Het is nu 23 sep 2018, 05:37

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Pagina 2 van 2 [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: SON- WISC- of RAKIT-IQ? Nav blog Sacha
BerichtGeplaatst: 06 mei 2018, 18:04 
Volwassene

Sacha schreef:
Citaat:
In dit geval zegt het IQ gemeten met de SON alleen maar iets over de performale capaciteiten. Klopt dat?

Juist.

En juist de verbale capaciteiten vertonen bij hogere schooliniveaus een sterker verband met schoolprestaties/schoolniveau. Anders gezegd: met een gemiddeld performaal IQ en bovengemiddeld verbaal IQ is mijn verwachting dat je het makkelijker redt op een havo of vwo, dan andersom. (bovengemiddeld performaal IQ en gemiddeld verbaal iQ).

Bedankt voor de bevestiging. Mijn oudste is hb en mijn jongste heeft een taalontwikkelingsstoornis. Op logopedische tests scoort ze ondergemiddeld (op taal dus). Binnenkort gaat ze onderzocht worden met de SON. Ik verwacht daar wel een begaafde score. Voor haar is de WISC of de Rakit waarschijnlijk minder geschikt (al geeft dat misschien ook wel weer andere inzichten).

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 06 mei 2018, 19:00 
Volwassene

Even om jullie (wellicht) nog iets meer te verwarren :wink: .

Mijn zoon is jaren geleden getest met de SON R (hij was toen net een paar weken 5 jaar oud). De psycholoog die de test afnam, heeft hem 3x terug laten komen. Ze zag zoon als een super gevoelig mannetje en dat soort kinderen is erg lastig om te testen. Zij beweerde destijds echter dat het SON iq het meest betrouwbare iq is.

En nu het grappige (vind ik dan):
Een jaar of 5 later is hij wederom getest (ivm het vermoeden van dyslexie). Die is afgenomen door een orthopedagoog. Het betrof de WISC. De uitslag week 1 puntje af van het SON iq...

BerichtGeplaatst: 07 mei 2018, 08:44 
Volwassene

Citaat:
Zij beweerde destijds echter dat het SON iq het meest betrouwbare iq is.

Destijds waren de Rakit en WPPSI minder goed. Daarom werden kleuters in een periode vooral met de SON getest, bij gebrek aan betere kleuter- intelligentietests.

En dat het 1 puntje overeenkomt na 5 jaar zegt weinig. Het is de situatie van 1 persoon, dat zegt weinig over echte verschillen en overeenkomsten tussen tests. De uitzondering die de regel bevestigt.

Pagina 2 van 2 [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]