Het is nu 18 jul 2018, 02:19

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]




 Pagina 4 van 4 [ 74 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 08 mei 2018, 17:32 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 mei 2017, 08:33
Berichten: 107
Bissi schreef:
Citaat:
Snap je een beetje wat ik bedoel?

@yolalala : ik snap zo inderdaad wat je bedoelt en ik herken het ook. Eigenlijk is het naast een hogere top ook een rijkere of meer verdiepende uitleg, omdat je er meer informatie bijhaalt.

Ik vind de term topdownleren zelf sowieso geen duidelijk begrip. Ik heb de indruk dat die vooral rond hb-ers gebruikt wordt. Maar het is dacht ik geen algemene term.


Volgens mij is het gewoon een ingewikkeld woord voor 'willen graag weten wat het doel en het grotere geheel is voordat ze eraan beginnen'.



_________________
Team HB
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 08 mei 2018, 20:56 
Volwassene

Geregistreerd: 30 apr 2014, 18:14
Berichten: 1039
Sacha schreef:
. Dat was echter anders dan wat er bedoeld is met 'top-down-leren', waarbij er bedoeld wordt dat iemand het globale einddoel weet, en er zelf naartoe werkt, die route zelf invult. In tegenstelling tot volgorderlijk leren: eerst de ene stap, voordat je door gaat/mag/kunt naar de volgende.
Volgens mij hoort het stukje 'er zelf naartoe werken en zelf de route invullen' niet per definitie bij top down leren, al kan het er een onderdeel van zijn. Ik ken dit principe als 'zelfsturend /zelfregulerend leren'. Maar top down leren hoeft helemaal niet zelfgestuurd te zijn. Een leraar kan prima het kader geven, het hoe en waarom uitleggen en het leerdoel, en daarna oefeningen geven. Dat kan totaal leraar gestuurd zijn.

wat ik hier lees over 'top down leren' is precies wat ik bedoel. Waarbij ik dan ervaar dat bij de één het kader begrensder dan bij de ander.
http://www.slimpuls.nl/topdown
Wat hier beschreven staat: 'Op school willen deze kinderen weten hoe iets in elkaar zit, waarom bepaalde dingen moeten gebeuren en dergelijke. Ze hebben er behoefte aan te weten welke verwachtingen er ten aanzien van hen zijn, zodat ze daar ook aan kunnen voldoen', is overigens vaste prik bij het ontwerpen en ontwikkelen van opleidingen / trainingen voor professionals (niet dat het altijd gebeurt, maar het hoort er wel bij). Ook studies (hbo of uni) worden hierop gecontroleerd bij accreditatie.
ik vind dit eigenlijk alleen maar logisch dat dit ook voor kinderen moet gelden en het verbaast me lichtelijk dat dit kennelijk in het b.o. nog geen gemeengoed is. Maar goed, dit gaat ver van de eigenlijke discussie in dit draadje.



_________________
dochter: augustus 2009: niet getest, versneld
dochter: september 2011: beweegwondertje
Ikzelf: niet getest, ik vermoed hb. Zou wel een hoop verklaren ;-)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 08 mei 2018, 21:42 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 15:35
Berichten: 1972
Woonplaats: Den Haag
Tja, "Deze kinderen" staat mij al tegen.Daar gaan we weer met generaliseren...
Dat is het probleem met dit begrip, er wordt nu van alles aan opgehangen, maar in hoeverre is dat op goed uitgewerkte wetenschappelijke theorieen gebaseerd? Het begrip top-downleren was ooit gebruikt als tegengestelde van bottom-up leren wat stapgewijs naar einddoel zou inhouden. Volgens mij komt het uit de hoek van het beelddenken. Zie ook sites die daarover gaan en het over topdownleren hebben.
Maar ook aan beelddenken wordt van alles opgehangen wat niet altijd wetenschappelijk onderbouwd is.

Zelfstiurend leren is iig goed wetenschappelijk uitgewerkt en onderzocht. Bissi weet daar enorm veel van trouwens.
Overigens zit daar het stuk taakomschrijving/heldere doelen ook in verwerkt.
En ik ben het met je eens, dat dit altijd belangrijk is. In mijn opleiding voor mijn hbo-lesbevoegdheid was dit overigens wel opgenomen.



_________________
http://www.sachageerlings.nl
www.eerstehulpbijstudiestress.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 09 mei 2018, 05:39 
Volwassene

Geregistreerd: 04 maart 2015, 12:34
Berichten: 635
Ik vind dat topdown-leren een vaag begrip, net zozeer als beelddenken trouwens, ook een begrip waar ik mij weinig bij voor kan stellen (zijn er daadwerkelijk mensen/kinderen, die als ze aan een boom denken, het woord boom in letters voor zich zien?). En wat is het tegengestelde van beelddenken? Ben je dan een woorddenker? Of een doedenker?

En is bottom-up leren (met kleine stappen naar het einddoel toewerken) ineens topdown-leren als je van te voren het einddoel goed omschrijft?

Het lastige met dit soort termen is dat ze in HB-land erg veel gebezigd worden, maar dat ze vrij vaag omschreven worden. En dat maakt het, in ieder geval voor mij, vrij lastig om ze concreet toe te kunnen passen. Ik kan mij voorstellen dat dat voor een school ook geldt.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 09 mei 2018, 05:59 
Volwassene

Geregistreerd: 20 jan 2017, 16:19
Berichten: 51
korte reactie op het zien van woorden in letters...
Ik denk dat boeken en materiaal over beelddenken vaak door beelddenkers geschreven is. Hierdoor is denk ik de tegenhanger van beelddenken (iig in het nederlands) woorddenken (in letters geworden). Ik ben 100% geen beelddenker en zie ook zeker de woorden niet in letters voor me, dan moet je nog steeds "zien". Volgens mij is dat een foute vertaling of generalisatie vanuit het engels. In het boek van Linda Silverman (geen beelddenker) is de tegenhanger van de beelddenker (visial-spatial learner) auditief-sequentieel. Hier herken ik mezelf wel in, ik hoor woorden en zinnen in mijn hoofd. Ik "zie" ze niet. Maar of dit voor iedereen zo geldt???



_________________
Zoon (2008) groep 6 hb onderwijs
Dochter (2010) groep 3 regulier
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 09 mei 2018, 07:37 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 15:35
Berichten: 1972
Woonplaats: Den Haag
Citaat:
ze vrij vaag omschreven worden


En komt volgens mij doordat het niet op solide wetenschappelijk bewijs stoelt...

Over beelddenken is heel veel hardnekkige onzin verspreid, zo werd vele jaren een onderzoek van Murre erbij gesleept. Beelddenken zou door hem bewezen zijn. ik heb de voorpublicatie van hem gelezen, en dat gaf mij gelijk duidelijkheid: het 'bewijs' dat er in zijn onderzoek zou zijn gezien, dat was er in de verste verte niet in te vinden. Maar als 1 iemand dat wel erin wil zien (omdat het in eigen straatje past?).. dan wordt dit blijkbaar en door velen klakkeloos werd overgenomen, ook in "HB-land" met name waar men een link zag tussen HB en beelddenken.

Beelddenken is als concept heel populair bij mensen die een positieve draai willen geven aan dyslexie (dat iemand met een leerstoornis ook ergens heel sterk in is), omdat er wel met een visuele aanpak gecompenseerd wordt bij lees/spellingsstoornissen. Bijv Nel Ojemann/Wereldspel, Davis methode, Ik leer anders. Linda Silverman legt het hier uit: https://www.dyslexia.com/about-dyslexia ... l-learner/
Overigens is er geen wetenschappelijk bewijs dat de beelddenk-aanpak werkt en wordt dit zelfs als 'dwaalweg' bij dyslexie gezien door een aantal professionals om die reden (oa door Braams, Beatrijs Brand, beide dyslexiespecialisten).

Verder zijn er mensen die heel snel zaken kunnen overzien en verbanden kunnen leggen. Dat wordt nog wel eens bij HB gezien als beelddenken.
Dat kwam hierboven ook al aan de orde, volgens mij beschreef Yolala dat. En ook noemt Silverman dat in het hierboven naar verwezen stuk.



_________________
http://www.sachageerlings.nl
www.eerstehulpbijstudiestress.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 09 mei 2018, 10:41 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 apr 2011, 09:08
Berichten: 1795
Silverman beschrijft steeds de twee verschillende learners, alsof het alles of niets is. Overigens is er ook onderzoek dat sommige mensen sterk zijn in spatial learning zonder dat ze visueel zijn. Dat zijn hele abstracte denkers.
Inderdaad maakt ze een opmerking over mensen die beide stijlen beheersen en afhankelijk van de situatie inzetten. Omdat ik zelf dat laatste ook doe, herken ik me niet in haar tweedeling.
Ik heb zelf een andere hypothese, namelijk dat het voor iedereen afhangt van de situatie welke leerstijl toegepast kan worden, maar dat bij mensen de cognitieve ontwikkeling en het abstractie-niveau op verschillende momenten ver genoeg is om te gaan afwisselen.
Ook het kennisniveau dat je hebt kan dit beïnvloeden: iemand met ervaring op een bepaald gebied, kan makkelijker topdown kennis toevoegen dan een beginner. Dus bij het ene onderwerp leer nog bottom-up en bij het andere top-down.
Maar een jong kind kan wel al een hoger abstractieniveau hebben dan een leerkracht verwacht, soms zelfs meer dan de leerkracht zelf.
Door frustrerende ervaringen op school kunnen mensen de overtuiging krijgen dat ze bepaalde vakken (talen, wiskunde, spelling, kunst) 'gewoon niet kunnen '. Maar veel mensen hebben ook de ervaring dat ze op latere leeftijd die kennis wel 'opeens ' kunnen aanleren.

Het volgende is een voorbeeld en geen bewijs natuurlijk.
Maar op mijn werk worden mensen met een mbo-opleiding standaard toegelaten tot het hbo ongeacht hun vooropleiding (wettelijk vastgelegd). Bij één van de opleidingen moeten eerstejaarsstudenten binnen een jaar wiskunde op eindexamen havo-niveau beheersen. Als je weet dat op het vmbo en het mbo wiskunde eigenlijk nauwelijks boven rekenen basisschool uitkomt, lijkt dit een onmogelijke opgave. Studenten weten bijv niet wat x betekent in een som. Ze zijn echter heel erg gemotiveerd voor de studie. Een deel van hen lukt het om dat niveau van wiskunde in een of twee jaar te halen; na drie jaar moet het op niveau eind vwo zijn. Ook bij andere vakken, zoals argumenteren, zie je dat hun abstractie-niveau langzaamaan stijgt. Ook al leren mijn kinderen bepaalde vaardigheden veel eerder zonder moeite. Deze mbo-ers zeggen zelf vaak: vroeger kon ik het gewoon niet en nu wel.

Mij lijkt het interessant om zoiets verder te onderzoeken. Dus niet mensen vastzetten met een bepaald label op basis van hun voorkeursstijl op een bepaald moment. Maar meer situatie- gebonden en door de tijd heen observeren waar mogelijkheden voor uitbreiding van het leervermogen zijn.
Dan krijg je uiteindelijk verrijking voor iedereen, schoolwide, zoals in de link die Sacha eerder stuurde.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 09 mei 2018, 12:28 
Volwassene

Geregistreerd: 04 maart 2015, 12:34
Berichten: 635
Interessant Bissi. Dank voor je posts.

Die tweedeling staat mij gevoelsmatig ook enorm tegen, ik kan mij bijna niet voorstellen dat het zo werkt.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 09 mei 2018, 14:04 
Volwassene

Geregistreerd: 30 apr 2014, 18:14
Berichten: 1039
Er zijn veel mythes over leren en ontwikkelen, die goed klinken en zelfs gemeengoed zijn geworden, waar wetenschappelijke onderbouwing ontbreekt. In mijn vakgebied (leren en ontwikkelen door professionals in hun vak) is bijvoorbeeld de '70-20-10 regel' zo'n mythe (kortgezegd: 70% van het leren gebeurt op de werkvloer, 20% coaching en feedback, 10% door formele trainingen). Dit is ooit geopperd door een meneer die vond dat er te weinig aandacht was voor het leren 'on the job'. Hij noemde deze percentages uit de losse pols bij één bepaalde beroepsgroep. Maar inmiddels is het een soort mantra te worden voor álle werkenden in álle beroepsgroepen en functies. Terwijl er nooit enig wetenschappelijk bewijs voor is gevonden (de meneer zegt zelf ook dat hij het zo niet heeft bedoeld). Hetzelfde zie je gebeuren met die leerstijlen, verschillend werkende hersenhelften, beelddenken... en ik denk ook het idee dat hoogbegaafden zus of zo zijn.
Ik las trouwens laatst een onderzoek* (onder een populatie van 35, dus erg beperkt) waaruit bleek dat intelligentere mensen grotere hersencellen hebben en langere onderlinge verbindingen, waardoor ze informatie sneller kunnen verwerken en eerder verbanden zien.
Dat zou voor mij ook kunnen verklaren waarom sommigen iets als kind nog niet begrepen en later wel: de hersenen hebben in de tussentijd meer onderlinge verbindingen gelegd. Bij mb/hb kinderen zijn er mogelijk in eerste instantie al meer van die verbindingen aanwezig. Mogelijk is hier ook een samenhang met wat ik eerder zei, dat elk kind er behoefte aan heeft om het hoe en waarom te weten en de verbanden te zien in wat ze moeten leren, maar in verschillende mate. het ene kind heeft kan op abstracter niveau verbanden leggen dan de ander. Maar dit is niet statisch, als je ouder wordt en meer ervaring opdoet, kan dit vermogen ook groeien.
Allemaal speculatie natuurlijk :wink: van mij als niet neurowetenschapper

*https://newscientist.nl/nieuws/slimme-mensen-grotere-hersencellen/



_________________
dochter: augustus 2009: niet getest, versneld
dochter: september 2011: beweegwondertje
Ikzelf: niet getest, ik vermoed hb. Zou wel een hoop verklaren ;-)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 09 mei 2018, 15:15 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 15:35
Berichten: 1972
Woonplaats: Den Haag
Citaat:
Die tweedeling staat mij gevoelsmatig ook enorm tegen, ik kan mij bijna niet voorstellen dat het zo werkt.


Ik ben heel benieuwd naar deugdelijk wetenschappelijk bewijs, want ik ben het nog niet tegengekomen dat het wel zo zou werken.
Ja, men beweerde dus dat het onderzoek van Murre die tweedeling zou aantonen, maar ik zag dat bewijs zeker niet in zijn onderzoek.

Ik sta open voor nieuwe inzichten, als mensen met deugdelijke onderbouwing komen.

Citaat:
Maar inmiddels is het een soort mantra te worden voor álle werkenden in álle beroepsgroepen en functies. Terwijl er nooit enig wetenschappelijk bewijs voor is gevonden (de meneer zegt zelf ook dat hij het zo niet heeft bedoeld). Hetzelfde zie je gebeuren met die leerstijlen, verschillend werkende hersenhelften, beelddenken... en ik denk ook het idee dat hoogbegaafden zus of zo zijn.


Yolala, ja, zo zie ik dat dus ook. Iemand roept iets wat heel aantrekkelijk klinkt, en vervolgens wordt het verspreid.., en niemand controleert de bron.



_________________
http://www.sachageerlings.nl
www.eerstehulpbijstudiestress.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 09 mei 2018, 15:23 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 15:35
Berichten: 1972
Woonplaats: Den Haag
Yolala,

Ik vind het niet gek als er verschillen in hersencellen of onderdelen ervan worden gevonden. Immers,ik zou verwachten dat verschillen in informatieverwerking ook fysiek zichtbaar zijn. De informatieoverdracht verloopt immers via zenuwcellen/verbindingen.

Maar ja:

citaat: Het blijft wel onduidelijk waarom sommige mensen grotere hersencellen hebben dan andere, en of een hoog IQ hier de oorzaak of het gevolg van is.‘We weten niet of de verschillen het resultaat zijn van ervaringen, of dat ze biologisch bepaald worden"

En dit is wel een specifieke groep waarbij onderzoek is gedaan: de mensen moesten onder het mes vanwege ernstige epilepsie of hersentumoren.... Zij hebben dus hersenafwijkingen. Ik heb de preview van het onderzoek even bekeken* (leuke afbeeldingen staan erin). Het is zeker interessant dat er verschillen in onderdelen van hersencellen zijn gevonden die samenhangen met IQ-test voor de operatie.

*) https://www.biorxiv.org/content/biorxiv ... 3.full.pdf



_________________
http://www.sachageerlings.nl
www.eerstehulpbijstudiestress.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 09 mei 2018, 19:14 
Volwassene

Geregistreerd: 04 mei 2015, 20:32
Berichten: 308
Spitsmuis schreef:
Gut ja, wanneer mag je een kind hoogbegaafd noemen? Als het alle kenmerken vertoont en 125 scoort? Sommigen vinden van niet. Als het weinig kenmerken vertoont en 145+ scoort? Of is het vanaf 130 en geen punt minder?

Het is maar een woord en er wordt teveel waarde gehecht aan een getal. Als je op enige manier tegemoet komt aan wat je kind nodig heeft, dan is het helemaal niet nodig om er een sticker op te plakken. Ik denk wel eens dat een sterkte-zwakte analyse van een kind veel beter is dan het doen van IQ-testen. Waar is een kind van nature goed in? Waar heeft het extra ondersteuning bij nodig? Dit kan op zoveel vlakken zijn, zoals rekenen, sociaal, natuur, strategieën aanleren en noem maar op.

Ik merk in mijn directe en indirecte omgeving dat Het Getal nogal een ding is waar te pas en te onpas mee wordt geschermd. Ook kan het tegen je worden gebruikt ('Je bent toch zo slim? Dan kan je dit toch wel?') en ik pas daarvoor. Zoals ik al eerder zei: het is maar een getal en een mens is niet te vatten in een cijfertje.


Als topicstarter reageer even willekeurig op één van de opmerkingen. Ik zie dat er op mijn post een hele discussie is gevolgd. Denk niet dat ik mij blind staar op een score van 130, ik denk dat het tegendeel het geval is. Ik ben het eigenlijk helemaal met de nuchtere Spitmuis eens. Maar het verhaal wordt echt anders als je kind op de iq-test 90 scoort of helemaal niet te testen is. Ik heb ook linken geplaatst waarom dat evt. mogelijk is. (Deze linken heb ik aangevuld met algemenere linken over spreiding e.d. zodat er een breder beeld ontstaat) Als ouder denk je bij een score als 90 helemaal niet aan hoogbegaafdheid, je bent al lang blij als je kind een beetje mee kan komen. Hoewel er misschien wel aanwijzingen zijn voor een hogere begaafdheid, kom je als ouder normaal gesproken niet op het idee, dat hoogbegaafdheid aan de orde hand kan zijn, vooral niet als de aandacht vooral naar het afwijkende gedrag uit gaat. (Daarmee wil ik niet zeggen dat elke hoogbegaafde dus afwijkend gedrag vertoont, dit hangt o.a. af van de omgeving, de persoonlijkheid, de copingsstrategie die wordt gebruikt) Maar inmiddels vermoed ik dat mijn oudste zoon ook hoogbegaafdheid. (Dat vermoeden speelt dus ook bij mijn jongste maar die scoorde op een intelligentietest te minste nog gemiddeld of hoger en daar werd het vermoeden door de basisschool geuit) Het verhaal, van mijn oudste is nog “bijzonderder” want niemand, ook wij ouders niet hebben ooit aan hoogbegaafdheid gedacht. Wij hebben als ouders die mogelijkheid, tot vorig jaar, toen we in contact kwamen met hb-deskundigen dus voor mijn oudste dus ook helemaal niet overwogen, hoewel inmiddels uit "alles" blijkt dat hij meer dan gemiddeld begaafd is. Ook ik ben echter nuchter om heel goed te beseffen dat het "bewijs" voor zijn hoogbegaafdheid er niet is. Maar “hoogbegaafdheid” kan wel heel veel van zijn gedrag en veel gebeurtenissen “verklaren”. Belangrijker dan een hoge score op een intelligentietest is dat een interventie werkt, dat mijn kind zich gehoord en gezien voelt, de eerste stappen van een interventie (bij mijn jongste zoon) zijn hoopgevend. Mijn oudste, een ander kind, heeft deels zelf zijn weg gevonden.

Maar zo’n “hoogbegaafde” score is soms wel degelijk belangrijk bijv. om scholen te overtuigen. Het leven van mijn oudste zoon zou er waarschijnlijk makkelijker geweest zijn als er ooit een vette iq-score van had gelegen, dan hadden we misschien geweten in welke hoek we de “oplossingen” hadden moesten zoeken. Met een score van 125 had ik (mijzelf kenende) waarschijnlijk ook wel de juiste hoek gevonden, maar mijn oudste scoorde dus (ver) onder de honderd. Zulke lage scores kun je niet met een evt. spreiding rond de beroemde grens boven de 130 verklaren. Toch geeft ook onze hb-deskundige (psycholoog) aan dat ze soms kinderen met zulke lage scores binnen krijgt en dat het haar lukt o.a. door de Radkit (heet dat zo) te gebruiken. Die deskundige beseft echt wel dat je dan net iets anders meet dan de WISC maar probeert het intelligente kind tot zijn recht te laten komen. Die hoge scores worden echt niet bereikt door de antwoorden voor te zeggen. Waar het echt om gaat, en wat dus doorslaggevend is, is dat het kind zich daadwerkelijk “gezien en gehoord” voelt.

Als je de zoektocht van je zoon, voor zijn afwijkende gedrag begint met de uitspraak van de psychiater "van zijn verstand hoef je niks te verwachten", ben je al lang blij dat je zoon mee kan komen. (Toevallig een uitspraak die ook over mij is gedaan toen ik klein was) Pas in de loop van de tijd wordt duidelijk dat je zoon een zware onderpresteerder is, maar dat gegeven maakt hem natuurlijk niet meteen hoogbegaafd. Maar je stelt je mening bij als je merkt dat ook deze zoon, een patroon volgt die hb-deskundigen herkennen. Het verhaal wordt anders als de hb-deskundigen wel het stukje "selectief mutisme" kunnen verklaren. Als deze wel met een zinnige/betere verklaring komen voor het oppositioneel opstandige gedrag, want eindelijk had daar meer last van dan het veronderstelde ASS. Deskundigen die blijkbaar begrijpen waarom mijn kind nauwelijks speelde. "Hoogbegaafdheid" wordt dan een verklaringsmodel. Juist omdat je blijkbaar ook je kind kan onderschatten, plaats ik dit soort topics ter informatie. Natuurlijk komt het ook andersom voor maar persoonlijk ken ik die “wannabee” ouders niet. Mijn verhaal is dat ik de intelligentie van mijn zoon/zonen heb onderschat, ik heb mijzelf waarschijnlijk onderschat. Mijn zoon, die dus ooit begonnen is met de opmerking, “van zijn verstand hoef je niks te verwachten”, zit inmiddels op het hbo, ook daar merkt hij dat hij sneller en makkelijker leert dan de meeste klasgenoten. Hijzelf heeft een hekel aan labels zoals hoogbegaafd en het zal hem zelf allemaal een worst wezen.

