Het is nu 18 jan 2021, 08:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 2 van 3 [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Mogen jullie kinderen alles lezen?
BerichtGeplaatst: 02 sep 2010, 00:26 
inactief

moppetoet schreef:
De stam van de Holenbeer is een mooie serie, maar ik vind het absoluut geen kinderboeken.

Voor pubers moet Stephen King als boek misschien kunnen, behalve "It", die was écht te eng.
En geloof het of niet, twee weken later ('s avonds in het donker) zag ik een groepje ballonnen in de goot liggen, vlakbij een put.
Ik ben omgefietst. :!:

Die snap ik brrrrrrr

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 02 sep 2010, 11:52 
Volwassene

Lindaja schreef:
Voor pubers moet Stephen King als boek misschien kunnen, behalve "It", die was écht te eng. En geloof het of niet, twee weken later ('s avonds in het donker) zag ik een groepje ballonnen in de goot liggen, vlakbij een put. Ik ben omgefietst. :!:
The Stand vond ik als 19-jarige ook redelijk verontrustend hoor. Ik kon er niet van slapen en als ik dan (met gevaar voor eigen leven, je weet nooit wat je tegenkomt :wink: ) naar de keuken ging om wat te drinken, vond ik daar vaak mijn huisgenoot die het boek eveneens aan het lezen was. Een stoere jongen, die ook niet kon slapen a.g.v. dat boek.

Ik heb een flinke collectie Stephen King boeken, maar ik vind ze toch wat te verknipt voor mijn 12-jarige.

BerichtGeplaatst: 02 sep 2010, 14:54 
inactief

Smaragd schreef:
De sexscenes zeiden mij nog helemaal niets, daar had ik dus ook niets mee.

mamali schreef:
en ook in het dagboek van Anne Frank heb je te maken met (ontluikende) seksualiteit.

Hmm mamali heeft de stam ook niet gelezen denk ik. Het zijn geen bereidwillige sexcenes zal ik maar zeggen. Het is juist de verkrachting die als "gewoon" wordt beschouwd die mij schokte.
Maar genoeg over de stam de meeste hier zijn het wel eens met het feit dat dit echt geen boeken zijn voor jonge pubers of kinderen.

BerichtGeplaatst: 02 sep 2010, 17:01 
inactief

Die serie heb ik inderdaad nooit gelezen, maar zo te oordelen echt veel te heftig dus.
Wat ik met mijn post vooral wilde zeggen is dat heel ver doorzoeken soms ook niet nodig is, dat er hier en daar ook juweeltjes van kinderboeken zijn waar ze zich nog prima mee kunnen vermaken! (ik had gehoopt dat er een lijstje met tips zouden volgen, helaas..)

BerichtGeplaatst: 02 sep 2010, 19:54 
­

ben nu Grimm aan het voorlezen, geen sex, wel het ene afgehakte hoofd na het andere...
en geen commentaar van zoon.

BerichtGeplaatst: 02 sep 2010, 20:08 
Volwassene

Tja, het zal allemaal eens niet van het kind af hangen :lol:.

Mijn oudste pikte toen ze net vijf was HP 1 van me in (buiten mijn medeweten :lol:) en ging ineens elke avond extra vroeg naar bed om lekker te kunnen lezen. Die griezelige Krinkel met Voldemort op zijn achterhoofd vond ze juist lachen... de enige met wie ze moeite had was Sneep. Want die deed altijd zo onredelijk tegen die lieve Harry :mrgreen:.

Dochter Tweety apr 2001, Slim, regulier onderwijs, 1x versneld
Zoon Calimero aug 2004, Slim & ADHD, cluster 4, 1x versneld

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 11:48 
inactief

mamali schreef:
(ik had gehoopt dat er een lijstje met tips zouden volgen, helaas..)

Die zijn elders op dit forum wel te vinden maar zal nog even een paar roepen:

Thea Beckman
Geronimo Stilton
Fowley boeken
Paul van Loon
Benedict genoodschap
Kinderen van Amsterdam

is natuurlijk vooral afhankelijk van de leeftijd.

BerichtGeplaatst: 04 sep 2010, 00:02 
Volwassene

Heb het webadres net ook gepost, maar misschien is hij hier ook wel op zijn plaats :

http://www.bollebozen.be/charlottemason.html

Deze vrouw geeft haar vijf hb kinderen thuisonderwijs, en dit zijn de boeken die zij erbij gebruikt.

