter tot je recht stroming is het nog vreemder dat het wordt toegestaan, daar kunnen ouders er 'vrijwillig' voor kiezen om extra te betalen voor kleinere klassen en dus meer aandacht per kind.

Dus ook ik vind dat de onderwijsinspectie hier wel een beetje met twee maten meet. Bovendien kan het ook anders. Ik ken scholen die verkleinde klassen hanteren (max. 20 kinderen) en waar de extra vrijwillige ouderbijdrage slechts 60 euro per jaar is. Dan vraag ik me toch af waarom dat daar wel kan en het bij andere scholen blijkbaar noodzakelijk is om duizenden euro's te betalen. De verschillen zijn enorm.

BerichtGeplaatst: 25 mei 2018, 07:11 
Volwassene

Ik vraag me al een poosje af waarom hb-klassen kleiner zouden moeten zijn dan reguliere klassen. Het argument op 'onze' hb-school was dat de docent anders niet voldoende zou kunnen differentiëren. Als ik zag hoe dat in de praktijk uitwerkte had ik daar wel mijn vraagtekens bij, de kinderen deden toch grotendeels hetzelfde werk op hetzelfde moment. En in een reguliere klas wordt tenslotte -als het goed is- ook volop gedifferentieerd.

De inzet van extra vakdocenten is mi wel essentieel voor deze groep. Wil je de diepte in gaan, kan je niet van de reguliere docent verwachten dat hij al die kennis voldoende in huis heeft. De extra kosten die dat met zich meebrengt vallen echter wel mee als je het vergelijkt met de extra kosten door de kleinere klassen. Overigens werd daar op 'onze' school ook steeds minder aan vastgehouden. We begonnen met maximaal 16 kinderen in een klas, maar inmiddels zijn het er gewoon 24. De (hoge) eigen bijdrage is wel gewoon blijven staan.

Als ouder voelt het oneerlijk dat je zoveel moet betalen, maar je houdt je mond wel. Als je het aan gaat vechten namelijk, bestaat de kans dat de school besuit (of gedwongen wordt) het hb-onderwijs helemaal te stoppen. En waar moet je kind dan naar toe?

BerichtGeplaatst: 25 mei 2018, 08:47 
Volwassene

Hier een ouder die een kind op zo'n dure hb-school heeft. En het is dubbel. Het is aan de ene kant echt niet eerlijk dat ouders die het kunnen betalen beter onderwijs kunnen kopen. Dat klopt niet.
En ja, hb-onderwijs is beter dan wat er in de reguliere klassen gebeurt.

Maar dat is niet het hele verhaal. Want het is natuurlijk niet simpel hb-onderwijs, het is onderwijs voor regulier vastgelopen hb-ers. De kinderen dus, die het dus in het gewone basisonderwijs niet gered hebben. Dit is school nummer twee, drie of zelfs vier. En zelden school nummer een. En dat betekent dat je inmiddels dus ook nog eens te maken hebt met beschadigde kinderen, die echt meer aandacht nodig hebben dan kinderen die normaal in hun vel zitten.

Het is in feite speciaal onderwijs waar de gemeenschap geen geld voor overheeft omdat ze de noodzaak daarvan niet inziet. In tegenstelling tot speciaal onderwijs aan de onderkant.
Het is dan ook meer dan alleen het aangepast programma, het is ook eindelijk contact hebben, vriendjes kunnen maken, kunnen spelen, kind kunnen zijn. Echt kunnen leren.

Wij ouders zien deze ontwikkeling dan ook met angst in ons hart tegemoed, omdat we onze kinderen niet weer kapot willen zien gaan in het reguliere onderwijs waar ze zo hard roepen dat ze het kunnen en dat zo vaak een wassen neus blijkt te zijn voor onze kinderen.

HB-onderwijs zou erkend moeten worden als speciaal onderwijs voor slimme kinderen die het niet redden in een regulier klas. Maar ja, of de tijd daar al rijp voor is?

BerichtGeplaatst: 01 jul 2018, 09:43 
Volwassene

Als ouder zonder kind op een hb school kan ik slechts deels inzicht hebben in de discussie. Dat maakt een echte discussie ook gelijk lastig. My two cents simplistisch bekeken. De overheid heeft 'passend onderwijs' bedacht. Ws weer op basis van theorie met te weinig oog voor de praktijk. Zoals vaker bij overheidsbeleid. Leuk op papier maar niet getoetst aan de werkelijkheid laat staan gemaakt met inspraak en in overleg met de mensen die met de voeten in de klei staan. SBO bestaat nog al is toegang moeilijk geworden. HB onderwijs zou heel sec bekeken ook onderdeel horen te zijn van het SBO. Zoals hier al gemeld de meeste kinderen die op een HB school komen zijn beschadigd binnen het regulier BO. In veel gevallen niet door onwil van datzelfde regulier onderwijs. Vaak wel sprake van onkunde, gebrek aan kennis, gebrek aan middelen. Het hele financieringsstelsel is op foute (relatief) prikkels gestoeld. Scholen die de onderkant binnen de klassen naar het gemiddelde 'moeten' halen omdat ze anders een slechte beoordeling krijgen. De onderwijsinspectie op hun dak. Meer en meer 'probleem kinderen' in steeds groter wordende klassen. Scholen krijgen beperkt middelen en waar zetten ze die in? Ga je in de schoenen staan van directie/bestuur denk ik dat vaak de meest logische conclusie wordt dat de focus ligt op de zwakke leerlingen mbt scores. Of die lage scores als oorzaak nu hebben dat er leerproblemen zoals dyslexie of dyscalculie of er sprake is van ASS, zwakbegaafdheid of Down. Oorzaak doet er niet echt toe de meerderheid van de middelen binnen scholen is nodig om die groep leerlingen de basis school door te krijgen. Kinderen waar ook problemen bij ontstaan maar die geen directe weerslag hebben op de resultaten van de school, geen issue zijn bij de beoordeling door de schoolinspectie staan laag op de prioriteitenlijst. Passend onderwijs heeft in de prioriteitenlijst geen verandering gebracht. Heeft er vooral voor gezorgd dat met een toename van arbeids en middelen intensieve kinderen binnen de klassen er een nog groter deel die middelen opslurpt. Kan ik het de school waar mijn kinderen zitten kwalijk nemen dat er weinig ingezet kan worden voor ze? Frustreert het me? Ik durf als ouder bijna niets te vragen, voel me bijna een zeurouder. Wel vind ik het triest dat basisscholen niet de mogelijkheden hebben om uit IEDER kind het beste te halen wat erin zit. Nog triester vind ik het dat mijn oudste niet naar school wil en dat we als ouders mogen gaan uitzoeken binnen de reguliere ggz zorg uit het budget voor jeugdzorg waarom mijn kind zo somber is en bijna niet naar school te krijgen is. Terwijl ik denk dat er heel wat jeugdzorg budget bespaard zou kunnen worden (overhevelen naar scholen?) als basisscholen meer middelen zouden hebben om ook de begaafde kinderen beter passend onderwijs te kunnen bieden.

BerichtGeplaatst: 01 jul 2018, 10:02 
­

https://nos.nl/artikel/2206192-leraren- ... -over.html

https://www.ed.nl/mening/scholen-potten ... ~a86bcf08/

Scholen zijn geen zieltogende weeskindjes die door hun ministerie chronisch worden afgeknepen. Er zijn wel wat schoolbesturen waar echt problemen zijn, maar er zijn er meer waar het financieel erg goed gaat. Alleen komt dat geld niet bij jouw kind (of zijn leerkracht.)

BerichtGeplaatst: 01 jul 2018, 11:16 
Volwassene

Dat zeg ik ook niet dat ze zieltogende weeskindjes zijn :wink: . Sterker nog de school van mijn beide kinderen laat een gezonde balans zien. Ik kan zelfs zien dat middelen uit het jaar 2015 ook daadwerkelijk ingezet worden binnen de scholen. Een nette minpost onderaan de balans. En net wat EY aanraad is een reservepot ook goed. Dat zal iedereen beamen toch? Zijn er ook scholen die teveel oppotten? Vast, maar wie weet waarom? Is het de onbetrouwbare overheid? Iets wat ons ondernemersgezin helaas kan beamen. Is het omdat ze een reserve moeten hebben ivm verouderde gebouwen, meubilair of de grotere vraag aan digitale (hulp)middelen? Ik mag toch aannemen dat een begroting met al deze zaken rekening houdt? Plus dat de lonen van leerkrachten, ondersteunend personeel en ook simpelweg de schoonmaak en het onderhoud aan inflatie en cao ontwikkelingen onderhevig is. Ik denk dat misschien de media berichtgeving niet helemaal genuanceerd genoeg is? Mijn achternaam is geen Trump dus je hoort me niet zeggen dat het fake news is maar wel dat het genuanceerder kan. Al begrijp ik ook dat het ondoenlijk is van alle schoolbesturen de begroting door lichtten. Denk wel dat eenieder dat zelf van de eigen school kan en mag en dat je zelfs meer uitleg over bepaalde posten kunt vragen bij besturen.

BerichtGeplaatst: 01 jul 2018, 11:21 
Volwassene

Citaat:
Scholen die de onderkant binnen de klassen naar het gemiddelde 'moeten' halen omdat ze anders een slechte beoordeling krijgen. De onderwijsinspectie op hun dak. Meer en meer 'probleem kinderen' in steeds groter wordende klassen. Scholen krijgen beperkt middelen en waar zetten ze die in? Ga je in de schoenen staan van directie/bestuur denk ik dat vaak de meest logische conclusie wordt dat de focus ligt op de zwakke leerlingen mbt scores. Of die lage scores als oorzaak nu hebben dat er leerproblemen zoals dyslexie of dyscalculie of er sprake is van ASS, zwakbegaafdheid of Down. Oorzaak doet er niet echt toe de meerderheid van de middelen binnen scholen is nodig om die groep leerlingen de basis school door te krijgen.

Gelukkig klopt dit niet helemaal. De inspectie kijkt voor de beoordeling van de leerresultaten tegenwoordig alleen naar de eindopbrengsten (scores eindtoets) en kinderen met een IQ < 80 en/of kinderen die toegelaten worden tot Praktijkonderwijs, kinderen die nog kort in Nederland zijn en kinderen die pas in groep 7 of 8 zijn ingestroomd tellen niet mee. Verder gaat het om een gemiddelde score. Dus het loont ook de moeite om juist slimme kinderen echt hoog te laten scoren. Eén van de scholen waar ik regelmatig kom heeft dit jaar voldoende weten te scoren doordat hun sterke leerlingen (vergeleken met voorgaande jaren) veel hoger hadden gescoord.

Pagina 1 van 3 [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende