Het is nu 17 nov 2018, 06:19

Pagina 1 van 1 [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mooie (maar wel confronterende) column
BerichtGeplaatst: 22 feb 2012, 00:07 
inactief

Ik weet niet of deze column al door anderen gelezen is, maar ik kwam hem vanavond tegen en voelde me aangesproken. Ja, zo'n rolmodel wil ik naar leerlingen toe best zijn, maar wat doet dat met de relatie met mijn collega's en met ouders? Ik zeg niet dat ik er niets mee doe, hoor, ik laat het eerst maar eens rustig bezinken.

In mijn mentorklas heb ik er overigens al een aantal 'uitgepikt'. Een van m'n meiden bij het eerste rapportgesprek na 3 maanden op de 'man' af gevraagd of ze wel eens getest was, want ik had er niets van overgedragen gekregen. Bleek idd het geval te zijn met een score waarmee ze ruim toelaatbaar was op het Leo-college. Ergens was ze verbaasd, maar ook opgelucht dat ik het haar vroeg, zeker toen we vervolgens wat meer in gesprek kwamen en we 'meer op elkaar bleken te lijken' dan verwacht. ;)

Maar goed, de column:
http://www.ihbv.nl/columns-reader/items ... aar-ook-59

Ik hoop dat er meer van 'zulke leraren' komen, ook voor mijn zoon die over 1,5 jaar naar het VO gaat.

Groetjes, Meike

Berichttitel: Re: Mooie (maar wel confronterende) column
BerichtGeplaatst: 22 feb 2012, 16:21 
Volwassene

Meike schreef:
[color=#800080]Ik weet niet of deze column al door anderen gelezen is, maar ik kwam hem vanavond tegen en voelde me aangesproken. Ja, zo'n rolmodel wil ik naar leerlingen toe best zijn, maar wat doet dat met de relatie met mijn collega's en met ouders?
Ik reageer hier als ouder ... ik kan me voorstellen dat niet alle ouders of collega's positief op die rol zullen reageren. Het wordt vaak toch als wat bedreigend ervaren (dat is in het bedrijfsleven helaas niet anders :?, ik ben héél voorzichtig geweest met aangeven bij mijn leidinggevende dat ik toch wel wat meer kan dan dat hij altijd dacht en dat ik graag iets zou doen met die capaciteiten).
Citaat:
In mijn mentorklas heb ik er overigens al een aantal 'uitgepikt'. Een van m'n meiden bij het eerste rapportgesprek na 3 maanden op de 'man' af gevraagd of ze wel eens getest was, want ik had er niets van overgedragen gekregen. Bleek idd het geval te zijn met een score waarmee ze ruim toelaatbaar was op het Leo-college. Ergens was ze verbaasd, maar ook opgelucht dat ik het haar vroeg, zeker toen we vervolgens wat meer in gesprek kwamen en we 'meer op elkaar bleken te lijken' dan verwacht. ;)
Op deze manier kun je toch eigenlijk ook praten met leerlingen en laten weten dat dat stukje (h)erkenning er is, zonder dat je meteen bij je collega's aan de grote klok moet hangen dat je 'het' ook bent? En bij een eventueel oudergesprek merk je vanzelf of het thuis een rol speelt, of ouders je erop aanspreken, etc. Of zie ik het nu te simpel?

Als jouw school ervoor open staat, zou je misschien een wat meer 'open' rol kunnen gaan spelen, bv als aanspreekpunt voor hb leerlingen. Moet je natuurlijk wel die behoefte hebben :wink: , ik mijmerde gewoon wat 'hardop'.

BerichtGeplaatst: 22 feb 2012, 16:59 
Volwassene

Ik kom er openlijk voor uit. Dat doe ik heel bewust, omdat ik aan mijn Leonardo-leerlingen wil laten zien dat het geen taboe is om hb te zijn en hoogbegaafdheid zo zijn problemen, maar ook voordelen meebrengt.

Van de kinderen weet ik dat zij het heel fijn vinden om te weten. Ze kwamen zelf met de vraag of ik hoogbegaafd ben en ik heb toen eerlijk geantwoord. Regelmatig zeggen de kids dat ze het fijn vinden dat iemand snapt hoe ze zijn, denken en doen. Het is soms ook de oplossing bij problemen, bijv. met het buitenspelen. Ze voelen zich bij ruzies met andere klassen dan niet altijd begrepen, maar kunnen het bij mij dan toch uitleggen of bespreken.

Doordat ik voor een Leonardo-groep sta, is de hamvraag "Ben jij zelf ook hb, of niet?" al snel gesteld, door zowel collega's als ouders. Ook hier ben ik gewoon eerlijk, geef ik zo nodig extra uitleg of probeer ik bepaalde vooroordelen weg te werken. Daarbij zien collega's ook dat ik net zo goed fouten maak en voel ik me absoluut niet beter of meer. Bij mijn sollicitatiegesprek kwam het er al op, maar dat komt deels door mijn CV en de baan waar ik op solliciteerde.

Ik ben het wel met Paula eens dat je zelf die behoefte moet hebben om er over te willen praten. Als het eenmaal naar buiten is, kun je het niet terugdraaien en zal de mededeling snel de ronde kunnen doen. Ook dan ligt het er natuurlijk weer helemaal aan hoe je er zelf mee omgaat.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 22 feb 2012, 18:34 
Volwassene

Dat veel leerkrachten het niet expliciet benoemen zal vast te maken hebben met het feit dat er vroeger veel minder werd getest. Dus veel volwassenen weten wellicht dat ze slim zijn, maar niet zeker of ze (hoog)begaafd zijn. Dan zul je dat ook niet zo snel tegen kinderen zeggen. Je kunt natuurlijk wel het gesprek aangaan over dingen die er mee te maken hebben en die je herkent (verveling, andere verwachtingen, onbegrip, maar ook positieve dingen zoals passie voor bepaalde onderwerpen, etc).

Profiel Stuur privébericht  

Pagina 1 van 1 [ 4 berichten ]