Het is nu 18 jul 2018, 03:31

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]




 Pagina 2 van 4 [ 74 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 04 mei 2018, 10:41 
Volwassene

Geregistreerd: 02 jan 2015, 11:28
Berichten: 150
Sacha schreef:
Citaat:
de tester alle zeilen bij moest zetten om onze dochter tot prestaties toe te zetten.


Hoe ziet dat er concreet uit?

De testafname zelf is nl aan stricte protocollen gebonden. Niet voor niets, anders kun je niet meer vergelijken met de normgroep die ook de standaard afname volgens protocol heeft gehad.

Tussendoor op het kind inpraten als kind bijv weigert vragen te beantwoorden, of bij voorbaat bij een onderdeel zegt: dit kan ik niet, dat kan, maar ik mag hopen dat er geen enkele sprake is van hulp tijdens de testonderdelen?

En als het goed is zet elke onderzoeker alle zeilen bij! Dus waar zit het verschil?

Citaat:
Dit omdat ze een notoire onderpresteerder is en dat ook tijdens de test duidelijk liet zien heeft de tester veel moeite moeten/ willen doen om onze dochter tot de juiste antwoorden te laten komen.



Dit klinkt als helpen en dat is beslist niet toegestaan.

Wat je hoort te doen, is de test netjes afnemen volgens protocol, en bij de observaties aangeven waarop je bijv baseert dat kind onderpresteert op de test. Of de test afbreken omdat het kind niet in staat is om een reele prestatie te leveren, wegens bijv problemen met het welbevinden.

Citaat:
Ik weet zeker dat als de tester het onderpresteren niet had onderkend er een lagere uitslag in het rapport zou komen


Kun je dan uitleggen wat de onderzoeker dan heeft gedaan wat de uitslag heeft verbeterd? En hoe kan dit geen helpen zijn?

Wat je wel kunt doen, is een vorm van dynamisch testen toepasen. je neemt dan eerst de onderdelen volgens protocol af, en daarna neem je delen nogmaals af, met eerst een hint, en gaandeweg steeds concretere hulp. Dit is indicatief voor de leerbaarheid. Maar de score die eruit komt is niet geschikt om te vergelijken met de normen.


Wat we begrepen hebben is dat onze dochter is gestimuleerd om anders te denken waar haar antwoorden teveel afweken van het juiste antwoord.
Het meest in het oog springende commentaar van de tester was dat ze bij een aantal onderdelen van de test antwoorden gaf die duidelijk onder het kennis niveau van onze dochter lag. De tester gaf aan dat de kennis van onze dochter veel hoger lag tijdens `informeel` communiceren dan de antwoorden die ze gaf dan in de test werd bevraagd.
Een voorbeeld was tijdens vragen over welke plaatjes horen bij elkaar? Antwoord van onze dochter was omdat ik ze allebei mooi vind. De tester vroeg of er nog andere overeenkomsten waren en onze dochter antwoordde dat er inderdaad andere overeenkomsten waren, maar omdat zij de plaatjes allebei mooi vond was dat ook gewoon een goed antwoord volgens onze dochter. De vraag werd dus ook niet als goed bestempeld.
Kenmerkend in het rapport is dat onze dochter continue onderduikt/ weg fladdert als het moeilijk werd of als ze ergens geen zin in had.
Dus ik vermoed dat helpen niet gedaan werd maar wel stimuleren tot anders denken, dat zeker. Maar ik weet dus niet of dat helpen is volgens de protocollen.

Verder hebben we geen enkele ervaring met testen en wat de protocollen toestaan en wat niet. De evaluatie liet blijken dat de tester veel moeite moest doen om onze dochter bij de les te houden en haar te stimuleren om te antwoorden. Ik denk dat daarom onze dochter hoger heeft gescoord dan wanneer ze niet de moeite die de tester heeft genomen zou hebben gehad. Maar goed, het is erg lastig om je vragen te beantwoorden daar we niet bij de test zijn geweest en dus niet kunnen vertellen wat exact is gedaan anders dan interpreteren wat tijdens de test is gebeurd gedurende het evaluatie gesprek. En het kwam niet over dat de tester hielp bij het beantoorden van de vragen en de uitslag dus niet representatief zou zijn.

