Het is nu 20 mei 2018, 22:38

Pagina 1 van 1 [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: veranderen van school, ervaringen met montessori?
BerichtGeplaatst: 07 jan 2016, 09:32 
Volwassene

Hoi iedereen,

Mijn zoontje heeft twee jaar op een peuterspeelzaal gezeten die in het schoolgebouw zit van de basisschool waar hij nu in groep 1 zit. Vanaf het moment dat hij naar de kleuters ging is er steeds wel iets. Ik denk dat ik in die paar maandjes meer gesprekstijd heb gehad met de juffen dan de meeste moeders de hele kleuterperiode hebben... Ik lig hier snachts ook echt wakker van en vraag me dan ook steeds vaker af, of dit wel de juiste keuze was voor mijn zoontje, of hij hier wel op zijn plek zit. Even voor de duidelijkheid, ik denk nog steeds dat het een goede school is en ze zullen ook echt hem goede lesstof en verdieping aan bieden waar nodig. We hebben juist voor deze school gekozen omdat ze alle kinderen per vak indelen in 3 groepen. Gezien mijn man en ik allebei dyslexie hebben sprak ons dat erg aan. zo kan hij bij taal extra begeleiding krijgen om de stof beter de beheersen en bij vakken waar hij misschien zich eerder verveeld krijgt hij dan juist verdieping. Top systeem lijkt mij!

Maar... de school is er prestatiegericht en ook erg streng. Eigenlijk zijn dat dingen die ik nu pas merk, nu hij van peuters naar kleuters is gegaan. Wij vonden het een groot voordeel dat de peuterspeelzaal in de school zat en dachten dat de overgang daardoor kleiner zou zijn, maar niets is minder waar. Er had geen groter verschil kunnen zitten. Zo krijg ik bv te horen dat hij niet stil kan zitten, niet recht blijft zitten, regelmatig omkijkt ipv met zijn werkje bezig is. Nou ken ik hem natuurlijk wat beter dan zijn juffen en ik weet dat hij heel geconcentreerd kan werken en heel goed stil kan zitten, mits hij geïnteresseerd is in wat hij doet. En daar zit nu net mijn knelpunt.

Hij is heel sterk in iets interessant vinden en zich er helemaal instorten daar echt iets van opsteken en zodra hij iets nieuws heeft geleerd wil hij na het volgende. Even voorbeeld, zo kan hij soms een week lang alleen met duplo willen spelen en ineens doorhebben hoe hij een knikkerbaan stevig kan bouwen en zo ineens een week lang alleen nog maar verven. Dit heeft hij altijd al gehad. Als baby gaf ik hem een vormenstoof, was die even zoet en als die het trucje doorhad ging de vormenstoof weer voor zeker een maand de kast in. Hij is heel slecht in dat hem verteld wordt, nu gaan we verven of nu gaan we schrijven... Dit laatste is juist heel erg wat er op zijn huidige school gebeurd. Ja ook in groep 1. Hij is veel beter in zelf kiezen wanneer wat en door zijn eigen leergierigheid kiest hij ook echt wel goed. In die zin, thuis wil hij nu ook graag leren lezen...

Nou hebben we hier in het dorp ook een Montessori school. Ik ben zelf groot voorstander van dit onderwijs, maar heb er geen ervaring mee. Ik merkte dat mijn omgeving daar een heel ander beeld van heeft dan ik en gezien mijn man het type is die juist precies gezegd moet worden wat te doen en we kozen toen ons zoontje net een jaar was voor de basisschool, ben ik eigenlijk niet eens gaan kijken bij de Montessori. Eerlijk was hij hetzelfde leertype als mijn man, dan zou Montessori echt een grote ellende worden. Eerlijk gezegd is dit nu precies waarvan ik denk dat het wel aansluit bij mijn zoontje. Zelf bepalen wanneer hij wat doet, mits hij uiteindelijk wel alles doet. Ik zie het niet als een school van lang leve de lol, maar een school waar kinderen gestimuleerd worden zichzelf te ontplooien en zelfstandig keuzes te maken. Eigenlijk sluit dat ook veel beter aan bij mijn manier van opvoeden. |k zie opvoeden niet als bepalen wat goed is voor mijn kind en dat die dat dus zo moet doen, maar een hand rijken en hem te begeleiden en helpen keuzes te maken.

poe wat een verhaal... uhm nu mijn vraag.
wie heeft er positieve of juist negatieve ervaring met het Montessori onderwijs?
En hoe zijn jullie ervaringen om van school te wisselen?

Ik vind het heel moeilijk, gezien ik (naast dat ik niet zeker weet of er plek is bij het Montessori op dit moment) het moeilijk vind, hem bij zijn vriendjes weg te trekken. Wat als een nieuwe klas hem niet bevalt? Zie het zo met een deel van de klas zit hij al ruim 2 jaar in de klas, maar een deel van de klas neigt ook naar pestgedrag... Je hebt geen enkele garantie dat dit zich elders niet herhaald, maar dan heeft hij niet die kindjes om hem heen waar die zich al wel veilig mee voelt. nouja en dit houd mij dus dag en nacht nu bezig. Tja eerlijk huidige school is op loopafstand en Montessori niet eens fietsafstand, maar ja 8 jaar school is toch de basis van je zelfontplooiing denk ik.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: veranderen van school, ervaringen met montessori?
BerichtGeplaatst: 07 jan 2016, 09:54 
Volwassene

Wat een herkenning in ons zoontje! Ons zoontje is net 5 en zou na de peuterspeelzaal naar een goede, relatief strenge school gaan gebaseerd op Dalton systeem. Heel veel positieve ervaringen op die school en een lange wachtlijst.

Ons zoontje heeft van jongs af aan ook een enorme concentratie op hetgeen hem boeit en dezelfde perioden die je beschrijft. Hij heeft toen hij bijna 1 was een stempel periode gehad, de hele dag stempelen tot hij het na 1 week beu was. Toen stickers lospeuteren en opplakken, en dat was het begin van steeds weer nieuwe perioden van interesses.

Op de peuterspeelzaal liep hij helemaal vast. Overigens niet omdat hij niet kon doen wat hij wilde (behalve in de kring zitten, daar had hij mooie smoezen voor) maar omdat hij niet zo in de groep paste. Hij wilde bijvoorbeeld bouwen en de mede klasgenootjes vonden het uit elkaar halen van dingen op dat moment nog leuker. Ze adviseerden hem op basis van zijn karakter van eigen inspraak naar een Montesorri school te kijken. We hebben daar zelf geen ervaring mee.

We zijn gaan kijken en dachten meteen al dat onze man daar enorm op zijn plek zou zijn. Met 3,5 zijn we geswitcht naar een Montessori school. Hij zit daar nu een jaar en heeft het enorm naar zijn zin. Hij kan zelf kiezen wat hij wil, én ze sluiten aan bij zijn interesses en niveau. Voor de vakantie heeft hij heel veel gerekend. En nu heeft hij het lezen weer ontdekt. Hij zit dus momenteel zodra het even kan (en bij een Montesorri kan dat bijna de hele dag) lekker boekjes te lezen :). Vertrouwen hebben in je kind en in de school is dan wel heel belangrijk. Natuurlijk moet hij uiteindelijk wel alles leren, maar de volgorde en snelheid bepaald hij. Die ruimte is er, en sluit perfect aan bij onze man. Mooi meegenomen is dat ze veel aandacht hebben voor kosmische dingen, wat helemaal aansluit bij zijn interesses.

Niet elke Montessori school is het zelfde. En je moet het natuurlijk treffen met de leerkracht. Op sommige kunnen ze juist weer niet veel met voorsprong kindjes. Onze school is niet zo streng in de leer, en voor onze zoon kiezen ze soms bewust werkjes aansluitend bij zijn interesses op dat moment.

Maar samenvattend hier dus een hele bewuste switch voor school en heel veel positieve ervaringen. Ik zou niet bang zijn voor een switch, ook niet vanwege vriendjes. Hoe sneu ook, kleutervriendschappen kunnen volgende week weer over zijn en ze kunnen elkaar toch blijven zien als het echt klikt. Heel veel succes met je keuze!!

BerichtGeplaatst: 07 jan 2016, 14:05 
Volwassene

Susanne1982 schreef:
Ons zoontje heeft van jongs af aan ook een enorme concentratie op hetgeen hem boeit en dezelfde perioden die je beschrijft. Hij heeft toen hij bijna 1 was een stempel periode gehad, de hele dag stempelen tot hij het na 1 week beu was. Toen stickers lospeuteren en opplakken, en dat was het begin van steeds weer nieuwe perioden van interesses.

ja dit is echt precies hetzelfde! ook mijn zoontje heeft een periode van stempelen gehad. en klei en eigenlijk van van alles, maar nooit te gelijk.

fijn die herkenning en fijn te lezen dat Montessori juist wel werkt. Dat zegt mijn gevoel eigenlijk ook over mijn zoontje.
Mijn man is echter er nog niet zo van overtuigd, maar begon net tussen de middag wel over evt. klaswissel. (er zijn twee kleuterklassen, groep 1 en 2 zitten door elkaar heen) Dus gelukkig begint hij te begrijpen dat er iets niet goed gaat, dat is een begin.

Ik wil dan ook het gesprek aangaan met school en daarin ook echt zelf doorvragen over hoe hij nu echt in de klas is. Nou is mij van buitenaf aangeraden absoluut niet de school te vertellen dat ik erover na denk hem elders naar school te doen. Alleen zelf weet ik niet of ik het daar mee eens ben. Ik beweer niet dat het een slechte school is, ik denk alleen dat voor mijn zoontje Montessori misschien beter is. Het kan maar zo zijn dat zijn juffen dit eigenlijk met mij eens zijn en moet je dit dan achter hun rug om doen? of juist in goede samenwerking? Maarja voor nu eerst maar weer een gesprek over oplossingen binnen de school. Wellicht helpt het om van klas te wisselen, maar mijn gevoel zegt Montessori.

BerichtGeplaatst: 07 jan 2016, 16:34 
Volwassene

In groep 1 heb ik ook ervaren dat het klassieke, meer klassikale onderwijs mijn jongste zoontje niet paste. Hij was heel ongedurig in de kring, wilde geen werkjes en niet meer naar binnen na het buitenspelen. We kregen veel kritiek, ook over 'jong' gedrag - en dat hij zich maar moest aanpassen.

Pas na een uitvoerig gesprek wat de huidige school kon bieden (en hoe ze hem zagen) en na een goed inzicht en bevestiging wat hij nodig had bij een psycholoog, zijn we gewisseld van school.
Het was namelijk toch best heftig. En mijn man was ook niet om eerst.
Het is voor ons ook een autoritje, een school in een andere wijk. Echter ze hebben veel kennis, kijken veel beter naar onze kinderen, werken groepsoverstijgend en het 'past' gewoon beter.
Voor ons was het echt nodig.

Succes met de knopen doorhakken. En als je meer informatie wil of tips, mag je PBen (of kijken naar onze historie in de diverse draadjes) als je dat helpt. Ik denk graag mee. Ik vind het verschrikkelijk sneu als een (klein) kind al een tegenzin ontwikkelt voor leren.

BerichtGeplaatst: 07 jan 2016, 21:22 
Volwassene

Oh wat fijn dat je man er ook open voor staat. Je kunt natuurlijk altijd gewoon eens gaan kijken op die school. Ik zou niet meteen op tafel leggen dat je denkt aan switchen of je moet vrij zeker zijn dat ze voor zo'n gesprek open staan. Kan me voorstellen dat ze zich toch onbedoeld aangevallen voelen. Misschien komen ze zelf met die optie? De peuterspeelzaal van onze zoon kwam er zelf ook mee en dat is wel fijn.

Je mag mij ook altijd PBen hoor ;).

BerichtGeplaatst: 08 jan 2016, 09:06 
Volwassene

Montessorischolen zijn onderling net zo verschillend als andere scholen. Het hangt helemaal van de leerkracht en het beleid op school af of een kind goed tot zijn recht komt.

Onze kinderen zaten/zitten op Montessori. Over de hele linie zijn wij wel tevreden, maar ze hebben ook hele grote steken laten vallen, waardoor de oudste en de jongste enorme hiaten hadden in hun kennis. Ik denk dat dit wel een valkuil is van slimme kinderen in een Montessoriklas. Mijn oudste had in groep 5/6 een puinhoop van een klas, waardoor het onderwijs er echt bij inschoot. Er waren absoluut kinderen die dit prima aankonden, gewoon netjes hun eigen leerlijn volgden, en uiteindelijk in groep 8 afstroomden naar het VWO, maar mijn zoon is er eentje van geen aandacht vragen, en wel hard werken, maar niet doelgericht. Dit heeft echt tot grote problemen geleid!! (gelukkig ook tot oplossingen). Juist doordat hij zo slim is, bleef hij wel gemiddeld scoren, maar dat paste helemaal niet bij hem, die scores. Maar een III op de cito is gemiddeld, en dus gingen er geen alarmbellen af. Wel bij ons, dus we hebben wel van alles in gang gezet, maar goed, dat is een ander verhaal. Het gaat nu goed, in Havo 2.........

Jongste had tot en met groep 5 strenge juffen met duidelijke lijnen. Hierdoor verveelde hij zich wel heel erg, want hij beheerste de stof al. In groep 6 ging hij weer helemaal blij naar school, maar doordat hij veel vrijer werd gelaten, leerde hij niets, en verdween zijn ruime voorsprong als sneeuw voor de zon.
Dit ligt absoluut ook aan mijn kinderen, want er zijn er genoeg die het wel prima doen. Maar juist door bepaalde vrijheid, zelfstandigheid, en toch ook wel minder eisen, kunnen kinderen die dit niet goed aankunnen in de problemen komen. Mijn jongste heeft erg slecht ontwikkelde executieve vaardigheden. Dit is geen prettige combi met Montessori. Op dit moment krijgt hij begeleiding van buiten af. Ook hebben we met de juf duidelijke afspraken over nakijken van werk (dat doet zij nu, ipv zoon) en eisen aan het werk en de verzorging. Dat is voor jongste beter, maar niet echt Montessoriaans......

Conclusie: op papier kan Montessori heel goed passen, in de praktijk pakt het soms grillig uit.
Grote voordeel vind ik wel dat ze op onze school nooit binnen kaders denken, dus alles is mogelijk. Ze denken goed mee, staan voor veel dingen open, en durven te experimenteren (behalve dan de juf van de middenbouw). Mijn ervaring is ook dat het vooral in de onder- en middenbouw super is voor slimmere kinderen, omdat er meer uitdagend materiaal is , en ze ook veel meer mogen (rekenen, schrijven, lezen etc.) In de bovenbouw , waar kinderen veel zelfstandiger moeten zijn, vallen ze soms tussen de wal en het schip, omdat sommige leerkrachten helemaal niet in de gaten hebben wat een kind nu daadwerkelijk doet. Mijn jongste deed rustig een week niets, althans.....niets wat zinvol was om tot bepaalde schooldoelen te komen. Middelste heeft altijd hele serieuze juffen gehad, en zij doet het dus allemaal prima, maar ja, zij is een ander kind, en een meisje.......

BerichtGeplaatst: 08 jan 2016, 10:12 
inactief

Ik zou me idd absoluut niet blindstaren op een methodiek. Zelfs niet als die heel goed bij je kind lijkt te passen.
Ik zou dan ook niet van school veranderen omdat de andere school je beter lijkt. Maar eerder vanuit een negatieve beleving, dat je niet verwacht te krijgen op de huidige school wat je wilt voor je kind.
En dan heel goed gaan kijken bij andere scholen, en natuurlijk praten. Verwacht je ergens anders dat wel te krijgen.

In die zin zou ik je eigen ontevreden gevoel wel serieus nemen en goed onderzoeken.
Dit is ook wel een fijn moment over te stappen, je kind zal zich waarschijnlijk nog makkelijk voegen ergens anders.

Hier twee kinderen op montessori gehad, bij de één een redelijk succes, bij de ander een ramp.
Nu was het uiteraard ook sterk afhankelijk van leeekracht, de één heeft hier meer geluk mee gehad dan de ander. Maar bij ons was de leerkracht er wel gelijk voor drie jaar, dat is lang als je pech hebt..

Ik was er redelijk van overtuigd dat montessori ideaal was voor oudste omdat hij zo ontzettend graag zijn eigen weg ging. In de praktijk durfde hij dat nauwelijks te laten zien op school. En dat vond ik wel weer een nadeel van montessori; erg kindvolgend, en wat kind niet laat zien dat is er niet.

Maar goed, sterk school-afhankelijk idd, er zijn meer verschillen dan overeenkomsten. Bij ons waren ze sterk rigide en konden op cognitief gebied absoluut niet bieden wat zoon nodig had. Terwijl de systematiek zich daar goed voor leent.
Beetje tegengestelde ervaring dus als Hanneke; kaders waren hier heilig.

BerichtGeplaatst: 08 jan 2016, 10:32 
Volwassene

Montessorischolen kunnen net zoveel van elkaar verschillen als reguliere basisscholen van elkaar verschillen. Scholen voeren hun eigen beleid en geven zelf vorm aan hun onderwijskundige visie.

Als je wil weten of een bepaalde school bij je kind past, moet je gaan kijken, praten, vragen stellen, andere ouders aanspreken op het schoolplein, etc.

Wat betreft vriendjes: als je kind op school A in korte tijd vriendjes gemaakt heeft, zal dat op school B ook vast wel lukken. En hij kan natuurlijk na school ook nog spelen met kinderen waarmee hij nu in de klas zit. Als zie je in de praktijk die contacten vaak snel verwateren.

Pagina 1 van 1 [ 8 berichten ]