Het is nu 24 mei 2018, 01:33




 Pagina 1 van 1 [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Voortgang per leerling bijhouden
BerichtGeplaatst: 05 jul 2011, 19:00 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 feb 2010, 15:18
Berichten: 2495
Woonplaats: In de omgeving van Haarlem
Op onze Leonardo werkt elk kind op zijn eigen niveau. In de praktijk blijkt dat het best lastig is om te monitoren waar ieder kind mee bezig is en of ze dus wel een beetje doorwerken.

Hoe wordt dit op andere Leonardo's aangepakt? Heeft iemand tips over hoe de juf per kind en per vak goed bij kan houden of er een beetje doorgewerkt wordt?



_________________
Moeder van dochter, augustus 2005
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Voortgang per leerling bijhouden
BerichtGeplaatst: 06 jul 2011, 09:01 
Volwassene

Geregistreerd: 28 feb 2010, 22:49
Berichten: 3030
Ik weet niet hoe het op de Leonardo werkt, maar in het speciaal basisonderwijs hebben ze in dit opzicht een vergelijkbare situatie. Observeren wat kinderen aan het doen zijn en of ze hun tijd nuttig besteden moet met 16 kinderen in de klas redelijk te doen zijn. Verder is het belangrijk om per kind doelen te stellen en regelmatig te kijken of doelen worden gehaald. In andere soorten basisonderwijs waar niet klassikaal wordt gewerkt zie ik ook dat leerkrachten geregeld plannings- en evaluatiegesprekjes voeren met kinderen.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Voortgang per leerling bijhouden
BerichtGeplaatst: 06 jul 2011, 10:31 
Volwassene

Geregistreerd: 02 maart 2010, 20:56
Berichten: 228
Ook dit is weer zo'n puntje welke door elke Leonardo anders aangepakt zal worden, alleen al omdat er geen officiële richtlijn is.
Op de Leonardo waar ik werkte, gaan ze dit jaar beginnen met een portfolio. Hierin staan alle kerndoelen uitgewerkt in leerpunten. De leerlingen kunnen zelf (mbv de leerkracht natuurlijk) kijken waar ze aan kunnen en moeten werken.
Rekenen en taal/spelling deden wij tijdens een klassikaal moment. Iedereen werkt aan zijn eigen taak volgens het routeboekje en op die manier zie je vanzelf wie er hard werkt en wie er tussendoor probeert te komen. Dit kan dan in een gesprekje met de leerling worden besproken, zoals Loekie al aangeeft.

Op de Leo waar ik ga werken, weet ik nog niet hoe dit precies zit. Zij zitten wel in dezelfde regio en tijdens een regiobijeenkomst is het portfolio gedeeld. Dit is nl. door weer een andere Leo-afdeling ontwikkeld. het zag er goed uit, dus hopelijk wordt dat daar ook ingezet.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 1 van 1 [ 3 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: