Het is nu 19 jul 2018, 12:52

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Pagina 2 van 3 [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Positief opvoeden (Triple P)
BerichtGeplaatst: 14 apr 2011, 10:56 
inactief

Ik ben het ermee eens dat een dictatuur niet het uitgangspunt moet zijn, maar ik denk dat het heel erg situatie afhankelijk en ook kind afhankelijk is welke opvoeding het beste werk! Daarom is het opvoeden ook zo'n kunst!

Je haalt adviezen en kennis vanuit je omgeving en/of theorie/cursus maar verder speelt denk ik toch je eigen gevoel een intuitie wat bij je kind past. Zo heb ik ook altijd gedacht 'ik ga het nooit zo doen zoals mijn ouders dat hebben gedaan' (lees zeer strenge dictatuur en onderdrukking). Maar lijnrecht het tegenovergestelde.
In de praktijk ben ik nu toch een middenweg en balans aan het vinden/zoeken/ervaren. Daarbij speelt ook dat jij niet de enige bent met invloed op je kind, dus als je leven er wat complexer (hectisch tegenslagen etc.) uitziet en je kind een pittig/gevoelig karakter heeft zul je soms toch de 'baas' moeten zijn, puur uit veiligheidsoverweging. Ook heel slimme, wijze, lieve kinderen kunnen in een impulsieve daad zichzelf hard tegenkomen en dit moet je toch beperken tot de minder schadelijke situaties (om ongelukken te voorkomen). Het zou natuurlijk mooi zijn zo'n evenwichtige en veilig situatie/omgeving te creeren dat je inderdaad op de wijsheid en zelfontplooing van het kind kunt vertrouwen dit is jammer genoeg niet altijd mogelijk.
Dus ik pleit toch voor een klein beetje dictatuur wanneer dit noodzakelijk is.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 14 apr 2011, 10:58 
­

Llewella schreef:
Waarom zou ik ferm zijn, als dat niet nodig is? Moet ik dan een punt maken tegenover mijn kind? En laten voelen wie de baas is?

Het gaat er natuurlijk om dat je ferm bent als het wel nodig is.

BerichtGeplaatst: 18 apr 2011, 10:21 
inactief

@Llewella, Leuk je hier te zien!! (Ik neem aan dat jij op D&V ook zo heet:) )

Idd, Carol Dweck. Zij heeft onderzoek gedaan naar wat qua complimenten goed werkt. Al die loze "goed zo's" die je overal hoort, de stickers etc, dat werkt dus niet. Maar een compliment over de "effort" wel, een compliment over wat het met jouw doet (a la Gordon) dat is wel prettig.

Even wat linkjes die het beter uitleggen dan ik:
http://www.kiind.nl/articles/188/Het_br ... erwil.html

http://www.kiind.nl/articles/301/Triple ... keken.html

O ja, als mijn kind op een spoorwegovergang staat, sleur ik het ook weg. Dat lijkt me duidelijk en is absoluut geen argument voor TripleP en/of verlichte dictatuur. Onze meiden hebben wel een stem, hun mening en komen soms met hele leuke en verrassende oplossingen. Ik ben zo ontzettend blij met Gordon. Als voorbeeld: onze oudste kan heel dwars zijn, recalcitrant etc. tot bij de psycholoog aan toe geweest. Ik moest haar in de time-out zetten etc, dus het gedrag moest aangepakt worden. Maar ik ben op een gegeven moment met haar gaan zitten en haar gaan uitvragen. Wat bleek, opa was net dood gegaan en ze was bang dat ik of papa ook dood zou gaan. Het arme kind was bang, gestrest en dit uitte zich door "probleemgedrag". Ze was toen net 3 jr. Daarnaast bleek ze ontzettend onder te presteren op de psz en dit zat haar ook dwars. Na dit gesprek was ze rustig en weer zichzelf en het "probleemgedrag" was weg. Als ik haar in de time-out had gezet, was de angst, de stress er blijven zitten. Ze had zich daarnaast ook nog onbegrepen gevoeld. Dat is niet mijn manier om met mijn kinderen om te gaan.

Ik vraag me toch af waarom men zo bang is om dingen aan kinderen te vragen. Laat ze maar zelf met oplossingen komen, laat ze maar met argumenten komen, daar leren ze van. Je moet soms wat dingen uit handen geven en een kind op zijn kamer opsluiten is op de korte termijn misschien makkelijker, maar ik heb liever een kind dat zich begrepen voelt, dat het idee heeft dat haar ouders naar haar luisteren en haar problemen serieus nemen en haar ook het vertrouwen geven om het zelf op te lossen.

BerichtGeplaatst: 18 apr 2011, 13:38 
­

Vrijdag was ik op een studiedag waar Tessa Kieboom (schrijfster van "Hoogbegaafd. Als je kind (g)een Einstein is" en verbonden aan het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek van de Universiteit Leuven).
Ze zei een heleboel zinnige dingen, waaronder iets dat wel een beetje bij deze discussie past (samenvatting in mijn eigen woorden):

Als een kind ongewenst gedrag vertoont, ga dan eerst in op de inhoud, daarna pas op de vorm.

Bijvoorbeeld:
Kind (5 jaar) slaat zusje (2 jaar).
Slaan is ongewenst gedrag (vind ik), maar dat is vorm; het kind geeft (waarschijnlijk) uiting aan een of ander ongenoegen (de inhoud).
Dus eerst ingaan op de inhoud (die niet helemaal, maar vaak wel een beetje, duidelijk is): "ik zag jou slaan, ben je soms boos?"
Kind bevestigd dat het boos is: "ja ik ben boos, want zij pakte die locomotief af".
Als iets afgepakt wordt van je, is dat een legitieme reden om (een beetje) boos te worden. Dus dat kan je rustig bevestigen.
"Ik snap dat je daar boos om wordt, want afpakken is niet leuk en het mag ook niet". Je bevestigd dus dat het gevoel legitiem is. Dan zakt de emotie meestal al een beetje, en wordt het kind ook weer voor rede vatbaar.
Tijd voor je bijsturing om de vorm (slaan): "Slaan is ook niet leuk, je doet de ander ermee pijn. Dat is dus zo'n goeie reactie. Kan je een betere reactie bedenken?" Soms komt een kind ergens mee, soms niet.
Als je wat minder tijd hebt: "Slaan is ook niet leuk, je doet de ander ermee pijn. Je zusje moet nog leren dat afpakken niet mag, daar kan jij haar bij helpen, je kan het haar zeggen: hé je pakt het af, dat mag niet! En dan zeg je iets dat wel mag: bijvoorbeeld, je mag wel dit stuk rails of deze wagon".

En vergeet niet aandacht aan het zusje te schenken; die zal ook wel (terecht) boos zijn als ze geslagen is.

BerichtGeplaatst: 14 jun 2011, 15:44 
inactief

En dan naast het straffen/belonen nog de TripleP uitvoering bij de allerkleinsten.
Dat is echt heel erg triest te noemen.

Een baby die huilt zou je volgens TripleP moeten negeren.
Zie hier: http://www.cjg.groningen.nl/baby-Negeren
Dat vind ik zo erg. :(

BerichtGeplaatst: 14 jun 2011, 15:49 
­

Ja dat heb ik nu ook nooit begrepen! :roll:
gr a3n

BerichtGeplaatst: 14 jun 2011, 16:21 
inactief

Suzan schreef:
En dan naast het straffen/belonen nog de TripleP uitvoering bij de allerkleinsten.
Dat is echt heel erg triest te noemen.

Een baby die huilt zou je volgens TripleP moeten negeren.
Zie hier: http://www.cjg.groningen.nl/baby-Negeren
Dat vind ik zo erg. :(

Volgens de NIP (ned. psychologen) is dit regelrechte kindermishandeling. En zij staan hier niet alleen in, je baby alleen laten huilen is echt schadelijk voor het babybrein, de hechting, de stressrespons en valt echt onder de noemer kindermishandeling. Lees "waarom liefde zo belangrijk is" van Sue Gerhardt maar eens. Ri a blo m en haar inbakerpraktijken vallen hier onder, het half uurtje alleen in bed huilen, de 5 minuten en daarna 10 minuten van het cb vallen hier ook onder.

De "laten huilen" richtlijn is eindelijk van de baan bij het cb, komt hij toch weer terug via triple P, ik kan er met mijn hoofd niet bij dat we zo met onze kinderen om moeten gaan.

En een methode die wil dat we op deze manier met onze baby;s omgaan, ik peins er niet over om de kleuter/kind/puber versie toe te passen.

BerichtGeplaatst: 14 jun 2011, 18:56 
Volwassene

Wij hebben het ook nooit gedaan. Nou ja, we hebben het 1x in pure wanhoop (na menig nachtje slaaptekort) geprobeerd. Bij de oudste hielp het. Bij de jongste hebben we het eenmalig 1,5 uur (met je hoofd onder je kussen tegen je instinct) volgehouden, en toen kon ik het echt niet meer aanhoren.

Bij baby's moet je volledig je instinct/moedergevoel volgen en naar mijn mening is dat ook dat je met een baby niet genoeg kan knuffelen (met geen enkel kind trouwens). Ik heb mijn jongste heel vaak de hele dag gedragen (net als ze in afrika doen, en de apen ook niet te vergeten), nu zie ik hoe goed dat haar toen gedaan heeft. Daarnaast is het nog eens heel goed voor haar motoriek ook, want mevrouw kan klimmen als een volmaakt aapje (vooral wij zijn favoriet om in te klimmen tot onze nek aan toe, en ontzettend lang aan dingen blijven hangen.

"De beschaving van een volk en haar morele vooruitgang is te meten aan de mate van respect waarmee ze met hun dieren omgaan"

Mahatma Gandhi

BerichtGeplaatst: 17 jun 2011, 22:42 
Volwassene

Hallo,
Ik ben toevallig vanuit mijn werk geschoold in Triple P niveau 3. Ik kan ouders dus begeleiden in het toepassen van Triple P. Wat hierboven staat van je baby laten huilen is dus niet Triple P. Bij triple P gaat het erom dat er interventies worden gevonden die aansluiten bij de wens van de ouders. Het doel bij triple P is ook dat ouders zelf tot deze interventies te komen. Zodat in de toekomst bij een ander probleem ouders zelf inzicht kunnen krijgen in het probleem en hoe hiermee om te gaan.

Een voorbeeld van het huilen:
Als een ouder er zo doorheen zit en op het moment dat hun kindje huilt zich zo onmachtig voelt dat dit zich uit in boosheid. Kies je er dan voor om met deze boosheid naar de baby te gaan om het te troosten? Of kies je er dan voor om de baby te laten huilen en elke zoveel minuten even te kijken hoe het gaat. Het inzicht krijgen in wat op dat moment goed is voor jou en je kindje is juist Triple P.

En zo zijn er nog legio voorbeelden van het toepassen van Triple P.

Leuk dat de topic starter er zo enthousiast over is!

BerichtGeplaatst: 18 jun 2011, 22:23 
inactief

Zomer schreef:
Hallo,
Ik ben toevallig vanuit mijn werk geschoold in Triple P niveau 3. Ik kan ouders dus begeleiden in het toepassen van Triple P. Wat hierboven staat van je baby laten huilen is dus niet Triple P. Bij triple P gaat het erom dat er interventies worden gevonden die aansluiten bij de wens van de ouders. Het doel bij triple P is ook dat ouders zelf tot deze interventies te komen. Zodat in de toekomst bij een ander probleem ouders zelf inzicht kunnen krijgen in het probleem en hoe hiermee om te gaan.

Een voorbeeld van het huilen:
Als een ouder er zo doorheen zit en op het moment dat hun kindje huilt zich zo onmachtig voelt dat dit zich uit in boosheid. Kies je er dan voor om met deze boosheid naar de baby te gaan om het te troosten? Of kies je er dan voor om de baby te laten huilen en elke zoveel minuten even te kijken hoe het gaat. Het inzicht krijgen in wat op dat moment goed is voor jou en je kindje is juist Triple P.

En zo zijn er nog legio voorbeelden van het toepassen van Triple P.

Leuk dat de topic starter er zo enthousiast over is!

Het vervelende is alleen dat het breed uitgedragen wordt van dat laten huilen. Er hangen posters op bij het consultatiebureau. Het wordt algemeen en "preventief" aangeboden. One size fits all.
Je zou in plaats daarvan ook een draagdoek aan kunnen bieden, om maar een voor de hand liggend voorbeeld te noemen. Als noodoplossing, vooruit, ik kan me er iets bij voorstellen. Maar door mijn ervaringen rondom het huilprotocol zoals deze in eerste instantie is opgesteld heb ik erg weinig op met Ria Blom-achtige huilwekkermethoden.

:-S

BerichtGeplaatst: 19 jun 2011, 11:51 
Volwassene

Sorry, maar ik vind dat dus juist heel beperkend en schadelijk. Een baby huilt niet zomaar. Een baby huilt om een reden en het is belangrijk die reden te achterhalen. Als een baby bij je wil zijn, dan is een draagdoek een uitkomst, en heel gezellig.

Mijn baby had koliek, en een 'voorkeurshouding,' ofwel een nekwerkvel die klem zat en ze had gewoon pijn. Wij zijn dus naar een osteopaat gegaan en dat heeft ons heel veel ellende bespaart, vooral omdat de afplatting al zichtbaar was.

BerichtGeplaatst: 19 jun 2011, 12:04 
inactief

@zomer
Ik heb wel een vraagje omtrent tripple P. Ons is namelijk ook een training aangeboden (het zou dan om een gevordert niveau gaan met huisbezoek) maar sta er nog een beetje dubbel tegenover. Ik heb namelijk het idee dat we het thuis best goed doen en de dingen die ik niet goed doe ben ik al bewust aan het verbeteren. Ik heb het aangeboden gekregen omdat ik mijn zoon nu heb aangemeld voor een therapie ter bevordering van het beheersen van emoties en omgaan met drift. We hebben thuis vooral te maken met een kind die depressief is en weer 'op de rails' moet komen. Dit is opvoedkundig heel zwaar maar het gaat ons goed (deze situatie is nl niet ontstaan door de thuissituatie), er is een stijgende lijn in het gedrag van M. In hoeverre zal tripple P daar een aanvulling op kunnen zijn. (Ik vind dit lastig om aan de psycholoog zelf te vragen omdat zij ervanuit uit gaat dat M. ppd nos en adhd heeft en daardoor extra moeilijk op te voeden is wij zien dit toch een beetje anders en denken dat veel problemen HB gerelateerd zijn.)

BerichtGeplaatst: 19 jun 2011, 18:20 
Volwassene

Ik heb tijdens de info-avond toen te horen gekregen dat sommige delen van Triple-P niet hetzelfde werken voor HB kids, als voor "normale" kinderen. Dat verschil zat geloof ik voornamelijk in het feit dat ze op sommige gebieden veel verder zijn dan hun geboorteleeftijd, als ik het goed heb.

Het lijkt me dus inderdaad redelijk belangrijk dat ze vanuit het juiste uitgangspunt beginnen.

"De beschaving van een volk en haar morele vooruitgang is te meten aan de mate van respect waarmee ze met hun dieren omgaan"

Mahatma Gandhi

BerichtGeplaatst: 19 jun 2011, 19:55 
Volwassene

Wilg schreef:
Sorry, maar ik vind dat dus juist heel beperkend en schadelijk. Een baby huilt niet zomaar. Een baby huilt om een reden en het is belangrijk die reden te achterhalen. Als een baby bij je wil zijn, dan is een draagdoek een uitkomst, en heel gezellig.

Mijn baby had koliek, en een 'voorkeurshouding,' ofwel een nekwerkvel die klem zat en ze had gewoon pijn. Wij zijn dus naar een osteopaat gegaan en dat heeft ons heel veel ellende bespaart, vooral omdat de afplatting al zichtbaar was.

Je hebt dus prima gehandeld, ook wat betreft triple P.
Het gaat er bij triple P o.a. om dat je de interventie kiest die bij jou en je kindje past. Ook is het belangrijk dat eerst medische zaken worden uitgesloten. Bv Een kind wat met 6 nog niet zindelijk is, zal eerst moeten worden onderzocht of er geen blaasafwijking is, voordat je met triple P aan de gang kan (en dus zeker is dat het een gedragsprobleem is).

Er is geen triple P begeleider die verteld wat jij moet doen. Je gaat, na een algemene anamnese, samen het probleem helemaal uitspitten. Daarin komen vragen naar voren van wat is precies het probleem gedrag, wat gebeurd ervoor, hoe reageer je, wat heb je allemaal al geprobeerd etc. Vervolgens wordt het gedrag een week bijgehouden waarvoor verschillende "werkbladen zijn". Daarna (het 2e gesprek) wordt dit bekeken en gaan ouders zelf doelen (met schalen voor doelbereik) en interventies opstellen. De triple P begeleider helpt de ouder hierbij en helpt de doelen concreet en haalbaar te maken, maar ook bij het inzichtelijk maken van de reacties van de ouder op het probleemgedrag. Na een week wordt weer geevalueerd en evt. doelen bijgesteld (3e gesprek). Na een week (4e gesprek) is er een afsluitend gesprek. Al deze weken wordt het probleemgedrag bijgehouden in de werkbladen.

@ vivianne
Ik denk dat triple P hier misschien een aanvulling kan zijn is dat je de stijgende lijn concreter kan maken. Je houdt het gedrag bij en je hebt duidelijke doelen en interventies. Dit kan het voor de psycholoog weer inzichtelijk maken dat als je op je zoon als HB-er gerageerd dat je zoon hier positief op reageert.
Je maakt zelf de doelen en interventies, dus jij kiest wat jij denkt dat je zoon kan helpen. Dan zou de stijgende lijn gewoon doorgezet worden aangezien je hier al mee bezig bent.

@ Suzan
Je hebt verschillende niveaus in triple P. Niveau 1 zijn de landelijke of regionale campagnes, Niveau 2 kan worden gedaan door bv een peuterspeelzaal leidster en behelst het probleem bespreken en tips geven d.m.v. tipsheets etc. Of een voorlichting voor een groep ouders over bijvoorbeeld peuterdrift. Niveau 3 is echt gericht op een probleem wat meer aandacht nodig heeft en wordt over het algemeen door maatschappelijk werk, JGZ verpleegkundige etc gedaan en zijn 4 gesprekken. En dan heb je ook nog niveau 4 wat door een orthopedagoog o.i.d. wordt gedaan. In de tipsheet over huilen bij peuters worden 3 manieren van hiermee omgaan benoemd: harde aanpak (zoals jij beschrijft de ria blom), half zachte aanpak en zachte aanpak. De ouders kunnen kijken of ze hiervan een methode kiezen, of zelf een methode bedenken. In de tipsheet over huilen bij baby's wordt veel aandacht besteed aan hoeveel baby's gemiddeld huilen, de emoties van de ouders, wat oorzaken kunnen zijn van huilen etc. Het is dus niet zo zwart-wit als jij beschrijft.

Helaas kan ik dit topic door vakantie even niet volgen, dus dan weten jullie waarom ik even niet reageer.

BerichtGeplaatst: 19 jun 2011, 20:20 
Volwassene

Nog even een aanvulling over de tipsheet. Ik vertelde hierboven al iets er over, maar ik heb de tipsheet over huilen voor baby's er nog even bij gezocht wat er ook alweer precies in staat.
De tipsheet begint met een algemene inleiding waarin de variatie van huilen wordt beschreven. Vervolgens zijn er een kopjes met:
- "waarom huilen baby's",
- "hoeveel huilen baby's",
- "hoe krijg je een tevreden baby" met de subkopjes: 'besteed aandacht en tijd aan je baby als hij rustig is', 'geef je baby iets te doen' en 'je baby dragen'.
- Vervolgens een hoofdkopje met "hoe reageer je op huilen" en daarbij de subkopjes 'reageer snel wanneer je baby huilt', 'probeer uit te vinden waarom je baby huilt', 'zorg dat je baby zich prettig voelt', 'help je baby ontspannen'.
- Weer een hoofd kopje met "wat doe je als je baby blijft huilen" (dus als je hebt geprobeerd hem te kalmeren maar dat niets helpt) en de subkopjes 'leg je baby op een veilige plaats', 'zorg goed voor jezelf', 'houd je baby in de gaten' en 'beloon je baby als hij rustig is'.

Als laatste nog de volgende kopjes:
- "om te onthouden",
- "aandachtspunten"
- "als de problemen niet overgaan".

Deze tipsheets zijn er in heel veel verschillende onderwerpen gericht op verschillende leeftijdscategorieën. Deze kunnen dus dienen als voorbeeld voor het vaststellen van de interventies, maar er kunnen ook andere problemen en andere interventies zijn.

BerichtGeplaatst: 19 jun 2011, 22:16 
inactief

http://www.borstvoeding.com/aanverwant/ ... boren.html

Een baby die huilt, loopt uiteindelijk hersenbeschadiging op. Lees bovenstaand artikel en de links maar eens.

Je kind niet troosten omdat je boos bent, tja, korte termijn planning denk ik dan. Leef je in in je kind, dan ben je niet meer boos. Geef de huidige verwachtingen van R ia Blo m van slapen en voeden op schema op en kijk naar je kind, het leven is dan zoveel makkelijker.

O ja, verder nog over het positieve opvoeden, dus het prijzen en belonen, het is wetenschappelijk bewezen dat dit niet werkt, zelfs averechts.
http://www.alfiekohn.org/parenting/gj.htm
http://www.alfiekohn.org/parenting/tcags.htm
http://www.alfiekohn.org/parenting/conditional.htm
http://www.alfiekohn.org/teaching/ditpnts.htm

Dit zijn slechts artikels, Alfie Kohn schrijft heel goed onderbouwde boeken waarin wordt bewezen dat TripleP, positief opvoeden, prijzen (de sticker en de "Goed zo") en straffen (de consequentie, de time-out) echt niet werkt, en zelfs averechts werkt.

Triple P is ooit ontstaan als redmiddel voor de ergste gezinnen, het wordt nu als standaard opvoedmethode ingezet, het is makkelijk, een duidelijke handleiding, alles hetzelfde, lekker kortzichtig allemaal. Op de korte termijn fijn het gedrag beïnvloeden maar op de langere termijn de kinderen en de maatschappij verpesten.

Wat echt helpt is Thomas Gorden. Die cursus is niet gratis, maar kan wel tegen vergoeding bij de thuiszorg gevolgd worden. Thomas Gordon is de praktijk, Alfie Kohn de theorie. Mijn kind is geen doel, geen negatief ding wat interventie nodig heeft. Ik wil geen puppy training toepassen. Ik wil niet praten over doelen en interventies, het gaat om KINDEREN, het gaat om begeleiden, om LIEFDE, hoe kan je liefhebben als je praat over doelen die mijn kind blijkbaar moet bereiken, die ik bepaal en waarbij ik mijn kind moet omkopen (sticker!!!, goed zo!!!) of moet bestraffen omdat doel te halen!!! Wie zegt mij dat die doelen te halen zijn, wie ben ik om mijn kind doelen op te leggen en mijn kind te manipuleren, o nee, een interventie toe te passen, omdat door mij opgelegde doel te halen.

Praten over doelen en interventies, dat doe je over auto's, economie, je werk, NIET OVER KINDEREN.

Gedrag is een uiting van de emotie. Slechts de buitenkant. Wil je het gedrag veranderen, bijv je merkt dat je kind dwars is, dan moet je niet het dwarse gedag aanpakken, maar realiseren wat je kind dwars zit. Het is zo simpel. Pak het probleem bij de wortel aan, anders blijft het sudderen. Bij de huilende baby, zoek naar de oorzaak, maar ga niet met huilschema's je baby proberen te laten stoppen met huilen. Bij een dwarse peuter, zoek naar de verandering in zijn leventje, het sprongetje etc.

BerichtGeplaatst: 20 jun 2011, 12:22 
inactief

Alles wat Merlijn zegt. Dat vind ik ook. :-)

Een zgn "harde" aanpak is in geen enkel geval een goede aanpak op de lange termijn.
Onze buurbaby hoorden wij avonden en avonden aaneen krijsen. Alleen, op de eigen kamer. Deur dicht. Briljant advies van zorgverleners. :-S
En ja, het help, hij huilt niet meer. Maar ten koste waarvan?
( inmiddels heeft hij, 15 mnd oud een eigen "naughty corner".)

Werkelijk, ik heb inmiddels 3 kinderen. Die allemaal wat gevoelig zijn, maar verder vrij normale kinderen. En het enige wat ik als (ongevraagd!) advies krijg is: NIET op verzoek voeden. Richting schema's gaan. Nachtvoedingen afbouwen door je kind een week 's nachts niks te geven, deur dicht te doen. Kun je nagaan welke adviezen mensen wel niet krijgen die wél problemen hebben.
Dan is er geen enkele hulpverlener die een draagdoek aanraadt, of een avond clusteren op de bank ( baby's die de hele avond drinken vanuit contactbehoefte ). Niemand die de oververmoeide moeder adviseert om te gaan co-sleepen. En nee, dit zijn helemaal geen alternatieve rare of moeilijke dingen.
Het enige wat je nodig hebt is een vriendin, of vriend die je ermee bekend maakt.
Gelukkig heb ik zulke mensen om mij heen, waardoor mijn baby niet als huilbaby bestempeld is. En gelukkig kan ik dat ook betekenen voor mensen om mij heen. Tenminste: als die nog niet door Triple P interventies verpest zijn.