Het evaluatie rapport heeft inderdaad de conclusie dat ze een sterke onderpresteerder is en dat de test uitslag als ondergrens moet worden gezien.



_________________
Dochter (September 2012)
Zoon (Maart 2017)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 04 mei 2018, 12:14 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 15:35
Berichten: 1972
Woonplaats: Den Haag
Dank je wel, ik krijg nu een iets ander beeld dan op basis van je eerdere post.

Welke test is er afgenomen?

Citaat:
De tester vroeg of er nog andere overeenkomsten waren en onze dochter antwoordde dat er inderdaad andere overeenkomsten waren, maar omdat zij de plaatjes allebei mooi vond was dat ook gewoon een goed antwoord volgens onze dochter. De vraag werd dus ook niet als goed bestempeld.


Dit vind ik geruststellend, ik kreeg eerder de indruk dat er dan wel iets werd goedgerekend.

Maar: gaf je dochter dan wel het juiste antwoord bij doorvragen? Want als ze zegt dat er ook andere overeenkomsten waren, dan geeft ze daarmee nog niet het juiste antwoord, dus hoe weet de onderzoeker dan of ze meer weet dan ze laat zien?



_________________
http://www.sachageerlings.nl
www.eerstehulpbijstudiestress.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 04 mei 2018, 13:55 
Volwassene

Geregistreerd: 02 jan 2015, 11:28
Berichten: 150
Sacha schreef:
Dank je wel, ik krijg nu een iets ander beeld dan op basis van je eerdere post.

Welke test is er afgenomen?

Citaat:
De tester vroeg of er nog andere overeenkomsten waren en onze dochter antwoordde dat er inderdaad andere overeenkomsten waren, maar omdat zij de plaatjes allebei mooi vond was dat ook gewoon een goed antwoord volgens onze dochter. De vraag werd dus ook niet als goed bestempeld.


Dit vind ik geruststellend, ik kreeg eerder de indruk dat er dan wel iets werd goedgerekend.

Maar: gaf je dochter dan wel het juiste antwoord bij doorvragen? Want als ze zegt dat er ook andere overeenkomsten waren, dan geeft ze daarmee nog niet het juiste antwoord, dus hoe weet de onderzoeker dan of ze meer weet dan ze laat zien?


Geen probleem Sacha. Het is wellicht ook goed om gechallenged te worden met betrekking tot de test.
De test die is afgenomen was de WPPSI-III.

In sommige gevallen gaf ze dan wel het goede antwoord, maar zoals in het voorbeeld hierboven dus niet. Dan bleef ze halsstarrig vasthouden aan het antwoord. Dus fout antwoord werd opgetekend. Het voorbeeld dat ik gaf was maar een enkel voorbeeld om aan te geven hoe een aantal onderdelen van de test verliep. Ook liet onze dochter dit gedrag alleen op bepaalde vormen van de test zien. Op andere onderdelen liet ze dus veel meer zien en door dit gedrag kwam er ook een aanzienlijke P/V kloof tevoorschijn.
De tester wist dat het niveau van onze dochter veel hoger lag door de gesprekken tussen de test onderdelen door. Wanneer ze niet onder druk van presteren communiceerde met de tester bleek ze een hoger niveau te laten zien, het test rapport gaf daar ook voorbeelden van.



_________________
Dochter (September 2012)
Zoon (Maart 2017)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 04 mei 2018, 21:27 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 apr 2011, 09:08
Berichten: 1795
Ik herinnerde me deze quote, dat >130 wel wordt gegeven, maar dat dat eigenlijk niet klopt met de WISC. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat niemand verder zou kunnen scoren. Alleen dat dat niet meetbaar is met de WISC.


Citaat:
For example, the Wechsler intelligence tests were not designed to differentiate scores above 130 (WISC-R and WISC-III) or 145 (WISC-IV):

"He rejected most attempts that I made to add easy or hard items to the WISC-R saying firmly, 'My scales are meant for people with average or near-average intelligence, clinical patients who score between 70 and 130.'" "They are clinical tests." When I reminded him that psychologists commonly use his scales for the extremes, and want to make distinctions with the 'below 70' and 'above 130' groups, he answered, "Then that is their misfortune. It's not what I tell them to do, and it's not what a good clinician ought to do. They should know better." -- Intelligent testing with the WISC-III by Alan S. Kaufman, New York : Wiley, ©1994


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 05 mei 2018, 17:18 
Volwassene

Geregistreerd: 14 jan 2016, 12:58
Berichten: 1326
Ik vraag me wel af of een kind met een hoog iq van laten we maar wat noemen 135 zonder hb eigenschappen tegen dezelfde problemen op zouden lopen als een kind van 135. Zij hebben toch ook andere leerbehoeftes dan een gemiddeld kind? ( deze vraag zag ik al voorbij komen maar ik zag er geen antwoord op)


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 05 mei 2018, 18:14 
Volwassene

Geregistreerd: 04 maart 2015, 12:34
Berichten: 635
Hier in huis een kind met een gemeten IQ van ruim boven de 135 met weinig HB-kenmerken. Ze is creatief en dat is eigenlijk het enig merkbare. Geen speciale interesses, gemiddeld op school, niet opvallend snel denkend. Op school zit ze niet goed in haar vel, hetgeen zeker met verveling te maken zal hebben. Het gemis aan aansluiting heeft voor een groot deel ook met haar karakter te maken.

Of ze andere onderwijsbehoeften heeft durf ik niet te zeggen, dat vind ik een lastige vraag. Tot nu toe is er nauwelijks een klik met andere hoogbegaafde kinderen. Ze trekt wel naar kinderen die een beetje hetzelfde zijn als zij: dromige, rustige meisjes. En ook wel rustige jongens.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 05 mei 2018, 18:17 
Volwassene

Geregistreerd: 04 maart 2015, 12:34
Berichten: 635
Overigens geloof ik direct dat er kinderen met een lager IQ zijn, die wel alle kenmerken van hoogbegaafdheid hebben. Uiteindelijk is een IQ ook maar een getal, ik denk dat je er niet al te veel aan op moet hangen (en ook zeker niet de grens heel strak aan moet houden, iets wat ik altijd al belachelijk heb gevonden).


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 05 mei 2018, 19:00 
Volwassene

Geregistreerd: 29 okt 2012, 09:23
Berichten: 281
Karan, ik ben het helemaal met je eens! Er wordt mijns inziens veel te veel opgehangen aan getalletjes en dan met name als het een hoog getal is.

Ik heb vier kinderen waarvan ik eerlijk gezegd niet vind dat ze veel hb-eigenschappen hebben. De een is sportief en competatief en komt ook niet waanzinnig slim over ofzo. Het enige wat opvalt is dat hij sterk is in verbanden leggen en een associatief brein heeft. Zijn tweelingbroer is erg technisch en vindt leren ontzettend leuk, maar kan een beetje stug zijn in de omgang. Mijn jongste zoon is juist weer opvallend muzikaal, maar kan ook best traag van begrip zijn. En dat terwijl school hem het prototype van een hoogbegaafd kind vindt! Mijn dochter is gemeten de 'domste' met haar 125 (twee broers 145+ en de derde 135), maar haar vind ik juist de meeste hb-eigenschappen hebben: ze is kieskeurig met wie ze omgaat (dit ziet alleen niet iedereen), heeft strategisch inzicht, faalangstig, gefrustreerd en laat pas zien wat ze kan als ze zeker weet dat ze het ook daadwerkelijk kan.

