Het is nu 19 sep 2018, 06:50

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 1 [ 18 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: IQ-test zonder toestemming?!
BerichtGeplaatst: 25 apr 2014, 15:13 
Volwassene

De bovenschoolse plusgroep waar mijn kinderren naar toe gaan heeft nieuwe toelatingseisen geformuleerd voor volgend schooljaar. Dit in het kader van "wetgeving Passend Onderwijs".
Een van de gestelde eisen is IQ > 120, gemeten met WISIII.

Mag school een IQ-test afnemen zonder dat je daar als ouders toestemming voor hebt gegeven?

Ik heb niets tegen een IQ-test, maar ik wil graag zelf bepalen wie hem afneemt. Vooral omdat je hier op het forum leest dat het nogal verschil uitmaakt of een tester ervaring met slimme kinderen heeft of niet.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: IQ-test zonder toestemming?!
BerichtGeplaatst: 25 apr 2014, 15:24 
Volwassene

Lijkt mij niet dat de school zomaar zonder overleg een IQ test mag afnemen bij je kind. Wel weet ik dat plusklassen een IQ eis stellen, bij ons is het >130. Maar wij hebben toen zelf de IQ test laten inzien. ( copy gegeven) Heeft school aangegeven dat ze van plan zijn kinderen te laten testen?

BerichtGeplaatst: 25 apr 2014, 15:49 
Volwassene

@Dahne, ze hebben aangegeven dat de WISCIII 1 van de te gebruiken "instrumenten" is. Ik weet ook niet of ze alle genoemde items gaan gebruiken. Die vraag heb ik al gemaild.

Maar ja, het vrijdagmiddag aan het begin de vakantie :( Ik verwacht dus geen snel antwoord.

BerichtGeplaatst: 25 apr 2014, 15:58 
Volwassene

Zou het niet zo zijn dat je als ouders moet aantonen dat je kind een hoog IQ heeft? Zo gaat het bij veel extern plusklassen.

BerichtGeplaatst: 25 apr 2014, 16:04 
Volwassene

@Bissi,zou kunnen. In de brief staat dat de screening plaats vindt in mei en juni. Dat is een medeling. Er staat niet dat wij als ouders iets moeten doen. Dat is het rare :roll:

Wellicht dat bij nieuwe aanmeldingen een IQ-test moet worden overlegd. Ze gaan nu de kinderen screenen die er al opzitten. Een aantal kinderen krijgen dus te horen dat ze niet meer welkom zijn :shock: Rare gang van zaken. Het blijft op dezelfde locatie, met dezelfde leerkrachten en van dezelfde "school-organisatie".

BerichtGeplaatst: 25 apr 2014, 16:11 
Volwassene

Het gebeurt wel vaker dat toelatingscriteria voor een plusklas bestaan uit o.a. een recente IQ-test.
Volgens mij kan en mag een school geen IQ-test laten afnemen bij een kind zonder toestemming van de ouders. En eerlijk gezegd denk ik ook niet dat ze dat doen, want de meeste scholen wringen zich juist in allerlei bochten om níet te hoeven testen - vanwege de kosten. Ik kan me dus niet voorstellen dat school een aantal kinderen gaat laten testen op eigen kosten.

Ik vermoed dat er nog wel een schrijven achteraan zal komen waarin verteld wordt dat ouders dus zelf voor die IQ-test moeten zorgen als die er nog niet is. Wellicht doen ze dat na de screening van de huidige deelnemertjes?

BerichtGeplaatst: 06 mei 2014, 14:38 
Volwassene

Ik heb ondertussen antwoord. De school gaat bij de huidige plusklas leerlingen een IQ-test afnemen, na toestemming van ouders.

Nog 1 uitdaging te gaan. Er staat voor oudste zoon al een IQ-test gepland, bij een zelf gekozen tester. Waarschijnlijk willen ze eerder een IQ-getal hebben, ivm met de formatie van de plusklas voor volgend jaar.

Pfff, er is ook altijd wat :roll:

BerichtGeplaatst: 07 mei 2014, 13:50 
Volwassene

Ben wel nieuwsgierig wat ze bij de screening doen?

En ga je nu de eigen geplande test laten uitvoeren? 2xkort achter elkaar testen kan/mag toch niet?

Succes!

BerichtGeplaatst: 07 mei 2014, 14:04 
Volwassene

@mama100, ze willen met de screening bepalen wie er in de plusklas mag (blijven) zitten. Ze willen een IQ waarde weten, didactische voorsprong en school en ouders moeten een lijst met vragen invullen. Ik ben heel benieuwd hoeveel van de huidige plusklas kinderen door de "selectie" komen.

Ik wil mijn zoon laten testen, door de door mij gekozen tester. We willen namelijk meer weten dan alleen zijn IQ-getal. Ik ben daar dus nog over in discussie met de plusklas. Hij mag inderdaad niet 2x in 7 weken worden getest :wink:

Mijn dochter wordt overigens wel getest door de plusklas geselecteerde tester. Dat vind ik geen probleem.

BerichtGeplaatst: 07 mei 2014, 14:45 
Volwassene

Als jij voldoende argumenten hebt om je zoon te laten testen bij een zelfgekozen, erkende tester, kan ik me niet voorstellen dat school/plusklas moeilijk doet daarover. Het gaat erom dat ze een IQ en een didactisch meetpunt willen hebben. Dat kan deze tester toch ook aanleveren? Het scheelt ze ook nog eens in de kosten :wink: , want ik neem aan dat het onderzoek van je zoon door jullie zelf bekostigd wordt.

BerichtGeplaatst: 07 mei 2014, 18:38 
Volwassene

@Paula, de discussie met de plusklas over de IQ-test gaat over de datum. De zelfgekozen tester heeft pas over een aantal weken plek en blijkbaar moet er voor de geplande testdatum een advies worden geven.

De tester als persoon is dus het probleem niet :wink:

BerichtGeplaatst: 07 mei 2014, 20:38 
Volwassene

Zouden ze voor één kind niet wat flexibeler kunnen zijn? Het zou wel droevig zijn als wel/niet deelname afhankelijk zou zijn van de testdatum. Een voorlopig advies dat eventueel aangepast wordt als de test 'tegen mocht vallen' is toch ook mogelijk.

BerichtGeplaatst: 08 mei 2014, 12:51 
Volwassene

Het lijkt me zeer sterk dat ze bij J. de verwachting hebben dat hij <120 zal uitkomen! :wink:
Kan je niet bespreken dat hij meegenomen wordt in de formatie onder voorbehoud van de IQ test?
Dan hebben zij de "zekerheid" dat ze hem er af kunnen halen mocht hij die 120 niet halen, zodat de plek alsnog vrij kan komen voor een ander kind.

Op verzoek stukje weggehaald, Gr a3n

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2 vwo )
♀ (gr. 8 )
♂ (gr. 6 )

BerichtGeplaatst: 08 mei 2014, 13:12 
Volwassene

Dank voor je antwoorden. Het lijkt me ook dat ze voor 1 kind wel een uitzondering kunnen maken.

Ik vind het wel byzonder dat ze voor alle kinderen van de plus klas een iq test laten afnemen. Voor een aantal ouders misschien prettig. Gratis een iq test. Ik snap niet hoe de plusklas dat kostentechnisch doet.

Succes met je discussie over de tijd van de test. 7 weken op een mensenleven is niks. :D

BerichtGeplaatst: 08 mei 2014, 15:54 
Volwassene

Wauw, wat fijn dat school dit doet! Dat scheelt als ouders een hoop kosten. Bij ons op school hoef je voor de plusklas geen IQ test te hebben gedaan. Dat geld enkel voor de topklas. De voorwaarde hier is >130.
Bereid je maar vast wel voor op de schoolpleinroddels als het ene kind het niet en het andere kind het wel heeft gehaald.
Sterkte ermee!

BerichtGeplaatst: 08 mei 2014, 16:19 
Volwassene

@blondefee, er gaan maar 4 kinderen van onze school naar deze bovenschoolse plusklas. Mijn 2 kinderen zijn nog niet getest, de andere 2 kinderen wel. Het kan dus hooguit zijn dat mijn kinderen niet meer mogen komen. Dat scheelt een hoop schoolpleinroddels :D :wink:

Ik probeer inderdaad om te regelen dat zoon onder voorbehoud van de uitslag van de test wordt geplaatst. De communicatie met degene die verantwoordelijk is voor de toelating loopt helaas nogal langzaam :?

BerichtGeplaatst: 09 mei 2014, 20:07 
Volwassene

Citaat:
(No way! MT krijgt dat er zeker wel uit bij hem.)

Als ik van tevoren al de score van een kind zou kunnen bepalen, zou ik geen tests meer hoeven afnemen. :shock:

BerichtGeplaatst: 10 mei 2014, 08:29 
Volwassene

Sacha, ik begrijp je reactie.
Ik zal mijn uitspraak wat nuanceren. :wink:

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2 vwo )
♀ (gr. 8 )
♂ (gr. 6 )

Pagina 1 van 1 [ 18 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]