Het is nu 19 sep 2018, 07:12

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 3 [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Positief opvoeden (Triple P)
BerichtGeplaatst: 26 maart 2011, 20:41 
Volwassene

Hier in de omgeving kan je via de psz en ggd gratis een cursusje positief opvoeden volgen. Dit is geschreven volgens het Australische Triple P programma (positive parenting programm). Uit nieuwsgierigheid was ik er naartoe gegaan, maar eigenlijk ook wat sceptisch, want de meeste standaard zaken werken bij mijn tweetal niet zo best.

Ze legde uit hoe het moest. En hier volgt mijn ongeveer uitleg:

Bij een doe-opdracht 2x melden met een tussenpauze van minstens 5 seconden (verwerkingstijd) en daarna consequentie instellen. Had ik al eerder gedaan, maar toch opgepakt, en ziedaar het lijkt nog te werken ook :o .

Werkt de consequentie niet (bijv. 20 minuten speelgoed afpakken), dan wegzetten in de kamer voor 2-5 minuten rustig zitten. Werkt dit ook niet, dan verwijderen uit de kamer en naar een rustige plek brengen voor 2-5 minuten tot ze zo lang zijn gekalmeerd. En dan mag je ook nog eens absoluut niet laten merken of je boos bent, of het stiekem grappig vindt (ik wordt soms een beetje melig na 30 keer dezelfde handeling te hebben verricht. Is in ieder geval beter dan boos).

Ook de stop-instructie werkt tot nu toe goed. 1x melden en daarna consequentie instellen. En ook deze lijkt te werken :shock: .

Naar mijn idee hebben ze de meeste moeite met het gebrek aan emotie die je op dat moment toont (een van de weinige verschillen in mijn oude aanpak), want vanavond bleef de oudste halverwege zijn driftbui van verbazing in de deuropening staan toen ik hem zo'n 20x zonder enig woord of zucht keurig netjes en rustig terugbracht. En meneer ging doen wat hij moest doen.

Snap nog niet helemaal waarom dit nu ineens wel werkt voor ze, want het meeste werkte vroeger niet, maar goed voorlopig lijk ik er wat aan te hebben, en jullie hopelijk ook.

"De beschaving van een volk en haar morele vooruitgang is te meten aan de mate van respect waarmee ze met hun dieren omgaan"

Mahatma Gandhi
 Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Positief opvoeden (Triple P)
BerichtGeplaatst: 26 maart 2011, 20:49 
­

He thnx! Food for thought! (uhm schrijf je dat zo?) :)

BerichtGeplaatst: 26 maart 2011, 21:22 
Volwassene

Grappig, zo doe ik het ook!! Eens even uitgebreid lezen. Thanks! :D

http://www.triplep.net/

BerichtGeplaatst: 07 apr 2011, 12:05 
inactief

Ik vind de TripleP methode slecht. Een goed alternatief is de Gordon methode of lees anders iets van Alfie Kohn.

Triple P gaat uit van straffen en belonen. Daardoor wordt de nadruk gelegd op de consequentie voor jezelf, niet op wat het gevolg voor een ander zal zijn. Hierdoor leer je alleen, ik mag mijn zusje niet slaan anders krijg ik straf, niet: mijn zusje heeft pijn als ik haar sla en ze wordt verdrietig, dus ik stop ermee. De intrinsieke motivatie om iets te doen wordt aan voorbijgaan. Het is een "doing to" benadering ipv een "working with" benadering.

Gordon en Kohn kijken naar de reden van het gedrag en willen hiermee aan de slag. TripleP corrigeert alleen gedrag, wat je dan krijgt is dus wel gewenst gedrag, maar de reden waarom ga je totaal aan voorbij. Het is wel moeilijker om de reden te achterhalen, maar uiteindelijk wel effectiever en beter voor je relatie met je kind en zijn ontwikkeling.

http://www.alfiekohn.org/articles_subject.htm#null

BerichtGeplaatst: 07 apr 2011, 12:50 
Volwassene

@Merlijn. Dat is de reden waarom wij altijd zeggen dat we willen dat ze dat gaan doen. Als ze het er niet mee eens zijn, gaan ze vanzelf de discussie aan. Bij ons geldt dan ook de regel dat mekkeren (jengelen, gillen, etc.) betekent dat ons verzoek geldt, maar dat als je kan overleggen, je best regelmatig je zin kan krijgen, of we een tussenoplossing zoeken.

"De beschaving van een volk en haar morele vooruitgang is te meten aan de mate van respect waarmee ze met hun dieren omgaan"

Mahatma Gandhi

BerichtGeplaatst: 07 apr 2011, 13:02 
­

Ik denk dat, welke methode dan ook, je er zelf de punten uit haalt die je nodig hebt.
Ik heb juist veel te veel de neiging om alles uit te leggen.
Dat ik er mee moet ophouden te veel te praten en niet alles 10 keer te zeggen zorgt ervoor dat Triple P me wel aanspreekt.
De rest doe ik al .... :roll:

gr a3n

BerichtGeplaatst: 07 apr 2011, 22:53 
inactief

Ik geloof ook wel in de middenweg.. Ik heb er wel eens over nagedacht om zo'n trippleP training te volgen. Consequent zijn dat lukt aardig maar ik denk dat het lastige met MB/HB kinderen is dat als je alles gaat beargumenteren je soms in hele discussies kunt belanden en het doel uit ogen verliest (dat heb ik heel vaak met mijn zoon :lol: ). En daarom afhankelijk van de situatie kan zo'n koude reactie zonder uitleg maar gewoon omdat je nu naar bed moet! niet verkeerd zijn.

BerichtGeplaatst: 08 apr 2011, 08:04 
­

Ik zie het toch meer als iets dat ik zelf veroorzaakt heb en dat wordt misschien versterkt door het mb/hb, maar toch.
Ik ben altijd van mening geweest dat kinderen vaak niet serieus genomen worden. Over hoofden van kinderen praten is me al van jongs af aan enorm aan mijn hart gegaan.
Vandaar dat ik een beetje doorsla af en toe.
In sommige gevallen, precies zoals jij beschrijft is het gewoon niet nodig. Zelfs dan vertel ik wel iets over voldoende slaap...hersenen en groei....etc
Hihi als ik dit zo opschrijf, denk ik....ik ben echt erg!

gr a3n

BerichtGeplaatst: 08 apr 2011, 08:40 
inactief

:D veel succes! Ik schrijf het wel zo op maar ik ben er ook zo een met hele verhalen en uitleg gelukkig corrigeerd mijn vriend me altijd in die situaties :oops: en tja ik denk dat als je tegen dingen aan loopt wat opvoeding betreft er niets mis is met meer info. Hoe meer kennis hoe meer invalshoeken hoe beter denk ik altijd. Ik ben nu opzoek naar een training specifiek voor het opvoeden van HBkinderen.

BerichtGeplaatst: 08 apr 2011, 19:57 
Volwassene

Wij leggen inderdaad ook veel uit, maar in sommige situaties is klaar, gewoon klaar (daar ben je immers ook de ouder voor). Vooral voor de jongste gebruiken we qua discipline vrij vaak Triple P, doordat mevrouw nogal brutale neigingen heeft. Als je iets wilt zeggen waarvan ze weet dat het haar niet gaat zinnen, draait ze gewoon haar hoofd weg, en als je dan nog het lef hebt om gewoon te gaan uitleggen schreeuwt ze er rustig bovenuit. En zeg gerust dat je boos bent, want dan wordt ze nog wat dwarser. Op dat soort momenten is dat Triple P erg handig, en laten we op dat soort momenten dus absoluut geen emoties zien.

We kwamen er achter dat we bij het wegzetten van ons kind, ongemerkt toch nog aandacht gaven, door de "zit stil"-opdracht te blijven herhalen. Bij Triple P gaan ze er dus van uit dat ze het na 2 keer echt wel weten, en je ze dus zonder enige notie van ze te nemen terug moet brengen. En ze gewoon die tijd rustig moeten blijven zitten. Gezien haar koppigheid duurde het even voor ze er aan toe gaf, maar de hoeveelheid terugbrengen naar de afkoelplek is tot nu toe sterk gereduceerd en ook de hoeveelheid grote monden is een stuk lager.

Mahatma Gandhi

BerichtGeplaatst: 13 apr 2011, 08:53 
inactief

Wat mij van TripleP echt tegenstaat is het opleggen van JOUW wil aan het kind. Dus het straffen, de time out en bepalen wat een kind moet doen, het immers toch luisteren. Het enige wat een kind hiervan leert, is dat het recht van de sterkste geldt. Dus diegene met de macht, in dit geval de ouder, bepaalt wat er moet gebeuren. Het kind leert hiervan dus zijn gedrag aan te passen naar wat een ander wil, maar gaat ook zijn eigen wil en gevoel opzij zetten, dat is immers niet belangrijk. Het gedrag is maar een uiting van zijn gevoel en daar ga je hieraan volledig aan voorbij. Bovendien leert het kind strafvermijdend gedrag aan, dus het wordt stiekem, gaat liegen, alles om maar geen straf te krijgen. Er zijn genoeg studies (google maar eens op Dweck en Alfie Kohn) die daarnaast bewijzen dat belonen (ook de complimentjes) averechts werken. Er is net een leuk boek uit van Micha de Winter, over dat opvoeden dankzij Triple P dingen en die supernanny een soort puppy training is geworden. Werkt geweldig bij honden, maar niet bij kinderen. Letterlijk, het geven van complimenten en beloningen als stickers etc komt voort uit gedragstrainingen voor proefdieren!!!!

Als alternatief: gordon methode. Dus ga opzoek naar de reden van het gedrag. Overleg met je kind. Laat hem maar beargumenteren, thuis is een veilige plek om dit te leren. Laat hem ook eens met een alternatieve oplossing komen. Hier zijn hb kis geweldig in. Het argument, ze willen alles, is in mijn ogen een behoefte aan controle van de ouders. We willen onze kinderen graag laten opgroeien tot zelfstandige, voor zichzelfdenkende mensen die zich kunnen redden in een democratie en wat leer triple P? Diegene die boven je staat, laat jou niet deelnemen in de besluitvorming, je moet doen wat hij zegt, anders krijg je straf. Lijkt erg veel op een dictatuur he? Daarnaast ligt de focus vooral op de nadelen voor jou, zoals als jij je zusje slaat, krijg je straf. HEt zou moeten zijn, als jij je zusje slaat, heeft je zusje pijn. Het innerlijke kompas wordt met straf en beloning afgesteld op egoïstische behoeften, niet op de gevolgen voor de omgeving en de medemens, en dit laatste vind ik doodeng. Ik rij bijv ook niet te hard en dit doe ik omdat hard rijden gevaarlijk is, omdat ik bij hoge snelheid meer kans op ongelukken heb. Wie rijdt niet te hard om boetes te voorkomen? Dit is precies wat ik bedoel. De motivatie om je aan de snelheid te houden is de geldboete, niet de hogere kans op ongelukken. En wat krijg je, strafvermijdend gedrag, zodra de flitspaal in zicht komt, trapt men op de rem en daarna weer op het gaspedaal. Conclusie, het is er gevaarlijker op geworden.

Google maar eens op Konh, Gordon, Dweck, Micha de Winter. Triple P is ooit ontstaan als uiterst redmiddel voor probleemkinderen, niet als kant en klaar opvoedmiddel voor ieder kind.

BerichtGeplaatst: 13 apr 2011, 08:53 
inactief

kacela schreef:
@Merlijn. Dat is de reden waarom wij altijd zeggen dat we willen dat ze dat gaan doen. Als ze het er niet mee eens zijn, gaan ze vanzelf de discussie aan. Bij ons geldt dan ook de regel dat mekkeren (jengelen, gillen, etc.) betekent dat ons verzoek geldt, maar dat als je kan overleggen, je best regelmatig je zin kan krijgen, of we een tussenoplossing zoeken.

Als je mijn bovenstaande bericht leest, begrijp je wat ik op deze insteek tegen heb.

BerichtGeplaatst: 13 apr 2011, 11:49 
Volwassene

Nou eigenlijk net niet. We doen eigenlijk hetzelfde, alleen indien ze geen discussie aangaan, maar het gaan eisen door gegil en gekrijs, dan geldt inderdaad dat ik de ouder ben die de beslissing neemt. Maar in veel gevallen zullen ze het niet zo ver laten komen.

En enige vorm van disciplineren vind ik ook goed om aan te leren. Als een agent tegen jou zegt dat je er niet langs mag, neem ik aan dat jij ook niet uitgebreid gaat discussieren dat het echter wel de kortste weg is naar je eindbestemming, je zal omrijden. Dan moeten ze wel aangeleerd krijgen dat er in bepaalde situaties mensen zijn die een beslissing voor je maken waar je je aan moet houden.

Ik ben zelf voor 80-90% discussie, uitleg, etc. en 10-20% gewoon luisteren omdat ik/juf, etc. het zegt, zonder uitleg (ik kan niet altijd alles uitleggen, dat vormt soms gevaarlijke situaties).

Daarnaast vrees ik dat wij inderdaad voor een deel probleemgeval zijn, gezien het feit dat onze oudste redelijk wat intrinsieke motivatie mist, en we juist begonnen zijn toen hij klein was met opvoeden a.d.h.v. onder meer Gordon. Hij is op die manier dus niet echt aan te sturen.

Mahatma Gandhi

BerichtGeplaatst: 13 apr 2011, 13:56 
­

Merlijn, bedoel je met Dweck: Carol Dweck, the mindset-lady?
Die is niet tegen complimentjes hoor. Die is voor complimentjes. Alleen dan complimentjes voor gewenste gedragingen (hard werken, goed kijken, gestructureerde aanpak, volhouden, doorzetten), ook als het resultaat eigenlijk niet positief is.
Wat ze absoluut afraadt: complimenten voor persoonseigenschappen (slim/knap zijn, talent hebben)

Maar... misschien bedoel je een andere Dweck.

Inhoudelijk ben ik het verder best een eind met je eens: een kind mag (moet?) best meedenken over concequenties, alternatieven, oplossingen. Maar een kind heeft niet de levenservaring die de ouder / leerkracht heeft, en ook (vaak) niet het overzicht over de mogelijke concequenties. Dus er zijn gewoon momenten waarop het kind maar even aan moeten nemen wat de ouder zegt, zonder discussie, en gewoon doet wat er gebeuren moet.
Dus ik zeg best wel eens: "het moet nu gewoon even zo, zonder discussie, later als we meer tijd hebben kunnen we het er best nog eens over hebben."
Visualiseer bij wijze van spreke maar even een discussie op een spoorwegovergang en de bomen gaan dicht. (dan beperk ik me overigens denk ik tot "kom! NU! GEEN DISCUSSIE" *sleur mee*)

BerichtGeplaatst: 14 apr 2011, 07:29 
Volwassene

Voor ik kinderen kreeg en toen ze nog heel klein waren was ik absoluut tegen de ouder als autoriteit, om precies dezelfde redenen als Merlijn beschrijft. Zodra er echt opgevoed moest worden veranderde dat. Hier in huis is het heel duidelijk, papa en mama zijn de baas. Inderdaad gewoon dictatuur dus :wink: . Wel een verlichte, want er kan best onderhandeld worden, en er kan best gekeken worden naar alternatieven. Maar hoe kleiner kinderen zijn, hoe minder levenservaring en inzicht ze hebben.
Intrinsieke motivatie is leuk en aardig, maar in sommige gevallen maakt het me helemaal niet uit wat de motivatie is, als het gedrag maar stopt. Uitleggen dat broertje pijn heeft? Ja prima, deden wij elke keer. Werkte niet zo, da's logisch het heeft tijd nodig om in te zinken en oudst is een driftkikkertje. En dus ging ze de hoek in, en dat werkte wel.
Ik had en heb er het volste vertrouwen in dat die intrinsieke motivatie op heel veel gebieden vanzelf komt, naarmate ze emotioneel ouder worden. Maar tot die tijd, ben ik voor de combinatie van uitleg waarom het niet kan en straf.

Plus, wat is er mis mee dat beloningen zoals complimenten en stickers werken op dieren? We zijn dieren, groepsdieren. Er zijn legio kinderen voor wie dergelijke dingen werken en dat komt omdat we groepsdieren zijn. Ik heb ooit op de BBC een geweldig programma gezien, het heette 'bring you husband to heel.' Daarin kregen vrouwen die problemen hadden met bepaald gedrag van hun echtgenoot les van een hondentrainster en ze leerden hoe ze wat ze daar op de hond toepasten aan konden passen voor hun man. Het werkte geweldig. Mensen zijn heel gevoelig voor complimenten, ze willen gewaardeerd worden. Helemaal niks mis mee.

Ik snap de angst voor het verlies van intrinsieke motivatie door de 'verkeerde' opvoedingsmethode dan ook niet. Gewoon vertrouwen in je kinderen en naarmate ze ouder worden komt er vanzelf meer ruimte voor onderhandeling in de dictatuur, we willen namelijk groter en zelfstandiger worden, da's ingebakken.

Maar ouders zijn de opvoeders, dat betekent dat ze de macht hebben en dat ze dus moeten laten zien wat macht hebben betekent en hoe je daarmee om moet gaan, wanneer handhaven, wanneer laten vieren en wanneer overdragen. Macht is een reëel deel van de maatschappij en het leven, die weg willen hebben betekent dat je de macht aan het kind geeft en daar zijn kinderen te jong voor, dan laat je ze in de steek. Want in feite zeg je dan 'zorg maar voor jezelf, want ik weet niet hoe het moet.'

BerichtGeplaatst: 14 apr 2011, 07:52 
Volwassene

Pompom schreef:
Visualiseer bij wijze van spreke maar even een discussie op een spoorwegovergang en de bomen gaan dicht. (dan beperk ik me overigens denk ik tot "kom! NU! GEEN DISCUSSIE" *sleur mee*)

Bedankt voor het voorbeeld. Ik kon zo snel niet even een goede vinden, maar deze is erg duidelijk.

Mahatma Gandhi

BerichtGeplaatst: 14 apr 2011, 08:05 
inactief

Hier werkt de bevordering van de intrinsieke motivatie beter dan autoriteit.

DL is al een groot meisje in een klein lichaampje, met een sterk eigen willetje. Gewoon op normale grenzen reageert ze prima; hier zijn wel degelijk grenzen, ho stop bij gevaar bijv.
Ik hoef haar niet te dwingen aan tafel te zitten; ze blijft aan tafel zitten omdat het fijn is gezellig met zijn drietjes te eten.
Als ik onzeker ben, zal ze niet luisteren, als ik ga dwingen dan trek ik juist de koppigheid en haar eigen sterke wil naar boven.
De middenweg dus, en ondanks dat ze nog geen vloeiend nederlands spreekt; ze begrijpt veel meer dan ik af en toe zelf door heb, en ze is goed vatbaar voor logica en redenatie.

Ik ga gewoon met d'r om zoals met een normaal mens; in afrika gaan ze zich ook niet bedenken van dit ga ik nu zo doen; ik ga nu een stickertje geven omdat hij goed helpt met takjes te zoeken etc. Daar ga je gewoon met elkaar om.
En het klopt dat kindjes dan wel een eigen ik hebben, maar nog de ervaring in deze huidige wereld moeten opdoen. Daar zijn de ouders voor, om ze te leren blijven staan in deze wereld, en ze tools in handen te geven; begeleiden.

Over honden gesproken, en paarden; ik ben gewend met dieren te werken, ook op m'n eigenzinnige manier; met samenwerken; en enige leiding geven. Vooral afgaan op gevoel. Kijk ceasar maar eens; als jezelf onzeker bent, er gaat wat gebeuren, ben bang dat de hond zo gaat blaffen; die hond voelt die onzekerheid; en wordt gespannen; zal zijn verdedigingsmechanisme erin gooien om zich staande te houden in het gevaar wat kennelijk op dat moment heerst.
Zelfde met paarden; als ik op een paard zit gespannen; hij gaat zo bokken, ik val eraf, help; paard voelt die gespannenheid, en neemt diens verdedigingsmechanisme aan om om te gaan in gevaarssituatie.
Evenals zo met kinderen, bij mijn dochter heb ik dit heel helder al kunnen ondervinden. Door mijn eigen gedachten, doordat ik mij voel aangerekend op het feit dat ik mijn dochter niet een pak op d'r broek zal geven of autoriteit toe zal passen; voel ik mij juist bekeken (bij de paarden had ik al vaker gehoord dat ik moest aanpakken; tik geven; zit gewoon niet in me; en ik weet dat mijn weg heel goed werkt; alleen nog zekerheid opbouwen naar anderen toe, maar daarin vecht ik ook tegen het aanpassen en onderpresteren); dus wordt ik onzeker. En op die momenten ben ik geen stabiele basis voor mijn dochter; niet haar steun en toevertrouwen, en zal zij gaan wankelen; en juist bijv in tantrum uitbarsten.

Wij redden het prima vanuit de intrinsieke motivatie, en het is heel leerzaam als ouder; ik onderschatte kinderen ook aanvankelijk; had ook al een beloningsbord in huis vanuit de aanbieding voor m'n dochter uberhaupt geboren was; ik was wel voorstander van zoals de nanny het deed; maar sindsdien heb ik veel geleerd; gewoon leren mens zijn; en een kind is ook een mens; hetzij minder ervaren; maar er zijn kinderen die meer ervaren/slimmer/verantwoordelijker zijn dan sommige volwassenen.

Ik ben geen voorstander van Triple P.

BerichtGeplaatst: 14 apr 2011, 08:15 
Volwassene

Zou het niet zo kunnen zijn, dat een methode als TripleP/the Nanny vooral goed werkt op de korte termijn, in noodsituaties, waarbij de kinderen en het gezin al helemaal ontspoord zijn?
Ik kan me zo voorstellen dat er op zulke momenten geen ruimte meer is voor begeleiden, maar dat het opvoeden puur overleven is geworden. Door middel van zo'n methode kan dan de rust terug gebracht worden, waardoor weer ruimte ontstaat om de echte problemen aan te pakken en de opvoeding op een ander niveau aan te pakken.
Nouja, zoals in een ander draadje ook al aangegeven: geen enkele methode omvat alles.

BerichtGeplaatst: 14 apr 2011, 08:34 
­

Het grote verschil tussen dieren en mensen is dat maar een heel klein stukje van hoe wij dieren trainen, op mensen toepasbaar is. Om de simpele reden dat je een hond of paard nooit opvoedt tot het volledig zelfstandig worden. Je wil dat ie bepaalde taakjes uitvoert, maar wel onder appel.

Verder leren mensen van mensen door spiegelneuronen, voorbeeld geven dus, en dat werkt uiteraard bij dieren helemaal niet of maar tot op zekere hoogte bij het aanleren van taken, simpelweg omdat dieren niet zijn toegerust om ons te imiteren. En bij dieren met minder ontwikkeld intellect neemt het instinct een nog grotere rol in dan bij mensen in het sturen van gedrag. :wink:

Ik vind dus altijd dat je mens/dieropvoeding niet helemaal kan vergelijken, daarmee doe je mensen echt onrecht aan.

Ook bij trainen van dieren is trouwens je eigen vaardigheid en kunde om naar gedrag en de oorzaken van dat gedrag te kijken van doorslaggevend belang, net als je vermogen om flexibel te zijn en hoofdzaken en bijzaken te onderscheiden als het gaat om consequent reageren... veel meer dan welke methode je nou eigenlijk gebruikt.

Wat betreft TripleP, een methode die ons ook werd aangeraden om bepaald gedrag van onze zoon in betere banen te leiden, dat hielp niet afdoende... het wegnemen van de oorzaak van het gedrag hielp uiteindelijk wel, het gedrag is helemaal verdwenen.
Het gevaar is dus dat je van een menselijk wezen een object maakt dat met wat training doet wat jij wil, waarbij voorbijgegaan wordt aan de oorzaken van het gedrag.
Zo toegepast kan je mensen kapotmaken, daar twijfel ik niet aan. Ik vind ook niets zo erg als ouders die naar een programma als The Nanny kijken en ineens een naughty chair in de hoek zetten.
Wat in die programmas veel te weinig wordt benadrukt is het eigen aandeel van ouders in het ontstaan van ongewenst gedrag bij kinderen... Wie goed kijkt ziet trouwens in die programmas dat er vaak sprake is van achterliggende problemen - bij de ouders.

Ik denk trouwens aan de andere kant dat er een heleboel manieren zijn om kinderen op te voeden waar ze niet echt dood aan zullen gaan. En vergeet niet dat methodes als TripleP vaak worden ingezet in plaats van nog veel schadelijkere methodes, in situaties waar mensen al helemaal zijn vastgelopen.
Dan kan zon prefabmethode wat rust in de tent brengen en cirkels doorbreken, waarna het toepassen van de methode vaak ook wel zal verwateren en het leven aangenamer verder gaat.
Maar dus alleen met goede begeleiding, en een goede analyse van het ontstaan van gedrag. En niet hersenloos voor ieder moment maar alleen om een verstoorde relatie vlot te trekken.

En verder ben ik het best wel met Wilg eens, kinderen opvoeden tot zelfstandige mensen betekent niet dat ze al als kleuters autonoom kúnnen zijn, juist echt zelfstandige mensen opvoeden kan niet zonder grenzen aan te reiken zodat het kind uiteindelijk leert dat iedere situatie beperkingen heeft, dat er een maatschappij is waarbinnen het kind speelruimte kan nemen maar waarbij altijd consequenties aan gedrag zullen kleven.

Ik ben dus ook voor verlicht dictatorschap. :runterdrueck: :mrgreen:

EDIT: zag dat MoederJan ook al aangaf dat TripleP vooral een gereedschap is voor bepaalde situaties. :)

BerichtGeplaatst: 14 apr 2011, 09:46 
inactief

Voorleven ja; daar ben ik ook voorstander van. Maar dan doe je toch voor; dan hoef je toch geen verlicht dictatuur in te stellen?

De basis van het gevoel; dat sensitieve; daarbij kijk ik wel naar dieren; want dat geeft een mooi voorbeeld om het uiteen te zetten. Want bij mensen gaan we uit van het denken; en we lijken het gevoel te zijn gaan onderschatten; de non-verbale communicatie. Er is zoveel gaande tussen mensen buiten taal en denken om. Dieren gaan anders om met taal; dus daarbij ligt het meer voor de hand; maar ook bij mensen werkt dit, en vooral bij kinderen; die leven nog zoveel meer in het gevoel en het opgaan in wat er om hen heen gebeurd ipv redenatie.
Waarom zou ik ferm zijn, als dat niet nodig is? Moet ik dan een punt maken tegenover mijn kind? En laten voelen wie de baas is? Of gaat het om het doel, het eindstation, een kind die zelf weet hoe te handelen in het leven; met zichzelf en de maatschappij kan omgaan en daarin een eigen succes kan creëren wat het ook mogen zijn?
Ik ben overigens ook voor een andere training van een dier; niet truukjes, maar vanuit wat de natuur gegeven heeft.

Overigens herken ik wel autonomie bij mijn dochter al vanaf heel jong. Ze is heel erg afhankelijk van me; maar heeft een aparte blik de wereld in; alsof ze al een groot zieltje is, in een klein lichaampje, ze is dan ook erg eigenzinnig met een sterk eigen willetje.
Betekend niet dat ze alles al kan en weet, daarvoor kan ze van de mensen om haar heen leren.
Dit stukje autonomie is waarom ik het verschil zie tussen haar en andere kindjes, waarom ze waarschijnlijk naar oudere kindjes en volwassene toetrekt ook al is ze nog zo jong. Juist daarom ben ik op een forum als dit beland. Juist daarom denk ik; ik doe er goed aan om mijn dochter gewoon serieus te nemen; maar wel mijn verantwoordelijkheid te nemen als ouder om haar te begeleiden.

Pagina 1 van 3 [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]