Resumerend: het getal zegt me niet veel. Mijn kinderen zijn meer dan hun getal en daarnaast heb ik mijn twijfels bij IQ-testen. Zo had dochter geen zin in een aantal opdrachten (en deed ze dus ook niet, wellicht door drie dagen ziekte voorafgaand aan de test?) en trok regelmatig haar eigen plan (met doolhoven maken ging ze bijvoorbeeld iglo's proberen te bouwen...), dus het cijfertje was ook niet erg representatief. Wel was het bijbehorende verslag erg bruikbaar en hebben we daar veel meer inzichten in het denken van ons kind gekregen. Daar ging het ons uiteindelijk om en niet om het cijfertje.

Ik vind het dan ook altijd jammer als mensen zo schermen met het getal van hun kind. Een kind is meer dan dat.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 05 mei 2018, 20:31 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 15:35
Berichten: 1972
Woonplaats: Den Haag
Nannet schreef:
Ik vraag me wel af of een kind met een hoog iq van laten we maar wat noemen 135 zonder hb eigenschappen tegen dezelfde problemen op zouden lopen als een kind van 135. Zij hebben toch ook andere leerbehoeftes dan een gemiddeld kind? ( deze vraag zag ik al voorbij komen maar ik zag er geen antwoord op)


Volgens mij is nooit wetenschappelijk aangetoond dat hoogbegaafden andere leerbehoeftes hebben. Lianne Hoogeveen gaf laatst ook weer in een interview aan dat hoogbegaafden dezelfde behoeftes hebben als alle anderen.

Ik ben zelf een fel tegenstander van het onderscheid hoogintelligent-hoogbegaafd. Op het moment dat je zo gaat indelen ga je ook uitsluiten. "Nee, deze persoon is niet hoogbegaafd, maar alleen hoogintelligent" en "nee, deze persoon heeft wel alle kenmerken (welke??) van hoogbegaafdheid, maar het komt niet uit de IQ-test dus we kunnen niet zeggen dat deze persoon hoogbegaafd is"
Het gaat erom dat mensen zich kunnen ontwikkelen naar hun mogelijkheden! Soms helpt het om het te duiden, en kan het label 'hoogbegaafd' helpen, maar als het gebruikt wordt om te classificeren en uit te sluiten gaat het meteen mis, wat mij betreft.

Wat zijn HB-eigenschappen? Want het ligt helemaal aan welke theorie/welk model van begaafdheid je aanhangt of er wel HB-eigenschappen zijn, volgens mij. Ik zie in ieder geval vooral heel veel verschillen tussen hoogbegaafden. Dus hoe zou het een individu helpen om iemand te willen plaatsen in een totaalpakket van eigenschappen? Je moet uitgaan van de individuele kenmerken van iemand, en vlak de omgevingskenmerken en wisselwerking daarbij ook niet uit. Alles speelt een rol bij hoe 'hoogbegaafdheid' al dan niet tot ontwikkeling/uitdrukking komt.

Bijvoorbeeld bij het model van Gagné gaat het om talentgebieden en niet om HB-eigenschappen.

Juist door constant aan te geven wat er allemaal 'hoort' bij hoogbegaafdheid, krijg je dat mensen worden uitgesloten. Het gaat om de inviiduele behoeftes, niet om of je in een categorie valt.

Citaat uit 2012: 'Wij geven geen antwoord op de vraag: is dit kind hoogbegaafd?', zegt hoofd van het CBO Lianne Hoogeveen. 'We zeggen zelfs niet graag dat we een kind 'testen'. Er is geen definitie van hoogbegaafdheid, en ook een IQ-score zegt te weinig. Wij proberen antwoord te geven op de vraag: wat heeft dit kind nodig?'

bron: https://dekennisvannu.nl/site/artikel/B ... afden/6160



_________________
http://www.sachageerlings.nl
www.eerstehulpbijstudiestress.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 05 mei 2018, 20:48 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 15:35
Berichten: 1972
Woonplaats: Den Haag
En laten we niet uitvlakken dat er ook zat mensen zijn van wie het IQ nooit is bepaald, die hoogbegaafd zijn, en helemaal niet tegen (grote) problemen aan zijn gelopen in school, werk of waar dan ook. Er zijn onderzoeken gedaan waaruit naar voren kwam dat HB mensen adaptiever, gezonder, veerkrachtiger in het leven stonden.

HB is niet op voorhand een recept voor problemen! En door al die focus op het IQ getal dat ooit op een test wordt gehaald (let op: er wordt meestal getest als er al problemen zijn) is er een koppeling ontstaan tussen hoog IQ en problemen.



_________________
http://www.sachageerlings.nl
www.eerstehulpbijstudiestress.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 05 mei 2018, 21:09 
Volwassene

Geregistreerd: 29 okt 2012, 09:23
Berichten: 281
Sacha, ga door! Ik zit bij elke alinea 'Jaaaa!!' te schreeuwen tegen mijn laptop! (man vraagt zich inmiddels af of ik gek geworden ben)

Ik heb in het begin van het ontrafelen van mijn kinderen regelmatig gedacht of ik ze niet zag vliegen. (gedachtes, niet mijn kinderen.) Goed, er kwam 'hb' uit de onderzoeken, maar ik herkende weinig van alle problemen die ze zouden moeten hebben. Stuk voor stuk zijn mijn kinderen sociaal, hebben ze weinig tot geen moeite met het vinden van aansluiting, zijn ze niet ontzettend nieuwsgierig en al helemaal niet bezig met de Ingewikkelde Vragen des Levens. Ook de behoefte aan 'peers' hebben ze niet zo. Sterker nog, een van mijn zoons zit met een mede hb'er in de klas en ze liggen elkaar voor geen meter.

Eigenlijk zijn het gewone kinderen. Toevallig hebben ze een groot laadvermogen (brein), maar daar heb je weinig aan als ze niet weten hoe ze moeten sturen. Die vaardigheden leren ze doorgaans op school, thuis en de hobby's.

Er zullen genoeg hb'ers zijn die wel problemen ondervinden in het dagelijks (school)leven, maar soms vraag ik me af of dat ligt aan de omgeving of aan het kind zelf. Wat mij de afgelopen jaren is opgevallen is dat er ook onder hb'ers stigma's heersen over wat hb'ers nodig hebben. Een kleine bloemlezing:

- Een hb-kind moet sowieso versnellen, anders gaan ze zich vervelen.
- Hb'ers hebben behoefte aan peers.
- Hb'ers gaan veel dieper op zaken in dan de 'gemiddelde' mens. (barf)
- De stof moet per definitie gecompact en bottum-up worden aangeboden. Gebeurt dit niet, dan gaan ze onderduiken of iets anders vervelends.

In alle eerlijkheid: mijn kinderen hebben hier geen behoefte aan. Geen van mijn kinderen is versneld, ze hebben 'gewone' vriendjes met wie ze keet hebben, ze vragen niet de ganse dag 'waarom' en compacten is echt niet altijd nodig gebleken. Wel worden ze verrijkt en verdiept op school, maar dan heb je het ook wel gehad. Ik hoor ze niet klagen en zie over het algemeen vier blije kinderen die ook wel eens hun nukken hebben.

Overigens wil ik hier niet mee zeggen dat er geen problemen kunnen zijn rondom hb'ers. Die zijn er echt (heb ze zelf ondervonden), maar het is geen algemeen geldend iets. Helaas denk ik dat hb-scholen daaraan bijdragen door exclusie ('welkom vanaf 130!') en derden die gefocust zijn op het IQ-getal.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 05 mei 2018, 21:15 
Volwassene

Geregistreerd: 14 jun 2016, 21:05
Berichten: 262
Ik geloof ook niet zo in die HB eigenschappen en ook ik denk dat een cijfertje uiteindelijk maar een cijfertje is. Te veel focus op beide dingen is volgens mij niet goed. Uiteindelijk is het karakter het meest bepalend.

