4e klas VO 2020/2021

Voor alle ervaringen met hb kids en teens op de middelbare school en thuis.
Plaats reactie
boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

4e klas VO 2020/2021

Bericht door boom »

.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: 4e klas VO 2020/2021

Bericht door Hanneke »

:grin:

Gebruikersavatar
Pompom
Site Admin
Berichten: 274
Lid geworden op: za 06 feb , 2021 1:36 pm

Re: 4e klas VO 2020/2021

Bericht door Pompom »

Ik heb er ook eentje in de 4de!
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: 4e klas VO 2020/2021

Bericht door Bissi »

Gaat soepel allemaal in de vierde geloof ik :-)

Valt het jullie kinderen tot nu toe mee? Kan toch best een overgang zijn qua tempo en hoeveelheid stof.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: 4e klas VO 2020/2021

Bericht door Hanneke »

Hier gaat het prima.
Vrijwillig naar havo gegaan, hele goede keus gebleken.
Zoon staat er prima voor, maar vooral: zoon is weer het kind zoals we hem van 0 tot 5 kenden. Vanaf groep 3 tot en met vwo3 zagen we dat blije, relaxte, humoristische kind niet meer. Behalve in vakanties. En dus nu weer.
Qua school absoluut in de hangmat. Gelukkig is er naast school nog een heel leven 😊

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: 4e klas VO 2020/2021

Bericht door Hanneke »

Hoe is het met de andere vierdeklassers?

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: 4e klas VO 2020/2021

Bericht door boom »

Hanneke schreef:
do 13 mei , 2021 8:37 pm
Hier gaat het prima.
Vrijwillig naar havo gegaan, hele goede keus gebleken.
Zoon staat er prima voor, maar vooral: zoon is weer het kind zoals we hem van 0 tot 5 kenden. Vanaf groep 3 tot en met vwo3 zagen we dat blije, relaxte, humoristische kind niet meer. Behalve in vakanties. En dus nu weer.
Qua school absoluut in de hangmat. Gelukkig is er naast school nog een heel
leven 😊
Bijzonder, hanneke! Denk je dat de keuze voor havo echt zo’n bevrijding is geweest voor hem? Wel fijn dat hij zo lekker in zijn vel zit!

Hier dus na de kerst ook de keuze gemaakt voor havo. Daardoor kan hij al deels examen doen en dat motiveert! Want waarom zou je eerst de vierde en dan pas de vijfde doen, als je ook gewoon in de boeken van de vijfde kunt beginnen? :roll: Zoon is in de tweede uitgevallen en daarna nog maar mondjesmaat naar school geweest. Hij heeft de afgelopen twee jaar geen les meer gevolgd, maar is wel redelijk bijgebleven met zelfstudie. We gaan het zien hoor, of hij zijn examens haalt dit jaar, maar als wel, dan is school bereid zijn route te volgen en doet hij volgend jaar ook op deze manier de rest van zijn vakken. En het allerbelangrijkste: het gaat, doordat hij zijn eigen pad mag uitstippelen, goed met hem!! :rainbow:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: 4e klas VO 2020/2021

Bericht door Hanneke »

Fijn he!!!

Onze kinderen hebben het denk ik echt nodig dat zij zelf mogen beslissen en bepalen hoe, waar en waarom zij willen leren.

Ik ben bij jongste, achteraf gezien, te veel af gegaan op het gangbare, of in ieder geval hoe ik dat interpreteerde: hoog IQ is uitdaging nodig, dus VWO meest passend, op de basisschool VVV, leren leren enz. enz.
Maar dat was dus niet wat hij nodig had. In ieder geval niet in het schoolse.

Ik herinner me vaag een verhaal van een kind van het oude forum, die meubelmaker wilde worden, en dus halverwege het VO van school ging. Ben nog altijd benieuwd hoe het daarmee gegaan is.

Voor zoon lijkt dit voor nu in ieder geval een hele goede weg. en het gekke is dat hij toch ook wel heeft geleerd zich in te spannen, want wiskunde en scheikunde komen niet aanwaaien. Daar moet toch wel iets voor worden gedaan, en dat iets levert dan toch een 8 op, ipv de eerdere 6, waar hij ook tevreden mee was. En zo lukt het hem ook om zichzelf te motiveren.

En voor mij voelt het ook als ontwikkeling van mijzelf, of eigenlijk weer als terugkomen op het punt waar ik stond voordat ik kinderen had en zelf in het onderwijs werkte. Ik heb met mijn kinderen een bijzondere weg afgelegd, heb veel dingen geleerd, en andere dingen ook weer afgeserveerd. :grin:
Eigenlijk is mijn mening over school en onderwijs niet veranderd, maar ik heb er heel veel kennis bijgekregen, die er voor zorgen dat ik niet alleen vanuit mijn gevoel praat, maar dit inmiddels ook kan onderbouwen.

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: 4e klas VO 2020/2021

Bericht door boom »

Hanneke schreef:
vr 14 mei , 2021 10:38 am
Onze kinderen hebben het denk ik echt nodig dat zij zelf mogen beslissen en bepalen hoe, waar en waarom zij willen leren.
Ja dát! :schlaumeier: Autonomie over het leerproces. Dan komt de motivatie vanzelf.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Vrolijk
Berichten: 21
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 1:56 pm

Re: 4e klas VO 2020/2021

Bericht door Vrolijk »

Hoi Hanneke, wat goed te lezen van je zoon!
Het intrigeerde me, omdat ik het herken van onze zoon. Sinds groep 3 is school eigenlijk al gedoe. In de vakanties een blij en ontspannen kind, tijdens schoolweken gaat er een sluier over en gaat het zeer moeizaam. Ik was even benieuwd, als je het wil delen hoor, hoe jullie tot de overstap naar havo zijn gekomen? Was dat de keuze van je zoon?
We zitten hier namelijk met een zoon in 2 gym, die er niet zo best voor staat en nu voor de keuze staat om het jaar over te doen, of een andere school (vwo of havo). Zelf weet hij het echt niet (hij is 13), dus ik was benieuwd hoe de keuze bij jullie is gegaan!

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: 4e klas VO 2020/2021

Bericht door Paula »

Fijn Hanneke dat de overstap zo goed geweest is voor hem! Niet elke hb'er wordt gelukkig van vwo/gym en een universitaire opleiding, dat heb ik in de loop der jaren ook wel geleerd. En dat hóeft ook niet. Belangrijk is dat ze zichzelf leren kennen, en weten wat ze wel/niet drijft en wat ze willen. Dat helpt enorm bij het vinden van je 'draai'. En wat betreft dat vwo: hij is intelligent, mocht hij later toch verder willen, dan is hij tegen die tijd ouder en gemotiveerder en kan hij die stap altijd nog zetten.

@vrolijk: wat bij ons hielp, was de voors en tegens van wel/niet afstromen letterlijk op papier, op een rijtje zetten. Door het op die manier visueel te maken, kon zoon er over nadenken zonder dat we in een discussie verzand raakten. Hij besloot zelf om niet af te stromen maar op het vwo te blijven. Wat helpt, is als je kind enig idee heeft van wat hij 'later' zou willen gaan doen/studeren. Al is het maar een richting. Een doel om naartoe te werken helpt. Helaas hebben 13-jarige vaak nog geen idee wat ze over 5 jaar willen (soms is de enige drijfveer 'zo snel mogelijk van school af' en dan kan afstromen passend zijn). Hoe zou je zoon het vinden om te doubleren? Gaat dat het probleem oplossen? Staat hij er slecht voor omdat hij qua niveau/tempo op zijn tenen loopt, omdat hij een raar schooljaar achter de rug heeft (corona) of omdat hij onvoldoende vaardigheden heeft rondom schoolse zaken? Als het laatste het geval is: wat is er al geprobeerd om hem hierbij te helpen? (bv huiswerkbegeleiding). Is hij bereid om harder te werken of te werken aan het verbeteren van zijn vaardigheden? Wat denkt de lerarenvergadering? (niet dat die het altijd bij het juiste eind hebben, maar hoe docenten er in staan zegt ook iets over de kans van slagen als je niet zou doubleren of afstromen).

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: 4e klas VO 2020/2021

Bericht door Hanneke »

Vrolijk schreef:
za 15 mei , 2021 7:41 am
Hoi Hanneke, wat goed te lezen van je zoon!
Het intrigeerde me, omdat ik het herken van onze zoon. Sinds groep 3 is school eigenlijk al gedoe. In de vakanties een blij en ontspannen kind, tijdens schoolweken gaat er een sluier over en gaat het zeer moeizaam. Ik was even benieuwd, als je het wil delen hoor, hoe jullie tot de overstap naar havo zijn gekomen? Was dat de keuze van je zoon?
We zitten hier namelijk met een zoon in 2 gym, die er niet zo best voor staat en nu voor de keuze staat om het jaar over te doen, of een andere school (vwo of havo). Zelf weet hij het echt niet (hij is 13), dus ik was benieuwd hoe de keuze bij jullie is gegaan!
Het is eigenlijk geleidelijk gegaan.

Tijdens de basisschoolperiode , eigenlijk vanaf groep 3 dus, zagen we dat zoon niet goed in zijn vel zat. Maar zoon is een meegaand type, dus behalve af en toe klagen over school , liet hij alles maar een beetje over zich heen komen. Wij dachten dat het vooral kwam door aanbod dat niet zo passend was.
In de brugklas deed zoon het goed (gymnasiumbrugklas op een scholengemeenschap) Hij wilde geen Latijn of Grieks, dus in de tweede atheneum, maar wel in een combinatieklas met gymnasium, want daar zaten zijn vrienden.
Die tweede klas ging ook goed, wat betreft de cijfers, maar school bleef een "moeten". Maar nogmaals, zoon is een heel meegaand type, dus hij schikte zich in zijn lot, om het maar zo uit te drukken.

In de derde ging zoon meer protesteren. Hij vond de vakken niet leuk, het diep ingaan op de stof vervelend, enz. enz. Cijfers zakten ook wat af, nog wel genoeg om door te kunnen, en zoon deed weinig, dus daarin zat best ruimte.
Toch ging ik twijfelen. Of we hem niet meer serieus moesten nemen in zijn "protest". Of we hem sowieso niet meer serieus moesten nemen. Zoon is lang heel jong geweest in de gedrag, en daarnaast een binnenvetter. En heel meegaand, dus , heel eerlijk gezegd, zagen we hem soms een beetje over het hoofd in ons drukke gezin. Oudste is er altijd één geweest van hangen en wurgen, en middelste is er eentje van het hart op de tong, dus eigenlijk voelde het alsof we hem minder echt zagen. Moeilijk uit te leggen, ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Enfin, met school in gesprek. Veel docenten vonden het zonde. Mentor gaf aan dat er misschien een probleem van nooit leren leren mee kon spelen, en dat afstromen dan misschien niet het beste was. Tegelijk gaf ze bij zoon aan dat ze het heel sterk vond dat hij zich zo duidelijk uitsprak. Want hoe meer wij echt naar hem luisterden, hoe stelliger hij werd.
Mijn man had eerst bezwaren, want die is van : als je het kunt, is het zonde om het niet te doen.
Maar uiteindelijk lieten zowel wij als school de eindbeslissing bij onze zoon.

De rest is geschiedenis.

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: 4e klas VO 2020/2021

Bericht door Tapijt »

Ik vind het mooi om te lezen, Hanneke.

Vrolijk
Berichten: 21
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 1:56 pm

Re: 4e klas VO 2020/2021

Bericht door Vrolijk »

Dank voor het delen Hanneke. Mooi te lezen dat jullie echt naar jullie zoon geluisterd, maar hem ook gezien hebben. Juist met een wat meer meegaand kind, kan dat best lastig zijn, vooral als de andere kinderen andere uitdagingen met zich meebrengen.
En vooral ook fijn dat het zo goed is uitgepakt voor hem!

Hier zijn we nog niet in de stadium dat zoon zich duidelijk uitspreekt. Hij worstelt enorm met school. Heeft behoorlijke faalangst, mist denk ik ook een hoop leervaardigheden. Zijn doel is om er maar zo snel mogelijk van af te zijn (niet zozeer school zelf, maar toetsen, huiswerk etc). Hulp is er sinds een paar maanden, hij gaat naar een psycholoog voor zijn toetsstress en heeft huiswerkbegeleiding waarbij er met name naar het proces wordt gekeken. Ook is er begeleiding vanuit school met betrekking tot het maken van toetsen. Toch blijft hij nog ‘onderduiken’ en lukt het nog niet goed om de stap te maken naar zichzelf te kijken. Wat natuurlijk ook heel lastig is en wat ook tijd nodig heeft.
We gunnen hem allemaal meer ontspanning, meer zelfvertrouwen. School acht de kans op overgaan zeer klein. Ik snap dat wel gezien zijn cijfers. En toch vraag ik me ergens wel af of het helpt om een jaar over te doen. Ik vraag me of of hij de leervaardigheden wel op gaat doen als hij de stof al eens gezien heeft. Maar zo doorworstelen werkt ook niet. Het is overigens niet dat hij niks doet aan school.
Maargoed, laat ik nou niet een heel verhaal houden over mijn tweedeklasser in een klas 4 draadje :grin:

Ik las toevallig jouw verhaal Hanneke en vond het fijn te lezen dat je zoon nu zo goed in z’n vel zit!

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: 4e klas VO 2020/2021

Bericht door Hanneke »

Moeilijk he Vrolijk. Ik heb ook zo vaak gedacht: kon ik maar in de toekomst kijken.

Fijn dat jullie al zo veel goede hulp en begeleiding hebben kunnen opstarten. Je zou dan alleen ook zo graag willen dat het zichtbaar en snel vruchten afwerpt. Maar helaas werkt dat niet altijd zo. En zijn leeftijd speelt ook een rol natuurlijk, puberteit is niet zo'n geschikt moment voor zelfreflectie.

Ik heb je verhaal niet helemaal in mijn hoofd. Heeft je zoon op de basisschool ook begeleiding gekregen voor zijn hb? En was de faalangst en toetsstress er toen ook al?

Vrolijk
Berichten: 21
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 1:56 pm

Re: 4e klas VO 2020/2021

Bericht door Vrolijk »

Ja dat was op de basisschool ook al zo. Vastgelopen vanaf groep 3, schoolwissel, naar HBschool, doorgetoetst en bleek ver voor te liggen, versneld. En sindsdien hele lage resultaten (waarschijnlijk was dat zogeheten onderpresteren daarvoor ook al aan de gang maar viel het niet zo op). Zoon heeft z’n eigen strategieën (of geen :-)), denkt heel snel, enorm autonoom, klapt dicht als ie het niet weet etcetc. Het is een prachtig mooi kind, maar school gaat helaas zo moeizaam. In de vakantie is het zo’n ander kind.

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: 4e klas VO 2020/2021

Bericht door boom »

Dat herken in zo, Vrolijk. Dat je kind in de vakantie zo anders is. Voor ons een reden om te zeggen: tot hier en niet verder. De gezondheid en welzijn van ons kind staat voorop. Daar kan niets of niemand meer tussenkomen. Zo’n fijn uitgangspunt! Hij stippelt zijn pad uit, wij steunen hem daar volledig in. School is gelukkig erg flexibel en denkt ook mee in oplossingen.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Vrolijk
Berichten: 21
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 1:56 pm

Re: 4e klas VO 2020/2021

Bericht door Vrolijk »

Wat fijn Boom! Dat zal jullie en ook je zoon een hoop rust geven.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: 4e klas VO 2020/2021

Bericht door Hanneke »

Hier blijven best veel leerlingen zitten dit jaar. Deels omdat ze er slecht voor staan, deels omdat zij zelf de basis te wankel vinden om volgend jaar examen te doen.
Van de 4 vwo klassen gaan ze terug naar 3.
Havo gaan er nog meer af, volgens zoon.

Ik schrok er best van, eerlijk gezegd. Hoewel ik het ook goed vind dan de mogelijkheid er is gewoon het jaar over te doen als je er zelf geen goed gevoel bij hebt.

Jongste staat er goed voor, die kan allemaal enen halen de laatste toetsweek.

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: 4e klas VO 2020/2021

Bericht door boom »

Hoe is het (gegaan) met de vierdeklassers? Hier zijn we vooral blij met de persoonlijke ontwikkeling die hij doormaakt. Van het sturen van mailtjes naar zijn mentor, tot het aanvoelen wanneer hij weer aan het wegzakken is en daar ook zelf actie op onderneemt. Ik mag me vooral nergens mee bemoeien en dat is prettig en lastig tegelijk. :lol:
Volgend jaar deel 2 van zijn havodiploma. Hij hoopt in de zomer de eerste deelcertificaten binnen te slepen. Ik denk dat het wel moet gaan lukken, al is het natuurlijk maar een momentopname, zo'n mondeling examen. Best spannend ook, voor zo'n introverte jongen. Hij moet o.a. een presentatie houden en er worden voor de verschillende vakken aan de hand van casus vragen gesteld over een klein gedeelte van de stof. Je moet het dan maar net treffen, denk ik dan. Eind juli krijgt hij de uitslag van zowel de mondelingen als het schriftelijke gedeelte.

Ben benieuwd hoe het met jullie kinderen gaat. Fijne vakantie alvast allemaal! :weerman:
En toen was er alweer een schooljaar voorbij... :dance:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: 4e klas VO 2020/2021

Bericht door Hanneke »

Nog even spannend Boom, of ie de certificaten binnen heeft.

Hier nu halverwege de toetsweek..zoon kon voor alles een 1 scoren en ging dan nog steeds over, dus geen stress meer.
Hij had wel veel stress van de opdracht voor informatica, maar kreeg een 10 terug. Klopte niet helemaal, er was de afgelopen maanden ook iets mis met zijn docent ( ook zijn mentor, de beste man nooit gezien). Maar wel mooi meegenomen natuurlijk.

Op naar de examens, maar eerst lekker vakantie.

Geniet ervan iedereen.

Plaats reactie