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 04 sep 2010, 11:51 
Volwassene

Onze bieb heeft een nieuwe afdeling, met 'groene ster'. Speciaal voor 14-plussers! Dochter heeft er meteen 10 boeken vandaan gesleept en is zeer tevreden over het niveau. Wat niet wegneemt dat ze ook nog gewoon van de volwassenenafdeling leent hoor. Het is niet snel te eng of te spannend voor haar, wat dat betreft is ze net zo verknipt als haar moeder :lol: .

BerichtGeplaatst: 09 sep 2010, 16:08 
Volwassene

Mijn dochter van 5.5 jaar leest ook graag en is nu op het niveau van geronimo stilton en heksje Lilly van Knister. Die heb je in 2 niveaus vanaf 7 jaar en vanaf 8 jaar (ook een stuk dikker) en die leest ze ook al, ook al ging het over mummies in Egypte. Ik heb al een paar boekjes van Enyd Blyton gekocht over 'de vijf'. Die las ik vroeger ook vaak (al was ik wel al ouder) en die zijn ook best spannend.

BerichtGeplaatst: 13 sep 2010, 21:13 
Volwassene

Kameleon-boeken doen het volgens mij ook nog altijd goed. Onschuldige jongensavonturen, en ábsoluut geen gezoen.
Volgens mij bestonden er in dat hele dorp geen meisjes, behalve de moeders.
:P

BerichtGeplaatst: 13 sep 2010, 21:47 
inactief

mijn dochter van 8 leest zowel geronimo stilton boeken, als bijv. Eragon, een echte fantasy... Ze leest ook 5 boeken tegelijk, en switched zo van de een naar de ander.

BerichtGeplaatst: 13 sep 2010, 21:57 
Volwassene

moppetoet schreef:
Kameleon-boeken doen het volgens mij ook nog altijd goed. Onschuldige jongensavonturen, en ábsoluut geen gezoen.
Volgens mij bestonden er in dat hele dorp geen meisjes, behalve de moeders.
:P

Vond alleen de oudste hier leuk (toen ze een jaar of vijf was...). De andere twee heb ik niet aan de kameleon kunnen krijgen.

Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9

BerichtGeplaatst: 21 sep 2010, 12:33 
inactief

Vinden jullie de sexscenes in de stam van de holebeer echt zo erg. Ik ben al veel erger tegengekomen. Ik vindt ook dat de schrijfster laat blijken dat bepaalde dingen verkeerd zijn. Vooral in de andere delen. Ik zeg hiermee niet dat het iets is voor een 12 jarige maar ik zou het zeker niet tot hun 18e verbieden

BerichtGeplaatst: 21 sep 2010, 13:42 
Volwassene

Renee schreef:
Vinden jullie de sexscenes in de stam van de holebeer echt zo erg. Ik ben al veel erger tegengekomen. Ik vindt ook dat de schrijfster laat blijken dat bepaalde dingen verkeerd zijn. Vooral in de andere delen. Ik zeg hiermee niet dat het iets is voor een 12 jarige maar ik zou het zeker niet tot hun 18e verbieden

Dat vind ik ook wel, zeker als je de hele serie leest. Aan de andere kant is mijn wereldbeeld toch heel anders, een andere manier van omgaan met elkaar. Maar dat geld voor heel veel boeken.

Jongste is hier is nu bezig in de wereld van Sofie. Vind ze echt leuk, mama dit kan ik niet snel lezen, want hier moet je over nadenken.

Grappig is dat ze bij de gitaarles (waar ze i.v.m. de logistiek altijd een kwartier moet wachten dus een boek meeneemt) van diverse moeders bewondering oogt vanwege de boeken die ze leest. (en dan scheelt natuurlijk dat ze jonger uit ziet dan ze in werkelijkheid is).

Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9

BerichtGeplaatst: 30 sep 2010, 12:45 
inactief

E leest alles wat los en vast zit al sinds ze de magie van de letters ontdekt heeft. Wij hebben nooit iets verboden maar hebben vooral boeken aangedragen waarvan wij het idee hadden dat ze die leuk zouden vinden. Dan heb je zelf in de hand wat ze lezen.

Nooit is niet helemaal correct trouwens. Vanwege een aantal nogal heftige scenes heb ik een jaar of wat geleden tegen E gezegd dat Duizend schitterende zonnen nog wat te vroeg was. Die had ze dus een week later uit :? Als E bedacht heeft dat iets mag, dan laat ze zich niet door ons tegenhouden. Sindsdien zeg ik van boeken die ik niet zo geschikt vind dat ik ze niet zo mooi vond. En nu ze 17 is maakt het sowieso niet uit.

BerichtGeplaatst: 30 sep 2010, 13:37 
Volwassene

Renee schreef:
Vinden jullie de sexscenes in de stam van de holebeer echt zo erg. Ik ben al veel erger tegengekomen.
Alles is relatief hè. Ik heb ook wel erger gelezen. Maar dat andere boeken erger c.q. explicieter zijn, wil niet zeggen dat de Stam *dus* wel meevalt.
Mijn oudste wilde hem lezen toen ze 11 was. Dat vind ik gewoon te jong, punt uit. Op die leeftijd kunnen ze geestelijk nog niet alles verwerken wat ze technisch kunnen lezen. Ook niet als ze razendslim zijn. Ik wilde graag dat haar eerste boeken over sex en liefde wat vriendelijker zijn, niet dat ze met verkrachtingsscènes geconfronteerd wordt waar ze m.i. nog niet aan toe was en waardoor ze misschien zelfs een vertekend beeld m.b.t. seksuele relaties zou kunnen ontwikkelen.
En nee, ik ga dat natuurlijk niet verbieden tot haar 18e. Ze groeit enorm, in alle opzichten. Ik bemoei me steeds minder met wat ze leest, zoals Jan zeg ik hooguit "dit of dat boek vond ik zelf erg mooi of spannend". Meestal is dat genoeg voor haar om 't ook te willen lezen, we hebben nl min of meer dezelfde smaak. Als ze er straks zelf naar grijpt, ga ik niet moeilijk doen. Maar dan is ze ook een stukje ouder dan die 11/net 12 jaar.

BerichtGeplaatst: 30 sep 2010, 14:08 
inactief

Zoon is 7,9 jaar. Leest zo'n acht boeken per week. Ik ga gelukkig nog mee naar de bieb en help uitzoeken. We praten er samen over, bekijken de achterkanten. Hij kiest nu ook wel C-boeken. Thea Beckman, Jan Terlouw etc. De meeste boeken ken ik wel. Dan kan ik een beetje praten over de onderwerpen. Zoals "oorlog zonder vrienden", las hij deze zomer. Ook de Narnia-serie heeft hij gelezen. Ik vind wel, dat ik bij dat soort boeken wel een beetje achtergrond moet geven en er met hem over moet praten. Hij mag dus niet alles van me lezen, maar tot nu toe levert dat geen conflicten op. De meiden zitten nog in de Avi-boeken. Dat is tenminste risicoloos :)

BerichtGeplaatst: 30 sep 2010, 15:29 
inactief

Tja, hier lezen onze G en L de krant helemaal. Wat staat daar allemaal in? Minstens net zo erg als de boeken die ik hier voorbij zie gaan. En dat is Echt!

Ik zit er wel naast aan de ontbijttafel zodat ik vragen kan beantwoorden.
Nu moet ik zeggen dat G. alleen informatieve/landen en ....voor dummies (;-/) boeken van de volwassenafdeling pakt. De romans ed laat hij nog even liggen. Dat lukt nog wel bij de C boeken. Maar voor hoelang? Ik denk dat ik de boeken tzt wel even check en verticaal lees om ze te screenen. Hetzelfde doe ik met films en spellen. Als de maker van een spel al zegt dat hij het zijn kinderen nooit zou geven dan geef ik het mijn kinderen ook niet (Runscape). Films spreekt meer voor zich vind ik.

Tot nu toe weet hij feilloos wat wel en niet goed is voor hem qua boeken.

Gisteren trouwens wel leuk: in de bieb kwam de biebmevrouw naar hem toe en liet wat nieuwe boeken zien die zij dacht dat hij wel leuk zou vinden. Hoe kan het omslaan....en het was nog druk ook.

BerichtGeplaatst: 01 okt 2010, 11:25 
Volwassene

In de kringloopwinkel houdt een mevrouw de "rekenboeken" achter, zodat ik de eerste keuze heb.
Nooit om gevraagd, is ze zelf mee gekomen, omdat ik haar eens vroeg naar rekenboekjes.
Het vermoeden bekruipt me dat zij (50-plus) ook een niet(h)erkende hb'er is, evenals één van de leidsters van de NSO.

Pagina 2 van 3 [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]