Ik geloof er ook niet zo in dat leerkrachten perse gespecialiseerd moeten zijn in lesgeven aan HB'ers. Want wat is dat eigenlijk, een HB'er? Die goep is onderling net zo verschillend als gemiddeld intelligente kinderen. Ja, het is handig als iemand beschikt over wat basale kennis (hoogbegaafd betekent niet helderziend), maar het aller belangrijkste is dat je een leerkracht hebt die kijkt naar het kind en naar wat dat specifieke kind nodig heeft om tot leren te komen. Maar goed, ik dwaal af...

Even weer on-topic. Van een viertal boertjes en zusjes in mijn omgeving vind ik het overduidelijk dat ze HB zijn, wel allemaal op hun eigen manier, maar duidelijk behoorlijk snugger. Hun moeder denkt daar anders over :wink: Ik denk dat je beeld van wat 'normaal' is ook wordt gevormd door je gezin. Als iedereen in het gezin vrij snugger is, dan is dat dus normaal. Ik vind mijn eigen kinderen ook vrij normaal, al denkt ook niet iedereen daar zo over. De oudste liep tegen problemen aan, de jongste tot dusverre niet. De oudste is bewezen HB, de jongste is niet getest. Ik vind haar 'normaal'. Ze is wel snel met bepaalde dingen, maar dat maakt je nog niet HB. Bovendien is het ook niet zo belangrijk. Zo lang ze happy is en lekker draait vind ik het prima. Wellicht dat we haar ook ooit laten testen, maar dat gaat me dan inderdaad om inzicht in sterke en zwakkere kanten en niet zo zeer om het cijfertje. Dat dit bovengemiddeld zal zijn weet ik ook wel zonder test.

Wat ik wel denk is dat hoe lager het IQ (<90) hoe sterker je zult merken dat er meer langs mensen heen gaat. En andersom zie ik dat ook zo, hoe hoger het IQ (>115) hoe sterker mensen zijn in hun waarneming. Die dingen herken je dan ook terug in de overexcitabilities van Dobrowski. Bij mijn beide kinderen zie ik daar wel dingen van terug, sommige dingen hebben ze allebei en in sommigen dingen verschillen ze. Maar ik vraag me dan wel altijd af: is dit nu perse gekoppeld aan een hoge intelligentie? Of kan eigenlijk iedereen zich in die kenmerken herkennen? Het klinkt allemaal zo logisch en 'normaal' dat ik me dat dus werkekijk af vraag...


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 05 mei 2018, 21:15 
Volwassene

Geregistreerd: 29 okt 2012, 09:23
Berichten: 281
Ha, daarnaast denk ik liever in gebieden van talent dan in allerhande (vage?) eigenschappen. In plaats van te focussen op waar je niet goed in bent ('Pietje moet echt aan zijn sociale vaardigheden werken hoor')) kan je je mijns inziens beter bezig houden met waar een kind goed in is en wat het graag doet. Wil je dochter op kantklossen? Ga je gang! Of wil je zoon liever microbits doen dan zich bezig te houden met een sportteam? Ga lekker achter die computer zitten en leef je uit!

Dat is wel iets wat ik mis in het Nederlandse onderwijs: de focus op waar je goed in bent. Ik heb de ervaring dat er vooral gekeken wordt naar waar je (nog) niet goed in bent en dat kan funest zijn voor het zelfvertrouwen.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 05 mei 2018, 21:20 
Volwassene

Geregistreerd: 14 jun 2016, 21:05
Berichten: 262
Spitsmuis schreef:
Sacha, ga door! Ik zit bij elke alinea 'Jaaaa!!' te schreeuwen tegen mijn laptop! (man vraagt zich inmiddels af of ik gek geworden ben).


:roflmao:

Ik zie het compleet voor me! (A, voorstellingvermogen, nummer vier van Dobrowski: check!)


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 05 mei 2018, 21:22 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 15:35
Berichten: 1972
Woonplaats: Den Haag
Citaat:
Dat is wel iets wat ik mis in het Nederlandse onderwijs: de focus op waar je goed in bent. Ik heb de ervaring dat er vooral gekeken wordt naar waar je (nog) niet goed in bent en dat kan funest zijn voor het zelfvertrouwen.