Wat ik probeer met mijn topics, is mensen aanzetten tot kritisch te denken. Ik schrijf voor de “complexe gevallen” waarbij de hoogbegaafdheid niet altijd zo duidelijk is. Ik deel mijn ervaringen en inderdaad niet voor alles wat ik zeg is keihard bewijs. Maar andersom, zijn er dingen die keihard worden gepresteerd als “wetenschappelijk” die in de praktijk veel minder “hard” zijn dan gepresenteerd. Als “huisvrouwtje” vond ik de uitspraken van de psychiater dat de hoge uitslag van de van de kleutercito, helemaal niks te maken had met de uitslag van de iq-test (“van zijn verstand hoef je niks te verwachten”) dan ook erg dom. Ik heb de "reguliere" GGZ betreffende dit soort zaken altijd erg star gevonden. Als ik destijds artikelen tegen was gekomen zoals die van Ieku, dan had ik informatie in handen gehad om verder te zoeken. Mijn eerste intuïtie als moeder is namelijk geweest (ik praat over mijn oudste) dat het een hele "slimme" baby was. Ik ben van dat gevoel afgedreven. Mijn doel is om mensen te laten niet alleen op “deskundigen” en “testen” af te gaan, maar ook je eigen verstand en intuïtie te volgen.



_________________
Moeder van een zoon (vermoedelijk) HB mogelijk sprake van een misdiagnose ASS.
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 12 mei 2018, 14:01 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 apr 2011, 09:08
Berichten: 1795
Bissi schreef:
Silverman beschrijft steeds de twee verschillende learners, alsof het alles of niets is. Overigens is er ook onderzoek dat sommige mensen sterk zijn in spatial learning zonder dat ze visueel zijn. Dat zijn hele abstracte denkers.
Inderdaad maakt ze een opmerking over mensen die beide stijlen beheersen en afhankelijk van de situatie inzetten. Omdat ik zelf dat laatste ook doe, herken ik me niet in haar tweedeling.
Ik heb zelf een andere hypothese, namelijk dat het voor iedereen afhangt van de situatie welke leerstijl toegepast kan worden, maar dat bij mensen de cognitieve ontwikkeling en het abstractie-niveau op verschillende momenten ver genoeg is om te gaan afwisselen.
Ook het kennisniveau dat je hebt kan dit beïnvloeden: iemand met ervaring op een bepaald gebied, kan makkelijker topdown kennis toevoegen dan een beginner. Dus bij het ene onderwerp leer nog bottom-up en bij het andere top-down.
Maar een jong kind kan wel al een hoger abstractieniveau hebben dan een leerkracht verwacht, soms zelfs meer dan de leerkracht zelf.
Door frustrerende ervaringen op school kunnen mensen de overtuiging krijgen dat ze bepaalde vakken (talen, wiskunde, spelling, kunst) 'gewoon niet kunnen '. Maar veel mensen hebben ook de ervaring dat ze op latere leeftijd die kennis wel 'opeens ' kunnen aanleren.


Toevallig kwam ik deze info tegen waarin bekende leerstijlen onderuit gehaald worden, die sluit bij mijn post aan: http://www.learningscientists.org/blog/2017/5/25-1


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 24 jun 2018, 17:27 
Volwassene

Geregistreerd: 04 mei 2015, 20:32
Berichten: 308
Zo als ik al eerder aangaf zit ik juist niet zo vast aan die grens van 130 maar soms kan een ander nog beter uitleggen wat je bedoelt.

/www.iqenzo.nl/blog/

Toch denk ik dat de "vette score" de communicatie vooral met scholen makkelijker maakt, in die zin beschouw ik die score, niet als onbelangrijk. Het is namelijk een lastige discussie als je kind die score niet haalt (zelfs niet in de buurt komt) terwijl er toch sprake is van (hoog)begaafdheidsproblematiek.



_________________
Moeder van een zoon (vermoedelijk) HB mogelijk sprake van een misdiagnose ASS.
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 4 van 4 [ 74 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  

cron