Het is nu 16 nov 2018, 04:25

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wppsi
BerichtGeplaatst: 15 jun 2018, 00:00 
Volwassene

Onlangs is onze zoon B. vlak voor zijn zesde verjaardag met de WPPSI getest.
De resultaten waren voor ons behoorlijk verrassend.

Zijn TIQ kon officieel niet worden bepaald ivm een kloof (135)
VIQ 129 (97.3 percentiel)
PIQ 145 (>99.9 percentiel)

Zijn verwerkingssnelheid was enorm laag 87. Volgens tester vooral te wijten aan zijn beperkte fijne motoriek waar hij bekend mee is maar ook de hoeveelheid prikkels die er op het moment van testen waren (brandweer & ambulance).

Voor de rest hing hij bij de subtest “overeenkomsten” op zijn kop, verloor hij zijn aandacht bij “substitutie” (onderdeel verwerkingssnelheid), was aan het gapen bij “woord redeneren” en vroeg geregeld of het nog lang duurde.

De kleuterjuf weet eigenlijk niet goed wat ze met hem moet, ze geeft aan dat hij best slim lijkt te zijn maar dat hij de taakjes niet zonder haar hulp kan doen (executieve functies?), dat het soms lijkt alsof hij haar niet hoort maar uiteindelijk toch adequaat op een vraag antwoord.
B is verder een sociaal maar gevoelig (huilt snel) jongetje, lief, zorgzaam en kan slecht tegen onrecht. Probeert stoer te zijn maar is het niet.

Heeft iemand tips voor ons, vooral ivm zijn beperkte fijne motoriek, executieve functies en lage verwerkingssnelheid (overigens ging hij als een speer door de rest vd test heen)?
Die verwerkingssnelheid baart ons zorgen...

Naam omgezet naar initiaal. gr a3n

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Wppsi
BerichtGeplaatst: 15 jun 2018, 08:39 
­

Voor je, je zorgen gaat maken, lees je goed in en vergeet vooral niet dat je zoon 6 jaar is, alles wat jij noemt is volop in ontwikkeling en een test is een momentopname en heeft alleen waarde als je iets herkent en je kind ergens tegenaan loopt.
De tester geeft er goede verklaringen voor, dus waarom die zorgen?

Het is aan de juf en aan jullie om uit te zoeken wat er precies speelt. Hoe komt het dat hij niet begint met dat werkje?
Wat heeft hij nodig? Misschien is het wel saai? Misschien weet hij niet precies wat hij moet doen. Misschien heeft hij gewoon even tijd nodig?

Leestip: http://hbstart.yurls.net/nl/page/902786#box_3734556

gr a3n

BerichtGeplaatst: 15 jun 2018, 09:10 
Volwassene

Ik sluit me aan bij a3n.
Onze jongste zoon is een tijdje geleden ook met de WPPSI getest en behaalde heel vergelijkbare resultaten (VIQ 134, PIQ 145). Hij behaalde een gemiddelde score voor verwerkingssnelheid, wat onze tester ook verklaarde door zijn fijne motoriek die gewoon leeftijdsadequaat is. Dat is helemaal niet gek of problematisch. Een kind met een ontwikkelingsvoorsprong ontwikkelt verschillende domeinen op een ander tempo. Het is zomaar mogelijk dat hij cognitief 3 jaar voorsprong heeft, grofmotorisch 1 jaar, sociaal 2 jaar en dat hij emotioneel en fijnmotorisch gewoon op leeftijd zit of misschien een beetje daaronder. Een score van 87 is overigens maar net benedengemiddeld. Het is laag in vergelijking met de andere scores van jouw zoon, maar het hoeft op zich geen probleem te zijn, vooral niet als je de verklaringen van de tester erbij hebt (over het omgevingslawaai).

Wat je zorgen ivm de kleuterschool betreft: ik zou me afvragen hoe het komt dat hij sommige taakjes niet zonder de hulp van de juf kan doen. Dit kan ook te maken hebben met onzekerheid of met de dingen die a3n noemt. Hoe gaat het thuis? Heeft hij daar ook moeite om ergens zelfstandig mee te beginnen?

BerichtGeplaatst: 15 jun 2018, 11:02 
­

Ik denk dat alle kinderen zich op de diverse domeinen op een ander tempo ontwikkelen, alleen bij een hoogbegaafd kind zijn de uitschieters soms wat groter en dat kan (tijdelijk!) dan wel eens even wat hoofbrekens opleveren.

Ik zou hier dan ook (voorlopig nog) geen zorgen over hebben, maar idd zoals hierboven al gesteld is, kijken waar de probleempjes vandaan komen die in de klas spelen. Misschien zijn ze wel relatief eenvoudig te doorbreken of op te lossen.

Misschien moet het probleem ook wel eerder gezocht worden in de leerkracht die niet zo goed weet wat ze met B moet, dan in de vermeende problemen van B zelf. Had de leerkracht bijv. al een vermoeden van zijn hoge intelligentie voor de test werd afgenomen?

Is er op school iemand die haar zou kunnen helpen om te kijken wat B in de klas nodig kan hebben? Een IB-er met verstand van voorsprongen, of een externe partij die school wel eens inschakelt om mee te denken?

BerichtGeplaatst: 15 jun 2018, 13:56 
Volwassene

sjuut schreef:
Misschien moet het probleem ook wel eerder gezocht worden in de leerkracht die niet zo goed weet wat ze met B moet, dan in de vermeende problemen van B zelf. Had de leerkracht bijv. al een vermoeden van zijn hoge intelligentie voor de test werd afgenomen?

Dit is inderdaad zeker mogelijk. De kleuterjuf van mijn oudste snapte helemaal niets van hem. Hij deed nl. niets op school. Durfde niet eens in de kring te gaan zitten. Gaf regelmatig over. Kortom, heel problematisch. De juf en IB-er vonden het beter dat hij gr 1 nog eens zou doen.

Daarop ben ik naar de huisarts gestapt en nadat ik haar vertelde wat hij thuis allemaal deed/kon, schreef zij direct een verwijzing naar de psycholoog. Na een iq-test met extreem hoge uitslag moest zoonlief versnellen naar gr 3. En daar werd hij weer gelukkig. Hij mocht aan een tafeltje zitten en rekenen/schrijven.

Verder heeft hij jarenlang fysiotherapie gehad ivm zijn slecht ontwikkelde motoriek. Na een paar jaar was dat ook op gemiddeld niveau en kon hij prima functioneren.

N.b. Dit soort kinderen zijn vaak extreem sensitief en voelen dan ook haarfijn aan hoe de leerkracht tegen hen aankijkt. En als die leerkracht er niets van snapt, dan heeft het volgens hen ook geen enkele zin om iets te doen.

Mijn zoon kreeg in gr 3 een jonge, enthousiaste leerkracht die wel in hem geloofde et voila; de rest is geschiedenis (zonder problemen het gym doorlopen en nu student aan de Erasmus).

Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]