Herken ik, en mee eens. Overigens vast gestuurd door de resultaat/opbrengstgerichte manier van werken en toetscultuur.



_________________
http://www.sachageerlings.nl
www.eerstehulpbijstudiestress.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 05 mei 2018, 21:26 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 15:35
Berichten: 1972
Woonplaats: Den Haag
Citaat:
Ik geloof er ook niet zo in dat leerkrachten perse gespecialiseerd moeten zijn in lesgeven aan HB'ers. Want wat is dat eigenlijk, een HB'er? Die goep is onderling net zo verschillend als gemiddeld intelligente kinderen. Ja, het is handig als iemand beschikt over wat basale kennis (hoogbegaafd betekent niet helderziend), maar het aller belangrijkste is dat je een leerkracht hebt die kijkt naar het kind en naar wat dat specifieke kind nodig heeft om tot leren te komen. Maar goed, ik dwaal af...


Dit is ook wat in de ECHA opleiding aan bod is gekomen. Het gaat erom dat je in staat bent zodanig te differentieren, dat er voor iedereen passend aanbod/uitdaging is. Er is een heel mooi model om dat te organiseren (schoolwide enrichment model- jawel, verrijking voor IEDEREEN!!) .



_________________
http://www.sachageerlings.nl
www.eerstehulpbijstudiestress.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 05 mei 2018, 21:27 
Volwassene

Geregistreerd: 29 okt 2012, 09:23
Berichten: 281
Mom! Ik dacht al dat ik je hier zou treffen! :D

Ik denk, maar ik heb er eerlijk gezegd eerder nog nooit echt over nagedacht, dat je altijd wel dingen kan herkennen in de overexcitabilities als je je best doet. Het is hetzelfde als bijvoorbeeld ADD-kenmerken of asperger of iets. Het is waarschijnlijk de mate waarin het voorkomt, maar ik denk ook dat je het los kan zien van een hoge intelligentie.

Klein voorbeeldje uit eigen doos: ik kende een jongetje dat gepassioneerd over lichtschakelaars kon vertellen. Uren lang. (hele zit als het je werkelijk geen snars interesseert :D ) Het jochie reageerde furieus als je hem niet je lichtschakelaar aan liet raken en ontplofte als je over iets futiels als de eenden in de vijver begon. Lampen, snoeren en lichtschakelaars it was. Hij wist er ook echt veel van, dat wel. Echter, hij was niet zo snugger. Zijn IQ was getest zwakbegaafd en dat merkte je wel aan de leerbaarheid, maar niet als je keek naar zijn passies. (naast licht en snoeren was hij ook geobsedeerd door Abba, Andre Hazes en zijn babybroertje)

Maar goed, stel me deze vraag volgend jaar maar eens ofzo. Dikke kans dat ik er dan heel anders over denk! Tot nu toe vind ik het een aardige theorie, maar niet meer dan dat: een theorie.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 05 mei 2018, 21:39 
Volwassene

Geregistreerd: 14 jun 2016, 21:05
Berichten: 262
Eens voor wat betreft ons onderwijs. Als je de basis voldoende beheerst. Waarom alle aandacht richten op het versterken van eventuele 'zwakke' kanten. Als je kind niet talig is, dan kan je op het VO streven naar minimaal zevens voor de talen, maar uiteindelijk gaat dat ten koste van tijd die je kunt besteden aan het uitnutten van dat waar je wel goed in bent. En waarschijnlijk ook ten koste van het algehele plezier in school en het zelfvertrouwen. Je hoeft niet overal goed in te zijn!

Ik ken hier ook een meisje dat net 1 IQ puntje onder het 'normaal gebied' scoorde. Schat van een kind, maar toch merk je het. Het zit hem in een stuk oorzaak gevolg koppeling die ze gewoon niet lijkt te maken. Dingen die langs haar heen gaan. Grapjes die ze niet altijd snapt, spanningboog van nul. Daarin merk ik dus wel echt het omgekeerde van wat ik bij mijn kinderen zie.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 05 mei 2018, 21:56 
Volwassene

Geregistreerd: 14 jun 2016, 21:05
Berichten: 262
Spitsmuis schreef:
Maar goed, stel me deze vraag volgend jaar maar eens ofzo. Dikke kans dat ik er dan heel anders over denk! Tot nu toe vind ik het een aardige theorie, maar niet meer dan dat: een theorie.


We hebben het er nog wel eens over. Denk dat je voor je spruitjes heel wat van dat lijstje kunt afvinken. Probleem is dat dit soort dingen zo gevoelig zijn voor interpretatie. Want wanneer zijn gevoelens "complex en intens", waneer is een vermogen tot empathie "sterk". Wanneer praat iemand snel en veel? Wanneer heeft iemand een scherp observatievermogen? Hoe je dat beoordeeld ligt ook heel erg aan je eigen beeld van normaal... Als je dat echt goed wilt doen dan zou daarvoor een gevalideerde vragenlijst moeten worden gemaakt waarop je mensen kunt scoren en je de scores van mensen kan vergelijken met een "gemiddelde".

Om terug te komen op de hoofdvraag: kan je HB zijn ondanks dat je geen 130 scoort op een IQ test? Ja, dat kan. Door allerhandzaken kan je lager scoren. Er zit echter toch wel een grens aan denk ik. Wanneer een kind herhaaldelijk beneden gemiddeld scoort op intelligentietest, dan kan het probleem met dit soort lijstjes zijn dat als je perse vindt dat je kind HB is/moet zijn als verklaring voor allerhande problemen waar je tegen aan loopt, je er altijd zo naartoe kunt redeneren dat je kind volledig te herkennen is in de hyper gevoeligheden (je eigen beeld van normaal hoeft immers niet normaal te zijn). Ik zie die theorien dan ook vooral als informatie waarmee je je voordeel kunt doen, maar niet iets om blind op te varen. Laat staan stellige uitspraken aan te koppelen.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafdheid en iq onder de 130
BerichtGeplaatst: 05 mei 2018, 23:20 
Volwassene

Geregistreerd: 30 apr 2014, 18:14
Berichten: 1039
Spitsmuis schreef:
Sacha, ga door! Ik zit bij elke alinea 'Jaaaa!!' te schreeuwen tegen mijn laptop! (man vraagt zich inmiddels af of ik gek geworden ben)

hahahaha, ik ook :)

Verrijking voor iedereen, dat vind ik ook geweldig!
Ik ga altijd een beetje steigeren van het idee dat de hersens van hb-ers héél anders werken.... Dat lijkt mij evolutionair gewoon niet echt realistisch. Sneller ja, meer verbanden, ja. En die combinatie vraagt natuurlijk wel iets. En andere aanpak mogelijk, maar ik vermoed zo maar dat vrijwel élk kind zal profiteren van een andere aanpak rondom leren dan nu meestal gebruikelijk in scholen. Ik denk ook dat iedereen zal profiteren van 'top down' leren. want vanuit onderzoek naar leren weten we dat nieuwe dingen beter blijven 'hangen' als je het in een context plaatst, als je verbanden laat leggen, als je het nieuwe aan het 'kapstokje' van wat je al weet kunt hangen. Dat geldt voor iedereen, niet alleen voor hb-ers. Alleen zal bij de één de 'top' hoger liggen dan bij de ander.

Om even terug te komen op 'hoogbegaafdheid onder iq score 130': het Delphi-model lijkt veel minder aan dat iq cijfertje te hangen. Ik ben wel benieuwd wat jullie van dit model vinden. M.n. Sacha: ben jij dit in je opleiding tegen gekomen? wat is jouw visie hierop?



_________________
dochter: augustus 2009: niet getest, versneld
dochter: september 2011: beweegwondertje
Ikzelf: niet getest, ik vermoed hb. Zou wel een hoop verklaren ;-)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 2 van 4 [ 74 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: