Het is nu 18 jul 2018, 02:22

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]




 Pagina 3 van 4 [ 74 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 06 mei 2018, 01:46 
Volwassene

Geregistreerd: 29 okt 2012, 09:23
Berichten: 281
Yolala, het Delphi-model kende ik nog niet, maar ik heb het net opgezocht. Voor mij persoonlijk snijdt het hout (want:herkenning), maar ik vind het wel behoorlijk aan interpretaties onderhevig. Aan de andere kant is alles aan interpretatie onderhevig, dus dat hoeft geen probleem te zijn.

Ik weet niet of ik het met je eens ben met het top-down leren. Ik zelf was de 'waarom' leerling en voor mij was het hartstikke fijn geweest, maar dat komt meer omdat ik niets met losse feitjes kan en kon. Hetzelfde zie ik terug bij in ieder geval een van mijn kinderen, maar ik weet niet of de anderen daar last van hebben. Het is me in ieder geval nooit opgevallen. :D

Persoonlijk denk ik dat een hoop kinderen, ook hb'ers, het prettig vinden om de stof bottum-up aangeboden te krijgen. Als je ze direct 'het grote geheel' vertelt kan dat heel verwarrend zijn. Daarnaast zullen er genoeg kinderen zijn, ook de niet hb'ers, die het juist goed doen bij top-down.

Eigenlijk zou het fantastisch zijn als stof op meerdere manieren in een klas wordt aangeboden: top-down, bottum-up, auditief, visueel en kinesthetisch. Het is misschien wat omslachtig, maar je komt zo wel tegemoet aan de individuele leerbehoeften van leerlingen.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 06 mei 2018, 05:19 
Volwassene

Geregistreerd: 04 maart 2015, 12:34
Berichten: 635
Ik denk dat het belangrijk is te beseffen dat voorkeuren voor leerstijlen enorm kunnen verschillen, ook voor hoogbegaafde kinderen. Zelf word ik ook altijd een beetje tegendraads als ik zinnen lees als "alle HB kinderen varen wel bij top-down-onderwijs" of "alle HB-kinderen zijn hoogsensitief".

Hier binnen het gezin zie ik al genoeg verschillen, al weet ik natuurlijk niet zeker of alle kinderen hoogbegaafd zijn. Oudste dochter heeft een voorkeur voor bottom-up-onderwijs (alleen ligt haar tempo fors sneller, waardoor het misschien top-down kan lijken) Van mijzelf herken ik haar voorkeur voor imiterend leren. Beiden kijken we graag de kunst af van een ervaren iemand (in het begin alleen toekijken) en daarna kunnen wij het zelf. Ik merk zelf dat voor deze leerstijl zowel in het onderwijs als bedrijfsleven tegenwoordig weinig aandacht meer is. Vroeger was dat veel meer naar mijn idee, kijk maar naar de leerling-gezel-constructie, die we nauwelijks meer zien. Ik heb dat zelf wel als een gemis ervaren, want voor mij persoonlijk is dit echt de effectiefste manier om dingen te leren, maar het klinkt natuurlijk niet zo fancy.

Ik ben het met Spitsmuis is dat een variatie van verschillende lesvormen wellicht goed zou kunnen werken en het beste zou het zijn als er individuele aanpassingen mogelijk zouden zijn, zodat iedere leerling in staat is een onderwijsvorm te kiezen, binnen 1 school, die het beste bij hem past.

Ik weet dat echt klassikaal onderwijs op zijn retour is en ik vind dit maar deels terecht. Voor bijvoorbeeld automatiseren zijn klassikale onderwijsvormen buitengewoon geschikt (met zijn allen stampen, liefst nog met muziek en beweging).


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 06 mei 2018, 07:32 
Volwassene

Geregistreerd: 29 okt 2012, 09:23
Berichten: 281
Karan, ik ben het met je eens dat afschaffing van klassikaal onderwijs een gemis kan zijn. Ik weet niet zo goed hoe ik tegenover verschillende vormen (klassikaal, Montessori en dergelijke) sta. Wat voor de een fantastisch werkt, kan voor de ander een drama zijn.

Wel denk ik dat bepaalde zaken klassikaal gedaan moeten worden. Tafels, koppelwerkwoorden, naamvallen, plaatsnamen: na gemiddeld zo'n dertig jaar kan ik nog steeds alles opdreunen. Het is mijn hersens in gestampt en ik snap die weerzin tegen dingen uit je hoofd weten niet zo. Natuurlijk is het fijn om bepaalde vaardigheden te leren, maar dat staat mijns inziens los van klassikaal leren. Het een sluit het ander niet per definitie uit.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 06 mei 2018, 10:40 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 15:35
Berichten: 1972
Woonplaats: Den Haag
Citaat:
Zelf word ik ook altijd een beetje tegendraads als ik zinnen lees als "alle HB kinderen varen wel bij top-down-onderwijs" of "alle HB-kinderen zijn hoogsensitief".


En terecht, want hier is geen fatsoenlijke wetenschappelijke onderbouwing voor.



_________________
http://www.sachageerlings.nl
www.eerstehulpbijstudiestress.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 06 mei 2018, 10:44 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 15:35
Berichten: 1972
Woonplaats: Den Haag
Het Delphi model is een consensus model, opgesteld door 20 HB'ers.

Dit is niet generaliseerbaar naar alle HB'ers. Want dit is natuurlijk al een groep met bepaalde kenmerken:



_________________
http://www.sachageerlings.nl
www.eerstehulpbijstudiestress.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 06 mei 2018, 10:48 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 15:35
Berichten: 1972
Woonplaats: Den Haag
Ik zou zo graag zien dat dit model wordt toegepast in het NL onderwijs....

https://gifted.uconn.edu/schoolwide-enr ... _eye_view/



_________________
http://www.sachageerlings.nl
www.eerstehulpbijstudiestress.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 06 mei 2018, 11:02 
Volwassene

Geregistreerd: 30 apr 2014, 18:14
Berichten: 1039
Spitsmuis schreef:
Yolala, het Delphi-model kende ik nog niet, maar ik heb het net opgezocht. Voor mij persoonlijk snijdt het hout (want:herkenning), maar ik vind het wel behoorlijk aan interpretaties onderhevig. Aan de andere kant is alles aan interpretatie onderhevig, dus dat hoeft geen probleem te zijn.
ja herkenbaar, maar ook misschien wel héél vrij. Iedereen die zich erin herkent is dan hb? Ik worstel er een beetje mee. Kan dat? mag dat? en: waarom ook niet? als het je houvast biedt...
Mij is verteld door een deskundige in dit model, dat het 'het' model gaat worden, of al is eigenlijk, ook internationaal. ik was daar een beetje sceptisch over, vandaar dat ik me afvraag hoe dit model bekend staat bij de deskundigen hier.

Citaat:
Ik weet niet of ik het met je eens ben met het top-down leren. Ik zelf was de 'waarom' leerling en voor mij was het hartstikke fijn geweest, maar dat komt meer omdat ik niets met losse feitjes kan en kon. Hetzelfde zie ik terug bij in ieder geval een van mijn kinderen, maar ik weet niet of de anderen daar last van hebben. Het is me in ieder geval nooit opgevallen. :D
ik weet het ook niet zeker, misschien is het mijn mb/hb bias dat ik denk dat iedereen zo denkt haha. Maar wat mij vooral is opgevallen is dat eigenlijk alle kinderen nieuwsgierig zijn, maar dat niet alle ouders dit stimuleren (zonder 'kwade' bedoelingen hoor, neem ik zonder meer aan). Als ik in ons winkelcentrum loop zie ik dat heel veel kleintjes vragen (verbaal of nonverbaal) of op ontdekkingstocht willen, maar vaak gestopt worden. Door een koekje, een fles limonade, boos toespreken, vastsnoeren in de buggy, etc. Dan vergaat je de nieuwsgierigheid al op hele jonge leeftijd.
En ook: de 'top' van top down kan héél verschillend liggen. Mijn oudste wilde weten wat er was vóór een paardebloem een paardebloem werd. en ze heeft de concentratie om dan te blijven luisteren naar de uitleg. Mijn jongste neemt dingen vaker zoals ze zijn, maar is ook meer gemotiveerd om door te zetten met leren lezen, nu ze weet dat de verhaaltjes leuker worden nu ze het beter kan.

Citaat:
Persoonlijk denk ik dat een hoop kinderen, ook hb'ers, het prettig vinden om de stof bottum-up aangeboden te krijgen. Als je ze direct 'het grote geheel' vertelt kan dat heel verwarrend zijn. Daarnaast zullen er genoeg kinderen zijn, ook de niet hb'ers, die het juist goed doen bij top-down.
Dat kan ook heel goed. soms leer je ook gewoon iets omdat je het aangeboden krijgt, of omdat het leuk is, of omdat je het samen met vrienden doet, of omdat de juf lief is etc en dus niet omdat je het grote verband ziet. Maar vanuit hersenonderzoek is wel duidelijk dat het beter blijft hangen, het begrip dieper is, als je de verbanden wél gaat zien.
Citaat:
Eigenlijk zou het fantastisch zijn als stof op meerdere manieren in een klas wordt aangeboden: top-down, bottum-up, auditief, visueel en kinesthetisch. Het is misschien wat omslachtig, maar je komt zo wel tegemoet aan de individuele leerbehoeften van leerlingen.
Zeker. Ook dat blijkt uit onderzoek naar leren en ontwikkelen: hoe meer verschillende 'paden' je aanbrengt in de hersenen om tot iets te komen, hoe beter het beklijft. Nieuwe dingen onthoud je het best wanneer je zo veel mogelijk hersengebieden activeert: alle zintuigen, emoties, beweging, en de 'paden' vaak bewandelt: herhalen.
Overigens zijn de leerstijlen 'kinesthetisch, visueel, auditief' een heel hardnekkige mythe. Het is nooit wetenschappelijk aangetoond en kan soms zelfs negatief uitpakken https://www.td.org/insights/l-d-neuromy ... inesthetic.



_________________
dochter: augustus 2009: niet getest, versneld
dochter: september 2011: beweegwondertje
Ikzelf: niet getest, ik vermoed hb. Zou wel een hoop verklaren ;-)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 06 mei 2018, 11:04 
Volwassene

Geregistreerd: 30 apr 2014, 18:14
Berichten: 1039
Sacha schreef:
Ik zou zo graag zien dat dit model wordt toegepast in het NL onderwijs....

https://gifted.uconn.edu/schoolwide-enr ... _eye_view/
:shock:
Ik ook!! :D



_________________
dochter: augustus 2009: niet getest, versneld
dochter: september 2011: beweegwondertje
Ikzelf: niet getest, ik vermoed hb. Zou wel een hoop verklaren ;-)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 06 mei 2018, 11:05 
Volwassene

Geregistreerd: 29 okt 2012, 09:23
Berichten: 281
Sacha schreef:
Citaat:
Zelf word ik ook altijd een beetje tegendraads als ik zinnen lees als "alle HB kinderen varen wel bij top-down-onderwijs" of "alle HB-kinderen zijn hoogsensitief".


En terecht, want hier is geen fatsoenlijke wetenschappelijke onderbouwing voor.


Dat ben ik met je eens. Helaas is dit wel iets wat je veel hoort in 'hb-land'. Er zijn zoveel algemeenheden die als 'typerend voor hb'ers' worden gekenmerkt, dat ik wel eens denk dat ouders en/of specialisten kinderen allerlei eigenschappen gaan aanpraten die ze wellicht helemaal niet hebben. Hierdoor kan een scheef zelfbeeld ontstaan met alle gevolgen van dien! Een kwalijke zaak als je het mij vraagt.

Ik blijf bij wat ik eerder al heb geschreven: kijk naar een kind en wat dat kind nodig heeft. Niet wat de ouder denkt of wil dat het kind nodig heeft (wil wel eens wat anders zijn dan wat een kind wil) en speel daarop in.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 06 mei 2018, 12:40 
Volwassene

Geregistreerd: 14 jun 2016, 21:05
Berichten: 262
Spitsmuis schreef:
dat ik wel eens denk dat ouders en/of specialisten kinderen allerlei eigenschappen gaan aanpraten die ze wellicht helemaal niet hebben.


Ik denk dat het gevaar heb zit in dat je dingen voor je kind gaat invullen, gekleurd vanuit de “kenmerken” die bij HB “horen”. Onbewust kan je je kind behoorlijk sturen. Als je kind niets wil zeggen of zich (nog) niet zo goed kan verwoorden dan is het heel verleidelijk om een voorzetje te geven. En vanaf dat moment wordt het de vraag wat uit het kind zelf komt en wat is ‘ingevuld’ door de ouders (niet altijd perse willens en wetens overigens!)


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 06 mei 2018, 12:58 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 15:35
Berichten: 1972
Woonplaats: Den Haag
Precies om al die redenen ben er ik fel op tegen om te praten over algemene HB-kenmerken. Los daarvan: weinig is gebaseerd op wetenschappelijk bewijs.



_________________
http://www.sachageerlings.nl
www.eerstehulpbijstudiestress.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 06 mei 2018, 20:18 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 apr 2011, 09:08
Berichten: 1795
Spitsmuis schreef:
Wel denk ik dat bepaalde zaken klassikaal gedaan moeten worden. Tafels, koppelwerkwoorden, naamvallen, plaatsnamen: na gemiddeld zo'n dertig jaar kan ik nog steeds alles opdreunen. Het is mijn hersens in gestampt en ik snap die weerzin tegen dingen uit je hoofd weten niet zo. Natuurlijk is het fijn om bepaalde vaardigheden te leren, maar dat staat mijns inziens los van klassikaal leren. Het een sluit het ander niet per definitie uit.


Even een kleine check : Bedoel je met klassikaal leren dat je met de hele klas hardop tafels opdreunt en zo van buiten leert?
Want dat is in mijn beleving niet de gangbare interpretatie van klassikaal leren (Maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen :-)
Ik ging er vanuit dat klassikaal leren betekent dat je met de hele klas hetzelfde tempo aanhoudt qua leren. En geen projecten of zo?


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 06 mei 2018, 20:51 
Volwassene

Geregistreerd: 20 feb 2016, 16:23
Berichten: 1733
Bissi schreef:
Spitsmuis schreef:
Wel denk ik dat bepaalde zaken klassikaal gedaan moeten worden. Tafels, koppelwerkwoorden, naamvallen, plaatsnamen: na gemiddeld zo'n dertig jaar kan ik nog steeds alles opdreunen. Het is mijn hersens in gestampt en ik snap die weerzin tegen dingen uit je hoofd weten niet zo. Natuurlijk is het fijn om bepaalde vaardigheden te leren, maar dat staat mijns inziens los van klassikaal leren. Het een sluit het ander niet per definitie uit.


Even een kleine check : Bedoel je met klassikaal leren dat je met de hele klas hardop tafels opdreunt en zo van buiten leert?
Want dat is in mijn beleving niet de gangbare interpretatie van klassikaal leren (Maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen :-)
Ik ging er vanuit dat klassikaal leren betekent dat je met de hele klas hetzelfde tempo aanhoudt qua leren. En geen projecten of zo?


Over dat dreunen: ik denk wel dat het werkt. Bij mijn jongste op school beginnen ze de lessen Frans altijd met het klassikaal opdreunen van de woordjes en zinnetjes van de betreffende paragraaf. Mijn zoon hoeft zelden te leren voor de toetsen Frans. Het blijft uitstekend hangen zo. Ik had het vroeger trouwens heel erg stom gevonden ;)



_________________
Zoon van 15 in 4 gym
Zoon van 12 in 1 tvwo
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 06 mei 2018, 21:16 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 apr 2011, 09:08
Berichten: 1795
Citaat:
Ik denk ook dat iedereen zal profiteren van 'top down' leren. want vanuit onderzoek naar leren weten we dat nieuwe dingen beter blijven 'hangen' als je het in een context plaatst, als je verbanden laat leggen, als je het nieuwe aan het 'kapstokje' van wat je al weet kunt hangen. Dat geldt voor iedereen, niet alleen voor hb-ers. Alleen zal bij de één de 'top' hoger liggen dan bij de ander.


@yolalala: wat bedoel je met 'bij de een is de top hoger dan bij de ander?

Wat ik weet van top-down en bottom-up leren is dat je bij vreemde-talenonderwijs is dat je altijd beide doet. Dus je leert enerzijds losse woorden en losse zinnen (bottom-up) en anderzijds grammatica (top-down structuur en overzicht). Traditioneel werden vreemde talen heel erg top-down onderwezen: eerst een hoop grammatica, nadruk op teksten leren lezen en vertalen, rijtjes leren, naamvallen opdreunen. Met als gevolg dat kinderen na de middelbare school nauwelijks een vreemde taal konden spreken of verstaan.
De visie die momenteel gangbaarder is, is dat je jezelf eerst verstaanbaar leert maken, met handen en voeten desnoods en ongeacht taalfouten. In tweede instantie pas leer je de grammatica en spelling. Dat is dus meer een bottom-up aanpak, die voor meer kinderen geschikt is. Dat komt omdat top-down een taal leren vraagt om wat meer overzicht en abstract denken. Het gaat er vanuit dat je met behulp van grammatica zelf nieuwe zinnen kunt leren maken. Dat kan niet elke leerling even snel.
Bij bottom-up leer je op een manier die wat meer lijkt op die van native speakers (maar niet helemaal hetzelfde).

Maar in beide gevallen is er geen hogere of lagere top, of bedoel je dat niet zo?


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 06 mei 2018, 21:33 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 apr 2011, 09:08
Berichten: 1795
Citaat:
- Hb'ers hebben behoefte aan peers.
- Hb'ers gaan veel dieper op zaken in dan de 'gemiddelde' mens. (barf)
- De stof moet per definitie gecompact en bottum-up worden aangeboden. Gebeurt dit niet, dan gaan ze onderduiken of iets anders vervelends.


Citaat:
In alle eerlijkheid: mijn kinderen hebben hier geen behoefte aan. Wel worden ze verrijkt en verdiept op school, maar dan heb je het ook wel gehad.


Dus als ik het goed begrijp, maken jouw kinderen eerst zonder morren al het gewone werk en als ze daarmee klaar zijn ook nog het verrijkingswerk en het verdiepingswerk. Dan zijn ze wel leergierig :-)
Of misschien wordt het gewone werk toch gecompact en top-down aangeboden. Bijv dat ze geen instructie krijgen maar meteen aan het werk mogen en vragen kunnen stellen naar eigen behoefte. Zo wordt het vaak op hb-scholen gedaan, maar ook op allerlei andere scholen waar kinderen een meer gedifferentieerd aanbod krijgen.

Als je als ouder een 'goede ' school kiest, zitten er heel vaak een hoop slimme kinderen in een klas, dus peers. Hb/mb kinderen zitten niet gelijk verspreid over alle scholen, maar op de ene school veel meer dan op de andere.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 06 mei 2018, 21:47 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 apr 2011, 09:08
Berichten: 1795
Citaat:
Over dat dreunen: ik denk wel dat het werkt.

@Drietje: ik denk ook dat het werkt. Ik moest het zelf ook doen toen ik studeerde, maar dan in een talenlab. Dus koptelefoon op en praten in de microfoon, waarbij alles opgenomen werd. Om me heen zaten dan studenten die allemaal verschillende talen oefenden vergelijkbare zinnen te oefenen, heel grappig. Ik kan ook nog hele zinnen opdreunen :-)

Maar dat hoeft dus niet klassikaal, kan ook individueel.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 06 mei 2018, 22:07 
Volwassene

Geregistreerd: 20 feb 2016, 16:23
Berichten: 1733
Bissi schreef:
Citaat:
Over dat dreunen: ik denk wel dat het werkt.

@Drietje: ik denk ook dat het werkt. Ik moest het zelf ook doen toen ik studeerde, maar dan in een talenlab. Dus koptelefoon op en praten in de microfoon, waarbij alles opgenomen werd. Om me heen zaten dan studenten die allemaal verschillende talen oefenden vergelijkbare zinnen te oefenen, heel grappig. Ik kan ook nog hele zinnen opdreunen :-)

Maar dat hoeft dus niet klassikaal, kan ook individueel.


Verrek, ja! Dat deed ik ook tijdens mijn studie Russisch :)



_________________
Zoon van 15 in 4 gym
Zoon van 12 in 1 tvwo
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 07 mei 2018, 23:55 
Volwassene

Geregistreerd: 30 apr 2014, 18:14
Berichten: 1039
Bissi schreef:

@yolalala: wat bedoel je met 'bij de een is de top hoger dan bij de ander?

'top down' leren is voor mij idd dat je eerst de structuren gaat begrijpen, of het 'waarom' van iets. het ene kind heeft meer dan genoeg aan kleinere verbanden, het andere kind wil meteen álle verbanden weten. Ik probeer een paar voorbeelden te geven (ben zelf ook nog een beetje aan het zoeken naar een mooi concreet voorbeeld).
Als je het over het leren van talen hebt, kan ik me voorstellen dat het voor iedereen belangrijk is om iets te weten over de structuur en regels van een taal. Voor een hb-er kan het zin hebben om ook het verband /de vergelijking te zoeken met de structuren van andere talen. Dan zoek je de 'top' dus nog net een laagje hoger.
Een vriendin van me had laatst een voorbeeld over het uitleggen van onweer aan kinderen. Volgens mij willen alle kinderen wel weten hoe onweer ontstaat. Bij het ene kind leg je uit dat onweer ontstaat als het op de grond heel warm is, maar heel hoog koude lucht stroomt. Die lucht botst op elkaar en dan heb je onweer. Bij het andere kind pak je ook hoge en lage drukgebieden en statische electriciteit erbij...
Mijn beide dochters zijn héél verschillend, toch leg ik bij beiden altijd het hoe en waarom van dingen uit. Alleen merk ik bij de oudste dat ze meer aankan, een breder perspectief heeft , meer wil weten (de 'top' ligt hoog). Bij jongste moet het hoe en waarom niet te theoretisch worden, maar heel erg aansluiten op haar praktische leefwereld en dan is het al snel genoeg.
Snap je een beetje wat ik bedoel?



_________________
dochter: augustus 2009: niet getest, versneld
dochter: september 2011: beweegwondertje
Ikzelf: niet getest, ik vermoed hb. Zou wel een hoop verklaren ;-)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 08 mei 2018, 08:04 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 15:35
Berichten: 1972
Woonplaats: Den Haag
Yolala, wat jij beschrijft is meer uitzoomen en dus boven de materie hangen, wat idd samenhangt met een bepaald vermogen tot abstraheren, verbanden zien. Dat was echter anders dan wat er bedoeld is met 'top-down-leren', waarbij er bedoeld wordt dat iemand het globale einddoel weet, en er zelf naartoe werkt, die route zelf invult. In tegenstelling tot volgorderlijk leren: eerst de ene stap, voordat je door gaat/mag/kunt naar de volgende.



_________________
http://www.sachageerlings.nl
www.eerstehulpbijstudiestress.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 08 mei 2018, 16:50 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 apr 2011, 09:08
Berichten: 1795
Citaat:
Snap je een beetje wat ik bedoel?

@yolalala : ik snap zo inderdaad wat je bedoelt en ik herken het ook. Eigenlijk is het naast een hogere top ook een rijkere of meer verdiepende uitleg, omdat je er meer informatie bijhaalt.

Ik vind de term topdownleren zelf sowieso geen duidelijk begrip. Ik heb de indruk dat die vooral rond hb-ers gebruikt wordt. Maar het is dacht ik geen algemene term.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 3 van 4 [ 74 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  

cron