( Mijn excuses voor mijn negativiteit. Ik geloof best dat er mensen zijn die met oprecht de beste bedoelingen proberen dit opvoedprogramma uit te voeren. Maar zoals ik al zei: op 'niveau 1' kom je dit laten-huilen dus tegen op het consultatiebureau. Ongevraagd. )

"Hoe was het ook al weer... Moet ik straks nou de aardappelen voeden? Of de baby afgieten? *Deze moeder snapt niets van kookwekkers* "

BerichtGeplaatst: 21 jun 2011, 08:05 
Volwassene

Wij hebben met de oudste ook de nodige problemen gehad, totdat de huisarts het stempel huilbaby zette. Hij zou ons uitleggen hoe we dat aan moesten pakken. Wij waren het er niet mee eens, en via een invaller zijn we in het ziekenhuis beland. Daar vonden ze ons uiteindelijk overbezorgd en is hij opgenomen, zodat "wij wat rust konden krijgen", alleen was ons dat niet verteld, hij werd ter observatie opgenomen.

Via een verpleegster die het door de arts opgestelde behandelingsprotocol wel volgde (de enige in de hele week) kwamen we achter dit schaduwprotocol. Ze ging naast hem zitten en liet hem "gecontroleerd" huilen, want hij wil alleen maar zijn zin krijgen (met 3,5 maand werd hij dus al erg wijs geacht). Dit gebeurde toen ik weg was om te eten, maar toen ik terug kwam bleek hij dus al een half uur! aan het huilen te zijn. Ik heb hem ondanks haar tegenspraak opgepakt en gezegd dat ik het niet met haar aanpak eens was. We moesten het maar zelf weten, maar "zo blijft hij huilen".

Twee weken na zijn ziekenhuisopname zijn we er samen met de consultatiebureau-arts (want de kinderarts wilde er niks van weten) achter gekomen dat hij het uitgilde van de pijn. Zijn reflux-medicijnen hielpen al de hele tijd niets (had er ondertussen al 4 verschillende gehad), maar toen ik stopte met koemelk (borstvoeding) stopte de reflux en de buikpijn. Maar ja, dat kon meneertje nog niet vertellen.

Een kind wat veel huilt mankeert in mijn ogen altijd wat, anders zou het niet huilen. Mijn jongste bleek ook allergieën te hebben, maar had ook heel erg veel behoefte aan contact. Lag ze niet bij ons, dan was ze echt in paniek. Het leek wel alsof ze geestelijk eigenlijk nog niet klaar was om geboren te worden. Aparte bijkomstigheid is dat haar groei heel lang achter is gebleven en haar lichaam nog steeds geen kind van 3,5 is.

Mahatma Gandhi

BerichtGeplaatst: 21 jun 2011, 08:18 
inactief

Merlijn : :clap:

BerichtGeplaatst: 21 jun 2011, 16:36 
Volwassene

Zomer schreef:

Je hebt dus prima gehandeld, ook wat betreft triple P.
Het gaat er bij triple P o.a. om dat je de interventie kiest die bij jou en je kindje past. Ook is het belangrijk dat eerst medische zaken worden uitgesloten. Bv Een kind wat met 6 nog niet zindelijk is, zal eerst moeten worden onderzocht of er geen blaasafwijking is, voordat je met triple P aan de gang kan (en dus zeker is dat het een gedragsprobleem is).

En dat is dus precies wat er mis is met Tripple P. En dan heb ik het dus niet over dat kiss vaak gemist wordt, dat koliek nog vaak als 'darmpkrampjes, gaat vanzelf over' wordt gezien en andere medische missers waarom een kind huilt.
Een baby heeft geen gedragsprobleem. Als een baby huilt is er ALTIJD een goede reden. Alleen die reden past vaak niet in westerse ideeën dat een baby om 19.00 uur 's avonds alleen in bed moet kunnen liggen, dat een baby alleen in slaap moet kunnen vallen, dat soort dingen. Een baby die dat niet kan is normaal, en hoeft helemaal niets 'geleerd.' te worden. Dergelijke verwachtingen zijn wat abnormaal is, ook al passen ze nog zo goed bij de ouders.

Pagina 2 van 3 [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]