Het is nu 24 jun 2018, 17:55

Pagina 1 van 1 [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Oprichting Nationale Vrienden Leonardo
BerichtGeplaatst: 07 maart 2011, 13:44 
Volwassene

Op de site van Leonardo Maarssen kwam ik dit bericht in de agenda tegen.

10-04 Oprichting Nationale Vrienden Leonardo
Na een maandelange, intensieve voorbereiding is het zo ver op zondag 10 april: De Nationale Vrienden van Leonardo Vereniging wordt opgericht. De oprichtingsvergadering zal plaatsvinden tijdens de Leonardo Familiedag in Ede, zie http://www.leonardovriend.nl/index2.php

Groet

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Oprichting Nationale Vrienden Leonardo
BerichtGeplaatst: 19 maart 2011, 11:35 
inactief

Is dit van hetzelfde initatief als hier in dit forum beschreven, of is dit weer wat anders?

BerichtGeplaatst: 19 maart 2011, 11:40 
inactief

mama100 schreef:
Op de site van Leonardo Maarssen kwam ik dit bericht in de agenda tegen.

10-04 Oprichting Nationale Vrienden Leonardo
Na een maandelange, intensieve voorbereiding is het zo ver op zondag 10 april: De Nationale Vrienden van Leonardo Vereniging wordt opgericht. De oprichtingsvergadering zal plaatsvinden tijdens de Leonardo Familiedag in Ede, zie http://www.leonardovriend.nl/index2.php

Groet

Hoi,

Misschien begrijp ik het verkeerd maar de link die je hierboven plaatst heeft volgens mij puur betrekking tot de Leonardoschool in Ede
Dit is wat ik vond op de betreffende site;
Citaat:
De stichting
De Stichting "Vrienden van de Leonardo school Ede e.o." heeft tot doel financiële hulp te bieden bij het realiseren van het Leonardo onderwijs in Bennekom en Ede. Om de fondsenwerving van de schoolbesturen te steunen en daarmee de start en het voortbestaan van de Leonardoscholen te garanderen wil de stichting gelden beschikbaar stellen aan de besturen van deze scholen.

U kunt hieraan bijdragen
De Stichting "Vrienden van de Leonardo school Ede e.o." zoekt de verantwoordelijkheid bij alle partijen. De scholen, de overheid, de ouders en het bedrijfsleven. Een gezamenlijke aanpak kan er voor zorgdragen dat de moeilijkheden die schoolbesturen hebben met de financiering, kunnen worden overwonnen. Word daarom ook vriend van de Stichting "Vrienden van de Leonardo school Ede e.o.". Structureel door een bijdrage te geven voor meerdere jaren of door middel van een eenmalige gift. Alle giften zijn aftrekbaar van de belasting

Volgens mij was het toch de bedoeling een Nationale oprichting Vrienden van Leonardo. (uitgaande van diverse andere berichten en de titel van dit topic )

Wellicht heb ik 't niet goed begrepen en zie ik iets over het hoofd:?

M :) :wink: N

Dochter S. 2002 (HB)
Zoon T. 2004
Zoon B. 2008

BerichtGeplaatst: 19 maart 2011, 15:16 
inactief

Is ook een beetje verwarrend zo...
Maar ook ik begreep dat er op die dag een nationale oudervereniging zal worden opgericht.
De opbrengsten van de familiebeurs in Ede is wél alleen voor leonardo Ede bestemd. op deze dag wordt er echter (meer symbolisch) een handtekening gezet onder een landelijke vereniging.
Maar mijn vraag blijft...Is dat dezelfde als hier meer in dit topic beschreven, of wordt er weer langs elkaar heen gewerkt...

BerichtGeplaatst: 19 maart 2011, 15:49 
Volwassene

Volgens mij staat dit volledig los van het "andere idee" van Arjan...

Iets wat ik erg opvallend vind, is dat er wel landelijke acties worden opgezet, maar er naar de Leonardo-afdelingen geen informatie over komt. Hoe landelijk is het dan? :?

Nog een voorbeeld: Ik heb een tijd geleden een mailtje gekregen over een landelijke bijeenkomst met allerlei Vrienden van Leonardo (plaats) -stichtingen. Deze zou georganiseerd worden voor alle Leo-afdelingen met een stichting (in oprichting)... Na 2 mails van mijn kant heb ik daar nog steeds geen reactie op en heb ik dus geen idee hoe dat is afgelopen.

Helaas komen al deze op zichzelf staande ideeën ook niet via de Leonardostichting naar buiten (of zouden ze daar niet eens binnenkomen?).

BerichtGeplaatst: 19 maart 2011, 16:07 
Volwassene

Nee, dit is een ander initiatief. Dit gaat om de vereniging van Leonardo steunstichtingen, de lokale stichtingen die individuele scholen steunt door onder meer het verwerven van fondsen. Ouders zijn hierin niet individueel vertegenwoordigd (indirect natuurlijk wel, van de meeste Leonardostichtingen bestaat het bestuur voor het grootste deel uit ouders, hoewel hier op sommige scholen ook leerkrachten of derden in zitten).

Voor wat betreft de vereniging van ouders van hoogbegaafde leerlingen i.o.: vorige week, 10 maart, is er een groep van 15 ouders bij elkaar geweest. Een aantal van hen werken nu een plan uit voor wat betreft doelstelling en werkwijze dat op de volgenden vergadering, 7 april, nader zal worden besproken.

Deze vereniging kent dus een bredere doelgroep dan enkel de Leonardo scholen en heeft ook een breder doel, zoals in de eerdere discussie hier ook al aan bod is gekomen.

Van de bijeenkomst van 10 maart zal ik dit weekend naar de ouders die zich hebben aangemeld het verslag sturen.

BerichtGeplaatst: 19 maart 2011, 17:48 
inactief

A ha! Bedankt voor de verduidelijking!

BerichtGeplaatst: 20 maart 2011, 12:57 
inactief

@Carmen: De landelijke vereniging die 10 april wordt opgericht is een vervolg op een bijeenkomst in Maarssen op 7 november (uit m'n hoofd). Misschien is dat de eerdere vergadering waarover je het hebt.

De oprichting van deze vereniging wordt ondersteund vanuit een zogenaamde basecamp (samenwerkingsomgeving, net zoiets als Microsoft SharePoint), die wordt beheerd door Peter Smulders (schmolle@pobox.com). Ik draai daar nog niet zo lang mee, maar ik kan je verzekeren dat Peter heel erg bereid is dingen te communiceren en uit te leggen. Ik zou zeggen: waag er nog een mailtje aan, en zie dat je ook op de basecamp komt, want dat is zowiezo een waardevolle omgeving als je met Leonardo bezig bent.

Even voor de goede orde: van de landelijke vereniging weet ik verder ook niet veel. Ik denk wel dat wij (Westervoort) moeten gaan kijken en luisteren, maar we zitten er dan ook niet zo ver vanaf.

Groet,

Rudy

BerichtGeplaatst: 20 maart 2011, 13:25 
Volwassene

@ Rudy Bedankt, ik zal er volgende week eens naar op zoek gaan. Nu nog even een druk weekje! Ik heb die vorige mail overige niet van Peter Smulders gehad.

Rudy Dakota schreef:
Even voor de goede orde: van de landelijke vereniging weet ik verder ook niet veel.

En dat is dus juist wat ik zo opvallend vind. Landelijk klinkt als: alle Leonardo's krijgen er mee te maken en moeten op z'n minst een mail gehad hebben.
Hartstikke goed natuurlijk dat er langzaamaan veel ondernomen wordt door ouders, leerkrachten, afdelingen enz., maar als dit buiten alles om gebeurt, is het bereik veel kleiner dan zou kunnen! :(

BerichtGeplaatst: 20 maart 2011, 13:55 
Volwassene

@ Rudy:
Er heeft hier al een fikse discussie gelopen over scope, nut, noodzaak en verschillen tussen de landelijke vereniging van Leonardo steunstichtingen en de landelijke vereniging van ouders van hoogbegaafde leerlingen i.o.

Deze twee initiatieven kunnen elkaar uitstekend aanvullen in mijn ogen en in de ogen van vele ouders.

De wijze waarop Peter Smulders zich echter uitte over dit alles (heeft er toe geleid dat de betreffende discussie verwijderd is van dit forum) was contraproductief helaas. Vandaar dat er met 'zijn' basecamp geen verdere aansluiting is gezocht vanuit de oudervereniging i.o.

@ Carmen:
Carmen, ik deel jouw zorgen over gebrekkige communicatie. Er totaal geen overzicht te krijgen over wat de verschillende partijen in het veld (individuele scholen, individuele steunstichtingen, de Leonardo stichting zelf, de oudervereniging i.o.) nu eigenlijk allemaal doen. En dan heb ik het nog niet over de problemen van en binnen individuele scholen zelf.

Is die nieuwe partij dan wel nodig? Nu, het belang van goed en passend onderwijs voor hoogbegaafde kinderen wordt vanuit de ouders nauwelijks behartigd op dit moment, al helemaal wanneer we breder kijken dan enkel de Leonardo klassen. Het oprichten van een oudervereniging is daarom pure noodzaak.

Ik zie het zich ook allemaal wel uitkristalliseren en versterken uiteindelijk. We zwemmen allemaal in dezelfde vijver rond en hebben uiteindelijk allemaal hetzelfde voor ogen: optimaal onderwijs voor onze of de ons toevertrouwde kinderen. In een ideale wereld zou dat eenieders uitgangspunt zijn...

Over het beperkte bereik / gebruik van beschikbare communicatiekanalen:
Zoals ik al eerder schreef, op dit moment worden doelstelling en werkwijze van de oudervereniging op papier gezet. Daarmee zullen we volgende maand naar buiten treden, en op dat moment zullen we zoveel mogelijk ouders proberen te bereiken via alle daarvoor beschikbare kanalen. Ook zal een datum voor een landelijke bijeenkomst gecommuniceerd worden. Een gedegen voorbereiding is echter het halve werk. Frustreert mij ook wel een beetje dat daar tijd mee gemoeid is hoor ;-)

Overigens heeft een grote groep ouders ons al gevonden en zich aangemeld bij de oudervereniging! Het gaat allemaal boven verwachting.

BerichtGeplaatst: 20 maart 2011, 14:35 
inactief

@Carmen: ik weet niet zo veel van de verenigingen i.o. omdat ik op het moment andere prioriteiten heb. Het is wel leuk om aan landelijk te denken, maar eerst moet de zaak lokaal op poten, natuurlijk.

Misschien heb je er niets van gehoord omdat het initiatief rond de 'basecamp' is bedoeld als een vereniging van vriendenstichtingen. Als leerkracht wordt je dan waarschijnlijk niet als eerste benaderd. Maar aan de andere kant: waarom zou je als leerkracht niet in de vriendenstichting zitten, en dan zou je het wel gehoord horen te hebben?

@Arjan: Ik heb de draad destijds ook gevolgd. Peter heeft zich door z'n enthousiasme laten meeslepen, is mijn inschatting, en daardoor niet optimaal bijgedragen, zal ik maar zeggen.

Ik zie ook duidelijk twee verschillende benaderingen: jouw initiatief gaat over de onderwijsinhoud, het andere gaat over het organisatorisch ondersteunen van het Leonardo-onderwijs. Dat bedoel je toch ook met de opmerking dat de initiatieven elkaar kunnen aanvullen?

Groet,

Rudy

BerichtGeplaatst: 20 maart 2011, 15:00 
Volwassene

Rudy Dakota schreef:
Het is wel leuk om aan landelijk te denken, maar eerst moet de zaak lokaal op poten, natuurlijk.

Lokaal zie ik als de eigen vriendenstichting. Op het moment dat er iets nationaals wordt opgezet (En zo klinkt de titel van dit topic toch :lol: ), lijkt het mij ook logisch dat het dan ook gelijk landelijk aangepakt moet worden!!

Rudy Dakota schreef:
Misschien heb je er niets van gehoord omdat het initiatief rond de 'basecamp' is bedoeld als een vereniging van vriendenstichtingen. Als leerkracht wordt je dan waarschijnlijk niet als eerste benaderd. Maar aan de andere kant: waarom zou je als leerkracht niet in de vriendenstichting zitten, en dan zou je het wel gehoord horen te hebben?

Niets gehoord! En ik ben de leerkracht welke onze vriendenstichting gaat opzetten... Vandaar dat ik deze mail toen ook doorgestuurd heb gekregen van onze coordinator/mijn directe collega en daar ook heel graag een antwoord op hoopte te krijgen! Het opzetten gaat niet zonder problemen (tegenwerkende overkoepelende stichting), dus daarom had ik de hoop dat dat initiatief echt landelijk zou zijn en wij er echt wat aan konden hebben. Helaas, heb nu de hoop op Arjan :D

BerichtGeplaatst: 20 maart 2011, 15:26 
inactief

Op het gevaar af een knuppel in een hoenderhok te gooien (is echt niet de bedoeling): een vriendenstichting is toch iets heel anders dan een oudervereniging?

Citaat:
Op het moment dat er iets nationaals wordt opgezet [...], lijkt het mij ook logisch dat het dan ook gelijk landelijk aangepakt moet worden!!

Deze opmerking snapte ik niet zo goed, maar ik heb nog even teruggelezen, en ik geloof dat ik het begrijp. Waar ik schreef dat lokaal nu even voorgaat, had ik het over mijn eigen prioriteiten. Natuurlijk moet je bij het opzetten van een landelijke samenwerking groter denken. Alleen, bij ons moet de plaatselijke structuur nog vorm krijgen. Dat gaat voor, en als dat goed loopt haken we vast wel aan bij landelijke initiatieven. Werken vanuit de basis, zeg maar.

Dat er intussen al naar een landelijke samenwerking wordt gewerkt, is alleen maar goed. Wij zijn helaas nog niet zo ver dat we kunnen aanhaken.

Los van de nationale overkoepelingen of niet: als je bezig bent met het opzetten van een vriendenstichting is de 'basecamp' echt een aanrader. Je vind daar mensen en materiaal die je echt verder kunnen helpen!

Groet,

Rudy.

BerichtGeplaatst: 21 maart 2011, 23:31 
Volwassene

Rudy Dakota schreef:
een vriendenstichting is toch iets heel anders dan een oudervereniging?

Ja, daar heb ik geen knuppel voor nodig hoor :lol:
De vereniging welke in het eerste berichtje wordt genoemd, lijkt er een te worden voor alle Vriendenstichtingen.

Rudy Dakota schreef:
Wij zijn helaas nog niet zo ver dat we kunnen aanhaken.

De lopende stichtingen kunnen de startende ondersteunen en dat zou in eerste instantie voor mijn en jullie lokale Vriendenstichting fijn zijn. Dat scheelt heel wat startproblemen en daarna kun je ook anderen weer helpen.
Aanhaken met een startende stichting lijkt mij dus juist de bedoeling van zo'n vereniging...

En inderdaad, ik had jouw zin verkeerd gelezen of begrepen. Natuurlijk is lokaal ook belangrijk! Ik hoopte alleen andersom aan het werk te kunnen.

Nu dan maar de vraag: Is hier iemand die meer weet over de oprichting van de Nationale Vrienden Leonardo vereniging, welke in de openingspost wordt genoemd? Welke scholen zijn hiervoor benaderd, wie werken er aan mee?

BerichtGeplaatst: 05 apr 2011, 11:35 
inactief

Geknipt en geplakt van Linkedin.

10 april Oprichtingsvergadering Vrienden van Leonardo Landelijk Hotel - theater 'De ReeHorst', Ede
In samenspraak met de stichting Vrienden van Leonardo Ede, vindt de oprichting van de landelijke belangenvereniging van de Vrienden van Leonardo plaats tijdens de familiebeurs op 10 april in Ede.

Doelgroep: alle organisaties of groeperingen die Leonardo ouders vertegenwoordigen bij huidige scholen of opstartende scholen.

Doel: facilitering opstarten lokale Vrienden van Leonardo dmv website, hosting, notaris, etc. Contact en sponsorwerving bedrijven. Maar ook uitwisseling (wielenfabriek).
Kortom: ondersteuning van lokale Vrienden van Leonardo.

Aanvang: 13:00 tot 15:00

1300 - 1315 Opening, welkom - objective, agenda, roles and rules
1315 - 1330 "visie op de vereniging" wat denken we te moeten en kunnen realiseren
1330 - 1400 Keuzes op basis van visie
1400 - 1415 Oprichting Vereniging, benoemen interim bestuur
1415 - 1430 Korte voortgang van 1-2 commissies die al iets hebben gedaan
1430 - 1500 Volgende stappen en rondvraag

Adres:
Hotel en Congrescentrum de ReeHorst
Bennekomseweg 24
6717 LM EDE GLD

Pagina 1 van 1 [ 15 berichten ]