Het is nu 24 mei 2018, 01:33

Pagina 1 van 1 [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Voortgang per leerling bijhouden
BerichtGeplaatst: 05 jul 2011, 19:00 
Volwassene

Op onze Leonardo werkt elk kind op zijn eigen niveau. In de praktijk blijkt dat het best lastig is om te monitoren waar ieder kind mee bezig is en of ze dus wel een beetje doorwerken.

Hoe wordt dit op andere Leonardo's aangepakt? Heeft iemand tips over hoe de juf per kind en per vak goed bij kan houden of er een beetje doorgewerkt wordt?

Berichttitel: Re: Voortgang per leerling bijhouden
BerichtGeplaatst: 06 jul 2011, 09:01 
Volwassene

Ik weet niet hoe het op de Leonardo werkt, maar in het speciaal basisonderwijs hebben ze in dit opzicht een vergelijkbare situatie. Observeren wat kinderen aan het doen zijn en of ze hun tijd nuttig besteden moet met 16 kinderen in de klas redelijk te doen zijn. Verder is het belangrijk om per kind doelen te stellen en regelmatig te kijken of doelen worden gehaald. In andere soorten basisonderwijs waar niet klassikaal wordt gewerkt zie ik ook dat leerkrachten geregeld plannings- en evaluatiegesprekjes voeren met kinderen.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Voortgang per leerling bijhouden
BerichtGeplaatst: 06 jul 2011, 10:31 
Volwassene

Ook dit is weer zo'n puntje welke door elke Leonardo anders aangepakt zal worden, alleen al omdat er geen officiële richtlijn is.
Op de Leonardo waar ik werkte, gaan ze dit jaar beginnen met een portfolio. Hierin staan alle kerndoelen uitgewerkt in leerpunten. De leerlingen kunnen zelf (mbv de leerkracht natuurlijk) kijken waar ze aan kunnen en moeten werken.
Rekenen en taal/spelling deden wij tijdens een klassikaal moment. Iedereen werkt aan zijn eigen taak volgens het routeboekje en op die manier zie je vanzelf wie er hard werkt en wie er tussendoor probeert te komen. Dit kan dan in een gesprekje met de leerling worden besproken, zoals Loekie al aangeeft.

Op de Leo waar ik ga werken, weet ik nog niet hoe dit precies zit. Zij zitten wel in dezelfde regio en tijdens een regiobijeenkomst is het portfolio gedeeld. Dit is nl. door weer een andere Leo-afdeling ontwikkeld. het zag er goed uit, dus hopelijk wordt dat daar ook ingezet.

Profiel Stuur privébericht  

Pagina 1 van 1 [ 3 berichten ]