Het is nu 24 mei 2018, 01:29

Pagina 1 van 2 [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Input gevraagd voor schaaklessen Leonardo groep 1/2/3
BerichtGeplaatst: 31 okt 2010, 10:04 
inactief

Voor de klas van dochter (Leo 1/2/3) overdenken we de mogelijkheid om het schaakonderwijs op ons te nemen.
Heeft iemand tips hoe dit aan te pakken? De kids gaan werken met het 'Opstapje'. Sommigen zijn al aardig bedreven en anderen moeten alles nog leren.

Van de schaakles van dochter heb ik al wel wat spelletjes geleerd die je met de stukken op het schaakbord kan doen om meer bekend te raken met de individuele zetten. Iemand nog meer tips over dit soort spelletjes of boekjes waar dit soort dingen in staan? Of misschien andere tips of ideeen?

Berichttitel: Re: Input gevraagd voor schaaklessen Leonardo groep 1/2/3
BerichtGeplaatst: 31 okt 2010, 10:35 
Volwassene

Hoi,

Ik heb zelf niet zo veel "verstand" van het schaken, en doe nu vrolijk mee met de lessen :lol:

Onze schaakdocent is begonnen met de film: Lang leve de koningin. Daarin worden alle zetten op een speelse manier uitgelegd. Lijkt mij ook geschikt voor een onderbouw. Daarna begonnen met het goed neerleggen van het bord en een soort spel: koning en dame tegen een koning. Daarbij moet degene met 2 stukken de andere koning in een hoekje zien te drijven... dat kan ik 10 zetten, maar de meeste hebben er de eerste keren heel wat meer zetten voor nodig.

Wij werken trouwens zonder methode, puur op enthousiasme van de schaakdocent.

Wat ze bij mij in de klas ook leuk vinden: elke 4e les wordt er een competitie gespeeld. Geen nieuwe onderdelen dus, maar heerlijk schaken en de stand bijhouden (incl. het noteren van het gehele spel).

Succes ermee!

Groetjes, Carmen
(leerkracht Leonardo bovenbouw)

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 31 okt 2010, 10:44 
inactief

Carmen, bedankt! Wij hebben thuis ook 'Lang leve de Koningin', maar dan de serievorm. De film is in principe hetzelfde, maar in de serie is ie in zes stukken gehakt (dus zullen wel iets meer scene's inzitten). Dochter vindt het fantastisch, dus zal vast ook geschikt zijn voor de rest van de klas.

Je uitleg over het 'mat-zet-spelletje' is precies waar ik naar op zoek ben: praktische dingen om mee te nemen in de les. Ik denk ook zeker dat een competitie leuk is!

BerichtGeplaatst: 31 okt 2010, 11:22 
Volwassene

Graag gedaan!
Wij hebben ook de serie gekeken, dus gewoon 6x een uur lekker filmpje kijken.... We hebben het de eerste 2 weken gedaan. De kids waren toen toch kapot van de hele week keihard werken en het "niet hoeven aanpassen" enz, dus was zo'n filmuurtje best fijn op de vrijdagmiddag :wink:

Onze schaakdocent is een goede bekende van mij, dus ik zal nog wel meer van die kleine oefeningen aan hem vragen!

BerichtGeplaatst: 31 okt 2010, 12:45 
Volwassene

Bij de opstapjes zit een boek voor de trainer, daar staan een hoop spelletjes en tips in. (En ook de goede antwoorden :wink: )

BerichtGeplaatst: 31 okt 2010, 13:02 
inactief

@Carmen, bedankt! Meer tips voor leren-schaken-spelletjes zijn zeker welkom

@Kaatje, dat wist ik niet. Ik zal eens google-en op dat boek. Ik denk niet dat ze het op school hebben staan. De schaakdocent op school zal het wellicht wel hebben, maar hij is even uit de running. Daarbij zijn er daar een beperkt aantal plekken, vandaar dat we overwegen om het voor de klas van dochter voorlopig over te nemen.

BerichtGeplaatst: 31 okt 2010, 18:20 
inactief

Je kunt beginnen met de kinderen de stukken te laten benoemen, zorgen dat ze van alle stukken de naam weten, vervolgens de stappen en de plaats bij de beginopstelling. Verder kan ik aanraden om met het eindspel te beginnen. 2 torens en een koning tegen een koning alleen of een koning en en koningin tegen een koning alleen.

Of 3 pionnen en een koning tegen een koning alleen.

Ook snelschaken is aardig: binnen de 5 seconden zetten.

En wat ik met mijn zoon doe: Hij heeft de volledige set met stukken en ik heb er maar een paar en dat hij proberen te winnen. Elke keer als hij wint krijg ik de volgende keer er een pion bij.

Bij veel niveauverschil in de klas kun je ze ook tegen elkaar laten spelen totdat duidelijk is hoe de verdeling ligt. En dan kun je deelcompetieties inrichten waarbij de beste 4 onderling spelen etc. Ze leren toch het meeste van elkaar. Gewoon kilometers maken helpt altijd.

BerichtGeplaatst: 31 okt 2010, 18:43 
Volwassene

Ohja, nog een ingeving: zo'n groot schaakbord van een meter bij een meter. Leuk om bij het buiten spelen te gebruiken (of in de klas bij binnenpauze met dit heerlijke weer...) Ik heb 'm gekocht bij de Hema.

Dat eindspel van Freek bedoelde ik dus ook. Enne...snelschaken, dat doen ze bij mij sowieso al in de klas! De docent is ze nu juist aan het leren na te denken :lol: voor ze een zet doen. De denktijd probeert hij nu te verlengen met het noteren van de zetten (maar dat is misschien nog wel een hele lastige klus voor een onderbouw, lijkt me).

Bij enthousiasme voor het vak schaken komen die kilometers vanzelf. Elke minuut die ik even vrij geef of niet oplet ligt er spontaan een schaakbord op tafel of liggen de kids onderuit in de leeshoek (en nee, meestal niet met een boek;))

BerichtGeplaatst: 02 dec 2010, 11:57 
­

Mijn zoon heeft ook opeens weer veel interesse in schaken. Ik heb "Lang Leve De Koningin" uit de bieb gehaald. We zijn de DVD's aan het kijken.
De hoofdpersoon Sara heeft net een partij van de meester gewonnen, en zoon is plaatsvervangend trots op haar.... En terwijl ik zat te denken: hoe leg ik uit dat echt schaken leren wel wat meer inzet en moeite kost als dat Sara er voor hoeft te doen, kwam zoon met de opmerking: 'die schaakstukken helpen haar'.

Hij vraagt ook steeds of ik wil vertellen over de spelletjes die wij vroeger op de schaakclub deden.
We deden bv:
doorgeefschaak: 2 borden naast elkaar, een witspeler en een zwartspeler naast elkaar. De stukken die de een slaat, kan de ander erbij nemen (een stuk bijzetten als zet, ipv een stuk verplaatsen).

halfblind schaak: geen gewone schaakstukken, maar kartonnetjes met plaatjes (van de gewone stukken) in de voetjes van stratego. Je kan dan wel je eigen stukken zien, maar van de tegenstander zie je alleen de blanco achterkanten. Moet je dus de stelling half onthouden

schaak-stratego: ook weer met die kartonnen stratego schaakstukken, je mag zelf je begin positie bepalen. Moet je dus onthouden welke stukken van de tegenstander op welke wijze bewogen hebben, om te achterhalen wat het is.

wolf en schapen: weet niet meer precies hoe dat ging

snelschaak: ieder 5 minuten op de klok

We kregen ook huiswerk. Weet niet meer precies wat, iig "Mat in 1" en "Mat in 2" achtige dingen.

Ik heb nu een software pakketje gevonden dat ook dit soort oefeningen heeft, en spelletjes. Ben de demo aan het bekijken, denk dat ik het ook wel zal aanschaffen.
http://www.chesstutor.eu/nl/

BerichtGeplaatst: 02 dec 2010, 20:31 
Volwassene

Ik heb toevallig deze week de handleiding en het werkboek van stap 1 van de stappenmethode binnengekregen (www.stappenmethode.nl). Ziet er erg leuk uit, en de spelletjes in de handleiding vielen bij beiden zonen in de smaak (tja als je met je paard zoveel mogelijk pepernoten moet proberen te slaan, kan dat ook bijna niet anders :lol: ). Het werkboek bevat opdrachten in het kader van loop van de stukken, verdedigen, aanvallen en mat in 1, schaak opheffen, voordelige ruil. De handleiding geeft meer inzicht achter het geheel en er staan ook spelletjes in om te spelen. Voor Y. zit ik nu te overwegen om het opstapje aan te schaffen.

z 2007 groep 6

BerichtGeplaatst: 02 dec 2010, 20:35 
­

Chess Tutor volgt ook het stappenplan. Zelfde spelletjes dus, maar dan op de compu. En die houdt per leerling bij wat af is, en goed/fout

Ik twijfel nog tussen boekjes en compu. Boekjes en bord is gezelliger, compu stimuleert wellict meer om alles af te maken (doorzetten) om alle balkjes groen te krijgen.

BerichtGeplaatst: 02 dec 2010, 23:03 
Volwassene

ow wat is dit forum toch fijn!!

P had het er op vakantie in september al over dat hij wou leren schaken, nadat hij in het vakantiehuisje een schaakbord gezien had.
Alleen ik kan net het bord goed neerzetten en ik weet hoe alle stukken moeten lopen, maar dan houd het wel op. Papa kan nog minder.
Die computer versie lijkt me geweldig om in de toekomst samen mee te leren schaken.

BerichtGeplaatst: 03 dec 2010, 12:08 
­

Ik heb vanochtend alle boeken van Stap 1 besteld EN de CD-rom...

BerichtGeplaatst: 03 dec 2010, 12:17 
Volwassene

Pompom schreef:
Ik heb vanochtend alle boeken van Stap 1 besteld EN de CD-rom...

Ik neem aan vooral voor B, maar zou je willen laten weten of S er ook al wat mee kan, of dat het daarvoor te saai en/of lastig is.

BerichtGeplaatst: 03 dec 2010, 20:21 
­

Ik zal eens kijken of S er ook interesse voor heeft. Ze gign vanochtend wel zelf het bord 'opzetten' alle witte aan 1 kant, zwarte aan de andere...

Maar ze maakt graag zelf regels bij spelletjes, dus ik weet niet of ze de echte regels wel wil weten

BerichtGeplaatst: 05 dec 2010, 11:55 
inactief

a leert in de plusklas ook schaken
ze spelen nu als klas samen (met zijn 6 en) tegen de computer
gaat volgens mij op games.surfplaza.be/schaken.shtml

BerichtGeplaatst: 03 feb 2011, 10:07 
­

Nu dit draadje toch weer wegens forum-reconstructie opeens boven komt drijven, kan ik wel een update geven.

Zoon vindt de spelletjes uit eerste Stap / Opstapje leuk, voor heel eventjes. Hij doet liever gewoon een potje schaak, waarbij het probleem nog steeds is dat ik veel beter schaak dan hij, en hij wil niet dik ingemaakt worden (snap ik) We hebben soms andere afspraken om het wat eerlijker te krijgen (ik mag niet slaan tenzij dat Mat voorkomt) helpen soms even, maar soms moet ik bv zijn dame slaan omdat ik anders mat sta en dat ziet hij (natuurlijk) niet aankomen, dus dan is het nog steeds PLOF. Ik stel ook weleens voor dat ik met minder stukken speel, maar daar wil hij niet aan.
Hij is erg geobserdeerd door het promoveren van pionnen, alleen is dat natuurlijk erg moeilijk, want vaak kan ik zo'n pion onderweg 6x slaan.

Dochter vindt het ook machtig interessant, maar is er nog niet voor gaan zitten om zelf wat te leren. Ze kijkt mee.

Op de NOT heb ik Raindropchess gekocht. Een gewoon schaakspel, met nog 2x4 extra (licht- en donkerblauwe) stukken (dame, toren, paard, loper) en 2x16 kaarten (alle stukken wit en zwart) en 2x2 jokers. Je kan er gewoon mee schaken natuurlijk, maar de leuke extra is dat je met een leeg bord kan beginnen en per beurt een kaart kan omdraaien. Dat stuk zet je dan op een willekeurig plek op het bord. Pas als je je koning op het bord hebt mag je stukken verplaatsen (en slaan).
Dit blijkt een erg leuk spel te zijn! En meteen een oplossing voor ons nivo verschil, want ik kan niet meer op routine, het heeft zoveel onverwachte wendingen. Wel blijft natuurlijk dat ik meer vooruit denk en meer overzie. Maar al spelende merk ik wel dat zoon de loop van de stukken vrijwel onder de knie heeft (pion blijft lastig omdat ie anders gaat dan slaat).
Zo kunnen we wel weer een tijdje vooruit.
Ik wil bv proberen om het 'eerlijker' te maken door mijn koning onderop de stapel te leggen, of door een paar van mijn kaarten apart te leggen etc.

BerichtGeplaatst: 03 feb 2011, 10:12 
Volwassene

@pompom Ik heb ook geraindropd op de NOT en als je je koning snel hebt ben je juist de pineut want dan kan de ander je met elk nieuw stuk weer schaak zetten en redelijk snel mat! Jouw koning bovenop dus! :lol:

BerichtGeplaatst: 03 feb 2011, 10:18 
inactief

Wij spelen ook wel "wisselschaak": na een aantal zetten of geslagen stukken, wisselen we om (dus ik met zijn stukken en hij met de mijne), en dat na elke 3 geslagen stukken of zo. Zo wint er niemand ;-) (of beter: verliest er niemand...) en schaakt 'ie toch :roll:
Inmiddels houdt hij zelf ook wat langer wat meer stukken op het bord, dus wordt het minder nodig.

BerichtGeplaatst: 03 feb 2011, 10:29 
­

Ha Mjet, goeie tips, allebei!

Ik ben zo blij dat mijn zoon eindelijk lol krijgt in spellen, heb ik eindelijk iemand om echte spellen mee te doen! (man vindt er niets aan en dochter is nog in het memory-stadium)

Pagina 1 van 2 [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende