Het is nu 16 nov 2018, 06:29

Pagina 1 van 2 [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: oprichting oudervereniging hoogbegaafde leerlingen
BerichtGeplaatst: 03 feb 2011, 17:04 
Volwassene

Op kamervragen van lid Elias over de financiering van het Leonardo onderwijs antwoorde minister Bijsterveld op 25 januari:

Citaat:
Citaat:
Een hoog IQ is niet altijd een reden tot zorg. Voor veel hoogbegaafde leerlingen is een aangepast arrangement wel een goede stimulans. Veel scholen bieden dat ook aan vanuit het concept van passend onderwijs. De meeste scholen vinden daartoe de financiële ruimte binnen de bestaande mogelijkheden.
Leerlingen die een hoog IQ combineren met onderwijszorgbehoeften op een ander vlak komen op dit moment ook al in aanmerking voor aanvullende zorg.
Kortom, ik zie er niets in om alleen op basis van het IQ leerlingen tot zorgleerlingen te bestempelen en aanvullende bekostiging toe te kennen.

De minister voelt er niet voor om Leonardoscholen te financieren. Dat kan wel goedkoper, vind ze.

De groep hoogbegaafde kinderen wordt door de minister (en haar ambtenaren) blijkbaar als homogeen gezien, met een homogene behoefte. En dat is fundamenteel onjuist. De diversiteit in de groep vraagt om diverse mogelijke oplossingen die naast elkaar beschikbaar zijn, en waarvan de Leo er één is.

De kinderen die in de Leo klassen belanden zijn meestal juist niet die HB kinderen die boven de rest uitsteken qua schoolresultaten, au contraire.

Een deel van de HB kids redt het prima in reguliere klassen, een deel red het prima met een plusklas. Maar er is ook een deel dat het niet red in de reguliere klassen, doordat de manier waarop ze leren en denken simpelweg te veel afwijkt van de norm, en soms door sociale problemen. Op de Leo zie je deze kinderen op hun plek vallen.. juist vanwege de manier waarop het onderwijs is opgezet.

(Dat zelfde kun je zeggen over kinderen met diverse handicaps. De mate waarin kinderen hinder ondervinden in participeren in een reguliere klas is maatgevend voor het soort onderwijs dat zij volgen, regulier, regulier met extra ondersteuning, of speciaal onderwijs.)

De Leo kan in dat verband worden gezien als de aanvullende zorg die deze leerlingen nodig hebben. En daar is geen geld voor vrijgemaakt.

Lang verhaal kort, zolang er in Den Haag geen krachtig tegengeluid wordt afgegeven blijft dit het standpunt van de minister. Om zo'n signaal af te geven is het van belang om je als ouders (en leerlingen) te organiseren om zo'n tegengeluid te kunnen laten horen!

Veel Leo's zitten in zwaar weer. Sommige stoppen of dreigen te stoppen, anderen kleden het Leonardoconcept totaal uit, weer anderen worden onbetaalbaar voor de meeste ouders. Zo overwegen sommige scholen om een hoge ouderbijdrage te gaan vragen of vragen ze deze al, om zo het onderwijs te bekostigen.

Ik vind dat ieder kind recht heeft op passend onderwijs, niet allen de kinderen van ouders die het kunnen betalen. Voor een deel van de hoogbegaafde kinderen is Leonardo onderwijs het passende onderwijs.

Enfin, ik wil dat we ons als ouders verenigen. Ouders van kinderen die op de Leonardo zitten, en ouders van kinderen die op de wachtlijsten staan. Met als doel structurele financiering van deze onderwijsvorm voor elkaar krijgen.

De enige manier om te voorkomen dat dit kind met het badwater wordt weggegooid. Vandaar dat ik hier medestanders zoek onder andere Leo ouders, om zo tot een gezamenlijke belangenbehartiging te komen.

##

(Ik ben ouder van twee kids die op een Leonardo school helemaal hun plek hebben gevonden.)

Laatst bijgewerkt door Arjan op 04 feb 2011, 16:49, in totaal 1 keer bewerkt

Berichttitel: Re: oprichting oudervereniging Leo leerlingen
BerichtGeplaatst: 03 feb 2011, 20:05 
Volwassene

Hoi Arjan,

Goed initiatief, deze algemene oproep!!

Is het geen idee om een vergelijkbare oproep naar de Leonardo-afdelingen (>ouders) te sturen? Zo bereik je alle ouders die er op dit moment mee te maken hebben en zij ervaren nu hoe belangrijk deze speciale vorm van passend onderwijs is...
Ik moet er niet aan denken dat de Leo-afdeling moet ophouden te bestaan, maar de afgelopen tijd komen er opvallend veel nare berichten :cry: Zonder financiering of enorm hoge (vrijwillige :roll: ) ouderbijdrage is het totale Leonardo-onderwijs inderdaad niet vol te houden, helaas.
Hopelijk komt je actie op dit vlak snel tot resultaat!

Groetjes, Carmen

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 03 feb 2011, 20:12 
Volwassene

Dat was ook al door Hextha gesuggereerd en ja, natuurlijk ben ik dat ook van plan... kan daar wel wat hulp bij gebruiken :D

BerichtGeplaatst: 03 feb 2011, 20:23 
Volwassene

Ook wij hadden al een mail gestuurd naar Elias. Hiervan nog helemaal niets ontvangen. Geen bevestiging of reactie. Wij wachten nog af.

Verder een goed initiatief. Hoop hier graag wat meer van te horen zodat ik/wij ons kunnen aansluiten bij de oudervereniging. En hopelijk met ons nog veel meer ouders in de hoop dat ze toch een keer echt goed gaan luisteren.

BerichtGeplaatst: 03 feb 2011, 20:24 
Volwassene

Ik kan dan in ieder geval een oproep op het Leonardo Extranet zetten! Al kijken daar nog lang niet zo veel Leonardo-collega's als de bedoeling is van de Stichting... :roll:

Ik heb een lijst algemene mailadressen van alle Leonardo-afdelingen, maar deze is al een jaar oud! Wie weet ga ik 'm van de week dan bijwerken, als ik je er blij mee kan maken??

BerichtGeplaatst: 03 feb 2011, 21:48 
Volwassene

Carmen schreef:
Ik heb een lijst algemene mailadressen van alle Leonardo-afdelingen, maar deze is al een jaar oud! Wie weet ga ik 'm van de week dan bijwerken, als ik je er blij mee kan maken??

Zeker! Dat zou heel nuttig zijn.

BerichtGeplaatst: 04 feb 2011, 12:59 
Volwassene

Ik heb geen kinderen op een Leonardo, ze zitten allebei al op het VO. Maar ik wilde toch even kwijt dat ik dit een mooi en zinvol initatief vind! Splinterbeweginkjes (ouders die zich her en der in den lande inzetten) samenvoegen, zodat duidelijk wordt dat het om een grote groep kinderen en ouders gaat. Krachten en expertise bundelen. Go Arjan!!

BerichtGeplaatst: 04 feb 2011, 13:18 
inactief

Eigenlijk een heel logisch idee.
Maar een paar jaar geleden werd dit nog door de leonardostichting verboden (er was toen een landelijke vrienden van stichting opgericht door een paar mensen uit Breda meen ik)
Met reden dat ze het een onveilig idee vonden dat een paar ouders zoveel 'macht' over grote geldbedragen hadden.
Ik kan mij echter niet indenken dat ze nu ook zelf niet inzien dat her meer landelijk aangepakt moet worden.
Zal wel qua regelgeving goed dichtgetimmerd moeten worden.

BerichtGeplaatst: 04 feb 2011, 13:38 
Volwassene

mamali schreef:
Eigenlijk een heel logisch idee.
Maar een paar jaar geleden werd dit nog door de leonardostichting verboden (er was toen een landelijke vrienden van stichting opgericht door een paar mensen uit Breda meen ik)

Er bestaat gelukkig zoiets als vrijheid van vereniging in dit land en er valt dientengevolge niets te verbieden in deze :D

Vreemd verhaal, wist ik niet van. Nu ja, nu komt het er in ieder geval van. Uiteindelijk komt het werk van een oudervereniging de Leonardo stichting indirect ook ten goede. Maar goed laat ik hier maar even stellen: dit initiatief staat organisatorisch totaal los van de Leonardo stichting. Ik denk niet dat ze er überhaupt al weet hebben van dit initiatief.

BerichtGeplaatst: 04 feb 2011, 16:40 
inactief

Citaat:
Zo vraagt de Leo in Zevenaar nu 185 Euro per kind per maand aan de ouders, om zo het onderwijs te bekostigen.

Ik val hierover. Je beschikt dus niet over de juiste informatie helaas. Het is helemaal nog niet duidelijk wat het bedag gaat worden per kind, dat het verplicht gaat worden is duidelijk, maar het bedrag wat jij noemt is niet juist.

BerichtGeplaatst: 04 feb 2011, 16:46 
Volwassene

Moon schreef:
Citaat:
Zo vraagt de Leo in Zevenaar nu 185 Euro per kind per maand aan de ouders, om zo het onderwijs te bekostigen.

Ik val hierover. Je beschikt dus niet over de juiste informatie helaas. Het is helemaal nog niet duidelijk wat het bedag gaat worden per kind, dat het verplicht gaat worden is duidelijk, maar het bedrag wat jij noemt is niet juist.

Ah, daar heb je een punt. Dit werd zo vermeld in een krantenartikel in de Gelderlander. Sorry hiervoor, ik heb het aangepast! Het bewijst temeer hoe hard het nodig is om ons als ouders te verenigen, zodat dit soort informatie niet uit tweede hand hoeft te komen.

BerichtGeplaatst: 12 feb 2011, 11:47 
inactief

Sterker nog; ik zou zelfs graag zien dat het geen oudervereniging van uitsluitend leonardo's wordt, maar dat alle specifiek op hoogbegaafden toegesneden onderwijs er onder kan vallen wanneer ouders dat zouden willen!! Inclusief plusklassen etc.
Dan ligt ook de link met VO ineens veel duidelijker en kan een school als het Opus (dat eiegenlijk nog een stap of wat verder gaat als Leonardo) ook vertegenwoordigt worden, en wellicht ook begaafdheidsprofielscholen.
Leonardo is belangrijk, maar voor mij slechts één van de factoren. Passend onderwijs voor hoogbegaafde kinderen is mijn belangrijkste focus, de sticker of vlag waar het onder valt is een stuk minder belangrijk.
Dat gezegd hebbende is het natuurlijk overduidelijk dat leonardo door de omvang en herkenbare naam een begrip is, al is het overal anders :wink: , en dat we dat zeker moeten gebruiken.

Ik vind het een geweldig en broodnodig initiatief van Arjan. Mijn reaktie toen bij de mods werd besproken of we hier plek voor maken op het forum was:
Citaat:
Goed plan! Ik loop al tijden met de gedachte rond dat het tijd voor aktie is, maar heb al te veel omhanden. (Zoals eerste hulp bij falende scholen verlenen aan mijn kids, en dat falen heeft niets te maken met de mensen die het runnen, maar wel met het gebrek aan ondersteuning dat ze krijgen.) Helemaal eens dat dit forum daar de plek voor is! Niet bepaald slim van me, maar: ik bied me bij deze aan als mod op dat onderdeel.

Vandaag heb ik om te beginnen Arjan's beginpost naar alle ouders van onze Leo gestuurd.

Ik heb twee kinderen in Leonardo bovenbouw (die op hun tweede Leo zitten), en een kind op het Opus.

BerichtGeplaatst: 12 feb 2011, 13:18 
Volwassene

Joos schreef:
Sterker nog; ik zou zelfs graag zien dat het geen oudervereniging van uitsluitend leonardo's wordt, maar dat alle specifiek op hoogbegaafden toegesneden onderwijs er onder kan vallen wanneer ouders dat zouden willen!! Inclusief plusklassen etc..

Ik ben het 100% hiermee eens. Achteraf, zeker gezien enkele actuele ontwikkelingen, is de naam wat ongelukkig gekozen. (Sommige nu Leo klassen gaan naar alle waarschijnlijkheid in de nabije toekomst niet met het Leonardo concept verder, maar gaan zelf invulling geven aan klassen specifiek voor HB kids. Verder is het maar afwachting welke kant de Leonardo stichting op zwalkt.)

Een 'oudervereniging voor ouders van kinderen welke speciale programma's volgen voor hoogbegaafde leerlingen' bekt alleen niet zo lekker. Nog iets op verzinnen :D

Maatschappelijke en politieke acceptatie van het feit dat (een deel van de) hoogbegaafde kinderen nu eenmaal het best op hun plek is in een voor hun op maat gemaakte klas of programma blijft het doel*.

*(Op maat gemaakte klassen en op maat gemaakt programma's binnen reguliere klassen als mogelijkheden naast elkaar, niet of/of.)

Laatst bijgewerkt door Arjan op 12 feb 2011, 13:26, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 12 feb 2011, 15:18 
inactief

Over de naam: is het een idee om een geuzennaam te kiezen, iets als "ouders van nerds" ???
Eigenlijk werkt een geuzennaam alleen denk ik als er kwinkslag in zit. Het oerhollandse "doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg" maakt dat alleen het woord hoogbegaafd al direct ons collectieve minderwaardigheidscomplex triggered. Het zou misschien mooi zijn als we een titel kunnen vinden die dat al direct relativeert.

BerichtGeplaatst: 12 feb 2011, 16:47 
Volwassene

Mm, ik zou een serieuze naam kiezen om serieus genomen te worden. Kan zo simpel zijn als 'vereniging van ouders van hoogbegaafde leerlingen' of zoiets.

Er zijn natuurlijk ook al andere ouderverenigingen (Hint en Pharos) met een bredere doelstelling, en ik denk dat het handig is daar goede contacten mee op te bouwen en/of samenwerking te zoeken. Zoals ook met de steunstichtingen zoek ik overeenkomsten, geen verschillen. Aanvullen, meersporenbeleid, dat werk.

Ik weet dat er in dat soort situaties soms mensen zijn die hun veronderstelde stukje macht bedreigt zien, maar het is veel effectiever het doel in het oog te houden en niet te steggelen over wie met de mogelijke eer mag strijken. Haantjesgedrag werkt enorm contraproductief.

BerichtGeplaatst: 12 feb 2011, 18:46 
inactief

Arjan schreef:
Kan zo simpel zijn als 'vereniging van ouders van hoogbegaafde leerlingen' of zoiets.

Lijkt me een goede vlag die de lading dekt. Zal ik om misverstanden te voorkomen Leo uit de titel van dit topic verwijderen en vervangen door hoogbegaafd?

BerichtGeplaatst: 12 feb 2011, 20:40 
inactief

Er zijn een aantal berichten van een forum passant verwijderd die het topic weinig goeds deden, vanaf hier kunnen we weer gewoon verder.
Een in de reorganisatie gesneuvelde opmerking van Pip, die de moeite van het behouden waard is:

Pip schreef:
Ik run al jaaaren 2 kinderclubs bij Hint, dus daar heb ik wel wat ingangetjes.

BerichtGeplaatst: 13 feb 2011, 00:28 
Volwassene

Joos schreef:
Arjan schreef:
Kan zo simpel zijn als 'vereniging van ouders van hoogbegaafde leerlingen' of zoiets.

Lijkt me een goede vlag die de lading dekt. Zal ik om misverstanden te voorkomen Leo uit de titel van dit topic verwijderen en vervangen door hoogbegaafd?

Yep, doe maar :-)

Berichttitel: Re: oprichting oudervereniging hoogbegaafde leerlingen
BerichtGeplaatst: 13 feb 2011, 12:14 
inactief

Done

Berichttitel: Re: oprichting oudervereniging hoogbegaafde leerlingen
BerichtGeplaatst: 18 maart 2011, 17:00 
inactief

Geweldig initiatief :zustimm: om de krachten landelijk te verenigen!
Ik werd er op de http://ouders-van-hb-kids.hyves.nl/forum/5206902/Jxth/Verzamelen_ouders_voor_goed_HB_onderwijs/?n=
door iemand (weet niet of ik je naam mag noemen hier :wink: ) op gewezen maar kon 't topic hier niet vinden :?:
(Komt dit topic niet bovenaan in de lijst van actieve onderwerpen te staan als er een nieuw bericht wordt gepost?!)
Op hyves had ik de volgende reactie gegeven;

Citaat:
Wat mij betreft wordt het verplichte kost voor elke PABO student om zich te verdiepen in (hoog)begaafdheid! Het Boek "Hoogbegaafd, Nou èn?" zou standaard op elke Pabo en iedere Basisschool aanwezig moeten zijn.
Ik denk namelijk dat het heel belangrijk is om vanuit de basis te werken. Je kan allerlei pilots, projecten en plusklassen opzetten maar als de gemiddelde leraar met de handen in het haar staat als blijkt dat er een hoogbegaafd kind in zijn/haar klas zit ben je, naar mijn mening, al mijlenver te laat. Hoewel er natuurlijk ook leraren zijn die wèl weten hoe 't in elkaar steekt maar dit is , wederom naar mijn mening, uitsluitend te danken aan hun eigen wil en onderzoeksdrift om uit te vinden wat hoogbegaafdheid inhoudt en wat het voor een kind betekent. Ze hebben de motivatie om zich te onderwijzen om op die manier het kind beter te kunnen helpen. Het is in veel gevallen dan ook echt geen onwil maar eerder sprake van onmacht; niet weten waar te beginnen. En niet elk HB-kind wordt als dusdanig Herkent en krijgt des ten gevolge ook niet de begeleiding die het nodig heeft! Met alle gevolgen van dien.
Pilots en plusklassen en zelfs het Leonardo-onderwijs is uiterraard heel mooi(en nodig) maar in het huidige bezuinigingsklimaat zijn dat de eerste dingen waarop bezuinigd gaat worden. Nog altijd heerst er het idee dat deze kinderen het ook wel redden zonder de juiste begeleiding, althans; zij eerder dan bijvoorbeeld de leerling op een lager niveau.
Als we bij het begin beginnen en er een hoofdzaak van maken dat iedere aankomende leraar in het basisonderwijs wéét wat (hoog)begaafdheid inhoudt en wat het met zich mee kan brengen, zijn we een stap voor ipv dat er continu achter de feiten aan moet worden geholt. Vanuit herkenning werken aan erkenning.
Even ter verduidelijking tav mijn verhaal hierboven;
Het is absoluut géén betoog tegen plusklassen en/of Leonardo-onderwijs! Moge dat duidelijk zijn! Heel mooi en goed dat het er is maar nu lijkt het wel of alle aandacht enkel en alleen daar naar uit gaat. Ik wil alleen maar zeggen; zorg eerst dat de bewustwording bij de reguliere scholen op orde komt.
Geen twijfel dat er voor een aantal kinderen geen andere optie overblijft dan naar een Leonardoschool te gaan maar dit zijn vaak de kinderen die vast zijn gelopen of op een andere manier dusdanig zijn opgevallen dat men is gaan testen en/of verder kijken.
How about de kinderen die in principe niet opvallen maar wèl (hoog)begaafd zijn. Als men het eerst maar 's zou kunnen herkennen. Een reguliere basisschool is in de meeste gevallen nog altijd de plek waar een kind in eerste instantie terrecht komt.
(misschien een beetje chaotisch neergetikt....ben weer 's twee dingen tegelijk aan het doen )
Als het vragen oproept dan hoor ik 't wel

Ik heb even vluchtig de berichten hier doorgelezen en ik zal (wellicht) vanavond inhoudelijker reageren op de diverse berichten zelf.
Vooralsnog hoop ik dat het zal gaan werken!!! Het moet toch mogelijk zijn!!
Moet me nu ff bezighouden met m'n favoriete hobby......Afbeelding
................ :crazy: NOT !!

Laterrrrrrrrrr
M :) :wink: N

Laatst bijgewerkt door Gompie op 18 maart 2011, 21:59, in totaal 1 keer bewerkt

Dochter S. 2002 (HB)
Zoon T. 2004
Zoon B. 2008

Pagina 1 van 2 [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende