Het is nu 20 aug 2018, 02:05

Pagina 1 van 1 [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: tussenjaar of groep 9 omg groningen
BerichtGeplaatst: 01 sep 2016, 13:29 
inactief

hallo allemaal,

dochterlief zit nu in groep 8 (word in november 10) dus we zullen dit jaar moeten na gaan denken over wat het beste is voor haar volgend jaar. daarom mijn vraag:
is er iemand hier die kennis en/of ervaring heeft met een school (omgeving groningen) die een tussenjaar of groep 9 aanbied?

Berichttitel: Re: tussenjaar of groep 9 omg groningen
BerichtGeplaatst: 08 sep 2016, 08:30 
Volwassene

Ik heb geen ervaring met Groningen en omgeving maar waarom niet naar het VO wil je dochter dit niet of vind jij haar te jong. Ik zou zeker gaan kijken op het voortgezet onderwijs en de mogelijkheden daar.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 08 sep 2016, 14:41 
Volwassene

Ik geloof dat er binnenkort iemand naar de gvs gaat die in groep 2 of 3 een jaar over heeft geslagen, nu in groep 7 regulier zit, maar dan daar op de hb afdeling naar groep 6 gaat. Verder weet ik helaas ook niks in deze omgeving, er is eigenlijk ook gewoon helemaal niks.

Mams van een 15 jarige dame Havo 3 (HB), een 11 jarige sporter HB+Dysl. gr. 8 dorpsschool, een 10 jarige honkballer Dysl. gr. 6 HB onderwijs & een 7 jarige met een schooltrauma waar hb school niks mee kan, gr. 4 HB onderwijs.

BerichtGeplaatst: 08 sep 2016, 16:21 
Volwassene

Ik heb geen ervaring met een tussenjaar, maar ken de scholen in de omgeving wel een beetje. Ik weet waar ze ervaring hebben met jonge kinderen en mijn dochter is ook jong gegaan. Als je info wilt, pb me maar!

BerichtGeplaatst: 11 sep 2016, 15:01 
Volwassene

Als je nog twijfelt over wel/niet jong naar het VO is het helemaal niet zo gek om een 2-sporenbeleid te volgen: enerzijds kijken naar de mogelijkheden van een tussenjaar, anderzijds kijken naar een geschikt VO. En dan de beslissing pas zo laat mogelijk nemen.

Vergeet niet dat kinderen in groep 8 vaak nog een flinke groei doormaken, óók jonge versnelde leerlingen. Aan het eind van groep 7 zagen wij de overstap van onze dochter (2x versneld) naar het VO helemaal nog niet zitten. In groep 8 zagen we haar groeien, eind groep 8 was ze er gewoon helemaal aan toe. Met jongste (3x versneld) hebben we hetzelfde gezien.
Voor beide hebben we wel gekeken naar een tussenoplossing, voor het geval die nodig zou zijn.

BerichtGeplaatst: 12 sep 2016, 19:32 
Volwassene

Ik ben niet op de hoogte van tussenjaar mogelijkheden. Maar weet wel dat toen dochter destijds op het P Gymnasium begon ze bij lange na niet de jongste in haar klas was (zij was net 11 en er zaten nog 3 onder haar) maar over de hele linie waren er meer jongere kinderen in de brugklas.
Ik meen dat dat op het WL gym ook zo was gezien de ervaring van een vriendinnetje

Dochter is op VO opgebloeid - uitgedaagd - verbreding - extra vakken in de bovenbouw en veel speciale aandacht voor zaken als faalangst en leren leren. zij is al 2 jaar van school en ik vermoed dat het er alleen maar beter op geworden is voor jonge leerlingen.

Tenzij er andere overwegingen zijn om haar een tussenjaar te laten doen, zou ik toch gaan kijken op in ieder geval deze scholen. Dan heb je er in ieder geval een beeld bij en kan ze zelf ook rond kijken of ze zich op haar plek zou voelen.

Onze dochter was erg blij dat ze al vroeg klaar was met VO zodat ze zelfs met een tussenjaar na het VO amper 18 was bij aanvang universiteit. Ze heeft zich geen moment te jong gevoeld op VO en de stof bracht in ieder geval meer dan ze ooit daarvoor gehad had. Nog steeds niet de uitdaging die ze nu eindelijk wel heeft, maar voldoende om haar blij te houden en sociaal zeker op haar plek.

Pagina 1 van 1 [ 6 berichten ]