Het is nu 19 sep 2018, 04:43

Pagina 1 van 1 [ 19 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Input gevraagd voor sterren en planeten les Leonardo 1/2/3
BerichtGeplaatst: 31 okt 2010, 09:56 
inactief

Voor het sterren en planeten project voor de leonardo groep 1/2/3 van mijn dochter ben ik op zoek naar inspiratie om een lesuur te vullen.

Materialen die we in ieder geval al hebben om mee te nemen:
* telescopen
* boeken over het heelal, sterrengidsen en een boek met heel veel mooie foto's over de maanlanding

Het project is net begonnen, dus de kids zijn nog redelijk blanco. Alle ideeen zijn welkom. Het lijkt me wel handig om een centraal thema voor het uur te gebruiken en daar het programma aan op te hangen:

B.v. de maan of.........

Berichttitel: Re: Input gevraagd voor sterren en planeten les Leonardo 1/2/3
BerichtGeplaatst: 31 okt 2010, 12:31 
Volwassene

mieke schreef:
Voor het sterren en planeten project voor de leonardo groep 1/2/3 van mijn dochter ben ik op zoek naar inspiratie om een lesuur te vullen.

Materialen die we in ieder geval al hebben om mee te nemen:
* telescopen
* boeken over het heelal, sterrengidsen en een boek met heel veel mooie foto's over de maanlanding

Het project is net begonnen, dus de kids zijn nog redelijk blanco. Alle ideeen zijn welkom. Het lijkt me wel handig om een centraal thema voor het uur te gebruiken en daar het programma aan op te hangen:

B.v. de maan of.........

Doe je maar 1 lesuur? Bij mijn dochter vorig jaar hebben ze het tijdens de plusgroep ook een tijd gehad over sterren en planten. Wat ik erg leuk vond is dat ze huiswerk mee had, dat ze eens in de week moest tekenen hoe de maan er uit zag. Om op deze manier bewust de verschillende schijngestalten van de maan zelf te zien.

Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9
 Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 31 okt 2010, 12:40 
­

Is voor de bovenbouw maar misschien kun je er het eea uithalen?

Extra materiaal icm Sterrenkunde: Lesbrief over Meteoren, Lesbrief over de Planeten en Lesbrief over de Maan http://www.sterrenkids.nl/page.php?77
De koepel: zelfbouw zonnewijzer, Zelfbouw draaibare sterrenkaart, Zonnestelselmodel en Sterrenbeelden voor beginners Extra leesmateriaal: Sterrenbeelden voor beginners en Levens van Galileo. Maankijkdoos http://www.kleinkracht.nl/lesmaterialen ... jkdoos.pdf

gr a3n

BerichtGeplaatst: 31 okt 2010, 12:52 
inactief

In principe doen we maar 1 leesuur. Of eigenlijk vriendlief, die heeft als hobby astrofotografie. We nemen dus in ieder geval zijn spullen mee, om te laten zien wat je daar mee kan. In principe lijkt het me iets te technisch voor de 4-6 jarigen om daar een heel uur mee te vullen.

Ik zat te denken aan wat te vertellen over zonnestelsel en planeten die om de sterren heendraaien. Vervolgens uitleggen wat manen zijn en hoe die dan weer om planeten heendraaien. Dan wellicht iets over de manen in ons zonnestelsel (bijv. de grote manen van Jupiter) en dan langer stilstaan bij 'onze' maan.

Bijv. de verschillende schijnstanden van de maan
Maansverduistering
Maanlanding etc...?
De invloed van de maan op 't aardse leven

En ik wil ook nog op zoek naar leuke feitjes (bijv. hoelang is het vliegen naar de maan?)

En een uur praten is waarschijnlijk teveel voor de kids, dus wellicht moet er ook nog een doe-activiteit in zitten. A3n, die sites zijn daar misschien wel erg geschikt voor. Ze gaan al iets doen met een kijkdoos, geloof ik, maar ik weet niet meer precies wat.

BerichtGeplaatst: 31 okt 2010, 12:57 
Volwassene

http://www.techniekinjeklas.nl/home/opdrachten = een mini-planetarium.

http://www.esa.int/SPECIALS/ESERO_Nethe ... XPF_0.html

De esa heeft een tijdje geleden grote mappen uitgedeeld: Reis door de ruimte in 80 lessen, speciaal voor de basisschool die slingert vast ook nog wel ergens rond.

1 les lijkt mij ook wat weinig voor de hele ruimte :lol:

BerichtGeplaatst: 31 okt 2010, 13:08 
inactief

Haha, ja daar is 1 uur wat weinig voor :wink: . Het project zelf duurt geloof ik 6 weken, dus de juffen hebben wel iets meer tijd.

We hebben ook nog overwogen om een avond op school met de telescopen de maan te gaan bekijken. We konde=n de komende maand echter eigenlijk maar 1 geschikte avond vinden (vroeg genoeg donker, maan in mooie stand, eigen agenda). Tja, en dan is de kans natuurlijk ook nog aanzienlijk dat het weer niet meewerkt.....

BerichtGeplaatst: 31 okt 2010, 13:58 
Volwassene

Mijn dochter R. heeft in de plusklas ook een projectgehad over sterrenkunde. Zij werkten met het boek topklassers. R. vond het heel erg leuk. Zij zijn ook nog een avond naar de sterrenwacht geweest. Het weer werkte toen ook niet mee, maar alle verschillende telescopen bekijken en foto's die gemaakt waren door de leden van de sterrenwacht en daar vragen over stellen was ook interessant.
Ook kregen ze daar te zien hoe je met vrij eenvoudige materialen een telescoop kon maken.

BerichtGeplaatst: 31 okt 2010, 16:40 
inactief

Citaat:

Ik heb niet alle antwoorden gelezen dus misschien val ik in de herhaling.

Wat wordt er in de rest van het project behandeld? Dan weten jullie hoe je van uit je eigen interesses en materialen daar bij kunt aansluiten zonder te veel overlap of te grote hiaten.

Feitjes kun je heel goed opzoeken in het boekje over het heelal van waanzinnig om te weten.
Waarom gaat de zon onder. Uitleggen hoe de verschillende seizoenen ontstaan, of eb en vloed. Dus aansluiten bij dingen die ze zelf kunnen zien en ervaren.
Maansverduistering is leuk uit te leggen met een lamp en een balletje.

Ik denk dat het ook op een leonardo voor sommige kleuters al genoeg is als ze plaatjes hebben gezien van de diverse planeten van ons zonnestelsel, hoe we weten hoe die er uitzien (telescoop) hoe ver weg ze zijn en hoe groot ze in verhouding tot elkaar zijn. Die dan laten teken en bijvoorbeeld daar een mobiel van maken.

veel plezier met de les.

BerichtGeplaatst: 31 okt 2010, 20:39 
inactief

Ik weet niet precies wat ze in de rest van 't project gaan doen, maar vrijdag gaan ze met de hele Leo afdeling naar Space Expo met voor elke klas een apart programma :D !

BerichtGeplaatst: 31 okt 2010, 21:09 
­

Met een kaars (zon) en balletje (of globe) bekijken hoe het nacht en da wordt? En zomer / hrfst /wntr /lnte?

Smartboard? Google Sky (onderdeel van google Earth). Kan je trouwens ook de Aarde mee bekijkn van een afstandje

BerichtGeplaatst: 01 nov 2010, 08:53 
inactief

Om later in de klas te leggen:
http://www.enchantedlearning.com/subjects/astronomy/activities/coloring/
http://www.windows2universe.org/coloring_book/SS_Coloring_Book_Beg.pdf
http://www.azscience.org/pdf/coloring_book.pdf

Wat op de computer mooi is om te gebruiken is Stellarium, http://www.stellarium.org/ een gratis programma om de sterrenhemel te bekijken. Ook de sterrenbeelden kun je aan/uit zetten (lijnen en tekeningen), je eigen coordinaten ingeven en de actuele sterrenhemel bekijken... met en zonder zon. Echt mooi!
(hebben jullie een digitaal schoolbord/beamer?)

Het lijkt me wel nuttig om enigszins te weten wat ze verder gaan doen, dat voorkomt dubbele lessen ;-)

BerichtGeplaatst: 01 nov 2010, 09:10 
Volwassene

google eens op stephan hawkins. (volgens mij schrijf je zijn naam zo.) Geweldige man!
Heeft prachtige documantaires over het ontstaan van de aarde gemaakt.

BerichtGeplaatst: 01 nov 2010, 09:24 
­

Citaat:
stephan hawkins

Is Stephen Hawking...samen met z'n dochter heeft hij twee kinderboeken geschreven:
De geheime sleutel naar het heelal en de schat in het heelal...
Erg leuke boeken die ik aan mijn zoon gegeven heb.

Is inderdaad een erg interessante man.

gr a3n

BerichtGeplaatst: 01 nov 2010, 12:29 
­

Voor 1-2-3 is het misschien leuk om ze een rollenspel te laten spelen? Kids worden zelf de zon en de planeten en eventueel nog een paar maantjes erbij? Ze bewegen dan zelf rond elkaar heen. Je zou het uur kunnen opsplitsen in eerst de les/uitleg van hoe ze bewegen en dan de juiste banen uitstippelen met de kids op het schoolplein en ze laten rondrennen zo...

BerichtGeplaatst: 04 nov 2010, 10:02 
inactief

Even terugkoppelen: De les verliep leuk. Vriendlief is eerst begonnen met wat algemene info over sterren, planeten en manen. Was leuk om te horen wat de kinderen al weten. Het ging bijv. over de volgorde van de planeten. daarna ging het over ver weg en dichtbij. Welke planeten zijn 'dichtbij' en welke ver weg. Vriendlief had een aan een heel lang touw de zon en de planetennamen bevestigd op de juiste afstandsverhouding. Dat hebben ze in de gymzaal bekeken. Daarna kreeg elk kind een vel met een plaatje van een planeet in de juiste verhouding qua grootte ten op zichte van elkaar. Ze hebben toen uitgebeeld hoe de planeten zelf draaien en hoe ze om de zon draaien. En ook hoe de maan om de aarde draait. (thanks Pip!)

Vervolgens hebben ze in de klas nog opnames bekeken van de planeten de maan gemaakt met de telescopen van vriendlief. Uiteraard mochten ze zelf ook even door de telescoop kijken (die gericht stond op het plaatje en het woordje maan). De kids gingen na de les heel enthousiast aan de ouders vertellen welke planeet ze waren en noemden die planeet vervolgens 'mijn planeet' :lol: .

En dan gaan ze vrijdag nog naar Space Expo; ze kunnen hun lol weer op deze week :D !

BerichtGeplaatst: 04 nov 2010, 10:54 
inactief

De les is goed gevallen, kan je uit goede bron bevestigen!
Well done!!!

BerichtGeplaatst: 04 nov 2010, 22:21 
inactief

duizendpoot schreef:
De les is goed gevallen, kan je uit goede bron bevestigen!
Well done!!!

Goed om te horen :D !

BerichtGeplaatst: 05 nov 2010, 10:22 
­

Leuk! :) Zie het helemaal voor me! Heeeeerlijk!

Wij spelen hier volgende week ook een rollenspel. (Incaproject) Hier moeten ze onderzoeken welke bloedgroepen compatibel zijn en welke niet. (en op die manier moeten ze er proberen achter te komen waarom bij de Inca's al 500 jaar voor de rest van de wereld bloedtransfusies slaagden. ;) )
Heerlijk om die kids zo bezig te zien. Die rooie konen en glimoogjes. (smelt smelt)

BerichtGeplaatst: 05 nov 2010, 11:39 
inactief

bij ons hebben ze tijdens rekenen het place value systeem gehad en daar hebben ze planeten bij gebruikt. Ze hebben modelen gemaakt (van karton, papier en verf), gebruikten een circa model, wie is groter en kleiner, welke kleuren horen bij welke planeten. Dit hebben ze toen op een stang gehangen en aan alle klassen moeten presenteren met vraag en antwoord rondes. Was eenvoudig in het gebruik, kinderen hebben de lappie voor onderzoek moeten gebruiken en hebben moeten presenteren en vragen moeten kunnen beantwoorden. Achtergrod onderzoek was dus noodzakelijk daar er discussies waarom waarom een dwergplaneet er nog bij was en dat de kleuren niet helemaal klopten.

Pagina 1 van 1 [ 19 berichten ]